افزایش محبوبیت ماراتن در کانادا باعث جلب توجه کلاهبرداران آنلاین شده است

لیلا مکی برادا، که چندی پیش به دو ماراتن روی آورد، تمام تمرکز خود را به مسابقه بزرگ مونترآل در پایان سپتامبر معطوف کرده بود. اما قبل از این‌که بتواند شماره خود را در ماراتنی که تمام بلیت‌های آن به فروش رفته تهیه کند، دو مرتبه مورد کلاهبرداری قرار گرفت.

افزایش محبوبیت ماراتن در کانادا باعث جلب توجه کلاهبرداران آنلاین شده است

با افزایش محبوبیت دو ماراتن در سراسر کشور کانادا، کلاهبرداران راه آسانی برای سودجویی از افرادی پیدا کرده‌اند که در زمینه انتقال شماره‌های روی لباس بی‌تجربه هستند.

مکی برادا درباره ماراتن بنیوا مونترآل که از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر برگزار می‌شود، گفت: «همین چند ماه پیش دویدن را شروع کردم و از این‌که در این مسابقه ۱۰ کیلومتری به دوستانم ملحق می‌شدم خیلی هیجان‌زده بودم.» مکی افزود که تجربه شخصی‌اش در تهیه شماره لباس او را «دلزده» کرد.

او گروهی در فیسبوک پیدا کرد که مردم در آن شماره‌های خود را می‌فروختند. گاهی دوندگانی که ثبت‌نام کرده‌اند قبل از ماراتن مصدوم شده یا مجبور می‌شوند به شکل غیرمنتظره از مسابقه انصراف دهند. مکی برادا ۸۰ دلار به یک کلاهبردار پول داد که می‌گفت قصد دارد شماره خود را بفروشد. او دوباره ۵۰ دلار دیگر به یک کلاهبردار دوم داد، اما این‌بار خوشبختانه بانک متوجه مغایرت نام فروشنده و حساب ایمیل شد و تراکنش را باطل کرد.

الکساندر راته، از متصدیان برگزاری ماراتن بنیوا مونترآل، می‌گوید که این سازمان تاکنون از ۲۰ تا ۲۵ نفر شنیده که می‌گویند در رابطه با مسابقه پیش رو مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به این‌که برخی از موارد کلاهبرداری به واسطه گروهی انجام شده که شبیه گروه رسمی ماراتن به نظر می‌رسد، گفت: «بیشتر کلاهبرداری‌ها به واسطه حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی یا گروه‌های جعلی فیسبوک و توسط افرادی انجام می‌گیرند که نیت بدی دارند.»

راته گفت این‌که از شما می‌خواهند وجهی را به‌طور مستقیم به حساب فروشنده شماره انتقال دهید علامت خطر است. او افزود که دوندگان ماراتن مونترآل و ماراتن اسکله تورنتو- از ۱۸ تا ۲۰ اکتبر- باید شماره خود را از طریق پلتفرم ریس روستر تهیه کنند. در این پلتفرم می‌توان راستی‌آزمایی کرد که شماره مورد نظر واقعاً به نام فروشنده باشد.

جورج الکساندرینو از ادمونتون شماره خود را برای ماراتن تورنتو تهیه کرد، اما دو مرتبه با کلاهبرداران مواجه شد. او با شخصی در فیسبوک آشنا شد که اسکرین‌شات کد پاسخ سریع خود را برای او فرستاد تا پول را به‌صورت الکترونیکی انتقال دهد. الکساندرینو نمی‌دانست که باید حساب او را از طریق ریس روستر راستی‌آزمایی کند و پول را انتقال داد.

الکساندرینو گفت: «من برای او ۶۰ دلار واریز کردم اما هیچ کاری نکرد و غیبش زد.»

جی گلسمن، مدیر مسابقه ماراتن تورنتو- که با ماراتن اسکله شهر تفاوت دارد- می‌گوید در آخرین دور مسابقات در ماه مه شنیده بود که شش نفر برای تهیه شماره مورد کلاه‌برداری قرار گرفتند. او می‌گوید افراد بیشتری وجود دارند که خجالت می‌کشند موردشان را مطرح کنند.

ماراتن تورنتو نیز از پلتفرم ریس روستر برای ثبت و انتقال شماره‌ها استفاده می‌کند.

راته می‌گوید اجرای این طرح در صنعت ماراتن کانادا چیز جدیدی است که به دلیل محبوبیت روزافزون این ورزش در دستور کار قرار گرفته است. سال گذشته، ماراتن بنیوا مونترآل با حضور ۲۰ هزار دونده برگزار شد و شماره‌ها هفته‌ها قبل از شروع مسابقه به اتمام رسیدند. امسال ۲۷ هزار دونده خواهیم داشت و شماره‌ها در اوایل تابستان به اتمام رسیده‌اند.

محبوبیت روزافزون این مسابقه و این واقعیت که شماره‌ها بسرعت به فروش می‌رسند، به کلاهبرداران فرصت می‌دهد تا از افرادی که می‌خواهند در مسابقه شرکت کنند اما شانس خود را برای تهیه شماره از دست داده‌اند سوءاستفاده کنند.

راته می‌گوید عوامل ماراتن از طریق شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌ها به مردم هشدار می‌دهند. راته می‌گوید تیم او هر روز صفحات کاربری مشکوک فیسبوک را به شرکت مادر این پلتفرم، متا، معرفی می‌کند اما متا پاسخ می‌دهد که گروه‌های جعلی خط‌مشی شرکت را نقض نمی‌کنند.

او گفت: «برقراری عدالت در شبکه‌های اجتماعی بسیار دشوار است.» با این‌حال، او می‌گوید با پلیس تماس نگرفته است.

راته می‌گوید اگر دونده‌های امسال با شماره‌های جعلی در مسابقه حاضر شوند، برای ماراتن سال آینده تخفیف می‌گیرند، اما امسال اجازه شرکت در مسابقه را نخواهند داشت.

منبع: تایمر فارسی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد