رمزگشایی از علت نوسان کاهشی ارز در ایستگاه پایانی تیر/ طلا رکورد‌شکنی کرد

نگاهی به نوسانات شاخص ارزی تهران در طول هفته آخر تیر ماه نشان می دهد که اسکناس آمریکایی در بازار آزاد سوخت کافی برای صعود نداشته است.

رمزگشایی از علت نوسان کاهشی ارز در ایستگاه پایانی تیر/ طلا رکورد‌شکنی کرد

گفتنی است نرخ دلار در هفته یاد شده با عقب نشینی از مرز ۵۸ هزار تومان تا نزدیک محدوده ۵۷‌ هزارو ۲۰۰ تومان پایین آمد.

از نگاه فعالان اقتصادی، نیمه تعطیل شدن بازار به دلیل ایام محرم به شرایط رکود دامن زد و ثبت نام خودرو نیز بخشی از نقدینگی را به سمت بازار موازی هدایت کرد.

از سوی دیگر برخی از تحلیلگران در توجیه روند کاهشی بازار ارز از یک نیروی مختلف سخن به میان می‌آورند. از نظر این افراد یکی دیگر از عوامل افت نرخ ارز، بهبود سطح درآمد‌های نفتی کشور و دست پر نهاد بازارساز است.

به عبارت دیگر به عقیده این دسته، سیاستگذار پولی با اتکا به همین توان ارزی، سیاست مداخله در بازار ارز را در دستور کار قرار داده و مصمم است در هفته های پایانی دولت در نقش بازارساز قوی‌تر ظاهر شود.

در این میان هرچند همچنان انتقادهایی از سیاست‌های مبتنی بر ارزپاشی مطرح است، اما محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی بارها گفته که هدف، ایجاد ثبات در بازار ارز است.

در کنار نرخ دلار، قیمت درهم نیز در این هفته تا ۱۵ هزارو ۹۴۰ تومان بالا رفت اما در نهایت بر روی ۱۵ هزارو ۷۰۰ تومان ایستاد.

بررسی ها نشان می دهد که بازدهی نرخ دلار منفی ۰.۷۷ درصد و درهم امارات منفی ۱.۲۶ درصد بوده است.

در این میان راه بازار طلا و ارز از هم جدا شد و انس جهانی طلا میان دلار تهران و اقلام طلا فاصله انداخت.

به این ترتیب، قیمت اونس طلا در این هفته رکورد شکنی کرد و تا بالای ۲۴۶۰ دلار پیش رفت و  با رشد ۳.۴ درصدی بیشترین بازدهی هفتگی در خانواده طلا را به خود اختصاص داد.

البته قیمت طلای جهانی در پایان هفته آرایش نزولی به خود گرفت و تا محدوده ۲۳۹۴ دلار پایین آمد و در زمان تدوین این گزارش با ۲۴۰۲ دلار معامله شد.

همچنین سایر اقلام طلای داخلی با کاهش قیمت دلار و حباب  رشد کمتری را نسبت به اونس جهانی طلا تجربه کردند‌.

در این هفته رشد سکه امامی ۱.۲۵ درصد، نیم سکه۰.۴ درصد، ربع سکه ۰.۶ درصد و سکه یک گرمی۱.۴ درصد بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد