سرنوشت تلخ پهلوانان ایرانی سپاه ابواسحاق

سربازان ایرانی سپاه مختار را بشناسید/ کیان ایرانی که بود و چگونه کشته شد؟

ایرانیان سپاه مختار کسانی بودند که اعراب کوفه آنها را «موالی» می خواندند. موالی بردگانی بودند که توسط اربابان خود آزاد شده و به عضویت قبیله ارباب خود درآمده بودند. این طبقه که غالبا ایرانی بودند بخش وسیعی از جمعیت کوفه و بصره را تشکیل می دادند.

سربازان ایرانی سپاه مختار را بشناسید/ کیان ایرانی که بود و چگونه کشته شد؟

به گزارش خبر فوری، با پخش مجدد سریال مختارنامه از صدا و سیما، بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که سربازان ایرانی لشکر مختار چه کسانی بودند؟

بر اساس روایت مورخان، ایرانیان سپاه مختار کسانی بودند که اعراب کوفه آنها را «موالی» می خواندند. موالی بردگانی بودند که توسط اربابان خود آزاد شده و به عضویت قبیله ارباب خود درآمده بودند. این طبقه که غالبا ایرانی بودند بخش وسیعی از جمعیت کوفه و بصره را تشکیل می دادند. موالی از ساکنان شهرهای ایرانی اطراف کوفه از جمله مدائن، سربازان سابق سپاه ساسانی، بردگانی که بعد از حمله اعراب به شهرهای ایران به کوفه فرستاده شده بودند و دیلمیان تشکیل شده بودند.

در میان طبقات موالی، دیلمیان بیش از سایرین مهم و قابل اعتناء بودند. آنها اصالتا از جنوب گیلان بوده، قدرت نظامی زیادی داشتند و سوارکارانی ماهر به شمار می رفتند. دیلمیان به عنوان مستشار و مزدور برای پادشاهان ساسانی می جنگیدند و در زمان یزدگرد در تیسفون حضور داشتند. بعد از سقوط پایتخت ساسانیان، به اسارت اعراب درآمده و به کوفه مهاجرت کردند. این طبقه نقش برجسته ای در شکل گیری ارتش مختار ثقفی داشتند و از آنجا که با فنون نظامی آشنا بودند به قدرت مختار افزودند.

کیسانیه؛ مذهب غالب سربازان ایرانی مختار

     کیسان 5

ایرانیان ساکن کوفه مخالف شدید بنی امیه بودند. آنها به علی (ع) عشق می ورزیدند. مخالفت اجتماعی و سیاسی آنها با حکام ستمگر اموی به سرعت رنگ و بوی مذهبی گرفت و باعث شد به مذهب شیعه روی بیاورند.

فرقه «کیسانیه» توسط ایرانیان ساکن کوفه به وجود آمد. مشهور است که مختار ثقفی نیز از جمله پیروان این فرقه بوده است. کیسانیه از ترکیب شیعه و عقاید فلسفی و عرفانی ایران باستان به وجود آمده است. طرفداران کیسانیه معتقد بودند که بعد از امام حسین (ع)، محمد حنفیه، برادر ایشان «امام» است و به همین علت، در کتب شیعه با عنوان «سه امامی ها» شناخته می شوند. کیسانی ها اهل «غلو» بوده و معتقد بودند امام موجودی فراانسانی است. گروهی از آنان به نام «کربیه» نیز معتقد بودند محمد حنفیه نمرده‌است و در «کوه رضوی» غیبت گزیده‌ و در زمان مناسب ظهور خواهد کرد.

پس از مرگ محمد بن حنفیه، اکثریت کیسانیه، امامت ابوهاشم حنفیه، فرزندِ بزرگ محمد حنفیه را پذیرفتند و «هاشمیه» لقب گرفتند. بعد از مرگ ابوهاشم، کیسانیه چند دسته شدند. بخش وسیعی از آنان، به سمت محمد بن علی بن عبدالله رفته و او را «امام» خواندند. محمد بن علی بن عبدالله از نوادگان عباس، عموی پیامبر بود. او مخالف شدید امویان بود و اولین سنگ بنای مبارزه با امویان و ایجاد خلافت عباسی را ایجاد کرد. سفاح و منصور، اولین خلفای عباسیان، نوه محمد بن علی بن عبدالله بودند و به همین دلیل، می توان ایرانیان ساکن کوفه و طرفدار مختار را ایجاد کننده سلسله عباسی  و نابود کننده امویان دانست.

کیسان ابوعمره کیست؟

کیسان 4

علت «کیسانی» نامیدن بیشتر ایرانیان ساکن کوفه که بعدها به عضویت سپاه مختار درآمدند، «کیسان ابو عَمره» است. کیسان که در سریال مختارنامه به اشتباه «کیان» یا «ابوعُمره» نامیده می شود، رهبر ایرانیان سپاه مختار بود که فرقه کیسانیه را نیز به وجود آورد.

بنا به نقل های تاریخی، کیسان متولد مدائن بوده است. او مدتی برده یکی از اشراف عرب بود اما آزاد شد و به عنوان یکی از «موالی» در کوفه فعالیت می کرد. برخی مورخان نیز مدعی اند او یکی از دیلمیان بوده است. هرچه بود، کیسان ابوعمره تاثیر فراوانی بر شکل گیری حلقه نخست از طرفداران ایرانی مختار داشت. او عاشق امام علی (ع) بود و این عشق باعث نزدیکی او به مختار شد.

بعد از شروع قیام مختار، کیسان ایرانیان را به خدمت او درآورد و خود نیز رهبر جناح ایرانی سپاه مختار شد. مشهور است که او 40 هزار سرباز ایرانی به خدمت گرفت. ابوحنیفه دینوری در «اخبارالطوال» می نویسد که در سپاه مختار که به فرماندهی ابراهیم بن مالک اشتر با سپاه ابن زیاد می جنگیدند، یک کلمه سخن عربی شنیده نمی شد و همه فارسی سخن می گفتند. این نشان می دهد که تعداد سربازان ایرانی سپاه مختار تا چه اندازه زیاد بوده است.

بعد از پیروزی مختار بر سپاه زبیریان به فرماندهی «عبدالله بن مطیع» و تصرف کوفه، مختار، کیسان را به عنوان امیر شرطه های (رئیس پلیس) کوفه برگزید. کیسان در طول 18 ماه حکومت مختار، دستگاه پلیس مخفی بی نظیری در کوفه به وجود آورد. مختار با کمک سربازان و نیروهای مخفی کیسان توانست قاتلان ابی عبدالله (ع) و مقصران فاجعه کربلا را به دام انداخته و اعدام کند.

قدرت پلیس مخفی کوفه به فرماندهی کیسان به حدی بود که دشمنان شیعیان از ترس پنهان شده و مردم آنها را «باز شکاری» می خواندند. یکی از مهم ترین ماموریت های کیسان و سربازان ایرانی اش دستگیری شمر بن ذی الجوشن بود. شمر که با کمک چوپانان از کوفه گریخته بود، در بیرون شهر توسط سربازان کیسان به دام افتاد و به دست شخص کیسان کشته شد. مسلم‌بن عبدالله ضبابی، از همراهان شمر در رابطه با قتل او می گوید: «محلی که ما همراه شمر اطراق کرده بودیم بچه ملخ زیادی داشت و شب را صدا می ‌دادند. ناگهان همان شب من از خواب پریدم و صدای پای اسب‌ هایی را شنیدم، با خود گفتم: این موقع شب، خبری نیست، حتماً سر و صدای بچه‌ ملخ ‌ها است، اما لحظه‌ای بعد، صدا را واضح ‌تر شنیدم و هوا تاریک بود و دور را درست نمی ‌توانستم ببینم. خودم را جمع و جور کردم و چشم‌ هایم را مالیدم و خوب دقت کردم. با خود گفتم: نه به خدا صدای بچه ملخ نبود. خواستم از جایم بلند شوم که ناگهان از پشت تپه، گروهی ظاهر شدند و تا چشمشان به خیمه ‌های ما افتاد فریاد تکبیرشان بلند شد. آری ما محاصره و کاملاً غافلگیر شده بودیم، به طوری که وقت دفاع و یا مقابله‌ای برای ما نبود. ما همه دسته‌جمعی فرار کردیم. در این لحظه، شمر را دیدم که جامه ‌ای خوش بافت به تن داشت و بدنش ابرص بود و سفیدی دو پهلوی او را از کنار جامه ‌اش دیدم. او حتی فرصت پیدا نکرد که لباس رزمش را بپوشد و به دست کیسان و سربازانش کشته شد.»

قتل عام ایرانیان به دست مصعب و حجاج

کیسان 3

حکومت مختار عمر زیادی نداشت. بسیاری از اعراب سپاه مختار به علت نفوذ زیاد ایرانیان و علاقه مختار به آنان، از سپاهش دور شدند. ابوحنیفه دینوری در «اخبار الطول» می نویسد: «مختار ایرانیان را پیش خود جمع کرد و به آنان گفت: می بینید که این قوم (اعراب مخالف مختار) چه می کنند؟ گفتند: آری. گفت: این کار را فقط برای اینکه شما را بر ایشان مقدم داشته ام، انجام می دهند. شما آزاده و بزرگوار باشید. سپس {مختار} آنان را تشویق کرد و همه را بیرون کوفه برد و شمرد، چهل هزار مرد بودند.»  

بعد از اینکه گروهی از اعراب سپاه مختار و همچنین، قاتلان امام حسین (ع) و باقیماندگان سپاه عمر سعد به بصره رفته و به سپاه زبیریان ملحق شدند، لشکر «مصعب ابن زبیر» والی بصره و برادر عبدالله زبیر، خلیفه زبیریان قدرت گرفت و او با 4 لشکر به کوفه هجوم برد. مختار سپاهی به فرماندهی «بن شُمَیط» را سراغ سپاه مصعب فرستاد. این لشکر شکست سختی خورد و قلمرو مختار در خطر افتاد. کیسان ابوعمره نیز در یکی از این جنگ ها کشته شد. برخی معتقدند بن شمیط به علت سوء ظن، کیسان و سپاهش را بدون اسب راهی جنگ با زبیریان کرد و آنها نیز قتل عام شدند. برخی مورخان دیگر معتقدند کیسان بعد از شکست بن شمیط و در جایی به نام «حمّام اَعْین» کشته شد.

بعد از کشته شدن کیسان، سپاه ایرانی مختار از هم پاشید. مختار به ارگ کوفه پناه برد. او مدتی در محاصره بود. زمانی که فهمید لشکر ابراهیم مالک اشتر از موصل عازم کوفه نشده و به کمکش نمی شتابد، خودش به همراه 20 سرباز به بیرون ارگ رفت و بعد از چند ساعت جنگ از پا درآمد. حدود 6 الی 8 هزار تن از سربازان مختار در قصر کوفه مانده و حاضر نشدند با او بیرون بیایند. این سربازان خود را تسلیم مصعب کردند و مصعب نیز دستور داد گردن همه آنها را بزنند. مورخان معتقدند غالب این سربازان ایرانی بودند.

بعد از مختار، سربازان ایرانی کوفه وضعیت بدی پیدا کردند. بعد از قتل عام ایرانیان به دست مصعب، سربازان اموی به فرماندهی حجاج بن یوسف از راه رسیده و با سخت گیری خود کمر ایرانیان ساکن کوفه را شکاندند. ایرانیان مجبور به مهاجرت از کوفه شدند. گروهی از آنان که پیرو کیسانیه بودند با عباسیان بیعت کرده و به سپاه آنان پیوستند و توانستند نقش وسیعی در نابودی خلافت اموی و برانداختن آنها داشته باشند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 52
  • ناشناس
    5

    هیچ افتخاری توی این روایت واسه ایران نبود. اینها اگر اینقدر جنگاور و وفادار بودن نه ایران بدست اعراب میفتاد نه خودشون برده میشدن.

    نظرات شما -
    • علی
      10

      امام حسین سال 61 کشته شد
      اعراب سال 30 هجری ساسانیان رو شکست دادند
      بیشتر سربازای ایرانی مختار زمان حمله اعراب کودک و نوجوان بودن بعضی هاهم برده های جنگی

  • ناشناس
    3

    مثل الان که مورد بی مهری و شاید خیانت دوستان سوری.و نتیجتا هدف نقطه زنان قرار میگیرند

  • 🐜
    25

    برو بابا اصل و نصب مون و تاریخ ۷هزار ساله ایران باستان توسط همینا از بین رفته! آح اح مختارنامه کیلو چنده گوشت قرمز کیلویی چند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      32

      همان حرف امامان گوش می دادند و خاک تخریب نمی کردند گرانی نبود ....اگر امام نبود الان گوشت خوک می خوردند ...اشعار تعزیه مانده خیلی قویتر از هزاران ساله که خرافه گفتند جمع کردند

    • ناشناس
      21

      من اولاد امام را از خودم می دانم تا فامیل فیس دماغ و محبت ها از امامزاده دیده ام

    • ناشناس
      2

      والا مسیحی هم نمی گه حضرت مسیح آزما نیست شما فقط فامیل خود. میشناسید هم شهری هم نمی دانید حتی همسر را غریبه می گویید بعضا دهات غریب کش بوده اند

    • ناشناس
      4

      حافظ شیراز تربیت قرآنه چون در خودمون نمانده

  • محمد
    2

    انشالله زمانی میرسد که فیلم های زیبا از تمدن ایران باشکوه و از دلاورمردان و زنان ایرانی الاصل خواهیم ساخت.

  • جعفرصادق
    1

    اون زمان خیلی راحت فرقه و انشعاب در اسلام ایجاد میشد بخاطر همین الان 26 فرقه اسلامی داریم

  • ناشناس
    13

    چرا باید سربازان ایرانی در رکاب اعراب بجنگند و اخر هم انطور قتل عام شوند؟!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      29

      چون تو نمی فهمی که اعراب عده ای خود با امام می جنگیدند دهنتو گرد می کنی عرب عرب می کنی .....لابد مثل تو نبودند که فقط خاک دور خودشونو ببینند ... قران و معجزات و مرام امام را دیده بودند

  • بزور برو بهشت
    6

    همش جنگ و کشتن و حمله کردن و ....
    نمیشد از عربستان به دیگر کشورها حمله نمیکردن . مینشستند
    همونجا تبلیغ دین خدا رو میکردن
    چرا به دیگر کشورها حمله کردن و این همه قتل و غارت و ... راه انداختن !؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      آخه حرفات دروغه و امام رضا تنها ایران آمد و مردم از نور زیارت اولاد امام در بیت الاحزان های ساده دل جاده ها هزار ساله آرامش پیدا می کردند ...مردم کرامات دیدند که جذب شدند...همسایه جاسوس وحشی نوکر خان امامزاده هی به درش لگد می‌زده عرب از اینجا برو آخرش امامزاده را با چنگک کنار جاده کشته ..کدخدا هم علیرغم خوش خدمتی گفته اینجور همسایه وحشی را تبعید به دهات دوردست کنم!!!

    • ناشناس
      4

      امثال تو مردم دهات خودت را از ده بیرون می کنید ..چه طرز حرف زدنه ..تهران و شهرها خودتان چکار می کنید معلومه حرف پیرزنه بگو خودت چرا امامزاده می ری ..خوبه امامزاده خارج شهر ها کشته آند ...تبلیغ با خون می شه همان امامزاده ها دست امثال تو و خان ها را با خون شأن معلوم کردند ...خان و کدخدا می گفت اگر امامزاده اینجا بماند ما دیگر نمی توانیم با چماق سوار اهل ده شویم و جای ما را می گیرد

    • ناشناس
      4

      امثال تو. با دلایل واهی در ادارات هم سنگ جلوی مردم می آندازید به دغل عادت کردید آخه امام در کربلا شهید کردند چون علم و شخصیت نورانی معجزه داشت همه را جذب می کرد ...واقعا بی ادبی خجالت اوره اینهمه ارادت مردم به امام رضا نشان از شخصیت والای ایشانه که به نور ایشان جذب و برعکس الان هم مایه آرامش معنوی مردم آند
      خارجی به امام ارادت داره

  • رابی
    0

    مگر در اسلام ناب محمدی برده داری نیز وجود داشته است؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      دروغ گویی بعضیا اینترنت نوشته که امام عسگری برده کردن انسان آزاد را گناه بزرگ دانسته

    • ناشناس
      3

      آدم دروغگو زیاده ...برده داری از روم و ....رواج یافته بود .

  • ناشناس
    7

    آره کیان سرنوشت تلخی داشت اموالش بوسیله زن حوانش بالا کشیده شده و خودشم انداختن خونه سالمندان،آخ که مختار بمیره براش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اینجا کارشان سالمندان انداخته طبق اصول فرویدی

  • ناشناس
    1

    چیز جدید بگید اینارو تو مختار هر سال میبینیم

  • ناشناس
    6

    اسلام تنها دینی است که می گوید الهی است ولی برده داری را رد نکرد بلکه برای آن قانون گذاشت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      شاید هم این یکی از اولین خدعه های این دین باشه.

    • ناشناس
      9

      چون مطالعه دقیقی نداری افرادی که خانه و کار نداشتند و مثل خدمه الان بودند .. در خانه دیگران می ماندند و کار می کردند ..الان اینجور آدمها در گوشه خیابان می مانند و در مراکز عین زندان نگهداری می شوند ...حضرت علی به غلامش قنبر آنقدر خوبی می کرد لباس نو می پوشاند و کار ها را خودش انجام می داد تا اینکه قنبر صدایش می کرد نمی آمد
      اما در روم با لگد می زدند و در سریال یوسف می دیدیم مصری ها چطور رفتار می کردند

    • ناشناس
      7

      خدعه تویی امامان مدام به آزاد کردن بنده ها تاکید داشتند ....و گفته شده خیلی افراد بعنوان خدمه در خانه ها بودند و اگر دستور می داد آنها آواره می شدند و مثل الان افراد بی جا و مکان در مراکز عین زندان نگهداری می شدند ...وگرنه امامان مدام برده ها را آزاد می کردند و در راس حکومت مامون بودنه امام !!!!

    • ناشناس
      13

      همچین دروغ میبافی در اسلام اسرای جنگی را در خانه ها نگه می داشتند و دهها حقوق داشتند ادیان دیگر در زندان زنجیر میکنند ضمن اینکه اسلام مرتب به صواب آزاد کردن برده اشاره کرده و دین دیگر چیزی اصلا نگفته!!!!!!

    • ناشناس
      1

      داریم می بینیم الان هم اصول کفر فرویدی یتیم را در یتیمخانه می اندازند. و هی سنگ راه فرزندخواندگی می اندازند پیامبر فرموده بود در خانه ها فرزند بپذیرید

    • مهدی
      3

      برده داری در اون زمان عرف جامعه بوده و پیامبر و امامان نمی‌توانستند یکهو بگن که برده داری ممنوعه چون اون موقع برده ها زیاد بودند و یکهو بیکار و بی خانه می‌شدند و از گشنگی می‌مردند و افرادی که برده داشتند شاکی می‌شدند و دلایل دیگه.اما پیامبر و امامان آمدند قضیه برده داری را آرام آرام از سر مردم انداختند مثلا دیدیم که کفاره خیلی از گناه ها آزاد کردن برده است

  • ناشناس
    9

    جنایاتی که اعراب وحشی علیه ایرانیان انجام دادند در تاریخ بی نظیر است!!!
    مردمی که تاریخ خود را ندانند مجبور به تکرار آن هستند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      23

      تو امام را به اعراب نسبت می دهی امام برگزیده خداست ..و تعالیم امامان عینا الان در غرب کپی می زنند ..صفوی ها چیگینی داشتند می پرید گوش می جوید ....وحشی همه جا بوده ....بعضی شاهان مثل. نادر تیمور چشم در می آوردند !!!!پس تو هم از آنهایی !!!!
      اتفاقا امام اعراب بیابان‌گرد را صلح داد ...به کل اعراب توهین می کنی کل دنیا در شجاعت انگشت کوچکه غزه نمی تواند باشد

    • ناشناس
      7

      تربیت امامان در مردم قدیم ایران خیلی اثر داشته از لحاظ عفت و وفا به همسر و ....و مدام میگفتند ثوابه خیرات کن...الان هم اصول فرویدی طلاق ... پیامبران از نسل حضرت مسیح بوده و کتاب و علم حسابه که در آوردن شبیه نهج البلاغه الان هم لال آند همه جا وحشی هست دهات اینجا نه همه بعضیا کارشان زخم زبان سنگ اندازی و چوب دست گرفتن قدیم دهات و دعوا انداختن و خبر چینی و چقدر خشونت خانوادگی باز تعالیم اسلام به کتک نزدن همسر اشاره کرده و صبر و ...

    • پدر
      8

      درود متاسفانه مردم ايران به جاي خواندن تاريخ ( تاريخ طبري ، كتاب دو قرن سكوت ) به حرف هاي پا منبري اكتفا مي كنند . تاريخ را بخوانيد تا به جنايت هايي كه اعراب در ايران كردند پي ببريد . هرگز نگاه فاشيستي به تاريخ نداشته باشيد ولي از تاريخ درس بگيريد . ايرانيان تاريخ چند هزار ساله اي دارند كه پر از شكوه و عظمت است و هيچگاه به برده داري و نوكري گرفتن انسان ها اعتقاد نداشتند هر جا از تاريخ ايران را كه بنگريد اگر برده داري و نوكر و كلفتي بوده تاثير حمله اعراب و رفتار حاكمان عرب بر ايران بوده است . ايران كشوري است كه رفتار و گفتار و كردار نيك سر لوحه زندگي آنهاست .

    • ناشناس
      4

      اعراب وحشی مغولان وحشی افغانهای وحشی روسهای وحشی انگلیس های وحشی به نظرت ما مقصر نیستیم

    • ناشناس
      2

      ما خودمون اهل اینجاییم زبان نیش روستاییان اینجا البته بعضی‌ها از صد شمشیر بدتره این همه طبیعت را کی سلاخی می کنه؟؟؟؟مستند نشون می داد مردم به روستا درخت ها رو چطور دسته جمعی می بریدند .....پیامبر دهها حدیث گناه بودن قطع درخت و مخصوصا در بهار که زنده است

    • ناشناس
      3

      ایرانیان هم بار ها به کشور های عربی حمله و آنها را غارت کردند
      صحبت سر ایرانی و عرب نیست بالاخره جنگ بوده هر دو هم رو غارت می‌کردند
      همین الان ما تاریخ سال ۹۲ رو فراموش کردیم و دباره به عقب برگشتم

    • ناشناس
      4

      در تاریخ نسل خان آت زنها را به زور به عقد خود در می آورد و دین هم به دلخواه خود. کرد

    • یاسین صادقی
      2

      یکم راجب جنایات انگلیس هم در ایران بخوان تا مجبور به تکرار تاریخ نشی

  • همرزم هادی
    4

    در قیام مختار همین زیبایی برای ماشیعیان کافی بود که توانست انتقام خون امام وشهدای کربلا رابگیرد ومورددعایی حضرت سجاد قرارگرفت اما آن حقیقتی که درمختاردیده نشدخیانت ابراهیم مالک اشتربود که درنهایت بهمراه پسر زبیر درجنگ با مروانیان ب درک واصل شدندلطفا آنها ییکه اطلاعات بیشتری دادند محبت کنند بنویسند

  • یه ایرانی
    4

    ]چرا من و تو ایرانی باید فقط راجع به تاریخ عرب مطالعه کنیم در صورتیکه تاریخ ایران خودمان 7 هزار سال قدمت دارد ....؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      چه ربطی داره خوب بیشتر بدون الان استاد بعد زرم آرا کی نخست وزیر شد؟؟

  • بهروز حسینی
    9

    از زمان حمله ی اعراب به ایران تاریخ ایران نابود شد و ایران به سمت نابودی رفت.

  • ناشناس
    10

    متون تاریخی اکثرا تحریف شده اند ولی انچه واقعیت داردولای
    ایرانیان به اهل بیت است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      بله و این عشق هم از محبت دیدن از امامان ناشی شده ..اگر امام رضا دست مأمون را رو نمی‌کرد مأمون جنایتی که سر اولاد امام در جاده ها آوردند با مردم آن رفتار را می کردند

  • ناشناس
    5

    اعراب از همان اول با ایرانیان دشمن بوده و دشمن هم خواهند بود تا ابد،ولی شوربختانه این حکومت الان نمی فهمید و آن زمانی می فهمد که کار از کار گذشته است و یا اینکه عمدا داره ایران و ایرانی را نابود می کند تا خدمتی به اعراب بکند

  • J
    3

    به تازگی ، یک بیسواد ساندیس خور ( با اسم ناشناس ) که حتی قدرت نوشتن متن فارسی و بدون اشتباه را ندارد ، در صفحات مختلف این سایت پرسه میزند و کامنت میگذارد و فقط پای منبر کلمه فروید را یاد گرفته و بعضی وقتها از اکس و قرص شاد و این جور حرفها میزنه ( مثل اون یکی که فقط از عبارت مهدی فاطمه زهرا استفاده میکند ) . از کلیه عزیزان میخوام برای سلامتی این چند نفر دعا کنید .

  • امیر
    4

    درود بر ایرانیان با غیرت آن زمان که حق را شناختند و در رکابش جنگیدند
    کسانی که نژاد پرست هستند در نزد خدا ذره ای ارزش ندارند
    شما که ادعای ملی گرایی دارید چرا نمیگید زمانی که کسی ایرانیان رو بعد از قادسیه انسان به حساب نمیاورد، این امام علی صلوات الله بود که با ایرانیان به عدالت و محبت رفتار میکرد

  • ناشناس
    2

    اگر انقدر مرد بودن باید کشور رو از اعراب پس میگرفتن و انتقام خون زنان و بچه های بیگناه رو میگرفتن

  • حمید
    2

    تاریخ ایران بیشتر از این حرفهاست ،نباید کل تاریخ ایران رو با گوشه ای کوچیکـ قضاوت کرد ،ایرانی ها در طول تاریخ هم جنگجو زیاد داشتن هم دانشمند و...فقط مشکل ما پادشاهان بی عرضه ما بودن

  • محمد
    2

    همش دروغه مثل انقلاب تحریف تاریخ

  • سعید
    3

    تا اونجایی که خوندم و می دونم کلا عرب جماعت نژاد پرسته و به دوستیشون اونم با ایرانی ها نباید تحت هیچ شرایطی اعتماد کرد ..باور کنید اگر اسلام از ایران شروع می شد یه دونه عرب هم ایمان نمی آورد ‌..و فقط اون اعراب وحشی بودن که با حیله و جنگ تونستن دین خودشون رو گسترش بدن ...عرب مساوی است با نژاد پرست ....

    نظرات شما -
    • 11111111
      1

      لازم نبود از ایران بیاد دین اسلام. ایرانیان از قبل هم یکتا پرست و خدا پرست بودن لزومی به دین جدید نبود. برای همین از جایی اسلام اومد که در اونجا جهل به شدت زیاد بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد