روزه‌داری به شکل صحیح به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

یک متخصص تغذیه می گوید: در خصوص ماه مبارک رمضان اگر هر فرد سالمی توصیه های تغذیه ای را رعایت کند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، حتی می توان گفت روزه داری صحیح خود به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

روزه‌داری به شکل صحیح به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

یک متخصص تغذیه در خصوص موارد اصولی برای روزه داری در ایام کرونا می گوید: در خصوص ماه مبارک رمضان اگر هر فرد سالمی توصیه های تغذیه ای را رعایت کند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، حتی می توان گفت روزه داری صحیح خود به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ماه مبارک رمضان فرصتی است که افراد با روزه داری دریافت کالری های بالا را پشت سر بگذارند و از فواید معنوی و سلامتی روزه داری بهره مند شوند.

دکتر محمدرضا وفا، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع کرونا اظهار داشت: تغذیه در بیماری کرونا فقط یک عامل نگهدارنده است و روشی درمانی برای بیماری نیست. اگر تمام افراد سالم برنامه غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنند که تمام مواد خوراکی اصلی از جمله چهار گروه شیر، لبنیات، نان و غلات، سبزی و سیفی، میوه و گروه گوشت ها در شکل صحیح و تازه به طور روزانه مصرف شوند اغلب مواد مغذی کلیدی شامل ویتامین ها و املاح می تواند به طور روزانه به بدن برسد.

مواد مغذی که در عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید است

وی افزود: بنابراین توصیه می شود تغذیه افراد بالغ و سالم و کودکان به گونه ای تنظیم شود که این چهارگروه دریافت شوند. بخش عمده ای از آنتی اکسیدان ها از طریق ویتامین c، ویتامین D و ترکیبات فیتو استروژنی که در گیاهان وجود دارد و همه خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود که در گروه سبزیجات و سیفی جات و میوه های تازه قرار دارد. همچنین سایر مواد کلیدی از جمله آهن روی سلنیوم و… که در عملکرد سیستم ایمنی نقشی اساسی دارند از باقی خوراکی ها تامین می شوند. این روزها بر روی ویتامین D و اسید های چرب امگا ۳ بحث زیادی وجود دارد. این مواد در تمام دنیا به سختی از مواد غذایی تامین می شود. منبع اصلی ویتامین D نور آفتاب است تمام افراد باید حتما مکمل ویتامین دی را زیر نظر پزشک دریافت کنند. عمده منبع اسید های چرب امگا ۳ غذاهای دریایی است و دریافت این ماده نیز به دلیل الگوی غذایی مردم ما در کشور چندان بالا نیست. این مواد نیز خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند که در عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید و موثر است.

روزه داری به شکل صحیح به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

دکتر وفا تصریح کرد: درصد کمی از اسیدهای چرب و امگا ۳ از مغز دانه ها دریافت می شود که به دلیل قیمت بالای این اقلام بخش بزرگی از جامعه از دریافت آن محروم است. در خصوص ماه رمضان اگر هر فرد سالمی توصیه های تغذیه ای را رعایت کند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد حتی می توان گفت روزه داری صحیح خود به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. به این مفهوم که در شرایط عادی دریافت کالری بالا می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند اما ماه مبارک رمضان فرصتی است که افراد با روزه داری دریافت کالری های بالا را پشت سر بگذارند و از فواید معنوی و سلامتی روزه داری بهره مند شوند.

بایدهای تغذیه در سحر و افطار

وی افزود: فرد روزه دار ابتدا باید روزه خود را با مایعات گرم و آب گرم و چای کمرنگ و شیرینی های طبیعی چون خرما و کشمش و انجیر و توت باز کند و سپس غذایی سبک چون صبحانه بخورد و به فاصله ای کوتاه از سبزیجات و سیفی جات استفاده کند و نیم ساعت تا چهل دقیقه بعد شام سبکی نوش جان کند. قبل از خواب نیز می توانند ۱ لیوان شیر کم چرب نیمه گرم بخورند به عبارت ساده تر توصیه ما این است که در وعده افطار غذایی سنگین و حجیم صرف نشود. کسانی که روزه می گیرند باید در روز آنقدر استراحت کرده باشند که هنگام سحر یک ساعت تا چهل و پنج دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار بشوند. در زمان شروع می توانند با غذایی سبک مثل کمی ماست و خیار و یا میوه ها شروع کنند. وعده سحری می تواند مثل وعده ناهار باشد و نان و برنج و ماکارونی در این وعده قابل مصرف است.

نبایدهای تغذیه ای

این متخصص تغذیه اظهار داشت: وقتی روزه می گیریم بهتر است که سهم مواد پروتئینی گوشتی در فاصله افطار تا شام صرف شود و در وعده سحر غذاهای پروتئینی زیادی صرف نشود، چون پروتئین برای ساعات اولیه روز باعث کم آبی بدن و تشنگی می شود. سهم اصلی چربی که بهتر است از روغن های مایع گیاهی باشد باید در وعده سحر مصرف شود. در وعده سحر باید از مصرف غذاهای چرب و تند و شور و پر ادویه و چای خودداری کرد چون این غذاها باعث کم آبی بدن می شود در فاصله افطار تا سحر بین وعده ها و میان وعده ها بهترین نوشیدنی آب است. همچنین خوب است که بعد از غذا چند قدم راه رفته شود و قطعا این کار به هضم غذا در دستگاه گوارش کمک می کند.

روزه در میان بیماران بهبودیافته کرونایی

وی در مورد اینکه آیا بیماران بهبود یافته کرونا می توانند روزه بگیرند؟ گفت: اگر از نظر پزشک مربوطه سلامت آنها به وضعیت اولیه برگشته است هیچ منعی برای روزه وجود ندارد ولی باید بدانیم که هنوز علم مصونیت بیماران مبتلا به کرونا را بعد از بهبودی تایید نکرده است. آنها مثل باقی افراد در معرض ابتلا به کرونا خواهند بود و باید همچون باقی افراد اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی را رعایت کنند اما در صورت تایید سلامت روزه گرفتن نه تنها منعی برای آنان ندارد بلکه در صورت داشتن اضافه وزن می تواند باعث سلامتی آنها باشد، ولی تایید پزشک لازم است.

منبع: شفقنا

70

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ...
    0

    واقعا مزخرفه کا ۱۶ ساعت چیزی نخوری بعدش شروع کنی تو ۸ ساعت یه عالمه بخوری واقعا مسخرست و برای بدن قطعا مضره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد