گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری/ جدال پورمحمدی و جلیلی درباره قرارداد کرسنت و برجام و FATF/ اشاره پزشکیان به حمله به سفارتخانه ها/ انتقاد زاکانی و قاضی زاده هاشمی به دولت روحانی

چهارمین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌ جمهوری دوره چهاردهم برگزار شد.

گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری/ جدال پورمحمدی و جلیلی درباره قرارداد کرسنت و برجام و FATF/ اشاره پزشکیان به حمله به سفارتخانه ها/ انتقاد زاکانی و قاضی زاده هاشمی به دولت روحانی

مناظره حدود 23:20  پایان یافت

جمع بندی زاکانی

در سال ۹۲ با کلید آمدند اما هیچ کلید سازی نیامد 

مردم عزیز، این کلید یادتان است؟ هیچ قفلی باز نکردند بلکه قفلهای متعددی هم زدند و کلیدسازی هم نیامد

نه هسته ای درست شد و نه نان مردم. مردم الان همانها آمدند با ویترین جدید تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند. مراقب باشید.

 اگر صدایم بلند می‌شود از درد است

می‌گویند صدایش را درنیاورید ولی من نمیتوانم و حتماً به مردم واقعیت را خواهم گفت.

مردم اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند

کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد و ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد.

همه شما خواهان عدالت هستید همه شما خواهان رفع تبعیض هستید به دروغ نباید میان شما دیوار بکشند.

 در ستادشان تفرقه‌افکنی می‌کنند 

 عزیزم و همکارم دعوت به وحدت و عدم دعوا می‌کند اما مشاوران و در ستاد ایشان اختلاف‌اندازی و تفرقه‌افکنی می‌کنند و میکروفن پرت می‌کنند.

 آمده‌ایم مشکلات کشور را حل کنیم

هم برنامه دارم هم کارنامه.

ناامید نشوید آمده‌ایم مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل به خدا حل کنیم.

۸ تیر به پای صندوق‌های رای بیایید حتی اگر به من رای نمی‌دهید.

جمع بندی جلیلی

کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت است

کار سیاست خارجی دفاع از حقوق و منافع ملت است.

تحریم نه تنها باید خنثی و رفع شود بلکه تحریم کننده باید پشیمان شود.

چرا برخی از کشور می‌روند؟ چون برایشان بازار درست نکرده‌ایم

امروز کشور ایران این موقعیت را دارد که در برخی کالاها هاب (قطب) منطقه شود.

می‌گویید چرا برخی از کشور می‌روند؟ چون برایشان بازار درست نکرده‌ایم.

با هوش مصنوعی می‌توانیم برای جوانان بازار ایجاد کنیم

قدرت کشور را با استفاده از فناوری‌هایی که موجب اقتدار کشور می‌شود افزایش دهیم.

در سالهایی که مسئولیت شورای امنیت ملی را داشتم بیشترین اختلاف بین قوای سه گانه بود اما بیشترین پناه آوردن به این شورا بود برای وفاق بین قوا.

جمع بندی پورمحمدی

 هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار رفع تحریم‌هاست

برجام و تلاشهای مشابه راه حلهای جادویی برای رفع تحریم نیستند.

ادامه این تلاشها لازم ولی قطعاً ناکافی است

برخی از نامزدها جاده صاف‌کن تحریم‌ها هستند

برخی از این آقایان تحریم و رنج و عذاب ایران را فرصت و نعمت می‌دانستند و همچنان می‌دانند.

برخی از نامزدها جاده صاف‌کن تحریم‌ها هستند.

برخی از این آقایان تحریم و رنج و عذاب ایران را فرصت و نعمت می‌دانستند و همچنان می‌دانند.

به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکنها باید پایان بدهیم.

نگویید پورمحمدی رای ندارد

ملت ایران؛ شاید رویتان نمیشود به دوستانتان بگویید من به پورمحمدی رای می دهم! اما اگر فکر میکنید پورمحمدی می داند و میتواند سد سکوت را بشکنید؛ نگویید رای ندارد، اگر شما بخواهید رای دارد.

جمع بندی قاضی زاده هاشمی

سیاست خارجی عرصه عمل است نه شعار

سیاست خارجی جای شاعرمسلکی و ایده آلیسم هپروتی نیست. جای عمل است و نه شعار.

سیاست خارجی عرصه عمل است نه شعار

تحریم نه بی تاثیر است و نه آخر دنیا؛ هم باید مذاکره  کرد و هم تلاش کرد آثار تحریم را به قدری از بین ببریم که انگیزه و طمع دشمن از طرف دشمن بخشکد.

رئیسی زبان دنیا را دقیقاً می‌شناخت

رئیسی عزیز زبان دنیا را دقیقاً می‌شناخت.

اگر می خواهید پیچ تحریمها شل بماند، این کشور محتاج تداوم راه زیرکانه و واقع بینانه و دلسوزانه شهید رئیسی دارد.

عده‌ای معتاد توافق هستند

ما به جای تمرکز در اختلافات باید بر روی اشتراکات خود با کشورهای دنیا برنامه‌ریزی کنیم.

تقابل و توافق در مقابل هم نیستند اتفاقا برای این دشمن و رقیب تفاهم خوبی شکل بدهی اول باید قدرت خود را نشان دهیم.

جمع بندی پزشکیان

4 نفر در مقابل من قرار گرفته‌اند

۴ نفر در مقابل یک نفر و ۵ دقیقه در مقابل بیست دقیقه جای بحث دارد. امیدوارم اقایان تا اخر بمانند که مشکلی نداشته باشد.

سیاست خارجی را تامین رفاه ایرانیان می‌دانم

یکی از کارهایم جلوگیری از مهاجرت و بازگرداندن ایرانیان خارج از کشور است

سیاست خارجی دولتم براساس فرمایشات امیرالمومنین (ع) خواهد بود

مبنای سیاست خارجی من عزت و حکمت و مصلحت است؛ اما درک من از این اصول سه گانه با سایر نامزدها مغایر است.

عزت را در بهبود زندگی شما مردم جستجو می کنم. در یک کلام، من سیاست خارجی را یعنی هم ارتقای جایگاه و امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه ‌و آسایش برای تک تک ایرانیان می دانم.

یکی از کارهایم جلوگیری از مهاجرت و بازگرداندن ایرانیان خارج از کشور است

میخواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان و نوه هایشان بنشینند. نه اینکه از پشت تبلتها دستی تکان بدهند.

یکی از اهداف سیاست خارجی من فرونشاندن موج مهاجرت و ایجاد انگیزه برای بازگشت به کشور خواهد بود.

ایرانی می خواهم بدون اضطراب مردم

یکی از اهداف سیاست خارجی من، بازگرداندن ایرانیان از سراسر جهان به کشور است

 سیاست خارجی را برای این می خواهم که ایرانی بودن برای ایرانیان داخل و خارج یک امتیاز باشد

جازه نمیدهم با شعارهای تو خالی جیب مردم را خالی کنند

ای مردم دوست داشتنی من تانک و نقطه زن نیست من غلط‌انداز و لاف زن نیستم من خاک پای شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.

جمع بندی قالیباف

ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است

ستادی  که امروز آقای پزشکیان با او کار می کند همان ستاد آقای روحانی است. برای همه ما مشخص است.

این یعنی برگردیم به یک دهه قبل. دو مرتبه برگردیم به رشد زیر ۱ درصد؛ نقدینگی ۲۶ برابر؛ تنشهای بین قوا؛ اختلافات بین مردم؛ تنشهای بین رهبری و بعضی موضوعات دیگر. یعنی شکاف بیشتر بین مردم و دولت. یعنی دومرتبه اخلال صورت بگیرد در حکمرانی کشور.

آیا واقعا سزاوار است در این مسیر حرکت کنیم؟

اتفاقات دو سه روز اخیر گواهی بر حرفهای ماست.

مردم ما می‌خواهند کشور رو به جلو حرکت کند

مطمئنم مردم عزیز ما اینطور تصمیم میگیرند که رو به جلو برویم و رویای ایران بزرگ را بسازیم. همانطور که حسرت حوزه دفاعی ما را همه می خورند در حوزه اقتصادی هم همینطور باشد.

امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم.

امروز نمی‌توانیم مسیر پر تنش را برویم

 ما نمیتوانیم مسیری طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات شود. امروز همه باید کنار هم باشیم، دست به دست هم بدهیم.

در ۱۲ سالی که در شهرداری بودم هیچ دولتی همراهی نکرد

قسمت نهایی که جمع بندی است شروع شد

چه کسانی به عنوان مشاور نامزدها وارد استودیو شدند؟

اگرچه به دلیل کم شدن نور داخل سالن در وقت استراحت نامزدها، فضا کامل مشخص نیست اما به نظر می رسد برای مشاوره وقت پایانی مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری این افراد وارد استودیو شدند:

سعید احدیان برای مشاوره به محمدباقر قالیباف

محسن منصوری برای مشاوره به سعید جلیلی

مالک شریعتی برای مشاوره به علیرضا زاکانی

حجت‌الله ایوبی برای مشاوره به مصطفی پورمحمدی

محمدرضا میرشمسی برای مشاوره به امیرحسین قاضی زاده

مهدی سنایی برای مشاوره به مسعود پزشکیان

5 دقیقه استراحت شروع شد

نظر زاکانی درباره اظهارات دیگر کاندیداها

مردم را باید شریک ثروت کشور کنیم

هیچ راهی نداریم جز اینکه مشارکت کنیم؛ هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم و هم امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم اقوام و مذاهب را در مقابل هم قرار ندهیم.

این گل و بوستان که در کشور هست همه را بپذیریم.

نمیدانم دوستان از چه منظری صحبت میکنند؟ نگاه ما این است که همه اقوام و مذاهب تک تکشان عزیز هستند. نمیخواهیم دیوار بکشیم. ولی دوستان ظاهراً میخواهند دیوار بکشند.

ما باید ملت را بیاوریم سر سفره اقتصاد کشور

دو دهه با بزرگان فساد مبارزه کردم و فهمیدم برخی نمیخواهند چیزی سر سفره مردم بیاید. ما باید ملت را بیاوریم سر سفره اقتصاد کشور. برای مستاجران و همچنین صاحب خانه شدن مردم برنامه دارم.ما باید ملت را بیاوریم سر سفره اقتصاد کشور.

برای مستاجران و همچنین صاحب خانه شدن مردم برنامه دارم.

 بین مردم دیوار نکشیم

حرفهای تفرقه انگیز نزنیم؛ وحدت آفرین حرف بزنیم. بین مردم دیوار نکشیم. هم باید قدرت اقتصادی مردم را بیشتر کرد و هم به وحدت و انسجام کمک کرد.

حرف‌های تفرقه انگیز نزنیم و انسجام ملت را آسیب نزنیم

کسی جلوی برجام را نگرفته است

کسی جلوی برجام را نگرفته؛ ما اتفاقا دنبال اجرای برجام هستیم چون ما سهم خود را انجام داده ایم ولی آنها انجام نمیدهند؛ خیانت کرده اند و آتش زده اند. علتش هم این بود که خود آنها گفتند کسانی که از ایران با آنها مذاکره کردند دقت لازم را نداشتند.

چرا مردم را ناامید می‌کنیم

 الان وقت چیدن این میوه‌های اساسی است به حرف خودمان را سرگرم نکنیم.

 

نظر جلیلی درباره اظهارات دیگر کاندیداها

در ۳ قطع‌نامه‌ای که زمان آقای لاریجانی تصویب شد آقای پورمحمدی مسئولیت داشت

بحثها به جای خوبی رسید؛ البته دوستانی که حرف از تحزب می کنند کار عمیق دولت سایه را می گویند زنبیل گذاشتن.

وقتی قطعنامه ها تصویب شد آقای پورمحمدی عضو کمیته هسته ای بود ولی یادش نیست!

می گویند همان روشی را ادامه دهیم که تحریمها را افزایش داد و دلار 3 هزار تومانی را کرد سی هزار تومان!

چرا ترامپ از برجام خارج شد؟ چون وقتی طرف مقابل میگفت من خارج خواهم شد، این سمت میگفتند که اگر هم او خارج شود ما خارج نمی شویم! خب همین شد که او خارج شد!

اوج زمانی که از برجام خارج نشده بودند کل صادرات ما به 28 کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان بود؛ چرا نتیجه نگرفته بودید؟

حالا همینها دوباره دارند می ترسانند چون بلد نیستند و صحنه را نمی شناسند.

چرا رشد اقتصادی در همان سالها که برجام امضا شده بود صفر و منفی و متوسطش هفت دهم درصد بود؟

برجام طلب ملت ایران که طرف مقابل باید به تعهدش عمل کند

چرا ترامپ از برجام خارج شد؟ چون وقتی طرف مقابل میگفت من خارج خواهم شد، این سمت میگفتند که اگر هم او خارج شود ما خارج نمی شویم! خب همین شد که او خارج شد!

اوج زمانی که از برجام خارج نشده بودند کل صادرات ما به 28 کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان بود؛ چرا نتیجه نگرفته بودید؟

حالا همینها دوباره دارند می ترسانند چون بلد نیستند و صحنه را نمی شناسند.

چرا رشد اقتصادی در همان سالها که برجام امضا شده بود صفر و منفی و متوسطش هفت دهم درصد بود؟

چرا حتی در زمان تصویب برجام رشد اقتصادی ما صفر شد؟

 چرا رشد اقتصادی در همان سال‌ها که برجام امضا شده بود صفر و منفی و متوسطش هفت دهم درصد بود؟

میگفتند بالمره روز اول تحریمها لغو می شود؟ چه شد؟ کلا از برجام خارج شدند!

ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

در زمان مسئولیت من آمریکا نامه نوشت که دچار مشکل شده است.

نظر پورمحمدی درباره اظهارات دیگر کاندیداها

برای قراردادی که ۶ سال قبل از مسئولیتم بسته شد توقع پاسخگویی دارند

برخی باید تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام هم بیخود نزنند. این روزها می گذرد... عجیب است قراردادی 81 بسته شده و ماها 87 رفتیم سازمان بازرسی 2 گزارش آمده برای ما و ما آن گزارش را منظم کردیم و فرستادیم؛ الان  می شود از سازمان بازرسی پرسید. 

آن آقایان که 2 بار احمدی نژاد خواست موضوع را  حل کند هم فساد به دادگاه برود و هم این خسارت عظیم در 18 سال گذشته به کشور وارد نشود؛ چرا جلویش را گرفتید؟ پاسخ بدهید. با شعار و اتهام زدن مشکل حل نمی شود.

کسی به اسم زنگنه متهم است و میگویید خیانت کرده؛ او هم می گوید شما ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردید؛ از دادگاه تقاضا داریم زودتر رسیدگی کند. اما اینکه ملت بدانند چه خسارتی به ملت وارد شده و جزییاتش را بفهمند بد است؟ چرا فرار می کنید(از مناظره)؟

قطع نامه‌های سازمان ملل ملت ما را بیچاره کرده است

آقای زاکانی حرف خوبی زدند  و اعلام آمادگی کردند بحث کنند

اینکه ملت بدانند در این 18 سال چه خسارتی بر ملت ایران وارد شده است بد است چرا فرار می‌کنید

 آقای جلیلی شما که مسئولیت داشتید چرا جلوی قطع‌نامه‌ها را نگرفتید؟

گفتمان انقلاب نشان داده که قدرت پیشروی دارد

ما به فرهنگ مقاومت در دنیا افتخار می کنیم؛ ما از مردم مظلوم دفاع کردیم؛ ۴۵ سال است ندای امام و ملت ایران جهانگیر شده است.

فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی نشان داده که قدرت پیشروی دارد. 

امروز میتوانیم با صدای بلند ادعا کنیم هم غزه هم لبنان هم یمن هم قطر هم عمان و هم ایران؛ جانم فدای ایران

نظر قاضی زاده هاشمی درباره اظهارات دیگر کاندیداها

آقای پزشکیان به جای پاسخ به سوالات، سوال جدید طرح می کنند!

ما اینقدر مرد هستیم که از دولت محدودی که در اختیارمان بوده دفاع کنیم؛ عزیزان هم مرد باشند از دولتهایی که جزوش بودند یا حمایت کردند دفاع کنند تا مردم تشخیص دهند!

جوری صحبت میکنند انگار امروز آمده‌اند سر کار!

چه کسانی تعاونی‌ها را نابود کردند؟

کاری که در دولت شهید رئیسی در حوزه مردمی سازی و واگذاری امور به مردم شده قابل مقایسه با دولتهای گذشته نیست.

 کسانی که واکسن فایزر زده بودند اجازه واردات واکسن را ندادند

در موضوع واکسن، برخی دز اول فایزر را زده بودند و گفتند ما اجازه واردات نمی‌دهیم! 

اگر میتوانستید واکسن وارد می کردید تا به نام دولت شهید رئیسی نشود!

می‌گویند برجام اگر بد است چرا شهید رئیسی خارج نمیشد؛ اگر خارج می‌شد، شما متهم نمی‌کردید که کنار ترامپ و نتانیاهو هستید؟

 اگر شهید رئیسی از برجام خارج می‌شد ایشان را متهم نمی‌کردید؟

در برجام کاری کردید که مجبوریم مدیریت کنیم و جلو ببریم وگرنه خسارت محض است. این خسارت محض بودن را مدیر عالی خود دولت فخیمه دوستان هم گفته است.

دیپلماسی خندیدن و امتیاز دادن نیست استواری هوشمندانه است و امتیاز گرفتن. همان کاری که شهید امیرعبداللهیان انجام داد.

دیپلماسی فقط خندیدن و لبخند زدن نیست

شهید امیرعبداللهیان با عزت روابط با کشورهای عربی را درست کرد.

ما یک افزایش فوق‌العاده فروش نفت پیدا کردیم که سناتور آمریکا به وزیر خارجه آمریکا که 300 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رساندند می‌گویند رئیسی مرد مصممی بود

نظر پزشکیان درباره اظهارات دیگر کاندیداها

اگر برجام و اف ای تی اف را حل نکنیم باید انسجام داخلی را ایجاد کنیم

اگر برجام را نپذیریم و یا نخواهیم آن را حل کنیم و اگر نخواهیم FATF را حل کنیم،‌ بالاخره باید انسجام داخلی را در خود ایجاد کنیم. یعنی مردم سرمایه ما هستند و باید با این مردم آشتی کنیم. الان مردم با ما مشکل دارند حالا تقصیر این یا آن است، به هرحال مردم با ما مشکل دارند.

از اتاق بازرگانان سوال کنید که برجام را خوب می دانند یا بد می‌دانند؟ بروید صحبت کنید ببینید چه بلایی سر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ما آمده است. می‌گفتند نمی‌توانیم با این وضعیت ادامه دهیم.

بفرمایید که در میادین مشترک نفتی چقدر داریم ضرر می‌کنیم؟ 

بفرمایید که در میادین مشترک نفتی و گازی چقدر داریم ضرر می کنیم؟ 

همین قطر و امارات و عمان و کویت، در میادین مشترک سهمشان را می برند ولی ما عین خیالمان نیست. سرمایه مان را داریم از دست می دهیم.

فرق شما با اسرائیل و ترامپ که آنها هم نمیخواستند برجام باشد چیست؟

موشک و پهپادهای ما باعث افتخار ما است

قدرت دفاعی و بازدارندگی ما و کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار کشور ماست. یکی از دلایلی که دیگران نمیتوانند کاری علیه ما انجام دهند همین قدرت پهپادی و موشکی ماست.

نظر قالیباف درباره اظهارات دیگر کاندیداها

 مردم امروز در حداقل‌های زندگی دچار مشکل هستند

بعد از  دهه ۹۰ مردم ما در حداقلهای زندگی شان تحت فشار هستند. همیشه دغدغه‌مند دغدغه مردم بوده‌ام.

حتما باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم و کار ماندگار درست کنیم.

اما مردم در شرایطی هستند که نجابت به خرج داده اند ولی طاقتشان سر آمده لذا باید مشکلاتشان را در کوتاه مدت حل کنیم. لذا اولین کارم این است که یک سپر حمایتی برای مردم ایجاد کنم.

با رفع تحریم باید به رشد اقتصادی برسیم

محمدباقر قالیباف: آنها که حقوق ثابت دارند ولی تورم بیش از افزایش حقوق است، فاصله این را باید حتماً جبران کنیم.

باید اختلاف حقوق و تورم را جبران کنیم

محمدباقر قالیباف: امروز 17.5 درصد اتلاف سرمایه های در دستمان را داریم در کشور؛ با دقت در این موضوعات، بدون اینکه بخواهیم مشکلات بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم، میتوانیم این را کنترل کنیم.

خیلیها وام مسکن  گرفته اند و سررسید قسطشان شده ولی مسکن نگرفته اند.

به هر کس که مسکن ندارد ۲۰۰ متر زمین می دهیم که کاربردی مسکن داشته باشد؛ اگر اینطور شود مشکل حل می شود.

در همه روستاها و بیش از ۸۰ درصد شهرهای ما این امر شدنی است.

به هر فردی که خانه ندارد ۲۰۰ متر زمین مسکونی خواهیم داد

حتما باید واردات خودرو انجام شود.

نظر  زاکانی درباره سوالات مربوط به تهدیدها و چالشهای سیاست خارجی

 آقای پزشکیان برنامه‌ای دارم که ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است

آقای پزشکیان! ما امروز کارنامه ای داریم که امروز ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است. (اشاره به مذاکرات کمیسیون ویژه برجام)

ما حرفهای آقایان ظریف و صالحی و عراقچی و آقای جلیلی را -همه را- شنیدیم.

نهایتاً جمع بندی ای کردیم که امروز صددرصد درست از آب بیرون آمده است؛ حال این غیرکارشناسی است و آن پیامهای بدون پشتوانه که دیگران داشتند کارشناسی است؟

پزشکیان بدون پشتوانه نظری به عرصه انتخابات آمده است

چه کسی گفته است که برجام را آتش بزنیم؟

مردم عزیز! برخی با احساس و پشتوانه نظری تهی می‌خواهند رای بگیرند؛ این کار درستی نیست.

آقای پزشکیان ما رفیقیم! با منطق و استدلال و آگاهی که دارم می‌دهم دفعه پیش گفتم که نمیگذارم (رئیس جمهور شوی)

در موضوع تشکل و احزاب حرف برای گفتن دارم

آقای پورمحمدی من یکی از بزرگترین احزاب کشور را راه انداخته‌ام و بزرگترین تشکل دانشجویی کشور را سازماندهی کرده‌ام؛ اما نمی‌شود از مختصاتی دفاع کرد که در دهه ۸۰و دهه ۷۰ عزیزی بیان داشت که معتقدیم مردم هدایت شده از صندوق بیرون بیایند و آنچیزی که ما می‌خواهیم بیرون بیاید.

مقام معظم رهبری کاملاً مخالف این دیدگاه بود.

 در دوره خاتمی که پزشکیان وزیر بود، بزرگترین خیانت‌های نفتی شد

آنچه در سیاست خارجی شما (آقایان پورمحمدی و پزشکیان) میگویید را ما عمل کرده‌‌ایم در چین و بروکسل.

درباره کرسنت تعجب کردم آقای پورمحمدی چرا چنین موضعی گرفت! از او بعید بود. 

در دوره خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بود، بزرگترین خیانتهای نفتی شد؛ توتال، کرسنت و استات اویل. گزارشی تحت عنوان زالو آماده  کرده ایم که خوب است مردم بروند ببینند.

بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی هم نششته بود(زنگنه) و گفتم که اگر این اتفاق بیفتد در دادگاه شکست می خوریم!

۵۳ میلیارد دلار عدم نفع، ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم و... از این اتفاق برای کشور هزینه به بار آمد. تعجب می کنم چطور رویتان می شود حرف بزنید.

هرکسی خواست، آقای روحانی، آقای زنگنه یا آقای خاتمی؛ هرکدام خواستند همین فردا مناظره کنیم تا بگویم که چه جنایتی در کشور اتفاق افتاد. ما فریاد زدیم و گوش نکردند. در این باره من بارها دادگاه رفتم و با افتخار از حق ملت دفاع کردم. ملت! نمیگذارم عده‌ای حق شما را به یغما ببرند.

نظر  جلیلی درباره سوالات مربوط به تهدیدها و چالشهای سیاست خارجی

پورمحمدی در مناظره قبل گفت جلیلی برنامه خوبی دارد

آقای پورمحمدی پریشب بعد از برنامه گفتند برنامه های خوبی دارید به ما بدهید اگر دولت داشتیم استفاده  کنیم.

پورمحمدی: برای دولت زنبیل نگذاشته ایم هفده هجده سال.

جلیلی: افتخار نیست که برنامه نداشته باشید.

ملت ما امروز اتفاقاً بهترین ظرفیت را دارد؛ وقتی می گوییم ایفای نقش پرشکوه برای هر ایرانی برای این موضوع است.

امروز بزرگ‌ترین فرصت‌‌های ما در سیاست خارجی است

من در ۲-۳ سال اخیر گفته‌ام هر دانشگاه یک دولت در سایه؛ آن سمن واقعی این است. نه اینکه بگویم دولت سایه چیست! باید دولتها را با تصحیح و تکمیل باید کمک کرد.

امروز بزرگترین فرصت‌هایمان در سیاست خارجی است مردم عزیز؛ ولی عده‌ای در هشت سال آن را از بین بردند. دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان و ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ تحریم!

جای متهم در دادگاه است نه این که در تلویزیون مناظره کند

کدام یک از حرفهای ما در آن 6 جلسه نقد برجام در کمیسیون ویژه برجام غلط از آب درآمد؟

آن زمان برخی نوشتند ظریف می گوید می شود جلیلی می گوید نمی شود؛ حالا چه شد؟ شد یا نشد؟

هشت سال یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتید و کشور را معطل کردید و فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید.

امروز دارید از پرونده های بین فساد دفاع می کنید؟ اول باید برود دادگاه و حکمش را بگیرد و نه اینکه در تلویزیون بیاید مناظره  کند!

البته هیچوقت ایشان (زنگنه) نگفته که بیاید با من مناظره کند. نمی دانم از کجا این الهامات به شما می شود!

از این به بعد هر متهمی باید بیاید و بگوید من بروم در تلویزیون مناظره کنم؟!

پورمحمدی باید جوابگوی فسادهای زمان مسئولیتش باشد

اولین نامه را خود آقای روحانی در زمان دولت آقای خاتمی نوشت و گفت که این (کرسنت) مشکل دارد؛ شما سازمان بازرسی بودید جواب بدهید که چرا پیگیری نکردید؟

بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و میدانم که امثال شما (پورمحمدی) صدایشان درخواهد آمد!

نظر پورمحمدی درباره سوالات مربوط به تهدیدها و چالشهای سیاست خارجی

ادعای دانستن همه چیز را ندارم

بحث تحزب یک مسئله جدی است؛ بحث سازماندهی نهادهای مردمی یک مسئله جدی است. دوستان همین الان بگویند قبول دارند یا ندارند؛ پیچش ندهیم.

اگر حزبی مشکل امنیتی دارد دستگاه امنیتی جلویش را بگیرد.

آقای جلیلی شما مانع قرارداد کرسنت شدید

شما که میدانید و سالیان سال دولت سایه تشکیل میدهید و حاضر نیستید با دولتها همکاری کنید، بفرمایید درباره مسائل کرسنت و ... چرا حاضر نیستید با متهم اصلی مباحثه کنید؟

من در سازمان بازرسی هرچه اطلاعات آمد درباره کرسنت، افتخار می کنم برای هیچکس پرونده ای را  کنار نگذاشتم و نبستم. علت درگیری من با خیلی از افراد مشهور، همین است.

جلیلی چرا حاضر نیست در موضوع کرسنت مناظره کند

هفده هجده سال از  کرسنت گذشته و جریمه ۱۸ میلیارد دلاری دارد برای این  ملت پرونده ساخته می شود؛ چرا حاضر نیستید بحث کنید با متهم؟ مگر نمیگویید که جنایتکار است؟

می گویند خواب نما شدم! بعضی که هنوز هم از خواب بیدار نشده اند و یا دیر بیدار شده اند!

شما در بند ۴ نامه‌تان نوشتید که به کنوانسیون پالرمو ملحق شویم. نمیخواستم وارد این بحثها شوم.

اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست؛ این مسائل جای بحث دارد؛ شما که علامه دهر هستید بگویید کجا عمل کردید که بدانیم عمل شما چیست؟ شما دو تا مذاکره قوی و موفق داشتید؟ با شعار که نمیشود. بخاطر همین است که  مردم به ما اعتماد نمی کنند.

نظر قاضی زاده هاشمی درباره سوالات مربوط به تهدیدها و چالشهای سیاست خارجی

 پزشکیان بگویید چه کسی به سفارت آمریکا حمله کرد

چون آقای دکتر پزشکیان به سفارتخانه ها اشاره کردند؛ بفرمایند چه کسانی لانه جاسوسی آمریکا را تصرف کردند؟

ایشان نقشی داشته یا نه؟ در دوره کدام دولت سفارت عربستان و انگلستان مورد تعرض  قرار گرفت و دولت وقت چرا مدیریت  نکرد؟ توانش را نداشت که جلوی 4 نفر را بگیرد؟ رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است!

آقای پزشکیان روحانی نمی توانست جلوی کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند را بگیرد؟

ستاد پزشکیان کنتراتی به دولت روحانی سپرده شده است

درباره نحوه مواجهه با تحریم‌ها به آقای پزشکیان که کنتراتی ستادشان را به دولت روحانی سپرده اند می گویم که مشاور سیاسی شما که وزیر خارجه کابینه آقای روحانی بود، حرفهای عجیبی در میزگرد زد. او پذیرفت که دولت شهید رئیسی میلیاردها دلار نفت فروخته ولی عجیب اینکه گفت بایدن پیچ را شل کرده است!

فارغ از نادرست بودن اساس تحلیل او، سوال من این است که آیا بعد از سقوط ترامپ و آمدن بایدن، چرا بایدن پیچ را برای دولت آقای روحانی شل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که شهید رئیسی عرضه وادار کردن آمریکا به شل کردن پیچ تحریمها را داشت ولی این آقایان در دولت آقای روحانی نداشتند؟

برخی در دولت روحانی ۷۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند!

روحانی منتقدان را متهم می کرد که زبان دنیا را بلد نیستید؛ اما شما خودتان زبان ملت خودتان را هم بلد نیستید.

آیا الان فهمیدید که چه  کسی زبان دنیا و زبان مردم خودش را بلد است؟

این ما هستیم که با همین ترامپ که شما مردم را از او می ترسانید می توانیم مذاکره کنیم و خواست کشور را به او تحمیل کنیم.

برخی در دولت آقای روحانی، به قیمت دلار فعلی، ۷۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند!

نظر پزشکان درباره سوالات مربوط به تهدیدها و چالشهای سیاست خارجی

کار را باید با کارشناسان حل کرد

کار را باید با کارشناسان حل کرد؛ تا مشکلاتی که الان هست را با این نگاه حل نکنیم، مشکلات تحریمی را نمی شود به سادگی حل کرد.

درباره بحثی که آقای زاکانی درباره جلسات برجام گفتند، من گفتم سوادش را ندارم؛ اما مشکل این بود که اینها هم سوادش را نداشتند!

 من می فهمم که نمیفهمم

آقای جلیلی در جلسات بحث می کرد، من گفتم خب برجام را نپذیریم؛ ولی اگر نپذیریم راه حل بدلیمان چیست؟ گفتند نقشه‌ای نداریم.

الان هزاران میلیارد داریم ضرر میکنیم و به جایش به یکی گیر میدهیم که اینجوری است.

روزانه شاید بیش از چندین هزار میلیارد به خاطر تصمیماتمان ضرر می دهیم.

من می فهمم که نمیفهمم؛  مشکل برخی دوستان این است که این را نمی فهمند که نمیفهمند.

چون می فهمم می گویم که باید کارشناسان مشکل را حل کند.

 اگر برجام بد است بگویند برجام را نمی‌پذیریم

اینها چقدر دوره دیده اند و چه مشکلی را حل کرده اند که الان نسخه می‌دهند؟

اگر میگویند برجام بد است خب رسما بگویند این را ادامه نمی دهیم؛ ولی بگویند چه راه حل دیگری دارند؟

چه فرقی بین ترامپ که می  گفت برجام را آتش می زنم با این آقایان که در مجلس برجام را آتش می زدند وجود دارد؟

چه کسی از دیوار سفارتخانه ها را بالا رفت و این مشکلات را ایجاد کرد؟

تصمیمات غیرکارشناسی این بلا را سر مملکت اورده است

باید بپذیریم که  کارشناسان تصمیم بگیرند. باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد. نه اینکه افرادی که سوادش را ندارند بهشان توهم دانایی دست بدهد.

من استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر می فهمم که در چه چیزهایی حرف نزنم؛ ولی اینها میگویند نه! این بلا را چه چیزی بر سر کشور آورده است؟ همین تصمیمات آقایان.

وقتی مقام معظم رهبری می گویند نظر بده؛ من صادقانه نظرم را می دهم. الان هم نظرم این است که برجام مزایا و معایبی داشت ولی اینکه آتشش بزنیم و این کار را با سفارتخانه ها بکنیم را قبول ندارم.

نظر قالیباف درباره سوالات مربوط به تهدیدها و چالشهای سیاست خارجی

مردم می‌گویند که سر قدرت دارند دعوا می‌کنند!

 با پیشنهاد پزشکیان موافقم که پشت تریبونها حرف نزنیم و اینها را جای دیگری صحبت کنیم. اگر اینجا گفتم، بخاطر این بود که بین مردم مطرح کردند و مردم می‌گویند که سر قدرت دارند دعوا می‌کنند!

 شهید سلیمانی به دنبال دوقطبی‌سازی کاذب نبود

شهید سلیمانی یک الگویی است برای ما در همین موضوعات رفع تحریم و خنثی سازی تحریم و قدرت منطقه ای و فرصت و تهدید. همه‌ی اینها درس است.

در ۲۰ سالی که مسئول نیروی قدس بودند با ایشان از نزدیک همکاری داشتیم.

ویژگی شهید سلیمانی چه بود؟ به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی رفت و اصلاً بحث میدان دیپلماسی نداشت. حاج قاسم با همان کسی که میجنگید همزمان حرف هم میزد.

دیپلماسی و میدان هردو یک ابزارند. مذاکره روش مبارزه است. این الگوی نظام جمهوری اسلامی است.

شهید سلیمانی قدرت حل مسئله را داشت و مسئله را از حالتی دیگر تبدیل نمی کرد. موضوع را استحاله نمیکرد. مثل آشغال زیر فرش نمی برد مشکلات را.

قدرت شهید سلیمانی این بود که وحدت و اجماعی که همه می  گوییم را ایجاد می کرد.

یادمان رفته که باید به مردم خدمت کنیم

شهید سلیمانی در جلسات خارجی‌‌مان در شبانه روز ۳ ساعت هم نمی‌خوابید.

امروز در امنیت با همکاری همسایگانمان جلوی دخالت آمریکا را در اینجا  گرفتیم و هژمونی او را به هم زدیم؛ باید از فرصت اقتصادی این موضوع هم استفاده  کنیم.

هم باید رفع تحریم را پیگیری کنیم و حقمان را بر اساس بند 6 قانون اقدام راهبردی بگیریم و هم برای خنثی سازی تحریم، رشد اقتصادی را پیگیری کنیم.

سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای انتخابات

عمویی گفت: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می شود؟ 

سیدعباس موسوی اظهار داشت: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه ای برای این موضوع دارد؟

جابری انصاری گفت: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین المللی یا میان این دو؟ 

عباس عراقچی بیان داشت: خنثی سازی تحریم ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

صدرالحسینی گفت: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می شود؟

محور دوم سوالات تهدیدها و چالشهای سیاست خارجی

نظر زاکانی درباره اظهارات دیگر کاندیداها

مشکل ما این است گدایی غرب می‌کنیم

خیلی از مواردی که مطرح می شود برای بی برنامگی است. ما را هم مجبور می کنند که چیزهایی مطرح کنیم که خجالت زده می شویم. بعداً گله نکنید!

به نماینده ایران در سازمان ملل ویزا ندادند؛ بنزین هواپیمای آقای ظریف را ندادند! 

مشکل ما این است که می رویم گدایی غرب را می کنیم.

 مشکلات ما جریان تحریف است

مشکلمان مردم عزیز جریان تحریف است؛ تا جریان تحریف شکست نخورد تحریم هم حل نخواهد شد.

آقای ظریف درباره واکسن به آقای رئیسی نامه زده بود؛ پس چرا این آقایان الان دارند دروغ می گویند؟

آقای ظریف چرا به مردم دروغ می‌گویید؟

پزشکیان برجام را نخوانده بود و اظهارنظر می کرد

خلاف به مردم گفتند که همه تحریمها برداشته می‌شود

آقای پزشکیان در کمیسیون ویژه برجام، برجام را نخوانده بود و نظر می‌داد! می گفتیم خواندید؟ صادقانه می  گفتند نه! گفتیم پس چرا نظر می دهید؟ گفت اطمینان می کنم!

برجام چیزی نبود که رهبر معظم انقلاب بخواهند؛ رهبر معظم انقلاب مذاکره را می خواستند و بعدا گفتند که خطوط قرمز هم رعایت نشد در برجام. واقعیتها را تحریف نکنیم.

گزارشهای چند ماه یکبار ظریف به مجلس را بخوانید: تماماً می گوید نشد و نشد و نشد و نشد...

خلاف به مردم گفتند که همه تحریمها برداشته می شود؛ وندی شرمن خندید و گفت شما انگلیسی بلد نیستید! ما گفتیم تعلیق موقت و نه تعلیق دائم

خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته است

برجام نیاز به نقد کردن دارد و بهتر از هر کسی آیت الله رئیسی آن را نقد کرد. او دنبال مذاکره نبود، دنبال نقد کردن برجام بود.

آقای رئیسی فروش نفت را ۷.۵ برابر افزایش داد و پولها را برگرداند.

۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه و ۲ میلیارد یورو توافقنامه در همین تحریم من با چین قرارداد نوشتم.

من مدعی کرسنت هستم؛ خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته. مشکل آقای پورمحمدی این است که اسناد SFO را در دفتر خودش بایگانی  کرد. کرسنت دستپخت آقایان روحانی و خاتمی و زنگنه است.

کرسنت تمام ابعاد آن را می‌دانم و خیانت بزرگی در آن انجام شده است

کرسنت دست‌پخت خاتمی، زنگنه و روحانی است و این خیانت صورت گرفت و انجام شد

نظر جلیلی درباره اظهارات دیگر کاندیداها

با جمله ای که در راهرو می شنود تصمیم نگیرد

(با اشاره به صحبت های مصطفی پورمحمدی): رئیس جمهور باید موضوعات را خوب بداند و با جمله ای که در راهرو می شنود تصمیم نگیرد.

اگر شما یک تشخیص غلط بدهی تجویزت هم درست نخواهد بود.

اصلاً نکاتی که دارید مطرح می کنید (آقای پورمحمدی) غلط است؛ نمیدانم خواب نما شده بودید یا خیر ولی درباره موضوع FATF چیزی مطرح کردید که غلط نیست

حاضرم با پورمحمدی درباره اف ای تی اف مناظره کنم

اگر شما یک تشخیص غلط بدهی تجویزت هم درست نخواهد بود.

اصلاً نکاتی که دارید مطرح می‌کنید (آقای پورمحمدی) غلط است؛ نمیدانم خواب نما شده بودید یا خیر ولی درباره موضوع FATF چیزی مطرح کردید که غلط نیست.

شما نمیدانید 39 بند FATF را دارید اجرا می کنید! این را نمی دانید!

الان مگر FATF حل شده؟ پس چطور واکسن خریدیم؟ این یعنی تشخیص غلط و تشخیص غلط شما یعنی تصمیم غلط!

بعد از برهم خوردن برجام عده‌ای کشور را متهم کردند

شما نمیدانید ۳۹ بند FATF را دارید اجرا می کنید! این را نمی دانید!

الان مگر FATF حل شده؟ پس چطور واکسن خریدیم؟ این یعنی تشخیص غلط و تشخیص غلط شما یعنی تصمیم غلط!

مگر نمیگفتند هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد؟ رفتند توافق کردند نتیجه اش چه شد؟ طرف کلاً عمل نکرد و خارج شد! بعد آنوقت شما می آیید کشور را متهم میکنید؟ جالب است!

عوض اینکه از طرف مقابل طلبکار باشید ملت را متهم می کنید؟

 رییس جمهور باید بفهمد که می خواهد چه کار کند

در کرسنت فساد صورت  گرفته و به ثمن بخس اموال کشور را قرارداد بستند. فردی که باید در این قضیه متهم باشد... دادگاه می دانید چه می گوید؟ می گوید پس چرا فرد متهم را وزیر کشور کردید؟

(خطاب به آقای پورمحمدی): راجع به سمن ها هم فکر کنم خواب نما شدید.

شما بودجه های فراوان به کسانی که فقط شکلی است مثل این شرکت های صوری میخواستید بدهید؛ این می شود کار سیاسی؟ این یعنی مساله را نمیدانید لذا تشخیص غلط تجویز غلط به بار می آورد.

نظر پورمحمدی درباره اظهارات دیگر کاندیداها

احزاب و گروه‌ها باید شناسنامه داشته باشند

متاسفانه عده‌ای نقش مردم را باور ندارند و تلاش هم نمی‌کنند که مردم خوش بین شوند و حضور یابند.

چرا جریان تحزب در کشور وجود ندارد که فعالیت های سیاسی در کشور شناسنامه دار شود؟

برخی افراد دوستان تحزب و رفتار سیاسی سازمان یافته را قبول ندارند.

جلیلی معاونم را به انجام انقلاب رنگی متهم کرد

آقای جلیلی وقتی من وزیر کشور بودم و میخواستم سازمانهای مردم نهاد را سامان بدهم ایشان معاون من را خواست و گفت میخواهی انقلاب رنگی راه بیندازی؟

 مردم باید با تشکل در سیاست کشور مشارکت کنند

ما قدرتمندترین طبقه متوسط تاریخ را داشتیم و برای همین دیکتاتوری در ایران ضعیف بوده است. 

سمن ها قوت نظام ماست و مدنیت را تضمین می کند. وقتی می خواهیم سازماندهی کنیم برخی قبول نمی‌کنند.

یکی از مقولات مهم دیپلماسی، دیپلماسی اقتصادی است.  توافقات منطقه‌ای الحمدلله در دولت شهید رئیسی خوب جلو رفته است.

من هیچ نقشی در کرسنت نداشتم

من هیچ نقشی نداشتم و در دفتر رهبری بودم آن موقع. سال 87 هم رفته بودم سازمان بازرسی.

قرار بود گاز بفروشیم و پول بگیریم و امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تضمین کنیم. چرا جلویش را گرفتیم تا امروز؟ 22 سال است! یا آقای زنگنه مجرم است که آقایان متهمش کردند (آقای جلیلی و  ..) یا دوستانی که جلوی قراردادش را گرفتند.

این قرارداد میلیاردها دلار خسارت  وارد کرد؛ 18 میلیارد دلار تقاضا کردند و چند میلیارد دلار تصویب شده.

سه سال است که آقای زنگنه میخواهد با آقای جلیلی مناظره کند؛ چرا مناظره قبول نمی شود؟ باید تکلیف مشخص شود.

نظر قاضی زاده هاشمی درباره اظهارات دیگر کاندیداها

پزشکیان با حرف‌های اطرافیانش مرزبندی کند

آقای پزشکیان مطالب درستی می‌فرماید ولی در مقام بیان چه ایشان و چه مشاورانشان و چه اعضای کمپینشان... حداقل مرزبندی کند آقای پزشکیان با حرفهایی که اساس انقلاب را زیر سوال می برد.

بعنوان یک ایرانی از خود تحقیری‌ها شرمنده‌ام

اقتصاد وامنیت همسایگان را امنیت و اقتصاد خود می‌دانیم. اما به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام اگر نگاه خودتحقیری داشته باشیم!

برخی بحث جاده های ترکیه را بدون رعایت انصاف درباره نهضت جاده سازی دولت سیزدهم به رخ کشیدند.

یک زمانی وقتی رئیس جمهور ایران به ترکیه می رفت خیابانهای استانبول بسته می شد و مردم آنجا به مسئولانشان می گفتند از مسئولان ایران یاد بگیرید. ولی وقتی دولتهای یازدهم و دوازدهم روی کارآمدند دچار سراشیبی شدیم و عقب افتادیم.

برخی از مسئولان دولت روحانی الان طلب کار شده‌اند

الان که شهید رئیسی دوباره این نهضت سازندگی را درست کرده، برخی آقایان که فرصت حرف زدن یافته اند طلبکار بوده اند.

در دولت شهید رئیسی دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق شدیم.

ایران همیشه الهام بخش کشورهای منطقه بوده و امروز الهام بخش  کشورهای جهان است.

نظر پزشکیان درباره اظهارات دیگر کاندیداها

 من یک اصولگرا هستم

من یک اصولگرا هستم اما برای رسیدن به اصول باید اصلاحات کنیم.

اصولی که معتقدم حق است و عدالت. اما در جامعه حق مردم و عدالت در تقسیم منابع و کانونهایی که باید همه مشارکت کنند دیده نشده است. برای مشارکت همه، کشور را باید از اینکه یک گروه و جریان اداره کند خارج کنیم.

کی از سفارت انگلیس بالا رفت و آنجا را بست؟ 

کی از سفارت انگلیس بالا رفت و آنجا را بست؟ اصلاح طلبان؟ کی سفارت عربستان را آتش زد و نماز هم خواندند و بعد در روزنامه گفتند دستاورد داشتیم! کی این کار را کرد؟

الان از همین آدمها که از سفارتخانه بالا رفتند در پستهای دولتی هستند. چرا جلوی اینها را نگرفتیم؟

باید بپذیریم اول در داخل مشکلات را حل کنیم

بنده از روز اول گفتم که سیاست های کلی مقام معظم رهبری را قبول دارم. الان می توانم بگویم قبول ندارم؟ حالا اگر کسی (از حامیان و ستادم) آمده حرفی زده درست نیست.

باید بپذیریم اول در داخل مشکلات را حل کنیم؛ نه در پشت تریبون؛ بلکه جایی بنشینیم و حل کنیم.

شهید رئیسی خودش به شدت پیگیر حل برجام بود. باید دست به دست هم بدهیم و مشکلمان با دنیا را حل کنیم.

با طعنه زدن به یکدیگر مشکلی حل نمی شود. با تمام وجود معتقدم اگر سیاست های کلی مقام معظم رهبری را رعایت میکردیم و مدیریت داشتیم و بیخود کسی را حذف نمیکردیم و برخورد ناشایست نمیکردیم، مردم ایران و نخبگان قادر بودند مشکلات را حل کنند و ما را به جایی برسانند که در سیاست های کلی دیده شده است.

نظر قالیباف درباره اظهارات دیگر کاندیداها

 مذاکرات را پیگیری می‌کنم

واقعاً متوجه نشدم که آقای پزشکیان ستادش در حوزه رفع تحریم‌ها چه می خواهد بکند! 

وقتی می گویم مذاکرات را قبول دارم و پیگیری می کنم بر اساس ماده 6 قانون اقدام راهبردی؛ یعنی این قانون اجازه می دهد قدم به قدم پیش برویم. 

اگر فروش نفت ما آزادسازی شود می توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم؛ اگر آنها بنادر و بیمه ما را و بانک مرکزی ما را از تحریم آزاد کنند، می‌توانیم تعهداتی انجام دهیم.

داخل کشور وحدت رویه نداریم

حوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم. در اوراسیا و شانگهای و بریکس؛ همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما کار می کنند.

ولی داخل کشور وحدت رویه نداریم چون اختلافات میان دستگاهی داریم.

پایتخت دوم اقتصادی مان را در چابهار تاسیس خواهیم کرد

در حوزه ترانزیت هوایی از یک درآمد بزرگ محروم شده ایم که این در یک سال قابل جبران است.

پایتخت دوم اقتصادی مان را در چابهار تاسیس خواهیم کرد.

5 درصد راه آهن های احداثی ما هیچ منفعتی برای ما ندارد. اگر آن را در قالب سیاست درستی اجرا کرده بودیم وضع ما بهتر بود

photo_2024-06-24_20-52-38

 

پاسخ علیرضا زاکانی به سوالات درباره فرصت ها و ظرفیت های سیاست خارجی

 ایده‌های سیاست خارجیم را در یک کتاب معرفی کرده‌ام

در یک کتاب با عنوان «سیاست خارجی ایده محور، مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه» ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ام.

جهان در حال تغییر است و با مدلهای قبلی و سوختی نمیتوان جایابی درستی برای قدرت در منطقه  و جهان داشته باشیم.

بزرگان دشمن محور مقاومت را قدرت برتر می‌داند

کاری که در عملیات وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه تغییر  کرده است.

باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم و دیگران را به خود وابسته  کنیم نه اینکه وابسته دیگران باشیم.

با بریکس و شانگهای فرصت جدیدی برای کشور ایجاد شد

دیپلماسی اقتصادی نیازمند تحول در وزارت خارجه است.

برای موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و جهان باید منزلت یابی جدید اتفاق بیفتد.

photo_2024-06-24_20-47-48

پاسخ سعید جلیلی به سوالات درباره فرصت ها و ظرفیت های سیاست خارجی

در روابط با کشورهای جهان باید به اشتراکات و فرصتهایمان توجه کنیم

وقتی صحبت از فرصتها می کنیم یکی از بخشهای عمده این فرصتها در سیاست خارجی است.

فرصت در سیاست خارجی اینطور شکل می گیرد که کشورها از اشتراکات، تعامل و از آن فرصت می سازند. بویژه در بخش اقتصادی.

در روابط با کشورهای جهان باید به اشتراکات و فرصتهایمان توجه کنیم. اولین ایراد این است که فقط به ۲-۳ کشوری توجه کنیم که تهدید تولید می‌کنند برای شما و نه فرصت. باید تمام دنیا را ببینید.

امروز ۲ موضوع اصلی در کشور داریم: اشتغال و ارزآوری.

در دنیا کشورهای فراوانی داریم که زمینه های مشترک کار با شما بویژه در عرصه اقتصاد را دارند.

امروز ۲ موضوع اصلی در کشور داریم: اشتغال و ارزآوری. این دو باید در سیاست خارجی خود را نشان دهد.

باید مشخص شود چه میزان به ارزآوری و اشتغال افزودیم با سیاست خارجی درست؟

هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد

برخی اوقات از اختلاف دیگران با هم فرصت برای شما درست می شود. مثلاً اختلاف روسیه با اتحادیه اروپا. 

11 میلیارد دلار صیفی جات روسیه از اروپا دریافت می کرد؛ بعد از اختلاف این فرصت برای شما ایجاد شد که به آنها صیفی جات بفرستید.

هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد و باید برای آنها ماموریت برای اشتغال و ارزآوری برای کشور تعریف شود.

از آمریکای لاتین تا افریقا و همسایگان و کشورهای حوزه مقاومت که می توانند برای ما فرصت ایجاد کنند، نباید بگذریم.

باید بیشترین روابط اقتصادی را با همسایگان داشته باشیم؛ نه اینکه دیگران بیشتر از ما رابطه داشته باشند.

photo_2024-06-24_20-41-07

پاسخ مصطفی پورمحمدی به سوالات درباره فرصت ها و ظرفیت های سیاست خارجی

سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است

سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است؛ اگر در داخل توانمند باشیم می توانیم اهدافمان را در عرصه بین المللی محقق و تثبیت کنیم.

چرا در مناظرات و گفتگوها حرفی از سیاست داخلی نمی شود؟ چرا نمیخواهیم روی سیاست داخلی حرف بزنیم؟؟ موضوع مهم کشور امروز انتخابات است.

باید همه برای افزایش مشارکت تلاش کنیم

چرا هیچ حس و  حال جدیدی در جامعه نمی بینیم و مشارکت از ابتدای این رقابت‌ها تا الان حرکت اساسی نکرده است؟ این مشکل جامعه ماست.

وقتی وزیر کشور شدم اوایل نامه 87 نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشتم و مشکلات انتخابات را مطرح کردم؛ ایشان لطف کردند و به مجمع ارجاع دادند؛ مجمع تایید کرد و گفت از باب معضل بررسی شود.  

هشت سال طول کشید تا سیاستهای کلی انتخابات نوشته شود. من به آقای هاشمی رفسنجانی اعتراض کردم که چرا اینقدر عقب می افتد؟ گفتند مصلحت نیست و ...

سال 98 تصویب شد ولی تا الان قانون درست نشده است؛ هنوز قانون جامع انتخابات که بر اساس سیاستهای کلی باشد را ننوشته‌ایم.

بسیاری از گرفتاری های سال 88 بخاطر درست نبودن سیاست های انتخاباتی مان بود.

 تا الان قانون انتخابات اصلاح نشده است

photo_2024-06-24_20-37-36

پاسخ امیرحسین قاضی زاده هاشمی به سوالات درباره فرصت ها و ظرفیت های سیاست خارجی

مردم از واضح حرف نزدن ما انتقاد می‌کنند

مردم این روزها انتقاد می کنند که چرا واضح صحبت نمی‌کنید؟ چه در این برنامه و  چه برنامه‌های دیگر که اعضای رسمی ستادها در حضور کاندیداها اظهارنظر می کنند بهش پرداخته و جواب داده نمی‌شود.

امشب تصمیم گرفتم کمی مصداقی تر موضوعات را عرض کنم.

در حوزه همسایگان سیاست ایران همیشه برقراری صلح و جلوگیری از دخالت بیگانگان بوده است. 

یادتان هست که دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد به معنای واقعی کلمه جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود.

 جایگاه ما در پایان دولت روحانی نامطلوب بود

با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم؛ تهدید  جدی از سمت پایگاه های آمریکا در افغانستان بود.

اما جریان رسانه ای این آقایان می خواست جامعه را به نحوی تحریک کند که جنگ با طالبان را آغاز کنیم!

حامیان جناب برادرم پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین المللی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می کنند.

هر وقت این جریان بر سر کار آمده سایه جنگ را داشتیم و حتی امنیت را می خواستند گدایی کنند.

 آقایان نوری و اسدی با سیاست خارجی دولت شهید رییسی آزاد شدند

دیپلمات های دولت روحانی، آقایان اسدی و نوری هم با اقتدار دیپلماتیک آقای رئیسی آزاد شدند.

علی اف اواخر دولت آقای روحانی برای ایران خط و نشان می کشید؛ بحرین و جیبوتی هم روابط را با ما قطع کرده بودند.

شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان نشان دادند که استاد تعامل و مذاکره‌اند. هم روابط با عربستان اصلاح شد؛ نوعی که بن سلمان به دنبال ارتقای روابط شخصی با شهید رئیسی بود. موضوع مصر حل شد و قرادادهای هند و روسیه و چین به بعضاً قراردادهای عملیاتی رسید و به بریکس و شانگهای هم پیوستیم.

هشت کشور جهان با جمعیت دو میلیارد نفر پس از شهادت آیت‌الله رئیسی عزای عمومی اعلام کردند.

photo_2024-06-24_20-32-09

پاسخ مسعود پزشکیان به سوالات درباره فرصت ها و ظرفیت های سیاست خارجی

برجام برای همان دولتی است که برادران می گویند بد است 

ستون دین در برابر دشمنان عموم مردم هستند و نه فقط خواص.

اگر میخواهیم مشکلات اقتصادی و بین المللی خود را حل کنیم باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی کنیم. ما اینجا مشکل داریم.

برجام برای همان دولتی است که برادران می گویند بد است و نقد می کنند ولی الان دنبال این هستند که برجام را نهایی و حل کنند. برجام مزیت دولت گذشته بود ولی با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند. دعوا بر سر این است که به اسم چه کسی باشد!

 اختلافات‌مان کار را خراب کرد

داشت همه چی حل می شد و می رفت جلو ولی اختلافاتمان کار را خراب کرد.

در منطقه می توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را به ارمغان آوریم. چرا نتوانستیم؟ چون هم با خودمان دعوا داریم و هم با همسایگانمان.

کار شهید رئیسی برای حل مشکل با همسایگان و نهایی کردن برجام قابل تقدیر است. 

اگر میخواهیم مشکل اقتصادی و ارتباط با بین المل حل شود باید تحریمها و FATF را حل کنیم.  چون الان گران می خریم و ارزان هم می فروشیم و خیلی از پولهای ما...

کی با چین توافقنامه را انجام دادیم؟ تا مشکلمان را برای ارتباطات بین المللی حل نکنیم آنها هم انجام نمی‌دهند.

باید با گفتگو مشکلات را حل کنیم.

 باید تحریم‌ها و اف ای تی اف را حل کنیم

داشت همه چی حل می شد و می رفت جلو ولی اختلافاتمان کار را خراب کرد.

در منطقه می توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را به ارمغان آوریم. چرا نتوانستیم؟ چون هم با خودمان دعوا داریم و هم با همسایگانمان.

کار شهید رئیسی برای حل مشکل با همسایگان و نهایی کردن برجام قابل تقدیر است. 

اگر میخواهیم مشکل اقتصادی و ارتباط با بین المل حل شود باید تحریمها و FATF را حل کنیم.  چون الان گران می خریم و ارزان هم می فروشیم و خیلی از پولهای ما...

کی با چین توافقنامه را انجام دادیم؟ تا مشکلمان را برای ارتباطات بین المللی حل نکنیم آنها هم انجام نمی‌دهند.

سهم ما از بازار با گفتگویی که با همسایگان خواهیم داشت و وحدت وانسجام در داخل، حل می کنیم. 

هیچوقت نخواستم وارد بحث نقدهایی که به ما می کنند بشویم.

در وضعیت فعلی گران می خریم و ارزان می‌فروشیم

بدون حل ارتباطات بین‌المللی وضع ما همین است

photo_2024-06-24_20-26-24

پاسخ محمدباقر قالیباف به سوالات درباره فرصت ها و ظرفیت های سیاست خارجی

 اولویتم در سیاست خارجی مصوبات نظام است

شهید سلیمانی باورش این بود که فرصت‌های ما در دل تهدیدات است.

بنده در دولت چهاردهم اولویتم دیپلماسی و سیاست‌هایم مصوبات نظام است.

تعداد قابل توجهی، ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده یا اجرا نشده است؛ ما اولویت اولمان این است که برویم به سمت اینکه پرونده بازی نداشته باشیم و آنها را حل و فصل کنیم.

مهمترین موضوع برای موفقیت ما این است که بتوانیم یک اجماع در سطح ملی ایجاد کنیم.

خنثی سازی تحریم ها را با ۵ فوریت دنبال خواهم کرد

سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی ماست و بالعکس.

ما همچون شهید رئیسی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و حتماً به توافق می رسیم؛ در چارچوب سیاستها و قوانین کلان؛ از جمله قانون راهبردی مجلس.

هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی باشد آن را دنبال می‌کنیم.

در حوزه داخل نیز به خنثی سازی تحریم، با 5 فوریتی که اشاره کرده‌ام خواهم پرداخت.

ستاد پزشکیان نکاتی را مطرح میکنند که احساس نگرانی میکنیم

آقای پزشکیان بر اجماع تاکید دارد ولی این روزها می بینیم ستاد آقای پزشکیان چیزهایی مطرح می کند که از این بابت نگرانی داریم.

در این میتینگها کمتر به اجماع و وحدت تاکید می‌شود.

اینها باعث می شود که تنشی بین مردم با مردم و یا مجموعه دستگاه ها با هم و افراد با هم ایجاد شود. اینها چه ثمری دارد؟ صدای مردم گم می شود و به حل مشکلاتشان توجه نمی شود.

قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را مشاور آقای پزشکیان می گوید مانع می بینیم! این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما و مبنای تعیین تکلیف است. این تضاد را چگونه میخواهند دنبال کنند؟

این حرفهایشان می‌شود بهانه‌ای که مثل گذشته گفتند که نگذاشتند و نشد! و می‌شود مثل ماجرای واکسن که می‌گفتند نگذاشتند واکسن وارد کنیم.

دهه ۹۰ دهه تلخی بود و نباید آن موضوعات تکرار شود.

سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

محور اول سوالات؛ فرصت ها و ظرفیت های سیاست خارجی

مناظره چهارم حدود 20:09 شروع شد

امروز صبح دبیر ستاد انتخابات صداوسیما گفت: نحوۀ برگزاری مناظره امشب تغییر کرده است. (بیشتر بخوانید)

قرعه کشی مناظره چهارم

محمد باقر قالیباف شماره یک 

 سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی شماره سه

مصطفی پور محمدی شماره چهار

علیرضا زاکانی شماره شش

 مسعود پزشکیان شماره دو

 سعید جلیلی شماره پنج

بیشتر بخوانید:

گزارش سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

گزارش دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

گزارش اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: خبر فوری
کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 66
  • ناشناس
    5

    باید کاندیداها نظرخود را درمورد رابطه با غرب مخصوصا آمریکا به صورت مشخص و واضح بگویند (اگرآمریکا از محوربدن شرارت دست بکشدما رابطه برقرار میکنیم کلی گویی است ومحور شرارت هم تعاریف سلیقه ای دارد)نباید عده ای نان مبارزه با آمریکا را بخورند ولی هیزم وخمیر نان را ازجیب ملت تأمین کنند

    نظرات شما -
    • محمود
      17

      جمع بندی مناظره:هیچ کسی دولت روحانی رو گردن نمیگیره

    • ناشناس
      4

      با رای به روحانی از فرصت تغییر استفاده خواهیم کرد

    • ناشناس
      1

      منظورم پزشکیان بود ببخشین

  • چای دبش باغ ازگل
    3

    قالیباف قاضی زاده هاشمی جلیلی زاکانی در پاسخ ب سیاست های خارجی و داخلی از رییس جمهور دوره سیزدهم خرج می کنند باشعار دادن مشکلات اصلی مردم و کشور حل نخواهد شد این چهار نفر توخالی هستن!!!

    نظرات شما -
    • هموطن
      8

      دیشب دقت به دندانهای پزشکیان کردید؟
      او که دکتر است و این همه درآمد داره به دندوناش نمیرسه ، چطور میخواد به مملکت برسه؟

    • هموطن
      6

      دیشب دقت به دندانهای پزشکیان کردید؟
      او که دکتر است و این همه درآمد داره به دندوناش نمیرسه ، چطور میخواد به مملکت برسه؟

    • ناشناس
      1

      دندوناش سالمه سالمه و نیازی به خودنمایی نمیبینه

  • چای دبش باغ ازگل
    3

    نامزدهای اصولگرا چرا دولت حسن روحانی را ب پیشانی پزشکیان می‌زنند و سود خود را در عدم شرکت مردم در انتخابات جستجو می‌کنند!!!

    نظرات شما -
    • M
      8

      دلیلش کاملا روشن چون تمام افراد موثر ستاد پزشکیان وزرا و تفاله های دولت روحانی هستن
      #پزشکیان دولت سوم روحانی

    • ناشناس
      7

      چون مثل هم هستند و افراد آن در تیم پزشکیان

    • ناشناس
      0

      قرارداد کرسنت که دسته گل جلیلیه میترسه باهاش روبرو شه میره دولت روحانی رو میکوبه تا گندی که زده رو بپوشونه میلیاردها خسارت از جیب مردم

  • ناشناس
    4

    اینقدر آسمان و ریسمان نبافید اگر می خواهید سیاست خارجی را اقلاح کنید هیچ راهی بجز مقابله با رهبر ندارید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      عجب حرفی!

    • ناشناس
      0

      فعلا جنگ حسن وحسین درمیان است .اینها را همه مردم میدانند ،میدانند بناست چه اتفاقی بیفتد .

    • ناشناس
      2

      حالت خوبه عزیزم؟!!!

  • چای دبش باغ ازگل
    2

    بنازم بنازم ب آقای پورمحمدی عزیز جلیلی با خاک یکسان کرد ناز شست دلم خنک شد جلیلی قلبش ب طپش افتاده!!!

    نظرات شما -
    • پروانه
      1

      اون سه تا فقط اومدن پزشکیانو تخریب کنند و مثلا با حرف زدن از روحانی ( که به نظر من با همینها هم فرق نداشت باتوجه به ظلمهایی که بر سر قیمت بنزین به مردم کردند) پزشکیان را به او بچسبانند ولی اتفاقا وضع برا خودشون بدتر میشه

  • چای دبش باغ ازگل
    1

    مناظره امشب داغ تر بود تا این لحظه!!! امیدوارم پزشکیان تندتر صحبت کن که مثل نورمحمدی!!!

  • مجتبی
    12

    زاکانی 🤦🤦🤦🤦

  • چای دبش باغ ازگل
    1

    متأسفم که جلیلی زاکانی قاضی زاده هاشمی نامزد رییس جمهوری هستند وای بحال اینکه رییس جمهور بشن!!! فقط در مورد دولت روحانی حرف و حدیث دارند علت عدم محتوای درونی این سه نفر آقایون محترم است!!!

  • مجتبی
    6

    فقط زاکانی😂😂😂😂

  • چوکانی
    4

    ملت ایران در روز جمعه با رای به پزشکیان این سرزمین را از تندروهای متحجر نجات خواهند داد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      42

      تندرو همین ها هستند که کشور را عقب بردن و قشنگ معلوم هست پزشکیان نه برنامه دارد و هم راه روحانی هست و امشب خودش را کامل رسوا کرد و ملت هم خوب فهمیدن و از این عبور کردن

  • ناشناس
    2

    تا دیروز می گفتن تحریم وfatfمانع ورود واکسن یا تجارت خارجه قفل می شود الان مدعی شدن ما خریدیم!!
    عجب دغلباز هایی هستید در روز روشن

  • چای دبش باغ ازگل
    4

    رأی خود را تقدیم میکنیم ب دکتر مسعود پزشکیان منتخب ملت ایران زمین و خیلی دوست دارم آقای پور محمدی معاون اول دولت پزشکیان باشد هشتم تیر روز پیروزی ملت ایران زمین بر تندروهای اصولگرا می‌باشد شک نکنید!!!

    نظرات شما -
    • امیر@
      0

      الحق حرف حساب رو گفتی ، پورمحمدی خیلی بهتر از پزشکیان دفاع کرد ، ایکاش پزشکیان در مناظرات حداقل مثل پورمحمدی ظاهر می‌شد .

  • ناشناس
    0

    کاش از کاندیداها در قوی قضاییه در خصوص تمام وعده های خودشان تعهد میگرفتند که در مدت خدمتشان موظف به عملی کردن آنها باشند و اگر خلف وعده کنند در پایان دوری آنها مجازات بسیار سنگین در نظر گرفته شود

  • ناشناس
    1

    دولت قبل که ۳ سال هم اداره کشور را در دست داشته و آثارش را شاهد هستیم دولت مرحوم رئیسی بوده نه دولت آقای روحانی...ظاهرن بعضی کاندیداها این را فراموش کرده اند

  • ناشناس
    4

    آقایان قالیباف و جلیلی از عاملان موثر اوضاع اسفناک ایران در دهه اخیر هستند و خنده دار هست که هم از وضع موجود انتقاد می کنند، هم خواستار ادامه دولت مرحوم رئیسی هستند و هم راهکار می دهند برای خروج از آن!!! همان چند سال هم که به لطف اجرای برجام ملت شاهد سرمایه گذاری خارجی و تورم تک رقمی بود این آقایان از هیچ تلاشی برای به شکست کشاندن برجام دریغ نکردند...

    نظرات شما -
    • M
      1

      واقعا راست میگی دلار ۱۰ برابری مسکن ۷ برابری تورم ۶۰ درصدی و...همه در دولت جلیلی و قالیباف اتفاق افتاده.خدا به جای عقل بهتون رو داده

    • ناشناس
      0

      اطلاعات خود را بیشتر کن

  • ناشناس
    3

    ۵ نفر علیه آقای پزشکیان حمله کردند ....درود بر آقای پزشکیان فقط آقای پزشکیان بقیه روباه کلک هستن...

  • ناشناس
    1

    خواهشاً بقیه نظرات رو حتما منتشر کنید ممنون....

  • ناشناس
    7

    خبر فوری اگر راست میگی تمام کامنت ها رو منتشر کن.

  • پروانه
    0

    " کسی حق ندارد مردم را در مقابل مردم قرار دهد"
    زاکانی میگهذ
    واقعا خنده داره خودشون بین مردم اختلاف ایجاد میکنند و میگن مملکت مال حزب الاهیاس و دخترا مردمو کتک میزنن بعد طلبکار پزشکیان شدن میگن پزشکیان مردمو از هم جدا میکنه


    چقدر وقیح

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      1

      تندروها خودشونو رسوا کردن جلیلی هم آچمز شد!!!

  • نت
    0

    چهارمین جلسه مناظره تلویزیون تموم شد زاکانی و غاضی زاده سوزنشون تو روحانی همچنان گیر کرده گیرم یک درصد این دو تا رییس جمهور شدند بعد چهار سال ...زدن عامل ناکامی را همچنان می خواهند روحانی اعلام کنند دریغ از یک برنامه

  • چای دبش باغ ازگل
    3

    پنجمین کشور ثروتمند جهان هستیم نفت گاز پتروشیمی اورانیوم معادن طلا نقره مس وووو داریم جلیلی میخاد از هند گندم وارد کند تبدیل ب آرد کند بفروشه ب عراق و سوریه یمن ووو!!! چه مغزهای ب جلیلی رأی میدم نمی‌دونم!!!

    نظرات شما -
    • M
      3

      همون نخبه هایی که به پزشکیان رای میدن خخخخخ

    • چای دبش باغ ازگل
      0

      چه مغزهایی ب جلیلی رأی میدهند نمی‌دونم! این صحیح است ببخشیدا

  • ناشناس
    0

    باسلام و احترام ، بنده فقط و فقط جناب آقای دکتر قالیباف عزیز مودبانه سخنرانی کرد احسنت مرحبا به شما بنده از جناب آقای دکتر قالیباف به دلیل حل مشکلات ملت ایران مثل برداشتن تحریم و دادن ۲۰۰متر زمین رایگان به هر ایرانی که مسکن ندارد . درود بر جناب آقای دکتر قالیباف سپاسگزارم ................

  • ناشناس
    0

    ببین اوضاع چقدر خراب شده که این مردم ساده لوح و خرافه پرست ایران که دل به اصلاحات داشتند و سالها نشستند و رائ دادند الان دیگه دلسرد شدند چون دیگه حتی حنای اصلاح طلب هم رنگی ندارد و به جرات میتوان گفت تعداد شرکت کنندگان به ده درصد هم نخواهد رسید

  • ناشناس
    1

    مشاجره بجای اینکه امید به رای دادن بشود عوام را فراری میداد تصورمن اینست کسانیکه قالیباف یا جلیلی را انتخاب نکنند همان بهتر درصندوق حاضر نشوند .🤣🤣🤣

  • ناشناس
    0

    سوالات مجری اساسی وبنیادین نبود .این سوالات مجری مرور زمان شده است و ارزش مشاجره نداشت ببخشید مناظره 🤣

  • یادمانها
    0

    ارزیابی و نتیجه ی چهار مناظره و نمرات کسب شده از 20نمره نسبت به کاندیدای محترم به شرح ذیل می باشد و تغییرات حاصل شده در چهار مناظره تاکنون....
    آقای قالیباف 14
    آقای پزشکیان13
    آقای پورمحمدی12
    آقای جلیلی8
    آقای قاضی زاده4
    آقای زاکانی2
    تغییرات حاصل شد تاکنون نسبت کاندیدای محترم
    با احترام به کاندیدای محترم و مخاطبین عزیز...
    حال ببینیم آخرین مناظره چه پیش خواهد آمد...

  • ناشناس
    0

    آقای قالیباف صراحتا مردم را نه ید کرد که اگر پزشکیان انتخاب شود، در کشور بلوا می شود. آیا اهرم شروع بلوا را در دست دارد؟!

  • محمد فتحی
    1

    سلام دکتر جلیلی صددرصد

  • محمد فتحی
    2

    سلام دکتر جلیلی صددرصد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سلام خیر خدافظ

  • محمد فتحی
    1

    سلام دکتر جلیلی صددرصد

  • ناشناس
    0

    هیچیک ازاینها درقامت ریاست جمهوری نیستند .🤣

  • ناشناس
    0

    به جای اینکه محصولات نفتی و کشاورزی که یک مزیت نسبی کشور است فرآوری کند میخواد گندم مثل عهد عزیز مصر آرد وبه عراق بده وآن هم معلوم نباشه کی پولش بدن

  • مصطفی قزوینی فقط دکتر مسعود پزشکیان
    0

    این افغانیهارو بیرون کندای خدا

  • ناشناس
    3

    آفرین برجلیلی

  • ناشناس
    3

    پزشکیان بدون برنامه خیلی ضعیف

  • ناشناس
    0

    مردم موقع رای دادن نگاه کنید ببینید اصولگرایان چه جور آدم هایی هستند که میگن چون بورس را روحانی خرابش کرده ما درست نمی کنیم تا یک پتک دائمی بر سر دوران روحانی داشته باشیم زیان سهامداران برای اینها مهم نیست همانطوری که در قرار داد کرسنت زیان عموم مردم برایشان مهم نبود مردم همیشه زیر بار سیاست اصولگرایان له شده اند و این برای آنها اهمیتی نداره!!!

  • ناشناس
    0

    پورمحمدی ترکوند. دوران بگو در رو گذشت. زاکانی و قاضی زاده هم طبق روال آفساید فحاش بدردنخور لمپن

  • ناشناس
    0

    انشااللہ نان بصورت شرعی مجانی شود

  • استودان
    0

    کرامت انسانی به دلیل بی کفایتی و فساد مسئولان و حاکمان پایمال شده و مردم بی پناه حتی توان سیرکردن شکم خود را ندارند چه برسد تشکیل خانواده و فرزتدآوری!!!!
    وقتی از خانه فرزتدان یکی از این حضرات سرقت کیلویی طلا و سکه رخ می دهد دیگر چه توقعی از حق گویی متصور است!!!
    انشالله به فضل و مدد الهی نابود شوید و نامتان در زباله دان تاریخ جای گیرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کرامت انسانی 45سال قبل از بین رفت

  • جوجوله
    1

    وقتی هیچی برای ارائه نداری و فقط دولت قبل را می کوبی این یعنی شما در حد مدیر رستوران هم نیستی چه رسد به ریاست جمهوری در ضمن والله قسم توی این سه سال دولت ۱۳ ۸۰ در صد مردم را ناراضی و به تنگنا بردید

  • ناشناس
    0

    جمع‌بندی آقای قالیباف در بعد سیاسی اجتماعی درست است اما ایشان به این نکته توجه نمی کنند که اگر انتخاب مردم موجب بروز این تنش های داخلی ، اختلاف بین رییس جمهور و رهبری شود، مقصر کیست ؟! مردم در انتخاب خود اشتباه کرده اند یا روسای سایر قوا اشتباه می کنند؟! این شکاف سلیقه بین نظام و مردم را باید با رای ندادن به پزشکیان پ کرد؟ یا بقیه عناصر نظام باید به سمت انتخاب مردم متمایل شوند تا شکاف پر شود؟!
    نکته بسیار مهمی را ایشان گفتند اما به نظر من اگر انتخاب مردم چیز دیگری است، این نظام است که باید نرمش نشان دهد و آن را بپذیرد نه اینکه با مخالفت با خواسته مردم و ایستادن در مقابل این خواسته موجب تنش شد. به نظر من آقای پزشکیان در مناظره بعدی دقیقا باید این موضوع را با آقای قالیباف بحث کند.

  • ارسلان
    0

    این چند نفر که در مقابل پزشکیان ایستادند حدفشان کمی مشارکت در انتخابات هستش تا مثل ادوار گذشته مفت و مجانی با کمترین آرا انتخاب بشن مردم عزیز لطفا به هوش باشید با رای به پزشکیان آرامش نسبی را برای خود و خانواده به ارمغان بیارید

  • ایران زمین
    0

    زاکانی مردم را به جای ۸تیر ۱۸ تیر دعوت کرد پای صندوق رای

  • همرزم هادی
    0

    هرچقدرحجیمتر به پزشکیان حمله کنند شرایط اوبهتر میشودآقای قالیباف درمناظره دیشب یک پاس گل دیگربه پزشکیان داد طلحه وزبیر هم که بمانند باید آقای پزشکیان از این دونفر درپابان تشکر کند