تأمین دارو؛ نبردی بی‌پایان برای بیماران خاص

براساس اعلام بنیاد بیمارهای خاص، حدود ۲۳ هزار بیمار مبتلا به تالاسمی، ۱۳ هزار بیمار هموفیلی و ۹۰ هزار بیمار ام‌اس در سطح کشور وجود دارد و تعداد بیماران دیالیزی هم ۴۲ تا ۴۳ هزار نفر هستند که بیشتر بیماران با مشکل تامین دارو مواجهند.

تأمین دارو؛ نبردی بی‌پایان برای بیماران خاص

براساس اعلام رسمی انجمن تلاسمی ایران، در حال حاضر ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد تنها در طول ۶ سال گذشته، ۱۱۰۰ نفر به دلیل کمبود دارو‌های خارجی، جان خود را از دست داده‌اند که بسیاری از آن‌ها کودک بوده‌اند.

از زمان تشدید تحریم‌ها یعنی از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۱۰۰ بیمار تالاسمی به دلیل نبود دارو جان خود را از دست داده اند. با توجه به اینکه آمار واردات دارو در سال ۱۴۰۲ فقط ۱۲ درصد و در سال۱۴۰۳ به رقم صفر رسیده است با این روند مرگ و میر این بیماران تصاعدی می‌شود. 

محمد منفرد نایب رئیس انجمن داروسازان در این رابطه به خبرنگار چند ثانیه گفت: 

با به روی کار آمدن دکتر پزشکیان در راس امور، انجمن داروسازان طی مکاتبه‌ای، ۶ بحران اصلی در زمینه دارو به همراه راهکارها را به رئیس جمهور ارائه کرد که یکی از این موارد زنجیره تامین دارو به خصوص برای بیماران خاص بود.

وی با اشاره به اینکه حل این مشکل نیاز به  گسترش همکاری خارجی و تامین ارز و اعتبار دارد، اظهار داشت: بحران ارزی و کمبود نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده، توزیع کننده و واردکننده دارو را زمین‌گیر کرده است. 

به گفته وی، وابستگی به منابع مالی و ریال و مشکلات آن برای تبدیل به ارز، برای تامین مواد اولیه مانع راه شرکتهای واردکننده دارو و مواد اولیه است که متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر پول را در آخرین زنجیره درمان که داروخانه باشد، تزریق نمی‌کنند. 

وی در ادامه تاکید کرد: برای مثال سازمان تامین اجتماعی حدود ۵ ماه است که حق بیمه داروخانه ها را پرداخت نکرده است و همین موضوع باعث شده داروخانه‌ها زیر فشار  مشکلات اقتصادی شدید و ناتوانی در توزیع مناسب انواع داروها باشند. 

نایب رئیس انجمن داروسازان تصریح کرد: طبق آمار، ۳۰ درصد کسری در تولید و توزیع دارو وجود دارد که آثار این موضوع به طور زنجیره وار از تولید کننده تا مصرف کننده را دچار مشکل می‌کند که تنها راهکارش، تزریق پول به این سیستم است چرا که چرخه معیوب نقدینگی در این زنجیره باعث قطع شدن آن می‌شود. 

وی همچنین در مورد  وجود مشکل شدید برای تهیه داروهای بیماران خاص در داروخانه‌ها و توزیع آن در بازار سیاه به خبرنگار "چند ثانیه" گفت: داروهای موجود در بازار سیاه فارغ از قیمت‌های سرسام آورشان، حتی کفاف ۱۰ درصد از  نیاز بیماران را نمی‌دهند در نتیجه بازار سیاه راه حل ریشه‌ای این مسئله نیست.

وی ادامه داد: اگر روند تخصیص ارز به درستی انجام شود، بازار سیاهی برای داروهای خاص وجود نخواهد داشت، تا زمانی که مطالبات شرکت‌های دارویی به درستی پرداخت نشود، روند تولید ، توزیع و واردات دارو مختل خواهد شد.

منبع: چندثانیه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد