انتقاد تند از حضور پرشمار اتباع افغان در زابل؛ مگر مرز ایران و افغانستان دیوارکشی نشده؟

با اینکه مرز سیستان دیوارکشی است، این‌همه افغان چگونه از دیوار و پاسگاه‌های مرزی گذشته و وارد شهر زابل می‌شوند؟ اکثر مغازه‌ها و بازار زابل و دستفروشی‌ها را افغانی‌ها تصاحب کرده‌اند.

انتقاد تند از حضور پرشمار اتباع افغان در زابل؛ مگر مرز ایران و افغانستان دیوارکشی نشده؟

پیاده‌رو‌های خیابان دانشگاه در اشغال سمساری‌های افغانی است. صف نانوایی‌ها مملو از حضور افغانی‌هاست. نان در زابل جیره‌بندی است یعنی اینکه به هر نفر بیشتر از پنج عدد نان تافتون داده نمی‌شود. سایر نان‌های دیگر هم جیره‌بندی است. نمایندگان زابل در مجلس شورای اسلامی از حضور بی‌ضابطه افغانی‌ها چیزی نمی‌گویند. بعداز ظهر گروه‌گروه افغانی‌ها را می‌بینیم که با چمدان‌ها و ساک‌های بزرگ در ترمینال زابل حضور پیدا می‌کنند و مقصدشان مشهد، کرمان، یزد و تهران است.

جرم وجنایت در بین افغانی‌ها بیداد می‌کند. آزادانه می‌آیند و می‌روند هیچ‌کس جلودار این‌ها نیست.

آیا وقت آن نرسیده است که افغانی‌ها چه مجاز وچه غیرمجاز به کشورشان باز گردند؟ امنیت در افغانستان حاکم است و جنگی وجود ندارد.

ماندن این‌ها در ایران چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

استخراج نفت و گاز از قشقری، هرات و جوزجان و آمودریا در افغانستان با کمک مهندسین چینی و ژاپنی آغاز شده است پول افغانستان یکی از پول‌های باارزش دنیاست. بخش کشاورزی و دامداری آن یکی از فعال‌ترین بخش‌هاست. شهرک‌های صنعتی هرات و فراه و کابل و ولایات دیگر افغانستان نیروی کار افغانی می‌خواهند. این نیروی کار افغانی چرا به جای کار کردن در افغانستان سرازیر ایران هستند؟!

حکومت پاکستان هم‌چنان افغان‌های مجاز و غیرمجاز را از خاک خود اخراج می‌کند و دادن شناسنامه و مدارک هویتی به افغان‌ها در پاکستان جرم سنگینی دارد. چرا جمهوری اسلامی در اخراج افغانی‌ها اقدامی نمی‌کند؟! خاموشی‌های متعددی در تابستان امسال رخ داد، اما یک‌بار خاموشی در ولایت نیمروز افغانستان که برقش از ایران می‌رود رخ نداد. تمام مایحتاج ضروری افغانستان از مرز میلک ایران به افغانستان سرازیر است، اما حق‌آبه ایران را نمی‌دهند. چرا؟

منبع: جمهوری اسلامی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • ناشناس
    0

    بخاطر مصلحت کسانی که خود را قیم مردم میدانند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نظام عمدا مهاجران افغان را وارد کشور می کند ، دلیلش هم کاملا مشخصه

    • مهدی مهرنیا
      0

      برید تاریخچه افغانستان رو بخونید.

      دوستان گرامی که ادعای وطن پرستی و ایستادن جلوی صدام دارید، صدام با قدرت سخت به ایران حمله کرد و طالبان با قدرت نرم و این موج مهاجرت‌های عمدی

      در واقع با پنبه سر بریده طالبان

      سراسر شمال افغانستان از اقوام مختلف بود، طالبان نیرویی از قوم پشتون و سنی مذهب است و طی سالها پسران مجرد پشتون رو به شمال میفرستاد و در طی اندک مدتی در شمال به جمعیتی قابل توجه تبدیل شدند، از پشتون‌های پاکستان به شمال افغانستان در قالب کوچی که همان چوپان‌ها هستن کلی جمعیت به شمال فرستادند و در زمان مقتضی شمال رو تسخیر کردند. شمالی که همیشه در مقابل طالبان مقاومت کرده بود تسخیر شد!!

      اینقدر بیخیال نباشید.

      اگر ترامپ بود وضع جنگی اعلامی می‌کرد. گارد ملی فراخوانده میشد و بساط این مهاجران جمع میشد. البته نه تنها ترامپ بلکه حتی چپ ترین کشور جهان و سوسیالیست ترین کشور جهان هم با تمام انحرافات فکری که دارد، وقتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون خارجی به کشورش وارد شوند وضع جنگی و بحران اعلام می‌کند. دوستان گرامی تمامی کشورهای جهان از جمله آلمان که لانه مهاجران اروپاست یا ترکیه که هم مرز سوریه و دروازه سابق مهاجران و ورود مهاجران به اروپا بود برای چند میلیون مهاجر اینهمه جنجال میکردند؟ ترکیه فکر میکنم به اندازه ما جمعیت دارد و برای ۳ میلیون و آلمان هم شاید ۲ تا ۳ میلیون در این ۱۰ - ۱۵ سال جنگ خاورمیانه و آنها برای این جمعیت خودشون رو *** کردند که خارجی ها کشور مارو اشغال کردند. ما ۲۰ میلیون خارجی به کشورمون اومده و ایران رو به دستگاه جوجه کشی خودشون تبدیل کردند و اینقدر هم منفعل و بیخیالیم.

    • مهدی مهرنیا
      0

      اگر ناترازی انرژی داریم یکی از دلایل ۲۰ میلیون مهاجر است که جدیدا به جمعیتمون اضافه شده است.

      تابحال به این فکر کردید که ۲۰ میلیون آدم چقدر مصرف برق دارد؟

    • مهدی مهرنیا
      1

      مصرف آب ۲۰ میلیون آدم چقدر خواهد بود؟

      ما همیشه مصرف برقمون در تابستون یا مصرف گازمون در زمستون بالا بوده اما در این ۲ ساله میشنوم که رکورد های خارق العاده‌ای در مصرف میزنیم، آیا میتونه از دلایل ۲۰ میلیون جمعیت مهاجر باشه؟

    • مهدی مهرنیا
      0

      مصرف بنزینمون!!
      شما تصور کن این افغانی بنزین آزاد هم که بزنن بازهم براشون بنزین یارانه‌ایه ۲۰ میلیون مهاجر داریم که از بنزین یارانه‌ای استفاده میکنند. همیشه ناترازی داشتیم در بنزین ولی میبینید که جدیدا این ناترازی بشدت تشدید شده آیا دلیلش ۲۰ میلیون مهاجر است؟

      در کل میخوام بگم کسی که هیچ ربطی به ما ندارد و از این آب و خاک نیست و هیچ تعهدی به این مملکت ندارد دارد ازین کشور و مزایای آن استفاده می‌کند.

      این‌ها اصلا به کشور خودشون افغانستان تعهد نداشتند و فرار کرده و میدون رو خالی کردند. حالا میخوان برای کشورمن ایران تعهد داشته باشند یا دل بسوزنند؟ اصلا ایران براشون پشم هم محسوب میشه؟

    • ناشناس
      0

      درواقع مصلحتی درکارنیست.خیانت محض هست.وقتی امنیت و جان خودشون و خانواده شون توسط افغان ها به خطر افتاد اونوقت سریع دست بکار میشن و اقدام میکنند.تااون زمان مردم بیچاره ایران باید هزینه بدن.

    • ناشناس
      0

      بی جا می کنه کسی از جیب من برای مصلحت خودش هزینه می کنه البته میترسن که طالبان به دامن آمریکا بیوفته چون برای طالبان منافع ملی مهمه مثل ایران نیستن

    • ناشناس
      0

      ذاکانی بیاد سوار بی آرتی بشه می فهمه که از مدیریت هیچی نمی فهمه نصف افغانی نصف خالی قسمت بانوان قسمت آقایان نه صندلی است و نه امنیت ایرانی افغانی جیب بری می کن شلوغی قسمت آقایان هم کمک دزدان است

    • ناشناس
      1

      خود ما مردم باید اقدام کنیم

  • مهدی
    0

    بنده ی خدا زابل که چسبیده به افغانستان
    مرودشت تو دل ایران نصفش افغانیه

    نظرات شما -
    • بمب ساعتی
      1

      تحریم خرید کالا از مغازه داری که کارگر فروشنده افغان دارد

      از مغازه دارانی که فروشنده افغانی دارند جنس نخرید
      افغانها نباید در ایران ثروتمند و قدرتمن بشن
      خطرناکن

    • مهدی مهرنیا
      0

      آقا برادرمن فکر کنید با دوستانتون یه حرکت خودجوش بزنید. البته بی قانونی نکنید که هم برای خودتون دردسر و مسئله بشه و هم برای دیگران و خانوادتون

      فکراتون رو بزارید روی همدیگه یه همدلی و همراهی کنید یه حرکت جمعی خود مردم کوچه، خیابون یا شهرتون بزنید تحریمی چیزی ....
      اینا که پشمشون هم نیست
      هیچ وقت هم نبوده که چه بلایی سر ایران بیاد

    • مهدی مهرنیا
      0

      چرا باید یارانه ایرانی‌ها صرف افغانی بشه

  • داریوش
    0

    چون که ملت منفعت طلبیم نه وطن پرست ....ادعای روشن فکری می کنیم و ولی به منفعت که می رسد خاک که هیچ شاید خودمان رو هم بفروشیم .....همه چیز تقصیر آخوند ودولت نیست ....زادمان منفعت طلبیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اون ذاته داداش

  • ناشناس
    0

    دیگه انتقادی ندارد خواب بودیم تازه متوجه شدیم جلوی سرطان را گرفتن سخت است

  • ناشناس
    0

    هیچ کشوری تا به حال در دنیا وجود نداشته این همه مهاجم را بپذیرد

  • زانیار
    0

    خوب مردم خودشون کمتر از حکومت مقصر نیستند طرف به خاطر چهار تومن کمتر میره کارگر افغانی استخدام میکنه در شهر مشهد اکثر تولیدی های بخش خصوصی کارگر افغانی استخدام میکنند. در اصفهان اکثر کارگر مغازه ها افغانی هستند در شمس اباد و عباس اباد تهران همینطور در قم و اراک تمام مرغداری ها و گاوداری ها کارگر افغانی دارند. ایرانی جماعت فقط ادعا دارند.

  • ناشناس
    2

    سخت گیری برای ورود از کشوری به کشور دیگر لازم است زیرا کسو هایی که سخت انتخاب می‌کنند افراد تحصیل کرده وپول ار را می‌پذیرند. که ازافراد می‌توانند تاثیر مثبت بر رفتار. کردار دیگران داشته باشند افرادی که سالها جنگ با روس‌ها. آمریکایی ها و وداخل ها وترس از طالبان را داشته اند نمی ت آنند آرام باشند مثل زمانی که این تجا ب تلخ را نداشته‌اند با ت جه به اینکه در همه جای دنیا خوب وبد است اما نمی‌شود نا ملایمت را که برسر این مردم آمده نادیده گرفت اما حق مردم هرسرزمینی است کا انهاییرا ‌ه که بر کار گمارده اند تمام فکر ودکرشان رفاه وآسایش وسلامت مردم خودشان باشد مثل پدر ومادر که تمام هم وعمش فرزندان خودش است. وهرچه بهتر به خانواده رسیدگی شود خ دش آسایش بهتری خ اهد داشتامیدوارم که این مهمان عزیز در کشو. خودشان. آسایش ورفته فراهم شود وبتوانند بدون ترس ودلهره زندگی ‌کنند حق هرکسی که خداوند به او جان داده آسایش ورفته است نه سختی وفلاکت

  • بی نشان۱۱
    0

    یکبار باید این موضوع هجوم افغانی ها به کشور باید حل شود.البته بنظر مدیران اراده ای برای حل این معضل ندارند.حضور این همه افغانی در کشور از نظر اقتصادی،اجتماعی،امنیتی ،بهداشتی خطرناک است،بعضی ها میگویند حضور افغانی فرصت است خوب توضیح دهید چه منفعتی دارد.مردم ایران تهدیدات اقتصادی ،امنیتی و... را می بینند.چرا منابع ایران باید برای افغانی ها هزینه شود.

  • ناشناس
    1

    چرا با کارگاه‌ها و کسبه ای که نیروی افغانی بکار می گیرند برخورد شدید نمی کنید و کارگاه‌های آنها را پلمپ نمی کنید؟؟؟اگه بچسبید به همین یک کار ،نصف بیشتر افغانی ها به کشور خودشان بر می گردن،چون وقتی که کس به آنها کار و جای خواب ندهد،مجبورن که به کشور خودشان بر گردن،الان در افعانستان صلح و آرامش کامل برقرار است و اینها دروغ میگن که جانمان در خطر است،صدر درصد همه بخاطر کار و مسائل اقتصادی به ایران ....مغول وار،هجوم آورده اند......چون ماموران مرزبان اینها را وارد ایران می کند، و با این ناموران برخورد نمی شود،از هر افغانی که سوال کنی چطور وارد کشور شده ای،میگه به مرزبانی پول دادم و رد شدم،....پس این چه مرزبانی است،فقط نون دونی شده برا اینها؟؟؟مثل دریای جنوب هم که کشتی کشتی جنس قاچاق وارد کشور میشه و مرزبانی چشم خودش را می بندد و برا خالی نبودن عریضه هر چند ماه یک کشتی را توقیف می کند تا بهشون شک نکنند...چرا پلیس جلوی خودروهای شوتی را نمی گیره که بصورت کاروانی و شب و روز در جاده های ایران جولان میدن....متاسفانه پلیس وظایف اصلی خودش را فراموش کرده و چسبیده به مسائل فرعی و بی اهمیت برا مردم.....سرقت غوغا و بیداد می کند در کشور،،،پلیس کجاست،کجاست؟؟؟؟؟؟؟،،و.......

  • alip
    0

    تا وقتی کشورو دولت پر افغانی کرده همینه کسری بنزین آب برق مدرسه بهداشت نان ووووو
    کلی از بنزینو همین افغانیا و پاکستانیا قاچاق میکنن که دشمن درجه یک ایرانی هستن
    با خیانت مسئولین و مرزبانی اینا وارد شدن چه بسا دولتمردان خیانتکار میخوان باا فغانیا کاملا بر مردم مسلط بشن ولی اینا سراغ زن و بچه اونها هم خواهند رفت دنیا اینطوری نمیمونه
    که افغانیا صهیونیسم بیاد سراغ کار و زن و بچه مردم ودزدی و قاچاق و پروئی

  • ناشناس
    0

    مشهد شده کابل ، مردم ایران خوشان مقصرن وقتی بهشون کار مسکن میدین نتیجه همین میشه

  • ناشناس
    2

    همه جارو افغانی برداشته دختر من وقتی میخاد بره سرکار تا برگرده دلم هزار راه میرفه از بس که افغانی تو شهریار زیاده آخه کدوم مملکتی اینقدر بی در و پیکره

  • محمد
    2

    از شهرهای ترک نشین یاد بگیرین نمیزارن کسی بیاد

  • بیطرف
    0

    مسولین می‌گویند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید افغانیهای بدون مجوز حداقل به اندازه استان قزوین روزانه اب برق نان یارانه استفاده می‌کنند جلوی اینها را بگیرید تا مشکلات حل شود

  • ناشناس
    0

    از سلطان حسین بپرسید که فعلا دلش به راه پیمائی اربعین و 28 صفر خوش است تا ناگهان خبرش کنند که محمود شمارا احضارکرده است!

  • شهروند
    0

    از ماست که بر ماست
    وقتی بهشون کار و محل زندگی ندهیم مجبور میشوند بر گردند وقتی براشون فرش قرمز پهن میکنیم نتیجه اش میشود این که هر جای ایران میروی شده افغانستان یه سری به بیمارستان ها بزنید میبینی سیستم بهداشت از دست زادو ولد افغان فلج شده

  • ناشناس
    0

    مسولین عمدا دارن افغانی هارو میارن مردم باید خودشون با اونا برخورد کنند ومردم هم راشون ندن یا کار وخونه ونونوا نون نده وگرنه در آینده بیسار نزدیک بین ایرانی ها وافغانی ها در داخل درگیری های وحشتناک خواهیم داشت

  • ناشناس
    1

    از ماست که بر ماست ،تا وقتی خودمان همت نکنیم ،همین وضع است از خودمان شروع کنیم چرا کار وخانه به افغانها می دهیم ،صاحب مغازه ها وسازنده خانه ها والله به این مملکت ومردم خیانت می کنید بخاط چند تومان ارزانتر لعنت بر شما

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دمتگرم هیچ جای دنیا ده درصد جمعیتش اتباع خارجی نیستن متاسفانه از غرب نخبه هامون میرن از شرق میلیونها آدم غیرقانونی بدون تخصص سرمایه هنر وارد میشن باید خون گریست من همیشه گفتم اگه بهشون کار و خونه ندین مجبور میشن برن مقصر خودمون هستیم بخاطر سود بهشون کار و خونه میدیم

  • مهندس ایرانی
    0

    چون طالبان قوانین سخت واسه حجاب گذاشته میان ایران ناموس مردمو دید میزنن بهشون خوش میگذره برگردن تو اون سگ دونی پشمک ببینن ؟؟؟

  • ناشناس
    0

    مغازه دار هایی که بخاطر دو سه میلیون کمتر افعانی میزارن خائن و وطن فروش هستن ، خود افعانی ها حاضر نیستن یه لیوان آب به ایرانی بدن خاااااک تو سر بی عرضه شما

  • ناشناس
    0

    اسرائیل دشمن ایران نیست به خدا سوگند افعانی ها دشمن شماره یک مال و ناموس ايرانی هستن ، الان که ساکت هستن چون تعدادشون کم هست ، قومی که رو خاکش تعصب نداره رو هیچی تعصب نداره

  • ناشناس
    0

    مگه نگفتن دارن اخراجشون میکنن یا دروغ میگن

  • ناشناس
    0

    بی عرضه ترین مرزبانی داریم کدوم کشور تو دنیا اینقد آواره و فراری که دشمن مردم هستن راه میده

  • ناشناس
    0

    اخراجشون کنید افعانی ها از جنس ما نیستن ، همزبان
    ما هستن ولی همدل نیستن ،دیگه کار سخت نمیکنن اصلا اینا برای کار نمیان ، برای خرابکاری میان چشم هیز به ناموس مردم دارن پیرمرد نود ساله اش چشم بد به ناموس مردم داره بهداشت فردی ندارن آب دهان کف زمین میندازن ، قانون‌گریز و بد رام هستن ، آدم شریف داخلشون نیست ، ما برای امنیت ملی مردم این هشدار ها را میدیم برای امنیت خود دولت هم خطرناک هستن چون اینا خائن لحظه ای هستن ، برید سخنان کریم خان زند این مرد وطن پرست را در مورد روحیات و اخلاقیات افعانی ها بخونید اینا امنیت کشور رو فدای کینه توزی ها و تعصبات مذهبی میکنن ، امنیت جامعه امنیت زن و بچه مردم براشون مهم نیست ،

  • ناشناس
    0

    چقدر چرا چرا می کنی.
    جواب واضح است مسئولین این مملکت مدیریت بلد نیستن.

  • سرباز وطن
    0

    چرا در ایران ازدواجی نیست وآنان که ازدواج کرده‌اند در حال طلاق می‌باشند به خاطر بیکاری هست تا افغونی 20 ساله هست کسی به 35 ساله ایرانی کار نمی‌دهد بگذریم از بیمه وقیمت کارگر نسل ایرانی در حال انقراض هست وکشور رو به پیری می‌رود علت‌ آن بیکاری وتورم هست وگرنه هر ایرانی لا اقل 6 فرزند می‌خواهد ولی هنوز در آرزوی ازدواج در حال سفید کردن موهای خود هست چراغی که به‌ خانه روا به‌ مسجد حرام

  • ناشناس
    0

    مسئولین ایران معلوم نیست از کجا خط می‌گیرند که مردم اینقدر میگویند و به گوش کسی نمی‌رود ،مطمئنا توطئه ای در کار است وگرنه یعنی حکومت ما از حکومت پاکستان کمتر است که همه ی افغان ها را از کشورش بیرون کرده ،آقای پزشکیان و وزیر کشور عاجزانه خواهشمندیم افغانها را چه مجاز چه غیر مجاز از کشور بیرون کنید دعاگویتان خواهیم بود

  • ناشناس
    0

    ده بچه ده ملیون تومرز مرزبان میگیره
    خاک ارزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد