وزیر صنعت، معدن و تجارت:

سال آینده قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال آینده بیش از نیاز داخل خودرو تولید می کنیم که سبب می شود تا قرعه کشی نداشته باشیم.

سال آینده قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت

سید رضا فاطمی امین بعد از ظهر امروز پنج شنبه ۳۰ دی ماه درباره بازار خودرو اظهار کرد: من هم در سفرهای استانی و هم در بازدیدها و ملاقات‌هایی که از فعالیت‌های تولیدی اقتصادی دارم با مردم گفت‌وگو می‌کنم که به من ایده و انگیزه می‌دهد.

وی افزود: ما در خصوص خودرو دو بازار و دو قیمت داریم، یکی قیمتی است که بازار آزاد است که التهاب دارد؛ دیگری قیمتی است که خودروسازان می‌دهند که فاصله زیادی است و یک رانت ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت علت آشفتگی بازار خودرو را هم‌سان نبودن عرضه و تقاضا عنوان و بیان کرد: ۵۰۰ هزار دستگاه کمتر از نیاز تولید می‌کنیم که به سرعت برطرف خواهد شد؛ نکته دیگر این است که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده؛ به این معنا که بسیاری از افرادی که خودرو می خرند، به آن نگاه سرمایه‌ای دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه قبل ثبت نام خودرو در یکی از شرکت‌های خودروساز انجام شد که برای ۱۰ هزار خودرو، ۴ میلیون نفر ثبت نام کردند این در حالی است که این ۴ میلیون ثبت نام، واقعی نیست؛ کل نیاز بازار خودروی ایران، یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه در سال است که نشان می‌دهد بازار خودرو، یک بازار واقعی نیست بلکه رانتی و سوداگرانه است.

فاطمی امین ادامه داد: اول باید تولید را افزایش دهیم که امسال این اتفاق رخ خواهد داد و تا پایان امسال، ۱۳۰ هزار دستگاه بیشتر از سال گذشته عرضه خواهد شد؛ ۱۳۰ هزار دستگاه هم برای سال آینده پیش فروش می‌شود که مجموعاً ۲۶۰ هزار دستگاه امسال بیشتر عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: صنعت خودروی ما بیمار است و ناکارآمدی‌های زیادی دارد البته این ناکارآمدی‌ها به یکی دو سال اخیر برنمی گردد بلکه ناشی از انباشت ناکارآمدی‌ها در یک دوره طولانی بوده است. من قول ۲ ساله برای رفع ناکارآمدی‌های صنعت خودرو می‌دهم. یک دوره ۳ ساله برای اجرای ۹ پروژه‌ای که شروع کرده‌ایم نیاز داریم ولی نتایج آن بعد از ۲ سال مشخص می‌شود؛ سال آینده قرعه کشی نخواهیم داشت و به این سمت می‌رویم که بیش از نیاز داخلی، خودرو تولید کنیم که قرعه کشی زا از بین خواهد برد.

وزیر صمت گفت: اما اینکه تمام ناکارآمدی‌های صنعت خودرو را حل کنیم، یک دوره ۲ ساله می‌طلبد که زمان معقولی است. خودرو برای همه مردم اهیمت دارد و همه درباره آن دغدغه دارند. مردم، کارگران صنعت، تولیدکننده، قطعه ساز و سهامداران را در نظر داریم. سال آینده خبرها و چشم انداز خوبی از صنعت خودرو خواهیم داشت.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    0

    شماها همچین کاری را نخواهید کرد بلکه سیاست تولید کم برای فروش اشغال های خودتان با قیمت بالا

  • ناشناس
    0

    وعده سر خرمن.این ۴۲ ساله با همین حرفهای پوچ وتوخالی کشور را ویران کردید،مگه کشور ایران چه چیزی کمتر از کویت امارات عربستان قطر عمان و....دارد،چرا پول ملی انها در اوج ایت و پول ملی ما تبدیل به پشکل شده؟؟؟فقط بایستی سیاست های ایران بصورت بنیادین تغییر کند و حکومت به دست مردم و اهل فن بیفتد ،تا بدون توهم شعار و رجزخوانی ،و با علم و درایت کشور اداره شود مثلا ملت اصلا با دشمنی حکومت با اسراییل و آمریکا و غرب موافق نیست،با چه زبانی حرف خود را بزکد،کوبا با ۸۰ سال پز انقلابی و شعار پوپولیستی وضعش را ببینید،چند نسل نابود شدند.

  • ناشناس
    0

    از این حرفها میزنی نمی ترسید که مجلس انقلابی استیضاح تون کنه .... اخه نون تو قرعه کشی و تولید حد اقلیه و اکثر خدمتگذاران صدیق سهام دار خودرو سازان هستند ..

  • ناشناس
    0

    آقای وزیر مرد باش و روی حرفت وایسا . سال بعد خودرو بد تراز امسال شد ، بیا بگو غلط کردم .شما اصلا کاره ای نیستی . خوردو مال نعمت بخش و باندشه

  • ناشناس
    0

    به شرطی که قیمت خودرو تولید داخل در سال آینده از اینی که الآن هست (هفت برابر قیمت واقعی) گرانتر نشود با افزایش تولید خودرو و حذف قرعه کشی ثبت نام خودرو موافقیم. چاره اساسی کار صدور مجوز واردات خودرو باکیفیت و ارزان قیمت خارجی و رقابت خودروهای تولید داخلی با خودروهای خارجی است.

  • شبنم
    1

    چون به لطف پرزیدنت بایدن تحریمها لغو و صنعت خودروسازی متحول می شود خدا از ایشان راضی باشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      الهی امین

  • ناشناس
    1

    دو ماه پیش این حرف مفت را زد خودرو سازی ایران پنجاه میلیون تومان روی قیمت ها گذاشت و در بازار آزاد مردم نقره داغ شدند . لابد این احمق مردم را مثل خودش میداند و انتظار دارد مردم حرفش را باور کنند. لعنت خدا بر دروغگو...

  • ناشناس
    0

    پشتش نوشته : اینجا صمت مردم استیعنی وزارت صمت متعلق به مردم است . اما در عمل دقیقا در سمت خودرو ساز بی لیاقت آشغال ساز ،دزد است .

  • ناشناس
    0

    چه ملت نازنین و چه دولت دلسوزی

  • ناشناس
    0

    دروغ میگه ملت‌ همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران

  • علی
    0

    خوب فعلا که به قول شما ۵۰۰هزار کم تولید میکنید حداقل مقداری را با واردات خودرو دسته دو جبران کنید

  • فاتحی
    0

    در یک کلام خداوند از سر تقصیراتت در قیامت بگذرد که با امدنت فقرا ومستضعفین را به خاک سیاه نشاندی ؟گفتی خودرو را گران می کنیم تا ارزان شود !؟ حالا برو بازار قبل وفعلی را رصد کن ببین ارزان شد یا گرانتر شد ؟ البته نظریه " گران کنیم تا ارزان شود " چون در طول تاریخ بی نظیر بوده را می شود در گینس ثبت کرد

  • رضایی
    0

    بله وزیر راست میگه،یعنی سال دیگه میخوان اینقدر ماشین را گرون کنند که دیگه مردم عادی دیگه توان خرید ندارند که بخوان تو قرعه کشی شرکت کنند،بنابراین فقط چهار تا ژن خوبها و خانواده خودشون میتونند ماشین بخرند که دیگه نیازی به قزعه کشی نیست...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها