دلار به ۶۰ هزارتومان بر می‌گردد؟

پس از تشدید هیجانات سیاسی در بازار ارز و طلا و رشد نرخ شاخص‌ها در این ۲ بازار، پیش‌بینی می‌شد با اتمام این هیجانات روند بازار به سرعت تغییر کرده و رنگ شاخص‌ها قرمز شود.

دلار به ۶۰ هزارتومان بر می‌گردد؟

عدم تداوم یافتن ریسک‌های سیاسی- نظامی موجود در منطقه، در روز‌های اخیر سبب شد تا بازار به این پیش‌بینی‌ها جواب مثبت داده و نمودار قیمت شاخص‌های ارزی نزولی شود.

نرخ پول‌های خارجی در معاملات بازار غیر‌رسمی تهران کاهش یافت. با فاصله گرفتن بازار از شرایط هیجانی روند کاهشی جدیدی در بازار طلا و ارز آغاز شد که در راستای آن نرخ شاخص‌ها عقبگرد‌های یک یا دو کاناله را تجربه کردند.

 تحلیلگران بر این باورند که روند کاهشی مذکور در صورت همراه شدن با سیگنال‌های سیاسی- اقتصادی مثبت می‌تواند شدت بیشتری بگیرد. چرا که حجم معاملات صورت گرفته در سطوح قیمتی حال حاضر به میزانی نیست که بتواند پشتوانه تعادل نرخ شود.

نرخ دلار در بازار سال جاری فعالیت خود را حوالی کانال ۶۱ هزار تومانی آغاز کرد و با فشار انتظارات تورمی در کمتر از یک ماه پس از پشت سر گذاشتن نوسانات بسیار اکنون به کانال‌های ۶۶ و ۶۵ هزار تومانی رسیده است. این در حالی است که بخشی از بازه زمانی ذکر شده، بازار در شرایط نیمه‌تعطیل بوده و معامله کلانی در آن صورت نگرفته است.

در نتیجه با کاهش فشار‌های سیاسی به بازار و بازگشت بازیگران کلان به معاملات می‌توان نرخ تعادلی را در بازه قیمتی ۶۰ تا ۶۱ هزار تومانی پیش‌بینی کرد. در این میان تخصیص ارز کالا‌های وارداتی کشور نیز نقش بسزایی را در این مسیر ایفا می‌کند.

 

چرا که در صورت تامین ارز وارد‌کننده‌ها از محل بازار رسمی (با نرخ اسکناس و حواله ۴۳ و ۴۰ هزار تومانی) از میزان مراجعه افراد به بازار آزاد کاسته شده و در نتیجه از ایجاد شرایط مازاد تقاضا جلوگیری می‌شود.

البته این در حالی است که به عقیده برخی از کارشناسان، بازار ارز غیر‌رسمی با وجود عمق کم خود از قدرت سیگنال‌دهی قابل توجهی برخوردار است.

 اما با تعدیل نرخ ارز رسمی و غیر‌رسمی و همچنین افزایش حجم عرضه در هر دو بازار می‌توان تا حد ممکن از تغییرات هیجانی نرخ ارز جلوگیری کرد.

رنگ قرمز تابلو‌های ارزی

دیروز شنبه یکم اردیبهشت ماه روند بازار‌های دارایی نزولی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته به پله سوم کانال ۶۶هزار تومانی رسیده بود، در بازار روز گذشته با افت ۹۰۰تومانی به رقم ۶۵هزار و ۴۰۰تومان رسید. همچنین یورو و پوند نیز در بازار روز گذشته به ترتیب هزار و ۶۰۰ و ۲هزار و ۴۵۰ تومان افت نرخ را تجربه کردند.

علاوه بر بازار ارز، نرخ قطعات مختلف خانواده سکه نیز دیروز کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۳ میلیون و ۴۸۰هزار تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    4

    اوضاع را ببین که 60 هزار تومان آرزوست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      قیمت ارزهای پر داد و ستد در بازار آزاد ایران به صورت دستوری توسط حاکمیت تعیین می شود و اگر غیر این می بود یعنی قیمت ارز را عرضه و تقاضا و شاخص نرخ بهای کالاها و خدمات داخلی تعیین می کرد قطعاً قیمت ارز کمتر از این مقدار در بازار می بود!

  • ناشناس
    3

    قرار نیست از قله عقب نشینی کنیم .

  • ناشناس
    0

    قیمت دلار را کاهش بیشتری دهید این همه گرانی اجناس در بازارها درست نیست

    نظرات شما -
    • محمد
      2

      بله مسئولان حتما به حرف شما توجه خواهند کرد!

  • ناشناس
    2

    مرگ رو گرفتن ک ب تب راضی شیم؟

  • ایرانی
    1

    مژده مژده دلار به شصت هزار تومان خواهد رسید
    واقعا متاسفم رو نیست سنگ پای قزوین است

  • ناشناس
    3

    هم وطنان عزیز دلار بالای هفتاد و دو هزار تومان خواهد شد نگذارید سرمایه شما آب شود هرکس پول دارد دلار بخرد کار ازدست دولت خارج شده

  • ایرانی
    3

    مژده مژده دلار به شصت و یک هزار تومان رسید مسئولان جمهوری اسلامی خجالت بکشید
    اما هم وطنان عزیز دلار بالای هفتاد و دو هزار تومان خواهد شد نگذارید سرمایه شما آب شود هرکس پول دارد دلار بخرد

  • ناشناس
    0

    اگه به ۶۰ تومن برگرده فکر می‌کنید شاهکار کردید و مشکلات معیشتی مردم حل شد ؟

  • ناشناس
    0

    خاک بر سر کسی که دلار سی تومنی توی دو سال کرد ۶۰تومن افتخار هم میکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها