عربستان از فردا زائران خارجی حج را پذیرش می‌کند

در حالی که عربستان برای پذیرش زائران خارجی حج تمتع، دیگر به عمره‌گزاران اجازه ورود به مکه را نمی‌دهد، برخی از کشورها خواستار افزایش مهلت تشرف زائران عمره به مسجدالحرام شده‌اند.

عربستان از فردا زائران خارجی حج را پذیرش می‌کند

نخستین گروه زائران خارجی حج، فردا وارد سرزمین وحی می‌شوند.» این را امیر منطقه مدینه سلطان بن عبدالعزیز می‌گوید.فرودگاه مدینه آماده پذیرش زائران خارجی حج تمتع شده است. وزیر حج عربستان توفیق الربیعه می‌گوید که «در نخستین‌روز میزبان ۲ هزار و ۳۰۰ زائر از هند و پاکستان هستیم.»در حالی که سال‌های گذشته زائران اندونزیایی با بیشترین سهمیه زودتر اعزام می‌شدند.

سال گذشته در حالی که عربستان از ورود ۲.۵ میلیون زائر خبر داده بود، تعداد حجاج به ۱.۹ میلیون نفر هم نرسید. با این وجود امسال هم عربستان اعلام کرده ۲.۵ میلیون زائر خواهد داشت که کشورهایی بیش از ۳۰ هزار نفر باید زودتر زائران خود را اعزام کنند.
 
بر همین اساس پس از زائران هند و پاکستان، زائران اندونزی و بنگلادش هم در روزهای آینده به سرزمین وحی اعزام می‌شوند. سازمان حج ایران نیز اعلام کرده که «زائران از ۲۴ اردیبهشت به حج می‌روند.» یعنی ۴ روز پس از آغاز پذیرش زائران خارجی حج تمتع از سوی سعودی‌ها.
 
در حالی که بیش از یک ماه تا عملیات حج مانده، عربستان اعلام کرده که دیگر هیچ‌کسی بدون داشتن مجوز امکان ورود به مکه را ندارد و برای افراد متخلف جریمه ۵۰ هزار ریال سعودی (۱۳ هزار دلار -۸۰۰ میلیون تومان) درنظر گرفته شده است.
 
امیر منطقه مکه محمد بیجاوی می‌گوید که «دیگر زائران عمره پذیرش نمی‌شوند و ورود به مکه بدون داشتن مجوز غیرقانونی و غیرشرعی است.» در مقابل رئیس کمیسیون ملی حج نیجریه جلال احمد عربی می‌گوید که «با گرانی حج بسیاری متقاضی عمره قبل از آغاز حج هستند اما عربستان زائران را پذیرش نمی‌کند.»
 
با توجه به خلوت شدن مسجدالحرام کارشناسان معتقدند که «عربستان باید مهلت پذیرش عمره‌گزاران را افزایش دهد.» همچنین «کاهش هزینه حج و امکان حضور زائران عمره تا حداقل ۱۰ روز قبل از آغاز حج» مطالبه‌ای است که از سوی برخی کشورهای اسلامی همچون پاکستان و بنگلادش مطرح شده است.
منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها