فرمول تعیین اجاره‌بها تغییر می‌کند/ کدام‌ها استان‌ها بیشترین و کمترین سقف اجاره خانه را دارند؟

طبق قانون جدید قرار بر این است که دولت با مدل جدید برای اجاره‌بها سقف تعیین کند. البته بازار اجاره‌بها تجربه ناموفق قیمت‌گذاری را در اواخر دولت دوازدهم و در دوران کرونا را دارد.

فرمول تعیین اجاره‌بها تغییر می‌کند/ کدام‌ها استان‌ها بیشترین و کمترین سقف اجاره خانه را دارند؟

مهمترین تفاوت این است، آنچه که قرار است از تابستان امسال به اجرا برسد قانون است و برای اجرا پشتوانه قانونی دارد در حالی که در تجربه گذشته سقف اعلام شده تنها در حد یک مقرره و تکلیف برای موجران بود.

 براساس قانون جدید نرخ اجاره براساس نرخ تورم استان‌ها محاسبه می‌شود و آخرین گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد استان سیستان و بلوچستان کمترین نرخ تورم و استان یزد بیشترین نرخ تورم را دارد.

طبق قانون جدید قرار بر این است که دولت با مدل جدید برای اجاره‌بها سقف تعیین کند. البته بازار اجاره‌بها تجربه ناموفق قیمت‌گذاری را در اواخر دولت دوازدهم و در دوران کرونا را دارد. مهمترین تفاوت این است، آنچه که قرار است از تابستان امسال به اجرا برسد قانون است و برای اجرا پشتوانه قانونی دارد در حالی که در تجربه گذشته سقف اعلام شده تنها در حد یک مقرره و تکلیف برای موجران بود.

تفاوت مهم دیگر این است که در مدل جدید قرار نیست عدد مقطوعی برای تمام کشور اعلام شود بلکه سقف اجاره‌بها براساس نرخ تورم استان‌ها تعیین می‌شود. یعنی قرار نیست یک نرخ مشمول کلانشهرها و شهرهای کوچک شود.

یکی از دلایل ناموفق بودن تجربه قبلی این بود که برای مثال عدد سقف ۲۵ درصدی در کلانشهری مانند تهران با اعداد واقعی در بازار مسکن فاصله داشت و واقعی نبود بنابراین به اجرا نمی‌رسید اما همین عدد در شهرهای کوچک خود عامل رشد قیمت‌ها در بازار مسکن می‌شد.

براساس قانون جدید که سقف اجاره‌بها براساس نرخ تورم استان‌ها تعیین می‌شود، آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور به تفکیک استان‌ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نشان می دهد، سیستان و بلوچستان با نرخ تورم ۲۹.۸ درصدی کمترین تورم و استان یزد با نرخ تورم ۴۳.۶ درصد بیشترین تورم را دارد. پس از یزد، استان اصفهان با نرخ تورم ۴۲.۱ درصد دومین استان پرتورم است.

در این میان استان تهران به عنوان استان رهبر بازار مسکن نرخ تورم ۳۴ درصدی دارد و نرخ تورم سالانه کل کشور در اردیبهشت ماه ۳۷ درصد بوده‌ است. نرخ تورم سالانه در استان‌های پرجمعیت فارس و هر همین عدد ۳۷ درصد را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر با روش جدید نرخ‌گذاری با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن و شرایط این بازار، استان یزد بیشترین نرخ افزایش اجاره و سیستان و بلوچستان کمترین را خواهد داشت.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • سعید حسینی
    0

    چرا دروغ میگید صاحبخانه من ثحبت کردیم ۲۵ درصد فرداش زنگ زد گفت شرمنده اشتباه نمیشه ۴۰درصد وخیلی محترمانه مقدور نیست شرمنده مثل اب خوردن هیچ کنترلی نیست همش حرف وسرگرم کردن مردم واگزارتون به همون خدا واسلام که همتون دم میزنید وبا مردم بازی میکنید

  • غفار
    0

    نرخ اجاره بها براساس قیمت منطقه ومحله تعیین شود چون تا زمانی که محاسبه اینطوری نباشه مشگل موجرومستاجر وجودخواهدداشت چون موجر یک ساختمان ۱۰یا ۲۰میلیاردتومانی را نمی تونه زیر قیمت واگذارکنه چون اون مبلغ سودبانکیش بیشترازاجاره هست . ومستاجرهم ازاول به خاطرتوانش درمنطقه ای که می تواند خانه اجاره می کند. این طریق می تواندمشگل موجر و مستاجرراحل کند واختالافهای این دورا حل می کند این را به اطلاع کارشناسان برسانید

  • حسین عابد
    2

    قانون تنظیم وکنترل اجاره وقیمت مسکن یادگاررییس جمهورشهید ودولت سیزدهم باید ماندگارباشد.لطفآبامالکان واملاکیهابا شدیدترین وجریمه برخورد نمایید نادرسی باشد برای بقیه چپاولگر ان مملکت

    نظرات شما -
    • داریوش
      0

      امروز رفتم ماشینم بیمه کنم بیمه گر گفت که قیمت بیمه ۳۰درصد افرایش داده اند آیتم های جانبی نیز اجباری می خواهد اضافه کنند؛ چرا دولت به این مسائل رسیدگی نمی کنه، از کیسه خلیفه می بخشه من خودم مستاجرم اعتقاد دارم موجر هم حق دارد چون نون به نرخ روز می خورد پس چه کند همه مالک ها که مولتی میلیاردر نیستند خیلی هاشان با هزار بدبختی ساختمانی ساختند ؛گذاشتند در اختیار مستاجر لذا دولت باید از افراد حمایت کند.

  • ایثارگر مستاجر
    0

    تنها راه حل رو هم خودشون خوب می‌دونن چی هستش با نرخی که دولت برای کرایه خانه میخواد تعیین کنه اونم دستوری و غیر کارشناسی فقط تورم و گرانی رهن و اجاره رو بدنبال داره چون این موارد نرخ گذاری بدون حساب و کتاب هستش به هیچ دردی نمیخوره اول باید وضعیت منطقه و چندسال ساخت ملک و امکانات ملک و وضعیت ملک که مخصوصا باید در مورد محله و در کدام قسمت محل واقع شده رو کاملا در نظر بگیرن با این تورم افسار گریخته که نمیشه همینطوری درصد تعیین کرد چون برای حقوق بگیران مخصوصا بازنشسته ها و خصوصا افراد بیکار مشکل ساز خواهد بود اگه واقعا نظام و دولت به فکر ملت هستش و میخواد کمکی به مستأجران بکند تنها راهش دادن یارانه اجاره هستش و از لحاظ مالیاتی هم به موجرها و از راههای دیگه باید برای کنترل تورم اجارها بکار ببرن والسلام

  • ناصر
    0

    جنس و کالا و خدمات را دولت به بازار تقاضا عرضه کند و بعد قانون بگذار که قیمت در فلان استان اینقدر و در بهمان استان اینقدر...شدنی نیست همیشه بهترین روش تعیین قیمت میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند و حتی قانون مالیات بر خانه های خالی یک نوع زورگویی بود که انبوه سازان را از بخش مسکن فراری داد
    دولت چون نتوانست به تعهد چهار میلیون برسد تاثیر منفی بر بازار اجاره گذاشت
    از طرفی بدلیل کاهش قدرت خرید مردم بدلیل تورم موجود موثر بر قیمت مسکن و پایین بودن درآمدهای مردم عملا همه نیازمندان بسوی اجاره روی آورده اند و نهایتا بدلیل عدم وجود عرضه کافی اجاره بها افزایش خواهد یافت و اگر دولت برخورد کند موجرین از اجاره دادن خودداری نموده و روی به دادن مالیات مساکن خالی خواهند آورد که مشکل دوچندان خواهد شد قانونی که در پشت بند الزام اجرایی آن دولت خود نتواند مسکن استیجاری ارزان عرضه کند عملا الزام با شکست مواجه خواهد شد می گویند زمین رایگان میدهیم بیچاره بدبخت که پشتوانه مالی لازم برای ساخت ندارد و عملا بانکها در دادن تسهیلات دستور دولت را اجرا نمی کنند زمین رایگان به چه دردش می خورد ؟

  • فرزانه
    1

    خواهشا خواهشا لطفا التماس میکنم فکری برای ما مستاجرها که توی یزد زندگی میکنیم بردارید ما با زندگی کارگری وبا دوفرزند اجاره خونه پنج میلیونی میدیم درصورتی که خونه ای که گرفتیم فقط یک هال دارد بدون خواب دریزد به کسانی که دوفرزند دارند خانه اجاره نمیدهن لطفا برامون کاری کنید این سقف اجاره واقعا برامون درد آوراست ما ازنون بچه هامون باید بزنیم بدیم صاحب خونه بخوره اونم صاحب خونه ای که هزارتا آپارتمان دیگه داره که اونهاروهم اجاره داده ودرضمن این تبلیغ های فرزند آوری هم خواهشا نکنید که یزدی های بدبخت وگدا به کسی که ازیه فرزند بیشتر داشته باشه چنان باهاش بدبرخورد میکنند که انگار چه جرمی سنگینی مرتکب شدند ودرآخر بدترین مردم مردم شهر یزد هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها