آجر نسوز چیست؟ انواع و کاربرد

آجر نسوز همان‌طور که از نامش پیداست، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و به همین خاطر به آن نسوز گفته می‌شود.

آجر نسوز چیست؟ انواع و کاربرد

این آجر که جزو مدرن‌ترین آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان است از خاک چینی یا خاک نسوز ساخته می‌شود. دمایی که آجرهای نسوز می‌توانند تحمل کنند، بیشتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است. به همین خاطر در دیواره‌های کوره، ساخت تنور، شومینه و کوره‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی انواع آجر نسوز

آجرهای نسوز با توجه به رنگ، درجه حرارت پخت، ابعاد و سایر ویژگی‌هایی که دارند به انواع گوناگون تقسیم می‌شوند. این آجرها دارای ساختار مولکولی بسیار ظریف و متراکمی هستند. به خاطر اینکه آجرهای نسوز تحت شرایط خاص و در دمایی بالاتر ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند، بر اساس میزان حرارتی که تحمل کرده‌اند به رنگ‌های گوناگونی درمی‌آیند. انواع آجر نسوز از نظر رنگ، ترکیبات و ... به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. لیست قیمت آجر نسوز نیز با توجه به نوع آن، متفاوت است.

انواع آجر نسوز بر اساس مواد اولیه

در ابتدای بحث هم گفتیم که یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن نمونه‌های متنوع آجرهای نسوز، مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت آن ها است. درست است که مواد اولیه اصلی تمام آجرهای نسوز، خاک نسوز است. اما بعضی از ترکیبات و عناصر جدید نیز به خاک نسوز اضافه می‌شوند. این مواد می توانند ویژگی‌های آجر نسوز را تغییر دهند و باعث ایجاد تفاوت در کاربرد این آجرها شوند. انواع مختلف آجرهای نسوز با توجه به مواد اولیه و ترکیبات تشکیل دهنده عبارت‌اند از:

  • آجر سیلیسی
  •  آجر نسوز قلیایی
  •  آجر نسوز ویژه
  •  آجر آلومینیومی

در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره آجرهای نسوز نیاز دارید و می‌خواهید بدانید آجر چیست و چه کاربردهایی دارد، می‌توانید روی لینک کلیک کنید و به مطالب بیشتری درباره آجرهای نسوز و انواع مختلف آن ها دسترسی پیدا کنید.

آجر نسوز چیست؟ انواع و کاربرد - تصویر 2(1)

انواع آجر نسوز بر اساس رنگ

تغییر حرارت کوره هنگام تولید آجرهای نسوز، باعث تغییر رنگ آن ها می‌شود. بنابراین نمی‌توان برتری برای رنگ‌های متنوع آجرهای نسوز قائل شد. به هر روی طیف‌های گسترده آجرهای نسوز انتخاب را برای کاربران دشوار می‌کند. به همین خاطر کسانی که قصد خرید انواع آجر نسوز را دارند، هنگام انتخاب با افراد متخصص مشورت می‌کنند و پس از مشاهده قیمت آجر سنتی نسوز که معمولاً دارای رنگ‌هایی مانند قرمز روشن، قرمز تیره، پرتقالی یا قهوه‌ای است، آجرهای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. در این قسمت پرطرفدارترین آجرهای نسوز از نظر طیف رنگی را معرفی می‌کنیم.

1. آجر انگلیسی نسوز

آجر های انگلیسی نسوز با رنگ قرمز روشن تا قرمز تیره در بازار موجود هستند. بعضی از نمونه‌های آجر انگلیسی دارای رنگ زرشکی یا جگری هستند.

2 . آجر سفید صدفی نسوز

آجرهای سفید صدفی که دارای رنگ سفید هستند، طیف‌های رنگی بسیار محدودی دارند و تفاوت چندانی بین این طیف‌های رنگی مشاهده نمی‌شود. به همین خاطر به همه نمونه‌ها، آجر سفید صدفی گفته می‌شود.

1. آجر شاموتی نسوز

آجرهای شاموتی معمولاً به رنگ کرم در بازار موجود هستند. اما طیف‌های رنگی خردلی، طلایی و پرتقالی هم دارند که جزو رنگ‌های محبوب هستند.

4. آجر نسوز قهوه‌ای

بسیاری از نمونه‌های آجرهای نسوز دارای طیف رنگی قهوه‌ای هستند. از آجرهای قزاقی گرفته تا آجرهای انگلیسی، همگی دارای طیف‌های رنگی قهوه‌ای هستند.

آجر مشکی نسوز و آجر خاکستری

دو رنگ مشکی و خاکستری جزو مدرن‌ترین و پرفروش‌ترین آجرهای نسوز مورد استفاده برای نمای ساختمان هستند.

کاربرد آجر نسوز چیست؟

بعد از معرفی نمونه‌های مختلف آجرهای نسوز، نوبت به صحبت درباره کاربرد این آجرها می‌رسد. آجرهای نسوز در بخش دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان کاربرد دارند. بنابراین چه قصد خرید آجر نما را داشته باشید چه بخواهید برای طراحی دکوراسیون داخلی نمونه‌های مختلف آجر نسوز را انتخاب کنید، دست شما باز است.

آجر نسوز در نمای ساختمان

مقاومت بالای آجرهای نسوز در برابر حرارت و کیفیت بالای این آجرها، باعث می‌شود تا برای نمای ساختمان انتخاب شوند. این آجرها جذب آب کمی دارند و شوره نمی‌زنند. به همین خاطر در مناطق مرطوب که به خاطر رطوبت امکان رشد قارچ و کپک روی نمای ساختمان وجود دارد بدون نگرانی قابل استفاده هستند. این آجرها توانایی حفظ انرژی داخل سازه را دارند و می‌توانند برای بهره‌وری انرژی هم مفید واقع شوند.

آجر نسوز چیست؟ انواع و کاربرد - تصویر 3(1)

آجر نسوز در دکوراسیون داخلی

آجرهای نسوز بیشتر برای طراحی بخش‌هایی چون شومینه به کار می‌روند. این آجرها دارای رنگ بندی‌های متنوع و گسترده‌ای هستند. بسیاری از افراد این روزها به تزیینات سبک رستیک علاقه خاصی پیدا کرده اند و ترجیح می‌دهند از آجرهایی با سبک سنتی و رنگ‌های قدیمی برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنند. آجرهای نسوز مقاومت خیلی خوبی در برابر حرارت دارند. عمر آن ها طولانی است و به خاطر انعطاف پذیری بالایی که دارند به شکل‌های مختلف تولید می‌شوند. این آجرها البته قیمت بالایی دارند و به خاطر داشتن چگالی بالا، وزن سنگین‌تری نسبت به آجرهای دیگر دارند. اما همچنان جزو پرطرفدارترین‌ها هستند و معمولاً جزو اولین انتخاب‌های مشتریان می‌باشند.

کلام پایانی

در این نوشتار با ارائه اطلاعاتی درباره آجر نسوز در خدمت شما عزیزان بودیم. خصوصیت منحصر به فردی که آجر نسوز دارد این است که می‌تواند دمایی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. این آجرها طیف‌های رنگی متنوعی دارند و علاوه بر ای نمای خارجی ساختمان در بخش‌های داخلی مانند کفپوش، شومینه‌های دیواری و دکوراسیون داخلی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آجرها در صنایع مختلف نیز برای ساخت کوره کاربرد دارند. اگر قصد خرید آجر نسوز را دارید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات دقیق تر با مشاوران فنی و کارشناسان سایت آجر وندا تماس بگیرید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد