پاشا ناصرآبادی:

استنکاف مخابرات از اجرای دستور شورای رقابت!

یک فعال اقتصادی و مدیر یک شرکت دانش بنیان ، از تعطیلی قریب الوقوع شرکت های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به دلیل تخلفات قانونی شرکت مخابرات می گوید.

استنکاف مخابرات از اجرای دستور شورای رقابت!

پاشا ناصرآبادی گفت: شرکت مخابرات قبلاً در خصوص نقض ممنوعیت قانونی و ارتکاب به رفتار ضدرقابتی محکوم شده ولی از اجرای رای551 شورای رقابت تمرد می کند و کماکان امکانات عمومی را حبس کرده و به شرکت های فعال در این حوزه صدمه می زند و به دستورات مرجع قضایی هم توجهی ندارد. 

این‌مدیر شرکت دانش بنیان  گفت: فارغ از آن، بحث تبانی با شرکت های خصولتی هم یکی دیگر از رفتارهای ضدرقابتی مخابرات است که در ماده 44 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 به عنوان رفتار ضدرقابتی شناخته شده و ممنوع است و به موجب ماده 62 قانون مذکور، مرجع تشخیص رفتارهای ضدرقابتی هم شورای رقابت است.

ناصرآبادی با بیان این خبر اعلام کرد:  اینگونه شرکت های اقماری برای دور زدن مقررات رگولاتوری کاربرد دارند و مستندات مربوط به تبانی شرکت مخابرات ایران و یکی از شرکت های به اصطلاح خصولتی، قبلاً برای مدیران مخابرات و رئیس سازمان تنظیم مقررات هم ارسال شده است.

وی در ادامه بیان کرد: اپراتور باید در رابطه با محتوا بی طرف باشد و این که مشاهده می شود مخابرات، فعالانه برای شرکت های اقماری خودش بازار انحصاری ایجاد می کند، دردناک است.

بنابراین، وقتی منافع شخصی افراد بر مقررات قانونی مقدم باشد، همین می شود که خواسته یا ناخواسته، انبوهی از کسب وکارها نابود می شوند و نارضایتی پدید می آید و مهاجرت های گروهی رقم می خورد.

این مدیر شرکت دانش بنیان گفت: اخیراً شورای رقابت، مخابرات را محکوم کرده و جریمه وضع شده است و طی حکم صادره، به شکل مبسوط به بررسی رفتار غیرقانونی مخابرات پرداخته شده ولی اپراتور با زورگویی حتی رای شورای رقابت را هم اجرا نمی کند و اخیراً قوه قضائیه گواهی تمرد و استنکاف مخابرات از اجرای حکم را صادر کرده که چنین سطحی از بی قانونی، خارج از شأن مدیران مخابرات است.

photo_2024-08-07_14-17-29

ناصرآبادی با اشاره به الزامات قانونی تاکید کرد: مخابرات به موجب مقررات پروانه اش اصلاً اجازه استنکاف از عرضه خدمات ارتباطی را ندارد و باید مطابق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات به متقاضیان خدمات ارائه کند. در عین حال، استنکاف از معامله در ماده 45 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ممنوع شده است به ویژه که مخابرات دارای تسلط اقتصادی و انحصار زیرساختی است و نمی تواند به زیردستان زورگویی کند.

مدیران مخابرات، دغدغه اقتصاد دیجیتال ندارند

ناصرآبادی گفت؛ متاسفانه ذهنیت مدیران مخابرات در گذشته گیر کرده و با فضای توسعه محور، ارتباطی ندارد و آنها تمایل به بستن و محدود کردن و انحصار دارند در حالی که فضای کسب وکار باید به سوی گشایش برود و امکانات کشور در دسترس همه قرار بگیرد تا با مشارکت همه اقشار، ارزش افزوده ایجاد شود زیرا سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بر توسعه با تکیه بر توان داخلی تاکید کرده و با این همه فرصت سوزی مدیران، نمیتوان انتظار سرمایه گذاری داشت.

وزیر جدید بر بی طرفی رگولاتوری اصرار داشته باشد

وی گفت: رگولاتور قدرتمند و بی طرف نمی گذارد که کسب و کارها قربانی زورگویی شوند و به نوعی صدای بی صدایان خواهد بود که مورد تاکید رئیس جمهور منتخب است اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سالهای اخیر، چندان علاقه ای به استفاده از ابزارهای قانونی در جهت حمایت از کسب وکارها نداشته وگرنه می تواند 5 درصد درآمد سالیانه اپراتور را به عنوان جریمه اعمال کند تا اپراتور، دیگر از اجرای دستورات قضایی تمرد نکند و از رفتارهای ضدرقابتی دست بردارد! 

وی گفت: این وضعیت باعث سرخوردگی کسب و کارها می شود و وزیر جدید نباید بگذارد که سازمان تنظیم مقررات به جای تمرکز بر حفاظت از حقوق مردم و کسب و کارها، به یک فضای لابی گری برای اپراتورها تبدیل شود!

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد