سفری به قلب طعم‌های اصیل با لیست غذاهای سنتی ایرانی

ایران، سرزمینی پهناور با تاریخی کهن و فرهنگی غنی، گنجینه‌ای از طعم‌ها و رایحه‌های بی‌نظیر است.

سفری به قلب طعم‌های اصیل با لیست غذاهای سنتی ایرانی

از کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای تاریخی تا سفره‌های رنگین روستاییان، عطر خوش غذاهای سنتی ایرانی در مشام می‌پیچد. پس با ما همراه شوید تا سفری به دنیای بی‌کران غذاهای اصیل ایرانی داشته باشیم و از این سفره رنگین و متنوع لذت ببریم.

 خورش قورمه‌سبزی، طعمی که هرگز فراموش نمی‌شود

 ترکیبی بی‌نظیر از گوشت، لوبیا چشم‌بلبلی، سبزی‌های معطر و لیموعمانی، طعمی فراموش‌نشدنی را خلق می‌کند. عطر دل‌انگیز تره و گشنیز در این خورش، شما را به سفری دلنشین به دل طبیعت می‌برد.

 خورش قیمه، یک کلاسیک جاودان

 گوشت چرخ‌کرده یا تکه‌ای، لپه، سیب‌زمینی و رب گوجه‌فرنگی، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این خورش خوشمزه را به سفره‌های ایرانی بیاورند. قیمه، یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که هرگز از مد نمی‌افتد.

 خورش کرفس، خورش سلامتی و طراوت

 طعم تلخ و خوشمزه کرفس در آغوش گوشت گوسفند و لیموعمانی، یک تجربه متفاوت و لذیذ را برای شما به ارمغان می‌آورد. خورش کرفس، یک غذای مقوی و سنتی است که در فصل سرد سال بسیار محبوب است.

 خورش فسنجان، طعم اصیل ایرانی با روکش گردو

 گردوی آسیاب شده، رب انار ترش و مرغ یا گوشت، طعمی بی‌نظیر و متفاوت را به وجود آورده‌اند. فسنجان، نماد اصالت و قدمت آشپزی ایرانی است.

 خورش قلیه‌ماهی، طعمی دریایی در سفره‌های ایرانی

 ماهی تازه، پیاز، گشنیز و ادویه‌های مخصوص، خورش قلیه‌ماهی را به یک غذای دریایی لذیذ تبدیل نموده است. این خورش، طرفداران بسیاری در مناطق شمالی کشور دارد.

 لوبیاپلو، همراه همیشگی سفره‌های ایرانی

 لوبیا سبز پخته شده با برنج، پیازداغ و زعفران، گوشت چرخکرده یا تکه‌ای طعمی دلچسب و مقوی را به وجود آورده است. لوبیاپلو، یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که به شما انرژی فوق‌العاده‌ای را منتقل می‌نماید.

 باقلاپلو، عطر بهار در بشقاب

باقلاهای تازه و سبزی‌های معطر، با برنج ترکیب شده‌اند تا باقلاپلو، این غذای خوش‌عطر و خوشمزه را به وجود آورند. بی شک باقلاپلو، یک انتخاب عالی برای فصل بهار خواهد بود.

باقلاپلو - تصویر 2

 عدس‌پلو، طعمی متفاوت با عدس و برنج

 عدس، برنج و پیاز، ترکیب ساده‌ای است که طعمی بی‌نظیر را خلق می‌کند. این غذا، سرشار از پروتئین و آهن است.

 سبزی‌پلو، طعمی تازه و دلچسب

انواع سبزی‌های معطر، با برنج و گوشت یا مرغ، سبزی‌پلو را به یک غذای سالم و خوشمزه تبدیل نموده‌اند. سبزی‌پلو، در انواع مختلف و با سبزی‌های متنوع پخته می‌شود.

 زرشک‌پلو، جشنواره رنگ‌ها در بشقاب

 برنج زعفرانی، زرشک سرخ و مرغ طلایی، ترکیب بی‌نظیری را به وجود می‌آورد. زرشک‌پلو، یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که برای برگزاری مهمانی‌ها تهیه می‌گردد.

 آلبالوپلو، نگینی سرخ در تابلوی غذاهای ایرانی

 ترش و شیرین آلبالو در آغوش برنج زعفرانی، طعمی بی‌نظیر و خاطره‌انگیز خلق می‌کند. هر دانه آلبالو، قصه‌ای از تابستان‌های گرم و باغ‌های سرسبز را برای ما روایت می‌کند. این غذا را، حتی می‌توانید به شرکت‌هایی که تأمین غذای ادارات را بر عهده دارند همچون ناریجه سفارش دهید.

 کلم‌پلو، سفری به دل زمستان‌های سرد

 تردی کلم و عطر دل‌انگیز شِوید، در آغوش برنج زعفرانی، گرمای دلنشینی را به وجود می‌آورد. این غذا، نماد سادگی و اصالت غذاهای ایرانی است و در بسیاری از مناطق کشورمان، با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود.

 کباب کوبیده، پادشاه کباب‌ها

 کباب کوبیده، پادشاه کباب‌ها، با گوشت چرخ‌کرده و پیاز، به سیخی کشیده می‌شود و روی آتش زغال، تا طلایی شدن کباب می‌شود. عطر دود و بوی گوشت کبابی، هر کسی را وسوسه می‌کند. این غذا، نماد مهمانی‌های ایرانی و نمادی از مردانگی و قدرت است.

 جوجه‌کباب، لطافت و خوشمزگی در کنار هم

 تکه‌های مرغ مزه‌دار شده، روی زغال، عطری خاص را در هوا پخش می‌کند. گوشت نرم و آبدار جوجه، در کنار برنج زعفرانی، یک ترکیب بی‌نظیر است. به همین دلیل جوجه‌کباب، یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایرانی در میان کودکان و بزرگسالان است.

جوجه کباب - تصویر 3

 کباب چنجه، طعمی لذیذ با ادویه‌های مخصوص

 تکه‌های گوشت و پیاز، به سیخ کشیده شده و روی زغال کباب می‌شوند. طعم دودی گوشت و تازگی سبزیجات، این کباب را به یکی از محبوب‌ترین کباب‌های ایرانی تبدیل نموده است.

 کباب دیگی، طعم اصیل ایرانی در یک دیگ سفالی

گوشت و پیاز، در یک دیگ سفالی پخته می‌شوند و طعمی بسیار لذیذ پیدا می‌کنند. این کباب، به دلیل روش پخت خاصش، طعمی متفاوت و دلچسب دارد و به عنوان یکی از غذاهای اصیل ایرانی از آن یاد می‌شود.

 آبگوشت رسمی، گرمابخش روزهای سرد

 گوشت، لوبیاسفید، نخود و سبزیجات، در یک دیگ مسی پخته شده و یک غذای خوشمزه اصیل را به شما تحویل می‌دهند. این غذا، گرم و سیرکننده بوده و در روزهای سرد سال بسیار لذت‌بخش است.

 آبگوشت بزباش، ترکیبی از گوشت بز و سبزیجات

این آبگوشت، به دلیل طعم خاص گوشت بز، طرفداران زیادی دارد. آبگوشت بزباش، یکی از غذاهای سنتی ایرانی است و در بسیاری از مناطق کشور پخته می‌شود.

 آبگوشت به، طعمی متفاوت و دلچسب

 گوشت، لوبیاچیتی و به در یک ظرف پخته می‌شوند و طعمی شیرین و ترش پیدا می‌کنند. این آبگوشت، یک غذای خاص و متفاوت است و در برخی مناطق ایران، به عنوان غذای محلی سرو می‌گردد.

 آش رشته، آشی که بهشتی‌ها هم از آن می‌خورند

 آشی که عطر پیازداغ و نعناع خشک آن، نوید از یک وعده‌غذایی گرم و دلچسب می‌دهد. رشته‌های باریک و نخودی که در دل این آش جا خوش کرده‌اند، به آن ظاهری دل‌نواز بخشیده‌اند.

آش رشته - تصویر 4

 آش ترخینه، آشی که ترشی آن دلنشین است

 ترخینه، ماده‌ای است که از مخلوط کردن دوغ، آرد گندم و گاهی سبزیجات معطر تهیه می‌شود. آش ترخینه، غذایی مقوی و مغذی است که در فصل سرد سال، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

 آش دوغ، آشی که در روزهای گرم، روح را تازه می‌کند

 آشی که با دوغ، نان خشک، سبزیجات معطر و ادویه‌های خوش عطر طبخ می‌گردد. آش دوغ، غذایی سبک و گوارا است که در روزهای گرم تابستان، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

 آش شله قلمکار، آشی که انرژی‌بخش است

 آشی که با انواع حبوبات، گوشت، سبزیجات و ادویه‌های فراوان آماده می‌شود. آش شله قلمکار، غذایی پرخاصیت و مقوی است که در مراسم و مجالس خاص، طبخ می‌گردد.

 کوفته تبریزی، کوفته‌ای که طعم آذربایجان را به شما هدیه می‌دهد

 کوفته تبریزی، یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که با گوشت چرخ‌کرده، برنج، لپه، پیاز و ادویه‌های مخصوص آماده می‌شود. این کوفته خوشمزه، بی شک در منوی غذای پرسنلی موجود است.

 دلمه‌ها، هنری با برگ

 دلمه‌ها، یکی از متنوع‌ترین غذاهای ایرانی هستند که با برگ مو، برگ کلم، بادمجان و فلفل طبخ می‌شوند. دلمه‌ها را می‌توان با گوشت، برنج، سبزیجات و ادویه‌های مختلف پر کرد.

 کشک بادمجان، غذایی که با کمترین مواد، بیشترین لذت را می‌برید

 کشک بادمجان، یکی از ساده‌ترین و در عین حال خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل ایرانی است. این غذا با بادمجان کبابی، کشک، سیر، نعناع و روغن زیتون تهیه می‌شود.

 میرزا قاسمی، غذایی که عاشقان تندی را به وجد می‌آورد

 میرزا قاسمی، غذایی تند و خوش طعم است که با بادمجان کبابی، گوجه‌فرنگی، سیر، تخم‌مرغ و فلفل آماده می‌گردد.

 کوکوها، عصرانه‌ای خوشمزه

 کوکوها، یکی از خاص‌ترین غذاهای اصیل ایرانی هستند که با مواد اولیه مختلفی مانند: سیب‌زمینی، سبزی، گوشت و... تهیه می‌شوند. کوکوها را می‌توان به صورت ساده یا همراه با سس‌های مختلف سرو نمود.

 سخن پایانی

 امیدواریم این سفر آشپزی، برایتان لذت‌بخش بوده باشد. فراموش نکنید که غذاهای سنتی ایرانی، گنجینه‌هایی هستند که باید آن‌ها را حفظ کرده و به نسل‌های آینده منتقل کنیم پس دست به کار شوید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد