گوشت و مسکن، گل درشت های سبد هزینه خانوار

به طور کلی، یک خانوار شهرنشین ایرانی در سال ۱۴۰۲ به طور خالص در طول یک سال ۱۳۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان هزینه کرده است.

گوشت و مسکن، گل درشت های سبد هزینه خانوار

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که «مسکن، سوخت و روشنایی» بالاترین سهم را در هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است. «گوشت» نیز بیش‌ترین سهم را در هزینه‌های خوراکی دارد.

سبد هزینه‌ی خانوار‌ها از دو جزء اصلی «هزینه‌های خوراکی» و «هزینه‌های غیرخوراکی» تشکیل شده است. داده‌های تازه‌ی مرکز آمار از وضعیت هزینه خانوار‌های شهری در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در کل سبد هزینه این خانوارها، بالاترین سهم مربوط به هزینه‌های «مسکن، سوخت و روشنایی» بوده است. «کل هزینه‌های خوراکی» نیز رتبه دوم را کسب است و به دومین گروه کالایی تبدیل شده که سهم بالایی از سبد هزینه خانوار را تشکیل داده است. در بطن سبد خوراکی نیز، «گوشت» بیش از ۲۴ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است.

سبد هزینه شهرنشینان در یک نگاه

به طور کلی، یک خانوار شهرنشین ایرانی در سال ۱۴۰۲ به طور خالص در طول یک سال ۱۳۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان هزینه کرده است. از این رقم، حدود ۳۷ میلیون تومان مربوط به هزینه‌های خوراکی و حدود ۹۹ میلیون تومان مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

توجه به سبد هزینه این خانوار‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته، «مسکن، سوخت و روشنایی» ۴۲.۴ درصد از کل هزینه سالانه خانوار را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، اگر کل هزینه خانوار شهرنشین در سال گذشته را به یک دایره ۱۰۰ قسمتی تشبیه کنیم، بیش از ۴۲ قسمت از آن را مسکن، سوخت و روشنایی اشغال می‌کند.

در رتبه دوم نیز هزینه‌های «خوراکی و دخانی» قرار گرفته است. این نوع از نیاز‌ها ۲۴.۹ درصد از کل هزینه سالانه یک خانوار شهرنشین را تشکیل داده است. در مقابل، تنها ۱.۶ درصد از هزینه‌های خانوار صرف فرنگ و تفریح شده و این نیاز‌ها کمترین سهم را از سبد هزینه خانوار به خود اختصاص داده‌اند. سهم پوشاک و کفش نیز ۳.۲ درصد و سهم لوازم، اثاث و خدمات نیز تنها ۳.۳ درصد برآورد شده است. نکته جالب توجه این است که «بهداشت و درمان»، سومین گروه کالایی و خدماتی است که سهم بالایی در سبد هزینه خانوار شهرنشین در سال گذشته داشته است.

گوشت و مسکن، گل‌درشت‌های سبد هزینه خانوار///

سبد خوراکی شهرنشین‌ها و صدرنشینی گوشت

حال اگر سهم ۲۴.۹ درصدی سبد خوراکی به صورت مجزا بررسی شود نتایج جالبی به دست می‌آید. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در «سبد هزینه خوراکی» خانوار‌های شهرنشین، «گوشت» سهمی ۲۴.۷ درصدی داشته است. یعنی اگر کل هزینه خوراکی این خانوار به ۱۰۰ قسمت تفکیک شود، نزدیک به یک‌چهارم از آن به «گوشت» اختصاص می‌یابد. «میوه و سبزیجات» با سهم ۱۷.۳ درصدی در رتبه دوم ایستاده است. «آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن» نیز با سهم ۱۶.۲ درصدی رتبه سوم را کسب کرده است.

بنابراین، هزینه برترین هزینه‌های خوراکی یک خانوار شهرنشین در سال گذشته به ترتیب «گوشت»، «میوه و سبزی» و «آرد، رشته، غلات و نان» بوده است. در سوی دیگر این طیف نیز «ادویه جات»، «روغن‌ها و چربی‌ها» و «خشکبار و حبوبات» قرار گرفته که به ترتیب سهمی بین ۳.۵ درصد تا ۶.۲ درصد از هزینه خوراکی این خانوار‌ها را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

توجه به این نکته ضروری است که پایین بودن سهم یک کالای خوراکی از هزینه‌های خوراکی الزاما به معنای ارزان‌تر بودن این اقلام نیست و ممکن است این سهم پایین به دلیل وزن کمتر و استفاده کمتر خانوار‌ها از آن محصول در طول سال باشد.

منبع: اکوایران
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد