بررسی یک باور نادرست/ ۴ رکعت نماز به جای تمام نمازهای قضا شده!

آیا به راستی در روایات از نمازی برای جبران نمازهای قضا در آخرین جمعه ماه مبارک سخن به میان آمده است؟ به نظر می‌رسد این حرف به منظور تخریب باورها و ادا نشدن تکالیف مکلفان منتشر شده است.

بررسی یک باور نادرست/ ۴ رکعت نماز به جای تمام نمازهای قضا شده!

با شروع یک مناسبت مذهبی یا آغاز یک رویداد دینی یکی از مسائلی که در فضای مجازی به سرعت انتشار داده می‌شود، ذکر اعمال مستحبی است و مخاطب بدون بررسی سندی یا روایی موضوع مبادرت به پخش مجدد آن در گروه‌ها و کانال‌های موجود در این فضا می‌کند. از جمله خواندن فلان دعا تا دق الباب مساجد و حتی نمازی برای جبران نماز قضا!

به این محتوا دقت کنید:

اگر نماز قضا دارید، حضرت رسول (ص) فرمود: هر که نماز قضا بر ذمه‌اش باشد. قبل از ظهر جمعه آخر ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند. به ۲ سلام. در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیة‌الکرسی و ۱۵ مرتبه سوره «کوثر». این نماز، ثواب ۲۰۰ سال نماز قضا را کفایت می‌کند و روایت دیگر از آن حضرت ثواب ۴۰۰ سال و روایت از امیرالمؤمنین ۶۰۰ سال و از حضرت رسول (ص) سئوال کردند مردم آخرالزمان بیش از ۱۰۰ سال عمر نمی‌کنند. حضرت رسول (ص) فرمود: نماز قضاهای پدر و مادر و قربای او را کفایت می‌کند و بعد از نماز این دعا را بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
یا سامِعَ الصَّوتِ یا جامِعَ الفوَتْ یا مُحْیَ الْعِظام بَعْدَ الْمَوتْ صَلِّ عَلی مُحمَّد و آل مُحمَّد وَاجْعَل لی فَرَجالی وَمَخْرَجاً مِمّا اَنَا فیهِ اِنَّکَ تَعْلَمَ وَاَنْتَ تَقْدِرَ وَلا اَقدِر وَاَنْتَ عَلّامُ الْغُیوب یا واهِبَ العْطَا یا غافرَ الْخطا یا یاسُبّوُح یا قُدّوُس یا رَبَّ الْمَلائَکَةِ وَالرّوح رَبِ غْفِرْ وَرْجَمْ وَتَجاوَرزْعَمّا تَعَلَمْ اِنَّکَ اَنْتَ العَلِیُّ الَاعْظَمْ یا ساتِرَ الْغُیوُب یا کاشِفَ الکُروُب یا غافِرَ الذَنُوبَ یا ذَالْجَلالِ وَالِاکْرام برحمتک با ارحم الراحمین

در این زمینه صحت یا سقم این حدیث را جویا شدیم که در ادامه می‌آید:

اولاً: طبق جست‌وجویی که در منابع معتبر روایی شیعه داشتیم، این روایت را نیافتیم.

ثانیاً: بر فرض وجود چنین روایتی مفاد آن با سایر روایات قطعی و معتبر در تعارض است. زیرا روایات متعددی دلالت بر «وجوب قضاء ما فات کما فات» (۱) دارد؛ یعنی قضاء نمازی که فوت شده و از دست رفته، باید همانگونه که از دست رفته باشد. اگر ۲ رکعت بود ۲ رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و .... بنابراین هیچ چیزی جز بجا آوردن نمازهای قضا شده نمی‌تواند جایگزین آن شود.

بر فرض صحت سند، منظور این است که ثواب نمازهای قضا را دارد، نه این که جای آن را پر کند. مثل اینکه درباره برخی کارها گفته شده ثواب حج را دارد. معنای آن این نیست که اگر مستطیع هست، نیازی به حج رفتن نیست.

بنابراین به نظر می‌رسد این شایعه به منظور تخریب باورها و ادا نشدن تکالیف مکلفان منتشر شده است. در واقع برای متزلزل کردن اعتقاد مردم نسبت به فریضه نماز است و افرادی با جعل و انتشار این نوع مطالب درصددند که از ارزش و اعتبار این امر مهم دینی بکاهند تا این امر در ذهن مردم نهادینه شود که اگر نماز نخواندی مهم نیست؛ چرا که در اوقاتی مخصوصی می‌توان همه آن‌ را یک جا بجا آورد و جبران کرد!

*پی‌نوشت:

۱ـ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج‏۸، ص ۲۶۸.

منبع: فارس

1981

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    (( خداوندا ! تو را قسم به عزت و قدرت و جلال مطلق ات ، قدس شریف را از چنکال خونین صهیونیستهای پلید ببرکت اتحاد جهان اسلام و با جهاد حق طلب نیروهای مقاومت اسلامی و آزادگان جهان آزاد کن )) (( خداوند مهربان ! نام آن عاشقان قدست را که بعلت ناتوانی جسمی یا هر ناتوانی دیگری از رسیدن به آرزوی شرکت در گرد همایی عظیم جمعه ی جهانی قدس محروم می مانند خودت با لطف کرمت در صفحه ی نورانی نامهای جمع شرکت کنندگان در این گردهمایی صادقانه ی پر از خلوص که تو می پسندی به ثبت برسان. آمین )) --- ما این چرا را چه پاسخ قرآنی و عقلی داریم؟؟؟!!! --- آیا ما مدعی ولایت مداری اهل بیت پیامبر علیهم السلام محض رضای خدا تا کنون از خود پرسیده ایم چرا هر گاه با تکیه به هشدارها و نویدها و بایدها و نبایدهای صریح محکم و ومفصل قرآن کریم به روش مذهب داری ما با ادعای این که این روش من در آوردی و متضاد با این هشدارها و نویدها و بایدها و نبایدها است ایراد و اشکال گرفته می شود ما با ژستی که قرآن کریم از قوم نوح در پاسخ به این پیامبر به تصویر کشیده است « قالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا . فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا . وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارً . ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا . ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا .» ﴿ آیات ۵ – ۹ سوره نوح ﴾ بجای حتی اندکی تأمل و تدبر در روش مذهب داری خود و تدبر و تأمل در این مثال قرآنی و بجای دادن حتی یک پاسخ علمی منطقی از آیات محکم و مفصل قرآن و از اصول متین استدلال عقلی به این ایراد و اشکال ، گوش و چشم خود را می بندیم و با هر وسیله ای که می توانیم خود را با قهر و خشم خرد گریز از طرف معترض ایراد گیر دور می کنیم و بهتانها و افتراهای شیطان پسند باطل را به سوی این گونه معترضان دلسوز هم مذهب خود سرازیر می نماییم؟؟؟!!! چرا ما با رفتار و گفتار و پنداری که در آیات محکم و مفصل قرآن کریم و در اصول متین استدلال عقلی هیچ دلیل قطعی انکار ناپذیر برای اثبات همگنی و هماهنگی خود با قرآن و عقل ندارند ، روشهای من در آوردی مذهب داری خود را از فرهنگ دین داری قرآنی که خداوند در بایدها و نبایدهای قرآن از ما خواسته است باید بر تر بشناسیم؟؟؟!!!

  • معرفت
    0

    با این وجود باید به خبلی از روایات شک کرد .مگر نیست که نماز عفیله و حدیث کسا سندیت ندارد .کورند انانی که با صراحت عبادت در قران باز دنبال قال کذا میروند .

  • ناشناس
    0

    دوری از علل قرآن ستیز اختلافهای مذهبی مسلمانان را به وحدت و اتحاد نزدیک می کند --- علمای بیشتر مذاهب اسلامی در علوم حدیث در زمینه های روایت و درایت تاکید دارند بعلت مصون نماندن اخبار سنت و سیرت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت آن حضرت (ع) و صحابه ی برگزیذه پیامبر از تحریفهای بشر با جعل و دروغ و تزویر از جانب دین فروشان و دشمنان دین که در پگیری هدفهای پلید گونا گون انجام گرفته است می باید برای احراز صحت و درستی یا نا درستی احادیث و روایات منسوب به دین و مذهب این احادیث و روایات به آیات محکم و مفصل قرآن عرضه شوند . علت تاکید عرضه کردن منقولات غیر قرآنی منسوب به دین و مذهب به آیات محکم و مفصل هشدارها و نویدها و بایدها و نبایدهای قرآنی در زمینه های احکام و اعتقادات و علت امر خداوند به دوری از تاویل مجملات قرآن ، مصون ماندن آیات محکم و مفصل این کتاب آسمانی با وعده ی خداوند از هر گونه تحریف است واین وعده را خداوند خود در چند آیه داده ولی در باره سنت و سیرت معصومان چنین وعده ای به ثبت نرسیده است. خود داری از ارزیابی اصالت دینی و مذهبی منقولات غیر قرآنی منسوب به معصوم که می باید با عرضه به آیات محکم و مفصل قرآن انجام گیرد و هماهنگی آنها با این آیات محرز گردد و سهل انگاری یا بی تفاوتی در اقدام به چنین ارزیابی حیاتی ، زمینه ی ورود انبوه من در آوردیهای زیان بار و تحریفگر دین فروشان و دشمنان دین و مذهب را فراخ باز گذاشته است . چنین خود داری و بی تفاوتی بجز رواج و ترویج کاسبی حرام دین فروشی و مذهب فروشی و فربه کردن جیبهای شیادان و دشمنان چپاول گر و تعمیق شکاف و اختلاف تباه کننده میان مسلمانان بنفع دشمنان دین و مذهب بازده دیگری نداشته است. دوری پیروان اسلام از قرآن و عقل در زمینه مذکور مسلمان را پیوسته در معرض در گیری و فتنه ها و تفرقه های هلاکت بار دست ساز دشمنان سوء استفاده گر قرار داده است . هنوز پس از گذشت چهل سال امید می رود مسئولان وفادار نظام اسلامی مقدس در راستای تامین اهداف وحدت بخش والای خود ریشه های قرآن ستیز و خرد گریز اختلاف و فتنه زا را در جهان اسلام با رویکردی خدا پسندانه به قرآن و عقل برای همیشه بخشکانند.

  • ناشناس
    0

    اکثریت دین شناسان خاموش چه می اندیشند؟؟؟!!! --- سکه خوردن انگهای من در آوردی پروری و خرافه گستری بنام دین خدا و مذهب تشیع علوی در جهان تشیع و بویژه در ایران انقلاب و نظام اسلامی خشم خدا و بهت بی مانند خرد ورزان دین و مذهب دوست را بر می انگیزد و بغض سکوت یا مدارای اکثریت دین شناسان بویژه زیر لوای نظام اسلامی در مقابل این من در آوردیهای حرمت شکن و قدسیت زدای موهن دین و مذهب گلوی دوست داران و فادار دین و مذهب را سخت می شکافد و پاره پاره می کند و هیچ اقدام خداپسندانه ای بنام دفاع از دین و مذهب از جانب اکثریت دین شناسان بروز نمی کند!!! هیچ قرآن شناسی نیست که درک نکند هشدارهای قرآن علیه تحریفگرانی که دین خدا را بپای من در آوردیها و برای اشباع آز دین فروشان من در آوری پرور ریاست پرست چگونه لوث و قربانی می کنند چه می گویند ولی با آشکار و رسا بودن این هشدارهای قرآنی هیچ بیمی از خشم خدا به دل این اکثریت دین شناس خاموش نمی نشیند؟؟؟!!!

  • ناشناس
    0

    چرا کامنتها را منتشر نمی کنید؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد