دوره آموزشی تاریخ فلسفه اسلامی برگزار می شود

مدرسه عالی مطالعات هنر و علوم انسانی(آکادمی هنر شمسه) دوره آموزشی تاریخ فلسفه اسلامی را برگزار می کند.

دوره آموزشی تاریخ فلسفه اسلامی برگزار می شود

به گزارش خبر فوری ، به همت دپارتمان فلسفه آکادمی هنر شمسه، دوره آموزشی تاریخ فلسفه اسلامی با تدریس میلاد نوری دوشنبه ها از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در مدرسه عالی مطالعات هنر و علوم انسانی(آکادمی هنر شمسه) برپا می شود.

در یادداشتی که توسط مدرس این دوره برای معرفی آن نوشته شده، آمده است: پژوهش تاریخی در آراء فلاسفه و آگاهی از سیر تحول نظریات فلسفی، از مهم ترین گام های آموزش و پژوهش فلسفی است. در این میان، نگاه جریانی به اندیشه ورزی تنها شیوه درست بیان تاریخ فلسفه است؛ زیرا فلاسفه در نسبت می اندیشند و مبادی و مقاصد ایشان در نسبت های ایشان مشخص می شود که تنها با فهم جایگاه تاریخی اندیشه ایشان ممکن می گردد.

از این منظر، زمینه تاریخی و زیست جهانی فکری، فرهنگی و اجتماعی فیلسوفان مسلمان و پدیدآورندگان فکر فلسفی در عالم اسلام، در چگونگی تبیین و تفسیر اندیشة ایشان تأثیر مستقیم خواهد داشت. در این شیوه، ما صرفاٌ از منظری بیرونی به تاریخ فلسفه نمی نگریم، بلکه با بازآفرینی و قرار گرفتن در افقی مشترک با بازیگران و صحنه گردانان اندیشه فلسفی در عالم اسلام را دریافته و خود نیز در اندیشه ورزی ایشان مشارکت نماییم. بنابراین، در این جست و جو، اولاً جایگاه هر اندیشه ای را در ارتباط با جریان های فکری و فلسفی پیشین و معاصرش بررسی و تفسیرمی کنیم؛ دوماً، حلقه های مفقوده ای که جریان تحولات فلسفه اسلامی را سامان بخشیده است مورد توجه قرار می دهیم.

در دوره پیشنهادی حاضر، به ترسیم تصویر کلی از فرآیند تاریخی می پردازیم که فکر فلسفی در عالم اسلام را شکل داده است.

جلسه نخست: هستی و چیستی فلسفه اسلامی، منابع و اصالت آن جلسه دوم: فلسفه یونان، نهضت ترجمه، و مواجهة دین و فلسفه جلسه سوم: سویه های مشائی حکمت: تمایز وجود و ماهیت جلسه چهارم: نقد متکلمانه و نقد عارفانه به فیلسوف جلسه پنجم: حکمت اشراق: ریشه‌ها، سویه‌ها و آثار جلسه ششم: حکمت متعالیه: مراتب هستی و اندیشه

آکادمی هنر شمسه در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین وصال و خیابان دانشگاه، روبروی سینما سپیده، ساختمان فروردین، پلاک ۱۱۸۲ ، طبقه سوم، واحد ۱۱ واقع است.

منبع: مهر

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    توصیفی که گناه کبیره ی نابخشودنی است --- اگر محتوای فلسفه در آیات محکم مفصل قرآن پایگاه آشکار نداشته باشد یک فلسفه ی بشری محض است و توصیف چنین فلسفه ای با وصف اسلامی جانشین کردن دانش ناچیز بی نهایت محدود بشر بجای علم بی کران و فراگیر ازلی و ابدی خداوند جهان هستی و بزرگترین ظلم در حق ذات اقدس احدیت و گناه کبیره ی نا بخشودنی است. اسلام با دلایل فراوان قرآنی و عقلی دین منحصر به خداوند یکتا است که بحکم و تاکید قرآن حتی پیامبر (ص) در ایجاد احکام و اعتقادات آن سهمی ندارد و بنا بر این چگونه و با چه دلیل انکار ناپذیر و با چه حق و مجوزی از قرآن و عقل می توان یافته های دانش ناچیز ذهن بی نهایت محدود بشر را که پایگاهی در آیات محکم مفصل قرآن ندارند همسان و هم طراز بنام این دین الهی توصیف نمود؟؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها