۲۳ ذی القعده، روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع)
مصادف با روز ۲۳ ذی القعده، شما میتوانید پاسخ چرایی به نامگذاری این روز را به زیارت مخصوص امام رضا (ع) در زیر بخوانید.
در هر زمان و مکانی که هستیم باید فرصت را برای زیارت قبور ائمه اطهار (ع) غنیمت شماریم، فرصتی که شاید فقط یکبار نصیبمان میشود و سالها دوباره باید انتظار زیارت بکشیم. از بزرگان دینی ما سفارش بسیاری بر زیارت عتبات عالیات و حرمین شریفین امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) شده است. چه خوب است که زیارت آن حضرت در چهارچوب این قاعده کلی در ساعتهای خاص مانند ثلث آخر شب، قبل از اذان صبح، بین الطلوعین، شب جمعه و ... که مؤثرتر است، انجام شود. با این حال رفتن به زیارت آن حضرت در این زمانهای خاص تأکید شده است.
البته باید در نظر داشت که روزهای خاصی نیز وجود دارد که زیارت قبور امامان شریفمان تاکید شده است، در باب امام رضا (ع) چند روز ویژه مانند ولادت، شهادت، بیست و سوم و بیست و پنجم ذی القعده، ماه رمضان و ماه رجب سفارش شده است.
چرا ۲۳ ذی القعده را روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) مینامند؟
حجت الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی سخنران و کارشناس مسائل دینی - قرآنی درباره ثواب زیارت به ویژه زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام گفت: آنچه که نسبت به زیارت اهل بیت علیهم السلام در آیات قرآن کریم وارد شده، آن است که هر فرد در کنار بزرگان و امامانی قرار بگیرد که آنها اتصالشان به خداوند متعال قویتر از دیگران است و رعایت و رفتارشان نسبت به حریم الهی بیشتر از دیگران است. در قرآن، آیات بسیاری درباره راههای انسانیت آمده است، که به همین منظور در کنار اولیای خدا بودن از دو منظر فطری و وجدانی برای ما ضرورت دارد. درواقع اگر کسی بخواهد مسیر انسانیت را بپیماید باید حتما با یکی از اولیای الهی ارتباط برقرار کند.
وی ادامه داد: باید در نظر داشت که اهل بیت علیهم السلام حتی پس از وفاتشان همچنان هدایتگر شیعیان خود هستند. به همین منظور در مکتب ما ارتباط با ائمه اطهار علیهم السلام ضرورت دارد. البته این ارتباط صرفا در زمان حیات معصوم (ع) نیست، بلکه این رابطه در هنگام شهادتشان نیز شکل میگیرد، چرا که در طول زمان حیات این بزرگواران به دلیل روح توانمند و اتصال قدرتمندی که به اشراقات الهی داشتند، توانستند پاسخگو ما باشند.
ثواب زیارت امام رضا علیه السلام
این سخنران و کارشناس علوم دینی - قرآنی با اشاره به ثواب زیارت امام رضا علیه السلام، بیان کرد: در بیش از ۲۵ روایت از پیامبر اکرم (ص) آمده که برای رفع مشکلات خود به مزار پدر ومادر خود بروید و از آنها بخواهید که در حقتان دعا کنند، حالا همین دعا کردن وقتی در جایگاه امامان معصوم علیه السلام صورت میگیرد، اجابت آن چندین برابر میشود، به همین منظور در ثواب زیارتهای ائمه اطهار علیهم السلام استجابت دعا وارد شده است. «حضرت رضا علیه السلام فرمودند که شما در مشکلات خود از ما کمک بخواهید، چراکه اگر مشکلی برای ما رقم بخورد ما از مادرمان حضرت فاطمه (س) استعانت میجوییم.» درواقع ارتباط با معصومین یک ارتباط سازنده است، از امام جواد علیه السلام نقل شده: «زیر گنبدی که پدرم دفن شده است، دعا کنید، زیراکه در آن منطقه قطعهای از بهشت است و، چون در بهشت دعای مومنان مستجاب است، زیر گنبد امام رضا علیه السلام نیز دعا به اجابت میرسد.
حجت الاسلام موسوی هوایی با اشاره به فلسفه زیارت و فضیلت آن، اظهار کرد: فلسفه زیارت برای ما جدای از آن که تقرب به خدا میآورد، بسیاری از صفات ما را تغییر میدهد و ما را به سمت و سوی امامان و فضیلتهای الهی سوق میدهد.
۱- یازده ذی القعده، روز ولادت
از مرحوم مجلسی نقل شده که زیارت امام رضا (ع) در تمام ایام و اوقات دارای فضل و شرف است، مخصوصا ایامی که به آن حضرت اختصاص دارد؛ مانند یازدهم ذی القعده روز ولادت، و آخر ماه صفر روز شهادت آن حضرت.
۲-بیست و سوم ذی القعده
ترجمه آنچه که سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، در ذیل اعمال روز ۲۳ ذی القعده آورده چنین است که: در بعضی از کتابهای دانشمندان غیر عرب دیده ام که زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است. البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیده اند. از این رو زیارت امام، ثواب ویژهای دارد.
۳- بیست و پنجم ذی القعده
شیخ عباس قمی در اهمیت زیارت امام در این روز مینویسد: میرداماد، در رسالة اربعه ایام خود در بیان اعمال روز دحوالارض فرموده: «زیارت حضرت رضا (ع) در این روز، بهترین اعمال مستحب و از آداب مورد تأکید است».
۴-اول یا ششم ماه رمضان
اول یا ششم ماه رمضان روزی است که با ولایتعهدی امام رضا (ع) بیعت شد.
سید بن طاووس دربارة روز ششم ماه رمضان میگوید: روایت شده است که در این روز دو رکعت نماز خوانده شود. در هر رکعت، یک بار سورۀ حمد و ۲۵ بار سورۀ اخلاص (توحید)، به جهت ادای حقوقی که مولای ما امام رضا (ع) بر ما در این روز دارد. سپس مرحوم مجلسی در ذیل این فرمایش، متذکر میشود: مناسب است این نماز در روضۀ مقدس آن حضرت و بعد از زیارت ایشان، به جا آورده شود.
۵-ماه رجب
مطابق روایتی که در کتابهای معتبر شیعه، از قبیل: کافی، تهذیب الاحکام، کامل الزیارات و عیون اخبار الرضا گزارش شده است، امام جواد (ع) فرموده است که زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از حج فضیلت بیشتری دارد.
شهید اول (محمد بن جمال مکی) میگوید: «زیارت امام رضا (ع) در ماه رجب از افضل اعمال است» مرحوم شیخ عباس قمی نیز مینویسد: «. زیارت آن حضرت در ایام و اوقات شریف و مخصوص به آن حضرت، فضیلت بسیار دارد، خصوصاً در ماه رجب ... و در روز اول ماه رجب».
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
24
با چه دلیل از وحی و عقل معماهای زبر به اعتقادهای دینی و مذهبی تبدیل شده اند --- دانش ناچیز بشر ناتوان که با هیچ وسیله ی مادی و عقلی نمی تواند به نهانهای جهان فرا طبیعی دست رسی پیدا کند و این دانش با هیچ حجم و اندازه و محتوا و حقیقتی با علم و حکمت فراگیر و بی کران خداوند هرگز قابل مقایسه نیست چگونه و با چه دلیل از قرآن و عقل این آفریده به خود اجازه و جرئت و جسارت می دهد با تخیلات غیر قابل اثبات ذهن ناقص خود با مراسم و مناسک و شعایر و اعتقادات من در دآوردی که از آنها هیچ نشانه ای از تایید وحی الهی در قرآن نیست برای خداوند جهان آفرینش در ویژگیهای منحصر به او رقیب سازی کند. با کدام دلیل از مسلمات محکم و مفصل قرآن و کدام اصل از اصول استدلالی بی خدشه ی عقل بشر محدود به همه نیازها و ناتوانیها را در مواردی که ذیلا ذکر می گردند با خداوند یکتا دانا و توانای مطلق سهیم و رقیب می سازیم: - ابتکار مراسم و مناسک و شعایر و اعتقادات بجای خداوند برای دین و مذهب؟! - فراگیر و همیشگی معرفی کردن اذن خداوند برای بندگان مقرب به ایجاد چنین ابتکارهایی؟! - حضور همه جایی و بودن در همه جا در یک آن بمانند خداوند؟! - آگاهی فراگیر در همه ی زمانها به همه ی نهانها و حقایق جهان هستی؟! - توان تصرف از راه دور در همه ی موجودات جهان؟! - توان دید همه چیز در جهان در یک آن و در همه ی زمانها؟! - توان وسیله قرار گرفتن نزد خداوند برای رسیدن آفریدگان به نیازهای خود؟! - توان شفاعت برای بنده گان بی اذن موردی خداوند و با کدام آگاهی فراگیر مورد نیاز به نهانها؟!
منکران نقش وحی و عقل در اعتقاد گزینی بنام دین و مذهب توجه کنند!!! --- خداوند یکتا دانای مطلق در قرآن کریم توجه بشر را در دین گزینی و در انتخاب هر اعتقادی بنام دین و مذهب بر نقش وحی اصیل الهی از جمله قرآن در هدایت گری و بر نقش عقل بشری در پرسش گری تا رسیدن به حقیقت با به کار گیری لفظ : « یعقلون » بیش از بیست بار تاکید کرده است. خداوند در برخی از این آیات محکم مفصل ، با هشدار ، بشر را که این نقشها را نادیده می گیرند یا انکار می کنند بارها سخت نکوهش و سررنش کرده و به دچار شدن به خشم و عذاب الهی تهدید نموده است. بشر با تامل و تدبر به هشدارها و تاکیدهای فراوان خداوند در قرآن که همگی اتمام حجت اند باید بداند با سهل انگاری یا بی تفاوتی نسبت به نقش هدایت گر وحی اصیل الهی و نسبت به نقش پرسش گر عقل بشری یا با نادیده گرفتن این نقشها در اعتقاد گزینی بنام دین و مذهب چه پیامدها و چه سرانجام شومی برای آخر و عاقبت خود رقم می زند.
ارزش والای الهی حرمت و منزلت اولیای خدا به چیست؟ --- از آن چه از مسلمات محکم و مفصل قرآن کریم برداشت می شود حرمت و منزلت اولیای خدا از جمله پیامبران و پیامبر اسلام و عترت طاهره ی آن حضرت به میزان مجاهدت و ایثار گریها و فدا کاریها و جان نثاریهایی آنان ، که در راه تبلیغ و آموزش عالمانه ی دین وحیانی خداوند و در دفاع از این دین برای مصون نگه داشتن آن از تحریف گریهای طاغوتان و دنیا پرستان و بدعت گذاران داشته اند ، نزد یگانه ذات اقدس احدیت خالق چهان هستی ارزیابی میشوند و به صاحبان این حرمتها و منزلتها از جانب خداوند در قیامت ارزش مضاعف داده می شود. رویکرد بشر به ابتکار انواع من در آوردیها و خرافات غیر قابل اثبات و متضاد با مسلمات محکم بی خدشه ی وحی اصیل الهی که آخرین آن قرآن است بنام ارج گذاری و گرامی داشت مجاهدتهای اولیای خدا از جمله سهیم سازی این بندگان مقرب در ویژگیهای منحصر به خداوند هیچ پایگاه وحیانی و عقلی اثبات پذیر ندارد. افزودن این ابتکارهای ساخته و پرداخته ی تخیلات ذهن ناقص بشر به دین خدا دخالت در این دین به شماره آمده و در قرآن نکوهش شده است و نسبت به آن هشدارهای شدید فراوان داده شده، واین هشدارها بیشتر در آیاتی که عبارت : « من دون الله » یعنی پایین تر از مرتبه خداوند و لفظ « انداد » یعنی رقیبان آمده اند ، آشکار ذکر گردیده اند. خداوند در این هشدارها عاقبت شومی را در قیامت برای مبتکران من در آوردیها و خرافاتی که بنام دین و مذهب ترویج می شوند تعیین کرده است بگونه ای که هیچ انسان خدا پرست پرهیزکاری هرگز جرئت نمی کند بر خلاف خواست خداوند به چنین ابتکارهای قرآن ستیز و خرد گریز نزدیک شود یا آنها را بنام دین و مذهب بپذیرد. سهیم سازی بندگان مقرب در و یژگیهای فرا طبیعی منحصر به خداوند و تعیین مراسم و مناسک و شعایر ابتکاری بنام دین و مذهب برای این بندگان نقض صریح غرض و هدف الهی والای دین توحیدی یگانه خداوند جهان هستی است. این سهیم سازی مجاهدتها و فدارکاریهای عالمانه ی همه ی پیامبران و اولیای صالح خدا را در راه تبلیغ و آموزش خرد گرای دین وحیانی خداوند و در راه مصون نگه داشتن این دین از تحریف خرد ستیز تحریف گران در طول تاریخ هدر می دهد و نقش برآب می کند.
چرا شناختهای قرآن در آموزش و تبلیغ دین و مذهب نزد دین شناسان کار بردی ندارند؟ --- مهم ترین شناختهای قرآنی که بنام معارف قرآنی نیز نامیده شده اند و در دین مبین اسلام نقش سرنوشت ساز و حیاتی را در تعیین چگونگی دین داری و مذهب داری خدا پسندانه برای مسلمانان ایفا می نمایند عبارت اند از : خدا شناسی ، پیامبر شناسی ، امام شناسی ، دین شناسی ، وحی و قرآن شناسی ، انسان شناسی ، شیطان شناسی ، دنیا شناسی ؛ آخرت شناسی ، بهشت شناسی ، دوزخ شناسی و رفتار شناسی... ضروری است برای جلوگیری از هرگونه انحراف و کج روی در آموزش و تبلیغ دین و مذهب آیات محکم و مفصل این شناختها را که در سر تا سر سوره های این کتاب هدایت آسمانی پراکنده اند و حد و مرزها و بایدها و نبایدها و نویدها و هشدارهای چگونگی دین داری و مذهب داری درست خدا پسندانه را تعیین می کنند هر شناخت را جدا گانه بصورت موضوعی روشمند و طبقه بندی شده علمی گرد آوری کنیم و همه ی شناختهای جمع آوری و طبقه بندی شده را در یک کتابچه راهنما در اختیار همه ی دین شناسان و افراد و گروه ها و مؤسسه هایی که به آموزش و تبلیغ دین اشتغال دارند قرار دهیم و همه ملزم شوند دانش دینی خود و آموزش و تبلیغ موضوع هر شناخت دینی و مذهبی را برای مصون ماندن از تحریف و کج روی با روشنگریهای این شناختهای قرآنی تطبیق و هماهنگ و منسجم سازند و چیز بی ربطی را بر خلاف این روشنگریها از دانش ناچیز ذهن قاصر بشر به دین و مذهب نیافزایند.