علت اصلی دین‌گریزی در جامعه، ادبیات زور و تهدید و حذف سوال و انتقاد است

محمدرضا زائری با اشاره به رفتار امامان شیعه گفت: مردم به جای ائمه و رفتارهای آنها، ما روحانیون را به عنوان نماد دین می‌بینند و چون ادبیات ما با زور، تهدید و حذف سوال و انتقاد شکل گرفته، بخشی از مردم از دین زده شده‌اند.

علت اصلی دین‌گریزی در جامعه، ادبیات زور و تهدید و حذف سوال و انتقاد است

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری با اشاره به رفتار امامان شیعه در حیات خود، در تحلیل علت دین‌گریزی در جامعه گفت: مردم به جای ائمه و رفتارهای آنها، ما روحانیون را به عنوان نماد دین می‌بینند و چون ادبیات ما با زور، تهدید و حذف سوال و انتقاد شکل گرفته، بخشی از مردم از دین زده شده‌اند.

این پژوهشگر دینی که در نهمین شب از مجموعه مراسم «عاشورا و امروز ما» با موضوع «نقش مردم در حرکت امام حسین(ع)» سخن می‌گفت، با چالش برانگیز خواندن موضوع نقش مردم اظهار کرد: ما از یک طرف تصویر یک امام مجاهد و حماسه آفرین را داریم که تحت ولایت امام حسن(ع) ساکت بوده، اما در فرصت مناسب به میدان آمده و امامی انقلابی و خروشنده است؛ اما تصویر دیگر امامی صلح‌جو و مداراطلب است که از جنگ و درگیری پرهیز دارد، مجبور به دفاع از خود می‌شود و مظلومانه به شهادت می‌رسد. بسیاری از سخنان و حوادث تصویر اول و بسیاری تصویر دوم را تایید می‌کند.

او با بیان اینکه برای پاسخ مبنایی به این چالش باید بدانیم فلسفه بعثت انبیا و رسالت اولیا همراه کردن و هدایت مردم است، افزود: رسولان و امامان برای تمام کردن حجت و نشان دادن صریح راه برانگیخته شده‌اند، چون لازمه قیامت و ثواب و عقاب در جهان آخرت، تمام شدن حجت است و حجت هم دو گونه است: درونی که همان فطرت و عقل است و حجت بیرونی که همان پیامبران و امامانند.

زائری ادامه داد: اساس دین، دعوت و پیشنهاد است که در کنار صداهای فراوان در دنیا، صدای انبیا و خدا را هم بشنوید و اگر خواستید، بپذیرید. ارزش دین به همین اختیاری بودن و انتخاب و پذیرش داوطلبانه از سوی مردم است. خدا می‌گوید مردم اگر می‌خواهید دعوت خدا و رسول را بپذیرید تا روح شما را زنده کنند و به شما حیات طیبه ببخشند و ندای هل من ناصر سیدالشهدا کمک برای شخص خود نیست، بلکه همراهی برای پروژه زنده کردن انسانهاست.

وی یکی از مشکلات اساسی جامعه کنونی را عدم درک این موضوع و مسئولیت‌پذیری برای انسانها دانست که از مهد کودک تا بالاترین سطح سیاسی کشور وجود دارد و برخی با سلب مسئولیت و انتخاب از انسانها، می‌خواهند مردم را به زور به بهشت بفرستند.

این پژوهشگر دینی رابطه انسان با خدا را یک رابطه دوطرفه خواند که هر طرف وظایف و تعهداتی دارد و توضیح داد: اگر دینداری را به عنوان یک رابطه دوطرفه نگاه کنیم، به عنوان یک پروژه مشترک و فعال در آن وارد می‌شویم، نه منفعل و مجبور.

حجت‌الاسلام زائری با بیان این که «فضیلت علی علیه‌السلام معجزه و مرده زنده کردن نیست، بلکه رنج کشیدن برای سیر کردن فقراست»، به خودداری مسلم‌ بن عقیل از ترور ابن زیاد اشاره کرد و گفت: در صحنه حضور ابن زیاد در عیادت شریک، که هانی ترور ابن زیاد را توسط مسلم طراحی کرده بود، مسلم با وجود علامت دادن، ترور را انجام نداد و فرصت طلایی برای پیروزی را از دست داد. این ارزش حرکت حسینی است و تصمیمش به خاطر مسئولیت‌پذیری اخلاقیش بود.

وی افزود: مسئولیت‌پذیری این نیست که در برابر رییس و حکومت آبروداری کنیم، بلکه باید خود را مقابل خدا مسئول بدانیم. اتفاقا اگر امام زمان هم بیایند، اول مسئولیت‌پذیری و تلاش شیعیان باید باشد و این تصاویر تخیلی و کارتونی که از ظهور تصور می‌کنیم، واقعیت ندارد. هیچ رخدادی خارج از قوانین هستی و سنت‌های الهی در زمان ظهور امام زمان رخ نمی‌دهد و همه باید براساس تلاش و سعی و رنج ما باشد. این انتظار بدون عمل برای امام زمان هم همان رابطه یکطرفه است که موجب تنبلی و راحت‌طلبی و ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری در دینداری است.

این پژوهشگر دینی معیار در رفتار دینی را وجود دلیل و حجت اعلام کرد و افزود: امام حسن چون مردم حاضر نبودند و حجت نداشت، صلح کرد و امام حسین چون مردم کوفه دعوتش کردند، به پا خاست. حجت با حضور و خواست مردم بر امام حسین(ع) تمام شد. به سوی کوفه حرکت کرد، اما قبلش مسلم را فرستاد تا شرایط را ارزیابی کند و ببیند مردم واقعا خواهان حضور امام هستند یا نه؟ پس هر دو دیدگاه امام انقلابی و امام صلح طلب، از زاویه شرایط درست است.

زائری پرسید: اگر موضوع دعوت مردم برای امام حجت نبود، آیا امام حسین به اندازه محمد حنفیه و ابن عباس و دیگران نمی‌فهمید عاقبت این حرکت چیست؟ اگر می‌فهمید و نمی‌آمد، مردم کوفه نمی‌گفتند ما از حسین دعوت کردیم و نیامد؟ در این صورت امام نزد خدا حجت نداشتند.

به گفته او، امیرمومنان، ۲۵ سال در خانه نشست و سخن نگفت، اما زمانی که مردم آمدند و حجت بر حضرت تمام شد، به میدان آمدند و حکومت را پذیرفتند و گفتند مجبورم کردید. با این که علی(ع) می‌دانست شرایط چقدر خراب و احتمال موفقیتش در اصلاح جامعه چقدر کم است، اما پذیرفت، چرا؟ چون اگر نمی‌پذیرفت، مردم در برابر خدا حجت داشتند که سراغ علی رفتیم و نیامد‌. به نوعی می‌توان گفت مردم با آمدنشان حجت را بر امام علی تمام کردند.

مدیر مجله خیمه در ادامه با انتقاد از دولتی و حکومتی شدن بخشی از روحانیت، نتیجه آن را از دست رفتن استقلال و حریت‌ذاتی روحانیت خواند و اینکه چون از حکومت ارتزاق می‌کند نمی‌تواند منتقد و حتی ناظر باشد و باید حتما موید باشد.

این کارشناس دینی با ذکر مثال‌هایی از سلوک ائمه اطهار افزود: مردم که ائمه را نمی‌بینند، امثال ما روحانیون را به عنوان نماد دین می‌بینند و به همین خاطر بخشی از مردم از دین زده شده اند، چون ادبیات ما با زور و تهدید و حذف سوال و انتقاد شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نسل جدید و مردم به دلیل محقق نشدن وعده‌های انقلاب با نظام همراه نیستند، توضیح داد: به همین دلیل بخشی از نسل جدید تصور می‌کنند رهبران انقلاب با حیله پیروز شده‌اند. در حالی که ما می‌دانیم حیله ای در کار نبوده، بلکه می‌خواستند کارهایی بکنند و بخشی را نتوانستند. چون امام خمینی و رهبران انقلاب تصور دقیقی نداشتند و فکر می‌کردند اداره حکومت و حل مسایل آسان است. فکر می‌کردند به راحتی می‌توان جلو دزدی را گرفت. نمی‌دانستند اگر قانون سفت و سخت، شفافیت، مطبوعات آزاد و رقابت برابر نگذارند، روحانیون هم می‌توانند دچار فساد شوند. همین طور تصور درباره مشارکت مردم دقیق نبود و با دیدن مردم انقلابی فکر نمی‌کردند روزی بخشی از مردم دیگر همراه انقلاب نباشند.

زائری با اشاره به روایاتی از برخورد محبت‌آمیز امامان معصوم با افرادی که به آنها اهانت می‌کردند، گفت: دین واقعی این است، اما جوان امروز در خیابان و اینستاگرام به جای آن برخورد، امثال مرا می‌بیند که تا سوالی می‌کند، یا ترشرویی می‌کنیم یا در فضای مجازی بلاکش می‌کنیم و بعد پای پلیس فتا را به میان می‌کشیم.

وی گفت: دین به من این را می‌فهماند که باید بیشتر کار کنیم و عرق بریزیم، درست حرف بزنیم و رفتار کنیم تا مردم را جذب دین و انقلاب کنیم. این سرمایه‌ای که هزار سال برای روحانیت شیعه جمع شده است را داریم یکجا خرج خودمان می‌کنیم در حالیکه باید برای دین از خودمان خرج کنیم و رنج بکشیم و هزینه بدهیم.

حجت‌الاسلام زائری در نشست «عاشورا و امروز ما» به پرسشهای حاضران سالن و بینندگان اینستاگرامی برنامه هم پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر دین مستلزم پذیرش است، مجازات ارتداد برای چیست؟» گفت: درباره ارتداد بحثهای جدیدی از سوی فضلای قم مطرح شده و فهم من از ارتداد با برداشت عرفی فعلی که در حوزه علمیه مطرح است، متفاوت است. اما تا وقتی برگشت از دین جلوه اجتماعی و تحریک دیگران نداشته باشد، مجازاتی برای آن مطرح نیست.

زائری درباره سازوکار سنجش همراهی اکثریت مردم با حکومت گفت: به نظرم هنوز در کشور اکثریت جدی با دینداران و علاقمندان جمهوری اسلامی است، اما ریزشها جدی است و این روند در آینده خطرناک است.

او درباره علت ممنوعیت مسجد اهل سنت و کلیسای خانگی گفت: واقعیت این است که محدود کردن اقلیتها، نوعی سر زیر برف بردن است. در حالی که اگر حضور اقلیتها و تفکرات مختلف باشد، ما هم در رقابت از این رخوت و جمود درمی‌آییم. چرا در لبنان، اروپا و آمریکا که همه مذاهب و تفکرات آزاد است، این همه اقبال به دین و حجاب وجود دارد؟ چون گفتمان دین قوی و غنی است، اما ما آن را از خاصیت انداخته‌ایم. آخوند عقیدتی سیاسی و نهاد رهبری در دانشگاه و مدیرکل جواب نمی‌دهد. ما برای حفظ خودمان و مسئولان فرتوت دین و نظام، انقلاب و رهبری را هزینه می‌کنیم.

به گفته او حتی در تلویزیون هم گفته می‌شود هرکس عزاداری کند، خداوند گناهان گذشته و آینده را می‌بخشد، در حالی که این بدفهمی و ناشی از بیسوادی است. هدایت امام جایگاه خود را دارد و مردم هم باید زحمت خود را بکشند و آن وقت است که عزاداری و گریه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مجموعه برنامه عاشورا و امروز ما که به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری کانون توحید با سخنرانی استادان برپا شده، امشب در آخرین برنامه از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ در کانون توحید میزبان حجت‌الاسلام سرلک است و به صورت مجازی نیز از صفحه اینستاگرام انجمن اندیشه و قلم و اینستاگرام کانون توحید قابل پیگیری است.

منبع: اعتمادآنلاین

70

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • افشین
    0

    مردم رو بدبخت کردن الان عذرشون شده اینکه نمیدونستیم حکومت کردن اینقدر سخته!

  • یک پسر دانشجو
    0

    اسلام خیلی خوبه ولی شما مسئولین باعث شدین مردم دین گریز باشند اسلام میگه اگر فردی دزدی کرد انگشتش باید قطع بشه فارغ از این که نیازمند باشه ولی خدا وکیلی چقدر مسئول دزد و اختلاسگر داریم باید اینها اعدام که هیچی باید بخارشون کرد اسلام میگه مهریه باشه ولی ما چون مسلمانیم از حضرت علی وفاطمه (ع)تاثی بگیریم مهریه کم بندازیم تاطمع داغون کردن زندگی وتبعات بد طلاق شکل نگیره خداییش این همه مجلس شورا داشتیم این همه مسئول ذیربط داشتیم واسه جوانها چیکار کردند اخه درسته جوان از دین خودش تخطی کنه ودست به گناه بزنه- میزنه چون میگه برخی خانمها بدلیل اینکه خوب میشه مهریه گرفت البته برخیاشون از مردهای پاک مهریه گرفتن والان به ریش اون مرد میخندند اگه قوانینی تو جامعه باشه که نه حق زن تضعیع بشه نه حق مرد قطعا دین گریزی هم شکل نمیگیره چون مردم ریشه این بدعت هارو تو دین احساس میکنند که البته غلطه چون اگه دین واقعی داشته باشیم در همه جهات امامانمنو الگو میکنیم اونوقت صداقت دژمستحکم در برابر اختلاس رشوه فساد و خیانت به مردمو کشور میشه من حیث المجموع اغلبمون کافریم در لباس دیانت ودین رو بدنام کردیم ریشه دین گریزی اینهاست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سخنان بی دلیل حیثیت حرفه ای رسانه های همگانی را نابود می سازد --- کامنت گذاری با گفتن این که اسلام خیلی خوب است درست است و لی باید با دلایل مستند علمی از قرآن و عقل برای مردم ثابت بشود. شما حتی اگر از اوضاع متضرر هستید این گفته ی ادعا گونه خود را بی هیچ دلیل برای شروع به بد گویی بی دلیل علیه دیگران به کار برده اید که هر دو کارتان پشیزی ارزش علمی ندارد. با اذعان به وجود کاستیهای فراوان عمدی و غیر عمدی در کشور گفته های بی دلیل شما محض عقده شکافی است. بهتر است رسانه ها برای آگاه سازی علمی مردم و تشویق تلاقی افکار و نظرات سازنده ی مفید کشور و مردم به پخش مقالات و کامنتهای علمی مستدل بسنده کنند. رواج پخش سخنان زننده ی بی دلیل در رسانه ها حیثیت حرفه ای رسانه های همگانی را نابود می سازد و جرمی است در خور پیگرد و مجازات قانونی که وزارت ارشاد باید مسئول پیگیری آن در دادگاه های ذی صلاح باشد.

  • ناشناس
    0

    رواج دین فروشی در سایه ی ایران اسلامی چه توجیه خدا پسندانه ای دارد؟ --- کدام مزدوری و کدام دشمنی علیه خدا و پیامبر و اهل بیت مظلوم آن حضرت ؛ پلید تر از این است که برای خشنودی صهیونیستها و حاکمان شیاد انگلیس و تامین منافع این دشمنان قسم خورده ی دین اسلام و دشمنان تشیع توحیدی علوی و در راستای بی ارزش جلوه دادن دین و مذهب و توهین به پیامبر اسلام و اهل بیت مطهر آن حضرت با خرافه گستر جلوه دادن این بندگان مقرب خدا برای پر کردن جیب دین فروشان مذهب فروش دنیا پرست ، اقشاری کاسب حرام خور؛ محکمات مسلم قرآن و اصول استدلالی عقل را به پای من در آوردیها و خرافات ذهن ناقص بشر قربانی کنند؟؟؟!!! جلو گیری از پخش روشنگریهای قرآنی و عقلی و پنهان کردن حقایق قرآمی از مردم بنفع من در آوردیها وخرافات رایج متضاد با شناختهای قرآن و متضاد با اصول استدلال عقلی ؛ اصرار بر ترویج جعل و دروغ برای ترویج کاسبی حرام دین فروشی و مذهب فروشی و اصرار بر بستن دروغ به خدا و پیامبر و اهل بیت مظلوم آن حضرت است و پیروان چنین اصراری بحکم قرآن مشمول نفرین و لعن خدا هستند و پیامبر و اهل بیت در قیامت از آنان اعلام بیزاری می کنند. این گونه اصرار ورزان ترفند باز شیاد برای فریب اکثریت مردمی که به حقایق احکام و اعتقادات قرآنی نا آگاه اند خود را در سایه تشیع پنهان کرده بنفع صهیونیسم و استکبار و وهابیت منحرف تیشه به ریشه ی مذهب توحیدی اهل بیت می زندد.

  • ناشناس
    0

    بد ترین دشمنی با دین خدا و مذهب اهل بیت چیست؟ --- بد ترین دشمنی با دین خدا و و مذهب تشیع توحیدی اصرار بر جلو گیری از پخش حقایق قرآنی و عقلی دین داری و مذهب داری مبارزه با من در آوردیها و خرافات منسوب به دین و مذهب است. این جلوگیری مردم نا آگاه به حقایق قرآنی و عقلی دین داری و مذهب داری خدا پسندانه را بنفع دشمنان دین و مذهب گمراه می کند و حاصل یک عمر دین داری و مذهب داری مردم را بحکم قرآن تباه و نابود می سازد. جلوگیری از آشنایی مردم با کج رویهای رایج در طرز دین داری و مذهب داری زمینه را برای کاسبان شیاد دین فروشی و مذهب فروشی برای چپاول مردم با فریب و نیرنگ و جعل و دروغ فراخ باز می گذارد چون حقایق قرآنی و مذهب داری قرآنی و عقلی را بنفع این شیادان از مردم پنهان می کند . کتمان کنندگان حقایق قرآنی و عقلی دین داری و مذهب داری از مردم بحکم قرآن مشمول نفرین خداوند و نفرین همه ی بندگان مقرب و صالح خداوند می شوند و بی تردید در قیامت به عذاب ابدی گناه کبیره و نابخشودنی این کتمان گرفتار خواهند شد. فریب مردم با من در آوردیها و خرافات بنام دین خدا و پیامبر و بنام مذهب اهل بیت پیامبر با احادیث و رویات جعلی و دروغ که هیچ پایگاه قرآنی و عقلی قابل اثبات ندارند و جلوگیری از آگاهی مردم به حقایق قرآنی و عقلی در این زمینه بزرگ ترین گناه در حق مردم است و خداوند این گونه گناهی را که صدها میلین از مردم نا آگاه را فرا می گیرد و دین داری و مذهب دار آنان را تباه و نابود می کند هرگز نخواهد بخشید. خداوند در شناختها و معارف قرآن مجید که با ترجمه در دست رس همگان است با فرا خواندن مردم به تدبر در حقایق قرآنی و به ضرورت تفکر و اندیشه وری خرد گرا در دین گزینی و در اعتقاد گزینی بنام دین و مذهب حجت را بر همه ی بشریت تمام کرده است. خداواند با این اتمام حجت جهان شمول هیچ زمینه ای را برای بهانه تراشی و ادعای نادانی به حقایق دین داری و مذهب داری خدا پسندانه به روی بشریت باز نگذاشته است. قرآن مجید بارها هشدار داده است شیطان پلید در محضر خداوند سوگند یاد کرده بشریت را از آگاهی به حقایق خدا پسندانه ی دین داری و مذهب داری منع کند و اکثریت را بنام دین داری و مذهب داری در این زمینه گمراه سازد . شیطان پلید هیشه با فریب کاریها و ترفندهای پر زرق و برق خود کوشا است بنام دین و مذهب و با کمک قشون بشری خود به این هدف پلید خود تحقق بخشد و اکثریت بشر را از رویکرد به وحی اصیل الهی و از تدبر و تفکر و خرد گرایی در دین گزینی و مذهب گزینی و در اعتقاد گزینی بنام دین و مذهب از این وحی محروم سازد و رحمت الهی و نعمت دین داری و مذهب داری خدا پسندانه را از اکثریت بشر بستاند .

  • ناشناس
    0

    خطاب به گم کردگان حقیقت راه عترت و ولایت --- با تاکید مکرر خداوند در قرآن به ضرورت تدبر و تفکر و خرد گرایی در اعتقاد گزینی بنام دین و مذهب با چه دلیل قاطع انکار ناپذیر اصرار دارید بدون تحقیق و تفحص علمی قرآنی و عقلی اعتقاداتی را در تضاد با قرآن و عقل بنام دین و مذهب بر گزینید و به این اعتقادات بی چون و چرا باور کنید؟؟؟!!! براستی ؛ با کدام دلیل قاطع تر و معتبر تر از قرآن و از عقل استدلالی ؛ اعتقاد متضاد با قرآن و عقل را که به بنده ی مقرب بنام دین و مذهب نسبت داده می شود باید باور کنیم و چرا این نسبت ظالمانه را به بندگان مقرب بی چون و چرا باید درست بدانیم ؟؟؟!!! آیا مسلمانان قرآن مجید را این کلام الله تحریف ناپذیر احکام و اعتقادات دین را باید فقط برای فال گیری و شگون شناسی و رسیدن به حاجتهای شخصی دنیای فانی در تاقچه بالاهای خانه های خود حبس نگه دارند یا برای آگاهی به بایدها و نبایدهای سرشت نشین آن در باره ی دین و مذهب ، عزیز تر از جان خود حفظ کنند ، یا ترفندهای دین فروشان را که قرآن نامفهوم و بغرنج است باید باور کند؟؟؟!!! مگر خداوند قرآن را به هدایت گر بشر و به راست ترین و استوار ترین راه هدایت و به سخن آسان برای یاد آوری توصیف نکرده است. آیا با این توصیف الهی روشن از قرآن ؛ باز هم درست است که کلام الله را ظالمانه و جاهلانه بغرنج و نا مفهوم بدانیم؟؟؟!!! آیا حقیقت راه عترت و ولایت پاسداری از احکام و اعتقادات قرآن است یا ترویج من در آوردیها و خرافات متضاد با قرآن و عقل بنام عترت و ولایت است؟؟؟!!!