یک مرجع تقلید:

طلاب در فکر انصراف از حوزه علمیه هستند؛ زودتر فکری کنید

مرجع تقلید شیعیان خواستار توجه شورای عالی حوزه به معیشت طلاب و تربیت خطبای زباندان شد و گفت: عده ای از طلاب به خاطر اینکه عائله آنها تامین نمی‌شود در فکر انصراف از حوزه هستند که باید فکری در این باره کرد.

طلاب در فکر انصراف از حوزه علمیه هستند؛ زودتر فکری کنید

آیت الله جعفر سبحانی در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که صبح پنجشنبه در پژوهشگاه علوم و معارف قرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: بنی اسرائیل به موسی عرض کردند قبل از آنکه متولد بشوی ما به خاطر تو اذیت شدیم، بعد از آنکه متولد شدی ما در فشار بودیم. جناب موسی مأمور شد که این‌طور بگوید: فرعون را نابود می‌کنم، شما جانشین او می‌شوید؛ اما باید دید چگونه با این نعمت الهی برخورد می‌کنید؟

وی افزود: انقلاب ما هم این چنین است، در سال ۵۷ خدای متعال منت نهاد و آرزوی مؤمنین در ۲۲ بهمن محقق شد؛ نظام فاسد رفت، نظام جمهوری اسلامی جایگزین آن شد اما باید ببینیم چگونه نسبت به مردم خدمت نمودیم و چگونه ارزش های اسلامی را پاس داشتیم. ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ خداوند متعال همه امکانات رادر اختیار متدینین نهاد و الان چهل و اندی از آن زمان می گذرد.

آیت الله سبحانی گفت: انقلاب اسلامی پدیده ای است؛ مسلما هر پدیده ای هم علت محدثه می خواهد و هم علت مبقیه. که علت محدثه آن این بود که در ۲۲ بهمن به وجود آمد اما برای ابقای آن باید تلاش کرد کارهایی انجام داد که این انقلاب به صورت صحیح پیش برود.

وی ادامه داد: در درجه اول باید در فکر ایمان و اعتقاد مردم باشیم چون زیربنای انقلاب ما اسلامی است. و این، دوپایه دارد. یکی وظیفه حوزه های علمیه و روحانیت است که در فکر ایمان مردم باشند.گاهی افراد الحادی در خارج تولید و از طرق گوناگون وارد کشور می شود و در اختیار جوانان و تحصیلکرده ها قرار می گیرد. اگر در فکر اینها نباشیم، مسلما ایمان مردم صدمه می بیند. علما و حوزه های علمیه باید برای مقابله با افکار انحرافی اتاق فکر داشته باشند. افکار الحادی که وارد می شود را کسب کنند و به تحقیق آنها بپردازند.گاهی اوقات این افکار الحادی در قالب تفسیر قرآن وارد می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان گفت: شاید برخی گمان کنند مسائل اقتصاد و التقاطی از بین رفته است اما مسائل فکری و فلسفی در جای خود است، مخصوصا که آنها برنامه هایی دارند بنابراین حوزه های علمیه در فکر افکار انحرافی باشند. پایه دوم بردوش مسئولان است. باید طوری رفتار کنند که مردم راضی باشند. خیلی به ادارات مراجعه می کنند و ناراضی برمی گردند. نارضایتی مردم در مراجعه به ادارات به انقلاب اسلامی ضربه می‌زند مسئولان باید فاصله خود را با مردم کمتر کنند و رضایت آنها را جلب کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: ما تحت عنوان فقه معاصر نداریم بلکه فقه مسائل معاصر است. مسلما یکسری مسائل نو در فقه مطرح می شود که باید به آنها پاسخ داده شود. دفاتر مراجع تقلید به صورت فردی به این سئوالات پاسخ می دهند اما لازم است این سئوالات و پاسخ ها جمع آوری شود و مورد بررسی قرار گیرد و یک محتوای صحیح عرضه شود تا مشخص شود اسلام، دین کامل به تمام معناست.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه رسانه های ما باید در فکر مسلمانان خارج از ایران بوده و خوراک مناسب برای آنها تهیه کنند، گفتند: حوزه باید رسانه ها را نسبت به خارج از کشور متوجه کند.

ایشان ادامه داد: ما نباید محصل مادام العمر در حوزه داشته باشیم که این روش صحیح نیست. کسانی که شایستگی دارند، زمینه مهاجرت آنها را باید فراهم کرد و اگر تمام شهرستان ها را باید تحت پوشش قرار دهیم باید به آیه نفر توجه کنیم.

مرجع تقلید شیعیان گفت: ما از نظر خطیب در فقر به سر می بریم؛ در گذشته خطبای شهیر و بین المللی داشتیم اما امروز در فقر به سر می بریم. شیعه با فقه بزرگ شده اما باید به تبلیغ هم توجه کرد و رشته خطابه در حوزه راه اندازی شود. شورای عالی باید به تربیت خطیب اهتمام ورزد.

او گفت: خطبای ما باید زباندان باشند و همانگونه که زبان فارسی بلد هستند، زبان عربی و زبان انگلیسی هم باید مسلط شوند.

آیت الله سبحانی به معیشت طلاب حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: بالاترین درآمد اینها کمتر از دو میلیون تومان است و باید نسبت به معیشت آنها فکری کرد البته به گونه ای نباشد که به استقلال حوزه خدشه ای وارد کند. عده ای از طلاب به خاطر اینکه عائله آنها تامین نمی شوند در فکر انصراف از حوزه هستند که باید فکری در این باره کرد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • تقی معمولی
    2

    الهی شکر

  • ناشناس
    1

    مشکلات و چالش های حوزه های علمیه که از قضا مشکلات جامعه و حکومت شده است فراتر از معشیت طلاب است تا زمانی که طلاب مانند سایر مردمان نخواهند کار کنند و از دست رنج خود امورات زندگی شان بگذارنند همچنان این چالش ها عمیق تر خواهد شد.

  • ناشناس
    2

    حقوق و مزایای مادام العمر و بیمه اجباری تأمین اجتماعی برای طلاب و اعضاء خانواده آنها برقرار کنید تا انگیزه ماندن در حوزه علمیه را علاوه بر تحمل خسر الدنیا و الآخره داشته باشند!!!

  • دادا
    1

    این دو ملیون که میگیرند کمک معیشتی است بروند کار بکنند چرا با ان هیکل کار نمیکنند مفت که پول گیر ادم نمیاد کار بکنند تا از زندگی لذت ببرند هم کار نکنند و هم پول زیاد بخواهند نمیشود کارنکرده پول حرام است دست ادم باید پینه ببندد نه اینکه مثل مخمل باشد برند کار بکنند

  • حاج طوسی
    1

    بی انصاف تمام پیامبران شاغل بودند. حالا آخوندها هم مثل معلم ها شغل دوم و سوم داشته باشند تا امرار معاش کند.بابا مفتخوری بس است.

  • ناشناس
    1

    ببین چه کار کردید که طلاب هم دیگه به شما اعتماد ندارن

  • ناشناس
    1

    به مفت خوری عادت کردن خیالت راحت جایی نمیرن

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    مفت خوران و اتگل های جامعه که هیچ کاری نمی کنند و شعلی تعریف شده ندارند و ارزش افزوده ایجاد نمی کنند و از بودجه دولت و مردم کمال استفاده را دارند ..!

  • مجید عبوسی
    2

    برن مثل سایر مردم کار کنن. ملایی و آخوندی که کار نبود. کشور ما به کارگر مومن ومتعهد نیاز دارد

  • ناشناس
    2

    اگر من الان نوجوان بودم حتما آخوند می شدم ،عشق و حال
    زنان متعدد،پول مفت،اعتبار و .....

  • یکی از مردم
    1

    سیرمونی ندارند که ...کتاب مدهبی میخونن و نماز بعد حقوق هم میگیرند بعد دانشجوهای دیگه حقوق که نمیگیرند خرج تحصیل که هیچ باید صبح تا شب کار کنن تا خرج خانواده رو هم دربیارن

  • ناشناس
    1

    بروند کار کنند دوران مفت خوری بسر خواهد امد

  • ناشناس
    2

    یعنی پنج هزار میلیارد تومان بودجه کم بوده ؟؟ پس بهتر که انصراف بدن شاید به فکر یه کار تولیدی افتادن

  • عدالت طلب
    2

    عملکرد نظام در طول چهل و سه سال اون هم با لباس روحانیت و به نام اسلام و مقدسات ، به قدری ریاکارانه و مملو از فساده که جز لعن و نفرین برای این جماعت مفتخور نتیجه دیگه ای به بار نیاورد.
    یک مشت گدازاده از راه رسیدند
    در میهن پر رونق ما خانه گزیدند

    جز مفتخوری،مرده خوری ، نوحه سرایی
    مردم هنر دیگری از شیخ ندیدند

  • ناشناس
    1

    الان ۸۰ مردم برای خورو و خوراک حداقلی مجبورند ،سه شیفت ، تو اداره ، اسنپ ، مسافر کشی و... تا ۱۵ _ ۱۶ ساعت کار کنند . طلاب هم به خودشان فشار بیاورند بروند دنبال کار ، نان دسترنج خودشان را بخورند .

  • ناشناس
    0

    اینگونه طلاب برای این طلبه شدند که بخورند و بخوابند، و هیچ کاری انجام ندهند. حالا که به اندازه ی کافی پول و مواجب بهشان نمیدهند، به هدفشان نرسیده، و میخواهند جای دیگری پیدا کنند که راست راست بگردند و پول بگیرند.

  • ناشناس
    0

    قل هاتوا برهانکم إن کنتم صادقین!
    ---
    کدام مرجع دین شناس و با کدام دلیل قطعی از شناختهای محکم و مفصل قرآن و از اصول استدلال عقلی به بشر اجازه داده است با من در آوردیها و خرافات و جعلیات فاجعه آفرین متضاد با قرآن و عقل هرگاه بخواهد خود را بجای خداوند جهان هستی بپندارد و با دانش ناچیز خود بنام دین و مذهب و خدا و پیامبر و اهل بیت آن حضرت ؛ مراسم و مناسک و شعایر و احکام و اعتقادات من در آوردی بسازد و بادارایی بیت المال و مردم بی هیچگونه بازده مثبت و سازنده ی خرد پذیری که بتوان از آن برای پیشرفت و شکوفایی دین و مذهب و جامعه به اثبات رساند ؛ مردم را بنام دین و مذهب به پایبندی به این ابتکارهای جعلی بشری فاقد هرگونه پایگاه مستحکم قرآنی و عقلی وادار کند و بی حساب و کتاب داراییهای بیت المال و داراییهای مردم را نابود سازد؟؟؟!!!
    آیا از این گونه مراسم و مناسک و شعایر و احکام و اعتقادات من در آوردی که سرپیچی آشکار از تمام هشدارهای محکم و مفصل شناختهای قرآن اند در طول قرنهای متمادی بجز بدنام و منفور کردن دین و مذهب و اهل بیت مظلوم پیامبر و ایجاد تفرقه و تعمیق شکاف میان مذاهب منتسب به دین مبین اسلام و سوء استفاده های کلان دشمنان امت اسلامی و راه اندازی کشتار و ویرانگری و آواره سازی دست جمعی علیه مسلمانان هیچ بازده دیگری می توان به اثبات رساند؟؟؟!!!

  • ناشناس
    0

    چرا مراجع دین و سایر دین شناسان حضور لازم همیشگی میان مردم را نمی پذیرند
    ---
    آموزش احکام و اعتقادات دین وظیفه ی قرآنی اصلی غفلت ناپذیر مراجع دین و سایر دین شناس است که می باید با لبیک گویی به دستور خداوند در آیه ۱۲۲ سوره توبه با حضور همیشگی میان مردم و در رسانه های همگانی و در محافل مذهبی برای رفع اطمینان آفرین اشکالات و شبهات ، که اذهان مردم را همیشه درگیر می کنند ، انجام گیرد.
    نیامدن همیشگی مراجع دین و سایر دین شناسان به میان مردم برای رفع اطمینان آفرین کامل اشکالات و شبهات دینی و مذهبی با پاسخهای مورد نیاز کامل و واگذار کردن وظیفه حضور همیشگی میان مردم به تبلیغات ناقص رسانه ای و جدا کردن خود از عموم افراد جامعه نوعی خود برتر بینی منفوراست و بعلت آشکار نکردن همیشگی حقایق وحی اصیل الهی پیرامون چگونگی دین داری خدا پسندانه ؛ خشم هلاکت آفرین خداوند را بر می انگیزد .
    رفتار مراجع دین و سایر دین شناسان در این گونه جدا ماندن همیشگی از جامعه و بست نشستن در خانه و مدرسه با کشیدن هاله ای از هیبت و قدسیت ساختگی به دور خود هرگز شایسته ی مردان مردم محور خدا نیست و زمینه ی رواج من در آوردیها و خرافات و جعلیات دین زدا میان مردم و تباهی دین داری مردم را همیشه فراهم می سازد .
    بی تردید این گونه جدایی از جامعه در تضاد با رفتار خدا پسندانه ی پیامبران است که خود و نمایندگان خود از آگاهان به فقه دین برای آموزش و تبلیغ اطمینان آفرین دین و دادن هشدارهای وحیانی لازم نسبت به هر گونه انحراف و کج روی بنام دین ؛ نزد عموم مردم همیشه حضور می یافتند و با این حضور به اشکالات و شبهات دینی مردم با حقایق محکم و مفصل وحی بی خدشه ی الهی پاسخ مستند و مستدل می دادند ؛ در تضاد آشکار فاجعه بار است .
    مردم باید همیشه توسط اشخاص مراجع دین و سایر دین شناسان به حقایق شناختها وهشدارهای وحی اصیل الهی برای مصون ماندن از گرفتاری به انحراف و کج روی در دین داری خود؛ آگاه شوند تا از افتادن در گرداب هلاکت بار من در آوردیها و خرافات و جعلیات روز افزون دین زدای متضاد با وحی اصیل الهی و متضاد با اصول سلیم عقلی در أمان بمانند.
    مسئولیت سنگین هرگونه انحراف و کج روی بنام دین و مذهب که مردم دچار آن می شوند نخست متوجه مراجع دین و دین شناسانی است که خود را با عزلت گزینی از جامعه همیشه جدا کرده و خود شخصا از انجام مستقیم وظیفه قرآنی خطیر آموزش و تبلیغ مستند و مستدل دین با کمک حقایق وحیانی اصیل ؛ خود داری می کنند.
    سرچشمه ی بی آلایش اصول احکام و اعتقادات دین توحیدی خداوند در حقایق وحی اصیل الهی جای دارد و می باید صحت و سقم هر حکم و اعتقادی که بنام دین خارج از این وحی عرضه می شود با این اصول ارزیابی .
    هماهنگی و انسجام هر حکم و اعتقاد غیر و حیانی که به بشر عرضه می گرردد و عدم تضاد آن با اصول مذکور شرط پذیرفتن چنین حکم و اعتقاد غیر وحیانی بنام دین است و در صورت تضاد و تعارض با این اصول چنین حکم و اعتقادی هیچ ارزش دینی ندارد .
    پایبندی به هر حکم متضاد و متعارض با وحی اصیل الهی بنام دین و مذهب بحکم بسیاری از هشدارهای محکم و مفصل قرآن گناه کبیره نابخشودنی نزد خداوند بشمار می آید.
    انجام وظیفه آگاه سازی مردم به حقایق وحی اصیل الهی در زمینه ی دین داری و مذهب داری توسط اشخاص همه ی مراجع دین و همه ی دین شناسان اگر لحظه ای غفلت شود گناه کبیره نابخشودنی است و پیامدهای شوم همیشگی در دنیا و آخرت دارد ؛ و بی تردید بحکم خداوند برای همه ی غافلان بجز هلاکت و عذاب ابدی الهی بازده و سرنوشت دیگری ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها