معاون فرهنگی سازمان بسیج:

هنر با اصالت تعزیه افت کرده است

معاون فرهنگی سازمان بسیج گفت: در سالیان اخیر هنر با اصالت تعزیه متاسفانه کمی افت پیدا کرده است و باید ترویج و گسترش یابد.

هنر با اصالت تعزیه افت کرده است

سردار علی مقواساز گفت: تعزیه‌خوان‌ها نسل به نسل با استمرارشان واقعه و حادثه عاشورا را به ما انتقال می‌دهند و با نگاهی به استان‌ها و نقاطی که در آن تعزیه به‌صورت مستمر برپا می‌شود، می‌بینیم که این هنر که به برکت امام حسین (ع) ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد چقدر اصیل و سنت حسنه‌ای است.

وی افزود: ولیکن در سالیان اخیر این هنر با اصالت متاسفانه کمی افت پیداکرده است و باید ترویج و گسترش یابد.

مقواساز همچنین در خصوص راهکار‌های بهبود وضعیت فعلی تعزیه اظهار کرد: برای بسط و گسترش تعزیه لازم است یک سری اقدامات پیوسته را برنامه‌ریزی کنیم چه در حوزه ترویج تعزیه و چه در حوزه آموزش تعزیه که حضور دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد.

وی افزود: شبکه شدن یکی از این اقدام هاست که به هر حال در برخی از نقاط کشور تعزیه بسیار خوب در حال اجرا و برگزاری است، اما در برخی نقاط دیگر از وضعیت نه‌چندان خوبی برخوردار است ما باید برای برطرف کردن این ضعف و نقیصه به دنبال شبکه شدن تعزیه در کل و سراسر کشور باشیم تا این گروه‌ها به یکدیگر نزدیک شوند و اشتراکاتشان را تبادل کنند و درنهایت مانند برپایی جشنواره‌های استانی و کشوری نشان داده شوند تا تعزیه را الگوساز و قله ساز کنیم تا سایر نسل‌ها مانند نوجوانان و جوانان نیز این هنر با اصالت را فرابگیرند و انشالله هنر تعزیه و تعزیه‌خوانی به‌عنوان یکی از بهترین هنر‌های انقلاب اسلامی در تاریخ گسترده و ترویج شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    دیگه لوث شده

  • ناشناس
    0

    هرکس درحوزه غیر تخصصی نظر میده رو حانی در حوزه روان شناسی ، سردار حوزه تعزیه کلا شیر تو شیر شده

  • TN
    0

    به امید روزی که این خزعبلات جمع بشه و دکان نان یک سری آدم کلاهبردار مفتخور جمع بشه

  • ناشناس
    0

    اعجوبه دینی و مذهبی زمان ما چیست؟ً!
    ---
    جل الخالق و شگفتا که در سایه ی نظام دینی ما احساس می شود حتی در باره حیاتی ترین و سرنوشت ساز ترین نیاز مردم که باید حقایق دین و مذهب خدا پسندانه باشند ؛ ملت حق ندارد با استدلال به محکمات مسلم قرآن و با تکیه به اصول متین منطق عقل از حقایق توحیدی دین خدا و از اصول توحیدی قرآنی مکتب تشیع علوی و از مظلومیت فراگیر این مکتب که بازیچه ی خاص و عام شده است در ملأ عام دفاع قرآنی و عقلی داشته باشد و من در آوردیها و خرافات و جعلیات متضاد با محکمات قرآن و عقل را با محکمات قرآن و عقل به نقد در آورد!!!
    آیا ما با وجود حقایق و هشدارهای محکم و مفصل قرآن ، با دخل و تصرف بشری خود در دین خدا و در مذهب اهل بیت پیامبر ، فکر می کنیم خداوند قهار حسابگر حسابرس بی تفاوت یا باسلام و صلوات از ما گذشت خواهد کرد؟؟!!!
    رسانه های همگانی و همه ی متولیان آموزش و تبلیغ دین و مذهب با اینگونه کتمان حقایق قرآنی و عقلی در چه اندیشه اند ، و با این گونه کتمان ؛ چه سرنوشتی در دنیا و آخرت برای خود بحکم خداوند همیشه تهیه می بینند؟؟؟!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بزرگ ترین گستاخی خواص و عوام بشر علیه عظمت بی مانند خداوند چیست؟!
      ---
      بزرگترین گستاخی خواص و عوام بشر علیه عظمت جهان شمول بی مانند خداوند حکیم دانا و توانای مطلق ؛ تلاش بیهوده ی این موجود خاکی است که به همه ی ناتواناییها ونقصها محدود می باشد این است که خواص و عوام این موجود با خود خدا پنداری در رقابت با خداوند با هر بهانه ای نا پایدار انجام می دهند و در تعیین مناسک و مراسم و شعایر بنام دین و مذهب با من در آوردیها و خرافات و جعلیاتی که با محکمات مفصل شناختها و هشدارهای وحی اصیل الهی و با اصول متین استدلال عقلی منطقی تضاد آشکار دارند بنام دین ومذهب با خداوند بی وقفه به رقابت می پردازند .
      این موجود خاکی سر تا پا نقص ؛ با پشیز دانشی که دارد همیشه در تعیین مراسم و مناسک و شعایر غیر وحیانی بنام دین ومذهب از جانب خود با خود خدا پنداری باطل برای یگانه ذات اقدس خداوند رقیب می تراشد .
      این موجود ناچیز ، خود بزرگ بین ، با بی پروایی آکنده از جهل مرکب ؛ جهان بشریت را به گمراهی و انحراف می کشاند و بی هیچ پروا و هیچ بیم و هراس از خشم خانمان بر افکن خداوند با این رقیب تراشی برای خداوند ؛ حاصل یک عمر دین داری و مذهب داری و نیکو کاری خود و هم نوعان خود را بحکم آیات قرآنی 103 تا 106 سوره کهف و آیه 65 سوره زمر و آیه 72 سوره مائده و بسیاری دیگر از هشدارهای محکم و مفصل قرآن به تباهی و نابودی می سپارد .
      هیچ حجتی نیست که خداوند در شناختها و هشدارهای وحی الهی اصیل الهی خود به پیامبران ، که در دست رس همگان است ، با زبان رسا و گویا و انکار ناپذیر برای جلوگیری از این تباهی به بشر تمام نکرده باشد تا بشر بتواند از پیامدهای شوم و عذاب ابدی و نابخشودنی این رقیب تراشی رهایی یابد.
      تباهی حاصل عمر بشر از دین داری و مذهب داری و نیکو کاری ؛ فرایند طبیعی نادیده گرفتن احکام و اعتقادات اصیل این حجتهای الهی است که در همه جا از بدو تاریخ این موجود عاقل روی این کره خاکی تا قیام قیامت در وحی اصیل الهی به همه ی پیامبران در دست رس بشر قرار گرفته اند .

    • ناشناس
      0

      رسانه ی روشنگری به دشمن سرسخت روشنگریهای قرآنی و عقلی تبدیل شده است
      ---
      این چه سرنوشتی است که شیطان با فریب کار گزاران رسانه ی دینی و مذهبی موسوم به روشنگری را به جای کمک به دین داری و مذهب داری متدینان با پخش روشنگریهای قرآنی و عقلی ؛ این کار گزران بخت برگشته را با وادار کردن به حذف و نابود کردن این روشنگریها و تحمیل پیامدهای هلاکت بار این حذف را به متدینان و به خود ؛ به دشمنان سرسخت شناختهای محکم و مفصل قرآن و دشمن حیاتی ترین اصول بی بدیل و غفلت ناپذیر قرآنی دین خدا تبدیل کرده است؟!
      این کار گزاران ، عقل باخته ، با نهایت غفلت و بگونه ای باور نکردنی و چشم بسته با بدترین سوء استفاده از حیثیت دینی و مذهبی پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت مظلوم آن حضرت (ع) در ترویج من در آوردیها و خرافات و جعلیات متضاد با محکمات قرآن و عقل با بهانه ی پوچ و اثبات ناپذیر دفاع از این مظلومان ؛ دفاعی که از هرگونه خاستگاه قرآنی و عقلی تهی است به سوی این شوم ترین سرنوشت می شتابند؟!
      این کدام عقل سالمی است که با چنین دشمنی نابخشودنی ؛ خشم خانمان بر افکن خداوند قهار را با اصرار بر رویکردی خرافه گستر که منشأ آن قیاسهای باطل و جهل مرکب به محکمات قرآن و غفلت از اصول منطقی عقل است جایگزین رضای خدا و خشنودی پیامبر و اهل بیت آن حضرت می کند؟!
      به عظمت بی مانند یگانه ذات اقدس خداوند جهان آفرینش سوگند که این دفاع استدلالی از شناختهای محکم و مفصل قرآن هرگز به فرقه ی منحرف وهابیت و سایر افراد و گروه های تکفیری گمراه گذشته و حال هیچ ربطی ندارد ؛ والله علی ما اقول شهید .

    • ناشناس
      0

      بزرگ ترین ظلم در حق خداوند ؛ نادیده گرفتن عظمت جهان شمول آشکار او است
      ---
      بزرگ ترین حماقت آگاهانه ی بشر برای رسیدن به نیازهایی که خارج از حد توان او است ؛ نادیده گرفتن عظمت جهان شمول همه جا آشکار خداوند توانای مطلق جهان آفرینش است .
      اکثریت مطلق خواص و عوام بشر کوته نظر از آغاز آفرینش تا قیام قیامت با چشم بستن به این عظمت همیشگی و همه جا آشکار و علی رغم اقرار به این عظمت و علی رغم روشنگریها و هشدارهای فراوان خداوند در وحی به پیامبران از آدم تاخاتم ؛ پیوسته با رویکردی وارونه و با خیال بافیهای خویش و با وسوسه های شیادان دین فروش خود را در دام گسترده ی ترفندهای شیطان پلید بنام دین و مذهب گرفتار می کند و برای رسیدن به نیازهای خود که دست یافتن به آنها را دشوار می پندارد ؛ دست به دامن بندگان مرده ای می شود که هیچ اثری از عظمت جهان شمول آشکار نه در زنده و نه در مرده ی آنان هرگز مشاهده نکرده است .
      خداوند در هشدارهای فراوان وحی خویش به پیامبران از حضرت آدم تاخاتم پیامبران حضرت محمد ؛ پیوسته به بشر با آشکار ترین دلایل و شواهد و قراین انکار ناپذیر وحیانی و عقلی گوشزد کرده که گرفتار شدن در این دام شیطانی ؛ رقیب تراشی برای یگانه ذات اقدس الهی است و این رقیب تراشی اگر بشر در فرصتی که در دنیا دارد از آن توبه و اظهار پشیمانی نکند و تعهد به خداوند به عدم بازگشت به این بزرگ ترین گناه ندهد ؛ تمام حاصل عمر خود از دین داری و مذهب داری ونیکو کاری را با حکم وحی الهی به تباهی خواهد سپرد و سر انجام این تباهی برای بشر در قیامت گرفتار شدن در عذاب ابدی تحمل ناپذیر نابخشودنی همراه باشیطان در جهنم خواهد بود .
      بی توجهی و بی تفاوتی بشر نسبت به بزرگ ترین گناه رقیب تراشی جور وا جور برای خداوند و سکوت متولیان آموزش و تبلیغ دین و مذهب و خود داری آنان از روشنگری وحیانی و عقلی نسبت به این بزگ ترین خطر دین زدا با وجود حجتهای الهی در آیات محکم و مفصل وحی ؛ هیچ توجیه و بهانه ای را برای نجات از عذاب ابدی این رقیب تراشی در اختیار اکثریت مطلق بشر باقی نمی گذارد و با وعده ی تخلف ناپذیر خداوند ؛ در این عذاب تا ابد باقی خواهند ماند.
      خداوند حکیم و دانای مطلق در قرآن نسبت بر سرنوشت حتمی که بشر برای خود با رفتار و کردار و پندار آگاهانه ی خویش ، با در اختیار داشتن همیشگی حجتهای الهی ، برای خود رقم می زند می فرماید: « وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا . فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا . قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا . وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا » ﴿ آیات ۷ تا ۱۰ سوره شمس ﴾ .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها