آیت الله فیاض: فرقی بین زن و مرد نمی‌دانم/ زن می‌تواند رئیس‌جمهور، قاضی و مرجع‌تقلید شود

من فرقی بین زن و مرد نمی‌دانم در قضاوت و مرجعیتهیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیستم؛ اگر زنی درس بخواند و مرجع شود، چه عیبی دارد.

آیت الله فیاض: فرقی بین زن و مرد نمی‌دانم/ زن می‌تواند رئیس‌جمهور، قاضی و مرجع‌تقلید شود

به گزارش خبر فوری ، آیت‌الله محمداسحاق فیاض، از مراجع نجف در گفتگو با شفقنا گفت:

من فرقی بین زن و مرد نمی‌دانم... کار کردن زن با حفظ حجاب، عفت، نجابت و کرامت مانعی ندارد و هر کاری می‌تواند، انجام دهد؛ حتی به نظر من رییس جمهور هم شود، مانعی ندارد. در حال حاضر تجربه ثابت کرده که زنان بیشتر از مردان در کار هستند؛ مثلا در دانشگاه اهتمام دختران بیشتر از پسران است. [در قضاوت و مرجعیت] هیچ تفاوتی [میان زن و مرد] قائل نیستم؛ اگر زنی درس بخواند و مرجع شود، چه عیبی دارد.

مراجع در زمان غیبت نمی‌توانند حدود را اجرا کنند؛ مفاسدی دارد. [البته] اگر حاکم شرع مسلط باشد و سلطه به دست حاکم شرع و مرجع باشد، حدود می‌تواند اجرا شود؛ هرچند که شاید به دلایلی این کار را نکند.

حوزه نجف مربوط به دولت، احزاب سیاسی و حتی احزاب دینی نیست؛ در واقع مربوط به هیج حزبی نیست. دولت حاضر است از نظر مالی به حوزه کمک کند اما علما هرگز حاضر نشدند کمکی را از دولت بپذیرند و همچنان هم کمکی از دولت نخواهیم پذیرفت؛ چرا که اگر از دولت کمک مالی را قبول کنند، بدین معناست که موظف و وابسته به دولت هستند.

نسبت به حفظ استقلال قم مراقبت لازم است... اگر استقلال حوزه در خطر افتاد، امکان دارد در نهایت الازهری دیگر شود. بسیار نگران هستم؛ باید به آینده فکر کرد، بعد از ۵۰ سال دیگر چه می شود؟ حوزه بیشتر از هزار سال می‌تواند تداوم داشته باشد؛ به شرطی که استقلال خود را حفظ کند.

15

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    تعریف استقلال مراکز علمی آموزشی چیست؟ --- استقلال حوزه های علمیه دینی و مذهبی باید طی ضوابط علمی قانون مند خرد گرا تعریف گردد و هدف آن محض هدایت همیشگی مردم در چهار چوب اجتهاد پویای سازنده و مثبت برای تبلیغ علمی مستدل و مستند دین با تکیه به شناختهای محکم و مفصل فرهنگ اصیل و حیات بخش دین داری قرآنی و منقولات غیر قرآنی هم گن و هم آهنگ با شناختهای این فرهنگ باشد و در این راستا باید پیوسته از اصول متین استدلال عقلی بهره گیری علمی بی خدشه انجام گیرد. اگر چهار چوب مذکور حفظ نشود چون جهت دهی ذهن اکثریت مردم متدین در دست دین شناسان حوزه است بعید نیست این جایگاه الهی ارزشمند با دچار شدن به بلای دوری از شناختهای قرآنی مذکور و خرد گریزی به مرکز نفوذ بیگانگان دشمن و بدخواه و محل برهم زدن نظم و امنیت جامعه و جهان اسلام تبدیل گردد و با کینه آفرینی و تفرقه افکنی و فتنه زایی و سوء استفاده های گوناگون ابزار دست و عامل تحقق اهداف پلید دشمنان بیگانه شود. این احتمال منفی می تواند بر سایر مراکز علمی آموزشی کشور در صورت وجود استقلال بی قید وشرط نیز سرایت داشته باشد. تنها هدف مراکز علمی کشورمی باید تقدیم خدمات مفید و مثبت و سازنده برای پویایی و پیشرفت و شکوفایی علمی همه جانبه ی کشور و مردم باشد. استقلال ((مطلق و بی قید و شرط)) مراکز علمی آموزشی ترفندی است وارداتی که دشمنان مستکبر آزمند برای تقویت نفوذ خود در کشورهای مستقل و رسیدن به اهداف نامشروع بد ترین سوء استفاده ها را می کنند.

  • علیرضا لایقخواه
    0

    با عرض سلام و ادب و احترام بنده با نظریات آیتالله العظمی فیاض مرجع عالیقدر شیعه، به ویژه در خصوص قضاوت، مرجعیت و ریاست جمهوری و سایر پستهای بانوان، کاملا موافقم و معتقدم بیشترین خطری هم اکنون حوزه علمیه قم رو تهدید میکنه، عدم استقلال، سیاستزدگی و وابستگیش به حکومته. به نظر من هرچی استقلال حوزه ها بیشتر بشه نه تنها خطر محسوب نمیشه، بلکه یک امتیازه. مگه در زمان حکومتهای قاجار و پهلوی، حوزه های علمیه استقلال مطلق نداشتند؟ آیا ضرری برای جامعه و مردم داشت؟ جز اینکه به انقلاب مشروطه و بعدش به انقلاب اسلامی منجر شد؟ علما و طلاب حوزه های علمیه ما به حد کافی فضل و عقل دارند که بدون وابستگی، خود قادر به اداره حوزه ها باشند. البته من با کمک دولتها به صورت فراهم کردن فضا و شرایط برای پژوهش آزاد و استقلال حوزه ها به هیچ وجه مخالف نیستم. با تشکر.

  • ناشناس
    0

    فقط بايد گفت افسوس كه كلمه آيت الله در اين عصر آخرالزمان بازيچه شده .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست عزیز غصه و افسوس نخور صفت آیت الله بلحاظ علمی برای همه ی انواع آفریدگان خدا به کار برده می شود.

  • دلسوز
    0

    قرآن کریم و معصوم به ما آموخته اند که سخن صرف نظر از قدر و منزلت گوینده ی آن باید با سنجیدن سطح و قدر ارزش علمی که دارد پذیرفته یا رد شود. پاسخ مستدل منطقی می باید با سخن منطقی رد یا پذیرفته شود و حذف سخن منطقی پشت کردن به علم و عقل است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد