دوران غیبت و شیعیانی که از دین برمی‌گردند!

در دوران غیبت حضرت ولیعصر(عج) ارتدادی دامن اکثر شیعیان را می‌گیرد، آن هم نه زیدیه و اسماعیلیه و ... بلکه این شیعیان دوازده امامی و قائلین به امامت حضرت بقیة الله الأعظم هستند که اکثر آنان از مسیر مستقیم الهی و خطّ امامت آن حضرت منحرف می‌شوند.

دوران غیبت و شیعیانی که از دین برمی‌گردند!

یکی از مواردی که در روایات بر روی آن تاکید شده است ارتداد پس از دوران غیبت امام زمان(عج) است. همان‌گونه که ارتدادی عظیم پس از شهادت رسول خدا صلی ﷲ علیه و آله در جریان سقیفه صورت پذیرفت: اِرْتَدَّ اَلنَّاسُ إِلاَّ ثَلاَثَةً أَبُو ذَرٍّ وَ سَلْمَانُ وَ اَلْمِقْدَادُ... (رجال الکشی، ج ۱، ص ۸)

همچنین ارتداد دیگری پس از شهادت امام حسین علیه السلام محقق گشت: اِرْتَدَّ اَلنَّاسُ بَعْدَ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ إِلاَّ ثَلاَثَةً أَبُو خَالِدٍ اَلْکَابُلِیُّ وَ یَحْیَی اِبْنُ أُمِّ اَلطَّوِیلِ وَ جُبَیْرُ بْنُ مُطْعِمٍ... (الإختصاص، ص ۶۴)

در زمان سخت غیبت حضرت ولی عصر عجل ﷲ فرجه نیز ارتداد سومی پدید خواهد آمد به گونه‌ای که ... حَتَّی یَقُولَ اَلْجَاهِلُ مَا لِلَّهِ فِی آلِ مُحَمَّدٍ مِنْ حَاجَةٍ. تا جایی که نادان بگوید: خدا را در آل محمّد نیازی نیست. (غیبت نعمانی، ص ۱۴۰، ب ۱٠، ح ۱)

مصیبت آن جاست که آتش چنین ارتدادی دامن اکثر شیعیان را می‌گیرد؛ آن هم نه زیدیه و اسماعیلیه و ... بلکه این شیعیان دوازده امامی و قائلین به امامت حضرت بقیة الله الأعظم هستند که اکثر آنان از مسیر مستقیم الهی و خطّ امامت آن حضرت منحرف می‌شوند.

این مدعا علاوه بر روایاتی که در ذیل خواهد آمد، به وسیله واژگانی چون «غربال» و «تمییز» و «تمحیص» که در روایات مورد ادعا ذکر شده قابل اثبات است، زیرا چنین عناوینی زمانی معنا دارد که گروهی بر محور حق و در صراط مستقیم قدم بردارند؛ وگرنه روشن است که عامّه مخالفین و یا زیدیه و اسماعیلیه و... از ابتدا مشمول این روایات نمی‌شوند.

برخی از نمونه روایاتی که بر مطلب فوق دلالت دارد را در زیر بخوانید:

از امام جواد علیه السلام سوال شد:

یا ابن رسول اللّٰه! چرا او (مهدی موعود) را قائم می‌نامند؟ حضرت فرمودند: زیرا او پس از آنکه یادش از بین برود و اکثر معتقدین به امامتش مرتدّ شوند، قیام می‌کند.

فَقُلْتُ لَهُ یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِمَ سُمِّیَ اَلْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ یَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِکْرِهِ وَ اِرْتِدَادِ أَکْثَرِ اَلْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ. (کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۳۷۸)

امام سجاد علیه السلام:

غیبت کبری طول کشد تا بیشتر قائلین به آن از آن برگردند.

فَیَطُولُ أَمَدُهَا حَتَّی یَرْجِعَ عَنْ هَذَا اَلْأَمْرِ  أَکْثَرُ مَنْ یَقُولُ بِهِ. (کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص ۳۲۳)

امام صادق علیه السلام:

گرفتاری مؤمنان در آن زمان و شکوکی که از طول غیبت در دلشان پدید آید و بیشترشان از دین برگردند.

وَ بَلْوَی اَلْمُؤْمِنِینَ فِی ذَلِکَ اَلزَّمَانِ وَ تَوَلُّدَ  اَلشُّکُوکِ فِی قُلُوبِهِمْ مِنْ طُولِ غَیْبَتِهِ وَ اِرْتِدَادَ أَکْثَرِهِمْ عَنْ دِینِهِمْ. (کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۳۵۲)

امام صادق علیه السلام:

باید مردم امتحان و آزمایش گردند و غربال شوند و در غربال افراد بسیاری بیرون ریزند.

لاَ بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَنْ یُمَحَّصُوا وَ یُمَیَّزُوا وَ یُغَرْبَلُوا وَ یُسْتَخْرَجُ فِی اَلْغِرْبَالِ خَلْقٌ کَثِیرٌ.(الکافی، ج ۱، ص ۳۷۰)

امام حسن عسکری علیه السلام:

بدانید فرزندم غیبتی خواهد داشت که گروهی در وی دچار شک و تردید خواهند شد، مگر کسی که خداوند او را نگهداری کند.

إِنَّ لِوَلَدِی غَیْبَةً یَرْتَابُ فِیهَا اَلنَّاسُ إِلاَّ مَنْ عَصَمَهُ اَللَّهُ. (کفایة الأثر ، ص ۲۹۵)

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ناشناس
    0

    درزمان غیبت باید انتظارداشت ولی برخی به خاطردشمن خواهی وبرخی برای نماینده جنتی پرستی بدون اشاره به احادیث که شورومشورت راویان احادیث که الان هم هبلدند تکروی ونابودی اوردند

    نظرات شما -
    • مورچه خوار بزرگ 🦡
      2

      لطفاً شما به عنوان حکومت اسلامی ملت را کافر نکنید ، کسی از دین خداوند خارج نمی شود.
      سیستم آموزشی،شما کافر پرور است.

  • ناشناس
    0

    روایتی ، حدیثی در خصوص اینکه حاکمان از جهالت مردم در کسب منافع و قدرت استفاده می نمایند و کاسبان دین هستند ،وجود ندارد !؟

    نظرات شما -
    • متفاوت
      4

      ناشناس 18؛54،نه، چنین چیزی وجود ندارد چون در آخرالزمان مرتد شناخته می‌شود. واین همان ارتداد آخرالزمانی است که دراین مطلب به آن پرداخته شده است.

  • ناشناس
    0

    اختلاس ، دزدی ، رانت ، سهمیه ، زمینخواری ،رشوه و...از دین برگشتن نیست ؟؟؟ چون در بین طبقه حاکم بشدت شیوع دارد !

  • عباس
    15

    وجود مبارک حضرت خامنه ای بین ما مثل چراغی هست که راهمان را گم نکنیم .سید علی ما مثال امام علی هست تا بی راهه نریم .اتفاقات زمان حضرت علی تکرار میشه فقط آدمها فرق کردن . خیلی مواظب باشیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      واقعا بی راهه هم نرفتند اختلاس و دزدی و فساد و رانت و …. هم که خدا رو شکر نداریم

    • ناشناس
      1

      تا کی می خواین تو دایره خرافات دور خودتون بچرخین؟ یعنی خدا خودش توان نداره مخلوقاتش را به راه راست بیاره محتاج یک بنده هست؟ دست بردارین

  • عباس
    5

    خاتمی روحانی احمدی‌نژاد همان سه نفرن که زمان خلافت امیر المومنین علی بودن .

  • عادل از قطب شمال
    0

    این مقاله شما چه دردی از مردم بدبخت ایران دوا میکند. آیا گرانی را حل میکند. آیا مستاجران را نجات میدهد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      دقت کنید حل هم میکندنوردیده

  • ناشناس
    0

    انتظاربی عملی نیست ولی عمل هم نیست ومجبوربه عمل هم نیست حدیث امام باقردربعدازظهوربسیاری ازکسانیکه یاران حضرتفکرمیکردند انها ازیاوران مهدی هستند ازولایتش خارج میشوند وبسیاری ک هکافربودند به ولایت میاند دربیت المقدس اجتماع ادیان است ویهودایمان میاورند به قم ومشهداردهال لشگرکشی خواهند کرد ومیمونهایی که ازمنبررسول خدابالارفتند راازبین خواهند بردعلما مسخ میشوند وحرام خداراحلال میکنند

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      حرام خدا تحت هیچ شرایطی حلال نمی‌شود و حلال اونیز حرام نمی‌شود، تنها انسانها به شعور ودرک ااین حقیقت می‌رسند که حق را بفهمند وان رانادیده نگیرند.که مکرو مکرالله.....

  • ناشناس
    9

    لبیک یا مهدی ❤️❤️❤️❤️

  • J
    6

    امتحانات الهی همیشه با بلا و قضا بوده یعنی یک بلایی سر یک قوم میاره تا ببینه چکار میکنن . الان وقتی نسل جدید از دین برگشته اند باید دید کدام بلا بر این ملت نازل شده .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرگ برمفت خورهای رباخوراینم ازبلای ما که باید برش داریم

    • متفاوت
      3

      کسی از دین برنمی‌گردد این دین است که از آدمها برمی‌گردد،وشما هستید که وارونه فکر می‌کنید. خدا انسانها را نمی ازماید تا ببیند چکار می‌کنند، انسانها تنها مکافات حرف وعمل خود راپس می‌دهند چون توان هزینه وپرداخت نرخ آن راندارد. درعصرغیبت او در عمل تنها به اصلاح دین خدا مشغول است که این از عهده تشخیص همگان خارج است برای همین اورا منتغم الهی می‌نامندولی اوشخصا انتغام گیرنده نیست بلکه درحقیقت او به گونه ای عمل می‌کند که بواسطه او خدا انتقام تمام کجروی های ذهنی بشر را تا اخرمی‌گیرد.این فلسفه بسیارژرف وعمیقی دارد.که زبان ازگفتنش قاصر است.

    • J
      2

      در پاسخ به آقا یا خانم ( متفاوت ) : لطفا به جای فلسفه بافی کمی ترجمه قرآن را بخوان . در ۳۴ آیه متفاوت دقیقا به کلمه ابتلا و مشتقات آن ( به مفهوم آزمون و امتحان انسانها ) اشاره شده . اصلا همان داستان آدم و حوا و دستور به نخوردن میوه ممنوعه در بهشت ، اولین شوخی و امتحان خدا با انسان بود

    • متفاوت
      0

      درپاسخ به ل، شما اگر درایات تدبربفرمایید همان خدا می‌فرماید اگر شما ظلم یا ستم نکنید و حق را نادیده نگیرید چه دلیلی دارد که شما عذاب بشوید امتحانات الهی وسختی ها ومشقات نتیجه همان ذهنیت، حرف وعمل انسان است که درسختترین شرایط،،همیشه توسط یکی یاگروهی یا موجی از ذهن تارضایتی حق،، آزموده می‌شود.اصلا ولی عصر کارش نیز همین است که غبار ازچهره دین خدا بزداید که بخاطرهمین بسیاری او راکافر، بی دین وبسیاری هم اورا ماورایی خواهندشناخت.نه خیر رسول خدا هم به قول هم او شخصی بود مانند همه انسانهای دیگر.تنها فرقش این بود که به او وحی میشد که این هم نتیجه تفکر، حرف وعمل خود وجود مبارک ایشان بود. انچه درعالم است درادم است وآنچه درادم است در ذهن است.و راه راست وآرامش همان است که فکر، حرف وعمل همیشه باهم تطبیق داشته باشد، دین هم به ادا واطوار نیست ونخواهد بود.

  • ناشناس
    0

    پس با این اوصاف.، با توجه به اوضاع کشور حضور آقا خیلی خیلی نزدیکه

  • ناشناس
    0

    اهمیت تکرار داستانهای سر انجام زندگی بشر در قرآن
    ---
    تکرارهمیشگی داستانهای پیامبران و سرنوشت زندگی اقوام بشر از زمان آدم تا بعثت پیامبر اسلام از جانب خداوند در قرآن هرگز بی هدف و بیهوده نبوده بلکه این تکرار اهمیت غفلت ناپذیر گوشزد همیشگی چگونگی سر انجام حتمی این سرنوشت در حالتهای فرمانبرداری و نافرمانی از خواستهای وحیانی انسان ساز خداوند را در طول تاریخ بشریت به اثبات می رساند و می باید همیشه بگونه ای خرد پذیر و با دلایل محکم و مفصل شناختها و هشدارها و نویدهای وحی الهی و با اصول استدلال عقلی قطعی انکار ناپذیر انجام گیرد .
    تکرار داستانهای پیامبران و سرنورشت اقوام بشر در طول تاریخ بشریت نیاز مبرم همیشگی بشر برای زندگی بهینه است و برای جلوگیری از فراموشی فاجعه آفرین که بشر همیشه در معرض کرفتاری به آن است می باید پیوسته باداستانهای حقیقی سرنوشت تاریخ بشریت از راه همه ابزارهای رسانه ای بگونه ای رسا و گویا و قابل درک به او گوشزد شود .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چرا در تشهدهای نماز بر بندگی پیامبر پیش از پیامبری او تاکید می کنیم؟!
      ---
      خداوند جهان آفرینش با هدف پاسداری از بی همتا بودن یگانه ذات اقدس خود در همه و یژگیهای خداوندی الوهیت و عبودیت و ربوبیت ، در سر تا سر قرآن ، به پیامبران خود سخت تهدید کرده که اگر هر آفریده ای حتی پیامبران را در این ویژگیها سهیم کنند سر انجام بحکم الهی آیه قرآنی محکم و مفصل و غفلت ناپذیر « وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ » ﴿ آیه ۶۵ سوره زمر ﴾ و بحکم بسیاری از آیات دیگر سر تا سر قرآن ؛ تمامی عبادتها و نیکوکاریهای حاصل عمر آنان تباه و نابودخواهد شد و در قیامت در زمره زیانکاران قرار خواهند گرفت و به عذاب الهی نابخشودنی ابدی این سهیم سازی دچار خواهند گردید و با وجود این آیات هیچ تردیدی باقی نمی ماند که حقیقت بندگی پیامبران بر پیامبری آنان اولویت اول انکار ناپذیر است ؛ و با هیچ دلیل از دانش ناچیز و ناقص ذهن ناتوان بشر بدون استثنا ، با وجود این همه تاکیدها و هشدارهای محکم و مفصل غفلت ناپذیر در سر تا سر وحی بی خدشه الهی قرآن ، هرگز نباید فراموش کردو نمی توان پیامبران یا هر بنده دیگری را در ویژگیهای مذکور منحصر به یگانه ذات اقدس خداوند سهیم ساخت .
      متدین اگر هر باوری را بنام دین و مذهب در تضاد با این تاکیدی که در تشهد خود در همه نمازها تکرار می کند بپذیرد نماز خود را باطل کرده و همه قول قرارهایی را که در سر تا سر نماز با خدا می بندد دروغ محض به حساب او ثبت خواهند شد و بحکم خداوند در سر تا سر قرآن پیامدهای شوم چنین باور باطل نابخشودنی در دنیا و آخرت دامنگیر او خواهد بود .

  • ناشناس
    0

    در حالی که خداوند در قرآن پیامبر اسلام را در ایات محکم و مفصل انکار ناپذیر ۴۴ تا ۵۱ سوره « حاقه » تهدید می کند که هرگز حق ندارد در در دین ناب منحصر به یگانه ذات اقدس الهی دخل و تصرف کند ؛ چگونه به بشر غیر متصل به وحی اجازه می دهیم پیوسته با من در آوردی و جعل بنام پیامبر و اهل بیت مظلوم آنحضرت در این دین دخل وتصرف کند و اصالت الهی حجت این دین را با تصورات خرد گریز و اثبات ناپذیر با طل ذهن ناتوان خود که با محکمات قرآن و عقل تضاد آشکار دارند لوث و نابود سازد و این دین را به بازیچه تبدیل کند؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد