خطکشی انقلابی و غیرانقلابی بین هیأتیها درست نیست/ حد سیاسی خواندن تا کجاست؟
امیر عباسی مداح اهل بیت (ع) گفت: ما قرار نیست بین مردم خط کشی کنیم که این انقلابی است و دیگری غیر انقلابی است. من از خط کشیهایی که میشود ناراحت هستم. من معتقد هستم همه برای انقلاب اسلامی دلسوز هستند.

امیر عباسی، مداح جوانی است که با صدای سوزناکش نمونهای از معجزات و الطاف امام حسین (ع) به شمار میرود. او متولد ۱۳۶۰ است و از کودکی لکنت زبان داشته، اما عشقش به امام حسین (ع) مانع از گام برداشتن در این راه نشد. آنقدر به امام حسین (ع) عشق دارد که فقط هنگام نوحهخوانی مشکلی در گفتار ندارد و این، نمونهای از معجزه امام حسین (ع) است. در ادامه مشروح گفتگو با امیر عباسی، ذاکر سرشناس کشور را میخوانید:
شما در اشعاری که میخوانید به مسائل روز هم اشاره میکنید، اما در جایی گفته بودید که هیأتها سیاستزده نباید باشند، تفاوت این مساله در کجاست؟
حد سیاسی خواندن تا جایی است که خود واقعه کربلا را تحت تاثیر قرار ندهد. یعنی محوریت باید واقعه کربلا باشد، اما خب از این مساله هم نباید غفلت کرد. ممکن است کسانی نظرات دیگری داشته باشند، اما به نظرم محوریت باید عاشورا و حضرت امام حسین (ع) باشد و حول مساله عاشورا به مسائل سیاسی و ولایت و عدالت و استکبارستیزی و سایر مسائل لازم وارد شد. اینها باید حول محور عاشورا باشد.
مداح اگر فکر میکند صحبتش روی مخاطب نوجوان و جوان و یا حتی مخاطب بزرگسال اثرگذار است، چه ایرادی دارد صحبت کند. بالاخره صحبت کردن هم مانند خواندن یک ابزاری برای رساندن پیام است. مثل این است که برخی بگویند هنگامی که روضه میخوانی فقط باید شعر بخوانی، نباید صحبت کنی. در صورتی که حین روضهخوانی باید یک جایی علاوه بر شعرخوانی، واقعه را تعریف کنی تا بهتر درک بشود.
فعالیت سیاسی هیأتها به چه نحوی باید باشد؟
مداح نباید در همه ریزهکاریهای سیاسی وارد شود، ولی هرجایی که لازم است، باید موضع داشته باشد. این قابل توجیه نیست که در مسائل مهم مملکتی و مردمی سکوت شود. چون بالاخره مداحان صدای مردم هستند و باید حرف مردم را بزنند. نباید در مسائل مهم به خاطر منافع شخصی و روزمره سکوت کنیم. در این حالت به وظیفه خود عمل نکردهایم. اما نباید سطح موضعگیری را کاهش داد، مثلا اگر یک هنرمندی حرفی زد، خیلی نباید اهمیت داد. باید مسائل را اولویتبندی کرد.
بعضا به برخی هنرمندان یا ورزشکاران ایراد گرفته میشود که چرا در مسالهای که تخصصی است و شما در آن زمینه تخصص ندارید، موضعگیری میکنید. آیا این ایراد را میتوان به مداحان هم گرفت؟
مداحان در جامعه محبوبیت دارند. شاید تخصص یک مداح فقط در زمینه شعر و نوحه باشد و در مسائل روز تخصص لازم را نداشته باشد. اما به کارشناسان خوبی دسترسی دارد و میتواند از آنها کمک بگیرد. اگر تلفیقی بین آنها صورت بگیرد و با مشاوره از آنها موضعگیری دقیق و خوبی داشته باشد، شاید راهکار درستی باشد. البته هرکس هرچه میگوید خود باید جوابگو باشد. اما باز هم تاکید میکنم همه باید موضع داشته باشیم. اما موضع احساسی و سوار بر موج جامعه نباشد، موضع باید کارشناسانه باشد.
شما در جامعه به عنوان یک مداح انقلابی شناخته میشوید، اما با بسیاری از جلساتی که خیلی با فضای انقلاب اسلامی آشنایی و همراهی ندارند، ارتباط دارید.
چرا ارتباط نداشته باشم؟ ما قرار نیست بین مردم خطکشی کنیم که این انقلابی است و دیگری غیرانقلابی است. من از خطکشیهایی که میشود ناراحت هستم. من معتقد هستم همه برای انقلاب اسلامی دلسوز هستند. شاید بعضی مواقع برخی ایراداتی میبینند و میبینیم، شاید برخی دلسرد شوند ولی با انقلاب معاند نیستند. ما وظیفه داریم اینها را دوست و برادر و هم اعتقاد خود بدانیم و یقینا همینطور است و غیر از این نیست. من یقین دارم ما همه با کمک یکدیگر میتوانیم مقابل آمریکا بایستیم. اینکه فقط جمعی از افراد انقلابی مقابل آمریکا بایستیم، امکانپذیر نیست. حتی اگر دفاع مقدس را بررسی کنید خواهید دید که از هر قشر و هر اعتقادی پای کار جبهه بودند. باید خط کشیهای انقلابی و غیرانقلابی را کم کنیم و جذب حداکثری داشته باشیم.
شما و بسیاری از مداحان در شعرهایتان راجع به مباحث مختلف شعر خوانده و میخوانید. چرا در شعرهایتان به موضوعاتی مثل عدالت اجتماعی مثل فقرزدایی نمیپردازید؟
من این را قبول دارم که تا الان در این حوزه ورود نکردیم، اما در عمل به این مساله پرداختیم. رفقای مداح الان در کرمان و کرمانشاه و دیگر مناطق محروم زحمت میکشند. اما قبول دارم که جز در موارد خاص به مساله عدالت نپرداختیم که انشاءالله ورود پیدا خواهیم کرد.
در مصاحبهای گفته بودید من توانایی قرائت قرآن و اذان گفتن ندارم، اما میتوانید مداحی کنید، دلیلش چیست؟
نمیدانم. تا به حال فکر نکردم و نمیکنم. برخی میگویند دلیل پزشکی دارد، نمیدانم. ولی احساس میکنم دلیلش فقط و فقط لطف امام حسین (ع) است.
یکی از آنهایی که به دلتان نشسته کدام است؟
الان نوحه یادم نیست، اما یک ملودی ساختم که باز هم تاکید میکنم که به نفس پاک مداح و اخلاص بینظیر سینهزنها ماندگار شد.
کنار قدمهای جابر
سوی نینوا ره سپاریم
ستونهای این جاده را ما
به شوق حرم میشماریم
ما در راه عزاداری امام حسین هر کاری بکنیم، باز هم کم گذاشتهایم، اما باید از مردم هم دستگیری کرد و حال مردم و همسایهها را رعایت کرد. برخی میگویند چرا آنها تا دیروقت پارتی میگیرند، ما هم تا دیر وقت جلسه میگیریم! اصلا نباید هیأت را با پارتی مقایسه کرد. هیأت باید طوری اداره شود که مردم محله از اینکه در محلهشان هیأت است، لذت ببرند. مشکلات محله را برطرف کنند، حتی با حضورشان امنیت محله برقرار شود.
منبع: فارس
10
سلب ویژگی انقلابی و ضد انقلاب از هیئتها تشویق ترویج انحراف و گمراهی است --- آن هیئت انقلابی است که به انقلاب قرآن علیه من در آوردیها و انحرافات روز افزون ، که پیوسته توسط دین فروشان دنیا پرست منفعت جو به دین افزوده می شوند ، با تکیه به قرآن و عقل بپیوندد و صادقانه به مبارزه ی ارشادی بی وقفه علیه من در آوردیها وانحرافات بپردازد و چنین انقلابی را محض رضای خدا در همه جا ادامه دهد. هیئت ضد انقلاب آن است که با نشر و ترویج من در آوردیهای دین زدای ضد قرآن و عقل پیوسته مردم را منحرف و گمراه می کند و با تفرقه و فتنه افکنی میان مسلمانان آب به آسیاب دشمنان دین و مذهب می ریزد. تقسیم هیئتها که نام مذهبی را به خود می دهند با توجه به گرایشها و جهت گیریهای و رفتارهای درست و نادرستی که در آنها آشکار است به انقلابی و ضد انقلاب برای تنظیم برخورد قانونی ضابطه مند لازم با هر نوع از آنها و حمایت از دین داری مردم و مصون نگه داشتن مذهب از هرگونه غلو و انحراف دین زدا خواست منطقی قرآن و عقل و مثبت و سازنده است. سیاسی در مفهوم دین و مذهب و در سایه نظام مقدس اسلامی پایبندی به اصول توحیدی مکتب قرآنی دین و مذهب ناب حق و معتبر و تحریف نیافته ی اهل بیت است. سیاست بازی پرداختن به تحریف دین و مذهب با دامن زدن به من در آوردیهای دین زدا در تضاد با قرآن و عقل و گمراه کردن مردم و دور کردن آنان از مکتب توحیدی قرآنی اهل بیت در جهت تامین منافع دنیوی و دین فروشی و سلطه طلبی و غلبه بر اذهان مردم و کمک به دشمنان دین و مذهب است.