اثر ۱۳ صفر بر بازار طلا

قیمت طلا امروز یکشنبه ۲۸ مرداد تحت تاثیر دو اتفاق قرار گرفته؛ یکی موج کاهشی نسبتا شدیدی که در ابتدای معاملات قیمت طلا را تا ۶۰ هزار تومان در هر گرم پایین آوده و دومی روایتی منتسب به امام صادق که می‌گوید خرید طلا در روز ۱۳ صفر خوش‌یمن است.

اثر ۱۳ صفر بر بازار طلا

طلا خریدن در ۱۳ صفر و خوش‌یمنی آن را به روایتی از امام صادق (ع) نسبت داده‌اند. در متنی که دست‌به‌دست می‌شود ادعا شده امام ششم توصیه اکید کرده خرید طلا در ۱۳ صفر شگون دارد و پر از خیروبرکت است.

نویسنده متن در ادامه تقریبا خود را لو می‌دهد: حضرت فرموده‌اند در روز‌های یکم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم، بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم هر ماه قمری، آغاز هر کاری از جمله خریدن طلا مبارک است. امسال ۱۳ صفر با روز یکشنبه ۲۸ مرداد مصادف است و قیمت طلا ۱۸ عیار در شروع معاملات به گرمی سه میلیون و ۴۱۷ هزار تومان می‌رسد. اگر ماجرای خرید طلا در ۱۳ صفر به گوشتان خورده، این نوشته کمک می‌کند اصل موضوع را بفهمید.

ماجرای خرید طلا در روز ۱۳ صفر

خرید طلا در روز ۱۳ صفر شگون دارد و می‌تواند پر از خیر و برکت باشد. این جمله عجیب خلاصه متن نسبتا بلندبالایی است که روز‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دست به‌دست می‌شود. بخشی از متن را تا توانسته‌اند به نفع خودشان تنظیم کرده‌اند: حتی خرید یک تکه کوچک طلا در این روز می‌تواند برکت و فراوانی را به مال بیاورد. لزومی ندارد که حتما سرمایه بزرگی برای خرید طلا در ماه صفر داشته باشید.

روز ۱۳ صفر در تقویم هجری قمری، با روز یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ مصادف شده و طبق انتظار همان متن باعث شده کلی آدم از گوگل درباره حکمت خرید طلا سوال کنند. شگفت‌انگیز اینکه موتورجستجوی شماره یک جهان از حجم داده‌ها و اطلاعات تقریبا متناقض سرگیجه گرفته است.

خرید طلا در روز ۱۳ صفر به نوشته بعضی سایت‌ها برکت دارد و بعضی دیگر نوشته‌اند باید از خرید طلا در روز ۱۳ صفر پرهیز کرد. در مورد اول، منبع همان روایت بدون سند و مدرک از امام صادق (ع) است. منابع اینرنتی مورد دوم را هم به امام ششم شیعیان نسبت داده‌اند و از قول سید بن طاووس نوشته‌اند امام صادق علیه‌السلام روز سیزدهم ماه قمری را نحس می‌دانند و اعتقاد دارند انجام هر کاری در این روز کراهت دارد.

خرید طلا در روز ۱۳ صفر، به این ترتیب احتمالا نوعی شیطنت و در بهترین حالت خرافه است. شایعه‌ای مشابه درباره خرید طلا در چهارشنبه آخر ماه صفر وجود دارد منتها ظاهر امر نشان می‌دهد آنچه در روایت‌های مذهبی پیرامون توصیه به دعا و نیایش و حاجت‌روایی نقل شده را به خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری روی طلا چسبانده‌اند جستجو برای روایت منسوب به امام صادق علیه‌الاسلام بی‌نتیجه می‌ماند. ظاهرا چنین چیزی اصلا وجود ندارد اگرچه نقل قول سید بن طاووس را می‌توان در صفحه ۱۱۴ از جلد اول کتاب الدروع الواقیة پیدا کرد. همانی که درباره کراهت سیزدهمین روز ماه قمری هشدار می‌دهد.

قیمت طلا روز یکشنبه ۲۸ مرداد

قیمت طلا روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳، بی‌توجه به خرافات و شایعات مانند روز‌های گذشته تحت تاثیر عوامل اقتصادی حرکت می‌کند. هر گرم طلا ۱۸ عیار در ابتدای معاملات صبح امروز تا سه میلیون و ۴۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده که با اینکه کف قیمت ۱۳ روز اخیر به حساب می‌آید هنوز با کف قیمت ثبت‌شده در مرداد ماه فاصله دارد.

قیمت طلا ۱۸ عیار روز دوشنبه اول مرداد ۱۴۰۳، روی پله سه میلیون و ۳۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت و پس از آن در یک حرکت صعودی پرشتاب تا ۱۳ مرداد به سه میلیون و ۶۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان پیش رفت. طلا در روز‌ها دو هفته گذشته میانه کانال سه میلیون تومان را ترجیح داده و بیشتر حوالی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیده شده است.

قیمت طلا از اول سال ۱۴۰۳، نوسان زیاد به چشم دیده؛ به‌عنوان مثال در حالی که خرید هر گرم طلا ۱۸ عیار روز هفت فروردین سه میلیون و ۲۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان هزینه داشت، در ۲۵ فروردین ماه موفق شد قله تاریخی سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان را فتح کند.

طلا پنجشنبه ۲۵ مرداد در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با حضور روی پله سه میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۰۰ تومان به کار خود پایان داد. قیمت طلا به طور کلی در هفته گذشته جز یک روز، نزولی بوده، اما در شروع هفته جدید دوباره ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان رشد کرد.

قیمت طلا روز شنبه ۲۷ مرداد برخلاف انتظار گران شد و کارشناسان به همین خاطر اعتقاد داشتند روند بازار به زودی تغییر خواهد کرد. طلا در شروع معاملات روز یکشنبه ۲۸ مرداد، سیر نزولی سریعی را آغاز کرد و ابتدا تا سه میلیون و ۴۳۰ هزار تومان پایین آمد و در ادامه روز به سه میلیون و ۴۱۷ هزار تومان هم عقب‌نشینی کرد.

قیمت طلا امروز در ابتدای معاملات ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است اگرچه بخشی از بازار هنوز مقاومت می‌کند و دوست دارد دودستی به سکوی سه میلیون و ۴۴۲ هزار تومان بچسبد. حتی در این حالت هم افت قیمت طلا نسبت به روز گذشته حدود ۳۴ هزار تومان برآورد می‌شود.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد