در دام شبه علم نیفتید!

سوگل دانائی/ منجم آماتور

در دام شبه علم نیفتید!

شب گذشته بازهم روایت رویت یک شی عجیب در آسمان عده ای را درگیر مفاهیم علمی و تخیلی کرد. این اتفاق درست چند هفته پس از شنیدن صداهای عجیب در آسمان یک اتفاق قابل حدس بود، آن هم از چند جهت.
در ادامه علت این قابل حدس بودن را خودتان متوجه خواهید شد.
در بلبشوی دنیای علم و تفاوت آن از شبه علم، مشاهده اتفاقات این چنینی چندان عجیب نیست. چند هفته گذشته اعلام شد که صدای عجیب در آسمان شنیده می شود و احتمالا وجود آدم فضایی و سفینه‌ای که آن‌ها را به زمین بیاورد وجود دارد. این داستان به همینجا ختم نشد. عده ای حتی گمان کردند که در مجموعه عریض و طویل ناسا هم توجیهی برای این اتفاق وجود دارد و سایت ناسا را زیر ورو کردند. درصورتی که ما در سایت فارسی خبر فوری در گزارشی نوشتیم که با چند ترفند ساده می‌توانید این صدا را بسازید و برای این کار تنها یک گوشی هوشمند و یک نرم افزار ویرایش صدا لازم است. شب گذشته هم اتفاق رویت شی عجیب ذهنیت وجود آدم فضایی را بار دیگر به ذهن ما متبادر کرد. البته این شی عجیب و نورانی در اصل یک موشک قاره پیمای متعلق به کشور روسیه بود!
بیایید تمام این اتفاقات را کنار هم بگذارید و از اتفاقات مشابه آن در گذشته نیز استفاده کنید. بد نیست قوه تخیلتان را برای دقایقی از کار بیندازید و دوباره به ماجرا نگاه کنید. برای بررسی علمی یک مساله ابتدا باید صورت مساله را برای خودتان مشخص کرد. بد نیست از خودتان بپرسید که آیا باور دارید یوفو یا آدم فضایی وجود دارد؟ اینکه باور دارید آنها روزی با سفینه خود قرار است به زمین ما سفر کند و آن را نابود کنند؟ شاید پاسخ به این سوال بتواند تا حد زیادی تکلیف شما را با مسائل اینچنینی روشن کند. در قدم دوم باید بدانید که دنیای علم هر لحظه در حال تغییر و تحول است، در قرون گذشته افراد زیادی معتقد به نظریه زمین مرکزی بودند، سالها گذشت و دانشمندان زیادی با تحقیق توانستند به این باور برسند که زمین اتفاقا مرکز جهان نیست و این خورشید نیست که به دور زمین می گردد و دقیقا برعکس این باور در دنیای علم وجود دارد. ازطرف دیگر ما درباره دنیای آدم فضایی‌ها و حیات در کرات و سیارات دیگر به هیچ نتیجه قطعی نرسیدیم و همه چیز در حد حدس و گمان است. مرور همین چند نکته در برخورد اولیه با مسائلی که به علم و دنیای شبه علم مربوط هستند می تواند ما را در حل مساله یاری کند.
از جنبه دیگر همیشه افراد ساده لوح که با دیدن یک تصویر و یا یک صدا باورشان به خطر می افتد وجود دارند و اتفاقا این گروه هستند که می‌توانند باور سایرین را هم مورد تغییر قرار دهند البته این اشخاص فقط درباره مسائل علمی اینگونه برخورد نمی کنند. این ماجرای رویت شی عجیب در آسمان و صدای نامتعادل هم احتمالا باید از جانب همین افراد نشات گرفته باشد.
اما در پایان باید بگویم که دنیای شبه علم و خرافات مرز باریکی تا دنیای علم دارد. برای اینکه ناخواسته ساکن دنیای شبه علم نشویم بهتر است تکلیف خودمان را با باورهای علمی در زندگی مشخص کنیم و تا زمانی که خبری را در منابع معتبر علمی ندیدیم به آن اعتماد نکنیم. از واقعیت‌های غیر علمی نهراسیم و بدانیم که دانشمندان زیادی هر لحظه در حال تحقیق و جستجو هستند و دیدن یوفو یا ادم فضایی در صورت وجود اول از همه باید برای آنها مهم باشد!

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • حسینی
    0

    بسیار عالی بود.... دقیق و جامع... تشکر

  • محمود
    0

    درود بانو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها