غرامت برجام

دولت رئیسی به دنبال مذاکره با آمریکا برای دریافت غرامت است

دولت رئیسی به نیمه‌راه رسیده و حال پس از انتشار اخباری درباره آزادسازی مشروط دلارهای ایران در کره‌جنوبی، خبر مذاکره حقوقی با آمریکا بر سر دریافت خسارت از برجام شنیده می‌شود.

 دولت رئیسی به دنبال مذاکره با آمریکا برای دریافت غرامت است

ظاهراً دولت پس از توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی، حال به دنبال راهی برای دریافت غرامت از خروج آمریکا از برجام است. آنجا که مخالفان برجام همیشه به ظریف، وزیر امور خارجه پیشین و دولت روحانی انتقاد می‌کردند که دست ایران درباره خروج آمریکا از برجام بسته است.

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری معتقد است بهترین راه دریافت خسارت از آمریکا بابت خروج یک‌طرفه از برجام، مذاکره حقوقی با آمریکاست. آن‌طور که ایسنا گزارش داده است محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران گفته است که «بهترین راه» برای تعیین خسارات ناشی از خروج آمریکا از توافق اتمی برجام، مذاکرات حقوقی بین ایران و آمریکا از طریق دیوان داوری ایران و آمریکا در لاهه هلند است. دهقان گفته «ما پیشنهاد شفاهی خود را به دولت داده‌ایم و پیشنهاد کتبی را هم می‌دهیم و فکر نمی‌کنم کسی مخالفت داشته باشد.»

دیوان دادگستری بین‌المللی اخیراً در حکمی درباره شکایت ایران از آمریکا برای آزاد کردن حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی، رأی داد که درباره دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی ایران صلاحیت قضایی ندارد اما در عین حال آمریکا را ناقض عهدنامه مودت با ایران می‌داند و از دو کشور خواسته تا طی دو سال آینده میزان این خسارت را تعیین کنند.

در حکمی که دیوان دادگستری بین‌المللی صادر کرده، تاکید شده است که اگر ایران و آمریکا تا فروردین ۱۴۰۴ درباره میزان خسارات به توافق نرسند، دیوان لاهه در صورت درخواست این دو کشور می‌تواند مبلغ خسارات را تعیین کند.

پیش از این بحث دریافت غرامت از آمریکا بابت خروج از برجام مطرح شده بود؛ جایی که مرندی مدعی شد، بحث دریافت غرامت را مطرح کرده ولی با مخالفت حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت مواجه شده است.

در همان زمان سایت حسن روحانی در پاسخ به این ادعا نوشت: موضوع شرط غرامت در نشست سران عالی رتبه نظام مطرح شد و مورد موافقت قرار نگرفت و از آنکه آمریکا شروط خود را کنار گذاشت، مساله پس غرامت هم دیگر مطرح نشد. این تصمیم نظام بود که فعلاً مساله غرامت خروج آمریکا از برجام پیگیری نشود نه اینکه روحانی مخالف آن باشد.

پس از آن سایت جماران به نقل از یک مقام مذاکره‌کننده پیشین نوشت: هیچ گفت‌و‌گویی درباره طلب غرامت از آمریکا بین محمدجواد ظریف و محمد مرندی انجام نشده است. درخواست غرامت از آمریکا بابت خروج آمریکا از برجام، طرح ناکام تیم فعلی بود و حالا می‌خواهند آن را منتسب به دولت قبل کنند و با جعل نقل‌قول و حتی طرح خیالی آن در جلسه هیات دولت، شکست خود در اجرای این خواسته را به دولت سابق ربط دهند.

حال آن‌طور که دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفته کسی با این طرح که فعلاً شفاهی مطرح شده، مخالف نیست و ظاهراً مخالفانی در خیابان به راه نخواهند افتاد و تنها منتظر ارائه کتبی طرح و اقدام هستند.

منبع: سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها