وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشستی درباره قفقاز در تهران:

جنگ در قفقاز پایان یافته و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت فرا رسیده است/ حوادث غزه جنایت جنگی علیه بشریت است

نخستین نشست وزیران امور خارجه فرمت ۳+۳، با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان و به میزبانی تهران آغاز شد.

جنگ در قفقاز پایان یافته و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت فرا رسیده است/ حوادث غزه جنایت جنگی علیه بشریت است

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این نشست به شرکت‌کنندگان خیر مقدم گفت و افزود: خوشحالیم دومین نشست سازوکار منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ با حضور وزرای خارجه حضار محترم در تهران برگزار می‌شود. امیدواریم در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور موثر و سازنده کشور دوست، گرجستان باشیم. 

فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه این منطقه شامل روسیه، ترکیه و ایران است. پیش از این، نشست ۳+۳ در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۰ و در سطح معاونان وزرای خارجه و بدون حضور گرجستان در مسکو برگزار شده بود.

بر اساس آنچه که اعلام شده، در نشست امروز وزیر امور خارجه گرجستان به دلیل مسائل و اختلافات ارضی که با روسیه دارد، شرکت نکرده است.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه، با اشاره به عنوان این نشست گفت: عنوان این نشست نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و تلاش جمعی برای استقرار صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه مردم منطقه برگزار می‌شود.

او گفت: در این نشست وزیران امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده  علاوه بر تبادل‌نظر در خصوص موضوعات منطقه قفقاز، فرصت خواهند داشت که در خصوص روابط دوجانبه و مناسبات فیمابین نیز گفت‌وگو و رایزنی کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: معتقدیم امروز فرصت تاریخی در اختیار همه کشورهای ماست. جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در منطقه قفقاز فرا رسیده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در این نشست همچنین مهمترین موضوعات بین‌المللی مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت، گفت: لازم می‌دانم تاثرات عمیق خود را از فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه و فلسطین در حال وقوع است بیان کنم. آنچه در غزه جاری است یک جنایت جنگی مسلم رژیم اسرائیل علیه بشریت است و  هر انسانی از دیدن صحنه‌های هولناک کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی متاثر می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این نشست گفت: ادای احترام می‌کنیم به روح همه شهدای فلسطینی؛ زنان و کودکانی که این روزها زیر بمباران‌ها و نقض فاحش حقوق‌بشر با پدیده‌ای شوم به نام نسل‌کشی رژیم صهیونیستی مواجه هستند. در این برهه حساس و تعیین کننده لازم است جامعه جهانی پیامی متحد و قوی به رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر توقف فوری جنایات جنگی علیه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و رفع محاصره و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و مخالفت جدی با کوچ اجباری ساکنان غزه ارسال 

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها