بررسی پیامدهای رای اعتماد نمایندگان به همه وزرای پیشنهادی پزشکیان

تغییر در صف‌بندی سیاسی مجلس/ جبهه پایداری اکثریت را از دست داد/ اتحاد قالیباف و پزشکیان علیه تندروها

رای اعتماد نمایندگان مجلس به همه وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان این پیام مهم را در خود داشت که برخلاف تصور گذشته، این مجلس در اختیار جبهه پایداری نیست.

تغییر در صف‌بندی سیاسی مجلس/ جبهه پایداری اکثریت را از دست داد/ اتحاد قالیباف و پزشکیان علیه تندروها

آرای امروز نمایندگان به وزرای پیشنهادی حکایت از آن داشت که درباره دو وزیر بحث برانگیز کابینه یعنی وزیر بهداشت و وزیر میراث فرهنگی، اکثریت شکننده ۱۶۳ نفری به دولت رای دادند و این یعنی ۱۸ رای بیش از حدنصاب ۵۰ درصدی مجلس.

در واقع جبهه پایداری که چهره های اصلی آن با وزرای متعددی مخالفت کرده بودند، نتوانستند حتی درباره وزرای بحث برانگیز، اجماعی در مجلس ایجاد کنند. هرچند موافقان دولت درباره وزرای دفاع، دادگستری یا حتی آموزش و پرورش توانستند رای بالای ۲۸۱ یا ۲۶۸ نفری ثبت کنند.

فاصله رای ظفرقندی و نصیرزاده که پایین ترین و بالاترین آرا را در اختیار داشتند، ۱۱۸ رای بود که نشان داد آرای خاکستری مجلس تا ۴۰ درصد ترکیب قابلیت نوسان دارد.

با این حال ائتلاف دو فراکسیون قالیبافی ها و مستقلین، حالا بیش از ۵۰ درصد آرا را در اختیار دارد که پیام مهمی به دولت می‌دهد برای آنکه بتواند روی همراهی مجلس حساب کند.

نکته جالب، سرنوشت فراکسیون انقلاب اسلامی است. فراکسیونی که در ماه های گذشته مدعی برخورداری از اکثریت بود اما آنها دیشب ۴ وزیر پیشنهادی دولت را رد کردند اما امروز، همه آن چهار وزیر از مجلس رای اعتماد گرفتند. برخی از آنها مانند وزیر کار، حتی قریب به ۵۰ رای بالاتر از نصاب ۱۴۵ نفری داشتند.

به این ترتیب روشن است که ترکیب مجلس بدون در نظر گرفتن فراکسیون بندی های سابق، حالا کاملا متفاوت از گذشته شده و چهره های جبهه پایداری قابلیت مانور در مجلس را از دست داده و جایگاه محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس کاملا تثبیت شده است.

البته اگر دولت پزشکیان در ماه های آتی به هر دلیل نتواند محبوبیت خود را حفظ کرده و ائتلاف پزشکیان و قالیباف لهم بخورد، کار دولت با نیروهای تندرو مجلس سخت خواهد شد.

منبع: اخبار روز آزاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    10

    غلام حلقه بگوش.....

  • تلمبه
    3

    درود بر آیت الله پزشکیان .درود میانه رو .تف بر ذات تندروی

  • جوجوله
    2

    این پایدار ها جز چاخان و شعار چیزی ندارند واس ارایه دادن

  • حسن ستار
    5

    بینوا وبدبخت ایران وایرانی

  • ناشناس
    0

    خدا انسان را در بدو تولو عاقل و موحد وعادل خلق کرده و مطامع دنیوی و مشاعل ساختگی و لباسهای عاریه ای شیطانی روح انسان را آلوده میکند خدا را شکر مجلس به تعقل و تفکر و فطرت پاک برگشته و در فکر خرمات رسانی به ملت و دوری از زمزمه و وسوسه خناسان اصلاح گردیده متفکران تعریف ساده و قابل فهمی از رقابت و رفاقت سیاسی و وفاق و خدمت به مردم ارایه دهید بزرگسالان و تصیم گیرندگان کشور باید درک صحیحی از عنوان شغلی و احزاب و خدمت بدانند

  • ناشناس
    1

    حالا که ازبالا گفتند به همه رای بدهییدتفسیرهای ابکی شروع شدند

  • ناشناس
    1

    دوستی مجلس بادولت مثل دوستی موش وگربه هستش خیلی دوام نمی اورد

  • ناشناس
    1

    این میتونه یه شروع خوب باشه برای دولت یه شروع شاد!

  • ناشناس
    1

    پایدارایها کمر در نابودی کشور بستند که تا الان کاملا موفق بودند زیر کمر مردم وکشور شکستند

  • ناشناس
    0

    انشاالله خیره امیدوارم که همیشه باهم متحد باشید درود بر آقای پزشکیان عزیز و آقای قالیباف محترم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد