آغاز جنگ داخلی در افغانستان؛ شهرهای بزرگ در خطر سقوط

موج تازه پناهندگان افغان به ایران؛ تهران به بحرانی جدی نزدیک می‌شود؟

با گسترش درگیری ها در افغانستان اوضاع رو به وخامت گراییده است و بسیاری از مردم این کشور ناچارند تا خانه هایشان را رها کرده و به مناطق امن تر پناه بیاورند.

موج تازه پناهندگان افغان به ایران؛ تهران به بحرانی جدی نزدیک می‌شود؟

نقشه درگیری ها در افغانستان از افزایش بحران در این کشور خبر می دهد. هر چند ایالات متحده دست به حمله به گروه طالبان زده اما انها کماکان به ایالات شمالی و جنوبی کشور می تازند و مخالفان را از سر راه بر می دارند. اخرین تصاویر منتشر شده از شهرهای درگیر با گروه طالبان از به آتش کشیده شدن خیابان ها و محل کسب مردم عادی حکایت می کند و غیرنظامیان کماکان کشته می شوند. بر اساس تازه‌ترین خبرها از قندوز در شمال شرق و سرپل در شمال افغانستان افراد طالبان وارد این دو شهر شده و درگیری در شهر بالا گرفته است. همزمان طالبان ادعا کرده‌اند که در شهر تالقان، مرکز تخار هم پیشروی کرده‌اند و "کنترل" شهر را در اختیار دارند. این اظهارات طالبان از سوی منابع دولتی و یا مستقل هنوز تایید نشده است. اما دولت می گوید به شهرهایی که به تصرف طالب ها درآمده نیرو می فرستد. حضور و پیش روی این گروه در شهرهای مهم و اساسی افغانستان و تلاششان برای به تصرف در آوردن بخش هایی چون هرات نشان می دهد که وضعیت در افغانستان بحرانی تر از آن است که تصورش می رفت.

جنگ داخلی در افغانستان به کدام سو می رود؟

جنگ داخلی در افغانستان عملا اغاز شده . از زمانی که ایالات متحده خروج خود را از این کشور اعلام کرد، تا به امروز طالبان با افزایش حملات خود بخش های مهمی از کشور را به زیر سلطه در آورده است. این گروه مدعی است که اختیار نود درصد افغانستان را در اختیار دارد اما دولت این موضوع را تکذیب می کند. با این حال در بسیاری از بخش ها جنگ خانه به خانه ادامه دارد. آنهایی که مانده اند سلاح به دست گرفته اند و علیه طالبان می جنگند. نیروهای رسمی افغانستان برای مقابله با این خطر جدی اماده نیستند و تاکنون اثری که نیروهای محلی بر جنگ گذاشته اند را دولت نداشته است.

بسیاری از مردم افغانستان اشرف غنی را متهم ردیف اول اتفاقات اخیر می دانند. چرا که معتقدند او با پذیرش توافق با طالبان و ازاد کردن تعداد زیادی از زندانیان آنها عملا جان و نیروی تازه به این گروه تزریق کرده است. برخی دیگر انگشت اتهام را به سمت خلیلزاد می برند و می پرسند در دوحه چه توافقی بین امریکا و این گروه شده که نتیجه اش حملات بی وقفه به شهرها و ولایت افغانستان است؟

موج تازه پناهندگان افغان به ایران؛ تهران به بحرانی جدی نزدیک می‌شود

به نظر میرسد که خروج ناگهانی امریکا بدون پیش زمینه لازم فضا را برای جولان طالبان فراهم کرده است. نزدیک شدن افغانستان به جنگ داخلی هم از همین نقطه اغاز شده است. اوضاع این کشور با دهه نود میلادی که طالبان توانست به صورت کامل بر سراسر افغانستان تسلط یابد تفاوت اشکاری کرده است. مردم در مرکز و شمال افغانستان با تجربه بیست سال گذشته حاضر به پذیرش سلطه این گروه تندرو بر زندگی شان نیستند و در مقابل آن ایستادگی خواهند کرد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که گروه های قومیتی در افغانستان ممکن است که علیه یک دیگر سلاح به دست بگیرند. به ویژه آنکه احتمال صدور اسلحه از سوی کشورهای مانند پاکستان و تاجیکستان هم مطرح است. در چنین شرایطی می توان گفت که افغانستان در شرف یک جنگ داخلی قرار دارد که به نظر نمی آید مواجه با آن برای کشورهای زیادی دارای اهمیت باشد.

با همه اینها نگرانی بابت سرنوشت افغانستان حداقل برای کشورهایی که با آن مرز مشترک دارند حیاتی است. ایران و تاجیکستان و چین و روسیه و حتی هند مایلند تا وضعیت در افغانستان هر چه زودتر ثبات پیدا کند، چرا که این بی ثباتی می تواند به صورت مستقیم بر سرنوشت خود این کشورها هم موثر واقع شود. با این حال فراتر از مرز ها کشورهای دیگر چندان نگران اوضاع افغانستان به نظر نمی رسند. بسیاری از کشورها شهروندانشان را فورا از خاک افغانستان خارج کرده اند و از دور به روند اوضاع نظارت می کنند و راه حلی برای بروز یک جنگ داخلی خونبار در افغانستان ندارند. کاربران افغان شبکه های اجتماعی از کشورهای دیگر گلایه می کنند که آنها را در مقابله با طالبان تنها گذاشته اند. حتی حملات شنبه شب بمب افکن های امریکایی که به کشته شدن دویست طالب انجامیده هم کسی را راضی نکرده است.

از سوی دیگر کشورهای غربی طالبان را متهم می کنند که به تعهداتش به ایالات متحده پشت کرده است. رسیدن به توافقی میان سران طالبان و دولت افغانستان کار ساده ای نیست و همین امر احتمال جنگ داخلی را افزایش می دهد. بسیاری نگران تجزیه افغانستانند که بعید نیست در صورت ادامه درگیری ها و جنگ طلبی های طالبان رخ دهد.

موج آوارگان کشورهای همسایه را تهدید می کند

حضور طالبان در ولایت های افغانستان بسیاری از مردم را اواره کرده است. آنها مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شده اند و تصاویر می گوید در جاده های خاکی بین شهری به دنبال راه فرار می گردند. در چنین شرایطی هر چقدر که طالبان به سمت شهرهای بزرگ تر به ویژه در شمال افغانستان برود موج جدی تری از اوارگان به راه خواهد افتاد. در دوروز گذشته ویدیوهای بسیاری منتشر شد که در آن شهروندان افغانستان گروه گروه به سمت مرز با ایران راه افتاده اند.

اوایل تیرماه و زمانی که هنوز جنگ به وضعیت فعلی هم نرسیده بود، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل اعلام کرد که بر اثر تشدید ناامنی‌ و خشکسالی در افغانستان، شمار آوارگان داخلی این کشور به ۲۰۵ هزار نفر رسیده است.

موج تازه پناهندگان افغان به ایران؛ تهران به بحرانی جدی نزدیک می‌شود

با سقوط مرکز ولایت نیمروز، موج تازه حرکت آوارگان جنگ افغانستان به سمت ایران آغاز شده است. این نخستین بار است که در جنگ اخیر طالبان موفق شده تا مرکز یک ولایت را تصرف کند. برای آنها این یک پیروزی بزرگ و برای مردم افغانستان فاجعه ای عظیم است.پایانه مرزی میلک بین دو کشور که بخشی از مرز وسیع بین ایران و افغانستان است مسیری به حساب می آید که برای اوارگان راه نجات است.اب و برق بر روی شهروندان قطع شده و درگیری ها در داخل شهرها ادامه دارد. آنها که سلاح دارند مانده اند و بقیه راهی مرز با ایران شده اند تا خود را نجات دهند. اما برای ایران که بیشترین تعداد اوارگان افغان را در دهه های گذشته درخود جای داده،این اتفاق یک بحران به حساب می آید.

تهران همواره تلاش کرده تا بین طالبان و دولت مرکزی نوعی آشتی رخ دهد تا پیش از آنکه آتش جنگ سراسر افغانستان را بگیرد، راه حلی سیاسی پیدا شود . اما با وجود تلاش ها چنین اتفاقی رخ نداد و حالا ایران که به دلیل تحریم و همه گیری کرونا، خود با مشکلات اقتصادی رو به روست و حضور پناهندگان تازه از راه رسیده می تواند وضعیت را در ایران پیچیده تر کند.این نگرانی در کشورهای دیگری مانند ترکیه هم وجود دارد.اما به نظرمی رسد که تنها راه حل جلوگیری از بحران های ناشی از حضور پناهندگان تلاش به یافتن راهی جهت صلح در افغانستان باشد. چرا که در صورت ایجاد یک جنگ داخلی یا افزایش قدرت طالبان در افغانستان، مردم بیشتری مجبورند تا دست از خانه و کاشانه خود بکشند و راهی کشورهایی شوند که امنیت جانی آنها را حفظ می کنند. از آنجایی که مرز با ایران از وسعت زیادی برخوردار است و دو ملت زبان مشترکی دارند، حضور در ایران با استقبال بیشتری رو به رو خواهد شد و این برای ایران می تواند بحران تازه ای را ایجاد کند.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • re
    0

    آخر برای ما مشخص نشد ،طالبان جز دوستان محسوب می شوند ،یا به گفته برخی از آقایان ،این گروه سایه شوم آمریکا در افغانستان است ،اگر دشمنند ،در ایران چه می کردند.

  • وحید
    0

    اینا خود طالبان نباشن؟!!!!! گاماس گاماس نیروهاشونو توی کشور ما زیاد کنن !!!!!!

  • امین
    0

    اخه یعنی چی واقعا مردم سیستان دارن زره زره اب میشن بعد ورودی های مرز باز کردین همه افغانی ها ریختن اونجا بابا اخه چرا یکم فکر مردم خودتون نیستین تا کی ما باید هزینه های کشورهای دیگه رو بدیم تا کی غزه تا کی لبنان تا کی افغانستان سوریه پس ما مردم تو این کشور چیکاره ایم روزانه 500 نفر دارن بر اثر کرونا تو کشور فوت میشن یعنی جون مردم کشور دیکه از جون مردم ما مهم تره خب مارو بکشین راحت کنین دیکه

    نظرات شما -
    • مهیار
      0

      برو استراحت کن ،قاطی نکن از سیاست هیچی سرت نمیشه چه ربطی به لبنان وسوریه وفلسطین داره

    • سجاد
      0

      پاسخ به مهیار اقای عقل کل همه چی دان تو چرا میسوزی چون حرف حق زده ترش کردی بی مغز

  • ایرانی
    0

    سران ما در چند ماه قبل با استقبال از سران طالبان و باحمایت از انها خود یکی از حامیان جنگ افروزی در افغانستان است . .الان برای مردم افغان اشک تمساح می ریزد... لعنت بر این سیاست که نه لات می شناسد و نه ایت ا...

    نظرات شما -
    • دکستر
      0

      افغانی اسمت و زدی ایرانی ک چی تو غلط کردی ایران حامی جنگ همین ایرانی ها 40 ساله به شما افغانی ها اب و غذا و امنیت و ارامش دادیم شما چی یه اب دوقطره از افغانستان میومد خودتونو کشتید تو فضای مجازی که اب اشامیدنی افغانستان و ندید ب ایرانی ها در صورتی که روزی میلیون ها لیتر اب فقط شماها مصرف میکنید ب این پرویی نمیگن چی میگن پس حالا جدا از قاچاق موادمخدر و بدبخت کردن جوونهامون ما هیچی نمیگیم هی حرف میزنید مردمان ما بهترین ادمها و مهربانترین ادمها هستن برو عربستان تا بفهمی ایرانی یعنی چی وقتی میگم ایرانی یعنی ایرانی کاری ب مقام یا شهروند بودن ندارم همین ارتش اگر ارتش کشور دیگه بود از مرز با اسلحه ازتون پذیرایی میکرد ن مثل ارتش ایرانی ها مهربون باشه پناه بده وگرنه شما دکتر مهندس ک ندارید بیاد اینا ک میان 70 80 ساله یا بچه5 ساله ک اسم خودشونو نمیتونن بنویسن همون المان المان یا اتریش ک همه جا میگید همونا بیشتر از 22 سال باشی قبولت نمیکنن چرا چون بتونن ازت کار بکشن این ایرانه ک 90 ساله میاید قبولتون میکنن

  • راوی
    0

    مگر خود اقایان سیاستمداران نمیگفتند که سر نوشت هر کشور را مردم همان کشور باید حل کنند و نیروهای خارجی باید خارج شوند تا منطقه امن شودپس این چه وضعیست ؟ ؟ با شناختی که از طالبان داریم و کشتار دیپلماتهای بی دفاعمان در مزار شریف موضع کشورمان چیست؟ و شعار تا کی کار گشاست؟؟طالبان خطری بیمسئولیت و مانند داعش است و به هیچکس و هیچ چیز رحم نمیکند .....

  • اشکان
    0

    چرا جلوی ورود مهاجران افغانی در این شرایط،سخت اقتصادی و بیماری کرونا و بیکاری نمی گیرند الان حدود بیش از پنج میلیون افغانی در کشور مستقر شدند و تسلط،کاری بر کشور مردم پیدا کردند مردم ایران از بیکاری در آمدی ندارند ولی افغانی ها در ایران با اشتغال کاری به راحتی مسکن شغل و اتومبیل دارند و ضعیت بهتری دارند زندگی رفاه افغانی ها در ایران از خیلی ایرانی بیشتر هست و بعضی اونها به راحتی علیه مردم ایران جرم و جنایت می کنند مسولان کشوری و لشکری ایران دشمن مردم خودشون هست دوست مردم افغانی عراقی یمنی سوریه فلسطین و.. شدند همین روال پیش بره به دلیل فقر اقتصادی عدم ازدواج ایرانی ها نسل مردم ایران منغرض میشه افغانی ها که با تعداد فرزندپروری بالا جمعیت بالا بر کشور مسلط میشه کشور ایرانی توسط،افغانی ها اشغال میشه

  • ض
    0

    ای کاش افغانستان به چند کشور تقسیم میشد تا به این جنگ های 50 ساله پایان داده شود، و تا زمانی که این اتفاق نیفتد افغانستان روی ارامش نخواهد دید، حتی با انتخابات موزاییکی و تقسیم قدرت مثل گوشت قربانی که هیچ کس دست برتر را نداشته باشد

    نظرات شما -
    • .
      0

      افغانستان مناطقی که فارسی صحبت میکنند سهم ایران ومناطق پشتو سهم پاکستان بشه مشکل این کشور حل خواهد شد

  • ایرانی
    0

    وباز هم این وسط کی لطمه خواهد دید؟اقایون که فکرخودشون هستن وبس،زمانیکه طالبان رو دعوت می کردید وفرش قرمز براش پهن می کردید فکر اینجا رو نکردید!؟بعضی از تندروهای ماهم دائم بنزین ریختن روی اتش و طرفداری از طالبان و الان این شده که مردم افغانستان اواره شدن و مردم ایران هم روزبه روز تحت فشار بیشتر اقتصادی،و تقریبا نقشه فرضی دشمن بدون دخالت و با بیسوادی عده ای مسئول بیسواد داره درحال رخ دادن هست تا کمر ایران رو به دونیم کنند،طالبان داعش دوم منطقه هست و کافیه کمی قدرتش بیشتر بشه تا کشورهای دیگه رو به چالش بکشه و برای اونها دردسر بزرگ درست کند،واین نقشه خیلی دقیق و تمیز طراحی شده بود که پله پله داره پیش میره وبازهم بی کفایتی مسئولین ما ضربه به ایران و ایرانی خواهد زد،ویادمان نرود طالبان فقط دین و معیارخودش رو برهمه ادیان برتر می داند دقیقا مثل داعش

  • دن کیشوت
    0

    شما را به خدا، ای بی وجدانها،ای بی ناموس ها، ای بی وطن ها، مرزها را ببندید،این نوادگان مغول را به کشور راه ندهید.آقایان مسوولین،شما که با اسکورت و محافظ و جان فدا،جایتان امن است، به فکر مردم بدبختی باشید که چند روز دیگر باید مورد تجاوز و قتل و غارت افغانها قرار بگیرند، هموطن اعتراض کن

  • غلامی
    0

    اگر در زمان ترامپ که یک تاجر پول دوست بود می شد با پول با ان کنار امد چنانچه در زمانش با پول یهودیها به یکباره از برجام خارج شد و اما رئیس جدید اامریکا یک سیاستمدار کارکشته است اولین اقدام او که سیاست های قبلی را دنبال می کند همین جنگ داخلی در افغانستان است پشت این قضیه انگلستان و امریکا و با پول عربستان مرزهای ما را ناامن خواهند کرد و نوعی فشار اقتصادی و سیاسی وارد خواهند کرد

  • کاربر ناشناس
    0

    شهر بی کلانتره بیاید خوش آمدید جا برای همه هست

  • امیر1
    0

    باید جلو آنها را بگیرند به اقتصاد ما ضرر دارد کارگران ما همین الان هم کار سخت پیدا میکنند چه رسد که افغانی هم بیاید .ولی کشور ایران یعنی.سوریه.لبنان.افغان.یمن وو غیره که شما می دانید .

  • انصاری
    0

    پناهدادن به عدههی بیسلاح وزن وبچه خوب است اماباید به فکر جوانان کشور باشیم که بیکارند با یورش افغان به ایران وازدواج انها با دختران ایرانی چند سال بعد فاجعه بزرگی است که مسولین توجه نمکنند باید کشورهایی که اوضاع اقتصادشان خوب است در این امر شرکت کنند وگرنه نسلهای بعد صدمه میبینند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خب ایرانی ها بهشون دختر ندن. البته جدیدا برعکس شده و بیشتر ایرانی ها هستن که ازشون دختر می گیرن.

  • علی
    0

    داعشی نباشن بانقشه وارد کشور شن

  • ...
    0

    ما یه خونه خالی در شهرستان داریم کاش می شد در اختیار این پناهنده ها قرار دهیم

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      بعید می دونم ایرانی باشی ولی اگه ایرانی هستی این خونه رو در اختیار هموطنای خودت بذار که در به در دارن دنبال خونه می گردن.

  • بزرگمهر
    0

    دم از دین بزنی و میزبان چاقوکشهای آدم کش طالبان باشی از عزت نفس حکایت دارد.

  • اا
    0

    درستش این بود که این جماعت ترسو و بزدل افغانی را می سپردنشان به طالبان.

  • زنده باد ایران
    0

    افغانها که دارن وارد کشورمون میشن برا چیه فکر کردن نمیخاد یه نیرنگ و حقه جدید طالبان هست که کلانیروی خودشون به بهانه آوارگی و جنگ زدگی بیارن ایران و ملیون نفر افغانی هم که قبلا بودن با هم شوند و ............۰ ما باید هوشیار باشیم ۰

  • محمد
    0

    هموطنان عزیز تاریخ دهه شصت یاددتونه؟ ۸ سال جنگ ایران و عراق از یک طرف و پناه آوردن افغان ها از طرف دیگر .الان هم تاریخ داره تکرار میشه ۸ سال کرونا در پیش رو داریم و باز پناه آوردن افغان ها به ایران . خدا به دادمون برسه.

  • ناشناس
    0

    هر جا که بیگانه آمد ناامنی و شرارت هم می اید

  • دکتر سید
    0

    تشکر می کنیم از ملت دانشمند و ولایت مدار افغانستان که کشور ایران را برای مهاجرت انتخاب کردند. مرسی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خونه خودتو براشون آماده کن

  • ناشناس
    0

    افغانی ها وقتی خوشن رکیک ترین فحشها رو به ایرانی ها میدن و آبم به روی ایرانی ها می بندن اما همین که گرفتار میشن میان سمت ایران و از ایران کمک میخوان.

  • ایرانی
    0

    چرا افغانی ها به چین و هند و ترکمنستان و تاجیکستان پناه نمی برند؟ چرا همه بدبختی آنها روی دوش مردم ایران است؟ مردم ایران خودشان دارند با سختی زندگی می کنند.

    نظرات شما -
    • م
      0

      برای اینکه مسئولین ما بی لیاقت تشریف دارن.به بهانه دین و برادر دینی اینا رو هم مثل قبل رو کول مردم سوار میکنن

  • م
    0

    بهترین گزینه برای حل بحران افغانستان

  • نیما
    0

    بهترین گزینه برای حل بحران افغانستان این است که این کشور بین ایران و پاکستان تقسیم شود شمال افغانستان سهم ایران و جنوب افغانستان سهم پاکستان ،

  • ع
    0

    فتنه ای که انگلستان در دوران قاجاریه به پاکرد و افغانستان را از ایران جدا کرد حالا حالا ها جنگ داخلی در افغانستان ادامه دارد.باعث این همه جنایت روباه

  • زنده باد وطنم
    0

    اینها بهانه افغانها هست مطمئن باشین مثلا آوارگانی افغانی که وارد ایران میشن اونها از نیروهای خود داعش و طالبان هستن به بهانه جنگ زدگی وارد میشن خوب چرا نمیرن کشورهای همسایشون مثل لبنان و چین و هند و غیره ۰ فقط چسبیدن به ایران الان حدود بالای ۵ ملیون افغانی تو ایران داریم ۰ و الان هم مرز راحت بازه برای این نیروها داعش و طالبان مطمئن باشین اینها که وارد ایران میشن از گروه تروریستی طالبان و داعش هستن ۰

  • سید حسین
    0

    هر قدر افراد نخبه و مخترع و دانشمند از ایران فرار می کنند در عوض چند برابر آن افغانی نجس ،عرب و افراد شرور و به درد نخور وارد ایران می شوند. وای بر ملت بیچاره ایران

    نظرات شما -
    • م
      0

      خاک بر سر قومیت گرایان نادان

    • ایرانی
      0

      جناب م خاک همه عالم بر سر خودت. اسم این وطن پرستیه نه قومیت گرایی.ایران فقط جای ایرانی هاست نه عرب و افغانی و ...

    • ناشناس
      0

      البته منظورم عربهای کشورای دیگه است و نه عربهای عزیز ایران

  • حسین اسماعیلی نیا
    0

    ایران باید ارتشی افغان بسیج کند و جلوی نفوذ پاکستان و عربستان و امارات را بگیرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها