چهارشنبه 4 مرداد 1402

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی تا برخوردها با کشف حجاب کنندگان

از سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی تا برخوردها با کشف حجاب کنندگان، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 4 مرداد ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

درخواست رئیس سازمان محیط زیست برای تشکیل پایگاه ملی اطفای حریق

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، از درخواست این سازمان برای تشکیل پایگاه ملی اطفای حریق در سطح کشور خبر داد.

علی سلاجقه در حاشیه نشست امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: آتش سوزی در میانکاله روز گذشته اتفاق افتاده است متاسفانه بیشتر در این قسمت شاهد اقدامات عمدی هستیم. از روز گذشته نیروهای محیط بانی،  نیروهای منابع طبیعی و سایر دستگاه های مرتبط وارد عمل شدند. هلوکوپتر نیز تا آخر وقت رسید. امروز نیز از دولت درخواست داشتیم که اگر بتوانیم یک پایگاه اطفای حریق ملی تشکیل شود تا این مسائل بهتر دنبال شود. درخواست ما این است که  این پایگاه به صورت کلی در کشور تشکیل شود.

وی در ادامه اظهار کرد: شرایط تغییرات اقلیمی به سمت و سویی می رود که ما از این به بعد هم کاهش بارش را داریم و هم افزایش دما را خواهیم داشت. در کل دنیا نیز این اتفاق افتاده و این آتش سوزی ها در حال رخ دادن است. اگر پایگاه ملی اطفای حریق شکل بگیرد، گام بزرگی در کنترل این حوادث برخواهیم داشت.

وزیر نفت: سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی در دستور کار است

وزیر نفت گفت: سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی در دستور کار است.

 جواد اوجی در حاشیه جلسه  هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره اختصاص سهمیه بنزین به تاکسی‌های اینترنتی گفت: این کار در دستور کار دولت است.

وی همچنین با بیان اینکه از راه‌های مختلفی مطالبات خود را از کشور عراق وصول می‌کنیم، گفت: ما از راه‌های مختلفی مطالبات خود را از کشور عراق وصول می‌کنیم چه به صورت نقدی و حواله، تهاتر کالا، فرآورده‌های نفتی وهیچ‌گونه محدودیت و سقفی نیز برای آن تعیین نشده است.

وی درباره آمار فروش نفت ایران گفت:  فروش نفت خیلی خوب است.

اسلامی: تولید کیک زرد از فسفات از دستاوردهای مهم سازمان انرژی اتمی است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم برنامه‌ مصوب شده برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق که قاطعانه مورد تاکید مقام معظم رهبری واقع شد را پیش ببریم و تولید برق از سبد انرژی هسته‌ای را به این سقف برسانیم.

محمد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره تولید برق هسته‌ای در کشور گفت: مردم حق دارند که در این‌باره مطالبه داشته باشند. در سال‌های گذشته فقط یک نیروگاه که تولید برق هسته‌ای کند، برنامه‌ریزی و فعال شده است که ۱۰۲۰ مگاوات برق تولید می کند و تا الان هم ۵۹ میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه تزریق کرده است. 

وی ادامه داد: البته واحدهای دوم و سوم را هم فعال کردیم و به سمت ۲۰ هزار مگاوات در حال حرکت هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هدف گذاری ما برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در سبد برق کشور است اما با فراز و نشیب‌هایی که در سر راه صنعت هسته ای کشور بوده این مساله به تاخیر افتاده است. امیدواریم برنامه‌ مصوب شده در این رابطه که اخیرا قاطعانه مورد تاکید مقام معظم رهبری واقع شد را پیش ببریم و تولید برق از سبد انرژی هسته‌ای را به سقف ۲۰ هزار مگاوات برسانیم.

اسلامی تاکید کرد که از دستاوردهای تکمیلی و مهم سازمان انرژی اتمی تولید کیک زرد از فسفات بوده است.

زارع‌پور: پیام‌رسان‌های ایرانی حافظ حریم خصوصی کاربران هستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم هم پیام‌رسان «بله» و هم سایر پیام‌رسان‌های ایرانی حافظ امنیت و حریم خصوصی کاربران هستند و این خط قرمز ما در وزارت اطلاعات است

عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما با همه کشورها برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری می‌کنیم. چندی پیش اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو را داشتیم که از ۱۲ کشور نمایندگانی در آن حاضر شدند.

وی ادامه داد: هدف ما این است که هم از ظرفیت‌های آن کشورها استفاده کنیم، هم محصولات و پلتفرم‌های ایرانی را به کشورهای دیگر معرفی کنیم. در اجلاس اکو نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های ایرانی را ارائه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: همچنین وزرای حاضر در این نشست با کسب‌وکارهای ایرانی جلساتی گذاشتند و شاید جزو معدود اتفاقاتی بود که با این شکل و شمایل در کشور رخ داد. برخی از این موارد با استقبال مواجه شد و به امضای توافق رسید.

زارع‌پور ادامه داد: امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند تا برای محصولات ایرانی بازاریابی هم داشته باشیم. همین الان محصولات برخی شرکت‌های ایرانی به برخی کشورها صادر می‌شود.

وی گفت: در مورد روسیه نیز ما سفرهایی به آنجا داشته‌ایم و مقامات مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این کشور نیز به ایران آمده‌اند. به دنبال توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات با این کشور هستیم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره انتشار تصویری از نظارت بر پیام‌های ارسالی کاربران در پیام‌رسان «بله»، تصریح کرد: ما بعد از انتشار این تصویر به همکاران سازمان فناوری اطلاعات ماموریت دادم تا بررسی کنند. جلساتی برگزار و مستندات ارائه و دیروز هم بیانیه‌ای صادر شد. کاملاً به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم هم پیام‌رسان «بله» و هم سایر پیام‌رسان‌های ایرانی حافظ امنیت و حریم خصوصی کاربران هستند و این خط قرمز ما در وزارت اطلاعات است.

زارع‌پور یادآور شد: درباره آن عکس هم توضیح داده شد که برای رسیدگی به گزارشات مردمی بوده است. در پیام‌رسان‌های خارجی هم می‌توان گزارش محتواهای غیرمجاز را ارائه و به آن رسیدگی کرد. به  هیچ‌وجه هویت افراد در این بررسی‌ها مشخص نمی‌شود.

توضیحات وزیر ارشاد درباره نامه اش به دبیر کل آیسسکو 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه عفاف و حجاب  به دستگاه‌های تابعه وزارت ارشاد دستور دادیم به‌صورت جدی مسئلۀ حجاب را پیگیری و اجرا کنند.

محمد مهدی اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره جزییات نامه اش به دبیر کل آیسسکو در محکومیت اهانت به قرآن گفت: آیسسکو یک نهاد فرهنگی در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی است. برای این نهاد نامه نوشتم و درخواست کردم که به صورت جدی بحث محکومیت و مقابله با اقدام توهین و جسارت به قرآن کریم در دستور کار قرار گیرد و هم پیشنهاد دادم که اجلاس فوق‌العاده آیسسکو در تهران و به میزبانی وزارت فرهنگ  و با حضور وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی برگزار شود. نامه را رسما ارسال کردم و امیدوارم‌که اقدام قاطعی را از طرف این سازمان شاهد باشیم.

وی درباره اینکه اخیرا برخی از فروشگاه های اینترنتی شاهد کشف حجاب برخی از کارکتانشان بوده اند و اقدامات انجام شده در این زمینه چیست؟ گفت:  در حوزه عفاف و حجاب  به دستگاه‌های تابعه وزارت ارشاد دستور دادیم به‌صورت جدی مسئلۀ حجاب را پیگیری و اجرا کنند. چند روز پیش هم اتفاقی افتاده بود و پوستر فیلم کوتاه توسط مجموعه غیردولتی منتشر شده بود  و به دلیل اینکه  به تذکر ما توجهی نکرده بودند، من دستور  توقیف جشنواره را دادم زیرا این طور بی حرمتی ها نسبت به قانون و حجاب پسندیده نیست و حتما خط قرمز ماست.

اسماعیلی ادامه داد: برخی از افرادی که مرتکب این کار شدند، جزو کسانی هستند که کاری به آنها ارجاع نمی شود و فعالیتشان ممنوع است. طبیعتا آنهایی که مجوزهایشان از وزارت ارشاد است، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در وزارت خانه مستقر است و به آن رسیدگی‌ می کند،  حتما اخبارش را دو سه روز آینده مشاهده می کنید و آنهایی که مجوزشان مربوط به وزارت ارشاد است قطعا در این زمینه با قوت از قانون از آن مراقبت و صیانت می کنیم.

وی درباره صدور احکامی که برای بازیگران صادر شده و اینکه صدور این آراءاز طرف دادسرای ارشاد بوده یا دادسرای عمومی؟ گفت: دادسرای ارشاد و دادگاه ارشاد دو مجموعه است که ذیل دادستانی تهران و اداره کل دادگستری است و در مجموعه مباحث حجاب انجام می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه نسبت به احکام صادره  برخی از مشاغل اعتراص کردند و گفته اند که شغل ما با صدور چنین احکامی زیر سوال رفته است؟ گفت: نوع حکم را قاضی که  استقلال دارد براساس فهمش صادر می شود و آقای محسنی اژه ای هم نسبت به آن موضع گیری کردند و ماهم همین هفته با دستگاه های مرتبط جلسه داشتیم و تاکید کردیم احکام با عرف کار و متناسب با شان افراد صادر شود.  کسی که فعالیت هنری دارد حکم‌ محرومیت از کار برایش صادر شود و این را دنبال می‌کنیم‌  و نامه ای را در این زمینه به مراجع ذی ربط ارسال کردم که هماهنگی با وزارت ارشاد باشد و از آن تفسیرهای نادرستی بعمل نیاید و مورد دفاع است که در یک رویه روشن و مرتبط با ماموریت هایشان دنبال شود. 

دهقان: وزیر دادگستری و دیوان عدالت اداری درباره نحوه اجرای رای «لطیفی» تعامل خواهند کرد

معاون حقوقی رئیس جمهور، تاکید کرد: بنا شده است تا بین وزیر دادگستری و دیوان عدالت اداری پیرامون نحوه اجرای رای آقای لطیفی تعامل صورت گرفته و با یکدیگر هماهنگ شوند.

محمد دهقان در حاشیه نشست امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: بنا شده است تا پیرامون نحوه اجرای رای دیوان عدالت اداری در خصوص آقای لطیفی، وزیر دادگستری با دیوان عدالت اداری به عنوان رابط بین دولت و قوه قضاییه تعامل کنند و در نحوه اجرای رای هماهنگ شوند.

بنا شده است تا پیرامون نحوه اجرای رای دیوان عدالت اداری در خصوص آقای لطیفی، وزیر دادگستری با دیوان عدالت اداری به عنوان رابط بین دولت و قوه قضاییه تعامل کنند و در نحوه اجرای رای هماهنگ شوند

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تا زمان اجرای رای دیوان آقای لطیفی سرکار خود خواهند ماند یا خیر، بیان کرد: به محض اینکه حکم صادر شد. آقای لطیفی اقدامی مقابل با رای دیوان انجام ندادند. تصمیمی نگرفتند و امضایی انجام ندادند. حول نحوه اجرای رای باهم در تعامل هستند. در جلسه نیز هستند. بنا بر این شده تا بین وزیر دادگستری و دیوان پیرامون نحوه اجرای رای تعامل صورت بگیرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که گفته می شود در خصوص برخی دیگر از اعضای هیات دولت نیز این مسئله وجود دارد و آیا این افراد می روند یا خیر، بیان کرد: این یک بحث شکلی است. در این زمینه نیز با دیوان تفاهم خواهیم کرد. هنوز راجب دیگران شکایتی نشده است اگر شکایتی نیز صورت گیرد بحث شکلی است و نحوه اجرای رای را با دیوان هماهنگ خواهیم کرد.

بذرپاش: استفاده از سرمایه گذار خارجی برای تکمیل   شبکه ریلی شرق کشور در دستور کار است

وزیر راه و شهر سازی اعلام کرد که برای تکمیل شبکه ریلی در شرق کشور دو خطه کردن مسیر بافق - یونسی با استفاده از سرمایه گذار خارجی در دستور کار است.

 مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه های دولت تکمیل کریدور زمینی شمال - جنوب در شرق کشور است. برای تکمیل شبکه ریلی در شرق کشور دو خطه کردن مسیر بافق - یونسی بااستفاده از سرمایه گذار خارجی در دستور کار است تا حمل بار در این مسیر دو برابر شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس اعلام رئیس بانک مرکزی، مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲تا ۱۵ درصد داشته است و این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش خبر داد: برگزاری آزمون استخدامی برای نیروهای پرورشی و خدماتی

 وزیر آموزش و پرورش گفت: آزمون استخدامی برای نیروهای پرورشی و خدماتی برگزار خواهد شد.

 رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره جذب مجدد آموزگار، گفت: مراحل ارزیابی تکمیلی جذب آموزگاران ابتدایی در حال طی شدن است. پیش‌بینی ما این است که بخشی از ظرفیت خالی می‌ماند؛ به عنوان مثال در تهران جمعیت ظرفیت آقایان خالی می‌ماند و خانم‌ها جذب می‌شوند؛ بنابراین در حال مشورت با سازمان اداری و استخدامی هستیم که برای ظرفیت باقیمانده نیرو جذب کنیم؛ بر همین اساس مجدداً آزمون استخدامی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: آزمون استخدامی برای نیروهای پرورشی و خدماتی نیز برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» را شروع کردیم گفت:  20 هزار مدرسه در دستور کار قرار گرفته است و فعالیت های فرهنگی متعددی را در نرم افزار این طرح گذاشتیم و بسیار استقبال خوب بود و متاسفانه ظرفیت مدرسه ها  از استقبالی که مردم کردند، کمتر بود. کانون پرورش فکری و مدرسه ها در این 20 هزار مدرسه کار را شروع کردند. تا هفته گذشته 7 هزار مدرسه برای هیات های  مذهبی ثبت نام کردند و بعد از محرم هم کار اردوهای دانش آموزی جدیت می یابد و موضوع تیزهوشان در دستور کار قرار گرفته است. مهمتر از همه اردوگاه هاست و متاسفانه  اردوگاه ها اشکال دارند و تجهیزاتشان بسیار فرسوده است و  معاون اول هم در این زمینه جلسه ای  راگذاشتند. به 6 هزار اردوگاه ملی کمک خواهیم کرد که بتوانند پذیرش بیشتری داشته باشند. مثلا اردوگاه شهید باهنر پذیرشش کامل است،و لی زمین های ورزشی آن احتیاج به اصلاح دارد. 

توضیحات بهادری جهرمی درباره استعفای سجادی و قرارداد تازه لطیفی با دولت

سخنگوی دولت گفت: درخواست استعفای آقای سجادی به رئیس‌جمهوری تحویل داده شده اما هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری انجام نشده است.

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره رفع مانع قانونی انتصاب میثم لطیفی در دولت، اظهار کرد: هرچند نگاه حقوقی دولت موافق ۳۵ قاضی بود که در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تفسیر متفاوتی از قانون داشتند و دولت منع قانونی در روش بکارگیری میثم لطیفی وجود ندارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اما باتوجه به اینکه در نهایت دیوان عدالت اداری اعمال ماده ۹۱ دولت را نپذیرفت، رأی در دستور اجرا قرار گرفت و از مسیر قانونی دیگری بهره‌برداری شد و میثم لطیفی به شکل مستقیم قراردادی با نهاد ریاست‌جمهوری امضا کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ادامه فعالیت وزیر ورزش در دولت، اظهار کرد: آقای سجادی از زمان سانحه سقوط بالگرد، عارضه‌هایی جسمانی متعددی برای او ایجاد شد و چند مرتبه با رئیس‌جمهوری مذاکره داشت و به نوعی استعفا داده بود چرا که سیر درمان مطابق با سرعت مورد انتظار پیش نمی‌رفت. پزشکان هم مستمرا به او هشدار می‌دادند که نیازمند استراحت بیشتر و جراحی‌های دیگری است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: درخواست استعفای آقای سجادی به رئیس‌جمهوری تحویل داده شده اما هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری انجام نشده است.

علی بهادری جهرمی اظهار کرد: وزیر اقتصاد در جلسه هیئت دولت گزارشی از پیشرفت تهیه اطلس سرمایه‌گذاری ایران ارائه کرد. این اطلس فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با حدود قوانین و پیش‌بینی سود و زیاد و دیگر جوانبی که یک سرمایه‌گذار - چه داخلی و چه خارجی - نیاز دارد به آن برای انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور اشراف داشته باشد، را مشخص می‌کند که امیدواریم بزودی و بعد از تکمیل از آن رونمایی شود.

وی ادامه داد: گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی مرکز آمار ایران در حوزه‌های کلان اقتصادی به‌ویژه نرخ تورم و شاخص قیمت‌ها ارائه شد که به نسبت شرایط تورمی گزارش قابل‌قبولی بود. در حوزه کنترل قیمت کالاها برآیند آمارها قابل‌قبول بود اما در حوزه خدمات و برخی کالاهای خاص، با انتظار و هدف‌گذاری دولت فاصله داشت. این موارد بررسی شدند و وزرای مربوطه وظیفه یافتند تا این موارد را پیگیری و گزارش خود را ارائه کنند.

بهادری جهرمی یادآور شد: این رویه دولت شده است که نرخ‌های تورم به صورت موضوعی و هفتگی در جلسات بررسی می‌شود تا از افزایش قیمت‌ها که خلاف برنامه‌ریزی دولت است جلوگیری شود. در گزارش اخیر شاهد بودیم که نرخ خودرو و قیمت خرید و فروش مسکن شیب کاهشی قابل‌قبولی طی ماه‌های ابتدایی سال داشته است‌.

سخنگوی دولت گفت: امیدواریم این شیب کاهشی در خرید و فروش مسکن اثر خود را طی ماه‌های آتی بر اجاره‌بها هم بگذارد که همکاری مردم و مدیریت مناسبتر مسئولان دولتی را می‌طلبد.

وی با اشاره به تازه‌ترین مصوبات هیئت دولت، اظهار کرد: آیین‌نامه سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، داوطلبان و بخش خصوصی در مدیریت بحران به تصویب هیئت وزیران رسید.

بهادری جهرمی ادامه داد: همچنین به منظور حمایت موثرتر از پلیس و نیروی انتظامی، آیین‌نامه‌ای به پیشنهاد نیروی انتظامی به تصویب هیئت وزیران رسید که مصادیق درگیری مسلحانه مرتکبان قاچاق کالا و ارز یا کسانی که ایجاد موانع فیزیکی می‌کنند برای پلیس را مشخص می‌کرد.

سخنگوی دولت افزود: آیین‌نامه اجرایی پوشش خدمات درمانی برای کلیه افرادی که در دهک‌های یک تا سه دسته‌بندی می‌شوند. در این دولت همه افرادی که در دهک‌های پایین دسته‌بندی می‌شوند تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند. این هم با توجه به نیاز تمدید سالانه منابع و هم با توجه به اینکه افراد مشمول آن در طول سال تغییر می‌کند نیازمند بازنگری است تا هر فردی که مشخص شود مشمول می‌شود به رایگان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرد.

وی یادآور شد: لایحه‌ای به تصویب هیئت وزیران رسید که در راستای بهبود ضمانت اجرای مفاد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. برخی از صادرکنندگان که تعهدات ارزی دارند یا منابع ارزی را باید در مسیر معینی، در مهلت زمان معینی بهره‌برداری کنند متاسفانه این تعهدات را درست انجام نمی‌دهند و کالاهای مورد نیاز در مدت مقرر تامین نمی‌شود یا بیش‌اظهاری و کم‌اظهاری‌هایی صورت می‌گیرد که درآمدهای ناروای ارزی را در پی دارد.

بهادری جهرمی ادامه داد: در این راستا بانک مرکزی مجموعه اختیاراتی را خواسته بود که بتواند تنبیهات و محدودیت‌های لازم را با هدف ضمانت اجرای این ایفای تعهدات در اختیار داشته باشد که هیئت وزیران با این لایحه اعلام موافقت کرد تا در صورت تصویب نهایی در مجلس نظارت موثرتری از سوی بانک مرکزی داشته باشد.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد