بازی با آتش؛ توهین به مقدسات در اروپا به چه چیزی منجر خواهد شد؟

زنی با لباس ورزشی و کلاه قرمز روی شن ها سوراخ می کند و شاخه های خشک می گذارد و آن را آتش می زند. برای اینکه آتش خاموش نشود، آن را با چتر ساحلی می پوشاند و مدام صفحات کتاب را آنجا می اندازد. روی هر کدام یک یادداشت دست نویس وجود دارد: «کتاب مقدس». سوم اوت در سواحل دریاچه مالارن در حومه استکهلم بود. در همان نزدیکی کاخ سلطنتی قرار دارد. صفحات قرآن سوخته و آتش گرفت.

بازی با آتش؛ توهین به مقدسات در اروپا به چه چیزی منجر خواهد شد؟

ایی نیوز روسیه در ادامه نوشت: این اقدام توسط ماریان بایرامی 47 ساله مهاجر برگزار شد. ماریان توضیح داد: او مسلمان بود و اکنون مسیحی است و می خواهد نشان دهد که «اسلام دین دموکراتیک نیست و همه ادیان باید نابود شوند». چنین اجراهایی اخیراً بیشتر شده است. در پایان ماه ژوئن، سلوان مومیکا، پناهنده عراقی 37 ساله، صفحاتی از قرآن را در ملأ عام پاره کرد، کفش های خود را با آن پاک کرد، سپس کتاب مقدس را آتش زد.

روز بعد، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، خواستار تحویل این فرد  برای محاکمه بر اساس قوانین عراق شد. علاوه بر این، سفیر سوئد به وزارت  امور خارجه احضار شد و یادداشت اعتراضی به وی تحویل داده شد. اردن، عربستان سعودی و قطر نیز چنین رفتار کردند

نشریات سوئدی گزارش دادند که پلیس درخواست های بیشتری از کسانی که مایل به سوزاندن کتاب های مقدس هستند، دریافت کرده است. علاوه بر قرآن، یکی می خواست، تورات را آتش بزند، دیگری - انجیل، سومی - همه آنها را یکباره.

نخست وزیر کریسترسسون در تلاش برای یافتن راهی برای خروج از این بحران، در پایان ماه جولای با همتای دانمارکی خود مته فردریکسن گفتگو کرد. کشور همسایه هم همین مشکلات را دارد. طی دو ماه گذشته، اعضای گروه راست افراطی دانمارکی میهن پرستان سه راهپیمایی با قرآن در کپنهاگ، خارج از سفارتخانه های مصر، عراق و پاکستان برگزار کرده اند.

لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک، گفت: «دولت دانمارک امکان مداخله در موقعیت های خاص را بررسی خواهد کرد که برای نمونه، به کشورها، فرهنگ ها و مذاهب دیگر توهین می شود و این امر پیامدهای منفی جدی برای دانمارک به همراه خواهد داشت».

نخست وزیر سوئد اعلام کرد که در استکهلم نیز همین کار را خواهند کرد. هم کریسترسون و هم فردریکسن بر آزادی بیان به عنوان یکی از پایه های دولت تأکید می کنند. اما اگر برخلاف ویژگی های فرهنگی برخی از شهروندان باشد، چه؟ در دانمارک حدود 300000 مسلمان وجود دارد که دو برابر این تعداد در سوئد هستند. این حدود پنج درصد از جمعیت است.

الکسی ماکارکین، معاون رئیس جمهور، می گوید: "چندین عامل در اینجا جمع شدند. اول از همه، درک متفاوت از ارزش های سنتی. برای مسلمانان، این حفاظت از دین است و برای رادیکال های سوئدی و دانمارکی، اصول لیبرالی که اروپا بر اساس آنها زندگی می کند."

مشکل تلفیق آزادی بیان و قانون وجود دارد. قوه مجریه عملگرا است و به نفع رأی دهندگان عمل می کند. دادگاه ها بر اساس قوانین لیبرال هدایت می شوند. جنبه دیگر، رفتار برخی از پناهندگان مسلمان است که در جستجوی زندگی بهتر به دنیای قدیم نقل مکان کردند. راه حل ساده ای وجود ندارد، به احتمال زیاد، مقامات سعی خواهند کرد به یک مصالحه برسند. آیا آنها موفق می شوند، زمان نشان خواهد داد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها