افشاگری مسعود پزشکیان درباره نقش دولت در دریافت سکه و زیرمیزی توسط پزشکان

منتخب مردم تبریز در مجلس دوازدهم گفت: وقتی کشور تورم ۶۰ درصدی دارد، دولت درحالی ‌که مجوز تعرفه‌ها را به ‌نوعی در اختیار خود گرفته، قیمت‌ها را می‌گوید افزایش بیش از ۲۰ درصد مجاز نیست؛ معنی این حرف این است که پزشکان سکه می‌گیرند و زیرمیزی و دولت هم نمی‌تواند جلوی این مساله را بگیرد.

افشاگری مسعود پزشکیان درباره نقش دولت در دریافت سکه و زیرمیزی توسط پزشکان
مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز در یادداشتی نوشت:

اخیراً یکی از مواردی که مکرراً درباره موضوعات حوزه پزشکی و فساد در این حوزه مطرح می‌شود، مساله دریافت زیرمیزی یا مبالغی خارج از تعرفه‌های تعیین شده است. ریشه این مساله و فسادی که از این رفتارها ناشی می‌شود را اما باید در سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه جست‌وجو کرد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که به توسعه این رویه‌های غلط در نظام پزشکی دامن زده و می‌زند، مصوبه مجلس یازدهم با عنوان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود. در همین مجلس که ما هم در آن حضور داشته و داریم با مصوباتی که در ارتباط با همسان‌سازی حقوق به راه انداختند در حقیقت مساله را برای جامعه پزشکی بدتر کردند چراکه در این همسان‌سازی سقف حقوق مشخص کردند و گفتند، پزشک نمی‌تواند از ایکس رقم اضافه‌تر بگیرد و باید دریافتی در سطح تعیین شده، باقی بماند. نتیجه این سیاست‌گذاری هم شد، دریافت سکه و مبالغ نقد توسط برخی پزشکان به صورت غیررسمی در ازای ارائه خدمت به بیمار در شرایطی که هیچ نظارتی بر مساله نبود و البته گرفتاری مردم در این سیستم.

مدافعان همسان‌سازی حقوق در مجلس به اسم اجرای عدالت این رویه را آغاز و به‌رغم اعتراض‌های شدید ما تبدیل به قانون کردند اما باید توجه داشت همین آدم‌هایی که دم از عدالت می‌زنند و در مجلس مدافع اسم عدالت، قوانینی همچون همسان‌سازی حقوق را مصوب می‌کنند بهترین خدمات را در حوزه پزشکی دریافت می‌کنند. درحال حاضر مجلس با بهترین بیمارستان‌های خصوصی قرارداد دارد، بیمارستان‌هایی که چندین برابر تعرفه دولتی‌ها دریافتی دارد. این افراد و مدافعان عدالت البته در این بیمارستان‌ها بهترین خدمت را می‌گیرند و پول زیادی هم برای دریافت این خدمات پرداخت می‌کنند اما برای مردم از عدالت می‌گویند و همواره در قوانین و مصوبات مورد نظرشان تنها به نمایش دادن عدالت اکتفا می‌کنند.

این گرفتاری‌ها در کشور توسط خود ما در مجلس ایجاد شد، این ما هستیم که با سیاست‌گذاری‌هایمان برای مردم یک سفره باز می‌کنیم و برای بقیه یک سفره و برای خودمان سفره دیگری! غیر از داستان همسان‌سازی، یک موضوع تعرفه‌گذاری‌های پزشکان و البته تعرفه‌گذاری‌های جدید در بیمارستان‌های دولتی نیز بر این وضعیت دامن زده و می‌زند. درحال حاضر در بیمارستان‌های دولتی در ازای ارائه خدمت درمانی پول می‌گیرند، درحالی که تجهیزات هم نیست و بیمار باید برای یک جراحی تجهیزاتش را هم از خارج از بیمارستان تهیه کند. این درحالی است که در دولت قبل و در زمان دکتر روحانی حداقل بیمارستان‌های دولتی دیگر پول نمی‌گرفتند. تعرفه‌گذاری دولت برای ویزیت پزشکان نیز بخش دیگری از این ماجراست.

وقتی کشور تورم ۶۰ درصدی دارد، دولت درحالی ‌که مجوز تعرفه‌ها را به ‌نوعی در اختیار خود گرفته، قیمت‌ها را می‌گوید افزایش بیش از ۲۰ درصد مجاز نیست؛ معنی این حرف این است که پزشکان سکه می‌گیرند و زیرمیزی و دولت هم نمی‌تواند جلوی این مساله را بگیرد. همه این موارد به فساد در حوزه بهداشت و درمان دامن می‌زند. در کنار این مساله که موضوع و طرح پزشک خانواده که مهم‌ترین دست‌انداز پیشروی فساد در وزارت بهداشت است نیز به درستی اجرا نمی‌شود اگر طرح پزشک خانواده را به درستی پیاده کنیم، پزشک، درمان و هزینه و روند کار معلوم است و راه بر بسیاری از مفاسد بسته می‌شود. در شرایط فعلی یک بیمار برای یک بیماری ممکن است به چندین مرکز درمانی و پزشک مراجعه و هزینه کند و جواب نیز نگیرد و کسی هم جوابگو نیست، درحالی که در نظام پزشک خانواده یک فرد به‌ عنوان پزشک مسئول جمعیتی تعریف شده است و این جمعیت باید خدمتی از این پزشک بگیرند که در صورت کوتاهی یا هر مشکل دیگری می‌توانند شکایت کنند. وقتی سیستم نظارت می‌کند، پزشکان و اهالی درمان مجبور هستند طبق سیستم عمل کنند اما متاسفانه حتی این گام نیز برای مبارزه با فساد در نظام پزشکی و درمان برداشته نمی‌شود.

منبع: سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • ناشناس
    1

    اینگونه برنامه ریزی ها ، برداشت خام و شخصی از عدالت با الگویی ناقص از سیستم های منسوخ شده کمونیستی در لوای دین ست ، شاید همان شعار : هدف وسیله را توجیه میکند ، باشد ، رفقا در پوشش دین تلاش در اجرای سیاست های منسوخ می کنند

  • ف ح
    0

    چی بگوم والله نمدونم شی بگوم

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      0

      شما که نظراکثریت مردم را درموردآنچه برایران وخودشان مثل حجاب واقتصادو..میگدزدوجنگ اسراییل میدانیدوازآن واهمه داریدنظرسنجی نکنیدکه مجبوربه بستن ارسال نظروتوهین به مردم بشید

    • حسن ستار
      0

      ترس ازمردم ونظرشان اینجا هویدا میشود که راه نظردهی درمواردی را میبنددید شرم برشما

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    فساد در دستگاههای دولتی امری ضروری و طبیعی است تعجبی ندارد!!!

  • M
    6

    جناب به اصطلاح دکتر.زیرمیزی گرفتن برخی از همکاران جنابعالی فقط خاص این دولته؟؟؟بابا یه خورده شرف داشته باش.یکبار امتحان کن اگه چیز بدی بود بزارش کنار

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      ایشان از عمد تورم 40 درصدی را 60 درصدی می گوید ببین دنبال چی هست

  • ناشناس
    7

    چون تو را چند دوره در مجلس داشتیم که همیشه به جای کار زیر بنایی داشتی نفرت پراکنی می کردی!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      مثلا مخالف مالیات بر دلالی بوده در حالی که اجرا شود تورم کم می شود

  • ناشناس
    0

    هر صنفی سنگ خودش را بر سینه می زند! این آقای دکتر و پزشک فوق تخصص جراحی قلب و عروق نماینده سه شهرستان تبریز، آذرشهر و اسکو شده که از مردمان عادی حوزه انتخابیه خود دفاع کند آنوقت می بینیم که در رابطه با حقوق و دستمزد صنف خودش یعنی صنف حرفه پزشکی در مجلس دفاع می کند! تعرفه های پزشکی که توسط بیمار به صورت فرانشیز پرداخت شود بایستی متناسب با درآمد ضعیفترین قشر مردم باشد نه بر اساس تورم!

  • J
    1

    رشوه گیری و فساد اداری مختص این حکومت نیست و از قبل هم وجود داشته و ریشه در فرهنگ و طرز تفکر مردم دارد ولی در دهه های اخیر با بدتر شدن اوضاع اخلاق و رفتار مردم و عدم شفافیت در حکومت و وجود اختلاسها و دزدیهاو رانتهای عجیب و غریب ، مردم هم دست به کار شده اند و سعی میکنند از این سفره نعمت به هر طریقی شده بی نصیب نمانند .

  • ناشناس
    1

    لیاقت مردم همین است و بس

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      1

      این جمله جنابعالی کاربرد خوبی ندارد!!! همه مردم ایران زمین بی لیاقت نیستند!!! دو درصد مردم طرفدار اینها هستن!

  • ناشناس
    8

    برای اهداف سیاسی تورم 40 درصدی را 60 اعلام نکن فعلا

  • عزراییل
    4

    آقای پزشکیان چرا قبلاً لال بودی چون الان جز باند نیستی هی برخطی هی کینه وعقده گشایی می‌کنی فکر می‌کنی اگر مملکت آسیب ببینه تو وباندت سالم میموندید. شما به اسم آدرس دادن و گرا به دشمن توسط مردم تنبه میشید زیاد حرف مفت نزن یک طرفه حداقل لایه کارشناس مناظره کن

  • ناشناس
    0

    .

  • ناشناس
    0

    معلومه که این فساده. چند وقت پیش یک عمل ضروری داشتم دکتر یک سکه تمام از من خواست و تازه از مبلغ دستمزد روتین و آشکاری که در صورتحساب بیمارستان بود هم کلی عایدش شد. من هم هیچ راه دیگری نداشته و با قرض و بدبختی هزینه ها را پرداخت کردم. این دکتر الان ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد تومن ثروت داره که شامل چند خانه و کاخ در ایران و ترکیه و جاهای دیگه است. مالیاتی هم نمیده و به ریش همه ما می خنده. اونوقت از حقوق حداقل ما بطور اتوماتیک مالیات گزافی کسر میشه. واقعیت تلخ دیگه اینه که ما هم به اندازه آن دکتر درس خوانده ایم ولی نه در رشته پزشکی، و الان فقیر و بیچاره ایم. دراین مملکت فقط پزشک‌ها و دلال‌ها و رانت خوارها دارند عشق می کنند.

  • محمد
    0

    جلو خلافکاری های دیگر بعضی از پزشکان بگیرید زیر میزی پیشکش
    ما از جامعه پزشکی که نزد مردم اعتباری خاص دارند می خواهیم خودشان از شانیت پزشکی پاسداری کنند
    به عنوان یک بیمار دیابتی که مجبورم تحت نظر پزشک باشم می گویم اکثر پزشکان آدمهای خوب و با اخلاق هستند

  • ناشناس
    0

    آخه نه که به شکایت خیلی می رسید ....هر کس خودش پزشکش را انتخاب می کنه

  • ناشناس
    0

    وقتی که دولت باید حامی مردم باشد و ازطریق بورس و مالیات؛ خودرو و سکه و دلار و.......... دست داخل حیب مردم می کنه از بقیه چه توقع؟؟!!!!!!!

  • علی بی غم
    0

    گوشت ۸۰تومنی شده ۵۰۰تومن تورم ۶۵۰درصده چشماتون واکنید

  • جوجوله
    0

    تورم شصت شده شایدم بیشتر اونوقت حقوق ۲۰ درصد اصاف شده عجب عدالتی الان مغز فندقی ها میان سیاه را سفید و سفید را سیاه بلغور میکنند

  • تلمبه
    0

    در گذشته های نه چندان دور یه پیکان صفر ۳۰ تومن الان یه پفک ۳۰تومن به به به به

  • ناشناس
    0

    برای زایمان همسرم در اردیبهشت ۱۴۰۳ ، دکتر مبلغ ۵ تا ۱۰ میلیون تومان درخواست پول کرده است ، دکتر های دیگر هم همین شرایط را دارند نمی دونیم چکار کنیم، پیگیری تلفنی از وزارت بهداشت هم فایده ای نداشت

  • ناشناس
    1

    اسم دلال خانه و ماشین بد در رفته ، اونها حداقل با جون مردم بازی نمی کنند ولی پزشکان یا همان دلالان سلامت با جون و سلامت مردم معامله می کنند.

  • ناشناس
    3

    این دکتر های زیر میزی بگیر ، بی شرف ترین آدم ها هستن

  • ناشناس
    4

    هر خدمتی قیمتی دارد و قیمت آنرا باید مصرف کننده پرداخت کند . قیمت یک کالا و یا خدمت هیچوقت بر اساس حداقل حقوق و دستمزد پایینترین اقشار محاسبه نمیشود . اگر قرار بر تعدیل نرخ یک کالا و خدمتی باشد ، این دولتها هستند که از محل درآمد خود باید به آن سوبسید پرداخت نمایند . کاهش نرخ خدمت و یا کالا دزدی در روز روشن از جیب عرضه کننده خدمت است . ممکن است گفته شود پزشکان گران فروشی میکنند ، با یک جستجوی ساده در مورد درآمد و تعرفه کشورهای مختلف میتوان دریافت که چنین نیست ، شاهد آنکه بسیاری از کشورهای مجاور برای خرید خدمات پزشکی به ایران می آیند .

  • ناشناس
    0

    خبر فوری:
    دولت روزانه پنج هزار میلیارد پول بدون پشتوانه برای کمبود بودجه چاپ میکنه و تا سال دیگه فلاکت و بدبختی سراسر ایران رافرامیگیره چون دلار ترمزش بریده بشینیدو تماشا کنید ...خلایقهر چه لایق

  • ناشناس
    2

    فساد اقتصادی در بهداشت و درمان بسیار زیاد است
    چاره کار فقط
    افزایش تربیت پزشک و کادر درمان است

  • ناشناس
    1

    ای ملت کم طنز بنویسید وکمترطنزبگویید این جماعت مسئول همگیشان خوب میدانند دارند چیکارمیکنن وخوب میدانن چگونه بایدجلوی تورم گرفته بشه وخوب میدانندکه نباید جلوی تورم گرفته بشه چون خوب میدانند که هدفی دارند وتنها بافقیرکردن وبدبختی وسردرگمی ملت این هدف مهیا خواهد شد وگرنه مسئولین افغانستان همین طالبانیان خیلی بهتراز این مسئولین ما دارند تورم وفقر را کنترل میکنند پس اینها خوب میدانند وخوب انجامش دارن میدن والسلام

  • عباس
    0

    هر کی میگه زیر میزی نیست دروغ بزرگ میگه .و خوشو زده به بی‌خبری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها