بحران تایوان مجددا اوج گرفت

در انتظار جنگ جهانی سوم در تایوان/ چین آماده رویارویی دریایی با آمریکا/ قدرت ناوی پکن چقدر است؟

جنگ جهانی دوم زمانی به آمریکا رسید که ژاپن به بندر پرل هاربر حمله کرد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند جنگ جهانی سوم هم زمانی شروع می شود که یک جنگ دریایی رخ دهد و یک غول شرق آسیایی جدید به کشتی های آمریکایی در اقیانوس آرام حمله کند.

در انتظار جنگ جهانی سوم در تایوان/ چین آماده رویارویی دریایی با آمریکا/ قدرت ناوی پکن چقدر است؟

به گزارش خبر فوری، تنش ها در شرق آسیا و تایوان در حال افزایش است. رزمایش دو روزه هوایی – دریایی چین در نزدیکی تایوان و عبور جنگنده های پکن از مرز این کشور باعث وحشت غرب و متحدان شرق آسیایی تایوان شده است. چین برای نخستین بار در سه سال اخیر تایوان را تهدیدی جدی کرد. عبور جنگنده های چینی از مرز تایوان نگرانی جدی آمریکا را در پی داشت و واشنگتن نگران است که وارد جبهه سوم درگیری های بین المللی (بعد از اوکراین و غزه) شود.

مساله چین واحد؛ مساله ای تاریخی/ از سائو سائو تا شی جین پینگ

آنچه مشخص است این است که چین قصد ندارد از الحاق کامل تایوان به خاک خود دست بکشد. این مساله ریشه در سنت های فکری چینی دارد. در تاریخ چین، حفظ وحدت سرزمینی یک هدف والا و مقدس به حساب می آمده است. در افسانه های چین، حاکمی که می توانست مرزهای طبیعی این کشور را حفظ کرده و مردم این سرزمین پهناور را زیر یک پرچم واحد نگه دارد به مقام بالایی می رسید و مردم او را مانند یک الهه یا قدیس ستایش می کردند.

در کتاب تاریخی «داستان عاشقانه سه پادشاهی» نوشته «لو گوانژونگ» که به جنگ ها و کشمکش های سرزمین چین در پایان دوره حکمرانی سلسله هان می پردازد، فرمانروایان و حکام منطقه وظیفه دینی خود می دانند که وحدت چین را بازگردانند و حتی شخصیت منفی این داستان یعنی «سائو سائو» هدف اصلی زندگی خود را یکپارچگی شمال و جنوب چین می داند. این مساله به صورت باوری دینی درآمده و در ناخودآگاه جمعی چینی ها نهادینه شده است.

بعد از روی کارآمدن مائو، اگرچه باورها و ادیان سنتی چین به محاق رفتند اما باورهای بنیادین چینی که ساختار فکری مردم این سرزمین را تشکیل می دهند، همچنان به حیات خود ادامه دادند. دو دستگی حاصل از نیروهای خلق و نیروهای جمهوری چین باعث شد تایوان از سرزمین اصلی چین جدا شود.

پیش از پایان جنگ جهانی دوم، بیشتر سرزمین های چین در اختیار دولت ژاپن بود. نیروهای مائو و نیروهای ملی چین همزمان با ژاپن می جنگیدند. بعد از پایان جنگ جهانی و خروج ژاپن از چین، مائو توانست بیشتر مناطق سرزمین چین را به تصرف خود درآورد اما  مجمع‌الجزایر تایوان و پنگو به نیروهای ملی رسید و کشور «جمهوری چین» در آنجا تشکیل شد. سازمان ملل و بلوک غرب تا دهه ها، حکومت جمهوری چین را به عنوان حاکمیت رسمی چین شناخته و مائو را به رسمیت نمی شناختند. با تغییر وضعیت و تلاش های کسینجر و نیکسون، پکن و حکومت مائوئیستی چین به رسمیت شناخته شد و حق وتوی تایوان نیز به آن اعطاء گردید.

با این حال، اختلافات چین و غرب تداوم یافت. این اختلافات باعث شد غربی ها نزدیک تایوان بمانند و از آن حمایت اقتصادی و سیاسی و نظامی کنند. زمانی که چین قدرت نظامی زیادی نداشت، خطری تایوان را تهدید نمی کرد. بعد از انقلاب اقتصادی چین و تجهیز ارتش سرخ به تسلیحات نوین، پکن ترجیح داد که آرمان و ایده قدیمی «سرزمین واحد چین» را مجددا پیگیری کند. آرمان و تکلیف دینی – ملی سائو سائو (آخرین نخست وزیر هان و پدر نخستین امپراتور سلسله ی) و لیوبی (اولین امپراتور سلسله شو) و سون کوان (نخستین امپراتور سلسله وو) به صورت ناخودآگاه در ضمیر حاکمان چین کمونیست نیز وجود داشت.

رهبران چین سرخ به طرق مختلف تلاش داشتند که تایوان را به خاک اصلی چین الحاق کرده و «چین واحد» را احیاء کنند اما حمایت همه جانبه آمریکا از تایوان مانع از این امر می شد.

آتشی که از دریا شروع می شود

GPF-Mauldin-map-5

آنچه بیش از هر چیز مانع از اجرای عملیات نظامی چین در تایوان می شد قدرت نظامی پایینش نسبت به آمریکا بود. این نقصان در سالهای اخیر جبران شده است. چین در ارتش و تسلیحات خود دست به یک انقلاب زده است. در میان تسلیحات و شاخص های نظامی چین، ناوها و نیروی دریایی آن بیش از سایر شاخص ها قدرتمند شده اند. چین در دریاهای مرزی خود با تهدیدات استراتژیک مختلفی مواجه است. آمریکا و متحدانش از جمله استرالیا و کشورهای جنوب و شرق آسیا ائتلافی دریایی تشکیل داده اند و کشتی های آنان در آبهای دریای چین جنوبی و شرقی، دریای زرد، دریای فیلیپین و اقیانوس آرام حرکت کرده و پکن را تهدید می کنند. به همین دلیل، چین در عرصه نیروی دریایی دست به انقلابی بزرگ زده است. جدول زیر تعداد ناوها و کشتی های چین را در سال 2023 نشان می دهد:

نوع کشتی

تعداد

ناو

730

ناو هواپیمابر

2

ناو هلیکوپتر بر

3

ناوشکن

49

ناوچه

42

ناوچه سبک

72

زیردریایی

61

قایق (کشتی) گشتی

150

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول فوق نشان می دهد که چین یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه نیروی دریایی است. چین از طریق قدرتمند کردن نیروی دریایی خود و به خصوص تجهیز زیردریایی ها، ناوشکن ها و مین های دریایی اش، سعی کرده میان تایوان و ائتلاف نظامی غرب در دریای چین و دریای فیلیپین فاصله بیندازد. در واقع، ائتلاف دریایی غرب از طریق دریای فیلیپین و دریای چین شرقی از اقیانوس آرام به مرز تایوان نزدیک می شوند و نیروی دریایی چین هم از طریق قرار دادن ناوهایش در این دو دریا مانع از نزدیکی کشتی ها و ناوهای غرب به تایوان می گردد.

به همین دلیل، می توان گفت که در صورت وقوع درگیری محدود میان چین و تایوان، احتمال درگیری دریایی میان آمریکا و چین زیاد است. لازم به ذکر است که جنگ جهانی دوم زمانی به آمریکا رسید که ژاپن به بندر پرل هاربر آمریکا حمله کرد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند جنگ جهانی سوم هم زمانی شروع می شود که یک جنگ دریایی رخ دهد و در واقع، یک غول شرق آسیایی جدید به کشتی های آمریکایی در اقیانوس آرام حمله کند (اینجا بخوانید).

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • ناشناس
    11

    سیاستهای غلط آمریکا از زمان جنگ نرماندی تا کنون و سازش با احزاب کمونیستی در طول این سالها زمینه و پتانسیل یک جنگ جهانی را بوجود آورده با این تفاوت که دو طرف به سلاح هسته ای مجهز هستند و نابودی و تخریب بسیار بسیار بزرگتر خواهد بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      ژست روشنفکری نوعی کلاس محسوب میشه که مثلا نشون بدیم خیلی می‌دونیم .
      شما که عملیات نرماندی رو جنگ تعبیر میکنی مشخص کردی یه چیزایی شنیدی
      تاریخ همیشه بدست پیروز جنگ نوشته میشه اما اتفاقا آمریکا بعد از جنگ جهانی برای لشکر کشی به کره و ویتنام دلایل خودشو رو داشت. سیاستهایی که شما غلط می‌دونی تقابل بین دو ایدویولژی غالب بر سطح این کره خاکی بود .
      حکومتی که بر یک جغرافیای خاص تسلط داره هیچ گاه نمیتونه تفکرش رو به دیگران تحمیل کنه همین موضوع اساس کشمکش پایان ناپذیره .
      فروپاشی شوروی نمونه بارز یک مدیریت ناموفقه هر چند ظاهراً قدرتمند به نظر بیاد .
      بمب اتم کسی رو نجات نمیده چین هم از این قاعده مستثنی نیست.
      تنها گناه جزیره تایوان نزدیکی به خاک چینه موفقیت اقتصادی تایوانه که مطامع پکن رو تقویت می کنه وگرنه چین از لحاظ تاریخی هیچ گاه حاکمیت مستقلی بر این جزیره نداشته.

    • ناشناس
      0

      شما ژست منتقد نگیرید چون اساس انتقاد ابتدا بر درک مطلب است اولا نبرد نرماندی که اشاره کردم نقطه عطف تاریخ سیاسی جهان است چون این نبرد تنها فرصت نابودی کمونیست بعد از نابودی نازیسم اروپا بود که رئیس جمهوری امریکا فرانکلین روزولت اجاز پیشروی ارتشش به شرق رو نداد که این عامل جهان رو به جنگ سرد کشوند دومین اشتباه پیروی از سیاستهای انگلیس در خاورمیانه بود که اسلام سیاسی رو در منطقه حاکم کرد و اشتباهات مکرر در مورد سازشهای اقتصادی با چین که مجال بحث نیست اینها بخشی از واقعیتهای تاریخی بودن که با مطالعه و تحقیق بدست میاد نه ژست روشنفکری یا ادای منتقدان رو درآوردن

  • محمد
    13

    اینها همه خیال پردازی های محال است
    در صورت حمله چین به تایوان آمریکا و کشورهای غربی هیچ واکنشی جز بیانیه های محکومیت تو خالی نشان نمی دهند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      اگر به اين سادگي مثل شما فكر مي كردند تا حالا چين تايوان را گرفته بود! ما عادت كرديم بقيه را احمق بدانيم.

    • J
      11

      درست گفتی ولی اوکراین رو هم اضافه کن . یعنی در تعاملات غرب و شرق هم تایوان به چین بخشیده میشه و هم اوکراین به روسیه .

    • ناشناس
      1

      اوکراین رو 3 ساله که بزور نگه داشتن با اینکه اوکراین ویران و تخریب شده ولی آمریکا هنوز هم قصد نابودی روسیه و چین رو داره اما در آخر خود آمریکا نابود خواهد شد و از بین خواهد رفت

  • ناشناس
    3

    برنده این جنگها طرفی است که دست بالاتری در ترور داشته باشد ،

  • ناشناس
    1

    ترور مهندسین چینی در پاکستان وزمین زدن پروژه های عمرانی چینی ,نوعی اعلان جنگ امریکاست!

  • ناشناس
    3

    سرتایوان جنگ نمیشه

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    کنترل شدید جمعیت جهان حتماً انجام می‌شود یا ب شیوه بیماری میکروبی یا واکسیناسیون یا با سلاح‌های ممنوعه کاهش جمعیت جهان الزامی شد!

  • ناشناس
    7

    مگه چین ایرانه که زندگی مردمش را درگیر جنگ ودشمنی با آمریکا بکنه

  • ناشناس
    10

    انشاالله حکومت های مستبد و غیر مردمی چین و روسیه هم به زودی نابود خواهند شد و مردم این دو کشور با آزادی کامل سیستم حکومتی خود را انتخاب می کنند و با دنیای آزاد و متمدن در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد؟؟؟آیا الان رهبران و مجالس چین و روسیه و کره شمالی،نمایندگان واقعی این ملت ها هستند؟؟؟ای کاش حکومت ما هم از تاریخ درس بگیرد و مردم را از بدست گرفتن سرنوشت خودشان،محروم نکند که عاقبت خوبی ندارد.

  • Slam
    3

    در حال حاضر هیچ کشوری جرات درگیر شدن با با ارباب حلقه ها را نداره چون ارباب حلقه ها هم ثروت بسیار و هم شرکای قدر و هم تکنولوژی نظامی خفن داره

  • F.M
    3

    چینیها به جای این کارا برن توالت‌های کثافت حال بهم زنشون رو درست کن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اسم چین کثیف رو نیار حالمون بد شد

  • زند
    2

    بسم الله الرحمن الرحیم

    بنویسید غزه در آستانه سقوط است.اعراب و ایران تماشاگران ساکتی هستند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      ایران خود را دریابد

    • ناشناس
      0

      فقط بلدند شیرینی پخش کنند !

    • ناشناس
      1

      وقتشه زنان چینی ،ته دیگ سوشی با عقرب را در دیس برگردانند و یک تقه به ته قابلمه اشان بزنند!

    • ناشناس
      0

      وقت شیرینی پخش کردن چینی ها نشده؟

    • ناشناس
      1

      غژه فدای یه موی ایرانی ها .

    • ناشناس
      1

      خجالت بکشید واقعآً

  • ناشناس
    1

    مثل همه محصولات چینی قلابی و یه بار مصرف!!

  • کارشناس
    3

    اول اینکه احتمال بروز این جنگ یک هزارم درصد است.ثانیا در صورت بروز جنگ این پکن است که اغاز کننده جنگ خواهد بود و ارتش امریکا در همان ساعات اولیه زیرساختهای موشکی چین را هدف قرار خواهد داد و در صورت ادامه در عرض کمتر از ۷٢ ساعت نصف ارتش چین به مشکل اساسی خواهد خورد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اگر جنگی بشه که تقریبا غیر ممکنه امریکا چون کشورهای دیگر متحدش هستند قطعا پیروز خواهد شد و چین از بین میره

  • ناشناس
    1

    چین یک قدرت اتمی است و از لحاظ قانون بین الملل تایوان استان چین حساب می شه بنابراین اگر تایوان بتونه از خودش دفاع کنه که هیچ و گر نه کشور دیگه ای نمی تونه مداخله کنه چون مسئله داخلی چین حساب می شه و نمی دونم چرا اینطور مقاله حماسی براش نوشتید.

  • ناشناس
    2

    همیشه خبرهات خبر فوری، جوگیریه و توهم و مغرض بودن، صدها خبر تا الان به عنوان تحلیل کار کردی که فقط به درد کوچه و بازار میخوره تا یه خبرگزاری رسمی، یکم از تسنیم یاد بگیر.

  • ناشناس
    1

    این جنگ ارزوی بسیاری است و مدام هم در نظرات و نوشته های خود جو میدن که چی ؟!!

    که مثلا امریکا با چین درگیر بشه و مثلا ضعیف بشه !!!

    اولین چین هیچوقت قدرت رویارویی با ابرقدرت بلامنازع دنیا را ندارد
    ثانیا این کشورهایی که تقی به توقی وارد جنگ میشن عقل و منطق ندارند در حالیکه چین محتاط ترین کشور دنیاست از این دید گاه

  • ناشناس
    0

    چین باید تصرف و به چند ایالت مجزا تقسیم شود . چینی های آشغال خور یادشون رفته وقتی مطتعمره ژاپن بودند ، یه افسر ژاپنی زن و دخترش و خواهرشان را جلوی چشمشون . . . .. و جگر و جرات اعتراض نداشتند . آمریکا ژاپن را شکست داد و چینی های بی شرف را آزاد کرد . حالا شاخ در آورده اند ؟؟؟ آمریکا آنچنان پس گردن شان خواهد زد که برق ۲۲۰ ولت از چشمانشان بیاد بیرون . خام خورهای لاشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها