اعضاء دولت سیزدهم و انتخابات تیر ماه

پیام نامزد شدن بذرپاش و نامزد نشدن مخبر/ سقوط ایده تداوم دولت/ کابینه فعلی به پایان راه خود رسید

حتی اگر فقط یک نفر از اعضاء کابینه و دولت توسط شورای نگهبان تایید شود، باز دولت نمی تواند روی آن به اجماع برسد و عدم کاریزما و قدرت این فرد، اعضاء دولت را به سمت نامزدهای برجسته ای که خارج از دولت هستند، جذب خواهد کرد.

پیام نامزد شدن بذرپاش و نامزد نشدن مخبر/ سقوط ایده تداوم دولت/ کابینه فعلی به پایان راه خود رسید

حسین آصف-  با پایان یافتن مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، حالا می توان درکی بهتر از آینده ایران و انتخابات پیش رو داشت. یکی از نکات مهم در ثبت نام نامزدها شرکت اعضاء دولت شهید رئیسی بود.

پیش از این گفته شد که دولت شهید رئیسی می تواند سهم زیادی در انتخابات تیرماه داشته باشد و نامزد دولت یکی از شانس های اصلی پیروزی در رقابت های انتخاباتی 1403 است. با این حال، شرط اصلی پیروزی اعضاء کابینه و دولت سیزدهم «اتحاد» و سرمایه گذاری روی یک شخص خاص است (اینجا بخوانید).

تا پیش از این، شانس سرپرست ریاست جمهوری یعنی «محمد مخبر» برای رقابت با سایر نامزدها و شرکت در انتخابات به عنوان نماینده دولت سیزدهم بیشتر از سایرین بود. با این حال، شرکت نکردن او در رقابت های انتخاباتی کمی وضعیت را سخت و پیچیده کرد.

از بین اعضاء کابینه دولت شهید رئیسی سه وزیر نامزد شدند: وزیر فرهنگ و ارشاد (اسماعیلی)، وزیر کار و رفاه اجتماعی (مرتضوی) و وزیر راه و شهرسازی (بذرپاش). همچنین، از بین سایر اعضاء دولت نیز دو مقام یعنی رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بنیاد شهید نامزد شدند. نامزد شدن 5 عضو اصلی دولت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 نشان می دهد که دولت سیزدهم نتوانسته به یک جمع بندی نهایی و وحدت نظر و عمل برسد و شخص محمد مخبر به عنوان سرپرست و نقطه مرکزی دولت نیز به این کابینه متکثر و متعدد وحدت انتخاباتی نبخشیده است.

این مساله می تواند به ضرر دولت تمام شود، چرا که اگر بیش از یک نفر از نامزدهای انتخاباتی دولت توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند، دولت و طرفدارانش پخش شده و قادر به اجماع روی یک نفر نخواهند بود.

البته هنوز هیچ چیز تمام نشده است. در سال های گذشته نیز شاهد حضور چند نامزد به عنوان کاندیدای پوششی بودیم. کاندیدای پوششی به عنوان حامی نامزد اصلی وارد رقابت ها شده و بعد از انتقال آراء طرفدارانش به سبد رای نامزد اصلی از انتخابات انصراف می دهد. برخی نامزدهای انتخاباتی در سال 1400 بدین صورت عمل کردند و به نفع نامزدهای اصلی مانند شهید رئیسی کنار کشیدند. در سال 1396 نیز اسحاق جهانگیری (معاون روحانی) تا روزهای آخر در رقابت ها شرکت داشت اما در لحظات پایانی به نفع حسن روحانی انصراف داد.

همزمان، محمد باقر قالیباف نیز به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشید. در انتخابات های قدیمی تر نیز نمونه هایی از حضور نامزد پوششی قابل رویت و پیگیری است. اما آیا دولت فعلی قادر به اجماع روی یک نامزد و اقناع سایر نامزدها مبنی بر فعالیت به عنوان کاندیدای پوششی است؟

ایده تداوم دولت برای اعضاء کابینه جدی نیست و میان اعضاء دولت نیز وفاقی در مورد انتخابات تیر ماه وجود ندارد. بنابراین، می توان حدس زد که پیروز انتخابات تیر ماه 1403 فردی است که بیرون از دولت فعالیت دارد

چینش نامزدها نشان می دهد که بعید است چنین اتفاقی رقم بخورد. اولا هیچکدام از نامزدهای عضو دولت سیزدهم از یک کاریزمای قاطع برخوردار نیستند. شخصیت محوری دولت سیزدهم محمد مخبر است که در رقابت ها شرکت نکرد. از میان وزرای نامزد شده، دو وزیر (وزیر کار و وزیر راه) در میانه عمر دولت به کابینه پیوسته و به عنوان وزیر فعالیت خود را آغاز کردند و از این جهت، از اعضاء اصلی و باسابقه دولت سیزدهم به حساب نمی آیند.

قدرت سیاسی آنها نیز زیاد نیست و نمی‌توانند یک جریان یا حزب قدرتمند را با خود همراه کنند. به همین دلیل، اجماع کابینه روی یکی از این افراد دولت بعید و دور از ذهن است. عدم کاریزما و قدرت «سیاسی – اجرایی» باعث  تقویت این تصور می شود که حتی اگر فقط یک نفر از اعضاء کابینه و دولت توسط شورای نگهبان تایید شود، باز دولت نمی تواند روی آن به اجماع برسد و عدم کاریزما و قدرت این فرد، اعضاء دولت را به سمت نامزدهای برجسته ای که خارج از دولت هستند، جذب خواهد کرد.

بنابراین، می توان پیش از مشخص شدن نظر شورای نگهبان از پایان دولت فعلی سخن گفت و با آن خداحافظی کرد. ایده تداوم دولت برای اعضاء کابینه جدی نیست و میان اعضاء دولت نیز وفاقی در مورد انتخابات تیر ماه وجود ندارد. بنابراین، می توان حدس زد که پیروز انتخابات تیر ماه 1403 فردی است که بیرون از دولت فعالیت دارد و بعد از پیروزی نیز کابینه ای جدید روی کار خواهد آورد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    4

    آقای مخبر کار خوبی کرد در انتخابات شرکت نکرد . چون تو این 3 سال فشار اقتصادی فراوانی بر مردم وارد شد

  • ناشناس
    4

    نام این وضعیت هست : انحطاط

  • ناشناس
    1

    آخه کی میخوادبه این رای بده هرچن داداشمون ویتامین پ قوی داره

  • ناشناس
    2

    وقتی در دیگر حوزه مسئو لیتهای دیگر خود چندان موفق عمل نکردید چطور در قامت ریاست جمهور، در خواهید آمد!

  • مناظره
    8

    بذر پاش رو دست کم نگیرید.یکدفعه می بینید مثل احمدی نژاد بدون اینکه کسی روش حساب کرده باشه رای میاره. همه به مناظره تلویزیونی بستگی داره.

  • ناشناس
    4

    در دولت سیزدهم ارزش 430 میلیارد دلاری بازار سرمایه به 134 میلیارد دلار تقلیل یافته واقعا خجالت نمی کشند اینها باز هم خودشان را نامزد انتخابات می کنند واقعا اینها سهامداران را به گدا تبدیل کرده اند در طول ۳ سال هر روز 447 میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شده و تبدیل به دلار و سکه شده واقعاً این نمیتونه عامل تورم و بالا رفتن دلار بشه به خدا اگر یک بازار بیسواد هم جای اینها بود می فهمید ولی هیهات که اینها نفهمیدند.

  • ناشناس
    2

    این نامرد با حرفهای نسنجیده اش بورس را بهم ریخت هنوز هنوزه درست نشده قدرت یک مسئول در اینه که چه چیزهایی را نباید بگه

  • ناشناس
    2

    اون آقای مرتظوی که دوساله پدره کارگر وبا دخالت کردم تو تعیین دستمزد در ورده وقانون کار ومسخره گرفته حتما امیدوار باشه ما کارگران بهش رای میدیم!!! یا اون بذر پاش که مدیر عامل راه آهن کارگراهن کارمندهای راه آهن از دستش خون گریه میکنم حتما بهش رای میدم!!!

  • ناشناس
    2

    وقتی آدمی در اندازه بذرپاش هم کاندید می شود!!! والبته چه کم از احمدی نژاد دارد

  • ناشناس
    1

    بر حسب بی اعتمادی به دولتها به دولت رئیسی هم بی اعتماد بودم اما یه اتفاق نظر من و خیلی های دیگه رو عوض کرد، که البته فایده ای هم نداره، از دست رفته، رفته ست و حالا دوست خبر فوری قرار بر اینه که هیچ نشان و اثری از دولت سیزدهم باقی نمونه، چرا؟ شاید روزی تاریخ زبان باز کنه و بگه که معمولا در چنین مواردی تاریخ هم عاجزه و صادق نیست چونکه تاریخ بشر رو بشر هزار تو مینویسه و چه اسراری که در اون هزار توها دفن میشه و میپوسه.اینارو منتشر نکن فقط دردی از دلم بیرون ریختم.

  • ناشناس
    0

    از ۵ نفر اعضاء کابینه دولت سیزدهم گه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند چنانچه هر پنج نفر تأئید صلاحیت شوند (که بسیار بعید است) مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به عنوان کاندیدای اصلی و بقیه به عنوان کاندیدای پوششی در تبلیغات انتخاباتی جهت معرفی خود شرکت خواهند نمود!

  • حال بد
    0

    وای وزرا و دار و دستشون چه حال بدی دارند

  • ناشناس
    3

    دولت قبلی دستاوردی نداشته ، تداوم داشته باشه !!! در اقتصاد ، سیاست ، اقتدار و... چه کار کردند ؟؟؟؟

  • ناشناس
    4

    درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت و بی عرضگی را صبر و لبخندی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می دانند. گاندی

  • ناشناس
    2

    بردن قیمت های بورس به عصر حجر نابود کردن بورس بیچاره کردن سهامداران نابود کردن خانواده سهامداران از دستاوردهای مهم دولت بوده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لعنت خدا بر اینها همیشه کسی که کار درست انجام میده باید عذاب بکشه به جای سهام باید می رفتی دلار و سکه می خریدی!

    • ناشناس
      1

      عزیزم پارسال بورس را همین مخبر و دارودسته اش خالی کردند! (ستاد اجرایی فرمان امام) برای همین صداشو در نیاوردند.

  • ناشناس
    0

    مخبر هم می‌آمد تفاوتی نمی‌کرد.او هم از این‌ها که آمده‌اند ضعیف‌تر است. کار عاقلانه‌ای کرد که نیامد. این‌ها هم که آمده‌اند دنبال سهم‌خواهی هستند. خودشان می‌دانند رای نمی‌آورند اگر تایید شوند انتهای راه به نفع یکی از کاندیداها کنار می‌روند و در دولت بعد برای خودشان جای پایی درست می‌کنند. ثبت نام برخی از این‌ها توهین به مردم ایران بود.

  • ناشناس
    1

    چه خبره باز هم آدم های دروغگو و مرض آور پیداشون شد اینگونه آدم ها باید ازشون دور شد و ماسک زد چون بیماری مسری دارن این شخص مسکن مردم رو سوزاند و آتیش زد و به مردم می‌خنده . پناه بر خدا

  • ناشناس
    2

    ممکنه کسی بگه دم بذر پاشی به کی و کجا بنده

  • ناشناس
    0

    شکوه تاج سلطانی که بیم جان درو درجست کداهی دلکش است اما به ترک سر نمی ارزد شاید بعضی ها با همین دلیل کاندید نشدن

  • ناشناس
    0

    عزیزان خیلی خیلی مشخص و حتی تابلو است که کاندیداهای محترم عضو کابینه دولت نه برای ریاست جمهوری بلکه برای کنار کشیدن به نفع سعید جلیلی و سهم خواهی از دولت آینده ثبت نام کرده اند ... همین !

  • ناشناس
    0

    اینا فقط اومدن تنور انتخابات رو گرم بکنن و بس!

  • حامد
    0

    رییسی سقوط آزاد و سخت کرد.

  • حامد
    0

    لقمه نان ما را بس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها