خبرفوری بررسی می‌کند

معاون اول خاتمی، معاون اول پزشکیان شد / محمدرضا عارف کیست؟

محمدرضا عارف، چهره نزدیک به سید محمد خاتمی، یک روز پس از جلسه خاتمی و پزشکیان در پاستور، معاون اول رئیس‌جمهور شد. اما او کیست؟

معاون اول خاتمی، معاون اول پزشکیان شد / محمدرضا عارف کیست؟

محمدرضا عارف زاده ۲۷ آذر ۱۳۳۰ است و ۷۳ سال دارد. وی سیاستمدار اصلاح‌طلب، مهندس برق و مدرس دانشگاه است که پس از پیروزی مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری دولت چهاردهم به فعالیت پرداخت.

وی رئیس بنیاد امید ایرانیان اصلی‌ترین تشکل اصلاح‌طلب است و همزمان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران به شمار می‌رود.

این سیاستمدار کم‌حاشیه، همچنین عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و مشاور عالی رئیس این جمعیت ملی در امور بشردوستانه است.

3591e7db-af97-4697-842d-5e3d01d32d39_w408_r1_s

او سابقه نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد. 

عارف پس از تحصیل مهندسی برق در دانشگاه تهران و دانشگاه استنفورد، کار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شرکت مخابرات ایران آغاز کرد. او از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و از آن زمان تاکنون استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف بوده است. 

در سال‌های دهه ۱۳۶۰ در سمت‌های معاونت‌های دانشجویی، آموزشی و هماهنگی و قائم مقامی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مشغول به کار بود. او در سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به‌عنوان رئیس دانشگاه تهران فعالیت می‌کرد.

با انتخاب سید محمد خاتمی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران در ۱۳۷۶، عارف به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه یافت. در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم سید محمد خاتمی او سمت معاون اول رئیس‌جمهور ایران را تا سال ۱۳۸۴ برعهده داشت.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار «معیشت و منزلت و عقلانیت» کاندیدا و تأیید صلاحیت شد؛ اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از سید محمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران انصراف داد تا حسن روحانی نامزد پیروز لقب گیرد.

عارف در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سرلیست فهرست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران بود و توانست با کسب ۱٬۶۰۸٬۹۲۶ رأی، در رتبهٔ اول تهران، وارد مجلس دهم شود. در این انتخابات تمام سی کرسی تهران به فهرست اصلاح طلبان به سرلیستی وی رسید. عارف نیز بالاترین آرای تهران و سرتاسر کشور را به‌دست‌آورد.

محمدرضا عارف پس از آن، رئیس فداکسیون امید شد اما نتوانست رییس مجلس شود و با ریاست علی لاریجانی. او به حاشیه رفت.

زندگی خانوادگی یک سیاستمدار یزدی که تحصیلکرده آمریکاست

محمدرضا عارف در سال ۱۳۳۰ در خانواده‌ای مذهبی در یزد به دنیا آمد. پدرش حاج‌میرزا احمد عارف از بازاریان سرشناس یزد بوده است. عارف از کودکی در ریاضی موفق بود، گفته می‌شود در پنج سالگی به حساب سیاق تسلط داشته و در سال ۱۳۴۸ در مسابقات کشوری ریاضی در رامسر رتبهٔ نخست کشوری را به دست آورده است. در کنکور سراسری ریاضی ۱۳۴۹ رتبهٔ دوم کشوری را کسب کرد و در رشته مهندسی برق در دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. عارف در قبل از انقلاب در زمینهٔ برگزاری جلسات مذهبی در دوران دانشجویی در دانشگاه تهران نقش داشته است. 

وی همچنین در سال ۱۳۵۴ توسط کمیته مشترک ضدخراب‌کاری ساواک دستگیر شده است. در سال ۱۳۵۴ با معدل ۳٫۹۱ از ۴ فارغ‌التحصیل گشت. در همین سال با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان به آمریکا رفت. او طی سال‌های تحصیل در ایالات متحده در انجمن اسلامی دانش‌جویان آمریکا و کانادا عضو رسمی بوده و فعالیت داشته است. 

در سال ۱۳۵۵ مدرک کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۵۹ مدرک دکترای خود را در رشتهٔ برق مخابرات با معدل چهار از چهار به سرپرستی تامس ام. کاور از دانشگاه استنفورد گرفت.

18-9-29-163125685081_234

او در تز دکترای خود به بررسی شبکه‌های غیر حلقوی که در فرستنده‌ها لینک‌های قطعی پخش‌کننده بدون هیچ تداخل در گیرنده‌ها دارند پرداخت. چنین شبکه‌هایی شبکه‌های عارف نامیده می‌شوند. زمینه تحقیقاتی وی نظریه اطلاعات و رمزنگاری است. وی همچنین از مؤسسان انجمن رمز ایران بوده است.

عارف تألیف یا ارائهٔ بیش از ۳۸۰ مقالهٔ علمی را در کارنامهٔ خود دارد. کتاب سیستم‌های مخابراتی دیجیتال و آنالوگ او در سال ۱۳۶۹ به عنوان کتاب سال انتخاب شد. کتاب‌های سیگنال‌ها و سیستم‌ها و سیگنال‌های تصادفی از دیگر کارهای ترجمهٔ او هستند.

از او مقالات متعددی در ژورنال‌ها و مجلات گوناگون داخلی و خارجی به چاپ رسیده است که فهرستی از آن‌ها در صفحهٔ خانگی او در وبگاه دانشکدهٔ برق دانشگاه صنعتی شریف موجود است.

او از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان بود و اکنون استاد گروه برق مخابرات دانشگاه صنعتی شریف است.

همسر عارف کیست؟

همسر او حمیده مروج متولد سال ۱۳۳۵ در شهرستان یزد می‌باشد. محمدرضا عارف هم از آن نامزدهایی بود که به همراه همسرش برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) در ستاد انتخاباتی وزارت کشور حضور پیدا کرد. 

حمیده مروج پزشک متخصص پوست و مو است. وی قبل از انقلاب عضو انجمن اسلامی دانشجویان در شیراز بود. او اکنون به عنوان عضو هیئت علمی، دانشیار و عضو هیئت مرکز تحقیقات لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کند. او به عنوان اولین مبتکر تولید «پوست ترمیمی» در میان متخصصان این رشته زنی نام آشنا است.

عارف

پیش از انقلاب و در زمانی که عارف به عنوان دبیر انجمن اسلامی ایران در آمریکا فعال بوده است طی نامه‌ای به انجمنهای ایران می‌خواهد که دختری را برای ازدواج با او معرفی کنند. در پی این نامه حمیده مروج که در آن زمان ۲۱ ساله بوده است به او معرفی می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند. حاصل ازدواج محمدرضا عارف و حمیده مروج سه فرزند پسر است.

در تیر ماه سال ۱۳۹۶ صحبت‌های یکی از فرزندان او به نام حمیدرضا در مورد در مورد تحصیلات دانشگاهی و تأثیر ژنتیک بر روند تحصیلی در شبکه‌های اجتماعی بازخورد وسیعی داشت. او در قسمتی از این مصاحبه اظهار کرده بود که: «... هر کسی که توانایی داشته و به نقطه ای رسیده، حتماً استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تأثیر وراثت وجود دارد، ژن خوب دارد. پدر و مادر من هر دو جزو شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه ۱۵ کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود. ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال ۸۵ رفتم آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم در دانشگاه جرج واشینگتن پذیرش گرفتم و دکترای روابط بین‌الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. آنجا نگاه نمی‌کنند که تو پسر چه کسی هستی؟ به رزومه نگاه می‌کنند.»

یک ژن خوب در دولت پزشکیان

محمدرضا عارف حالا در دولت پزشکیان کار سختی پیش رو دارد. مسعود پزشکیان دولتش را دولت وفاق مای نامیده و عارف باید کابینه‌ای را معرفی کند که ممکن است چهره های اصلاح طلب هم داشته باشد.

IMG-20240728-WA0212

او همچنین در شرایطی باید به پزشکیان کمک کند که مجلس همسو با دولت نیست و احتمالا کار سختی در رای اعتماد پیش روی خود دارد.

عارف که در رقابت با چهره‌هایی چون طیب نیا، شریعتمداری، جهانگیری و لاریجانی به مقام معاون اولی رسیده، حالا می‌تواند دولت پزشکیان را تبدیل به دولت سوم خاتمی کند. دولتی اصلاح‌طلب که شاید یارانی از جریانات میانه‌رو اصولگرا را نیز در کنار خود داشته باشد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 109
  • ناشناس
    44

    اخ آخ چه بسوزن ارزشیاااااا...

    نظرات شما -
    • پانزده تیر سوزان تحجر
      7

      😂😂😂

    • ناشناس
      8

      پیشرفت در کاکل نیست ،

    • ناشناس
      2

      خخخخخخ!!!!!!!

    • ناشناس
      3

      جالبه الان دانشجو رو اگر از بلندی خوابگاه پرت نکنن میگرن بعد بهش حکم بغی و افساد و محربه میدن واسه اعدام. اون زمان بهشون ویزای تحصیلی آمریکا میدادن.

    • ناشناس
      18

      درود بر اسراییل صلح طلب

    • کاربر
      6

      بنظرم مخالفین نظریه ژن خوب باید بسوزند البته اگر تو هم مخالفی

    • ناشناس
      0

      هیچوقت نمیسوزندشماهاهمش درحال سوزش هستید

  • ناشناس
    9

    ژن خوب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      پسرش چند سال پیش گفت ما قوم برتر یا همون ژن خوب هستیم . نژاد پرستی از نوع ایرانیش

    • چای دبش باغ ازگل
      5

      سود مرحله سوم سهام عدالت مردم فرودست توسط دولت سیزدهم ملاح خور شد؟؟؟ یا افتاده گردن دولت چهاردهم؟؟؟ دولت سیزدهم واقعاً خودش را ب گیجی زده بود!!!

  • ناشناس
    8

    پس میشود نمیشود شروع شد میکنم یانمیکنم

  • ناشناس
    15

    آفرین و بسیار عالی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      این عزیز 73 سالشه
      الان دقیقا از معیارهایی که ظریف گفت(سن و مذهب و جنسیت) ایشون چند گرفتن؟؟
      سوال شد برام
      منتظریم بقیه کابینه رو بشه

  • صفی اله
    61

    بیست سال به عقب برگشتیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      از خدامونه بیست سال به عقب برگردیم اون زمان که نه خبری از جلیلیلیلی بود نه مموتی هاله پندار نه روحانی زیانبار نه گوشت هشتصد تومنی

  • ناشناس
    68

    از اقای پزشکیان انتظار انتخاب های بهتری داشتیم اقای عارف قبلا هم معاون اول بود در کارش موفق نبود با این انتخاب ها فکر نمی کنم دولت موفقی داشته باشیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      یکی از موفقیتهایی که نداشته رو نام ببر لطفاً

    • ناشناس
      27

      قطعا عقب گرد است،ملت چه فکر می کردند چه ها داره میشه.،عارف فرد خنثی،بی خطر و بله قربانگویی است.وای بر اصلاحات که این آخرین فرصت را هم بسوزانند وای وای وای

  • تلمبه
    18

    عارف مرد متین و پیرو عدالت یک نخبه واقعی هستش حس میکنم پاک سیرتان و پاک دستان در این دولت دست چین شدند به کوری چشم بد خواهان

  • ناشناس
    8

    از ژن خوب پسرش چه خبر؟

  • ناشناس
    11

    احسنت بر دولت سوم خاتمی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      درود بر خاتمی که بهترین رئیس جمهور ایران
      صلح طلب و مردمی بود

  • رضا ابولی
    2

    ان‌ شاءالله‌ که خیر‌ است‌
    به‌ همین‌ امید‌ فقط‌

  • علی
    18

    حالا این آقا با این توان ذهنی رو مقایسه کنید با یک عده که در دانشگاه امام صادق تحصیل کردن و تز دکتراشون بررسی وضعیت حجاب در بهشت هست

    نظرات شما -
    • هیتلر
      2

      😂😆😆😜

    • ناشناس
      4

      بنده زیر ۵۰ سال با قانون پیش از موعد کارکنان دولت بازنشسته شده ام مگر می شود در سن بالای بالای ۷۰ سال بار سنگین کشور داری آنهم در شرایط فعلی را بدوش کشید واقعا عجب اعتماد بنفسی نتیجه اینکه جوانان عزیز امیدوار باشید ..

  • ناشناس
    11

    دکتر محمدرضا عارف متخصص برق از دانشگاه تهران و استنفورد آمریکا و استاد تمام دانشگاه پس از سیدمحمد خاتمی دومین شخصیت برجسته جبهه اصلاحات است و در دولت دوم آقای سیدمحمد خاتمی معاون اول رئیس جمهور بوده و دارای تجربیات زیادی در وزارت پست و تلگراف و تلفن. ریاست سازمان برنامه و بودجه، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... می باشد. تنها مشکل ایشان نداشتن روحیه خستگی ناپذیری (جهادی) برای انجام امور و سن ۷۳ سالگی (کهنسالی) ایشان است که حدود ۴ سال به لحاظ سنی از رئیس جمهور نهم بزرگتر هستند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      دیدیم به نام جهاد چه فضاحتها به بار اوردند.با نام بهار که گل به بار نمی اید!

  • ناشناس
    21

    پس کو کابینه جوان،باز پیرمردان وژن های خوبی که باعث وضع موجود هستند دوباره دارند سکاندار میشوند،کو جوانگرایی،کو شایسته سالاری،ازاولین انتصاب فقط سهم خواهی سهم خواهان دیده میشود،راه دراز است وقلندر بیدار

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      ساندیسها دارند اب می شوند زود یخ بدین

  • ناشناس
    17

    آدم تکرار وهیچ عملکرد مثبتی از ایشون در طول مسولیت دیده نشده ایشون حزب باده

  • ناشناس
    26

    متاسفم از این انتخاب،این اقا،تو مجلس،هیچ کاری نکرد،فقط سکوت سکوت و سکوت،آقای پزشکیان لطفا به ارا،خیانت نکن،لطفا ،والا ۴ سال دوم را نخواهی دید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      مطمئن باش نوبت بعد ده ميليون كمتر راي خواهند داد.

  • ناشناس
    18

    فقط میتوانم بگویم امیدهای نداشته ملت را ناامید ترکرد وبس،خشت اول چون نهد معمار کج تاثریا میرود دیوار کج،سهم خواهی تاکی، چرادست ازسر مردم بیچاره ایران برنمیدارید

  • ناشناس
    10

    زود. قضاوت نکنیم وقت برای نق زدن هست کمی صبر کنیم

  • ناشناس
    1

    اجرای همسان سازی بازنشستگان کارگری راتکمیل کنید

  • ناشناس
    22

    به به دولت ژن خوب با افراد ژن خوب
    بهتر بود از افراد جوان تر استفاده شود
    سهم خواهی ادامه دارد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      معاون مهمه
      نمیشه آدم بی تجربه آورد

  • ناشناس
    26

    الفاتحه

  • علی
    29

    اولین انتخاباب پزشکیان عالی بود ‌ انشاالله موفق باشند

  • حائری
    12

    اکر عارف سوابق خوبی داشت در زمانی تصدی وزارت کارنامه قابل قبولی
    نه داشت وبرای قشر ضعیف کارگر هیچ سودی نداشت چرا برای رئیس جمهور منتخب ایران عمل کرد اشخاص مهم نیست؟ پس وعده وعید های خود را کی می خواهد اجرایی کند؟

  • ناشناس
    11

    آنسانی شریف، دلسوز، و البته کم حاشیه که فارغ از هیاهو کار های محوله اش را انجام می دهد.

  • علی
    9

    ناشنا س این را همه مردم میگویند بهترین زمان در چهل و چند سال انقلاب زمان اقای خاتمی بود که عارف معاون اول او بود خیر ۲۰ سال به عقب برنگشتیم بلکه جایگاه خودمام را داریم با این انتخاب ها و انتصاب ها پیدا میکنیم . خدایا به دولت جدید موفقیت عطا فرما مردم همه امیدوارند . انشاالله🤲

  • بهروز حسینی
    10

    بهترین گزینه برای معاون اولی آقای طیب نیا بودند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      معاون اول رئیس جمهور باید فردی سیاستمدار و باتجربه باشد که همه وزراء و معاونین کابینه دولت از او حرف شنوی و اطاعت داشته باشند وگرنه برای او تره هم خرد نمی کنند!

  • سلاخ طلبان
    10

    اصلاح طلبان با خنده سر میبرند ..اصولگرا ها با حرف های قلمبه سلمبه...
    در کل استفاده پزشکیان از پیرمردان سیاست رفتن به چاه هست که دیگر امدنی به بیرون در کار نیست
    ...ایران الفاتحه...چه با اصولگرا و چه اصلاح طلب

  • ناشناس
    7

    چقدر سن بالایی دارند
    کار سختیه

  • حمید
    22

    درود بر خاتمی

  • قاسم
    16

    یک روز بعد از ملاقات با خاتمی حکم انتصاب عارف زده شد ، حالا ببینیم بعد از ملاقات با روحانی ، چه حکم هایی زده می‌شود.
    راستی کی بود می‌گفت که من وابسته به یک جناح خاص نیستم!!!!؟؟؟؟
    مه لقا خانم ،

  • غلامرضا رفیعی
    10

    این انتخاب و انتصاب شایسته را به دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم و دکتر عارف معاون اول و ملت ایران تبریک عرض می کنم
    امیدوارم با حضور شما چهره های علمی مشکل بیکاری جوانان عزیز کشور هر چه زودتر بر طرف شود

  • طهماسبی
    7

    خیلی عالی مبارکه دکتر

    نظرات شما -
    • جوجوله
      13

      خاتمی ابر مرد نیم قرن اخیر یک روحانی متفاوت و عاشق وطن و ملت یک مرد متین و عاشق صلح یک مرد قابل احترام در سر تا سر جهان

  • محمد
    17

    با حکم معاون اولی ، افای پزشکیان بطور کامل موجبات خنده ی مردم را فراهم کرد با تشکر نیازی به تئاتر کمدی نداریم صرفه جوی اقتصادی شد

  • عباسی
    11

    خواهشا از الان نق زدن را شروع نکنید . باید بهشون فرصت داد . مشکلات کشور یک شبه درست نشده که بخواد یک شبه حل بشه .

  • ناشناس
    4

    حكومت شاه هر كس را بورسيه مي كرد ضد او مي شدند!!!!

  • ا
    14

    یه مثل هست که میگه درباغ که میری تا تهش پیداست
    آقای عارف هزار خوب آخه با این سن چجوری میتونه شبانه روزی مثل شهید رئیسی ۲۰ ساعت تلاش بکنه ؟
    باید یه معاون جوان و خوش فکر و قدر و مخ اقتصادی انتخاب میکرد
    صحبت حضرت آقا را عجب اجرا کرد؟ مگه نگفتند اولویت یک دولت اقتصاد و معیشت مردم این بابا کجاش با این کار جور در میاد ؟ این غیر از سهم خواهی است کمی عزیزم آقای دکتر قلب تفکر کن
    بقیه را اینجوری انتخاب نکنی البته از روی دلسوزی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      چقدرم رییسی تلاش کرد

  • زن محجبه
    4

    عجب نخبه جوانی وعده از جوانان داده بودید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      مگر پست معاون اول ریاست جمهوری بچه بازی است که به جوانها یا بی تجربه ها اعطا کنند؟! معاون اول رئیس جمهور یعنی همطراز با نخست وزیر!

  • ناشناس
    6

    عارف در دوران خاتمی قیمت ارز و کالاها را ثابت نگه داشت.

  • شفیعی
    4

    سالی که نکوست ازبهارش پیداست

  • مهدی
    12

    آقای پزشکیان اشتباه کرد و بعداً هم چوب این اشتباه را خواهد خورد

  • احمد
    1

    سلام
    در جوانی فکر می کردم
    شیر اگر پیر شود باز هم شیر است
    وقتی پیر شدم فهمیدم
    پیر اگر شیر هم باشد باز پیر است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      دود از کنده بلند می شود!

  • ناشناس
    2

    انتصاب آقای عارف به معاون‌ اولی دولت یعنی اقلا برای پست مهم معاون اولی، نه برنامه مهم است نه کارنامه و نه حتی توان مدیریت!

    عارف در مجلس حتی توان مدیریت لیست تدبیر و امید را هم نداشت!
    شتاب پیشرفت کشور قطعا کند خواهد شد.

  • رضا
    14

    من نمی دونم. چرا وقتی این اصلاح طلب ها انقدر پدر این مملکت را دراوردن بازم بهشون رای میدن .

  • مسلم
    2

    کشور ایران برای پیران برای پیران

  • ناشناس
    3

    باسلام، انشاالله همین آدم‌های قدیمی بهتر تفکر میکنن تا آدم های جوان که قبلاًزندگی مردم رو نابود کردن وتا حالا اثر منفی آن باقی مانده،. انشاالله آقای پزشکیان به همراه وزرای شایسته بتوانند هرچه زودتر و سریعتر و بهتر مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم رو حل کنن و تحریم رو بردارن ... بحق محمد و آل محمد و بحق امام حسین علیه السلام التماس دعا...((باتشکر از خبر فوری ))

  • بی نام
    2

    با تمام احترامی که برای شخصیت دانشگاهی و متین بود آقای عارف قائل هستم اما میخوام نکته ای رو عرض کنم
    ایشون سردار انصراف و انفعال هستش تو مجلس با ۵ الی ۶ ملیون رای علاوه بر اینکه نتونست رئیس مجلس بشه رئیس یک کمسیون هم نتونست بشه و لگد زد به رای ۶ ملیون رای تو استان تهران حالا قضاوت در مورد آینده کاری ایشون با شما.......

  • مصطفی
    6

    نمیدونم چرا در دوره های قبل بخصوص دولت سیزدهم هر کی انتخاب میشد تقریبا هیچ کسی چیزی نمی‌گفت ولی الان کوچکترین حرکتی با این همه انتقاد و پیشنهاد مواجه میشه؟! خیلی عجیبه!

  • ناشناس
    1

    خرد بر نادانی و تحجر مبارک

  • پیشگوی ایران
    8

    پیش بینی شده بود که نخبگاندجابگزین پخمگانی خواهند شد که مدارک بدون پشتوانه علمی دارند و کشور و ملت را فلج کروه بودند مبارک ملت باشد انتخاب عاقلانه عارف و امثال او در مدیریت کشور عنایت خدا متوجه مردم امیدوار خواهد بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اگه به تحصیلات بود که حداقل ظریف متن برجام رو میخوند

  • ناشناس
    9

    خدا وکیلی مقایسه کنید فارغ التحصیلان دولت 13 از چه دانشگاهی بودند جناب دکتر عارف از چه دانشگاهی هستند
    درود بر خاتمی

  • حمید
    5

    عارف مثل قبل تقریبآ بی خاصیت و بی‌تأثیره.

  • رابی
    2

    انجمن اسلامی دانشجویان و خرابکار زمان شاه.بقیه اش را خودتون حدس بزنید.

  • ناشناس
    5

    کاش در ایران هم ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری معاونانشان را پیش از رای گیری انتخاب می کردند، اون موقع بهتر بود. الان با انتخاب عارف قطعا به دکتر وزشکیان رای نمی دادم

  • فرامرزی
    5

    ملت عزیز ایران ،انتظار یک چهره جوان و جدید را داشتن...

  • شهریاری
    6

    فقط‌خدابدادمون‌‌برسه‌چه‌شود

  • احمد
    5

    جناب عارف در مجلس رای اول کشوری را داشت بالاترین رای نمایندگان نتونست رئیس یا نایب رئیس و یا ربیس یک کمیسون و ۰۰۰۰ بشه و به عنوان یک نماینده ۴ سال رو صندلیش مثل یه بچه مثبت نشست و کسی صداش را نشنید و هیچ اثر مثبتی تو مجلس نداشت متاسفم چرا یکی از این جوانهای خوش فکر اطراف خودش را امتخاب نکرد تا مشکلات جوانها را کم کنه باور کن به عنوان یکی که رای بهش دادم وقتی شنیدم گریه ام گرفت از تو پیرمردها بیا بیرون جوان گرا باش از این وامدارها نترس دیگه مرذم و حضرت آقا را داری واااااای وای

  • شهریاری
    3

    میگم‌ژن‌خوب‌حتما‌نژادخوبم‌هس‌ماراچی‌غرظ‌خواهند‌کرد

  • بازنشسته
    6

    عارف این کاره نیست . از رای دادن پشیمانم کرد پزشکیان...

  • شهریاری
    4

    عارف‌‌ی‌مهره‌سوخته‌است‌میگم‌روحانی‌راهم‌‌بیارازجونترهاهم‌آقازاده‌ها‌هاشمی‌‌را‌هم‌بیار‌‌یک‌دولت‌مورثی‌‌عالی‌چه‌شود‌عرضم‌بسپار‌به‌‌ظریف

  • ناشناس
    1

    دولت مستضعفین بعد از ۴۵ سال ........

  • بازم بس کن
    1

    پدر ژن برتر ایران

  • رزمنده دفاع مقدس
    2

    انتخاب خوبی بود انشاالله که هدف خدمت به خلق باشد که هست خدا به دکتر پزشکیان ووزرایش کمک کنه تا مردم اازاین فلاکت وبدبختی نجاتپیدا منند اونایی که ناراحت هستن همونایی هستند که آخورشان به اسم اسلام ومسلمانی چال بوده حالا ناراحت هستند وازراه رفتن طرف هم ایراد میگیرند

  • ناشناس
    5

    یعنی هنوز تفکرات قدیمی حاکمه. این بود تغییر؟

  • رضا
    11

    مرگ بر اصلاح طلب

  • رضا
    9

    واقعا متاسفم برای کسایی که از اصلاح طلب ها حمایت می کنند .

  • ناشناس
    2

    آقاي عارف انسان پاكدست و شريفي است،ولي كارش آقاي طيب نيا معاون اول مي شد،چون هم جوانتر وهم به روزتر وپوياتر است،انشاألله كه خيره

  • محمد
    6

    عبدی دو سه روزه ساکته / تعجب از عقل کل / نظری در مورد سرای سالمندان ندارند جناب کوتله سیاسی.

  • ناشناس
    2

    انشااللہ نان بصورت شرعی مجانی شوددکتروعدہ تقویت سفرہ مردم رادادہ

    نظرات شما -
    • سعیدی
      1

      واقعا کسایی که عقیده دارن عارف پیر هست و نمیتونه کاری انجام بده مخالفم رهبر ایران که مسن تره ولی کل جهان رو داره اداره میکنه🤗

  • ناشناس
    2

    به امید خدا پیروزی دکتر پزشکیان و ملت ایران،،،،
    ونابودی ساندیس!!!!!!

  • ناشناس
    3

    تنها کسی که اگه دکتر پزشکیان برای معاون اولی انتخاب میکرد اقلیت اعتراضی نمیکرد آقای مخبر بود.

  • م
    2

    ژن خوب انگل زاده ها!!!

  • ناشناس
    6

    ما میگیم شاه نمی خواهیم نخست وزیر عوض میشه
    ما میگیم خر نمی خواهیم پالان خر عوض میشه

  • ر
    5

    دلم برای کسانی که پزشک رای دادن میسوزد، ،،،،،

  • البرزاحمدی
    0

    موفق باشید..امیدوارم برای ایثارگران بتوانند برنامه داشته باشند وحداقل همین حقوق معیشتی رابه همه بدهند وباندوپارتی را درنظر نگیرند بنده ۳۷ماه سابقه حضوردرجبهه دارم ولی تاکنون یکریال دریافت نکردم وبیکاروعیال بارهستم دستم رابگیرید که درفقر مطلق بسرمیبرم .ممنون خدا به همه کمک کنه

  • ناشناس
    0

    بله انشالله که این ژنهای خوب به کشورمابدنکنندخوبی کنند

  • حامد
    1

    اقای ژن خوب

  • ناشناس
    0

    اگرخدابخواھدمیانسال ازجوان وپیربھترہ چون جوان تجربہ کمترہ نسبت ب میانسال پیرباھوش وتجربہ بھترازمیانسال اگرآلزایمرنگیرہ آلزایمربگیرہ کشوررابہ عصرحجرمیبرہ

  • ناشناس
    2

    خاتمی بدترین رییس جمهور بود که کشور دچا ر چند دستگی کرد وغرب از همین موزوع سو استفاده کرد حالا عا رف که اگر کاری می کرد انو قت درستش می کرد حالا که پیر شده چه کاری میتونه انجامبده

  • ناشناس
    0

    به امید ایرانی قدرتمند برای جوانان وکودکان این سرزمین با رفاهیات بالا

  • ناشناس
    0

    پیرترین دولت و برگشت به عقب

    جوانترین دولت دولت شهید رئیسی

  • ناشناس
    1

    کلا عارف دوست داشتنی نیست حالا اگر انیشتین هم باشه طیب نیا خوب بود

  • ناشناس
    1

    مدرسه پیرمردهاست نه هیات دولت اخه عارف یعنی چی میخاستین انشتین را هم از گور بیارین اون مدرکش از همه بالاتره معاون اول باید توان اجرایی داشته باشه این بنده خدا در مجلس هم خاصیتی نداشت

  • ناشناس
    1

    رفتم الکی رای دادم پاک نا امیدم کرد پزشکیان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد