عملیات بزرگ اوکراین در روسیه/ پوتین در شرایط سخت/ مسکو ریسک حمله بزرگ را می کند؟

یک سیاستمدار روس گفت: اوکراینی ها کاری را انجام دادند که هیچ کس از آنها انتظار نداشت و به طور کامل، تصویر جنگ را تغییر دادند. همانطور که زلنسکی به درستی خاطرنشان کرده، ارتش اوکراین می داند چگونه غافلگیر کند.

عملیات بزرگ اوکراین در روسیه/ پوتین در شرایط سخت/ مسکو ریسک حمله بزرگ را می کند؟

به گزارش خبر فوری، عملیات بزرگ اوکراین در روسیه و اشغال کورسک باعث تعجب بسیاری از تحلیلگران شده است.

الجزیره انگلیسی در گزارشی که اخیرا نوشته به آخرین وضعیت جنگ می پردازد. در زیر خلاصه ای از این گزارش ترجمه و ارائه می گردد.

حمله به کورسک ؛ شوک بزرگ به روسیه

هفته گذشته، نیروهای اوکراینی از مرز روسیه عبور کردند تا به منطقه کورسک حمله کنند. بنا به گزارش ها، اوکراینی ها تعداد زیادی شهر و شهرک را تصرف کردند. در حالی که برق و آب شهرک های تصرف شده، قطع شده بود، ساکنان، باعجله خانه های خود را ترک کرده و گریختند. النا از اهالی سودا، شهری که اکنون تحت کنترل اوکراین است، حین فرار از شهر گفت: «این سفر آسانی نبود.»

او که به همراه گربه‌اش به شهر ورونژ رفت و اکنون با دوستانش در آنجا اقامت دارد، ادامه داد: «ما یک ساعت و نیم وقت صرف جستجوی یک وسیله کردیم تا به مقصد برسیم. گربه من بی قراری می کرد و تور جلویی ماشین را با چنگال های خود پاره کرد. او استرس داشت. من او را در آغوشم گرفتم. او تمام مدت سفر را زیر صندلی ماشین پنهان بود.»

کانال‌های محلی تلگرام مملو از پیشنهادهای اقامت رایگان در شهرهای مختلف روسیه هستند و دولت به آوارگان و مهاجران شهرهای تخلیه شده وعده پرداخت مبلغ 10 هزار روبلی به عنوان غرامت داده است. اگرچه  دولت گفته در صورتی که وضع مهاجران و آواره ها بد باشد، امکان پرداخت‌های اضافی نیز وجود داشته و حتی غرامت 600 هزار روبلی ( حدود 6500 دلار) پرداخت خواهد شد.»

اوکراین 1

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در مورد هماهنگی با سرویس‌های امنیتی روسیه برای انجام یک «عملیات ضد تروریستی» بزرگ در منطقه گفت: «دشمن قطعاً پاسخ شایسته‌ای دریافت خواهد کرد و بدون شک، تمام اهداف پیش روی ما محقق خواهد شد».

واکنش رسانه های روس: از تحسین اوکراین تا اتهام کشتار غیرنظامیان

رسانه های روسی که عمدتاً با کرملین همسو هستند، با اکراه موفقیت اوکراینی ها در عملیات نظامی اخیر را تأیید کرده اند. میخائیل روستوفسکی، ستون نویس روزنامه «موسکوفسکی کومسومولتز» (Moskovsky Komsomolets  ) با اشاره به نقش رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در عملیات اخیر، نوشت: «با تمام نتایج و پیامدهای نه چندان خوشایند برای ما، (باید اعتراف کنم) که رژیم زلنسکی یک حرکت قوی انجام داده است.... اگر با یک دشمن قوی روبه‌رو هستید (و هیچ فرد عاقلی شک ندارد که نیروهای مسلح اوکراین یک دشمن قوی و با انگیزه برای روسیه است)، باید برای رویارویی با این واقعیت آماده باشید که آنها هر از گاهی ضربه ای قوی‌ به شما خواهند زد و حرکات غیرمنتظره آنها شما را غافلگیر می کند.»

همچنین، لئونید گوزمان (Leonid Gozman)، سیاستمدار روس تبار، سربازان اوکراینی را تحسین کرد. گوزمان در «نووایا گازتا» (Novaya Gazeta)، روزنامه ای که اغلب، کرملین را هدف انتقادات خود قرار می دهد، نوشت: «اقدامات نیروهای مسلح اوکراین نه فقط از حرفه ای بودن بالای نظامیان، بلکه از خلاقیت رهبری اوکراین حکایت دارد.»

این سیاستمدار تاکید کرد که اوکراینی ها کاری را انجام دادند که هیچ کس از آنها انتظار نداشت و به طور کامل، تصویر جنگ را تغییر دادند. همانطور که زلنسکی به درستی خاطرنشان کرده، ارتش اوکراین می داند چگونه غافلگیر کند.

گوزمان خاطرنشان کرد که شهروندان روسیه هنوز به طور دسته جمعی در برابر اوکراینی ها مقاومت نکرده اند. او توانایی های دفاعی روسیه را تحقیر کرد. او با اشاره به رهبر فقید واگنرها، گفت: «در روزهای شورش [یوگنی] پریگوژین، ناگهان مشخص شد که گاردهای مختلف روسیه فقط در مبارزه با برپا کنندگان تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز مهارت دارند و نمی‌ توانند با دشمنان مسلح مقابله کنند... اکنون هم معلوم شده که سربازان روسیه قادر به مقابله با یک تهدید واقعی نیستند و این تقصیر آنها نیست. آنها برای کار دیگری طراحی شده اند.... همچنین، ژنرال‌های ما در حمله به کشورهای دیگر خوب هستند، اما در دفاع از کشور خود نه.»

از آن سو، رسانه های روس طرفدار کرملین بارها ارتش اوکراین را متهم به هدف قرار دادن غیرنظامیان کرده اند. آنها مدعی حمله پهپادی به یک آمبولانس شده اند. ظبق ادعای آنان، این حمله منجر به کشته شدن راننده و یک امدادگر و زخمی شدن یک نفر دیگر شده است. همچنین، گزارش ها حاکی از آن است که سربازان اوکراینی در روستای کوریلوفکا به سمت خودروها تیراندازی کرده اند که این حمله منجر به زخمی شدن یک زن باردار شده است. همچنین، طبق ادعای آنان، سربازان کی‌یف داوطلبانی را که به تخلیه غیرنظامیان کمک می کردند به اسارت گرفته اند.

اتهام به غرب

ولادیمیر سولوویوف، مجری تلویزیونی موافق با پوتین، در برنامه خود، حامیان غربی اوکراین را طراحان اصلی این حمله معرفی کرد. او به مخاطبانش گفت: «آنچه ما شاهد آن هستیم تشدید بی ‌سابقه‌ جنگ است. کشورهای غربی تلاش می ‌کنند که بگویند، درگیر جنگ نیستند. ما این را تایید نمی کنیم. این یک دروغ آشکار است. واضح است که این عملیات توسط زلنسکی یا مقر او سازماندهی نشده است. این عملیات توسط متخصصان ناتو طراحی شده است. سبک کار آنها به وضوح مشهود است. امضای آنها در این عملیات مشخص است. تعداد زیادی مزدور و همچنین واحدهایی که تا کنون محافظت می شدند، درگیر جنگ شده اند. تعداد تجهیزات غربیِ به کار گرفته شده در این عملیات بی سابقه است.»

سولوویوف سپس به کانال‌های تلگرامی و حتی رسانه ‌های «جریان اصلی» روسیه که متهم به تشدید تنش ها و ایجاد فضای رعب و وحشت در روسیه هستند، انتقاد کرد و نوشت: «آیا شما برای دشمنان کار می کنید؟»

همچنین، سرهنگ بازنشسته، رومن شکورلاتوف به علل اصلی این عملیات پرداخت و در روزنامه ایزوستیا نوشت که «دشمن ممکن است چندین هدف داشته باشد. اولین هدف این است که به حامیان مالی و متصدیان غربی خود نشان دهد که نیروهای مسلح اوکراین به جز عقب نشینی، قدرت حمله هم دارند. آنها ماه هاست که عقب نشینی می کنند و متحمل شکست می شوند. آنها به یک پیروزی کوچک تاکتیکی احتیاج داشتند. این پیروزی مانند هوای تازه برای کسی است که دارد خفه می شود. دومین هدف احتمالی، تلاش برای ایجاد جای پایی مستحکم در قلمرو استان کورسک است تا زمینه برای چانه زنی های بعدی در مذاکرات صلح فراهم شود. سومین هدف هم تلاشی است برای وادار کردن روسیه به انتقال ذخایر (غذایی و تسلیحاتی) به نزدیکی کورسک تا هم سریعتر مصرف شوند و هم امکان حمله به آنها فراهم گردد. اما آنها به وضوح در این امر موفق نخواهند شد. ما به اندازه کافی ذخایر استفاده نشده داریم.»

حمله به کورسک و مذاکرات صلح

الکسی مالینین، بنیانگذار مرکز تعامل و همکاری بین المللی به الجزیره گفت که از منظر روسیه، تهاجم به کورسک برای مذاکرات صلح نتیجه معکوس دارد. وی گفت: «تهاجم نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک نشان می ‌دهد که اوکراین قصد دارد موقعیت خود در مذاکرات آتی را تقویت کند. با این حال، این اقدام هیچ کمکی به بهبود روند مذاکرات نمی‌ کند. برعکس، مذاکرات را به شدت به تاخیر می اندازد. در حال حاضر، پس از بمباران هولناک شهرک ‌ها و کشتارغیرنظامیان، نمی ‌توانیم با آرامش قبل از مذاکره و صلح صحبت کنیم. اوکراین موقعیت مذاکره خود را بهبود نمی بخشد و فقط در بهترین حالت، بحث درباره راه حل مسالمت آمیز را به تاخیر می اندازد. البته سناریوی نهایی می تواند برای اوکراین بسیار بدتر باشد.»

مالینین افزود که پس از مشخص شدن وضعیت کورسک، ارتش روسیه با "حمله ای فشرده" پاسخ تلافی جویانه خواهد داد و تمام تلاشش را می کند تا مجددا در موقعیت برتر قرار بگیرد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • ناشناس
    6

    بهترین خبری بود که تاحال شنیدم انشاالله پیروزی اوکراین ظالم هرچقدر قوی باشد در برابر اراده و حق ضعیف است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      طبل تو خالی و قمپزهای روسیه . کیفیت تجهیزات بی کیفیت روسیه دارد مشخص میشود .

    • ناشناس
      3

      یه هواپیمای بمب افکن توپولوف ۲۲روسی هم در سیبری سقوط کرد اینم خبر مسرت بخش دیگر

    • ناشناس
      48

      اوکراین غلط کرده که به خاک روسیه تجاوز کرده
      ما خاک پاک روسیه را حرم می‌دانیم
      بر خاک مقدس روسیه بوسه میزنم و آن را توتیای چشم میکنم
      تو رو خدا ما رو به جبهه اعزام کنید تا علیه اوکراین بجنگیم
      آرزو دارم در راه دفاع از حرم پوتین شهید بشم

    • ناشناس
      4

      عزیزم اولا روسیه غیر مستقیم برای ایران کار می کند یعنی جلوی ناتو گرفتن دوم هم فکر کنم روسیه از این به بعد حملات واقعی خودش را شروع خواهد کرد و کیف سقوط خواهد کرد

    • ناشناس
      0

      تاوان ریختن بشکه های انفجاری برسر مردم بی پناه سوری وحمایت از......

  • چای دبش باغ ازگل
    8

    بزودی روسیه ب سرنوشت غزه دچار خواهد شد این حمله اوکراین یکبار دیگر ثابت کرد هر دو طرف جنگ در نهایت بازنده هستن در همه جای جهان!!! برنده نهایی کشورها و ملت های هستن که از تنش و جنگ و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر اجتناب می‌کنند!!!

    نظرات شما -
    • MOJTABA MOHAMMADI
      23

      خنده داره حرفای دوستان

    • چای دبش باغ ازگل
      0

      سلام آقای محمدی خنده بر هر درد بی درمان دواس هر چند قوت هرروز صبح ظهر و عصر ما مردم نان خالی هم ره واتر کولاس!!!

    • ناشناس
      1

      پوتین در شرایط سخت؟!
      اتفاقی که مدتها روسیه منتظرش بود افتاد.
      دست باز برای پاسخ همه جانبه

  • ناشناس
    4

    پوت درتله غرب وناتو..‌‌.

  • ناشناس
    1

    گربه ات استرس داشته؟ عمو پوتین بمیره الهی!
    خخخخخخخخخ

  • الف
    7

    چرا ساندیس خورها نمیرن به اربابشون کمک کنن؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      ساندیس خورها فقط شعار می دن

    • ناشناس
      3

      چون هنوز تو راه غزه هستند و نرسيدند.

    • ناشناس
      28

      چون ساندیس های اصل آمریکایی فعلا در گمرگ گیر افتاده و ترخیص نشده

    • ناشناس
      1

      ما منتظر هستیم اذن برسه
      همینکه اذن برسه به جبهه میشتابیم
      عشق فقط یک کلام: پوتین علیه‌السلام

  • ناشناس
    4

    مرگ بر اشغال و اشغالگران و حامیان انها،،اوکراین را ازاد کنید،درود بر جهان آزاد که در کنار مردم اوکراین ایستاده است،و مرگ بر کسانی که.......؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    2

    جنگ فرسايشي خواهد بود و مثل جنگ ايران و عراق فقط بازنده دارد.

  • ناشناس
    3

    دنیای گربه و سگ

  • ناشناس
    3

    روسیه با این همه ادعا از پس یک اوکراین برنمی‌آید ...بعد ما به این بدبخت ها دل بستیم

  • مهدی
    4

    به امید پیروزی مردم مقاوم و مظلوم اوکراین و شکست مفتضحانه اشغالگران پوتین و اذنابش

  • جالینوس
    3

    خبر خوش، سقوط مسکوست

  • ناشناس
    5

    پوتین با تحریکات غرب احمقانه وارد خاک همسایه شد و با تحلیل غلط خیال اشغال یکماهه اکراین را درسر پروراند

    حیف کشور بزرگ روسیه با ان مردان و زنان ارام
    پوتین یک بیسواد مدعیست که پتانسیلهای کشور ثروتمند روسیه را هدر داد

  • ناشناس
    30

    یعنی اوکراین کل خاکش رو پس گرفت حالا رفته تو خاک روسیه؟؟؟
    چقدر نادان باشی که با جنگ 8ساله ایران مقایسه کنی.
    روسیه غرب و آمریکا رو به زحمت انداخته...
    کجایی هالیوود؟؟؟؟
    آرنولد به دادشون برس..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      چقدر تو نادانی که فرق ظالم و مظلوم رونمیدونی
      چطور این اسرائیل لعنتی متجاوز است ولی پوتین شما نه??!!!!

  • ناشناس
    2

    دخالت ایران و ارسال نیرو از سوریه و یمن و عراق برای کمک به عمو بوتین به زودی زود و موشک و بهباد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      آمریکا و ناتو هم بیکار میشینن و نگاه میکنن روسیه و ایران در باتلاقی گیر کردن که هر چی دست و پا میزنن بیشتر فرو میرن اگر هم دست و پا نزنن غرق میشن فقط زمان بیشتری میبره
      ایران اگر به اسرائیل حمله کنه چه مستقیم چه توسط گروه‌های نیابتی باعث پاسخ سخت و متقابل آمریکا و اسرائیل میشه
      روسیه اگر بخواد از ایران و یمن و روسیه و لبنان نیروها و تجهیزات را برای جنگ با اکراین خارج کنه یعنی نفوذ در خاورمیانه را از دست میده و کمتر از یک هفته سوریه به دست مردمش آزاد میشه و لبنان هم خوب الله را میندازه بیرون و یمن هم به سرنوشت غزه دچار میشه و بطبع ایران منزوی منزوی تر از قبل میشه و حای یک بشکه نفت هم نمیتونه قاچاق کنه و ... بازی دو سر برد برای مردم سوریه و لبنان و ایران بازی دو سر باخت برای ...

  • تلمبه
    3

    از روزهای آغازین جنگ اوکراین و روسیه اینجا گفتم و نوشتم بازنده همچون خر در باتلاق گیر کرده روسیه است اما گروهی مشنگ از شکست اوکراین ظرف یک هفته گفتند و نوشتند معلوم میشه مغز نخودی کی هست

  • ف ح
    6

    خبر جدید اینکه پوتین ماتیک زده و خودش به شکل الکسیییس درآورده

  • جوجوله
    0

    والبی دست چپم

  • سیسمونیسم
    6

    کسانی که میگفتن زلنسکی یه دلقک و زودی فرار می‌کنه به آغوش غرب .الان کجایید روتون سیاه زغالی خاموش مغزها

    نظرات شما -
    • MOJTABA MOHAMMADI
      27

      شب دراز است اونایی که خیلی خوشحالن اوکراین اومده داخل مرز روسیه چند روز دیگه بیان همینجا دوباره ببینم خبرای جدیدو میتونن به زبون بیارن یا نه ...... فعلا خوش باشین با این کوردل بودن ها ......

  • ناشناس
    0

    آمریکا داره جنگ جهانی دوم(جنگ کشورهای اروپایی) رو تکرار میکنه کشورهای اروپایی در به باتلاق روسیه میکشه بعد چون خودش دور از مرکست آسیب نمبینه بعد بیاد اروپایی ها رو بین خودش و روسیه تقسیم کنه بعد سود چندصد میلیاردی ببره بشه آقا جهان

  • سیدعلی
    2

    زنده باداوکراین

  • واحد حقگو
    0

    سلام بر دوستان در تاریخ سر انجام کشورهای متجاوز و اشغالگر آمده است رییس جمهور و مردم و همچنین ارتش شجاع اوکراین با جانفشانی و فداکاری دارند سرنوشت جنگ را به سود خود و ضرر دیکتاتور روسیه تغییر می دهند.

  • ناشناس
    2

    پوتین جون شل کن
    شل کن عزیزم

  • حسن
    1

    نقشه غرب نابودی ای ان ونیابتی ها واچمزکرون روسیه

  • ناشناس
    1

    درود بر اوکراین خدا پشت پنهاتان برید جلو سیر مردان حق به حقدار میرسه دعای مردم مظلوم ایران پشت سرتان هست پوتین عددی نیست

  • ناشناس
    0

    خدا لعنت کند پوتین و پوتین پرستان را

  • lحمد
    1

    عزا عزاست امروز پوتین متجاوز صاحب عزاست امروز

  • ناشناس
    3

    وحشت کردی گفتم اولا رو‌سیه غیر مستقیم برای ایران کار می کند که جلوی ناتو را گرفته دوم هم با این حمله اوکراین فکر کنم کی یف سقوط می کند و روسیه بهانه دستش آمده

  • ناشناس
    0

    هرچی میکشیم از دست همین روسیه هس حقشون به جهنم سوختن ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد