گزارش دومین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان/ بررسی گزینه های وزارت اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، بهداشت و کار

دومین روز جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان برگزار شد و وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه و بهداشت و کار بررسی شدند.

گزارش دومین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان/ بررسی گزینه های وزارت اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، بهداشت و کار

پایان چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

دومین روز و چهارمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان پایان یافت.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم را بررسی کردند.

روز گذشته ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها شد.

دیروز صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد.

در جلسات علنی نوبت صبح و بعدازظهر امروز نیز صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی شد.

نمایندگان مجلس فردا به ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی می‌پردازند که با غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی شروع می‌شود.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

موافق وزیر پیشنهادی کار/ حسینی: «میدری» چهره خوب و موجهی در بین جامعه کارگری و کارفرمایی دارد

نماینده مینودشت در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون چهره خوب و موجهی در بین جامعه کارگری و کارفرمایی دارد، گفت که آقای میدری شخصیتی علمی و پاکدست است که بسیاری از شخصیت‌ها همچون دکتر توکلی از او حمایت کرده اند.

نجیب حسینی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان موافق گفت: من به عنوان کسی صحبت می کنم که در مجلس ششم حضور داشتم؛ امروز از پشت این تریبون افراطی‌گری مسائل سیاسی آن دوره را محکوم می‌کنم اما راهش این نیست با کسانی که ماندند و برای از بین بردن محرومیت کشور و توانمندسازی اقشار محروم کشور ماندند، این گونه رفتار شود. 

وی افزود: اگر جوان ۳۵ سال آن روز خطایی کرده و اکنون آن را اعلام می کند در نگاه و افکار و اندیشه خود تجدیدنظر کرده را بپذیرم و براساس امروز قضاوت کنید نه اینکه براساس ۲۰ سال پیش؛ آن زمان بیانیه های مختلفی امضا شد. شنیده ام تعدادی به رهبری درباره مجلس ششم نامه نوشتند که ایشان فرمودند «بگذریم».

این نماینده مجلس در ادامه گفت: امروز رییس مجلس اعلام کرد و شهادت داد که درباره وزرای پیشنهادی استعلام شده و مشکل نداشته‌اند پس چه طور درباره دستگاه‌های امنیتی کشور قضاوت می کنید که گزارش و استعلام درست نداده‌اند. با این حرف‌ها خدشه‌ای در اعتماد به دستگاه امنیتی ایجاد نکنید. بدانیم دستگاه‌های امنیتی با کسی عقد اخوت نبسته و خط قرمزشان قانون و جمهوری اسلامی و خون شهدا و دفاع از ولایت فقیه است.

حسینی افزود: در طول ۱۶ سال گذشته وزیر متخصص و دارای اشراف بر مسائل کشور دروزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نداشتیم. همچنین صندوق‌های بازنشستگی و فقدان مدیریت نادرست و نابرابری در این وزارت خانه و بیکاری از مشکلات این وزرات خانه است که به مردم و بازنشستگان فشار می آورد. 

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون نگاه حمایتی به اقشار آسیب پذیر دارد، گفت: آقای میدری چهره خوب و موجهی در بین جامعه کارگری و کارفرمایی دارد و کسی بهتر از او برای این مسئولیت سنگین ندارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نباید نیروهای متخصص را از خدمت به مردم محروم کنیم، گفت: برنامه‌های آقای میدری با استناد به اسناد بالادستی است که در آن بر تحقق در عدالت اجتماعی ‌و توزیع فرصت ها و تقویت رفاه اجتماعی و سیاست های حمایتی و توانمند سازی اقشار محروم تاکید شده است.

وی کاهش تصدی‌گری در صندوق‌های بازنشستگی را از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی عنوان و اظهار کرد: آقای میدری وعده داده که مدیریت صندوق های بازنشستگی و شستا را در اختیار متخصصان می گذارد و شفافیت و نظارت را ارتقا می‌دهد.

حسینی در پایان تاکید کرد: مسلمانی اقتضا می‌کند که اشتباه فردی که آن را قبول کرده و مسیرش را اصلاح کرده، بپذیرم و اعتماد کنیم.

مخالف وزیر پیشنهادی کار/ حاجی دلیگانی: میدری برنامه نسبتا خوبی نوشته اما کامل نیست

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی دولت چهاردهم تاکید کرد: آقای میدری برنامه نسبتاً خوبی را نوشته است اما چند مسئله وجود دارد که در تکالیف قانونی این وزارتخانه وجود دارد ولی در این برنامه قید نشده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در سخنانی به عنوان مخالف گفت: آقای میدری برنامه نسبتاً خوبی را نوشته است اما چند مسئله وجود دارد که در تکالیف قانونی این وزارتخانه وجود دارد ولی در این برنامه قید نشده است که نقش وزارت تعاون در موضوع رشد ۸ درصد، تشکیل صندوق بازنشستگی غیردولتی، نحوه جذب مطالباتی که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی از دولت دارد، متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارگری و کشوری، حداقل حقوق مددجویان و معلولان، رفع تبعیض بین بیمه‌ها، بدهی‌های میان بخش درمان وزارت تعاون و دانشگاه علوم پزشکی، جذب و نگهداری پزشکان و پرستاران در بیمارستان های تامین اجتماعی، موضوع فرصت‌های شغلی و اشغال مشاغل از سوی اتباع بیگانه از جمله این تکالیف است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون کاربر دفاع آیا خودتان را مسئول اشتغال در کشور می‌دانید یا نه؟ اظهار کرد: برخی از وزرای قبلی می‌گفتند که ما مسئولیتی در این زمینه نداریم؛ از وزیر پیشنهادی کار می‌خواهم که در این خصوص پاسخ دهد.

مخالف وزیر پیشنهادی کار/ روانبخش: میدری از اصلاح طلبان تندرو است

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد دیگر معنا و مفهومی ندارد که برای رهبری نامه جام زهر بنویسد در مجلس تحصن کند و خوراک برای دشمن تهیه کند.

قاسم روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در سخنانی به عنوان مخالف گفت: مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس فرمودند که مجلس نیز پاسخگو است؛ پاسخگو به خدا و ملت ایران است که به ما وکالت داده است و رای اعتماد ما به هر یک از وزرا رای اعتماد است؛ یعنی حاکم کردن یک شخص بر جان و مال و ناموس مردم بر همین اساس باید با اعتقاد و یقین باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت محصول مشترک مجلس و رئیس جمهور است، افزود: اگر مخالفت یا موافقتی می‌شود حق مجلس است و جمع‌بندی آن کابینه‌ای می‌شود که به مردم خدمت می‌کند؛ بر همین اساس تلاش برای معرفی فردی صالح در کمک به رئیس جمهور است. 

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: اصلاح دارای دو معناست؛ یکی اصلاح رضاخانی و آمریکایی است و دیگری اصلاحی واقعی است یعنی پایبندی به اصول و اصلاح روش‌ها است؛ اگر اصلاحات از نوع دوم مورد نظر باشد این کار انبیاء است و ما حاضریم برای آن جان دهیم اما اصلاح دیگری به معنای دیگری وجود دارد که در آن افرادی به دنبال تغییر تدریجی یک نظام هست؛ متاسفانه بخشی از کسانی که در این کشور ادعای اصلاح طلبی کردن از این جنس هستند و به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و لذا ما با این نوع اصلاح طلبان با شدت مخالفیم چرا که این‌ها به دنبال زدن اصول هستند. 

روانبخش ادامه داد: این افراد معتقدند که قرآن قابل نقد است و می‌شود امام زمان(عج) را استیضاح کرد؛ برای این افراد ولایت فقیه و حکومت دینی معنا ندارد و مبنای فکری این دسته از اصلاح طلبان تندرو، اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم است؛ این‌ها معتقدند اصالت با انسان است نه با خدا و دین حق حاکمیت ندارد؛ ما با این نوع اصلاح طلبان زاویه داریم اما با دسته اول که اصولگرایان اصلاح طلب می‌شوند مشکلی نداریم. متاسفانه برخی از دوستانی که برای وزارت معرفی شده‌اند افرادی هستند که از دسته دوم انتخاب شدند؛ آقای دکتر ظفرقندی یکی از آنهاست و دیگری آقای دکتر میدری است؛ اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد دیگر معنا و مفهومی ندارد که برای رهبری نامه جام زهر بنویسد در مجلس تحصن کند و خوراک برای دشمن تهیه کند؛ در آن دوره ۱۳۹ نماینده محلس، ۷۰ معاون وزیر ۲۸ استاندار و ۱۳ عضو کابینه دولت خاتمی تهدید به استعفا کردند و این به معنای فلج کردن کشور برای عدم برگزاری انتخابات بود یعنی عدول از حاکمیت در زمان احتمال وجود حمله سراسری آمریکا.

وی همچنین با نقد عملکرد میدری در دوران تصدی امور معاونت تعاون وزارت کار اظهار کرد: بانک جهانی آمار داده است که طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ جمعیت زیر فقر ایران از ۲۰ درصد به ۲۸/۱ درصد افزایش یافته است که علت آن را می‌توان در نوع نگرش آقای میدری به مقوله فقر و فقر زدایی دانست.  بنابراین با توجه به نکاتی که عرض کردم یکی از شرایطی که حضرت آقا برای ما ذکر کردند عدم سوء سابقه است؛ این یعنی حتی اگر ایشان اظهار پشیمانی کنند مورد قبول نیست چرا که شرط رهبری عدم سابقه است و من به این دلیل به آقای میدری رای مخالف می‌دهم. 

موافق وزیر پیشنهادی کار/ بیگلری: حق وزیر پیشنهادی کار است که رای اعتماد بالایی از مجلس بگیرد

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز کسی برای سکان داری آن وزارتخانه معرفی شده است که هشت سال سابقه معاون وزارتخانه را دارد و هم چهار سال نمایندگی مجلس و سوابق دیگر را. پس حق ایشان است که رای اعتماد بالایی را از این مجلس بگیرد.

 محسن بیگلری، در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دکتر میدری بر اساس شعار عدالت دکتر پزشکیان که به ما وعده داده است، روی کار آمده است. آقای میدری در بحث سرمایه گذاری شرکت‌ها در تمام استان‌های کشور به ویژه مناطق محروم و نیز استفاده از ظرفیت پتانسیل نیروی انسانی حدود ۳۰۰۰ مدیرعامل و هیئت مدیره بر اساس شایسته سالاری انتخاب کنید.

وی ادامه داد: سروران ارجمند خودتان بهتر از بنده می‌دانید که وزارت تعاون اجتماعی خودش یک دولت می‌باشد. بانک، بیمارستان، امین اجتماعی، بهزیستی، صندوق عشایر روستایی شستا و غیره. امروز کسی برای سکانداری آن وزارتخانه معرفی شده است که هشت سال سابقه معاون وزارتخانه را دارد و هم چهار سال نمایندگی مجلس و سوابق دیگر را. پس حق ایشان است که رای اعتماد بالایی را از این مجلس بگیرد. 

بیگلری یادآور شد: چهره های ماندگار ایشان را مدیری توانمند، پاکدست، تشکل گرا و مشورت پذیر می‌داند .همشهری ما از پیشکسوتان سازمان برنامه و کشور در مورد ایشان می‌گوید دکتر میدری دارای مراتب عالی، علمی و آکادمیک و تجارب ارزشمند اجرایی است.

موافق وزیر پیشنهادی کار/سادات ابراهیمی: میدری همزمان بر کار اجرایی و نظری تسلط دارد

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم دکتر میدری تسلط خود ایشان همزمان بر کار اجرا و کار نظری است. معمولا مدیران ارشد در مواجهه با بحران‌های بزرگ پیش روی ساختمان رفاهی کشور محافظه کار می‌شوند. بنابراین تصمیم گیری مستلزم سطح بالایی از تسلط خود شخص وزیر است.

سید محمد سادات ابراهیمی، در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: حمایت از دکتر میدری برای وزارت رفاه خودش موضوع یک وفاق و اجماع کم سابقه شده است. اینکه از بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و بسیاری از اقتصاددانان اصولگرا و اصلاح طلب و نیروهای عدالت خواه و چهره‌های برجسته سیاسی با گرایش‌های سیاسی متکثر از دکتر میدری حمایت می‌کنند نشانه مهمی است. طیف  گسترده‌ای از متخصصان با گرایش‌های سیاسی متنوع تواناترین مدیر برای ارتقای سیاست اجتماعی و خدمات رفاهی را جناب آقای دکتر میدری می‌دانند. دکتر میدری به شهادت بهترین متخصصان، بهترین فرد برای تکان‌داری این وزارت است جناب دکتر میدری می‌تواند اولین وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی باشد که فهم نظری و تجربی بسیار عمیقی از سیاست اجتماعی توافق ساز عدالت گستر دارد.

وی ادامه داد: سلامت میدری در میان مدیران عالی کم نظیر است و دغدغه اش کاهش فقر و نابرابری و کاهش رنج طرد شدگان و بی‌پناهان است. هزاران هزار کارگر ساختمانی که از ابتدایی ترین حق خود یعنی بیمه محرومند چشم انتظار حضور دکتر هستند. هزاران دانش آموز بازمانده از تحصیلی که به مدرسه رفته‌اند، هزاران کودک بی‌شناس‌نامه‌ و ده‌ها میلیون ایرانی که درآمد پایه و حمایت رفاهی پایینی دارند، چشم انتظار او هستند. همچنین این افراد امتیازات هدفمند دولت را مبتنی بر پایگاه رفاه ایرانیان  که او بنیان گذاشت دریافت می‌کنند و می‌فهمند ارزش خدمات عمومی او چقدر بوده است. او در جلسات کابینه هم می‌تواند مهمترین پشتوانه فکری برای راهبرد عدالت خواه و توافق‌گرای رئیس جمهور و توجهش به توانمندسازی حاکمیت و جامعه باشد.

سادات ابراهیمی تاکید کرد: دولت وفاق ملی با حضور او در جستجوی سعادت عمومی کامیاب‌تر خواهد بود. امیدوارم که همه نمایندگان عزیز از همه جناح‌های سیاسی هم با رای اعتماد به او خیر و منافع ده ها میلیون هموطن فقیر و محرومانده‌شان را اولویت بر مسائل جنایی و سیاسی خود قرار دهند. توجه به دو نمونه از تلاش‌های دکتر میدری کافیست برای اینکه نشان دهد رای اعتماد مجلس به دکتر می‌تواند گام مهمی برای توانمندسازی نظام جمهوری اسلامی باشد. پیش از ورود دکتر میدری به معاونت رفاه، سکانداران سیاست اجتماعی در ایران اطلاعات و داده‌های مناسبی برای دسترسی به افراد آسیب‌پذیر در اختیار نداشتند.

سادات ابراهیمی افزود: برای سیاست گذاری کارآمد و موثر و ایجاد بیشترین اثرگذاری با استفاده از منابع محدود سیاستگذار رفاهی باید توصیف دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل افراد دارای معلولیت زنان سرپرست خانوار خانواده‌های با درآمد پایین دسترسی به خدمات درمانی و بسیاری موارد دیگر داشته باشیم. یکی از دستاوردهای بزرگ دکتر میدری که در هیاهوی سیاسی سال‌های گذشته دیده نشد، ساخت زیرساخت‌های ظرفیت ساز درباره فقر و نابرابری در ایران بوده است. امروز سیاست‌گذار رفاهی و اجتماعی در ایران این امکان را دارد که با چشم باز از مجموعه داده‌های مختلف با دقت بالایی توصیف مناسبی از عوامل فقر و نابرابری در بخش‌های مختلف استفاده کند و با استفاده از ابزارهای تحلیلی ارزنده‌ای همچون مجموعه گزارش‌های فقر چند بعدی در تخصیص منابع در راستای اثربخش‌ترین شکل از فقر زدایی اقدام کند.

وی ادامه داد: ایشان  تصویر دقیقی از نقشه فقر در ایران و شناخت خوبی از ابزارهای لازم برای فقر زدایی دارد .پایگاه داده رفاه ایرانیان و مجموعه‌های پژوهشی قابل اتکای حوزه فقر و نابرابری از جمله تلاش‌های تخصصی دکتر میدری هستند که موجب افزایش ظرفیت‌های اجرایی سیاست گذاری رفاهی در کشور شدند.

این نماینده مجلس یادآور شد: با اطمینان میشود پیش بینی کرد که حضور او در مقام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی فقط به موفقیت سیاستی در حوزه رفاه و نابرابری محدود نخواهد شد و قطعاً تاثیرات جانبی جدی بر بخش‌های دیگر دولت خواهد گذاشت. دکتر میدری پرچمدار عدالت‌خواهی در دولت چهاردهم و وزارتخانه‌ای که چشم امید اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه است، خواهد شد.

سادات ابراهیمی اظهار کرد: دولت دکتر پزشکیان با توجه به شعارهای عدالتخواهی اش نیاز دارد که کارآمدترین فرد در حوزه سیاست اجتماعی را به کار گیرد. اجماع متخصصان این است که این فرد دکتر میدریست. یکی از ویژگی های مهم دکتر میدری تسلط خود ایشان همزمان بر کار اجرا و کار نظری است. معمولا مدیران ارشد در مواجهه با بحران‌های بزرگ پیش روی ساختمان رفاهی کشور محافظه کار می‌شوند. بنابراین تصمیم گیری مستلزم سطح بالایی از تسلط خود شخص وزیر است که بتواند از میان پروپوزال‌ها و طرح‌های مختلف کارشناسان یکی را انتخاب کند. ما در شرایط فعلی یک استراتژی رفاهی و یک طراح نیاز داریم.

وی در پایان گفت: خود من شخصاً دیگری را با این مشخصات نمی‌شناسم که بتواند این مسئولیت سنگین را بر عهده گیرد یکی دیگر از ویژگی‌های دکتر میری توانایی ایشان در برقراری ارتباط با بدنه کارشناسی حوزه رفاه بوده است در دوره معاونت ایشان شاهد تربیت کارشناسانی مسلط و توانمند بودیم که هر یک می‌توانستند پروژه‌های مهمی را طراحی و پیاده‌سازی کنند. متاسفانه به رغم همه تلاش‌های پس از ایشان این روند در دوره بعد متوقف شد و حتی اکثر کسانی که در صحنه اجرا توانمندی بالایی کسب کرده بودند کاری خود را تغییر دادند.

مخالف وزیر پیشنهادی کار/ گودرزی: میدری نگاه ضد جمعیتی دارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاه ضدجمعیتی دارد، گفت: مسئولیت یک وزارتخانه کاملا سیاسی است و وزیر هر حرفی می‌زند تاثیر زیادی در جامعه می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، عباس گودرزی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان مخالف گفت: مجلس ولایتمدار است و قطعا در راستای توصیه‌های حکیمانه رهبر انقلاب حرکت می‌کند و با دولت هم تعامل دارد منتهی تعامل با دولت صرفا به معنای حمایت از افراد معرفی شده نیست. مخالفت هم تعامل و کمک به دولت محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: گفته شده که دستگاه‌های امنیتی همه وزرای پیشنهادی را تایید کردند. از دستگاه‌های امنیتی گلایه دارم که چرا باید چنین افرادی را تعیین کنند. البته که گزاره‌هایی دارم که چندین نفر مورد تایید قرار نگرفته‌اند. لازم است دستگاه‌ها درباره تمامی وزرای پیشنهادی اعلام نظرشان را رسماً بگویند؛ البته حتی اگر دستگاه‌ها تایید کرده باشند هم بحث بر سر آن است که رهبری به آنها نفرمودند که ببینید دستگاه‌ها چه نظری دارند و بعد شما سکوت کنید و رای دهید. آقا روز تنفیذ با ما صحبت کردند و با بیان شاخص‌هایی فرمودند که براساس معیارهایی رای دهیم و تاکید داشتند که یکی از این معیارها معتقد از بن دندان به جمهوری اسلامی است.

گودرزی با تاکید بر اینکه نباید از فتنه به سادگی عبور کرد، گفت: نباید ساده از کسانی که از فتنه ۸۸ سهم داشتند، گذشت. امروز سران فتنه به خاطر رأفت اسلامی در حصر هستند وگرنه باید با آنها با اشد مجازات برخورد می‌شد چون تحریم‌های فلج‌کننده محصول فتنه ۸۸ است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با قرائت نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبر انقلاب و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۲ گفت: آقای میدری جزء نمایندگان مجلس ششم بودند. از ایشان پرسیدم که آیا قبول دارند اقدام مجلس ششم خلاف امنیت کشور بود که ایشان طفره رفتند اما بعد در سایر کمیسیون‌ها مورد سوال قرار گرفته و در جلسات بعدی پذیرفتند منتهی آیا باید درباره موضوعی به این مهمی تعللی کرد و بعد جواب داد؟

گودرزی بیان کرد: البته می‌گویند که او توبه کرده که خدا قبول کند اما چرا باید مسئولیت وزارتخانه را به او بدهند تا در صدر یک وزارتخانه باشد؟

وی گفت: وزارتخانه یک مسئولیت کاملا سیاسی است و در دولت شهید رئیسی هم گفتم اشتباه است شخصیت کاملا ورزشی را در سمت ورزشی بگذارید که بعداً دیدیم که چه افتضاحی در مناسبات ورزشی به هم خورد؛ وزارتخانه‌ها سیاسی هستند و هر حرف وزیر در کشور تاثیرگذار است.

گودرزی در پایان گفت که وزیر پیشنهادی در مصاحبه‌ای گفته که کودکان متولد دهه ۶۰ توان دولت برای اشتغالزایی در دهه ۸۰ را کاهش دادند که این نشان‌دهنده نگاه ضدجمعیتی او است.

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی کار

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی احمد میدری برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

 به گزارش ایسنا، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور در صحن مجلس قرائت کرد.

قرائت گزارش موافقت کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی کار

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی احمد میدری را واجد شرایط تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانستند.

به گزارش ایسنا، سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور در صحن مجلس قرائت کرد.

موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با گزینه پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور در صحن مجلس قرائت کرد.

بررسی احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

قالیباف: صلاحیت همه وزرای پیشنهادی دولت در دستگاه‌های ذی‌ربط تایید شده است

ظفرقندی: تلاش می‌کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند

محمدرضا ظفرقندی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: امروز آمده ام تا به عرصه مدیریت خطیری وارد شوم که با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وی افزود: امروز آماده ام با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: به عنوان یک پزشک یاد گرفتم که حامی مردم باشم مردمی که علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه سلامت همچنان در برخی از نقاط کشور با کمبودها و محدودیت‌های جدی مواجه هستند.

وی با بیان این‌که ۴۰ سال در مسیر خدمت‌رسانی به مردم بوده است، به اقداماتش از زمان انقلاب تا حضور داوطلبانه در جنگ و بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: ۴۰ سال است که بین همکارانم زندگی می‌کنم و با کادر درمان و بهداشت در ارتباط هستم.

ظفرقندی با اشاره به سوابق مدیریتی‌اش گفت: پذیرفتن مسئولیت در شرایط فعلی کشور تفاوت زیادی با حضور در تیم‌های اضطراری در زمان جنگ ندارد که شرط آن از خودگذشتگی و جهاد برای خدمت به مردم و کشور است.

وی با تاکید بر این‌که برای حفظ کشور از هر گزند و آسیبی متعهد هستم و آن را در عمل ثابت کرده‌ام، اضافه کرد: کشور درگیر بحران‌های مختلف و دچار تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های پولی و مالی است در این شرایط باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد در کنار آن ما اکنون با معضلی به نام مهاجرت کادر درمان مواجهیم که هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که ما در منطقه بحران‌زده‌ای در دنیا قرار داریم، اظهار کرد: یکی از بحران‌ها هجوم ناجوانمردانه ۳۰۰ روزه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه و شهادت بیش از ۴۰ هزار انسان است.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت کسب رضایت مردم است که حوزه سلامت از مهم‌ترین ارکان برای کسب رضایت مردم محسوب می‌شود؛ اکنون آمده‌ام تا تمام تلاش و توان، تجربه و همت خود را برای ارتقاء حوزه سلامت و کاهش رنج مردم به کار گیرم.

ظفرقندی با تشریح وضعیت حوزه سلامت اظهار کرد: برای ارتقاء حوزه سلامت راهی جز استفاده از تجارب مفید در داخل و خارج از کشور نداریم. بنای کار وزارت بهداشت هم ارائه خدمات سلامت به مردم با رعایت عدالت و با نگاه به وضع موجود است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیشرفت‌های حوزه سلامت در چهار دهه گذشته گفت: ایجاد گسترش عدالت، کنترل بیماری‌های واگیردار و افزایش دسترسی به خدمات از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت در چهار دهه گذشته است به طوری که ما در برخی حوزه‌های پیوند اعضاء از کشورهای موفق دنیا محسوب می‌شویم.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان ادامه داد: در بخش پژوهشی نیز نظارت وزارت بهداشت با حدود ۱۰ اعضا حدود ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور را به عهده دارد. در بخش بهداشت نیز بسیاری از شاخص‌های بین‌المللی حاصل شده و زیرساخت شبکه بهداشت و درمان کشور علوم پزشکی و قابلیت ارتقا سازی در همه ابعاد را دارد و اما در حوزه سلامت چالش های مهمی هم داریم که توجه به آنها قبل از پرداخت به اهداف و اولویت‌های اجرایی برنامه ضروری است. چالش اول بحث تولیت سلامت است که طبق بند هفت سیاست‌های کلی سلامت بر عهده وزارت بهداشت است . اما تحقق آن بدون در اختیار داشتن ابزارهای لازم ممکن نیست. همانطور که می‌دانید ۷۰ درصد سلامت مردم تحت تاثیر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است که مدیریت آن خارج از حوزه بهداشت است. اساتید و دوستان بیشترین عمر از دست رفته مردم ایران مربوط به تروماست. حوادث و سوانح است که بخش عمده آن مربوط به جاده ها خودروها و علل دیگر است. چالش دوم که در چند سال اخیر اتفاق افتاده، بحران نیروی انسانی است. مسائلی از قبیل خروج از چرخه خدمت، تغییر شغل و عدم  ادامه تحصیل به خصوص در دوره‌های دستیاری برخی از این چالش در حوزه سلامت هستند.

ظفرقندی یادآور شد: موضوع مهاجرت همین امروز در بخش پرستاری و پزشکی به صورت یک معضل جدی خود را نشان داده است. ما می‌توانیم این مهاجرت را کم و نهایتا معکوس کنیم. چالش سوم بحران دارو و تشکیلات پزشکی است. هر یک از مراحل تامین توزیع دسترسی و قیمت دارو با مشکلات متعدد روبرو است که برای حل آنها راهکارهای فوری و تصمیمات جدی لازم است. من در همین دو روز گذشته خدمت آقای دکتر عارف رسیدم و از ایشان خواست به صورت فوری این مشکل رت ما بتوانیم حل کنیم و ۳۰۰ قلم کمبود دارو را با یک تزریق منابع فوری جبران بکند. چالش چهارم فرسودگی و کمبود زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف است. فرسودگی امکانات بستری و کمبود امکانات سرپایی و مواردی که مورد نیاز سلامت امروز کشور است .علاوه بر چالش‌های فوق موضوع موضوعات جدید دیگری هم در زمان ها به عرصه گذاشتند که بدون توجه به آنها نمی‌توان برنامه مناسبی برای حل مشکلات تدوین کرد.

وی ادامه داد: برخی از این موارد و مشکلات عبارتند از تغییر نسلی که در مدیریت نیروی انسانی نقش پررنگی دارد. فناوری اطلاعات که اساس هر تغییر و در نظام سلامت امروز است. هوش مصنوعی که می‌رود تا در تمام شئون زندگی بشری نقش جدی ایفا کند و اما فرصت‌ها در کنار چالش‌ها و تعطیلات پیش رو دولت برای ارتقای سلامت مردم فرصت‌های مهمی هم برای وزارت بهداشت در این دوره دارد. اولین فرصت حمایت رهبری نظام از دانش و گسترش آن در مرزهای علمی دنیا و توجه ایشان به جایگاه دانشگاه هاست. فرصت دیگر شخص رئیس جمهور است که خود مسلط به حوزه سلامت و شعار انتخاباتی ایشان عدالت و حقوق مردم بوده است. فرصت سوم تشکیل دولت وفاق ملی که مبنای آن خدمت بهتر به مردم بدون در نظر گرفتن طریقه‌های سیاسی در فرصت دیگر امکان تعامل مثبت و فعال با نمایندگان محترم مجلس به ویژه کمیسیون‌های تخصصی است. در اهداف و برنامه‌های کلان با توجه به تمام موارد پیش رو اکنون به صورت فهرست‌وار اهداف کلان برنامه وزارت بهداشت را در دولت چهارم چه بر اساس اسناد بالا دستی سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه است تقدیم شما می کنم. لازم است اضافه کنم برنامه وزارت بهداشت دولت چهارم قبلا به شما دوستان و همکاران ارائه شده است.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهار کرد:

ایجاد انگیزه جهت نگهداشت و جلوگیری از مهاجرت و معکوس کردن مهاجرت و به خصوص توجه به شاغلین جوان در حوزه سلامت، افزایش خودکفایی در تامین مواد اولیه و حمایت از صنایع دارویی و ملزومات و تجهیزات پزشکی، یکپارچه سازی و جامعیت بخشی به برنامه‌های متفرقه امنیتی، توسعه زیرساخت‌های سلامت الکترونیک و چون یکی از دوستان این را فرمودند؛ شناسایی و توجه به متغیرهای اثرگذار در هرم جمعیتی و موضوع مهم قانون خانواده و جوانی جمعیت،  سلامت روانی سالمندی، کاهش ازدواج و نرخ باروری و سلامت جامعه، توجه به مشکلات دانش آموختگان جوان گروه پزشکی، ایجاد فضای شاداب پر نشاط در دانشگاه‌ها برای دانشجویان و تشویق آنان به مشارکت در امور دانشگاه، ساماندهی و توسعه خدمات آموزشی پژوهشی بهداشتی و دارویی طب ایرانی از جمله اولویت های ما در وزارت بهداشت خواهد بود.

ظفرقندی خطاب به مردم عنوان کرد: مردم عزیز ایران به صراحت اعلام  می‌کنم وزارت بهداشت یک بخش خدماتی تخصصی است که باید بر اساس مبانی خود اداره شود و سیاست بازی و تفکر جناحی در این حوزه هیچ جایی ندارد.  من از تمام نیروهای توانمند با هر گرایش فکری برای عملیاتی شدن برنامه وزارت بهداشت در دولت چهاردهم استفاده خواهم کرد.

هر کس در چارچوب قوانین اصلی کشور برای پیشرفت ایران تلاش کند دست او را برای همکاری با صمیمیت می فشاریم. ما باید با مقررات زدایی، تسهیل امور را به منظور حفظ و نگهداشت نیروی انسانی ایجاد کنیم. اما کلام آخر در بحث کلام آخر می‌گویم که عده ای فرمودند چرا ما افزایش دانشجو مخالفت کردیم؟ درحالی که هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردم .با هیچ قانونی هم مخالفت نکردم. فقط می‌گفتیم که افزایش دانشجو به پیوست دو تا مطلب اتفاق بیفتد. یکی اینکه بودجه‌ را بدهیم و  یکی اینکه استاد کافی داشته باشم و اگر نداشته باشیم این کار باعث کاهش کیفیت می‌شود. ما در حوزه سلامت کاهش کیفیت رو نمی‌توانیم بپذیریم وگرنه ما هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردیم. هم‌چنین گفتند ایشان هرجا رفته سیاست کاری کرده است. شما نگاه کنید من هشت سال رئیس دانشگاه بودم. تمام آن هایی که از گروه مقابل بودن، اسم نمی‌برم اما همه معاون من بودند. 

وی در پایان گفت:  آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس جمهور هستند در همون انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر دخالت بزرگان نبود امروز آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور این مملکت نبود. بالاخره ما نمی‌توانیم واقعیات را کتمان بکنیم. 

در پایان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در تذکری این نکته را اعلام کرد که آقای پزشکیان در ابتدا توسط هیئت اجرایی استان مربوطه رد صلاحیت شد و نه توسط دستگاه‌های امنیتی و شورای نگهبان.

مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان/ پاکمهر: وزیر پیشنهادی بهداشت سیاسی ترین عنصر کابینه است 

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه سکان هدایت این وزارتخانه را شخصی باید عهده‌دار شود که کاملا غیر سیاسی است، اظهار کرد: نمی‌شود سکان هدایت وزارت بهداشت و درمان را که یک وزارتخانه کاملاً تخصصی و غیر سیاسی است به افرادی بسپاریم که بخواهند با نگاه سیاسی آن را مدیریت کنند.

به گزارش ایسنا، محمد پاکمهر نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سخنانی به عنوان مخالف با تاکید بر اینکه بی شک نباید نعمت سلامت را به بازی گرفت، گفت: ماموریت‌های وزارت بهداشت و درمان شامل حوزه طیف وسیعی است و گله‌مندی و دغدغه‌های بسیاری در حوزه نظام سلامت در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان به همه نمایندگان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه «وزارت بهداشت درمان وزارتخانه‌ است که با جان مردم و سلامت مردم سرکار دارد و همه باید بپذیریم که همه خدمات آن بدون استثنا اورژانسی است»، عنوان کرد: همه همکاران عزیز قطعاً می‌پذیرند که سکان هدایت این وزارتخانه را شخصی باید عهده‌دار شود کاملا غیر سیاسی است؛ نمی‌شود سکان هدایت وزارت بهداشت و درمان را که یک وزارتخانه کاملاً تخصصی و غیر سیاسی است به افرادی بسپاریم که بخواهند با نگاه سیاسی آن را مدیریت کنند. حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و  پژوهش حوزه‌هایی هستند که نه میشود با آن سیاسی کار کرد نه با آن می‌شود با نگاه سیاسی مدیریت کرد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: متاسفانه چه شده است که آقای رئیس جمهور آقای دکتر پزشکیان عزیز و همکارمان در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که خود پزشک و مشرف به عملکرد وزارت بهداشت درمان است و وزیر بهداشت درمان بوده، سیاسی ترین عنصر کابینه خود را برای غیر سیاسی ترین وزارتخانه معرفی کرده است؟ آیا اهرم فشار سیاسی صحنه گردان این حضور بوده بوده است؟ آقای دکتر ظفرقندی عزیز را من خوب می‌شناسم و دارای سوابق و عملکرد فراوانی است اما ناگفته نماند که در هر کجا که مسئولیت داشته چه در دانشگاه تهران و چه در سازمان جامعه انجمن پزشکان اسلامی وزن عملکرد سیاسی ایشان از وضع عملکرد حوزه سلامت بالاتر بوده طوری که سازمان نظام پزشکی در یک مقطعی انگار یک سازمان کاملاً سیاسی و به سازمان مخالف نظام تبدیل شده بود.

وی با تاکید بر اینکه هرگز نباید سلامت مردم را به سیاسی‌ها بسپاریم و چنین معامله زیانباری را در نظام سلامت برای مردم رقم بزنیم، گفت: من از عملکردهای سیاسی ایشان به نامه‌شان به بشار اسد یکی از رهبران جبهه مقاومت امروز اشاره می‌کنم؛ گرچه نامه ایشان مربوط به قبل از بروز داعش بود. مورد دیگر مواضع ایشان در دوران اوج کرونا است؛ آیا این مواضع با سیاست‌های نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری همراه بود یا مخالف بود؟ خودشان توضیح دهند که همراه بوده یا مخالف؟ اگر احساس ندامت دارند و اشتباه کردند،  به مردم ایران اعلام کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از نمایندگان مجلس گفتند که اگر دوباره جنگ شروع شود آقای دکتر ظفرقندی می‌رود به جبهه جنگ؛ ما به این نگاه افتخار می‌کنیم اما آیا لیاقت آن را دارد که همین جا اعلام کند در گذشته اشتباه کرده است؟ مواضع ایشان را نسبت به فتنه و اغتشاشات چند سال گذشته نمایندگان مجلس بهتر می‌دانند. نمایندگانی که می‌خواهند به آقای ظفرقندی رای اعتماد بدهند بدانند که ایشان نسبت به انتخابات دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی بحث مهندسی انتخابات را مطرح کردند؛ ایشان گفتند که  مشارکت حداکثری ولی در عمل مهندسی انتخابات حداقلی صورت گرفته است و این نوع نظارت استصوابی انهدام جمهوریت است که برای آن انقلاب شد. من به ایشان می‌گویم که شما به عنوان وزیر پیشنهادی روی صندلی مجلس نشسته‌اید به خاطر آمدن آقای دکتر پزشکیان به دلیل همین نظارت استصوابی بوده است؛ جالب است که آقای ظفرقندی امروز انتظار رای اعتماد از مجلسی دارند که معتقد هستند نمایندگان آن با مهندسی انتخابات وارد مجلس شده‌اند.

پاکمهر همچنین با انتخاب از برنامه‌های ارائه شده از سوی ظفرقندی عنوان کرد: به نظر می‌رسد برخی برنامه‌های ارائه شده از ایشان ماهیت شعار گونه دارد و در برخی نیز توجه کافی به ظرفیت و رسالت وزارت بهداشت و درمان نشده است؛ طولانی بودن برنامه، الگوی برنامه و نگارش غیر عملیاتی از دیگر ملاحظات برنامه ارائه شده از سوی آقای دکتر ظفرقندی عزیز برای این وزارتخانه کاملاً تخصصی است.

امام راحل فرمودند که اشخاصی که انقلابی نیستند نباید در رأس وزارتخانه باشند و نباید به مجلس معرفی شوند؛ اگر به مجلس معرفی شدند مجلس رد کند و هیچ اعتنایی نکند الا اینکه کارآمد، اسلامی و انقلابی باشد وگرنه باید عزای جمهوری اسلامی را بگیرید.

وی گفت: همه ما در پیشگاه مردم در برابر قرآن کریم سوگند یاد کردیم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی این ملت در نظام جمهوری اسلامی باشیم و از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده است به عنوان امینی عادل پاسداری کنیم؛ ما نمایندگان مجلس باید امین عادل باشیم؛ سوالم این است که آیا سپردن پست‌های کلیدی و اساسی چون وزارتخانه به افراد زاویه دار با نظام با سوگند ما همخوانی دارد؟

موافق وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان/ علیمردانی: «ظفرقندی» از تمام توان خود برای اداره وزارت بهداشت استفاده خواهد کرد

نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین مطلبی که وزیر پیشنهادی بهداشت گفتند این بوده که هر نوع سیاسی‌کاری در یک وزارت تخصصی حرام است. اگر ایشان به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شود از همه توان تخصصی در کشور در این حوزه استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، منصور علیمردانی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان عنوان کرد: گذر از چالش‌های بزرگ و معضلات، جدی است. ما از یک طرف در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که دچار بحران‌های فراوان است و از طرف دیگر چالش‌های متعدد داخلی را پشت سر گذاشته‌ایم. تنها یک سال دیگر تا افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باقی مانده است و ما در برخی شاخص‌ها با اهداف این سند فاصله‌های بسیاری داریم. ما در آغاز گام دوم انقلاب و در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم و در حوزه سلامت یک سند مهم بالادستی در اختیار داریم که سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: حوزه سلامت با مشکلات عمده‌ای نظیر کمبود نیروی انسانی، کمبود منابع مالی، اسراف در استفاده از منابع و سوء استفاده از اختیارات قانونی روبرو است. در انتخابات اخیر آقای دکتر پزشکیان با تاکید بر عدالت، صداقت و احقاق حقوق ملت پیروز شد و اکنون کابینه او در معرض رای اعتماد ما نمایندگان مجلس است. این کابینه به اذعان همه سلایق و جریان‌ها شاکله سیاسی خاصی ندارد و اشخاص معرفی شده از سوی رئیس جمهور دارای صلاحیت و کارایی در حوزه خود هستند. همه ما در روزهای اخیر شاهد اعتراضات برخی جناح‌ها به ترکیب کابینه بودیم که تنها پاسخ رئیس جمهور به آن این بود که منتظر باشید تا کارشان را شروع کند. از حسنات وزیر معرفی شده بهداشت، مخالفان و موافقان گفتند و من تکرار می‌کنم برنامه‌های ایشان کاملا همسو و منطبق بر اسناد بالادستی است. گاهاً اسناد بالادستی دورنمای طولانی مدت برای این اهداف معرفی کردند. ایشان از طب ایرانی و جوانی جمعیت و اصلاح بیمارستان‌های دولتی و ارتقای آن‌ها حمایت کرده‌اند.

علیمردانی تاکید کرد: بزرگان نظام حمایت خودشان را در طی این چند روز از وزیر پیشنهادی بهداشت اعلام کردند و نظر مثبت کمیسیون بهداشت که کمیسیون تخصصی هست بر صلاحیت ایشان مجدداً تاکید کرده‌ است. دکتر ظفرقندی از جایگاه یک مسئول نظام سلامت باید بر اساس شواهد علمی پیگیر امور مرتبط با سلامت مردم باشد. او باید نگران سلامت مردم باشد که بوده است. او باید مشاور امین و دلسوز حاکمیت در امور مربوط با سلامت باشد که بوده است.

وی ادامه داد: مهمترین مطلبی که ایشان گفتند این بوده که هر نوع سیاسی‌کاری در یک وزارت تخصصی حرام است. اگر ایشان به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شود از همه توان تخصصی در کشور در این حوزه استفاده خواهد کرد. همچنان که در زمانی که در سازمان نظام پزشکی و دانشگاه تهران مسئولیت داشتند استفاده کردند و در زمانی که سیاسی ترین گروه ها در صدر امور دولتی بودند ایشان از جناح مخالف هم استفاده بهینه کردند. ایشان همان کسی است که ماسک را از صورت خودش برداشت و بر صورت مجروحی گذاشت. خودش شیمیایی شد و نگذاشت آن شیمیایی شود. ایثار در فعالیت‌های حوزه سلامت یعنی همین. همان‌هایی که در زمان کرونا ایثار کردند و ایشان از جنس همان نیروها هستند.

موافق وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان/ رضازاده: ۷ وزیر قبلی بهداشت از ظفرقندی حمایت کردند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ۷ وزیر قبلی بهداشت و درمان از آقای ظفرقندی حمایت کردند که این نشان می‌دهد که ایشان فردی شایسته، علمی و دارای ویژگی‌های مدیریتی است.

به گزارش ایسنا، بابک رضازاده در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان به عنوان موافق اظهار کرد: آقای پزشکیان افرادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده که همچون خودش عدالت‌محور است؛ وقتی از وفاق ملی صحبت می‌کنیم بدان معناست که از آن حمایت کنیم نه این‌که تنها وقتی به نفع‌مان باشد به حمایت بپردازیم.

وی با اشاره به سابقه ظفرقندی در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: در ایامی که کشور با تنگناهای مالی از نظر تحریم روبه‌رو است آقای ظفرقندی به مدیریت کشور و مصارف نظام سلامت تاکید دارد همچنین خدمت رسانی به نیازمندان در حوزه بهداشت و درمان و توزیع عادلانه و مدبرانه منابع هم مورد تاکید ایشان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان تجربه مدیریتی در نظام سلامت دارد، اظهار کرد: هفت وزیر قبلی بهداشت و درمان از او حمایت کردند که این نشان‌دهنده سابقه علمی و مدیریتی ایشان است.

رضازاده اضافه کرد: در کنار قابلیت‌های فردی، آقای ظفرقندی برنامه ارزشمندی به مجلس شورای اسلامی ارائه داده که واقع‌بینانه، جامع و در مسیر اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز، برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای ظفرقندی با خارج شدن دکترها و پرستارها و نوابغ از کشور مخالف است که نباید اجازه این اتفاق را بدهیم، باید ریشه این موضوع را درمان کرد نه این‌که دانشجوی زیاد تولید کنیم.

وی همچنین از ظفرقندی خواست که در صورت تصدی کرسی وزارت بهداشت، پرستارانی که در دوران کرونا کار کردند را به استخدام در آورد.

موافق وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان/ سنگدوینی: حوزه سلامت را سیاسی نکنیم

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی گفت: همکاران عزیز بستر و حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم. مردم گرفتار هستند، مشکل دارند و باید مراقب باشیم.

به گزارش ایسنا، رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرد: دکتر ظفرقندی را رئیس‌جمهوری معرفی کرده که خودش وزیر بهداشت و فوق تخصص جراحی قلب است و می‌فهمد. آقای ظفرقندی به مجلس می آید و حال حاضر خود را برای نمایندگان مجلس توضیح می دهد؛ اصل حال حاضر افراد است.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و نخبگان آقای ظفرقندی را تایید کردند. دکتر مرندی، خانم دستجردی و دکتر هاشمی ظفرقندی را تایید کردند. وزرای پیشنهادی مگر از مراجع امنیتی، وزرات اطلاعات و اطلاعات سپاه تاییدیه نگرفته‌اند؟

سنگدوینی تاکید کرد: همکاران عزیز قبول دارم و من از آقای دکتر ظفرقندی می‌خوهم که حتماً مسائل را بازگو بکنند. ولی همکاران عزیز بستر و حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم. مردم گرفتار هستند، مشکل دارند و باید مراقب باشیم. ظفرقندی این فرصت را از طرف پزشکیان غنیمت شمرده و آمده است برای نوکری. جامعۀ پزشکی نیز او را تائید کرده است.

نماینده مردم گرگان در ادامه به خواندن متنی از  کتاب شرح درد اشتیاق نوشته ظفرقندی پرداخت.

موافق وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان/ بیگدلی خدابنده: شهادت می‌دهم که ظفرقندی از بن دندان به انقلاب اسلامی معتقد است

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز آمدم تا شهادت دهم همسنگر پدر شهیدم کاملا به مبانی نظام و اسلام معتقد است.

به گزارش ایسنا، احمد بیگدلی خدابنده، نماینده مردم زنجان در مجلس در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان عنوان کرد: امید کادر بهداشت و درمان و امید بیماران صعب العلاج، امید دانشجویان و امید مردم را از قطار انقلاب پیاده نکنید. وفاق ملی یعنی چه؟  وفاق ملی یعنی همه ما دست به دست هم بدهیم. به خون شهیدم قسم شهادت می‌دهم آقای دکتر ظفرقندی به این نظام التزام عملی دارد. به ولایت فقیه مطلق التزام عملی دارد. ایشان مردم را دعوت می‌کرد برای مشارکت حداکثری و همگانی در پای صندوق های رای. در انتخابات ریاست جمهوری اگر التزام نداشت اپوزیسیون می‌شد.

وی ادامه داد: ایشان به تک تک پزشکان، تک تک کادر بهداشت و درمان انجمن‌ها  برای حضور در انتخابات تماس گرفتند. آقای دکتر پزشکیان خودشان متخصص امر بهداشت درمان هستند رئیس دانشگاه و وزیر بوده اند و چهار سال در همین مجلس تمام اصول بهداشت را دانسته‌اند. درمان در برنامه هفتم نیز موضوعات بهداشت و درمان را نوشتند. پس می‌دانند به چه کسی باید اعتماد کند. عزیزان  الان چشم کادر بهداشت و درمان به شماست. الان همکاران من در اتاق عمل گوششان به رادیو و چشمشان به تلویزیون است که شما به چه کسی می‌خواهید رای بدهید .

بیگدلی ادامه‌داد: آیا امید کادر بهداشت، درمان و کادر اتاق عمل‌ها و پزشکان و متخصصین را زنده خواهید کرد یا نه ؟ عزیزان من بیاید وفاق ملی را به معنای واقعی معنا اجرا کنیم و نه که کسی که من دوست دارم در این قطار باشد و کسی که من شخصاً دوستش ندارم پیاده شود.

نماینده مردم زنجان تاکید کرد: همه ما باید با هم دست به دست هم بدهیم. با پیروی از منویات مقام معظم رهبری این مملکت مخصوصاً چالش اصلی نظام بهداشت و سلامت و درمان را به پیش ببریم. من مطمئنم آقای دکتر ظفرقندی با هماهنگی مقامات ارشد نظام و استعلام از دستگاه‌های امنیتی معرفی شدند. وزیر محترم اطلاعات در کمیسیون اجتماعی حضور یافتند و حتماً همکاران من شهادت می‌دهند که ایشان گفت تمامی وزرای پیشنهادی، علیرغم اینکه بند قانونی نداریم استعلام شدند و  مورد تایید دستگاه‌های امنیتی بودند. حال فعلی افراد مهم است. بله برادر من، من شهادت می‌دهم ایشان از بن دندان به این نظام اعتقاد دارد. حضور در پای صندوق‌های رأی را که عرض کردم. ببینید برادران من در ابتدای این انقلاب تیم‌های اضطراری و داوطلب درست شد. همین تیم‌های اضطراری و داوطلبان بودند که بسیج جامعه پزشکی را درست کردند که آقای دکتر ظفرقندی به همراه آقای دکتر پزشکیان جز این تیم‌های داوطلب و تیم‌های اضطراری بودند.

مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت/ شریعتی: «ظفرقندی» سابقه تند سیاسی دارد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما سیاسی عمل نمی‌کنیم، گفت: آقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد که مطالبش در فضای مجازی موجود است.

به گزارش ایسنا، مالک شریعتی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: تخصص و توانمندی آقای ظفرقندی برای همه ما محرز است منتها این شرط لازم بوده و کافی نیست.

وی اضافه کرد: برخی از کارشناسان معتقدند که وزارت بهداشت لزوما توسط پزشکان خوب اداره نمی‌شود و امور مدیریتی است. سوابق جبهه و جهاد ایشان روشن است اما ملاک، حال فعلی افراد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شاخص‌های ۱۲ گانه اعلامی از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: آقای ظفرقندی یک فرد سیاسی است که مواضعش از کوی دانشگاه ۷۸، فتنه ۸۸ و حتی اتفاقات سال گذشته روشن است او از سران فتنه حمایت می‌کند که خط قرمز رهبری است و اغتشاشات ۱۴۰۱ را جنبش پاک قلمداد کرده است و حتی معتقد است که این اغتشاشات ناشی از اعتراض مردم تحت ستم است.

شریعتی با بیان این‌که ما سیاسی عمل نمی‌کنیم، اظهار کرد: رهبر انقلاب فرمودند که در موضوعات جناح‌بندی‌های سیاسی نباشد اما در برخی از موارد همچون خطوط قرمز و فساد تعارف کنار گذاشته شود؛ مساله فتنه‌گران از خطوط قرمز است که رهبری فتنه را نابخشودنی خواندند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد:آقای ظفرقندی می‌خواهد از مجلسی رای بگیرد که معتقد است انتخابات مجلس دوازدهم مهندسی شده و انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مفهوم خود را از دست داده است. این یعنی به باور ایشان ما نمایندگان مشروعیت سیاسی نداریم؛ آقای ظفرقندی در کمیسیون‌ها همچنان به مواضع خود پافشاری کرد ای کاش او برای رای اعتماد به مجلسی نمی‌آمد که برای آن مشروعیت سیاسی قائل نیست.

وی ادامه داد: کسب رای اکثریتی به معنای مشروعیت بخشی است آقای پزشکیان با رای ۲۶ درصد مردم رئیس جمهور همه ما است ما هیچ گاه نمی‌گوییم که ایشان رئیس جمهور اقلیت است در حالی که به شهید رئیسی رئیس جمهور اقلیت می‌گفتند.

وی اظهار کرد: آقای ظفرقندی همچنان مواضع گذشته خود را دارند اما اگر می‌خواهند آن را اصلاح کنند فرصت داشته و ما آماده شنیدن هستیم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد که مطالبش در فضای مجازی موجود است ایشان در ماجرای اغتشاشات توییتی منتشر کرد که آمبولانس‌ها تحت اختیار نیروهای انتظامی و نظامی است و بعد از آن چندین آمبولانس آتش زده شده و خسارات وارد شد و همه هم به خاطر این صحبت بود؛ آقای ظفرقندی شما رئیس بیمارستان خوبی هستید اما وزیر بهداشت خوبی نیستید.

مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان/ عباسپور: ظفرقندی بیانیه‌هایی در حمایت از اغتشاشات امضاء کرده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظفرقندی به جای استفاده از ابزار جراحی برای درمان مردم قلم به دست برای نوشتن بیانیه‌ها در جهت حمایت از اغتشاشات و تضعیف نظام بوده است.

به گزارش ایسنا، روح‌الله عباسپور در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: من به عنوان موافق کلیات برنامه آقای پزشکیان صحبت کردم اما این بدان معنا نیست که اگر در صورت وجود موردی از آن چشم‌پوشی کنم.

وی با اشاره به مشکلات بهداشت و درمان در کشور گفت: مجلس شورای اسلامی دو فوریت افزایش ظرفیت پزشکی را تصویب کرد اما آقای ظفرقندی با این موضوع مخالف است که باید درباره آن توضیح دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای پزشکیان می‌گوید که هیچ وقت مطب نداشته و در بیمارستان‌های خصوصی درمان نکرده و کار درمان را در مراکز درمانی انجام داد تا برای خود تعارض منافع ایجاد نکند اما آقای ظفرقندی با وجود ریاست دانشگاه علوم پزشکی و ریاست مرکز آموزش و تحقیقات در بخش خصوصی حضور داشت و در بیمارستان‌های دولتی اقدام به تاسیس مطلب کرد؛ این جهت‌گیری‌ها با جهت‌گیری رئیس جمهور مخالف است.

عباسپور افزود: آقای ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی بود که افزایش تعرفه‌های درمانی در بخش خصوصی را تصویب کرد آیا این باعث فشار به محرومان کشور و در عین حال کوچ پزشکان از بخش دولتی به بخش خصوصی نمی‌شود؟

نماینده بوئین زهرا بیان کرد: اقای ظفرقندی به جای استفاده از ابزار جراحی برای درمان مردم قلم به دست در جهت تضعیف نظام و حمایت از اغتشاشات و جریان‌های ساخته و پرداخته درون و بیرون بوده و بیانیه‌هایی را امضاء کرده است. او در جایگاه  دبیرکل جامعه اسلامی پزشکیان درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ بیانیه صادر می‌کند و آن را به عنوان جنبش پاک در جهت عدالت‌خواهی  تعریف می‌کند. این یک اقدام ضد ارزشی آن هم در شرایطی است که دشمن تمام ظرفیت‌ها وقابلیت‌هایش را به کار گرفته است.

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، احسان عظیمی‌راد در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سلمان اسحاقی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون بهداشت و درمان درباره محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را قرائت کرد.

بررسی محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان

عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی وزارتخانه امور خارجه: من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هموطنم عراقچی است/ من می‌گویم جانم فدای وطنی که فردی منتقد، ولایت‌پذیری مجلس را هم زیر سوال می‌برد/ فیلمی که از بنده در مجلس پخش شد جای تعجب داشت، این فیلم سند افتخار من است

موافق وزیر پیشنهادی امورخارجه/ متکی: «عراقچی» حافظ منافع نظام است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: توفیق داشتم از اول ورود آقای دکتر عراقچی به وزارت خارجه و ورودشان به بخش بین‌الملل به عنوان همکارشان با معاون امور بین‌الملل با هم کار بکنیم. من توفیق داشتم اولین حکم معاونت اداره و ریاست اداره مجامع بین‌المللی را برای ایشان صادر کنم و ایشان در یک ماموریتی موفق به سفر به جده شده و توافقی را که به تازگی بین آقای دکتر ولایتی و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در تاسیس اولین نماینده یک کشور خارجی و سفیر کشور دیگر نزد سازمان کنفرانس اسلامی بود را انجام بدهد. ۱۴ سال بعد موقعی که من مسئولیت وزارت خارجه را داشتم حکم معاونت بین‌الملل را توفیق داشتم برای ایشان صادر بکنم.

وی ادامه داد: آقای عراقچی یک دیپلمات جامع الاطراف است که یک وزارت خارجه را می‌شناسد. کارهای وزارت خارجه را در حوزه دوجانبه و بین المللی می‌شناسد و به دلیل دو ماموریت خارج از کشور مسائل ایرانیان و مسائل کنسولی ایرانیان در خارج از کشور را.  من موقعی که دولت آقای رئیسی شکل می‌گرفت و ایشان آقای امیرعبداللهیان را در بین گزینه های مختلف قرار داد، برایش مصاحبه کردم و گفتم که ایشان مناسب‌ترین گزینه هست و به شهادت رسید. امروز برای شما عرض می‌کنم به عنوان کسی که بیش از سی و اندی سال با وزارت خارجه مرتبط بوده است، در بین مجموعه ظرفیت‌های خوبی که ما در وزارت خارجه داریم من جامع تر و مطلع تر و به روزتر از آقای عراقچی ندیدم.

متکی اظهار کرد: ایشان در خدمت ولایت و ولی امر مسلمین خواهد بود. او نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد. وقتی که بعضی از دوستان ما در همین مجلس و در مجلس یازدهم قانون اقدام راهبردی را تصویب کردند، من فردای آن روز در تشکیلات آقای ثابتی در شبکه افق مصاحبه کردم و این اقدام مجلس را به عنوان اقدام بسیار عالی و بازدارنده برای طرف‌های دیگر نام بردم. آقای عراقچی بعد از این مرحله دیپلماسی جدیدی را طراحی می‌کند. آقای عراقچی به نوعی راضی به این قانون بودند. شاید این جمله رئیس دولت وقت نشان بدهد که اگر به آقای عراقچی دستور می‌دادم که برجام را تمام بکند، ۲۴ ساعته این کار را انجام می‌داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مهم‌ترین عنصر یک دیپلمات در جمهوری اسلامی دین مداری است. ایشان انسان معتقدی است که مبانی اعتقادی سرمایه اوست. وزارت خارجه البته بایدهای زیادی دارد و تعاریف زیادی دارد که  آقای عراقچی کاملاً برای این کار آماده است.

متکی در پایان تاکید کرد: بینی و بین الله عرض می‌کنم آقای عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد. من مذاکراتی از آقای عراقچی را خواندم. نه در بحث برجام فقط در روابط دو جانبه و برخی از کشورها که قاطعیت او در دفاع از منافع جمهوری اسلامی برخورد او و پاسخ او به نگاه مغرورانه برخی از خارجی ها برای من همیشه موجب افتخار بود. من در ملاقاتی که با کانادایی ها در مالزی با حضور ایشان داشتم و ملاقاتی که خود ایشان با برخی از مقامات کشورهای دیگر داشت نشان داد که او حافظ ارزش‌های این نظام است.

موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه/ قوامی: رای بالای مجلس به عراقچی پیام مهمی به دنیا مخابره می‌کند

نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت که رای بالای مجلس به وزیر پیشنهادی امور خارجه این پیام را به دنیا می‌دهد که مجلس کمک حال دولت بوده و زمینه‌های لازم برای مانع‌زدایی و دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، هادی قوامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم به عنوان موافق گفت: لازم است وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشد و ظرفیت ارتباط با همسایگان بهره گیرد.

وی گفت: می‌توان به صورت هوشمندانه و پیوسته در تعامل با بازارهای جهانی بود که در این راستا نقش وزارت خارجه برجسته است. باید از ظرفیت سفارتخانه‌ها هم استفاده کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه‌های رشد هشت درصدی گفت: اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا و متکی بر دانش و فناوری سه مولفه مهم در اقتصاد مقاومتی است که در برنامه‌های آقای عراقچی وجود دارد.

نماینده اسفراین تاکید کرد: رای بالای آقای عراقچی این پیام را به دنیا می‌دهد که مجلس کمک حال دولت خواهد بود و زمینه‌های لازم برای مانع‌زدایی و دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند.

قوامی گفت: لازم است وزیر خارجه بعد از اخذ رای از مجلس به بهترین شکل از ظرفیت مرزها استفاده کرده و برای تحقق رشد هشت درصدی کمک کند.

وی در پایان گفت که یکی از برنامه‌های عراقچی مدیریت تخاصم با آمریکا و مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکاست.

چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد

چهارمین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد.

به گزارش ایسنا، چهارمین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم دقایقی پیش آغاز شد.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ بررسی خط مشی، اصول کلی، برنامه ها و صلاحین وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها انجام می شود و تاکنون نیز رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی به پایان رسیده است.

پایان سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم/ ادامه رسیدگی در جلسه عصر

سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) صلاحیت حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی انور اقتصادی و دارایی و عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه را بررسی کردند.

البته بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه ناتمام ماند و ادامه رسیدگی به جلسه نوبت عصر موکول شد؛ مجلس در جلسه بعدازظهر امروز صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی را به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها رسیدگی خواهد کرد.

مجلس از روز گذشته مشغول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم است؛ ابتدا کلیات برنامه دولت مسعود پزشکیان مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس نمایندگان مجلس به بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه/ ظهوریان: عراقچی صریحاً تفاوت خود با ظریف را مشخص کند

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی سکان وزارت امور خارجه عنوان کرد: آقای عراقچی اشاره کردند که من ظریف نیستم؛ به نظرم اتفاق خوبی است اما خوب است که این تفاوت صریحاً مشخص شود که کجاها اختلاف دارند؛ چرا که در دوره سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ ایشان تصویر مکمل آقای ظریف بودند.

به گزارش ایسنا، میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در سخنانی به عنوان مخالف اظهار کرد: نکته‌ای که درباره آقای عراقچی دارم بیشتر ناظر به مواضع ناپخته ایشان هم در حوزه اقتصادی و بعضاً در مسائل سیاسی است؛ در دورانی که ایشان زحمت معاونت وزارت خارجه را می‌کشیدند مواضعی داشتند که مشخصا مصداق  گره زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان بود. 

وی افزود: یکی از مباحثی که ایشان چند بار تاکید کردند در مورد FATF است؛ «باید FATF حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم»، «مساعدت اروپا بستگی به پذیرش FATF از طرف ایران دارد»، «برای عبور از تحریم باید به FATF بپیوندیم» و «FATFهیچ خطری ندارد» جملاتی هستند که آقای عراقچی مطرح کرده‌اند.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که ‌FATF چیست؟ گفت: آن چیزی که امروز درباره ایران مطرح است یک توافقنامه ۴۱ بندی است که آقای دکتر طیب‌نیا با مجموعه FATF بستند و ما ۳۹ بند آن را امضا کردیم و صرفا دو موافقت‌نامه درباره پالرمو و CFT باقی مانده است. من در جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی با آقای همتی داشتم به دلیل اینکه FATF در برنامه‌های ایشان نیز ذکر شده بود از ایشان پرسیدم که اگر ما در مجلس FATF را نیز امضا کنیم آیا روابط بانکی ما حل می‌شود که ایشان گفت برای بانک‌های کوچک ممکن است روابط ما با آنها برقرار شود.

ظهوریان در ادامه به دو بند از FATF اشاره و عنوان کرد: بند ۳۱ این توافقنامه عبارتست از  تضمین همکاری بین‌المللی در زمینه تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات ذی‌نفع واقعی و بند ۳۲ این توافقنامه عبارت است از تضمین وجود دروازه‌ها و کانال‌های تبادل‌های اطلاعات به منظور اشتراک گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودیتی؛ من از آقای همتی پرسشی مطرح کردم که آیا معقول است که تمام شبکه تراستی خود را قربانی ارتباط چند بانک کوچک کنیم که آقای همتی پاسخی به این پرسش ندادند. آیا آقای دکتر عراقچی همچنان می‌خواهند که بخشی از این نظام پیوند زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان باشند یا رویکردشان تغییر کرده است؟ ایشان اشاره کردند که من ظریف نیستم. به نظرم اتفاق خوبی است اما خوب است که این تفاوت صریحا مشخص شود که کجاها اختلاف دارند؛ چرا که در دوره سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ ایشان تصویر مکمل آقای ظریف بودند. 

وی گفت: آقای عراقچی باید توضیح دهند که آیا قرار است در دوره ایشان عدم تعادلی که در ارتباط با شرق و غرب رخ داد در دوره ایشان نیز اتفاق افتد؟ آیا همچنان قرار است دنیا را در چند کشور خلاصه کنیم؟ بخش زیادی از روابط اقتصادی ما با چین نامتعادل است؛ آقای عراقچی توضیح دهند که برنامه‌شان برای حل این عدم تعادل در ارتباط با چین چیست؟ 

ظهوریان در پایان گفت: من درباره قانون اقدام راهبردی از آقای عراقچی پرسیدم و ایشان گفتند که ما این قانون را اجرا می‌کنیم، اما اجرای این قانون یک حداقل است؛ نگاه شخصی ایشان خیلی مهمتر از اجبار قانونی است که امروز به وجود آمده است و ایشان توضیح دهند که نگاه شخصی‌شان چیست؟ آقای عراقچی توضیح دهند که نگاه‌شان مشخصاً در خصوص ارتباط میان میدان و دیپلماسی چیست؟ سال آینده انتهای مکانیزم ماشه در برجام است و ما در برابر یک تحریم قرار خواهیم داشت و از ما خواهند خواست که در ازای تبدیل مکانیزم ماشه امتیازاتی بدهیم از آقای عراقچی می‌خواهیم که موضوع خود را به طور شفاف در این حوزه بیان کنند.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه/ ثابتی: عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی سکان وزارت امور خارجه با بیان اینکه «عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست»، اظهار کرد: «امضای کری تضمین است» را چه کسی گفت؟ اینکه ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که ما طوری توافق کردیم که آنها نمی‌توانند از برجام خارج شوند را چه کسی گفت؟ کسی که امروز می‌خواهد از ما در مجلس رای اعتماد بگیرد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در سخنانی به عنوان مخالف گفت: از برخی از عزیزانی که برای رای آوردن بعضی از وزرا از جمله آقای عراقچی بازی خطرناکی را آغاز کردند، گلایه مندم. مطرح می‌شود که یک نفری گفته که آقای عراقچی حتماً باید وزیر بشوند؛ این چه بازی خطرناکی است که شروع کردند و متوجه عوارض آن نیستند؟

وی افزود: رهبری بارها گفتند که مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند؛ دیروز پیش یک عزیزی رفتیم و می‌گویند که به کل این وزرا رای دهید؛ این چه استدلالی است و از کجا می‌آید؟ اگر متوجه عوارض این موضوع هستید که مجلس را تعطیل کنید؛ خود رهبری مخالف این نگاه است اما عده‌ای برای اینکه بخواهند به زور موافق بتراشند شروع می‌کنند به بیان اخبار در گوشی که ۱۰۰ بار نیز تکذیب شده است. سال ۹۴ آقایان برای تبریک گفتن برجام از یکدیگر سبقت می‌گرفتند اما رهبری فرمودند که این تبریک گفتن‌ها معنا ندارد و هر کس به وظیفه خود عمل کند. خواهش من از همکاران این است که کاری نکنند که استقلال مجلس زیر سوال برود. در مذاکرات کنگره و سنا ابزار چانه زنی تیم مقابل بوده اما برخی از الان می‌خواهند مجلس شورای اسلامی را خلع سلاح کنند و پیش از آنکه فردی رای بیاورد برخی به اشتباه در حال فدا کردن مجلس به پای او هستند.

این نماینده مجلس درباره علت مخالفت خود با عراقچی نیز با تاکید بر اینکه خدا را شاهد می‌گیرم که بحث من بحث شخصی نیست بلکه بحث منافع ملی است، گفت: هر کدام از نمایندگان مجلس که یک بار وقت گذاشته باشند و متن توافق پر ضرر برجام را خوانده باشند، امکان ندارد که با او موافقت کنند و امکان ندارد که نسبت به عوامل آن رای اعتماد دوباره بدهند. ما در برجام برای سال‌ها ضرر کردیم و دیدیم که چه بلایی بر سر رآکتور اراک و سال‌ها تلاش دانشمندان آمد؛ حال عوامل آن دوباره بیایند وزیر شوند؟ اشکال ندارد، مجلس اختیار دارد اما فراموش نکنید بعد از آن باید در روی مردم نیز نگاه کنید.

ثابتی افزود: امروز عده‌ای به خاطر اینکه آینده نگری‌های شخصی دارند معتقدند که باید از وزیر پیشنهادی امور خارجه دفاع کنند اما این افراد صادق باشند و بگویند که کجای این قرارداد قابل دفاع است؟ ما معتقدیم آقای عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست؛ «امضای کری تضمین است» را چه کسی گفت؟ اینکه «ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که ما طوری توافق کردیم که آنها نمی‌توانند از برجام خارج شوند» را چه کسی گفت؟ کسی که امروز می‌خواهد از ما در مجلس رای اعتماد بگیرد.

به گزارش ایسنا، ثابتی در ادامه از اتاق فرمان مجلس خواست تا ویدیویی از یک گفت‌وگوی تلویزیونی عراقچی را در مانیتورهای مجلس به نمایش بگذارد و پس از پایان این ویدئو گفت: دیپلمات حرفه‌ای و ورزیده بودن به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است و اینکه ما متنی را امضا کنیم که قابل پیش بینی باشد که طرف مقابل قرار است چه کار کند که اگر خارج شد، ما گیر نکنیم.

وی عنوان کرد: در ابتدای دولت یازدهم گفتند که مشکلات اقتصادی را حل می‌کنیم اما در آخر آقای عراقچی در سال ۹۶ آمدند گفتند که هدف اصلی برجام لغو تحریم‌های اقتصادی نبوده بلکه ما می‌خواستیم از پرونده هسته‌ای ایران امنیت زدایی کنیم؛ ای کاش آقای روحانی سال ۹۲ این حرف را می‌زد و ما ببینیم که آیا ایشان رای می‌آورد یا خیر. ما معتقدیم که آقای عراقچی حتی مجری خوبی نیز برای سیاست‌های شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری نبودند چراکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در یک فروردین ۱۳۹۵ در مشهد فرمودند که خود آقای ظریف وزیر امور خارجه آمد به من گفت که ما از برخی خطوط قرمز نیز نتوانستیم محافظت کنیم و برخی از آنها نقض شد؛ گناه این موضوع پای کیست؟ با ماست یا عزیزانی که در آن زمان تیم مذاکره کننده بودند؟ یعنی آقایان عراقچی، ظریف، صالحی و بعیدی نژاد و کسانی که در آنجا رفتند توافق کردند و سکه گرفتند، امروز می‌گویند که ما نبودیم. پس چه کسی بود؟ اینکه آقای عراقچی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس با آقای ظریف مرزبندی می‌کنند خیلی خوب است اما چرا امروز که در معرض وزارت هستند و چرا در گذشته این اتفاق نیفتاد؟

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که «خروجی برجام چه بود»، گفت: حاج قاسم سلیمانی در اسفند ۹۷ گفت که دشمن با توافق برجام ۲ می‌خواهد ریشه جریان اسلام را در منطقه خشک کند؛ حاج قاسم از برجام یک چه می‌دید که از برجام ۲ می‌ترسید؟ پسر شهید فخری‌زاده گفت که اشک پدر من از برجام درآمد؛ شهید فخری زاده به عنوان یک نخبه دفاعی، صنعتی و موشکی از برجام چه می‌دید که می‌گفت اشکم از آن درآمد؟ 

ثابتی عنوان کرد: می‌گویند که ما تحریم‌ها را لغو کردیم و الباقی تقصیر ترامپ است اما بسیاری از تحریم‌های هسته‌ای نیز باقی ماند و حتی درباره آنها صحبت هم نشد؛ مانند تحریم چرخه دلار یا یوترن به بهانه هسته‌ای اعمال شد اما چرا در متن برجام حتی یک جمله نه تنها در مورد لغو آن بلکه درباره تعریف و ساختار آن نیز صحبت نشد؟

وی ادامه داد: یکی از بهترین قانون‌هایی که در مجلس گذشته تصویب شد قانون اقدام راهبردی بود؛ این قانون در واکنش به این بود که مجری‌های سیاست خارجی ما خوب عمل نکردند و مجلس، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری ۲۸ شرط به برجام اضافه کردند تا ضررهای این توافق پر خسارت گرفته شود؛ بعد از اینکه بعد از شهادت شهید فخری زاده رویکرد غلط روحانی و ظریف داشت ادامه پیدا می‌کرد مبنی بر اینکه برویم با ترامپ نیز دوباره مذاکره کنیم، مجلس به درستی آن قانون را تصویب کرد و مقام معظم رهبری بارها نسبت به آن تعریف و تمجید کردند. موضع مقام معظم رهبری درباره برجام مشخص است و ایشان آن را خسارت محض نامیدند و ۲۸ شرط به آن اضافه کردند و گفتند که خطوط قرمز من نقض شده است؛ این بحث‌های عوامانه را جمع کنید که مگر آقا نمی‌دانست؟ آقا گفت شما که نماینده مجلس هستید باید بدانید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تقریباً هیچ جمله‌ای نبود که توصیف من و امثال من درباره برجام نبود بلکه این آقای دکتر سیف رئیس کل بانک مرکزی در دولت آقای روحانی مطرح کرد، اظهار کرد: بسیاری از کسانی که در برجام نقش داشتند خودشان بعداً گفتند یا اشتباه کردیم یا سادگی کردیم یا هر چیز دیگر؛ خواهش من از آقای عراقچی این است که اگر رای نیاوردند که اختیار مجلس است اما اگر رای آوردند خواهشم این است که همه از حافظه تاریخی این سال‌های عبرت بگیریم؛ البته اگر آقای عراقچی وزیر امور خارجه شدند قول می‌دهم که در راستای منافع ملی بیشتر از همه به او کمک کنم.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه/ صباغیان: چرا قرارداد یکطرفه برجام را امضا کردید؟

نماینده بافق و مهریز با انتقاد از برجام گفت: آقای عراقچی چرا قرارداد یکطرفه برجام را امضا و اجرا کردید که طرف مقابل از آن خارج شده و بعد هم اجرا نکند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم، به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: بنده دولت چهاردهم را قبول دارم و از اکثر وزرا حمایت کردم. مخالفتم با آقای عراقچی از این بابت است که چطور شما به عنوان فردی کارکشته و صاحب تجربه در کنار آقای ظریف با همین ویژگی‌ها قرارداد برجام را امضا کردید که نتیجه‌اش به اینجا کشیده شده است.

وی افزود: شما قراردادی امضا کردید و بعد تمام تعهدات را اجرا کردید اما طرف مقابل اجرا نکرد. اینکه بگوییم ترامپ خارج شد قابل دفاع نیست چون شما با دشمنی روبه‌رو بودید که تجربه بدعهدی او را داشتید. پس باید شرایط را در نظر می‌گرفتید لذا مشخصاً سوالم این است که چطور قراردادی امضا و اجرا شده که ما تعهداتمان را عمل کردیم اما طرف مقابل پایبند تعهداتش نبود.

این نماینده مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات کشور و اولویت‌های دولت گفت: اصلاح ساختار سیاسی و اداری مهمترین مولفه برای رفع مشکلات کشور است.

موافق وزیر پیشنهادی امورخارجه/ آزادی‌خواه: «عراقچی» برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: قولی که آقای عراقچی دادند حمایت از قانون اقدام راهبردی بوده است که رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمی نجات داد.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزیر سیاست گذار نیست بلکه مجری است. آقای عراقچی که تا به حال وزیر هم نبوده است. آقای عراقچی در هشت سال دفاع مقدس پاسدار رسمی بوده است. وی به دنبال خنثی سازی تحریم ها و ایجاد تعامل میان دولت و میدان است.

وی ادامه داد: تقویت تعامل با چین و روسیه از دیگر برنامه های ایشان است. حمایت با تمام توان از محور مقاومت در برنامه های آقای عراقچی خواهد بود. مقابله جدی با سیاست های خصمانه رژیم صهیونسیتی نیز از این برنامه ها خواهد بود. مدیریت تخاصم را از آقای عراقچی شنیدیم و امیدواریم تبدیل به جریانی به نفع جمهوری اسلامی شود. به آقای جهانگیری گفتم ای کاش وقت و تلاش خود را به جای پنج به اضافه یک برای همسایگان می‌گذاشتید.

آزادیخواه تاکید کرد: آقای عراقچی برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد.  قولی که آقای عراقچی دادند حمایت از قانون اقدام راهبردی بوده است که رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمی نجات داد.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه/ احمدی: عزت ملی در مذاکرات برجام رعایت نشد

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد عراقچی در زمان مذاکرات برجام گفت: در زمان مذاکرات برجام عزت ملی رعایت نشد؛ آمریکا از برجام خارج شد ولی ما در برجام ماندیم و به تمامی تعهداتمان عمل کردیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا احمدی در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزیر خارجه باید سوابق بسیار درخشان و اقتدار و صلابت داشته باشد اما وقتی آقای عراقچی به عنوان سرپرست تیم مذاکره‌کننده بود، بسیاری از موارد را رعایت نکرد.

وی خطاب به عراقچی گفت: آقای عراقچی آمریکا از برجام خارج شد اما ایران همچنان در برجام باقی ماند حال اینکه گفته می‌شد اگر ایران از برجام خارج شود اجماعی علیه کشور به وجود می‌آید اما این اتفاق برای دیگران رخ نمی‌دهد؛ به قول رئیس‌جمهور وقت شما زبان سیاست و مذاکره بلد بودید و ما بلد نبودیم اما نتیجه چه شد؟ آمریکا از برجام خارج شد و ایران به تعهدات خود باقی ماند.

این نماینده مجلس با اشاره به تصویب قانون اقدام راهبردی گفت: در دولت روحانی بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی کلی بهانه آوردید و آن را اجرا نکردید آن هم در شرایطی که دقت لازم را در متن برجام نداشتید؛ ما آمده‌ایم به دولت وفاق ملی کمک کنیم اما این حق را از خودمان دریغ نمی‌کنیم که تعارفی برای دفاع از ملت و استمرار خون شهدا نداشته باشیم. ما در تایید و رد فردی با خدا معامله می‌کنیم.

احمدی با بیان مجدد اینکه در برجام دقت لازم در متن نشد و احساسی به تصویب رسید، گفت: عزت ملی را در مذاکرات رعایت نکردید و متن یک طرفه نوشتید که طرف مقابل هم آن را اجرا نکرد و خارج شد. بعد در قلب رآکتور اراک بتن ریختید و چقدر آن زمان دانشمندان و اندیشمندان اعتراض کردند ولی شما شرط رهبری را نادیده گرفتید.

این نماینده مجلس گفت: رهبری در سال ۹۴ شروطی را درباره برجام اعلام کردند که در نظر گرفته نشد. اساساً چرا باور و اتکایی به داخل کشور نداشتید و تنها به سمت دیپلماسی التماسی رفتید؟ شما یا ایمانی به نیروهای نظامی و قدرت ایران در زمان سرپرستی تیم مذاکره‌کننده نداشتید یا اینکه تحت تاثیر بودید.

احمدی با طرح این پرسش که چرا تحریم‌ها بعد از برجام برداشته نشد و برجام چه دستاوردی داشت، گفت: رئیس بانک مرکزی وقت و وزیر اقتصاد وقت گفتند که بانک‌های خارجی با ایران همکاری نمی‌کنند حال اینکه گفته بودید بانک‌ها به سوئیس منتقل شده‌اند.

وی گفت: چرا برجام را طوری نوشتید که وقتی ترامپ از آن خارج شد بتواند آن را از بین ببرد و ما هم کاری نکنیم؟ می‌توان گفت که توافق برجام برای ما پرخسارت بود. 

احمدی در پایان بیان کرد: ما به چه جرأتی به آقای عراقچی رای دهیم که همان سیاست لبخند را ادامه ندهد؛ عراقچی کارنامه مثبتی در زمان مذاکره ندارد و بسیاری از مشکلات داخل کشور به خارج گره زده نشود.

موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر پیشنهادی امور خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی امور خارجه خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه به قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون اصلی پرداخت.

وی عنوان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موافق حضور سید عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه است.

بررسی سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه

همتی: همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی به کار خواهم گرفت

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم و خارج به کار خواهم گرفت.

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری اولویت امروز کشور را مسائل اقتصادی دانستند. خود را موظف دیدم با قبول این مسئولیت دانسته ها و تجربه های خود را در مسیر پیشرفت کشور قرار دهم. بایستی با تمام قوا برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی قدم برداشت.  اصلاح رویه های حکمرانی اقتصادی و ارائه روش نو را در اقتصاد عرضه کرده‌ام.

وی ادامه داد: همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم و خارج انجام خواهم داد. رشد اقتصادی بالا، بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمدها برای کاهش فقر را دنبال خواهم کرد.

همتی گفت: بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن که در ۵ سال گذشته در محدوده ۴۰ درصدی بوده قدرت خرید مردم عزیز و معیشت آنها را تحت تاثیر جدی قرار داده است. نمایندگان عزیز در شرایط حاضر که تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ملی و کسب و کارهای کشور فشار می‌آورد و رشد اقتصادی محدود فضای کسب و کار نامناسب و تکانه‌های نرخ ارز قیمت‌ها زیاد شده است لازم و حیاتی است که با استعانت از خداوند متعال و در یک وفاق ملی به همراهی هم برای رفع چالش‌ها و روشن‌تر شدن افق کشور در لبیک به فرمایشات رهبری اقدامات عاجل و مناسبی در عرصه اقتصاد انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد ادامه‌ داد: یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکلات و چالش‌های اقتصادی و بازدارنده رشد توسعه اقتصادی کشور، وجود نااطمینانی‌های گسترده در اقتصاد کشور است که اجازه بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار را سلب کرده است. منشاء نا اطمینانی‌های اقتصادی، عوامل سیاسی یعنی تحریم‌ها، عوامل نهادی یعنی بی ثباتی در قوانین و مقررات و دیگر عوامل درونی و بیرونی است. به زبان ساده از یک طرف مردم به عنوان صاحبان منابع در تخصیص بهینه و مناسب منابع خود با یک فضای غبار آلود مواجه هستند و از طرف دیگر سیاست گذار قادر نیست که برآورد درستی از نتیجه اعمال سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشد در چنین شرایطی امکان سرمایه گذاری های بزرگ مهیا است. امکان سرمایه گذاری های بزرگ مقیاس به عنوان موتورهای رشد، محقق نخواهد شد مگر با استفاده از منابع محدود دولتی. برخی از بروندادهای نا اطمینانی‌ها در حوزه اقتصاد شامل پیش‌بینی پذیر نبودن اقتصاد، فقدان انگیزه برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی مولد، ورود بخش غیر دولتی به سمت فعالیت‌های کوچک مقیاس و قراردادهای کوتاه مدت ناشی از عدم احترام به حق مالکیت، ورود آحاد جامعه به فعالیت‌های سفته بازانه و رانت جویانه می‌باشد.

وی اظهار داشت: در تدوین برنامه‌های خود که   قبلا هم به شما نمایندگان عزیز تقدیم شده است بر راهبردهای مهمی تاکید شده است. از جمله آنها تاکید بر رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال از طریق توسعه بخش خصوصی، ایجاد محیط مناسب برای فعالیت و سرمایه گذاری مولد بخش خصوصی، بهبود فضای کسب و کار، کاهش بروکراسی اداری و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط ، سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل انرژی و ارتباطات برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری است که پیش نیاز رشد ۸ درصدی است. همچنین حمایت از صادرات غیر نفتی از طریق پیگیری اصلاح سیاست‌های ارزی که در حال حاضر به صادرات ما دارد لطمه می‌زند، متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، تسهیل‌گری مالی برای توسعه فناوری و نوآوری و کنترل تورم و ثبات اقتصادی از طریق اعمال سیاست‌های پولی و مالی انضباطی با اقدام هماهنگ با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای کنترل بودجه و مهار نقدینگی، اصلاح نظام بانکی، افزایش کارایی بانک‌ها و کاستن از ناترازی‌های موجود در سیستم بانکی، مدیریت انتظارات تورمی، شفافیت در سیاست گذاری و ارتباط موثر با جامعه، اصلاح ساختار اقتصاد از طریق خصوصی‌سازی و کوچک سازی دولت از جمله برنامه های بنده در وزارت اقتصاد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در ادامه با تاکید بر اینکه در برنامه خود بر اساس خواست مکرر نمایندگان محترم به مناطق محروم کشور به ویژه مناطق محروم توجه ویژه خواهم کرد، گفت: عدالت مالیاتی یکی از مسائل کلیدی است که مورد توجه نمایندگان محترم بود؛ در این زمینه باید به سمتی حرکت کنیم که مالیات در کنار نقش درآمدی خود برای دولت، به عنوان ابزاری برای تنظیم اقتصاد و توزیع عادلانه درآمد به کار گرفته شود.

همتی با تاکید بر لزوم کنترل تورم عنوان کرد: اصلاح بانک‌های ناتراز و متوقف کردن اضافه برداشت‌های آنها از بانک مرکزی و خلق نقدینگی یکی از اقدامات فوری در جهت حمایت از بانک مرکزی برای انجام وظیفه خود در خصوص کنترل تورم است.

وی همچنین عنوان کرد: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، از قیمت گذاری دستوری اجتناب و از دخالت‌های غیر ضروری در امور غیر ضروری پرهیز خواهد شد و اقتصاد رقابت پذیر و پیش‌بینی‌پذیر که واحدهای تولیدی در آن احساس امنیت کنند و سرمایه‌گذاری در آن افزایش یابد و از همه مهم‌تر سهامداران بورس در آن بازار حضور یابند، مورد توجه است. تاکید خواهم کرد که بازار بورس باید سمبل اعتماد سهامداران باشد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه حمایت از واحدهای تولیدی و تاکید بر مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری نیز از برنامه‌های اصلی وزارت اقتصاد خواهد بود، گفت: طرحی دارم که بانک‌های کشور از بنگاه‌داری خارج و با منابع ناشی از آن به سمت بنگاه‌سازی حرکت کنند تجارب دهه ۶۰ و ۷۰ کشور خودمان نشان می‌دهد که این امر یک روش مناسب برای تامین مالی رشد اقتصاد کشور خواهد بود. همچنین در چهارچوب گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بخش خصوصی به عنوان هدایت کننده موتور رشد اقتصاد ملی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای مردمی‌سازی واقعی اقتصاد ملی ارتباط منظم و کارآمد خواهیم داشت.

همتی با بیان اینکه از عزیزان مخالف و موافقی که درباره من صحبت کردند تشکر می‌کنم، گفت: مجلس شورای اسلامی نشان داد که محل بحث و گفت‌وگو است و ما از این مباحث استقبال می‌کنیم همه مباحث مورد احترام و مورد قبول ما است.

وی به ارائه توضیحاتی درباره دوران ریاست خود بر بانک مرکزی پرداخت و عنوان کرد: در دوره بانک مرکزی فشار حداکثری بر کشور حاکم شد و شهید سلیمانی فرمودند که این ما هستیم که حریف ترامپ قلدر هستیم و ما حریف او شدیم و توانستیم جلوی فروپاشی اقتصاد کشور را بگیریم؛  به این نکته توجه شود در نیمه اول سال ۱۳۹۹ درآمد اصولی ارزی ناشی از نفت یک میلیارد دلار شد و این رقم را با ۳۵ میلیارد دلار سال ۱۴۰۲ مقایسه کنیم. در سال ۱۳۹۹  کرونا باعث شد که تمام فعالیت‌های اقتصادی بخوابد و در سال ۹۸ و ۹۹ جمعاً ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ جمعاً ۲۸۶ میلیارد دلار در بازار ارز تزریق کرد اما در دوره سه ساله فشار حداکثری نه تنها یک دلار ارز تزریق نکردم بلکه یک میلیارد دلار ارز نیز به ذخایر اضافه کردم. دوره بانک مرکزی برای من جزء پرافتخارترین ادوار زندگی‌ام است و من همیشه به آن افتخار خواهم کرد. یادتان نرفته است که ترامپ و پمپئو و سایرین می‌گفتند که چهلمین سالگرد انقلاب به تهران می‌آیند و جشن می‌گیرند؛ آیا توانستند؟ چه کسی در مقابل آنها ایستاد؟ آیا فکر می‌کنید که همینطوری مسائل حل شد؟

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی مسئولیت بزرگی بر دوش دارد و این وزارتخانه نه تنها ستون اصلی اقتصاد کشور است بلکه پیش‌برنده شفافیت و اعتماد در نظام اقتصادی است و مسیری که ما در پیش گرفته‌ایم مسیری به سوی رشد اقتصادی همه‌گیر، تحقق عدالت اقتصادی و افزایش کارایی است؛ راهی که اقتصاد را در مسیر صحیح توسعه قرار می‌دهد و همه پروژه‌ها تنها به یک هدف ختم می‌شود و آن بازگشت اعتماد به مردم است؛ مردم باید اعتمادشان بازگردد و بازگشت به اعتماد مردم برای من به عنوان مسئول اقتصادی بسیار مهم است و ما باید مردم را در اقتصاد مشارکت دهیم و آنها را به صحنه بیاوریم.

همتی با تاکید بر اینکه برای اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه یک روز از پای نخواهیم نشست، گفت: وفاق ملی رمز موفقیت کشور است و با عمل به آن آینده روشن و اقتصادی پویا خواهیم داشت. نکات، نقدها و دغدغه‌های مهم نمایندگان مجلس را در این چند روز شنیدم و همه ما در نهایت به سربلندی ایران و رفاه مردم دوست داشتنی این سرزمین فکر می‌کنیم و وظیفه من و همکاران در وزارتخانه مرتفع کردن این دغدغه‌ها خواهد بود؛ از خداوند می‌خواهم که یاریم کند تا با کمک نمایندگان دلسوز و پشتیبانی رهبر انقلاب و مردم گرانقدر کشور گام‌های مهمی برای توسعه و پیشرفت ایران و بهبود معیشت ایران بردارم.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ محمدبیگی: «همتی» در موضوع فسادستیزی مشکل دارد

محمدبیگی: «همتی» در موضوع فسادستیزی مشکل دارد

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای همتی در موضوع فساد ستیزی مشکل دارد و این می‌تواند خودش یک خطر برای وزارت اقتصاد باشد.

به گزارش ایسنا، فاطمه محمدبیگی در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در  جریان بررسی برنامه و صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سخنانی به عنوان مخالف عنوان کرد: از آقای رئیس جمهوری به دلیل تشکیل کابینه وفاق ملی تشکر می‌کنم اما درباره آقای همتی معتقدم که ایشان در سال ۹۵ یکی از اهداف‌شان را مبارزه با نجومی بگیران معرفی کردند اما وقتی در سمت خود نشستند، مدیران نجومی بگیر ابقا شدند و خبری از برخورد با مفسدین عملا نبود و این نشان می‌دهد که ایشان در موضوع فساد ستیزی مشکل دارد و این می‌تواند خودش یک خطر برای وزارت اقتصاد باشد.

وی افزود: همچنین توقف انتشار عمومی آمار عملکرد صنعت بیمه و منع معاونان و مدیران از پاسخگویی به خبرنگار بخشی از عدم شفافیت ایشان است؛ همانطوری که بعدها در راستای عدم شفافیت آمار و ارقام در بانک مرکزی توسط ایشان صورت گرفت. همچنین دستور عدم انتشار آمار نرخ تورم از آذر ماه سال ۱۳۹۷ به این عدم شفافیت اضافه می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: درباره fatf به خاطر دارم ایشان در یک مصاحبه تفصیلی با سایت بانک مرکزی در سال ۹۹ واردات واکسن کرونا را به نوعی متصل به fatf کرد؛ آیا در زمانی که مردم روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ کشته در کرونا می‌دادند جای معادلات سیاسی است؟ آیا نمایندگان مجلس اجازه می‌دهند که امروز با چنین فردی موافقت کنیم؟ سوالم از آقای همتی این است که با توجه به اینکه بالاترین رشد نقدینگی در دوره ایشان در بانک مرکزی صورت گرفته است، برنامه ایشان برای مهار تورم و کنترل نقدینگی چیست؟

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد/ موسوی: «همتی» می‌تواند تحول عمیقی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با دفاع از عملکرد همتی در بانک مرکزی گفت که حضور همتی در وزارت اقتصاد زمینه تحول عمیق در ساختار اقتصاد کشور را فراهم کرده و نوید بخش دورانی از رشد و توسعه و رفاه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سید فرید موسوی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: آقای همتی از سرمایه‌های اقتصادی و مدیریتی کشور است.

موسوی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی اقتصاد با داشتن دانش نظری و تجربه عملی منشاء خدمات ارزنده برای کشور بوده است، تصریح کرد: ایشان در واحد مرکزی خبر مسئول مستقیم پوشش تمامی عملیات‌ها و ثبت آثار ارزشمند دفاع مقدس بوده و از دوران جنگ در خدمت نظام بوده است بعد وارد حوزه اقتصادی می‌شود که اوج مسئولیتش در بانک مرکزی بود.

وی با اشاره به عملکرد همتی در بانک مرکزی اظهار کرد: فراموش نکنیم که آقای همتی در چه بازه زمانی مسئولیت سخت‌ترین و حساس‌ترین پست اقتصادی کشور را داشت آن زمان کشور شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را تجربه می‌کرد و کرونا هم مشکلاتی را برای اقتصاد به وجود آورده بود؛ منتقدانی که از نقدینگی و تورم در زمان ریاست بانک مرکزی همتی صحبت می‌کنند انگار نقش تحریم‌ها و کرونا را نمی‌بینند و فراموش کرده‌اند که در آن بازه زمانی قیمت نفت چقدر کم شده بود. همچنین رئیس جمهور کشور متخاصم متعهد شده بود که فروش نفت ما را به یک بشکه برساند در همین زمان همتی تمامی تلاش خود را برای حفظ وضعیت اقتصادی کشور کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقاد یکی از نمایندگان از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه در زمان ریاست همتی در بانک مرکزی اظهار کرد: فراموش کرده‌ایم که یکی از این بانک‌های نظامی ۸۰ همت زیان انباشته داشت اگر این ادغام صورت نمی‌گرفت امروز با چه فاجعه عظیمی روبه‌رو بودیم پس آن زمان کار بزرگ اقتصادی رقم خورد.

موسوی با اشاره به عملکرد همتی درباره نرخ ارز گفت: آقای همتی در زمان ریاست در بانک مرکزی ارزپاشی نکرد که این در تاریخ بانک مرکزی استثنا بود.

وی اضافه کرد: آقایان از چای دبش می‌گویند حال این‌که تخلف دولت سیزدهم اظهرمن‌الشمس است و حکمی داده شده است بعد از پشت تریبون مجلس شورای اسلامی تشویش اذهان می‌کنند و ادعاهایی علیه همتی مطرح می‌شود اما مگر گزارشی آمده که چنین ابهامات و ادعاهایی نسبت به دلسوزترین مدیر اقتصادی کشور بیان می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که همتی برای حوزه ماموریتی خود در وزارت اقتصاد برنامه جامع و مدونی دارد، تصریح کرد: امروز فرصتی برای بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و تجربیات یک اقتصاددان، مدیر کارآزموده و دیپلمات است رای اعتماد به همتی زمینه را برای تحول عمیق در ساختار اقتصادی کشور فراهم کرده و نویدبخش دورانی از رشد، توسعه و رفاه است.

موسوی در پایان خطاب به نمایندگان اظهار کرد: همانطور که رئیس جمهور مبتنی بر وفاق ملی در چینش کابینه عمل کرد انتظار می‌رود که مجلس شورای اسلامی به آقای همتی و سایر وزرای پیشنهادی رای اعتماد داده و آنها را راهی دولت کنند تا اتفاقات خوبی برای کشور رقم خورد.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ زنگنه: «همتی» اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی ندارد

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: من به رئیس جمهور عزیز می‌گویم که اگر شما ترکیب کابینه‌تان منسجم نباشد این کابینه دچار مشکل می‌شود.

به گزارش ایسنا محسن زنگنه در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در اظهاراتی به عنوان مخالف با بیان اینکه «ما به رهبر انقلاب قول دادیم که به آقای پزشکیان کمک کنیم و کمک مجلس این است که در وزرای پیشنهادی بهترین مشاوره را ارائه دهیم و کمک مجلس این نیست که پشت تریبون مجلس مجیزگوی دولت شویم»، عنوان کرد: تورم در سال ۹۶، ۹ درصد در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود و آقای همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۰، تورم را با رقم ۴۶ درصد تحویل نفر بعدی دادند؛ این در حالیست که بر اساس قانون برنامه هفتم مسئولیت تورم بر عهده رئیس کل بانک مرکزی است.

وی افزود: در خصوص نقدینگی من از عزیزان اقتصادی تعجب می‌کنم چرا که مسئله ما بر سر میزان نقدینگی نیست بلکه بر سر نرخ رشد نقدینگی است آقای همتی بانک مرکزی را با نرخ رشد ۲۰ درصد نقدینگی تحویل گرفتند و با ۴۰ درصد نقدینگی تحویل دادند؛ یکی از دلایل این اتفاق نیز بی‌انضباطی بانک‌ها بوده است.

آقای همتی اصولاً اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی ندارند؛ ایشان در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرند و دو سال بعد همین بانک را با ۱۶ میلیارد و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهند.  

زنگنه گفت: دوستان مطرح می‌کنند که دومین عامل حجم نقدینگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ من از آقای همتی پرسیدم که آیا شما با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستید می‌گویند بله این در حالیست که ایشان در یک هفته در زمانی که شهید رییسی خواست این ارز را حذف کند سه مرتبه در مخالفت با این تصمیم رئیسی مصاحبه رسانه‌ای کردند. آقای همتی اصولاً اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد؛ او در یادداشتی در ۱۸ آذر ۱۴۰۲ نوشته است که با توجه به تورمی که داریم باید قیمت ارز افزایش پیدا کند. ما دو تفکر داریم که یکی تفکر افراطی در تثبیت قیمت ارز است و دیگری تفکری است که معتقد است باید قیمت ارز با نرخ تورم افزایش پیدا کند و آقای همتی به این تفکر معتقد است.

وی با انتقاد از تفکرات اقتصادی همتی تاکید کرد: وزیر اقتصاد فرمانده اقتصادی است و باید در نظرات خود ثبات داشته باشد؛ ایشان مشخص نیست که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق است یا مخالف است. کسی که اقتصاد خوانده باید مبنا داشته باشد و نمی‌تواند بر اساس دولت‌ها نظر خود را تغییر دهد.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید بر اساس شاخص با مردم صحبت کنی، گفت: ما باید تکلیف‌مان را با مردم مشخص کنیم و نمی‌توانیم تفسیر جدیدی را از اقتصاد بنا کنیم و به مردم بگوییم. ای کاش رئیس کمیسیون اقتصادی که قرار است بعداً بر وزیر اقتصاد نظارت کند اینگونه قاطع از وزیر پیشنهادی دفاع نمی‌کردند و می‌گذاشتند دیگران صحبت می‌کردند. من با کلیات دولت موافقم اما مردم انتظار دارند که مجلس نقش نظارتی خود را حفظ کند و ما باید بر دولت نظارت کنیم؛ به لطف خدا امروز ۶۰ نفر به عنوان مخالف ثبت نام کردند که این نشان می‌دهد مجلس باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه من به آقای همتی علاقه دارم اما علاقه بیشتر به مردم و رئیس جمهور عزیز است، تاکید کرد: من به رئیس جمهور عزیز می‌گویم که اگر شما ترکیب کابینه‌تان منسجم نباشد این کابینه دچار مشکل می‌شود؛ از یک طرف آقای میدری و از طرف دیگر آقای عراقچی معرفی شده‌اند و از طرف دیگر نیز عزیزی معرفی شده که همه چیز را به برجام‌، fatf، پالرمو و cft گره می‌زند؛ باید این را معلوم کنیم که آیا قرار است اتفاقی بیفتد و وزیر خارجه از آن بی خبر است؟

این نماینده مجلس اظهار کرد: من از همه نمایندگان مجلس می‌خواهم که بر اساس شاخص‌ها و واقعیات موجود تصمیم‌گیری کنند. من قبول دارم که تجربه مهم است اما تجربه صحیح و درست نه اینکه فردی که تجربه غلطی داشته را دوباره در جایی قرار دهیم. وزیر اقتصاد با رئیس بانک مرکزی فرق می‌کند و وزیر اقتصاد باید با مجلس تعامل داشته باشد و نگاه بالا به پایین به مجلس نداشته باشد و مجلس را به عنوان قوه نظارتی بپذیرد و روش وزیر اقتصاد با بانک مرکزی متفاوت است.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد/ حسینی: «همتی» پس از خروج از برجام ذخیره ارزی کشور را حفظ کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد اما آقای همتی ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

به گزارش ایسنا، سید شمس‌الدین حسینی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: آقای همتی مدارج علمی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طی کرد که این مورد برای ما خیلی ارزشمند است و اعتقاد داریم چنین کسی به اقتصاد ایران آگاه تر است. سابقه اجرایی ایشان به عنوان رییس بیمه و رییس کل بانک مرکزی نیز بسیار قابل اهمیت است. ایشان ۱۹ ماه در جبهه نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: در رسیدگی به برنامه و عملکرد ایشان و دیگر وزرای پیشنهادی به تجارب توجه کنید. وزارتخانه جای آزمایش نیست.  از سال ۷۶ تا ۹۹ رشد اقتصادی کشور ما متأسفانه ۲ درصد بوده است. از برجام دفاع نمی‌کنم اما می‌گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد.  باید با امید با مردم صحبت کنیم. ایشان ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دیروز یکی از سازمان برنامه و بودجه تماس گرفت و گفت به آقای همتی رای ندهید چون ایشان به سختی به ما ارز می‌دهند. چنین تحلیل‌هایی بسیاری از واقعیت ها را در نظر نمی‌گیرد. نباید بیماری های مزمن اقتصاد ایران را نادیده بگیریم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیل آن نیاز به مدیری با تجربه دارد. اگر قوانین کشور ما درست بود چه نیازی به اختیار ویژه داشتیم؟ بانک آینده به غلط تشکیل شد. آقای همتی تعهد داد که از ابزارهای پولی و بانکی استفاده کند و اهداف برنامه توسعه را دنبال کند. موضوع ترک فعل برای آقای صالح آبادی نیز مطرح شده است. نمی‌گویم که آقای همتی بهترین عملکرد را داشته است.  ایشان ۱۰ روز سفر چین بود و در شرایطی بحرانی به بانک مرکزی آمد.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ صمصامی: وزارت «همتی» باعث ناامیدی فعالان اقتصادی می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد همتی در دوران ریاست بانک مرکزی گفت که در صورت اخذ رای اعتماد همتی از مجلس، ناامیدی در عرصه اقتصادی کشور را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، حسین صمصامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس به عنوان اولین مخالف عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: آزموده را آزمودن خطاست؛ مقام معظم رهبری معیارهایی برای انتخاب وزرای پیشنهادی بیان کردند که کارآمدی از مهم‌ترین آنها است منتها بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بانک تات و بانک آینده اظهار کرد: اقدامات نامتعارف را در این زمینه شاهد بودیم که عمده چالش‌ها به خاطر سهامداران کلان و بنگاهداری و مال‌سازی بود که قرار بود رئیس بخش بانک مرکزی با آنها برخورد کند اما کار به سمت دیگری شد یعنی بانک تات در بانک آینده ادغام شد و عملا شرایط مخربی را به وجود آورد که شاهد استقراض گسترده از بانک آینده بودیم.

صمصامی یادآور شد: این وضعیت باعث تحمیل تورمی به آحاد جامعه شد و آقای همتی مسیر نادرست مدیران قبلی را ادامه داد و اصلاح نکرد. اختلالاتی که بانک آینده ایجاد کرد مورد برخورد قرار نگرفت و به دولت سیزدهم منتقل شد به طوری که اکنون شاهد بدهی بسیار زیاد بانک آینده به بانک مرکزی هستیم.

وی با اشاره به ادغام موسسه مالی نظامی در بانک سپه گفت: آقای همتی در زمان ریاست بانک مرکزی باید از اختیارات‌ش در مسیر درست استفاده می‌کرد اما کلیه بانک‌های نظامی را ادغام کرد که ماحصل آن مشکلات عمیقی بود ریشه این مشکلات به شیوه نادرست مدیریتی بر می‌گردد.

صمصامی با اشاره به موضوعات ارزی اظهار کرد: آقای همتی در برنامه‌های اعلامی خود به موضوع حفظ و تقویت ارزش پول ملی اشاره کرده حال این‌که نرخ ارز در دوران مسئولیت ایشان در بانک مرکزی سه برابر شد که نتیجه‌ای جز کاهش ارزش پولی نداشت؛ در صورتی که مجلس شورای اسلامی به آقای همتی اعتماد کند فعالان اقتصادی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی ناامید می‌شوند.

وی افزایش نقدینگی را از دیگر عملکردهای همتی در دوران ریاست بانک مرکزی برشمرد و مدعی شد: آقای همتی در پرونده چای دبش ترک فعل کرده و متهم است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع شوک افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: آقای همتی افزایش نرخ بنزین را برای تامین کسری بودجه به قیمت لیتری ۵۰۰۰ تومان مطرح کرد و در بهار ۱۴۰۰ اعتراف کرد که اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین باعث ایجاد شوک در بازار ارز شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دامنه افزایش قیمت بنزین و تلاطمات اقتصادی و ناآرامی‌ها در کشور تا جایی ادامه پیدا کرد که شیطان بزرگ دست به ترور سردار سلیمانی زد همان زمان آنها گفتند که وضعیت اقتصادی ایران نامطلوب است و شرایط داخل کشورمان شکننده است پس آیا نمی‌توان گفت که آمریکایی‌ها براساس تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشورمان آن زمان را برای شهادت سردار مقاومت تعیین کردند؛ این حقایق حجت را بر ما نمایندگان تعیین می‌کند که به آقای همتی اعتماد نکنیم.

موافقت کمیسیون اقتصادی با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، فاطمه مقصودی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون اقتصادی درباره عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را قرائت کرد.

بررسی عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

خطیب: وزارت اطلاعات مطابق برنامه هفتم توسعه‌ برنامه‌های خود را ادامه خواهد داد

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

 حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: ضمن تشکر صمیمانه از رییس‌جمهور محترم برای انتخاب و معرفی بنده به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از روسای نیروهای مسلح و تمامی جبهه انقلاب تشکر می‌کنم. همچنین از آقای زارعی به علت حمایت از دستگاه اطلاعاتی و دولت وفاق ملی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم. نمایندگان محترم باید به تکلیف قانونی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات به حساب می‌آید. همچنین مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

خطیب تاکید کرد: امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند و بسیاری از پروژه‌های ضد امنیتی با مشارکت بازیگران مختلف و تقسیم کار صورت می‌پذیرد با این همه جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند سبحان و تدابیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و همراهی مستمر مردم و مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت است و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و نیروهای مسلح آن توانستند قدرتمندانه بر توطئه‌ها فایق آیند و امنیت و یکپارچگی کشور را تامین کنند و ان‌شاءالله این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: اینک در چهلمین سال تاسیس وزارت اطلاعات و زمانه بلوغ و بالندگی پایگاه عظیم جهان، خدمات وزارت در دولت چهاردهم تداوم می‌یابد با این توضیح که ارزیابی واقع گرایانه از محیط امنیت ملی باید معطوف به نگاهی روند محور و راهبردی باشد. البته محیط امنیت اکنون دستخوش تغییرات شگرفی شده که مواجهه با آن مستلزم نگاه و اتخاذ رویکردی تحولی عالمانه و تخصصی است که وزارت اطلاعات عملاً این بازخوانی را پیشه کرده و رهیافت‌های جدیدی را اجرا نموده است. موقعیت پیشگیرانه به جای اقدامات تدافعی و پسینی، تثبیت و تقویت موازین دینی قانونی و اخلاقی در تعیین صلاحیت‌ها و همه فعالیت‌های اطلاعاتی، تقدم رویکرد صیانتی نسبت به همه آحاد جامعه بر رویکرد برخوردهای امنیتی، توسعه اطلاعات مردمی و اطلاعات بهره‌برداری حداکثری از فناوری‌های نوین، تمرکز ویژه بر جنگ شناختی و نبرد روایت‌ها، تقویت جریان مقاومت و سرویس‌های اطلاعاتی همسو از جمله این رهیافت ها به شمار می‌رود.

خطیب ادامه داد: وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مادر اطلاعاتی کشور در برابر صف آرایی همه جانبه دشمن در قالب یک قرارگاه اطلاعاتی توانسته با هم افزایی و همکاری همدلانه با جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشورمان گام‌های بلندی در جهت مقابله و خنثی‌سازی اقدامات دشمنان برداشته و اقدامات آفندی گسترده‌ای علیه اردوگاه خصم سامان دهد. وزارت اطلاعات در دوره اخیر با مجموعه‌ای از عملیات‌های ضد تروریستی و ضد جاسوسی غالب طرح‌های دشمن را با شکست مواجه کرده است. مقابله با رژیم صهیونیستی از جمله شناسایی جاسوس‌های موساد در ۲۸ کشور و بهره‌برداری در تبادل آن، رویکرد تهاجم در مبدا به کانون‌های توطئه و تروریسم ضد جاسوسی تهاجمی و نیز اقدام همزمان سیاسی حقوقی و امنیتی علیه برخی در همین چهارچوب محقق شده است. همچنین برخورد با جاسوسان و مهره‌های نفوذی دشمن در بالاترین سطوح نشانگر رویکرد حرفه‌ای متعهدانه و بدون مماشات وزارت در انجام ماموریت‌های محول است. تلاش در جهت خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن، مبارزه بی امان با مفاسد کلان اقتصادی و پشتیبانی از حکمرانی اقتصادی کشور که در قالب کیس‌های متعدد در دوره اخیر پیگیری شده است بخشی از اقدامات تشکیلات اطلاعاتی در جهت ارتقاء امنیت اقتصادی و کارآمدی حکمرانی و کارآمدی حکمرانی ملی بوده است.

به گزارش ایسنا، خطیب در ادامه عنوان کرد: اهتمام به شناسایی و بهره‌برداری از فناوری‌های نوظهور از قبیل هوش مصنوعی در متن فعالیت‌های اطلاعاتی وزارت تحولات چشمگیری را در حوزه جمع آوری و تحلیل اطلاعات رقم زده و نیل به اهداف بزرگ را دسترس پذیرتر کرده است. سرمایه‌گذاری در این حوزه و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم نیروی انسانی نخبه در آینده با استمرار ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ضمن تشکر از تکالیف مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم امیدوارم این حمایت تداوم جدی داشته باشد. نگاه همدلانه و دلسوزانه تشکیلات اطلاعاتی همواره یک مبنای مهم در مسیر حرکت اطلاعاتی بوده است؛ اگر دستگاه اطلاعاتی در برابر دشمنان و خائنین به ملت، با سرسختی و مقتدرانه ایستادگی می‌کند اما با خطای فریب خوردگان و ناآگاهان صبورانه و حمایت گرایانه برخورد می‌کند. تعداد قابل توجهی از افراد به جای دستگیری، صرفاً مورد تذکر قرار گرفتند یا مهم‌تر از آن اساساً در جلسات گفتگو و توجیه دلسوزانه اقناع و راهنمایی شده‌اند؛ این رویکرد همچنان نیازمند توسعه و تقویت است.

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات اظهار کرد: یکی از وجوهی که کمتر عیان است اهتمام و تمرکز وزارت اطلاعات در حوزه پژوهشی است؛ تشکیلات اطلاعاتی با برخورداری از دانشگاه، پژوهشکده، اندیشکده و موسسات مختلف تحقیقاتی کارنامه درخشانی در انجام پروژه‌های پژوهشی و عالمانه دارد که ان‌شاءالله تقویت خواهد شد.

خطیب تاکید کرد: بر مبنای منویات ریاست محترم جمهوری تقویت وفاق ملی و انسجام داخلی سرلوحه برنامه‌های وزارت اطلاعات در دولت جدید خواهد بود؛ امنیت پایدار، افزایش سرمایه اجتماعی، قدرت ملی و پیشرفت کشور در گروی نگاه همدلانه اضلاع مختلف سیاسی و اجتماعی و کاهش همه شکاف‌ها است. ان‌شاءالله تشکیلات اطلاعاتی متاثر از رویکرد خردمندانه دولت چهاردهم همه ظرفیت‌های خود را در مسیر تقویت و بالندگی جبهه انقلاب به کار خواهد بست. در صورت استمرار توفیق خدمت در پیشگاه خداوند متعال، مقام معظم رهبری و مردم عزیز و سرافراز ایران تمام توان خود را برای ارتقا و تعالی امنیت کشور به کار خواهم بست تا به مدد امام زمان پیشران موثری در اعتلای آرمان‌های جبهه انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشم.

موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات/ بروجردی: وزارت اطلاعات در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی عمل کرده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت که در این دوران وزارت اطلاعات قدرتمند عمل کرده و در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی بوده است.

به گزارش ایسنا، علاء‌الدین بروجردی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که وعده صادق را محقق کرد و طبق وعده دوران تبلیغات انتخاباتی در معرفی کابینه، وفاق ملی را پیاده کرد.

وی با بیان این‌که شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چند وجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.

بروجردی با بیان این‌که بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی‌سازی توطئه‌های طراحی شده دشمن قابل اعلام نیست، گفت: دهها حادثه قبل از اتفاق خنثی شده اما به دلایلی قابل اعلام نیست لذا در این مدت وزارت اطلاعات قوی عمل کرده و موفق شده عملکرد قدرتمندی در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حفظ نیروهای نظام در مقابل دشمن یکی دیگر از اقدامات وزارت اطلاعات است، اظهار کرد: نمایندگان در معرض تهدید جدی هستند که نمونه آن کار اطلاعاتی تلفنی است که از آنها اطلاعات گرفته شود که وزارت اطلاعات با هدف حفظ نیروهای نظام به این موضوع ورود دارد منتها لازم است که جدی‌تر عمل شود چون هنر این نیست که سازمان‌های اطلاعاتی بگویند این تعداد از نیروهای نظام دستگیر شدند بلکه هنر در پیشگیری است.

بروجردی یکی دیگر از مسئولیت‌های وزارت اطلاعات را در حوزه برون‌مرزی خواند و گفت: نمونه آن مصاف جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و همپیمانانش است که آمریکا در تمامی عرصه‌ها و در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خوردند. یک بعد این شکست به کار دقیق اطلاعاتی بر می‌گردد که وزارت اطلاعات در آن نقش بسیار مهمی دارد.

وی در پایان گفت: در این چند روز در فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی گفته شده که ما در آستانه پایان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در موضع ضعف قرار داریم که من مخالف هستم چون ما در زنجیره بلند اقتدار ملی‌مان و حلقه‌های قوی متعدد قرار گرفته‌ایم.

موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات/ جباری: «خطیب» به هیچ حزب، گروه و جریانی تعلق ندارد

نماینده بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی وزیر پیشنهادی اطلاعات را از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین شخصیت‌ها دانست و گفت که آقای خطیب یک شخصیت فراجناحی است که به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد.

به گزارش ایسنا، احمد جباری در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس به عنوان موافق حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت:‌ در برهه حساس و خطیری از تاریخ منطقه و مقابله با استکبار و صهیونیست‌ها قرار داریم که با جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم مصادف شده است.

وی وزارت اطلاعات را یکی از وزراتخانه‌های مهم و حساس کشور دانست و اظهار کرد که وزارت اطلاعات از امنیت جامعه و کشور و امنیت اقتصادی و اجتماعی و توسعه و بالندگی کشور دفاع می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی وزیر پیشنهادی اطلاعات را از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین چهره‌ها و شخصیت‌ها توصیف کرد و افزود: آقای خطیب کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده، در دولت سیزدهم وزیر اطلاعات بود و اکنون هم رئیس جمهور او را به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت چهاردهم معرفی کرد چون معیارها و ملاک‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری را داشت که مهم‌ترین آن باورمندی و پایبندی به اصول و ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و قانون اساسی است.

جباری افزود: آقای خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که به افتخار جانبازی نائل شده و برادر شهید او بیش از این مسئولیت کلیدی و خطیر سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه را به عهده داشتند.

نماینده بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای خطیب شخصیتی فراجناحی است و به هیچ حزب و گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد که دیدگاه‌ها و عملکردش موید آن است.

مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات/ زارعی: به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است.

به گزارش ایسنا، مجتبی زارعی در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: رئیس جمهور اصلاح طلب و صادق ما به اصلاح طلبان تشکیلاتی بدهکار نیست بلکه به امیرالمومنین بدهکار است؛ نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان تشکیلاتی بدهکار نیست. دکتر پزشکیان گفته من اصولگرا هستم اصولی که به حق و عدل ختم می‌شود؛ با این دلیل من بر لبان و دستان آقای پزشکیان بوسه می‌زنم که نه برای ساخت جامعه مدنی، به جامعه مدنی غربی بلکه به جامعه مدنی علوی ارجاع کرده است.

وی افزود: رئیس جمهور به حق و عدل ارجاع داده است؛ مقام و جناح در تفکر آقای پزشکیان اثر نداشته است. درود بر پزشکیان که به جای آقای جهانگیری دکتر عارف را معرفی کرد؛ مگر فراموش کردیم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان را؟ با توزیع رانت نمی‌شود جامعه علوی درست کرد.

زارعی همچنین با اشاره به برخی انتصابات رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور اول به خودش خدمت کرده که به رادیکال‌ها پست نداد و ثانیاً به ایران خدمت کرده است.

وی با بیان اینکه «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است»، عنوان کرد: من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمناً هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آیا دستگاه اطلاعاتی شکست نداشته؟ عنوان کرد: داشته اما پیروزی‌های دستگاه اطلاعاتی بر ناکامی‌ها و شکست‌های آن غلبه دارد.

زارعی عنوان کرد: امام خامنه‌ای ۱۲ معیار برای کابینه دادند و سیاست اقدام این ۱۲ معیار را نیز اعلام کردند؛ ایشان فرمودند که مجلس با دولت همکاری کند و دولت حساسیت‌های مجلس را در نظر بگیرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به حضور یکی از وزرای پیشنهادی در جلسات کمیسیون‌های تخصصی گفت: فردی که هنوز بعد از ۱۵ سال با وجود درخواست‌های متوازن شما در کمیسیون از یک اشتباه و خلاف تاریخی خود  یک عذرخواهی ساده نمی‌کند و خیال می‌کند که به رئیس جمهور محترم و صادق ما لطف کرده که داخل کابینه شده، او فردا به آقای رئیس جمهور نیز در روز واقعی گوش نخواهد کرد. ما در حال صحبت کردن به نفع آقای پزشکیان هستیم چرا که دولت او دولت کار، وحدت و همبستگی ملی است؛ بیاییم به آقای پزشکیان کمک دهیم اما با اجرای قانون.

این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد: درود بر آقای رئیس جمهور که به یک فرد اجتماعی در وزارت کشور توجه کرده است؛ آیا اگر آقای رئیس جمهور یک فردی را که بیسیم به دست جامعه را مورد تحریک قرار می‌داده، به جای آقای مومنی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور قرار می‌داد، خوب بود؟

موافقت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد.

ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب؛ وزیر پیشنهادی اطلاعات گزارش و نظر این کمیسیون درباره خطیب را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد.

 ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب؛ وزیر پیشنهادی اطلاعات گزارش و نظر این کمیسیون درباره خطیب را قرائت کرد.

بررسی سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات

اعلام نمایندگان غایب جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی

امروز برنامه وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه و بهداشت بررسی خواهد شد

آغاز سومین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسات علنی نوبت صبح و عصر روز گذشته خط مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم را بررسی کردند.

بعد از پایان بررسی کلیات برنامه دولت چهاردهم، رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی طبق حروف الفبای وزارت‌خانه‌ها با رسیدگی به صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش شروع شد.

سپس نمایندگان مجلس صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند.

امروز مجلس در جلسات علنی نوبت صبح و بعدازظهر رسیدگی به صلاحیت سایر اعضای کابینه پیشنهادی را در دستور دارد که با بررسی صلاحیت برنامه‌های حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات آغاز به کار می‌کند.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    0

    ۳ ماه گذشت از انتخابات، حالا نوبت طولانی تایید وزیران توسط مجلس، به به پزشکیان هم تا قوانین رو یاد بگیره سال تموم شده و مردم در عذاب جهنم ماندن .... اینا وزیران دولت آقای پزشکیان میخوان مشکلات اقتصادی کشور وتحریم و معیشت مردم رو حل کنن ؟ماشاالله هیچکدام قدش نیس.

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      0

      درودبیکران به مردم وشرفشان که رای ندادند

  • ناشناس
    1

    مواظب باشید اصلاح طلبان درصحن مجلس رای نخرند

  • ناشناس
    0

    بعد از ترور شهید هنیه و نیز سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور فقید ایا گزینه دیگری برای این وزارت خانه نبود.چقدر ازمون وخطا ! ازپزشکیان یا بعیده یا .....

  • ناشناس
    0

    نمایندگان مجلس خیلی خیلی خیلی چاق شدند عجیب است مردم ایران روز بروز لاغرتر می‌شود نشان مفتخوری در صورت های تپل نمایندگان مشخص است!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تناول سه وعده غذای چرب و شیرین مفت و مجانی در مجلس آدمی را سرخ و سفید و فربه می کند!

  • ناشناس
    1

    زنگنه واقعا در مخالفت با همتی ناانصافی کردند ایشان در اوج کرونا که صادرات تقریبا صفر شد حتی نفت را دنیا مفت می دادند دلیل دعوت ایشان به بورس هم جلوگیری از فروپاشی اقتصاد بود که هزینه آن را سهامداران هنوز هم می پردازند.

  • ناشناس
    0

    زیاد بود نخوندم

  • ناشناس
    0

    خانم محمدبیگی شما بجای ایرادگرفتن از دیگرن به وضعیت اسفناک بیمارستان های دولتی قزوین رسیدگی کن مومن هیچک از بیمارستانهای دولتی شهر دستگاه سنگ شکن کلیه یا دستگاه MRI و.... ندارند چرا به موارد در 4سال گذشته توجه نکردی پول یک دستگاه سنگ شکن کلیه به اندازه قیمت یک آپارتمان معمولی در قزوین هم نمی شود آیا سزاوار است که روستائیان محروم بدون داشتن بیمه تکمیلی به بیمارسانهای خصوصی ارجاع شوند؟؟؟

  • م.ر
    0

    ای کاش سوابق تحصیلی و تجربه کاری و تعداد ارای مردم را قبل از اعلام نظر مخالف و موافق اعلام میشد که بدانند کجای مجلس جای دارند و مردم بزرگ ایران چه نمایندگانی دارند و تخصص انها چیست

  • ناشناس
    0

    اقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس پیشنهادی را خدمت شما داشتم و ان اینست که وقتی کمسیونهای مجلس که هر کمسیونی افراد متخصص ان بخش در انجا وجود دارند وزیر پیشنهادی در انجا مورد پرسش و پاسخ قرار می گیرد و کمیسیون به او بعد از فراز و نشیب های فراوان رای مثبت یا منفی می دهد دیگر چرا باید مجددا دوباره به صحن علنی مجلس بیاید و هر کسی برای خودش حرف های غیر مرتبط و....بزند اقای از جبایعالی تقاضا می کنیم دولت را تشکیل بدهید همین الان دیگر هیچ فردی پاسخگوی مشکلات مردم در هر وزارتخانه ای نیست چرا کشور را معطل نگه داشته اید در رویه در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست خودتان ببینید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد