گزارش چهارمین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

چهارمین روز جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان برگزار شد.

گزارش چهارمین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

پایان هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) به ادامه بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی کابینه چهارهم پرداختند.

در این جلسه ابتدا مجلس به ادامه بررسی صلاحیت اسکندر مومنی وزیر کشور پرداخت و سپس صلاحیت سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری و محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت را مورد بررسی قرار داد. 

همچنین مجلس وارد بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نفت شدند که بررسی ناتمام ماند و به جلسه فردا (۳۱ مرداد) موکول شد. همچنین در جلسه علنی فردا صلاحیت احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بررسی می‌شود.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی فردا (چهارشنبه) انجام خواهد شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفته است؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی دادگستری وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.

در جلسه علنی نوبت صبح امروز ۳۰ مرداد نیز مجلس نیز صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

پاک‌نژاد: ظرف یک سال آینده تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند

محسن پاک‌نژاد در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جز با همراهی و همدلی و استفاده از ظرفیت ارکان نظام جمهوری اسلامی امکان پذیر نمی شود.

وی با اشاره به وظایف وزارت نفت گفت: بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می شود؛ اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده این صنعت آمال توطئه های دشمنان و تحریم‌ها باشد که با وجود توطئه ها و تحریم ها، صنعت نفت ما بالنده و استوار است. 

پاک نژاد با اشاره به برنامه هایش بیان کرد: برنامه در چارچوب اسناد بالادستی و قانون برنامه هفتم تنظیم شده است. برنامه ام با هدف رفع چالش های صنعت نفت تهیه شده است.

وزیر پیشنهادی نفت با وعده تعامل با نمایندگان و اندیشکده ها و صاحبان اندیشه برای رفع مشکلات صنعت نفت و ارائه راه‌حل های مناسب گفت: ناترازی تولید و مصرف گاز از دغدغه های اصلی کشور مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله تامین گاز خانگی، کشاورزی، تجارتی، صنعتی و نیروگاهی ایجاد کرده و باعث آثار مخرب زیست محیطی و زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی و بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی شده است.

وی افزود: اصل مساله فرابخشی و مربوط به ذی نفعان مختلفی‌ در کشور است لذا باید با عزم ملی و همکاری برنامه ریزی بین همه دی نفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی شود؛ راهکارها هم باید هر دو بخش تولید و مصرف را در برگیرد.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: در بخش تولید برنامه های وزرات نفت در دو بازه زمانی کوتاه و بلند مدت تدوین شده که در بخش کوتاه مدت، اجرای مستمر پروژه‌های نگهداشت تولید میادین گازی به ویژه افزایش میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل فاز ۱۱، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش در دستور است.

پاک نژاد گفت: اقدامات بلند مدت شامل تسریع در اجرای طرح فشارافزایی پارس جنوبی می شود؛ اگر به این مشکل در اسرع زنان پرداخته نشود سالانه معادل یک فاز پارس جنونی یعنی ۲۸ میلیون متر مکعب تولید را از این مخزن استراتژیک مشترک از دست می دهیم.

وی انعقاد قراردادها و اجرای پروژه های ۱۶ میدان گازی و مخازن خامی و تکمیلی طرح های بلند مدت و تاسیسات جمع آوری گاز های مشعل را از دیگر برنامه هایش برشمرد و افزود: در بخش مصرف با ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی مردم را برای اجرای سیاست های بهینه سازی مصرف گاز ترتیب کرده تا در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم نقش آفرینی کنیم.

پاک نژاد، تعیین و ‌اعمال دقیق استاندارهای مصرف برای صنایع و اصلاح و بهسازی شبکه مصرف برای جلوگیری از هدررفت گاز و استفاده از ابزارهای متنوع بازار را جمله گواهی‌های صرفه جویی برای افزایش سرمایه گذاری در این حوزه را از دیگر راهکارهای بخش مصرف دانست که تمامی این موارد در برنامه هفتم آمده و می توان آن را از طریق سازمان بهینه سازی و مدیریت انرژی پیگیری کرد.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه اظهار کرد: ترکیب سه گانه صندوق بهینه سازی انرژی، بازار بهینه سازی انرژی و انتشار گواهی های صرفه جویی راهکار دیگری برای اعمال مدیریت مصرف است.

وی افزود: ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری از حوزه ناترازی به ویژه درباره بنزین و گازوییل است که هدرفت سرمایه های ملی را به دنبال داشته که حل مساله ناترازی بنزین ضروری است البته هر گونه تصمیم در این موضوع با رعایت حساسیت ها و جلب نظر و اعتماد مردم و با استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون و همراهی همه دستگاه های ذی ربط باشد.

وی گفت: در بحث سیاسیت های مربوط به حامل ای انرژی به خصوص بنزین و گازوییل در هماهنگی کامل با مجلس اقدام می شود. البته در کوتاه مدت با توجه به ابزارهای  قانونی برنامه هفتم و طرح های بهینه سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل برای کاهش آلودگی هوا در اولویت است.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده بیشتر با افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی از مهم‌ترین راه ها برای پاسخ به نیاز داخلی و پرهیز از خام فروشی است که با اهداف برنامه هفتم منطبق است و با استفاده از امکان موجود در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی و استفاده از سرمایه بخش خصوصی قابل اجرا است.

پاک نژاد بیان کرد: اولوبت دیگر افزایش هر چه سریعتر تولید نفت خام است لذا تمرکزم تکمیل و بهره برداری از چاه ها و رفع چاه های تولید، مرمت تاسیسات نفت با بسیج داخلی به نحوی است که ظرف یکسال آینده تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: اولویت دیگر افزایش تولید نفت و خام متناسب با افزایش میزان ذخایر کشور است؛ مساله جهانی گذار از انرژی فسیلی جدی است. افرصت برای تبدیل منابع عظیم زیرزمینی به رو زمینی کوتاه تر می شود.عزم جدی برای شکوفایی حداکثری تولید و تجارت نفت و گاز ضرورت جدی است.

پاک نژاد گفت: ما متعهد به افزایش تولید نفت ‌و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه تسریع و تسهیل در نهایی‌سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت‌های اکتشاف و تولید را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: در برنامه ارائه شده بخش عمده کارها به شرکت‌های توانمند ایرانی ارجاع خواهد شد و در چنین حالتی تمام ظرفیت کارخانه‌های صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران عمده به کار گرفته خواهند شد. 

وی گفت: با توجه به سوال تعدادی از نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مجلس در خصوص نحوه تامین مالی روش‌های مختلفی را در برنامه خود ارائه کرده‌ام؛ اولاً اولویت بندی دقیق طرح‌ها و انتخاب طرح‌های دارای بازدهی بالاتر و سریع‌تر ضروریست؛ در ثانیه استفاده همزمان از تمامی ظرفیت‌های مالی از جمله منابع مالی شرکت‌های تابعه بخش خصوصی بازار سرمایه شبکه بانکی صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذای‌های خارجی با به کار انداختن ظرفیت‌های مالی طی یکی دو سال اول از محل عواید حاصل از طرح‌های زودبازده، گشایش‌های مالی آینده برای سرمایه‌گذاری‌های آتی فراهم خواهد شد.

پاک نژاد توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و اظهار کرد: رسیدن به ارزش‌های بالاتر در هر تن قطعاً شدنی و از اهداف مورد توجه در برنامه پیشنهادی است؛ برای دستیابی به این هدف مطابق برنامه هفتم به نحوی اقدام خواهیم کرد که اولویت تولید برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر باشد. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانونی تخفیف پلکانی خوراک برای هدایت تولیدات پتروشیمی به سمت محصولات پر ارزش در دستور کار است. ظرفیت‌های پترو پالایشگاهی در کشور با چشم انداز تولید محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد. برنامه من مطابق اهداف برنامه هفتم خواهد بود و این‌ها همه نیازمند برنامه‌ریزی متمرکز و البته مشارکت جدی بخش خصوصی و استفاده از توان علمی شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه سرزمین است. 

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه «ظرفیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت پارک علم و فناوری نفت و صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت که سه بازوی مهم برای جهش استارتاپی در این حوزه است را به کار خواهیم گرفت»، اظهار کرد: خود را متعهد به ایفای موثر نقش صنعت نفت در مسئولیت‌های اجتماعی بر اساس طرح و برنامه عادلانه و شفاف در کل کشور می‌دانم.

پاک‌نژاد استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی با کشورهای همسایه و تبدیل ایران به آب انرژی کشورهای منطقه را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و تاکید کرد: ما می‌توانیم نقش کلیدی خود را در مجامع بین‌المللی انرژی به ویژه اپک و مجمع صادرکنندگان گاز بازیابیم؛ برای تبدیل شدن به آب انرژی منطقه اقداماتی در دولت شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی به ویژه در زمین تجارت گاز با کشورهای منطقه شروع شده است که ما هم آن را با جدیت ادامه خواهیم داد و هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد و آنچه درباره تجارت گاز با کشورهای روسیه و ترکمنستان آغاز شده است را با جدیت دنبال خواهیم کرد. دستیابی به این اهداف نیازمند توسعه زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز طبیعی و همچنین تاسیسات متنوع صادراتی از جمله انرژی است که از برنامه‌های ویژه ارائه شده است. 

وی گفت: رفع نگرانی‌ها و انتظارات کارکنان صنعت نفت به ویژه در بخش‌های عملیاتی از دیگر اولویت‌هایی است که من در وزارت نفت دنبال خواهم کرد. من به دنبال جذب حداکثری نخبگان و پیشگیری از خروج سرمایه‌ها از کشور و همچنین جبران درست و شایسته خدمات همه کارکنان صنعت نفت خواهم بود و آن را وظیفه خود می‌دانم. آنچه صنعت نفت و پایدار نگه می‌دارد نه ذخایر نفت و گاز که سرمایه انسانی متخصص و توانمندی که در این کشور رشد و نمو پیدا کرده‌اند.

وزیر پیشنهادی نفت در پایان تصریح کرد: من محسن پاکی نژاد، رهرو ولایت و فرزند صنعت نفت با حدود سه دهه سابقه کاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف این صنعت و سطوح میانی تا مدیریتی خدمت کردم و از پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان و حساسیت‌های این صنعت آگاهی کامل دارم برخی دوستان من را به افراد مختلفی منتصب کردند که قاطعانه و با صداقت و صراحت عرض می‌کنم که مشی مدیریتی مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس جمهور محترم و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. در محضر ملت شریف ایران و مجلس محترم قول می‌دهم که در صورت کسب رای اعتماد برای مشکلات و موانع ذکر شده از هیچ کوششی دریغ نکنه و از هیچ ظرفیتی چشم نپوشم. من به صنعت نفت نگاه ملی و تخصصی دارم بنابراین متعهد می‌شوم که فصل جدیدی از تعامل با همه دلسوزان متعهد و صاحبان اندیشه و تجربه به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را آغاز و از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن با هدف دستیابی به بیشترین منافع و دستاوردها برای جمهوری اسلامی ایران بهره ببرم.

موافق وزیر پیشنهادی نفت/ نصیبی: پاک‌نژاد از صنعت نفت شناخت کامل دارد

امید نصیبی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان موافق محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز ۷۰ درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است و صنعت نفت به عنوان پشتیبان اقتصاد محسوب می‌شود. لذا باید فردی با شناخت کامل برای صنعت نفت انتخاب شود.

وی افزود: وزارت نفت وزارتخانه تخصصی است که به افراد با تجربه احتیاج دارد. کسی که سال‌های طولانی مدارج مدیریتی در این وزارتخانه طی کرده و به حوزه ماموریتی خود بخصوص در شرایط تحریم آگاه باشد؛ پاک‌نژاد فردی متخصص با شناخت محیطی و مدیریتی در صنعت نفت است که می‌تواند ظرفیت تولید را ارتقا بخشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: پاک‌نژاد در حوزه‌های مختلف کار کرده و آشنا به موضوع ظرفیت‌های میادین نفتی و گازی بخصوص میادین مشترک است که ان‌شاءالله با حضور او شاهد ارتقا صنعت نفت باشیم.

نصیبی با بیان اینکه کارکنان حوزه نفت از وزارت پاک‌نژاد استقبال کردند، گفت: در وضعیت کنونی معضلات و مشکلاتی پیش‌روی صنعت نفت است که به تجربه و دانش احتیاج دارد. پاک‌نژاد فردی متخصص و متعهد بوده که می‌تواند خسارات را جبران کند.

این نماینده مجلس افزود:‌ آقای پاک‌نژاد با فساد مبارزه می‌کند. او اعلام کرده که در مدیریتش استقلال و مدیریت دارد و ان‌شاءالله شاهد تعامل مفید و موثر با مجلس باشیم.

وی افزود: در کشور پتروشیمی‌هایی عمدتا ۲۰ سال در زمین مانده و جوانان چشم‌انتظار اقدام عاجل هستند تا برخی مشکلات حل شوند.

وی خواستار انجام مسئولیت‌های اجتماعی از سوی وزارت نفت در شهرستان‌های نفت‌خیز در سایر استان‌ها شد و گفت: متاسفانه هر روز شاهد خبرهای ناخوشایند در عزل و نصب‌ها هستیم که ان‌شاءالله با مدیریت آقای پاک‌نژاد این مسائل بهبود پیدا کند.

نصیبی در پایان از نمایندگان مجلس خواست که به پاک‌نژاد رای دهند تا شاهد تحویل اساسی باشیم.

مخالف وزیر پیشنهادی نفت/ محمدپور: وزیر نفت رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت را اصلاح کند

هادی محمدپور، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدید پذیر موجب آن شده است که امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو گردد. جناب آقای پاک نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارید. برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.

وی افزود: آقای پاک نژاد مسئله توجه به محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. صنعت مهم و بزرگ نفت هیچگاه محور توسعه خود را مبتنی بر توسعه پایدار برنامه‌ریزی نکرده است. آقای مهندس در برنامه پیشنهادی شما در خصوص حفظ محیط زیست و زیست بوم ارزشمند مناطق نفت خیز کشور توجهی نشده است. مردم مناطق نفت خیز از این روند گلایه دارند. شما بنا به مسئولیت اجتماعی که برابر قانون به شما محول شده است باید عدالت را رعایت نمود و علاوه بر مناطق نفت‌خیز محرومیت زدایی برای سایر مناطق کشور به خصوص شرق کشور را داشته باشید.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن توجه جدی شود اصلاح رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت است. این موضوع از قانون پنج ساله برنامه سوم توسعه در کشور مطرح است و بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مهم‌ترین آسیب‌های رابطه مالی فعلی می‌توان به این مسائل اشاره کرد. کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، بدهی انباشته شرکت ملی نفت، تفکیک نشدن نظام یارانه انرژی از رابطه مالی شرکت‌ها  از نبود نهاد تنظیم‌گر مستقل است.

محمدپور تاکید کرد: شما سوابق خوبی در حوزه نفت دارید و ان‌شاءالله از این مجلس هم رای خواهید آورد. ولی آیا این سوابق مدیریتی شما تناسب بین نگاه و سوابق شما با مهم‌ترین چالش کشور یعنی ناترازی وجود دارد؟ آقای مهندس پاک نژاد انتظار بنده و این نمایندگان و مردم شریف ایران اسلامی از شما پوست‌اندازی در ساختار وزارت نفت و این است که از جوانان استفاده کنید و کاملاً مستقل عمل کنید. موضوع برق را با نیروگاه‌های گازی حل کنید. آقای پاک نژاد چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد ما وابسته به نفت است. در حال حاضر علیرغم اینکه نباید باشد. با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی آیا خواهید توانست از منافع ملی ایران حمایت و حفاظت کنید؟  حداقل نیروگاه خورشیدی را راه‌اندازی نمایید. علی‌رغم وجود قیر فراوان کمک کنید وزارت راه بتواند جاده‌های وسیعی که در کشور داریم که بیش از ۲۳۰ هزار کیلومتر است را بازسازی کند.

موافق وزیر پیشنهادی نفت/ عبداللهی: پاک‌نژاد متعلق به خانواده صنعت نفت است

اسفندیار عبداللهی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در اظهاراتی به عنوان موافق با بیان اینکه آقای پاک نژاد شخصیتی شایسته برای وزارت نفت می‌دانم، اظهار کرد: آقای پاک نژاد شخصیتی برای همین زمانه است و تحصیلات ممتازی در دانشگاه تهران و امیرکبیر دارد؛ او متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است و مسیر پیشرفت و غیر سیاسی و پلکانی طی کرده است. 

این نماینده مجلس عنوان کرد: آقای پاک نژاد در ۱۳ سمت ارشد در وزارت نفت اشتغال داشته است که ماموریت‌های مختلفی در برنامه‌ریزی توسعه تولید بازرگانی صدور و نظارت بر امور اجرایی سازمان نفت در بر داشته است؛ برای فردی که می‌خواهد ماموریت‌های مختلف یک وزارتخانه کلیدی را هماهنگ و رهبری کند این تنوع تجارب یک نقطه قوت است. مهندس پاک نژاد با خرد جمعی نخبگان صنایع نفت و رئیس جمهور محترم به مجلس معرفی شده‌ است.

مخالف وزیر پیشنهادی نفت/ حسینی: پاک‌نژاد وزیر پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افراد دیگری

اسماعیل حسینی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان مخالف محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت گفت: اگر وزارت نفت دچار مشکل شود، مشکلات آن گریبان‌گیر کشور خواهد شد کما اینکه دشمن هم همت خود را برای تحریم نفت به کار می‌گیرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: آقای پاک نژاد من به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم تا دغدغه کارشناسان صنعت نفت را بیان کنم چون بعدا عملکرد وزیر مبنای آن خواهد بود؛ شما احتمالا به عنوان وزیر از مجلس رای خواهید آورد ولی لازم است که نکاتی را رعایت کنید که کمکی به شما و دولت خواهد بود.

حسینی با اشاره به چالش‌های پیش روی نفت گفت: ناترازی انرژی تلاش بازیگران منطقه‌ای برای ضربه به ایران در معادلات منطقه‌ای، عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده و عدم رضایت کافی و خروج نیروی انسانی توانمند از بدنه وزارت نفت از جمله چالش‌ها است.

وی با بیان اینکه ایراداتی در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی نفت وجود دارد، گفت: در برنامه ارائه شده بعضا نکات اجرایی مطرح نشده است. نمونه آن درخصوص رفع ناترازی انرژی درباره طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که آسیب‌شناسی در راستای رفع موانع اجرای پروژه نشده است.

نماینده شیراز در مجلس ایجاد سامانه جامع مدیریت هوشمند انرژی و تقویت تجهیزات مربوطه را ضروری خواند و گفت: وزیر پیشنهادی نفت درباره تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی به عنوان یکی از الزامات قانون برنامه هفتم به کلی‌گویی بسنده کرده است.

حسینی خاطرنشان کرد: درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت آن کلی‌گویی شده و ساز و کار اجرایی بیان نشده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت معیشت و رفاه کارکنان وزارت نفت و مناطق عملیاتی و ارتقا افراد زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: وزارت نفت به عنوان بزرگترین بخش درآمدزایی ارزی کشور و بزرگترین جایگاه نفوذ سیاسی به شمار می‌آید که نیازمند مراقبت جدی از سوی وزیر دارد؛ انتظار می‌رود در صورتی که آقای پاک‌نژاد توانست رای اعتماد از مجلس بگیرد، وزیر آقای پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افرادی در بیرون.

موافق وزیر پیشنهادی نفت/ شوریجه: پاک‌نژاد در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی و اجرایی بودن خود را نشان داده است

غلامرضا توکل شوریجه نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در سخنانی به عنوان موافق با تاکید بر اهمیت وزارت نفت در کابینه دولت گفت: وزارت نفت وزارت‌خانه‌ای کلیدی و حساس‌ترین وزارتخانه ایران عزیز محسوب می‌شود وزارتخانه‌ای است که نبض ضربان اقتصاد ایران وابسته به آن است.

وی افزود: مهندس پاک نژاد فردی مومن و مقید است و به عمل ثابت کرده است که در طول ۲۷ ساله عمر مدیریتی خود در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی و اجرایی بودن خود را نشان داده است و فردی پاکدست است و سلامت اخلاق دارد. او نسبت به مسائل چالش‌ها و مشکلات کاملاً آشناست و یک نخبه علمی است‌. 

این نماینده مجلس عنوان کرد: با توجه به اینکه مرکز ثقل برنامه‌های رئیس جمهوری برنامه هفتم توسعه  است. 

 واکنش رئیس مجلس به تذکر نماینده بروجرد: به اسم تذکر آیین‌نامه‌ای مخالف وزرا صحبت نکنید 

کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز موافقت خود را ‎با محسن پاکنژاد‎، وزیر پیشنهادی نفت اعلام کرد.

کمیسیون انرژی مجلس موافقت خود را ‎با محسن پاکنژاد‎، وزیر پیشنهادی نفت اعلام کرد.

بررسی صلاحیت محسن پاکنژاد وزیر پیشنهادی نفت

صالحی امیری: من که در کمیسیون سند ارائه دادم و شما قانع شدید

سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت‌های و برنامه‌های خود گفت: من مفتخرم که ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ و مدیریت اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر و آموزش و تدریس و پژوهش و امنیت سپری کرده‌ام و از این بابت خدای بزرگ را چاکرم؛ با آگاهی و شناخت این سازمان و با انگیزه حفظ تاریخ و تمدن کهن و پرافتخار ایران عزیز برای صیانت و حفاظت و پاسداشت از مفاخر و نیاکان پیشنهاد این مسئولیت را پذیرفتم. 

وی اظهار کرد: در دولت وفاق ملی میراث فرهنگی ظرفیت غنی و گسترده‌ای برای تامین وفاق هویت فرهنگی ملی تمدنی و توسعه گردشگر داخلی و خارجی تعریف شده است. باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که تمام ویژگی‌های هفتگانه اقتصاد و مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را در بر دارد باید به عنوان الگوی حکمرانی تقویت شود چرا که در این فرایند همه ارکان حکمرانی دولت و بخش خصوصی فعال هستند. 

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه اقتصاد گردشگری از فعال‌ترین اقتصادها در دنیاست، عنوان کرد: برای نخستین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از سه قطب میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تدوین و ابلاغ شده است و من سیاست برنامه و خط مشی خودم را تحقق سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه قرار دادم و می‌دانم برای اجرایی شدن آن نیازمند حمایت راهنمایی نظارت و پشتیبانی نمایندگان ارزشمند مجلس شورای اسلامی هستم. ایران اسلامی بالغ بر یک میلیون اثر تاریخی فرهنگی دارد که نیازمند یک برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و حمایت جدی است در حال حاضر ما توانسته‌ایم در چهار دهه گذشته ۳۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی و طبیعی را در فهرست آثار ملی و ۲۸ اثر را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم. همچنین ۵ اثر از کشورمان در فهرست آثار جهان اسلام ثبت شده هست. 

صالحی امیری گفت: ما با تعریف ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست‌های کلی خود را تنظیم کرده‌ایم؛ راهبرد اول ما توسعه گردشگری داخلی است. گردشگری داخلی در کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد و ما می‌توانیم با گسترش گردشگری به اشتغال زایی و محرومیت زدایی دست یابیم. توسعه گردشگری زیارت نقطه اصلی و مزیت ما در کشور است و باید سرمایه‌گذاری جامعی در این خصوص انجام دهیم. دومین راهبرد ما جبران محدودیت حریم‌های تاریخی است و قول می‌دهیم که حتماً یک بازنگری در حریم‌های تاریخی کشور داشته باشیم.

وی تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی را سومین راهبرد خود برای مدیریت وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و گفت: ما هم می‌توانیم منابع اقتصادی تولید کنیم و هم می‌توانیم افکار جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی نزدیک کنیم و بزرگترین ظرفیت برای ایجاد یک باور مثبت در ذهن جهانیان از پدیده ایران هراسی دعوت آنها به ایران و آگاهی آنها از فرهنگ و میراث ماست. می‌دانیم که کشور به دو قدرت بزرگ سخت برای بازدارندگی با دشمنان و قدرت نرم برای ایجاد سرمایه اجتماعی و همراه سازی اغنای افکار عمومی جهانیان و وزارت میراث فرهنگی بزرگترین تولید کننده قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی حمایت از کسب و کارهای دیجیتال و استارتاپ‌ها مردمی‌سازی صیانت از میراث فرهنگی و توسعه موزه‌ها را به عنوان پنجمین و ششمین راهبرد این وزارتخانه عنوان کرد.

وی گفت: از نمایندگان و ریاست مجلس عذرخواهی می‌کنم. بعد از ۱۰ سال در همین تریبون حرف‌هایی زده شد که ۱۰ سال قبل زده شد. ۱۰ سال قبل همین حرف‌ها که امروز زده شد، گفته شد و به آن پاسخ دادم و امروز مستنداً با شما سخن می‌گویم. عزیزان آمدند در همین تریبون اتهاماتی را مطرح کردند. مشابه همین اتهاماتی که عزیزان مطرح کردند را قبلا هم  گفتم  که اینها دروغ و فریب و ساخته و پرداخته ضد انقلاب است، اما باور نکردند. در دادگاه گفتند اسنادتان را اعلام کنید. از هزاران افرادی که در جنوب کشور بودند یک نفر شکایت کرد. از اداره کل اطلاعات خوزستان با من برخورد غلطی انجام شد. دادستان سازمان قضایی این فرد را خواست و بعد از ایشان سوال کرد که آیا با شما برخورد شده است؟ و گفت بله. وقتی که از ایشان سوالات بیشتری مطرح می‌کنند ایشان ادعا می‌کند من این را خلاف واقع گفتم چون من را تحریک کردند که بیایم اینجا شکایت کنم. دادستان قضایی بررسی می‌کند و حکم صادر می‌کند. این حکم در سال ۷۶ صادر می‌شود. آقایی که نامش را نمی‌خواهم ببرم این تهمت را به من زد. چون حرمت انسان واجب است نام او را نمی‌برم. گرچه بعضی‌ها حرمت ما را در اینجا نگه نداشتند؛ بنابراین  قرار منع پیگرد برای من صادر شد. این سند هم تحویل آقای دکتر قالیباف شد.  این موضوع در سال ۷۶ رسیدگی شد و برائت حاصل شد. 

وی ادامه داد: کسی از من شکایت نکرد و کسی هم خودکشی نکرده است و این دروغ محض است. الان در سال ۱۴۰۳ می‌گویند شما فلان پرونده را در سال ۷۶ داشته‌اید و من دوباره توضیح دادم چون نماینده این حق را دارد از وزیر پیشنهادی توضیح بخواهد. عزیزان من! این تریبون متعلق به ۸۶ میلیون انسان است. این سخنان منتشر می‌شود . والله جمهوری اسلامی شکنجه گر نیست و جناتب اتفاق نمی‌افتد. حرف‌ها را امشب خواهید دید در شبکه های بیگانه پخش می‌شود. چرا ما از این تریبون مقدس همه را تخریب می‌کنیم؟  من که در کمیسیون سند را به شما دادم. شما هم که اظهار کردید: قانع شدیم. طرح دوباره این موضوع در پشت تریبون جز تخریب شخصیت یک کاندید وزیر چه سودی برای شما دارد؟ هر چه دوست دارید بگویید. من با شما اختلاف سیاسی دارم اما در انسانیت در اخلاق در انقلاب در اسلام در امام در باور به رهبری و نظام با شما مشترکم. در اصول با هم مشترکیم. در فروع ممکن است با هم اختلاف داشته باشیم. همین الان به شما عرض می‌کنم اگر به من اعتماد کنید فردا حتما با شما عزیزان بیشتر همکاری خواهم کرد چون تئوری و استراتژی آقای دکتر پزشکیان وفاق و برادری و همگرایی است.

وزیر پیشنهادی گردشگری عنوان کرد: نمی‌خواهم کام ملت را تلخ کنم. در قضایای ارشاد و موضوع آقای شجریان رحمت الله علیه آن چیزی که من انجام دادم در یک جمله بگویم ابلاغ شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بوده است. مستند آن موجود است و من تحویل ریاست مجلس خواهم داد. چون اسناد محرمانه است و من مثل بعضی از دوستان رعایت اصول امنیتی را همیشه کردم و خواهم کرد. چیزی را منتشر نمی‌کنم. آن چیزی که انجام شد ابلاغ رسمی شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بود برای انجام آن کار. هیچکس در مسیر خلاف مصلحت ملی عمل نکرد. ولی نمی‌توانم اینجا ابعادش را باز کنم چون فرصت ندارم، اما نکته اساسی این است که ما در انتخابات و در انقلاب هیچگاه مدعی تقلب نبودیم؛ چرا یک حرف را به ناحق شایعه می‌کنید و به دیگران منتصب می‌کنید؟ عزیزان من بارها در مواقع مختلف سخنرانی داشتم و ضبط و ثبت شده است که امکان تقلب در نظام انتخابات ایران وجود ندارد. در همین انتخابات شما شهادت بدهید و در تلویزیون شاهد بودید من هر روز مصاحبه داشتم که انتخابات باید پرشکوه انجام شود.

صالحی امیری تاکید کرد: هیچگاه اعتراف نخواهم کرد و من هیچگاه نگفتم در انتخابات تقلب شده است.  گفتید که رفتید دادگاه. بله در دادگاه دوستانی که اتهام زدند محکوم شدند. من محکوم نشدم. دروغ گفتید که من حبس شدم. من یک روز در ۴۳ سال بعد از انقلاب و یک ساعت جایی بازداشت نشدم در حتی کلانتری. چرا اتهام می‌زنید؟ از خدا بترسید. مگر ملاک دستگاه‌های امنیتی نیست؟ چرا برای کتابخانه ملی که سه سال رئیس آن بودم مرا تأیید کردند؟  همین نهادهای امنیتی چرا بنده را برای وزارت ارشاد تایید کردند؟ و با تایید مقامات عالی نظام چرا بنده را برای کمیته ملی و بین‌المللی المپیک تایید کردند پنج سال؟ چرا امروز نهادهای امنیتی مرا تایید کردند؟  همین الان من از آقای خطیب سوال کردم و گفتند شما تایید شدید ‌ عده ای گفتند ما با شما مشکل نداریم. مشکل ما تایید عدم تایید سپاه است. همانجا من گوشی را گرفتم و زنگ زدم به یکی از مقامات سپاه و سپس گوشی را دادم به این عزیزمان و به او گفتند ما ایشان را تایید کردیم و اصلا تعارف نداریم.

وی در پایان گفت:  وقتی به نهاد امنیتی در این کشور اعتماد ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.  وزیر اطلاعاتی که اینجا نشسته است می‌گوید ما تایید کردیم. کنار دستش دوستی می‌گوید تایید نشده است. ما گفت‌وگو را بلدیم و به اصول گفت‌وگو وفاداریم.  رئیس جمهور نیز در اینجا گفته است من تایید صلاحیت همه را گرفتم و مشورت مقامات عالی را گرفتم، اما آقایان می‌گویند که بلوف می‌زنند. رئیس مجلس اینجا فرمودند که استعلام همه کاندیداهایی که برای وزارت است مثبت بوده است.

گودرزی: هیات رئیسه باید مدافع نمایندگان مجلس در بیان خط قرمز فتنه باشند

عباس گودرزی در جلسه علنی نوبت عصر امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: برخی می‌گویند رای ندادن به وزیری از وزرای پیشنهادی به معنای برهم زدن  وفاق و مخالفت با دولت است که این اشتباه و انحراف به شمار می‌آید. نباید اجازه داد که چنین مطالبی در مجلس منتشر شود.

وی افزود: ما مخلص آقای پزشکیان و دولت چهاردهم هستیم اما ما هم در مقابل مردم مسئولیم.

این نماینده مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره خط قرمز فتنه گفت: هیات رئیسه باید مدافع نمایندگان مجلسی باشند که خط قرمز فتنه را بیان می‌کنند.

وی افزود: اصلاح‌طلبی و اصولگرایی فحش سیاسی است و بحث ما منافع ملی است. من در دولت شهید رئیسی هم به پنج وزیر رای ندادم. حق مجلس است که آزادانه عمل کند. اجازه ندهیم که این انحرافات ایجاد شود.

محمدباقر قالیباف در واکنش به این تذکر گفت: آقای گودرزی شما به عنوان مخالف صحبت کردید بعد هم که میکروفون را قطع کنیم می‌گویید قالیباف جناحی عمل کرده است. این روش درست نیست دوستان رعایت کنید.

انتقاد قالیباف از توزیع برگه‌ای درباره «صالحی‌امیری» در مجلس

در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس توزیع شده است. نماینده‌ای این برگه را توزیع کرده که خودش هم می‌دانسته باید از مسئول این کار در هیات رئیسه مجوز بگیرد. لذا توزیع این برگه خلاف آیین‌نامه بوده و نباید این کار صورت می‌گرفت.

وی افزود: طبق آیین‌نامه مجلس، توزیع هرگونه برگه، نامه، بروشور و گزارش در صحن علنی باید براساس دستورالعملی باشد که هیات رئیسه آن را مقرر کرده و این کار هم با مجوز هیات رئیسه انجام شود. لذا باز هم می‌گویم کار درستی انجام نشده است.

قالیباف اظهار کرد: البته یکی از عزیزان گفت که آن نماینده از این دستورالعمل مطلع نبوده است که در پاسخ گفتم پس چرا به آقای رشیدی عضو هیات رئیسه مراجعه کرده است؟

در این هنگام مالک شریعتی نماینده تهران از جایگاه خود بلند شد و با در دست داشتن آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بیان تذکری شد؛ قالیباف در مواجهه با این حرکت شریعتی خطاب به او گفت: شما مطلع بودید و قانون را می‌دانستید. حتی به شما گفته شد که این برگه را توزیع نکن. آقای شریعتی من نمی‌خواستم نام شما را بگویم اما وقتی بلند شدید این را گفتم.

بعد از صحبت‌های قالیباف، شریعتی تذکر خود را با صدای بلند بیان کرد. در این هنگام احد آزادی‌خواه نماینده ملایر صحبتی را خطاب به شریعتی گفت که با واکنش او مواجه شد و گفت که مگر تو برای توزیع برگه مجوز گرفته بودی.

سپس مالک شریعتی به همراه تعداد دیگری از نمایندگان از جمله احد آزادی‌خواه در جایگاه هیات رئیسه مشغول صحبت با قالیباف شدند که برای لحظه‌ای بگو مگویی بین آزادی‌خواه و تعدادی از نمایندگان صورت گرفت که به نظر می‌رسد مشخصا با شریعتی بود که نمایندگان آنها را جدا کرده و از جایگاه هیات رئیسه خارج کردند.

یکی از نمایندگان گفت که محتوای برگه توزیع شده، مطالبی درباره صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.

 

موافق وزیر پیشنهادی گردشگری/ فیاضی: آقای صالحی امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی است

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد  در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی به عنوان موافق با تاکید بر اینکه من هیچ نسبت سیاسی با آقای صالحی امیری ندارم گفت: من یک جریان سیاسی هستم که تاکنون با او در یک فرش نبودم و برای اینکه آقای پزشکیان خدمت بزرگی به جریان انقلاب اسلامی کرده است، در اینجا ایستاده‌ام؛ آقای پزشکیان برای اولین بار است که مخلوق نوینی به نام دولت وفاق ملی را شکل داده است این یعنی همه نگاه‌های سیاسی می‌توانند در هیئت دولت نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه من با این نگاه که گفته می‌شود اگر یک نفر از وزرای پیشنهادی رای اعتماد کسب نکند، دولت وفاق ملی شکل نمی‌گیرد مخالفم، به برگه‌ای اشاره کرد که یکی از نمایندگان مجلس علیه وزیر پیشنهادی در صحن مجلس توزیع شد، تاکید کرد:  نمایندگان هیچگاه با یک برگی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و این مربوط به سال ۹۴ است؛ من که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هستم دو وزیر پیشنهادی را با نگاه سیاسی زیر سوال بردم اما آقای صالحی امیری اصلاً رنگ سیاسی نداشته است که اعضای کمیسیون از او پرسش کنند. آقای امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی و یکی لیدر است که می‌توان اصول اندیشه‌های او را به عنوان یک مدیر راهبردی در آثارش مشاهده کرد چراکه سال‌های سال است که در جمهوری اسلامی نقش آفرینی کرده و تازه به میدان نیامده است.

این نماینده مجلس درباره طرح اظهاراتی علیه صالحی امیری گفت: او خودش باید درباره جریان فتنه توضیح دهد و اگر برائت جست، ما به او رای می‌دهیم؛ ما با او عقد اخوت نبستیم و اصلاً با هیچ کدام از ۱۹ وزیر پیشنهادی گرامی عقد اخوت بلکه عقد ما عقد خدمت، سلامت و ولایت است.

فیاضی با بیان اینکه آقای صالحی امیری برادری است که از یک خانواده روحانی و از مذهبی‌ترین شهر مازندران و رزمنده انقلابی و متفکر است، عنوان کرد: من به جهت اینکه آقای پزشکیان خدمتی به انقلاب اسلامی کرده است و از جریانات مقابل با تفکرات مقابلش در کابینه آدم می‌چیند، وظیفه‌مندم که در این جایگاه از گزینه‌های او دفاع کنم مشروط بر اینکه از فتنه بیزاری جویند. 

مخالف وزیر پیشنهادی گردشگری/ نجابت: صالحی امیری به سوالات تخصصی ما پاسخ نداد

روح الله نجابت، نماینده مردم شیراز در  مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنایع دستی و گردشگری گفت: سوالات تخصصی که از آقای صالحی امیری در کمیسیون امنیت ملی پرسیدم پاسخی برای آن نگرفتم. ایشان صادقانه گفتند کمتر از یک هفته است که راهی این وزارتخانه شده‌ام و خیلی اطلاعی ندارم. برای میراث فرهنگی و به کار گیری ظرفیت های مردمی برای احیا میراث فرهنگی و ... سوالاتی از ایشان پرسیدم و پاسخی نگرفتم.

نجابت تاکید کرد: نه در برنامه مکتوب شما و نه در پاسخ های شما پاسخی مبنی بر بیمه شاغلان صنایع دستی و به کار گیری ظرفیت ها برای گردشگری خارجی وجود نداشت.

وی ادامه داد: با همکاران صادقانه صحبت کردم که به آقای صالحی امیری اعتماد نکنید و دوستان گفتند حالا چه فرقی می‌کند چه کسی وزیر این وزارتخانه باشد.

نجابت گفت: صنعت گردشگری از جایگاه ممتازی در سیاست گذاری کشورها برای دستیابی به رشد اقتصادی متوازن و تاثیرگذار برخوردار می‌باشد . افق برنامه ۲۰۳۰ در برنامه‌ریزی کشورها حاکی از طراحی برای جابجایی بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان است. آقای وزیری که سبقه فرهنگی دارد برای شما عرض می‌کنم، قرار است وزارت گردشگری و میراث فرهنگی کشور را دست چه کسی بدهیم؟ 

نماینده مردم شیراز یادآور شد: شما تعابیر رهبری را خودتان میدانید. یک بازه کمتر از یک سال آقای دکتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. جالب است به شما عرض بکنم همان مقطع دقیقاً زمانی بوده است که رهبری صحبت از آتش به اختیار در عرصه‌های فرهنگی می‌کنند. اگر چنانچه قرارگاه عیبی پیدا کرد فرمانده که ایشان باشند. دستور آتش به اختیار می‌دهند. یعنی از آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد یا نمی‌تواند درست مدیریت کند، آنجا آتش به اختیار هستید. گاهی اوقات انسان احساس می‌کند دستگاه‌های مرکزی مانند دستگاه فرهنگی و غیره دچار اختلال یا تعطیل هستند. این چهره فرهنگی که نتوانست در بازه کمتر از یک سال عملکرد درست داشته باشد، چگونه می‌تواند در وزارت گردشگری خوب عمل کند؟ 

نجابت در پایان یادآور شد: جناب آقای دکتر عارف که عزیز ما هستید، آقای دکتر پزشکیان مدام گفتند تاکید من در استفاده از کارشناسان در هر حوزه است. خب چه شده که یک فردی با سابقه غیر مرتبط بدون سابقه‌ای حتی یک دقیقه‌ و به تعبیر خودش کمتر از یک هفته است برای این وزارتخانه معرفی می‌شود ؟

مخالف وزیر پیشنهادی گردشگری/ رضایی: وزیر پیشنهادی صنایع دستی و گردشگری از حامیان تقلب در انتخابات ۸۸ حمایت کرد

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنایع دستی و گردشگری گفت: آقای صالح امیری مردی متین و با اخلاق است اما این وزارتخانه نیاز به تحول دارد چگونه فردی که حتی یک روز هم در این وزارتخانه نبوده می‌تواند در آن تحول ایجاد کند؟

وی ادامه داد: فتنه‌گران به خاطر لطمه‌ای  که اینها در سال ۸۸ به کشور وارد کردند اولاً ساختارهای این کشور را زیر سوال بردند، شورای نگهبان، دستگاه قضایی، مجلس  و بخش‌های مختلفی را زیر سوال بردند و جلوی رای مردم و جلوی مشارکت ۸۵ میلیونی مردم و جلوی ۴۰ میلیون ایرانی که در انتخابات شرکت کردند ایستادند. اینها گناه نابخشودنی است. چطور ما باید به کسی جلوی رای ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، اعتماد کنیم و مسئولیت مهم وزارتخانه را به او بسپاریم؟

موافق وزیر پیشنهادی گردشگری/ قلاوند: اقدامات شایسته «صالحی‌امیری» را نباید زیر سوال برد

جهانبخش قلاوند در جلسه علنی نوبت عصر امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سرزمین ایران پرقدرت و پرفرهنگ است که نویسندگان و شاعران زیادی را به دنیا تحویل داده است، صنعت توریسم و گردشگری قوی دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی ادامه داد: آقای صالحی امیری در سال‌های مدیریتش در خوزستان اقدامات شایسته‌ای کرده که نباید آن را زیر سوال ببریم؛ دفاع از نیروها و اقداماتشان در مرزها موضوع ملی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات دولت گفت: دولت وفاق ملی تشکیل شده که احتیاج به همراهی و کمک مجلس دارد البته دفاع بدان معنا نیست که وزرا را بی‌عیب بدانیم و باید با دقت بررسی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که مجلس شورای اسلامی با دولت همراه است، اظهار کرد: ما بعد از رای اعتماد نظارت‌های گسترده هم خواهیم داشت.

قلاوند در پایان گفت: اخلاق اجازه نمی‌دهد به حرفهایی که امروز به صالحی امیری زده شد پاسخ دهم البته که امنیت ملی هم اجازه نمی‌دهد.

موافق وزیر پیشنهادی گردشگری/ خدادادی:‌ صالحی امیری همواره به دنبال وفاق ملی بوده است

زهرا خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اظهاراتی به عنوان موافق گفت: دکتر سید رضا صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌بینند و او به جای سلیقه بر برنامه بلند مدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای، رویکرد انسجام گرایی و گفتمان سازی و اجماع سازی دارد. 

وی افزود: دکتر صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را امتداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است که این اضلاع در تعامل با یکدیگر ترسیم شوند. او در هر مقامی که بوده تلاش کرده که با ایجاد وحدت وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی با ایران و اسلام هراسی مقابله کند. 

این نماینده مجلس با اشاره به سوابق مدیریتی صالحی امیری عنوان کرد: او در دوران ریاست بر کمیته ملی المپیک گفتمان حکمرانی او توسعه گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده است و ورزش در نگاه او علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی عرصه‌ای برای دیپلماسی جهانی بوده است. اگر بخواهیم تمام فعالیت‌های آقای صالحی امیری را در کتابخانه ملی فقط در یک عبارت کلی بیان کنیم باید بگوییم که او کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت. او در دوران مدیریت محدود و اثربخش خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی ماندگار در عرصه‌های مدیریت در عرصه‌های فرهنگی بر جای گذاشت.

خدادادی گفت: همه می‌دانیم که گردشگری به عنوان حلقه واسط بین میراث فرهنگی و صنایع دستی بیش از هر چیزی نیازمند اهمیت و آرامش خاطر است؛ احساس امنیتی که در آن ایران هراسی رنگ ببازد و گردشگران بدون هیچ واهمه‌ای به ایران سفر کنند.

وی با بیان اینکه آقای صالحی امیری با ثبات و آرامش ذاتی خود و نیز با تدبیر انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ توانست وزارت ارشاد را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی علی رغم وضعیت و ظرفیت‌های بالقوه آن وزارتخانه است که هنوز میان سه حوزه اصلی آن همگرایی بایسته ایجاد نشده است. تردید نداریم که دکتر صالحی امیری با تخصص ویژه‌ای که در حوزه فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی و مدیریت سازمان‌های فرهنگی دارد، می‌تواند با حل مشکل همگرایی را میان سه حوزه یاد شده، ایجاد کند.

مخالف وزیر پیشنهادی گردشگری/ خضریان: حکم پرونده مربوط به فتنه ۸۸ صالحی امیری اجرا نشده است

علی خضریان در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان سیدرضا مخالف صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی وگردشگری گفت: آقای صالحی‌امیری فردی است که از نظر تخصصی یک ساعت هم در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سابقه کار ندارد وقتی که ما در کمیسیون‌ها از ایشان سوال می‌کردیم پاسخ‌ها را به معاونان فعلی ارجاع می‌دادند یعنی برنامه تحولی در کار نیست و وضع موجود برقرار است.

وی ادامه داد: سوال دیگر این است که آیا در بین همفکران دولت و بدنه کارشناسی وزارتخانه کسی دیگری نبود که آقای صالحی امیری معرفی شد چون نام ایشان در کارگروه‌های مختلف به عنوان نفر اول وزارتخانه‌های مختلف دیده می‌شد انگار ایشان در تمامی حوزه اشرافیت دارد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما می‌خواهیم فارغ از نگاه سیاسی با دولت چهاردهم کار کنیم، اظهار کرد: حفظ ارزش انسان‌ها و حقوق آنها برای ما یک اولویت است و برای آن ارزش قائل هستیم.

خضریان با اشاره به سابقه صالحی امیری در اداره کل اطلاعات استان خوزستان گفت: در زمانی که آقای صالحی امیری مدیریتی در اطلاعات خوزستان داشتند اتفاق ناگواری رخ داد و لوله گازی منفجر شد مساله در اداره کل پیگیری و افرادی بازداشت شدند و تخلفاتی در مجموعه وزارت اطلاعات خوزستان صورت گرفت. کار به شکایت به بازرسی دفتر رهبری رسید و بازرسانی اعزام شدند و حکم توبیخ مدیر کل اطلاعات خوزستان صادر شد افرادی هستند که درباره این اتفاقات شهادت مکتوب دهند و پرونده هم در دفتر بازرسی رهبری موجود است.

وی ادامه داد: به خاطر این اتفاقات حکمی صادر شد و از بازداشت شدگان اعاده حیثیت صورت گرفت و متاسفانه یک نفر هم خودکشی کرد که همه اینها در پرونده موجود است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع بعدی درباره سابقه آقای صالحی امیری در فتنه ۸۸ است ایشان براساس فعالیت‌هایشان در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد یک نامه‌ای چند نفر به وزیر اطلاعات وقت نوشتند تا وضعیت کشور را پیش رهبری بد جلوه دهند که از جمله آنها آقای صالحی امیری بود در این نامه نوشته شده که اگر بنا بود یک فرد از صندوق بیرون آید چرا مردم را به تمسخر گرفتید و به کشور هزینه وارد کردید؛ صالحی امیری به عنوان فردی با سابقه امنیتی این کار را کرده است.

خضریان اظهار کرد: در زمان وزارت اطلاعات دولت روحانی در تاریخ ۹۴.۱۰.۲۵ نامه‌ دیگری درباره همراهان با فتنه‌گران صادر شد که آنها اتهام اقدام علیه ملی داشتند که طبق گزارش رسمی حکم صادر شد اما به مصالحی اجرا نشد باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند که چرا اجرا نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت بعد از آن وزارت اطلاعات اعلام کرد که از عناصر فعال فتنه ۸۸ به تلویزیون دعوت نشوند که از جمله آن آقای صالحی امیری بود بعد ما می‌خواهیم او را به عنوان وزیر انتخاب کنیم که هر روز به تلویزیون برود.

خضریان افزود: سوابق مالی و تشریفاتی آقای صالحی امیری مشخص است و افرادی در این جلسه‌ حاضرند که شهادت دهند علاوه بر آن قبلا ایشان به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود از دو کانال به همکاران اعلام کرده بودند که اگر رای ندهید بعدا حوادثی سراغ آنها می آید افرادی هستند که در این باره شهادت دهند.

وی با اشاره به عملکرد صالحی امیری در کمیته ملی المپیک اظهار کرد: به رفت و آمد آقایان در این روزها نگاه نکنید آنها بعد از رسیدن به وزارت نوع دیگری رفتار می‌کنند و این طور نیست در دسترس باشند پس افراد درست را انتخاب کنید.

موافق وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری/ کاظمی: صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است

حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی به عنوان موافق با بیان اینکه آقایی صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است، به سوابق وی اشاره کرد و گفت: او از حیث دانش، تجربه، علم و علم در جایگاه خطیری قرار دارد و همواره در متن انقلاب و ولایت بوده است و تجربه علمی ایشان در کمیته ملی المپیک در کنار تالیفات ایشان در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های غنی میراث فرهنگی تاریخی منابع طبیعی و گردشگری و صنایع دستی می‌تواند دریچه جدیدی برای کشور بازگشایی کند. جهانیان ایران را به فرهنگ و ادب و هنر می‌شناسند و آقای صالحی امیری نماد این فرهنگ و هنر خواهد بود و ان‌شاءالله با ظرفیت‌هایی که از ایشان سراغ داریم بتوانیم از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کرده باشیم.

این نماینده مجلس گفت: کشورهای زیادی در دنیا نه نفت و گاز و نه معادن غنی و سرمایه‌های دیگری که کشور ما دارد را دارند ولی با جذب گردشگر در حال اداره کشور خود هستند؛ می‌شود کشوری غنی مانند ایران با سرمایه‌های عظیم گردشگری میراث فرهنگی منابع طبیعی صنایع دستی غنی، به عنوان یک مرجع مورد توجه گردشگران دنیا قرار بگیرد که با سوابق مدیریتی که از آقای صالحی امیری سراغ داریم قطعاً می‌توانند از این ظرفیت به نفع مردم منافع ملی و کشور کمک کنند.

کاظمی در پایان تاکید کرد: تیم دولت به شرطی می‌تواند موفق شود که همه اعضای آن به عنوان یک تیم کنار هم باشند.

مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/ سیاوشی: «صالحی‌امیری» برنامه مشخصی برای عشایر و گردشگری ندارد

نماینده فریدن و فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر پیشنهادی گردشگری برنامه مشخصی در حوزه عشایر و استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع دستی ندارد.

 حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی در جلسه علنی نوبت عصر امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما می‌خواهیم امانت حاصل از خون شهدا را به وزرا بدهیم و قطعا باید صلاحیت افراد را مشخص کرده و به کسانی رای بدهیم که برنامه عملیاتی دارند.

موافق وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری/ کاظمی: صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: صالحی امیری می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد.

 حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی به عنوان موافق با بیان اینکه آقایی صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است، به سوابق وی اشاره کرد و گفت: او از حیث دانش، تجربه، علم و علم در جایگاه خطیری قرار دارد و همواره در متن انقلاب و ولایت بوده است و تجربه علمی ایشان در کمیته ملی المپیک در کنار تالیفات ایشان در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های غنی میراث فرهنگی تاریخی منابع طبیعی و گردشگری و صنایع دستی می‌تواند دریچه جدیدی برای کشور بازگشایی کند. جهانیان ایران را به فرهنگ و ادب و هنر می‌شناسند و آقای صالحی امیری نماد این فرهنگ و هنر خواهد بود و ان‌شاءالله با ظرفیت‌هایی که از ایشان سراغ داریم بتوانیم از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کرده باشیم.

این نماینده مجلس گفت: کشورهای زیادی در دنیا نه نفت و گاز و نه معادن غنی و سرمایه‌های دیگری که کشور ما دارد را دارند ولی با جذب گردشگر در حال اداره کشور خود هستند؛ می‌شود کشوری غنی مانند ایران با سرمایه‌های عظیم گردشگری میراث فرهنگی منابع طبیعی صنایع دستی غنی، به عنوان یک مرجع مورد توجه گردشگران دنیا قرار بگیرد که با سوابق مدیریتی که از آقای صالحی امیری سراغ داریم قطعاً می‌توانند از این ظرفیت به نفع مردم منافع ملی و کشور کمک کنند.

کاظمی در پایان تاکید کرد: تیم دولت به شرطی می‌تواند موفق شود که همه اعضای آن به عنوان یک تیم کنار هم باشند.

موافقت کمیسیون صنایع با صالحی امیری برای تصدی وزارت میراث و گردشگری

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.

 زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی صلاحیت سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش کمیسیون متبوع خود را به شرح زیر قرائت کرد:

مخالفت کمیسیون فرهنگی با تصدی صالحی امیری برای وزارت میراث و گردشگری

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت نکرد.

به گزارش ایسنا، احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور در صحن مجلس قرائت کرد.

بررسی صلاحیت سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

مومنی: برنامه هفتم توسعه مبنای عملکرد ما در وزارت کشور خواهد بود

وزیر پیشنهادی کشور گفت: قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود.

 اسکندر مومنی در جلسه علنی عصر امروز سه شنبه مجلس در ارایه برنامه های خود گفت: برنامه تفصیلی من برای ایفای وظایف وزارت کشور تقدیم محضر شما شده و در جلسات متعدد کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع مختلف ارائه گردید که در این فرصت کوتاه به چند نکته اصلی آن اشاره می‌کنم.

وی افزود: قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود و می‌خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس جمهور محترم نیز بوده برای سربلندی ایران عزیز باشیم. وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و در گامی بلندتر با تسهیل‌گری مشارکت جویی و استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی و تحقیقاتی فرصت سازی کند تا به خواست خدا افق‌های جدیدی برای تحلیل و تقلیل مشکلات کشور بگشاید.

مومنی ادامه داد: میهن پهناور و پر افتخار ما هیچ چیز برای رسیدن به آرمان‌های خود کم ندارد. این ما و شما هستیم که باید با توکل بر خدا و فراهم ساختن زمینه فعلیت یافتن آنها به رسالت تاریخی خویش جامه عمل بپوشانیم. سرمایه اصلی و پشتوانه اصیل نظام اسلامی چیزی جز عموم مردم نیست. چنانکه مولایمان به مالک اشتر نوشت: ستون دین و محور وحدت در برابر دشمنان توده مردم است. پس باید توجه و عنایت تو فقط با آنان باشد. بنابراین مردم ولی نعمت صاحب منصبان، راهنما و ناظر بر عملکرد آنان هستند و به حکم قانون اساسی و با رعایت سازوکارهای قانونی حق نقد و اعتراض دارند. باید به متن جامعه باور داشت، با آنان گفتگو کرد، به حقوق و آزادی‌های آنان احترام گذاشت و کرامتی را که خدا به همگان اعطا کرده پاس داشت تا شاهد معجزه یدالله مع الجماعة بشویم.

وی بیان کرد: همواره از رایزنی و مشورت و همفکری شما نمایندگان کمک خواهم گرفت. همانگونه که متواضعانه و صمیمانه از دیگر صاحب نظران و دلسوزان نیز درخواست می‌نمایم که این برادر خود را از نعمت راهنمایی و مشورت محروم نفرمایند. مقامات محلی و در رأس آنان استانداران در این زمینه اهمیت مضاعفی دارند. چقدر آموزنده و الهام بخش است که امام عزیز و راحل در وصیت‌نامه سیاسی و الهی خویش فرمودند به وزرای کشور در طول تاریخ توصیه می‌کنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند. اشخاص لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکفرما باشد.

وزیر پیشنهادی کشور گفت: بنابراین در پیشگاه خدای متعال و حضور شما نمایندگان محترم ملت شریف ایران پیمان می‌بندم که ملاک و معیار اصلی در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها لیاقت و کاردانی، تدین و پاکدستی، تعهد، مردمداری، خردمندی و کارآمدی باشد.

مومنی تاکید کرد: برادران و خواهران گرامی امروز ایران عزیزمان بیش از هر زمان دیگر نیازمند امنیت و آرامش، همبستگی ملی و امید و امیدآفرینی است. تامین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و نشاط و همبستگی اجتماعی از وظایف اصلی وزارت کشور است و می‌دانیم که این اهداف جز از رهگذر آنچه گفته شد حاصل نمی‌شود. بدون آسودگی خاطر و اعتماد شهروندان به کوشش و توزیع عادلانه قدرت هیچ برنامه خوب و لازم دیگری قابل اجرا نیست. ما پیش از هر چیز به برقراری عدالت و وفاق ملی نیازمندیم.

وی ادامه داد: وزارت کشور می‌تواند و باید نماد همبستگی و حضور همه فرزندان میهن پهناورمان در صحنه باشد و با تکیه بر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش‌بنیان پیشرفت متوازن و عدالت محور را محقق سازد.

مومنی یادآور شد: البته که به این منظور با اجتناب از تمرکز گرایی باید نگاه جامع به همه کشور به ویژه مناطق کمتر برخوردار داشته باشیم. شوراهای اسلامی شهر و روستا که در فصل هفتم قانون اساسی به آن تاکید شده است در این مسیر جایگاه برجسته‌ای دارند و باید در پیشبرد همه برنامه‌ها فعالانه حضور داشته باشند و از طریق نظارت موثر بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سطح خدمات‌رسانی به شهروندان را روز به روز ارتقا بخشند. خصوصاً حفظ محیط زیست، مدیریت ترافیک و انضباط اجتماعی، توسعه ناوگان‌های مجهز و روز آمد حمل و نقل عمومی، احداث و تکمیل حمل و نقل ریلی درون‌شهری، نظافت و زیباسازی نیز در این موضوع اهمیت دارد.

موافق وزیر پیشنهادی کشور/ هاشمی: مومنی رویکرد تعاملی و مشارکتی دارد

نماینده بیرجند گفت که وزیر پیشنهادی کشور رویکردی تعاملی، اقناعی و مشارکتی به مسائل دارد که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

حسن هاشمی در جلسه علنی نوبت عصر امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای مومنی تمامی ویژگی‌هایی که رهبری به عنوان ملاک و شاخص برای رای اعتماد فرمودند، را دارند.

وی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای مومنی فردی امین، صادق و معتقد واقعی به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تلفیق ویژگی‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و عمرانی را از مهم‌ترین ویژگی وزیر پیشنهادی کشور دانست و افزود: آقای مومنی در موضوعات سیاسی – اجتماعی و عمرانی نگاه تلفیقی سیاسی، عمرانی – امنیتی با رویکرد اجتماعی دارد.

به گفته هاشمی رویکرد وزیر پیشنهادی کشور تعامل اقناعی و مشارکتی به مسائل است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت جایگاه وزارت کشور به لحاظ سیاسی و اداری در کشور گفت: وزارت کشور با بسیاری از گروه‌های سیاسی، جریان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در ارتباط است در همین راستا آقای مومنی در تعامل و هم‌افزایی  در راستای تلاش بر پیشبرد امور تاکید دارند.

هاشمی در پایان اقدامات مومنی در زمان راهنمایی و رانندگی و دبیر کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر را از جمله ویژگی‌های مثبت او برشمرد.

موافق وزیر پیشنهادی کشور/ پژمانفر: مومنی برنامه مشخصی درباره اتباع دارد

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی کشور برنامه مشخصی در حوزه‌های مختلف دارد گفت که از جمله برنامه‌های مومنی در بحث اتباع است.

 نصرالله پژمانفر در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی به معنای انجام کار در چارچوب قانون و اصل قانونی است و گرایش‌های سیاسی فرقی نمی‌کند مهم آن است که افراد در چارچوب نظام باشد پس اگر فردی چارچوب نظام را رعایت نکرده و حذف شد، نباید آن را با جریان اصلاح‌طلبی و اصوگری گره زنیم.

وی با بیان این‌که وظیفه مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزرا است گفت: این که گفته شود دولت وفاق ملی بدان معناست که همه افراد معرفی شده باید رای بیاورند درست نیست چون نباید لوایح مجلس را هم نادیده گرفت.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق علمی وزیر پیشنهادی کشور اظهار کرد: آقای مومنی دکترای رشته امنیت ملی از دانشگاه دفاع ملی را دارد و فوق لیسانس خود در امور سیاسی بین‌المللی را از دانشگاه تهران اخذ کرده است. با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین وظایف وزیر کشور تامین امنیت داخلی است می‌توان گفت که تحصیلات آقای مومنی مرتبط با وظایفش در وزارت کشور است.

پژمانفر با بیان این‌که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برنامه‌های مومنی را جامع تعبیر کرده است، افزود: مشارکت سیاسی – اجتماعی، ارتقاء امنیت و آسایش اجتماعی مدیریت بحران‌ها درباره حوادث غیرمترقبه و چالش‌های زیست محیطی و مدیریت شهری از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برنامه‌های مومنی مبتنی بر قانون برنامه هفتم سند چشم‌انداز و بیانیه گام دوم است، اظهار کرد: ما هم معتقدیم که نباید وزارت کشور باندی و حزبی اداره شود و جریان‌های سیاسی در آن حاکم نبوده و نگاه سیاسی مبنای مسئولیت پذیری نباشد. وزارت کشور جزئی از حاکمیت است که باید با نگاه حاکمیتی اداره شود و حتی به تعبیری می‌توان گفت که وزیر کشور کوچک‌شده یک رئیس جمهور است و نباید باندی اداره شود.

پژمانفر ادامه داد: در مواقعی برخی جریانات سیاسی اتوبوسی در وزارت کشور پیاده شده است و انحرافاتی داشته است اما نگاه آقای مومنی اتوبوسی نیست و تلاش می‌کند از افراد دارای صلاحیت را بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی استفاده کند البته منوط به این‌که در چارچوب انقلاب بوده و موازین انقلاب را رعایت کند.

وی با بیان این‌که مومنی در موضوعات مختلف تجربه دارد، اظهار کرد: ایشان در اوج بحران‌ها در خراسان بزرگ مسئولیت داشت و کارها را با کمال امنیت جلو برد او در پلیس راهور نشان درجه یک خدمت را کسب کرد و توانست در راستای کاهش تلفات جاده‌ای برنامه‌ها را پیش ببرد که البته باید کمتر هم شود.

وی با اشاره به موضوع اتباع گفت: اتباع برای کشور ما یک فرصت است و در صورت عدم مدیریت به تهدید تبدیل می‌شود لذا مدیریت اتباع در کشورمان مهم به شمار می‌آید کما این‌که بسیاری از آنها در دوران دفاع مقدس همراه بودند. پس باید برنامه دقیقی درباره آن داشت می‌دانم که آقای مومنی برنامه مشخصی درباره اتباع دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: هر وزیری که از مجلس رای اعتماد می‌گیرد قطعا مجلس شورای اسلامی در انجام وظایفش نظارت کامل دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی کشور/  باقری: مومنی تخصص های مورد نیاز وزارت کشور را ندارد

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور اظهار کرد: آقای مومنی در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز وزارت کشور نه تجربه‌ و نه علم دارد؛ در حالیکه وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد و اگر کسی که نه علم و نه تجربه آن را دارد نباید در وزارتخانه بگذاریم که باید مسائل سیاسی فرهنگی اجتماعی را درک کند.

محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی برنامه و صلاحیت اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور در سخنانی به عنوان مخالف تاکید کرد: آقای مومنی فرد نظامی هستند و مقام معظم رهبری و امام راحل با صراحت دخالت نیروهای نظامی و انتظامی را در سیاست نهی کردند. آیا اینکه شخصی را از نیروی انتظامی برمی‌داریم و به عنوان وزیر کشور مطرح می‌کنیم بر خلاف منویات رهبری و امام نیست؟

وی با تاکید بر اینکه آقای پزشکیان باید به صورت شفاف توضیح دهد که چه شد که آقای مومنی را به عنوان وزیر کشور معرفی کرد گفت: یکی دیگر از دلایل مخالفت من با وزیر پیشنهادی کشور مبنای آقای پزشکیان است؛ مگر آقای پزشکیان در انتخابات نگفتند که افراد باید بر اساس تخصص انتخاب شوند؟ آیا واقعاً آقای مومنی در مسائل سیاسی و اقتصادی و امنیتی و فرهنگی تخصص دارند؟

باقری افزود: آقای مومنی در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز وزارت کشور نه تجربه‌ و نه علم دارد در حالیکه وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد و اگر کسی که نه علم و نه تجربه آن را دارد نباید در وزارتخانه بگذاریم که باید مسائل سیاسی فرهنگی اجتماعی را درک کند.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آیا نمی‌شد یکی از استانداران یا معاونان استاندار که طی سال‌های گذشته حضور داشتند تصدی وزارت کشور را عهده‌دار شوند؟ ادامه داد: آیا در بین دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها یک نفر پیدا نمی‌شد که یکی از میان آنها را به عنوان وزیر کشور انتخاب کنیم؟ آیا این توهین به دانشگاه‌های کشور نیست؟ فردا باید به مردم کارمندان وزارت کشور پاسخگو باشیم. 

باقری با ییان اینکه اگر  پزشکیان واقعاً می‌خواست به برخی از جریانات سیاسی حالی بدهد نباید از وزارت کشور هزینه می‌کردند، عنوان کرد: مردم با امید در انتخابات ۱۴۰۳ شرکت کردند و اگر آقای پزشکیان نبودند آیا این همه جمعیت در انتخاب شرکت می‌کردند؟ باید دقت کنیم که بعد از ۴ سال ما دوباره در این کشور انتخابات داریم و به مردم نیاز داریم که دوباره پای صندوق‌های رای بیایند؛ با این گونه چینش کابینه خدا شاهد است که مردم ناراحت می‌شوند. اگر یک نفر از کابینه پیشنهادی رای نیاورد دولت وفاق ملی شکل نمی‌گیرد.

وی با انتقاد از عملکرد مومنی در ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی گفت: آقای مومنی کدام خلاقیت را در این پست‌های مدیریتی داشته‌اند؟ امروز وضعیت کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر چیست؟ وضعیت پلیس راهور ما چگونه است؟ وضعیت ترافیک شهری ما چگونه است؟ ایشان چه تضمینی می‌دهند که مجدداً اتوبوسی از جاهای دیگر از وزارت کشور نیرو بیاورند؟ در سه سال گذشته دیده شد که در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها چقدر از جاهای دیگر نیرو وارد شده است؛  آقای مومنی باید پاسخگو باشد که آیا می‌خواهد اتوبوسی نیرو بیاورد یا خیر؟ آیا وضعیت سه سال گذشته وزارت کشور برای نمایندگان مجلس قابل قبول بود؟ نمایندگان دقت کنند که یک بار دیگر کلاه به سرشان نرود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: جبهه مشارکت یکی از خطرناک‌ترین گروه‌ها در کشور است که واقعاً برای کشور مضر است و موجب دردسر برای کشور شده است؛ از سوی دیگر نیز باید مراقب انحرافی باشیم و جریان انحرافی در مجلس و انتخاب اعضای کابینه نفوذ نکند؛ جریان انحرافی در این کشور خطرناک‌تر از جبهه مشارکت است؛ هر دو لبه دو قیچی برای کشور هستند و خدا شاهد است که جریان انقلابی در مجلس نفوذ دارد و باید مراقب باشید که به آن شخصی که این‌ها رنگ می‌دهند ما رای ندهیم؛ این‌ها یا می‌خواهند مجلس را کانالیزه و مدیریت کنند و ما باید دقت کنیم که جریان انحرافی بیشتر از این به کشور ضربه نزند.

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات باقری گفت: هیچ مغایرتی با قانون اساسی و قوانین جاری کشور برای نیروهای نظامی جهت حضور در بخش‌های دولتی وجود ندارد؛ ضمن اینکه در موادی از قانون استخدامی سپاه که سپاه استخدام این نهاد است، مقررات مأمور کردن است نیروها به دوایر و دستگاه‌های دولتی مطرح شده است.

وی افزود: اوج فعالیت‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری است و نیروهای نظامی در مشارکت در نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حتی ضرورت استعفا نیز ندارند و حتی در انتخابات دوره دوم آقای خاتمی دیدیم که آقای شمخانی با لباس نظامی زودتر در مناظرات شرکت کردند؛ بنابراین هیچ ممانعت قانونی در این خصوص وجود ندارد. 

آغاز هشتمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

 هشتمین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم دقایقی پیش آغاز شد.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ بررسی خط مشی، اصول کلی، برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها انجام می شود و تاکنون به صلاحیت ۱۴ وزیر (وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی) از ۱۹ وزیر کابینه دولت رسیدگی کردند.

پایان هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

هفتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در حالی به پایان رسید که در آخرین دقایق رئیس جمهور وارد مجلس شد.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) به ادامه بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی کابینه چهارهم پرداختند.

در این جلسه ابتدا ادامه صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت؛ نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی در جلسه روز گذشته به بیان دلایل خود پرداختند و دفاعیات وزیر به جلسه امروز موکول شد.

سپس صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت؛ نماینده ای در مخالفت و موافقت با صالحی صحبت نکرد.

نمایندگان مجلس در جلسه نوبت صبح وارد بررسی صلاحیت سردار اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور شدند که بررسی ناتمام ماند و به جلسه نوبت عصر موکول شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفته است؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی دادگستری وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

موافق وزیر پیشنهادی کشور/ میرزایی: رییس‌جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور معرفی کرد

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل و بررسی شخصیت و بررسی برنامه‌های دکتر مومنی نیز بیانگر آن است که رئیس جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند.

محمد میرزایی، نماینده مردم شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور گفت: همکاران گرانقدر یکی از مطالبات جدی مردم عزیز و شما نمایندگان محترم اجرای اصل ۶۴ قانون اساسی است که اشاره می‌کند هر ۱۰ سال یک بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی سیاست جغرافیایی و نظائر آن حداکثر ۲۰ نفر نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود. ولی آخرین بازنگری که در قانون در تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۷۸ و از طریق ارائه لایحه دولت صورت گرفته است و پس از آن و با گذشت ۲۱ سال به رغم ارائه متعدد از سوی نمایندگان محترم نتیجه‌ای حاصل نشده است که طبعاً به نابرابری بیشتر حق رای دهنده‌ای رای دهندگان ساکنان حوزه‌های انتخاباتی منجر شده است.

میرزایی ادامه داد: در برنامه ارائه شده از سوی جناب آقای دکتر مومنی به این موضوع به صورت جدی توجه شده است و ما هم انتظار داریم در اولین فرصت لایحه افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه را با کمک دولت تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. در واقع وزارت کشور به اداره امور درون مرزی می‌پردازد و اما در رابطه با وزیران پیشنهادی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ رهبر انقلاب مدظله العالی در روز ۳۱ تیرماه در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ملاک‌های مهم در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را بیان فرمودند. معظم الله در خصوص ویژگی‌های و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میداندار خواهند شد، فرمودند کسی را باید میداندار کرد که امین، صادق، متدین، معتقد به جمهوری اسلامی باشد. به واقع دکتر مومنی در تمامی ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند سرآمد و در رتبه بالا در بین اعضای کابینه پیشنهادی قرار دارند.

وی ادامه داد: نگاهی به سوابق و پیشینه ایشان بیانگر امین بودن، صداقت، تدین و اعتقاد واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. دکتر مومنی معتقد به نظام و قانون اساسی، متخصص با تجربه و کارآمد، معتقد به شایسته سالاری است. ایشان همانگونه که همگان مطلع‌اند ابتداً عدم علاقه خود را به پذیرش این مسئولیت با آقای رئیس جمهور محترم در میان گذاشتند و صرفاً بر اساس تکلیف جهت کمک به مردم محترم به دولت و دولت محترم و مردم و رفع مشکلات و تقویت وزارت کشور به میدان خدمت وارد شده‌اند. این مسئله بیانگر شخصیت والای ایشان است و قطعاً چنین رویه‌ای در این دوره و زمان غنیمت است.

میرزایی تاکید کرد:  البته تعامل و بررسی شخصیت و بررسی برنامه‌های دکتر مومنی نیز بیانگر آن است که رئیس جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند و این به اصطلاح وظیفه نمایندگان محترم است که با رای بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود.  تلفیق رویکردهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی تجربه و شخصیت دکتر مؤمنی بر اساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی اجتماعی امنیتی به عنوان می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و عمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است.

ماجرای پیامک های کارچاق کن های وزرا به نمایندگان چیست؟/ سلیمی: نمی گذاریم دیگر به آلاف و الوف برسند

موافق وزیر پیشنهادی کشور/ صوفی: کارنامه مومنی مثبت است

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، عباس صوفی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: وزارت کشور مرکز ثقل امور اجرایی در کشور بوده و علاوه بر انجام ماموریت‌های، محوله فلسفه وجودی آن جلوگیری از تعمیق اختلافات تزریق آرامش و امنیت به بدنه اجتماع و پیگیری سیاست‌های عمومی دولت می‌باشد. وزارت کشور به مثابه موتور محرکه پیشرفت همبستگی عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور است.

وی ادامه داد: آقای مومنی می‌تواند در اعمال حاکمیت و اجرای سیاست‌های عمومی بومی دولت را ارتقا دهد. از نظر بنده از نقاط مثبت دکتر مومنی اعتقاد ویژه به مقام معظم رهبری و همچنین عدم علاقه‌اش به پذیرش این سمت بوده که اغلب دنبال اغلب افراد دنبال پست و مقام هستند، این خصوصیت قابل ستایش است، اما این عدم علاقه او از همان زاویه است که منتقدان او را نقد کرده‌اند. یعنی که او معتقد بوده که وزیر کشور ترجیحاً غیرنظامی باشد. لیکن با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و شناخت عمیقی که رئیس جمهور محترم از ایشان داشته وی را برای اعمال برنامه‌های مد نظر دولت وفاق ملی مناسب‌تر و موثرتر می‌دانسته است.

صوفی افزود: نکته دیگر درباره ایشان کارنامه مثبت اوست. وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است. 

وی تاکید کرد: رویکردهای اجتماعی ایشان از وقتی که با حکم رئیس جمهور وقت، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شد بر بعد نظامی‌اش غلبه کرد؛ چرا که در این دو عرصه باید از کف جامعه و عموم مردم گرفته تا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ارتباط می‌گرفته است که گرفت. اگر دکتر مومنی همچنان مانند ۱۵ سال گذشته با محوریت‌ رویکردهای اجتماعی ادامه مسیر دهد و به طور جدی زمینه‌ساز نگاه فرصت محور به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقوام و مذاهب و پرهیز از اختلاف افکنی و تنش زدایی باعث تحول ساختاری و هوشمندسازی در وزارت کشور و استفاده از ظرفیت‌های انسانی توانمند به ویژه نسل جوان متخصص و متعهد در سطوح در سطوح مدیریتی وزارت کشور می‌شود.

صوفی در پایان یادآور شد: در پایان امیدوارم که این دو دوست قدیمی و دو همکار آتی یعنی آقای دکتر مؤمنی و آقای دکتر پزشکیان در دولت چهاردهم بتوانند با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری مطالبات مردم را محقق کنند و نامی ماندگار از خود بر جای بگذارند.

پزشکیان وارد مجلس شد

مخالف وزیر پیشنهادی کشور/ گودرزی: «مومنی» در انتخاب استانداران و فرمانداران دقت کند

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی از وزیر پیشنهادی کشور خواست که در انتخاب استانداران و فرمانداران و بخشداران و دهیاران دقت کند.

حمیدرضا گودرزی در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه شنبه مجلس و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما به شما به عنوان موافق رای می‌دهم. از ۲۴۰ نفر نماینده متقاضی برای صحبت هم ۲۱۲ نفر به عنوان موافق ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به تجربه خود در وزارت کشور گفت: وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت وزارت کشور گفت: آقای مومنی را به نظم و انضباط می‌شناسند. انتظار می‌رود به مولفه‌هایی همچون تامین آزادی، سرمایه اجتماعی، اجرای سیاست‌های عمومی و استفاده از مشارکت‌های عمومی در اداره کشور توجه شود.

گودرزی همچنین با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای مومنی دارای تجربه و سوابق مدیریتی بسیار قوی‌ای است. انتظار می‌رود که در دوران ایشان شاهد افزایش ارتباطات مردم و ارتباط با نمایندگان باشیم که البته همه اینها از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور است.

به گزارش ایسنا، نماینده الیگودرز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشور در پشت تریبون مجلس حضور پیدا کرد، اما به عنوان موافق صحبت کرد لذا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس صحبت‌های او را نیمه تمام گذاشت و اجازه اتمام سخنانش را نداد.

مخالف وزیر پیشنهادی کشور/ پوردهقان: «مومنی» به حوزه معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه کند

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی از وزیر پیشنهادی کشور خواست که در حوزه‌های اجتماعی و در مواجهه با تنش‌ها و ناهنجاری‌ها با استفاده از رویکردهای فرهنگی و اجتماعی برخورد کرده و همچنین به مسائل معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه داشته باشند.

مصطفی پوردهقان در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه شنبه مجلس و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی تشکیل شد و مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول اجرایی کشور منتخب مردم شد. امروز او کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرده است که ما انتقاداتمان را هم به رئیس‌جمهور مطرح کردیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های سردار مومنی گفت: همگان آقای مومنی را به عنوان فردی منظم، مومن، پاکدست و آشنا به برنامه‌های حوزه‌های انتظامی و امنیتی می‌شناسند. منتها با توجه به سابقه ۱۸ ساله فعالیتم در حوزه وزارت کشور لازم است که نکاتی را بیان کنم.

این نماینده مجلس گفت: در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و با سوادی حضور دارند که در دولت‌های مختلف ذبح سیاسی شدند و در گوشه‌ای از وزارتخانه مهم کشور خاک می‌خورند. آنها به واسطه افکار سیاسی‌شان حذف شدند.

پوردهقان، سردار مومنی را فردی معتقد و آگاه به مسائل سیاسی خواند و گفت: آقای مومنی شما قول دادید که با اعتدال و نگاه به تخصص افراد رفتار کنید. در برخی از استان‌ها افراد با نردبان‌های سیاسی منصوب شده و بالا آمدند آن هم به واسطه آنکه در ستاد انتخاباتی شربت دادند و پوستر چسباندند. انتظار می‌رود آقای مومنی از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کرده و افراد غیرمتخصص را کنار بگذارند.

پوردهقان بیان کرد که ما در حوزه‌های اجتماعی بعضا با مسائل تنش‌زا و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌شویم که انتظار می‌رود برای حل آن از ابزارهای انتظامی و امنیتی استفاده نشود و آنها را با نگاه فرهنگی و اجتماعی حل کنید.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید. افرادی که دارای سهم اقتصادی و معیشتی و کارنامه خوبی باشند.

وی در پایان گفت: وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است. نمایندگان مجلس به عنوان همکاران و همیاران مشورتی وزیر کشور در انتخابات و حوزه‌های امنیتی آماده همراهی و همکاری با شما و دولت هستند.

موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی کشور

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشور خبر داد.

عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز سه‌شنبه و در جریان بررسی صلاحیت اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور  گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر پیشنهادی کشور

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشور خبر داد.

 ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور  گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با وزیر پیشنهادی کشور

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور  گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

بررسی صلاحیت اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور

صالحی: وزارت فرهنگ یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای تحکیم وفاق دولت و ملت است

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد، بی تردید یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نوبت صبح روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت‌های خود گفت: ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است و این کانون معنایی مهمترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت چهاردهم را متفاوت از دولت‌های قبل کند.

وی افزود: به نظر می‌آید نظریه دولت وفاق ملی هم در فضای عملی و هم در فضای نظری باید در دو سطح نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت استمرار پیدا کند؛ در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی وجود دارد و کاهش فزاینده و مخاطره آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و از جمله پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی از جمله این دغدغه‌ها است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بی تردیدی یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر و سهیم باشند. 

صالحی عنوان کرد: گرچه در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند هستند اما تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست؛ این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با آنها را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل ۵۰ سال قبل یا حتی ۱۰ سال قبل نیست.  ما در سال ۵۵ از مجموع افراد دارای ۲۰ سال ۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند اما در سال ۹۵ این رقم به ۱۸ درصد رسیده است؛ یعنی امروز حدود ۲۰ درصد از جامعه ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و معنای آن شکل گیری طبقه متوسط فرهنگی است؛ طبقه که روح نقاد و ذهن کنجکاو دارد و سبک زندگی آن با افراد کم سواد و بی‌سواد متفاوت است.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد زنان ایرانی در سال ۵۵ بی‌سواد بودند، اما انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت و سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار اساسی عمیق و ژرف است و در سال ۹۵، ۹۳.۴ درصد زنان باسوادند، در سال ۱۳۴۹ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتم اما در سال ۱۴۰۰، یک و نیم برابر دانشجوی دختر داریم و این یعنی جامعه زنان ایرانی تحول یافته‌اند و ما نمی‌توانیم آنها را نبینیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امروز نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر از مردان تحصیل کرده است؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیره تحصیلات اجتماعی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده است و نمی‌توانیم تحولات را نبینیم. تحول سوم در حوزه مصرف فرهنگی است و نوع و میزان مصرف فرهنگی تحولات قابل توجهی پیدا کرده است؛ در پیمایشی که سال ۱۴۰۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داد نشان داد که ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و ۸۲.۴ درصد جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند. این بدان معناست که مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.

صالحی تاکید کرد: همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که جامعه ایرانی در دو دهه اخیر به ویژه هم از منظر تحصیلات و هم از منظر ترکیب جنسیتی در حضور در میدان‌های تحصیل و عمل و هم در عرصه مصرف محصولات فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است که این تغییرات به معنای آن است که ما در نوع نظام مناسبات دولت و ملت باید به راهکارهای جدید فکر کنیم. به نظر می‌آید با این تغییرات گسترده مفصل ارتباطی دولت و ملت می‌تواند فرهنگ و هنر و رسانه باشد یعنی از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خود را با ایده‌های و راهکارهای تازه اما به سوی مقصد مشترک با ملت برقرار کند.

وی گفت: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت ملت است و اینکه مردم دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکاران با او پیدا کنند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما ملت بزرگ و متمدن ایران اسلامی هستیم که اگر در برابر طوفان‌ها سر خم کردیم دوباره ایستادیم لذا هیچ قدرتی توان مقابله با ایران را ندارد. ایرانیان همواره به عنوان ملتی بزرگ و با فرهنگ و با تجربه‌های عمیق بوده‌اند.

وی اضافه کرد: ایرانیان نقطه اتصال شرق و غرب و انتقال‌دهنده دانش، هنر، داستان و شعر بوده است و نقش بی‌بدیلی در گسترش اسلام و جهان داشته است.

صالحی تاکید کرد: فرهنگ اسلامی با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان گسترش پیدا کرد. هزاران هنرمند با اتکا به مهارت‌های غنی ایرانی – اسلامی و آفرینش‌های هنری پیش رفته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که سینمای ایران بعد از انقلاب درخشش قابل توجهی داشت و به بالندگی بیشتری رسید، اظهار کرد: هنرمندان در تولید پویانمایی و بازی‌های یارانه‌ای ظرفیت قابل توجهی دارند با عنایت الهی چشم به راه گلبانگ ایران خواهیم بود.

نماینده‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن نگفت

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده‌ای به عنوان مخالف برنامه‌های او صحبت نکرد.

مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه نماینده ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت نمی‌کند،  وزیر پیشنهادی به تشریح برنامه ها می پردازد.

بر این اساس با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه های خود پرداخت.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز ضمن قرائت گزارش این کمیسیون درباره عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که کمیسیون فرهنگی موافق صالحی برای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

پیش از این در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز، نماینده‌ای در مخالفت با او سخن نگفته بود.

موافقت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

 احمد راستینه در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون فرهنگی درباره سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

بررسی صلاحیت سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیمایی صراف: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم، گفت: گفتمان این دوره آموزش عالی گفتمان مسئولیت اجتماعی است. (بیشتر بخوانید)

 

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ بهرامی سیف‌آباد: وزیر پیشنهادی علوم مصداق دولت وفاق ملی است

نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی علوم هم دارای جایگاه علمی هست و هم از بدنه وزارت علوم هست و هم یک حقوقدان هست.

محمد بهرامی سیف آباد در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نماد عینی سیاست وفاق ملی انتخاب جناب آقای دکتر سیمایی هست. ایشان دبیر دو دولت با دو رئیس جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت بوده است. عزیزان، من اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت کنم چون از بدنه دانشگاه هستند. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از صدر تا پایین وجود دارد. خیلی از همکاران ما صرفا علمی هستند و بعضی‌ها صرفا اجرایی هستند. این یکی از ضعف‌هایی هست که در مدیریت ما وجود دارد.

وی ادامه داد: این بزرگوار هم دارای جایگاه علمی هست و هم از بدنه وزارت علوم هست و هم یک حقوقدان هست. با توجه به ارتباط قبلی که با هر سه قوه قضاییه داشتند این‌ها را خوب می‌شناسند و یکی از مسائل بسیار مهم ما تعامل این سه تا قوه هست. من امیدوار هستم با شجاعتی که از این بزرگوار سراغ داریم موضوع خیلی از بدبینی‌ها را از محیط دانشگاه خارج کند و دانشگاه محیط امنی برای دانش افزایی نسل آینده کشور باشد.

بهرامی در پایان گفت: انتظار می‌رود وزارت علوم چتری باشد هم بر سر اساتید، هم دانشجویان و هم راه روشنی باشد که ساحت‌های علمی و فناورانه کشور را به دنیای بیرون متصل نماید.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ مرادی: «سیمایی‌صراف» مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی قرار گرفته است

نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، سیمایی صراف را شخصیتی علمی، دلسوز و با انگیزه توصیف کرد و گفت که چهره‌های دانشگاهی برای تصدی وزارت علوم توسط سیمایی صراف استقبال کردند.

 احمد مرادی در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق حسین سیمایی‌ صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تشکیل دولت وفاق ملی از جمله نقاط قوت آقای پزشکیان بود ما بر این عهد هستیم تا به توصیه رهبری برای حداکثر مساعدت به دولت عمل کنیم.

وی با بیان این‌که قوی‌ترین شخصیت‌های اجرایی بدون حمایت و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی موفق نمی‌شوند، ادامه داد: تلاش شده که به کارنامه اجرایی و توانمندی‌های علمی وزرای پیشنهادی توجه شود دستگاه‌های نظارتی هم نظرشان را درباره صلاحیت وزرا اعلام می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی سیمایی صراف را از جمله نقاط قوت پزشکیان برشمرد و گفت: وزارت علوم به فردی دلسوز و با انگیزه و شجاع نیاز دارد که آقای سیمایی صراف این ویژگی‌ها را دارد او دارای برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم بوده که مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های علمی و خدوم و اکثریت نمایندگان قرار گرفته است.

مرادی افزود: سیمایی صراف رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس است که اعتقاد به مبانی انقلاب و رهبری دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق علمی سیمایی صراف اظهار کرد: انتظار می‌رود که با حضور او در وزارت علوم شاهد آینده روشنی در آموزش عالی باشیم.

به گفته وی اعتقاد وزیر پیشنهادی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ همتی سراپرده: برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم کلی است

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم کلی است، سنجش‌پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد.

 عبدالحسین همتی سراپرده در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی به عنوان مخالف با تأکید بر اینکه وزارت علوم یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور است و اگر این وزارتخانه اصلاح شود جاهای دیگر نیز اصلاح خواهند شد، گفت: درباره شخص وزیر پیشنهادی، نقد خاصی نداریم و ایشان شخصیتی محترم، کارآمد و ارزشی است و سوابق علمی خوبی دارند و امیدواریم با حضور ایشان اتفاقات خوبی در وزارت علوم بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، افزود: برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان کلی است و سنجش پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد؛ هم‌چنین در این برنامه یک سری از موارد اعم از عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است.

همتی عنوان کرد: آیین نامه‌های مختلف وزارت علوم اعم از آیین‌نامه ارتقا به شدت مشکل دارد و امیدوارم هرچه زودتر اصلاح شود. معیشت اساتید و مسکن آنها با مشکلاتی مواجه است و نیاز است که حتماً مورد توجه قرار بگیرد. توقع داریم که مانند رشته‌های پزشکی که در دوران تخصص‌شان پولی به آنها داده می‌شود لااقل برای دانشجویان برتر دوره‌های دکترا مبلغی پرداخت شود. همچنین توقع داریم از نیروهای متخصص، متعهد، کارآمد و انقلابی و فراجناحی در دانشگاه‌ها استفاده شود.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ سراج: باید در رای‌مان به اعضای پیشنهادی کابینه دقت کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۱۲ شاخص اعلام شده از سوی رهبر انقلاب برای اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: فرمایش رهبر انقلاب نباید زمین بماند و ما باید در رای‌مان دقت کنیم.

 محمد سراج در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی به عنوان مخالف با تأکید بر اینکه موافقت یا مخالفت با وزیر محترم پیشنهادی در مسیر کمک به رئیس جمهور محترم است و در جهت خدمت به ملت شریف ایران خواهد بود، گفت: باید برای رای و تصمیم خودمان حجت داشته باشیم و برای خدا تصمیم بگیریم و نفع مردم را در نظر بگیریم.

وی عنوان کرد: پس از شهادت شهید رئیسی عزیز رهبری دو مرتبه آنچه که شرط بلاغ بود را فرمودند؛ مرتبه اول در سالروز عید سعید غدیر خم فرمودند که توصیه من به حضرات نامزدهای انتخابات این است که «با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی را به دست بیاورید کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند؛ آن کسی که با انقلاب امام راحل و نظام اسلامی ذره ای زاویه داشته باشد به درد شما نمی‌خورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور او برای شما همکار خوبی نخواهد بود و از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد؛ او خوب مدیریت نخواهد کرد.»؛ مرحله دوم در روز دیدار نمایندگان مجلس با حضور رئیس جمهور منتخب بود.

این نماینده مجلس با اشاره به ۱۲ شاخص اعلام شده از سوی رهبر انقلاب برای اعضای کابینه دولت چهاردهم، تأکید کرد: فرمایش رهبر انقلاب نباید زمین بماند و ما باید در رای مان دقت کنیم.

سراج اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون اجتماعی حضور یافتند و من از ایشان ۸ پرسش مطرح کردم که به آنها پاسخ ندادند و من به همین دلیل با ایشان مخالف هستم؛ «برنامه شما برای کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان و دیپلماسی علمی چیست؟»، «برنامه شما برای اجرای سند آمایش آموزش عالی با تاکید بر تقویت دانشجویان نخبه، عالم، انقلابی، متعهد، متدین و متخصص برای صیانت از آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی چیست؟»، «برنامه شما برای مهارت محور کردن آموزش چیست؟»، «برنامه اجرایی شما در حوزه اقتصاد آموزش، اقتصاد پژوهش و توسعه کارآفرینی و آموزش محور چیست؟»، «راهکار شما برای تکمیل زنجیره‌های کسب علم تا ثروت چیست؟»، «برنامه شما برای تقاضا محور کردن پژوهش‌ها چیست؟»، «برنامه شما برای استقلال عمومی دانشگاه‌ها و درآمدزایی دانشگاه‌ها چیست؟» و «برنامه شما برای ترویج فرهنگ حسنه ازدواج دانشجویی و توسعه سرهای دانشجویی برای دانشجویان متاهل چیست؟» از پرسش‌هایی بود که من از وزیر پیشنهادی علوم پرسیدم اما ایشان پاسخی برای آنها نداشتند.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ موحد: وزیر پیشنهادی علوم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر علوم پیشنهادی از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است؛ تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از این موارد است.

 حجت الاسلام سید محمد موحد در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزارت علوم و تحقیقات یکی از ارکان اساسی و مهم حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به عهده دارد، در راستای جلوگیری از اتکای کشور به درآمدهای نفتی و خام فروشی که بارها و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است وزارت علوم به عنوان یک رکن  مطرح است و مهمترین عنصر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: مضافاً در این شرایط خاص، جامعه جوان دانشگاهی و دانشجو به گونه‌ای است که علاوه بر اینکه فرصت و سرمایه بسیار ارزشمندی برای کشور تلقی می‌شود به همان نسبت نیز می‌تواند منشأ تهدید باشد. بر این اساس همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است.

موحد گفت: ما امروز برنامه‌های وزیر علوم پیشنهادی را مشاهده می‌کنیم؛ این فرد از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است. تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی و  سوابق اجرایی از این موارد است.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ خاتمی: وزیر پیشنهادی علوم در مسائل جناحی غرق نشد

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی گفت: داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم برای «سیمایی‌صراف» اثبات شده است.

 سید مسعود خاتمی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه وزیر پیشنهادی علوم با محوریت مسئولیت اجتماعی نظام آموزشی تحقیقاتی و فناوری بوده است. عمده نگاه ایشان فرایند اثرگذار ساختن دانشگاه در حیات و مناسبات پیچیده جامعه را نشان می‌دهد. دکتر سیمایی صراف خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوقدان شایسته است که به مسائل حقوقی حوزه اشراف کامل دارد. با تجربه مدیریتی و اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شناخت حاصل از تعاملات چیرگی لازم را برای حل مشکلات این مجموعه دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن وزیر پیشنهادی تجربه موفق دبیری هیأت دولت دوازدهم و سیزدهم را در کارنامه خود دارند. جایگاهی که به اقتضای وظایف ذاتی آن کانون شناخت و درگیر شدن با مسائل کلان کشور است.

نماینده مردم گلپایگان ادامه داد: دکتر سیمایی با اشراف علمی به مسائل حقوقی و حضور در حوزه می‌تواند سیاست‌گذاری توانا برای حل مشکلات این حوزه باشد. ایشان دانش‌آموخته‌ای توانا در حوزه علوم انسانی است. کارنامه تحصیل او در دانشگاه‌های تراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم در سطح بالای آن موجب می‌شود که ایشان مسائل و مشکلات دانشگاه و حوزه را و نحوه ارتباط و هم افزایی این دو کانون علمی را خوب بداند که تجربه کرده است. توجه دارید که ۵۰ درصد دانشجویان کشور در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند و به عبارتی نیمی از مراکز علمی و دانشگاهی در این مجموعه است.

خاتمی یادآور شد: فراموش نکنیم که یکی از غفلت‌ها در حوزه مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی حوزه نقش موثری داشته باشد که خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر موجود است. و اما در مورد شرایط عمومی و شخصی، ایشان اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات نموده است. در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی ایشان محرز است. داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم برای ایشان اثبات شده است.

وی در پایان یادآور شد: امید به آینده و نگاه مثبت به افق آینده در برنامه‌های ارائه شده ایشان مشاهده می‌شود. شایستگی علمی ایشان برای سکانداری این حوزه، درجه علمی و داشتن بیش از ۵۰ آثار کتاب و مقاله از امتیازات ایشان به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲ است. در پایان از همکاران محترم می‌خواهم که با رای قاطع به این استاد متعهد شاهد شکوفایی حوزه علوم باشیم و این نکته را هم خدمت این عزیز یادآوری بکنم که برای بسیاری از نمایندگان بحث دانشگاه پیام نور از دغدغه‌ها شده و شما در برنامه‌ خود قول دادید که ان‌شاءالله این قضیه را هم رسیدگی کنید.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ عباسی: «سیمایی‌صراف» برنامه عملیاتی برای اجرای برنامه هفتم ارائه نکرده است

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر پیشنهادی علوم در برنامه‌های خود اشارات مکرری به برنامه هفتم داشته منتها برنامه عملیاتی برای آن ارائه نکرده است، گویی این‌که اولویت مشخصی ندارد.

علیرضا عباسی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف حسین سیمایی‌ صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته منتها اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد؛ ایشان چند مورد را مشخصا اعلام کنند که چگونه می‌خواهند آنها را عملیاتی کنند؟

وی با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی برای اصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی گفت: در برنامه چندین مرتبه به اصلاح این آیین‌نامه اشاره داشتیم سوال این است که چه ارتباطی بین آن و اصلاح ارتقاء اعضای هیات علمی در شورای انقلاب فرهنگی است آیا قرار است موازی‌کاری صورت گیرد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که منظور از موازی‌کاری در نظام آموزش عالی و رفع هم پوشانی در برنامه پیشنهادی وزیر علوم چیست؟ اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم برنامه‌ای برای کاهش موازی‌کاری پژوهشی در وزارت علوم و دانشکده کشاورزی ارائه نکرده است همچنین اشاره‌ای به چگونگی افزایش آموزش‌های مهارتی طبق برنامه هفتم توسعه نداشتند. موضوع دیگر تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی است که از وظایف وزارت علوم است و در برنامه وزیر پیشنهادی توضیحی درباره آن داده نشده است.

عباسی با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی به ۳۲۰ هزار نفر گفت: اکنون تعداد دانشجویان خارجی ۱۳۰ هزار نفر است، شما چگونه می‌خواهید این تعداد را افزایش دهید. علاوه بر آن ایران با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را دارد که قرار است به رتبه ۱۴ برسد. برای این هدف احتیاج به ۹۰ هزار مقاله و اثر علمی است. برنامه شما در این باره چیست؟

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت علمی دانشگاه‌ها در دهه ۹۰ گفت: در دهه ۹۰ سیاست‌کاری و حاشیه‌سازی‌ها به کارکرد ویژه دانشگاه‌ها یعنی ارتقاء علمی و پیشرفت کشور لطمه زیادی زد دلیلش هم حضور افرادی بود که سیاسی‌کاری کردند و در وزارت علوم و ریاست دانشگاه‌ها مسئول بودند. شما چگونه می‌خواهید این وضعیت را مدیریت کنید تا دوباره به آن شرایط برنگردید؟

عباسی بیان کرد: افرادی که تهمت تقلب را در انتخابات ۸۸ به نظام زده و از کار خود پیشمان نیستند، صلاحیت ریاست دانشگاه‌ها و پست‌های کلیدی را ندارند؛ مراقب باشید که دچار چنین مشکلاتی نشوید.

وی با اشاره به سوابق مدیریتی و علمی سیمایی صراف اظهار کرد: وزیر علوم باید سلسله مراتب اداری را در مجموعه خود طی کرده و دارای سوابق درخشان مدیریتی باشد و حداقل به عنوان یک رئیس دانشگاه به تجربه موفقی رسیده باشد اما شما حتی ریاست گروه و دانشکده و دانشگاه را نداشتید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: کسی که قرار است در وزارت علوم منصوب شود باید موضع‌گیری‌های مناسبی داشته باشد، ما موضع‌گیری از شما درباره فتنه ۸۸، محور مقاومت و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ندیدیم اما در برخی موارد موضع‌گیری‌هایی داشتید که مناسب نبود از جمله آن درباره عزاداری دختران بی‌حجاب در کرج است که مسئولان امنیتی ورود کردند. شما در این باره بیان داشتید که در روز عاشورا نیاز به امر معروف نیست.

وی در پایان گفت: نگرانیم وقتی شما به عنوان نفر اول وزارت علوم در مسند این وزارتخانه تکیه زدید، منویات افراد پشت پرده را اجرایی کنید. به ما این اطمینان را بدهید که شما تصمیم‌گیر هستید و به دهه ۹۰ بر نمی‌گردید.

موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری موافقت کرد.

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گزارش موافقت این کمیسیون را با برنامه های وزیر پیشنهادی قرائت کرد.

 بررسی برنامه و صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

اتابک: برنامه‌های من مطابق با اسناد بالادستی تنظیم شده است

وزیر پیشنهادی صمت گفت: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.

 

سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در ارائه برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.

اتابک تاکید کرد: هدف گذاری ما برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اسناد و چشم انداز پیش روی، کسب جایگاه اول صنعتی است که به راحتی قابل دسترس نیست. در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری را می‌برد. توسعه اقتصادی باید با ورود به تکنولوژی های جدید و ورود به عصر صنایع جدید برنامه‌ریزی شود. پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: لازم است مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی دنبال شود. چالش‌های پیش رو را به صورت اختصار خدمتتان عرض می‌کنم. چالش های عمده ای در عمومیت حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. پایین بودن سهم بهره‌وری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور از این موارد است. مستحضر هستید که الان مدتی است که میزان استهلاکمان از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است. مشکلات تامین پایدار، مشکلات ساختار نظام سیاست گذاری و بی‌ثباتی مقررات در محیط کسب و کار، غیرقابل پیش بودن متغیرهای اقتصادی و عدم اجرای صحیح قانون در بخش‌های مختلف باعث شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت چابکی لازم را نداشته باشد و نیاز به چالاک سازی بیشتر دارد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت، سیاست‌های پولی و مالی و ارزی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده است که این مشکلات با همدلی و هماهنگی ان‌شاءالله قابل حل خواهد بود. رقابت پذیری تولید، عدم اجرای صحیح قانون در برخی از واگذاری‌هایی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شده است یعنی واحدهای تولیدی با مقیاس کوچک که آن‌ها را غیر اقتصادی می‌کند و کمبود منابع در این بخش وجود دارد. بخش معدن بخشی است که می‌تواند اهداف برنامه هفتم را برآورده کند. محرومیت زدایی را از کشور دور کند و محرومیت در مرزها را به صورت گسترده برطرف کند. به شرط آنکه دولت تعهدات خودش را در رابطه با اکتشاف انجام بدهد و معدنکاران کشور بتوانند از این اسناد و مدارک برای اکتشاف و استخراج استفاده کنند.

اتابک تصریح کرد: در دسترس نبودن اطلاعات فعالان این حوزه را زمین گیر کرده‌ است. ما در بسیاری از معادنی که داریم با بخش‌های مختلفی از خود دولت درگیر هستیم. امیدوارم این‌ها را بتوانیم سریع‌تر حل کنیم. چرا که اینگونه جذابیت اقتصادی در معدن کم می‌شود. همچنین دسترسی به ابزار تولید، عدم امکان نظارت دقیق بر فعالیت‌ها و تولید فروش محصولات با ارزش افزوده پایین و معدن کارانی که کار می‌کنند اما ارزش افزوده آنان پایین آمده است از جمله چالش های بخش معدن است‌.

 اتابک در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه صادرات یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بخش معدن خواهد بود، پشتیبانی‌ از نوآوری و ارتقای بهره‌برداری از نهادهای تولید، پشتیبانی از ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه، توسعه صنایع دریا محور را از سرفصل‌های برنامه‌های خود عنوان کرد.

وی با اشاره به هدفگذاری‌های این وزارتخانه برای اشتغال‌زایی گفت: هدف‌گذاری اشتغال‌زایی برای وزارت صمت شامل پشتیبانی و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک است؛ افزایش رشد اقتصادی در بنگاه‌های بزرگ و اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ در همین راستا ما باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه و مشارکت مردمی را که برای جهش تولید پیش بینی شده هست در این بنگاه‌ها پیاده‌سازی کنیم؛ برای این کار برنامه کاملی داریم اما متولیان آموزش نیز در این رابطه باید همراه باشند تا این مهم عملیاتی شود.

وزیر پیشنهادی صمت توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری از طریق افزایش صادرات غیر نفتی را از جمله برنامه‌های خود در زمینه مدیریت بهینه واردات عنوان و اظهار کرد: درباره شهرک‌های صنعتی برنامه وزارت صمت برای تامین مالی و تخصصی کردن شهرک‌ها و همکاری و پیگیری با سایر دستگاه‌ها جهت تسریع تامین زیرساخت آنها خواهد بود.

اتابک تاکید کرد: در جهان امروز تنها چیزی که تغییر نمی‌کند خود تغییر است لذا برنامه‌ریزی همواره و ناچاراً بسته به شرایط باید به روز رسانی شود. نظام جمهوری اسلامی در طول عمر ۴۶ ساله عمر پربرکت خود دستاوردهای درخشانی داشته است و با وجود همه دشمنی‌ها، کارشکنی‌ها و شرارت‌ها، ملت بزرگ و غیور ایران در طی این سال‌ها توانسته به پیشرفت و توانمندسازی بخش‌های مختلف تولید اقتصادی اعم از صنعت معدن و تجارت و سایر بخش‌ها دست‌ یابد، لازمه تداوم پیشرفت در گام دوم انقلاب مدیریت بهینه منابع است؛ شناسایی فرصت‌ها و عملکرد هوشمندانه برای تحلیل‌ها مبتنی بر توان داخل به ویژه در صنایع ما را به طرف اهداف عالی نظام سوق خواهد داد.

وی اظهار کرد: یکی از نمایندگان مجلس که به عنوان مخالف اظهار نظر کرد مطالبی درباره حوزه خودرو مطرح کرد که در پاسخ باید بگویم که واردات خودرو از طرف نمایندگان محترم به صورت قانون ابلاغ شده است و به اعتقاد من ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آن‌ها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم و این موضوع نیز قانون است و ان‌شاءالله با واردات موضوع رقابتی شدن را پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی شدن سوق پیدا کند. همچنین نماینده دیگری درباره سیاستگذاری‌ها و عدم اشراف من به این موضوعات مطلبی را بیان کرد؛ من با صراحت می‌گویم با استراتژی صنایع مختلف را ساختم؛ همچنین اشاره شد که من در هلدینگ‌ها بودم؛ این هلدینگ‌ها را خود من ایجاد کرده بودم و به لطف خدا نیز هلدینگ‌های موفقی بوده است و من ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل در آنها فعالیت کردم.

وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: من در وزارت صمت نبودم اما به تمام قسمت‌های وزارت صمت مراجعه داشتم و پیچ و خم تمام قسمت‌ها را می‌دانم و می‌دانم که تولید کنندگان در این وزارتخانه بابت چه مشکلاتی کارشان انجام نشده است. امیدوارم برگرداندن اعتبار و ارتقای شخصیت معدن و معدن کاری را بتوانم فراهم کنم. من خود را فرزند ملت ایران، سرباز ولایت، پایبند و متعهد به ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقید به اجرای برنامه‌ها و اسناد کلان، سیاست‌های کلی نظام و قوانین کشور می‌دانم.

آغاز هفتمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

چهارمین روز و هفتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان آغاز شد.

 جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی کابینه چهارهم تشکیل شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفت؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.

روند بررسی صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ناتمام ماند، نمایندگان موافق و مخالف به بیان دلایل خود پرداختند و دفاعیات وزیر پیشنهادی به جلسه امروز موکول شد.

علاوه بر ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت، نمایندگان مجلس امروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی مانده طبق حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها را در دستور کار دارند.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

گزارش سومین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

گزارش دومین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

گزارش اولین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ت
    0

    چگونه وزرای پیشنهادی اینقدر سریع برنامه دادن.خیلی حرفه.اینقدر چک و فرز.شماکه اینقدر سریع بودین، چرا مملکت اینقدر عقب افتاده.

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      0

      امان از اینجماعت....

    • ناشناس
      0

      همه این حرفها تکراری است زدن حرفهای تکراری که نه زمان می خواد نه فکر فقط وقت داشته باشی از روش کپی کنی

    • ناشناس
      0

      اینقدر بهم باج میدن تا شنبه کمیسیون نفت و انرژی و همه مخالف وزیر نفت بودن چی شد الان همه موافقند چی شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کسی که بازنشست شده و پوششی زنگنه است

  • ناشناس
    1

    خداقوت بده
    مجلسی که با حدااقل رای مردم تشکیل شده
    آیا اصلا صلاحیت داره
    وزرای ریس جمهوری را که خودشان هم بهش رای نداده اند رو بررسی کنه
    یه جای کار می لنگه کلا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      چون خودشون رئیس جمهور رو قبول ندارن مو رو از ماست میکشند بیرون (البته ظرف ماست رو معلق میکنند بماند) نمیگذارن این کابینه مفت ومجانی سر کار بیاد(نه مثل خودشون) پس این اختلاف دیدگاهها خیلی خوبه (تا الان اگه خوب نبوده ازاین به بعد ،، ایشاالله)

  • ناشناس
    0

    این فرصت سوزیها و وقت گذرانی ها برای چیست ؟؟ 6 ماه است که کشور بدون رییس جمهور و وزرای بلاتکلیف که معلوم نیست چگونه کشور اداره می شود " به هر کسی و اداره ای نامه ای بنویسی و درخواستی داشته باشی نمی توانند پاسخ بدهند و یا اصلا پاسخ نمی دهند بطور مثال بانکها تلفن را بر نمی دارند حتی رییس بانک آخر چه به روز این آمده مملکت که نمایندگانش البته بعضی با خیال راحت به هر کسی که دوست دارند تهمت می زنند ان یکی که در وزارت قبلیش ضعیف بوده حالا وزیری قوی به حساب می آید ان کسی که تجربه مدیریتی قوی داشته چون با ما نیست باید اورا مانند دستمال...... ابرویش را ببریم کمی بفکر مردم و معیشت مردم باشید در جایی نان را 25 درصد گران می کنند و حقوق یک کارمند و کارگر و بازنشسته را 20 درصد اضافه کرده اند 6 ماه از سال گذشته هنوز حقوق بازنشسته را نمی توانند بدهند اخر ماجرا چیست 2 ماه از انتخابات ریاست جمهوری گذشته هیچ چیزی سر جایش نیست آخر کاری می کنید که همین رییس ممهور عاقل و بالغ بگوید بیاید خودتان این مملکت را اداره کنید کشور خودش دارد می چرخد در مجلس هنوز بدنبال چه هستند کار و وظیفه آقای جلیلی در مجلس چیست مگر ایشان کار و زندگی ندارد چرا باید آقای ثابتی مثل یک بچه 5پنج ساله برود پیش آقای جلیلی و با او مشورت کند


  • ناشناس
    0

    بزشکیان مجلس دولت رئیس جمهور استاندار فرماندار بخشدار و.... کیلو چند

  • ناشناس
    0

    فاقد اهمیت

  • ناشناس
    0

    این وزیران بی کفایت انتخاب شده، مشکلات زندگی مردم رو در بخش اقتصاد و مسکن و خودرو و معیشت وغیره هیچ کدوم حل نمیکنن ... اگه کاری کردن میبینیم و تعریف میکنیم ...

  • ناشناس
    0

    این وزیران میخوان مشکلات اقتصادی کشور رو حل کنن ؟ همشون برای بخور بخور اومدن همین و بس ...مثل نماینده های دروغگو ...

  • ناشناس
    0

    بست و مقام و شهادت و رتبه و سواد و علم درایران هیچ هیچ ارزشی ندارد فقط بول و تروت. بر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد