کدام وزیر پزشکیان هفته گذشته بیشترین محتوا در شبکه‌های اجتماعی را داشت؟

عباس عراقچی از مهم‌ترین چهره‌های همراه ظریف در مذاکرات هسته‌ای بود. همچنین در مذاکرات احیای برجام در روزهای پایانی دولت حسن روحانی چهرۀ اصلی بود. به همین دلیل حضور او در لیست وزرای پیشنهادی بیشترین بازتاب و محتوا را داشت.

کدام وزیر پزشکیان هفته گذشته بیشترین محتوا در شبکه‌های اجتماعی را داشت؟

پایان هیاهوهای انتخابات ریاست جمهوری، همراه می‌شود با آغاز گمانه‌زنی‌ها از وزرای دولت. این دوره از انتخابات نیز به همین شکل پیش رفت. از اولین روز پیروزی مسعود پزشکیان هشتگ #مجاهدین_شنبه زده شد. این هشتگ اشاره به زمان پیروزی انقلاب مشروطه در روز جمعه دارد که فردایِ آن، افرادی که هیچ تلاشی در انقلاب نداشتند شروع به سهم‌خواهی کردند. کاربران توییتری از فردای پیروزی پزشکیان نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. واکنشی که تا چند هفته بعد و پس از اعلام لیست کابینه هم ادامه داشت.

پس از اعلام عمومی لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس، نظرات مثبت و منفی نسبت به کابینه گفته شد. در روز شنبه ۲۷ مرداد جلسات رای اعتماد آغاز شد و تا پایان هفته یعنی ۳۱ مرداد ادامه داشت. در نهایت مجلس به تمامی وزرای پیشنهادی رای اعتماد داد. مثل هر دوره، این رای اعتماد نیز بدون حاشیه نبود.

Frame-7

بررسی میزان محتوای مرتبط با هر وزیر پیشنهادی در شبکه‌های اجتماعی

در این تحلیل لایف‌وب، ۳ بستر خارجی، ۵ بستر داخلی و خبرگزاری‌ها را بررسی کرده است. عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سه نفری بودند که بیشترین محتوا را داشتند.

بیش از ده سال است که موضوعات مرتبط با برجام مثل خروج ترامپ از آن، کاهش فعالیت‌های هسته‌ای و تعطیلی راکتورها همیشه محل بحث و اختلاف‌نطر سیاسی بوده است. این موضوع در جلسات رای اعتماد نیز ادامه داشت.

عباس عراقچی از مهم‌ترین چهره‌های همراه ظریف در مذاکرات هسته‌ای بود. همچنین در مذاکرات احیای برجام در روزهای پایانی دولت حسن روحانی چهرۀ اصلی بود. به همین دلیل حضور او در لیست وزرای پیشنهادی بیشترین بازتاب و محتوا را داشت.

در این محتوای بالا امیرحسین ثابتی نقش پررنگی داشت. او مجری سابق شبکه افق و نماینده فعلی مجلس است که از نفرات اصلی کمپین‌ انتخاباتی جلیلی بود. نطق او در مجلس در مخالفت با عراقچی و حمایت تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه در ایکس از عراقچی باعث شد تا با ۷۰ هزار محتوا، ‌موردتوجه‌ترین وزیر معرفی‌شده به مجلس باشد.

عباس عراقچی تنها وزیری است که محتوای مرتبط با او در ایکس بیشتر از سایر بسترها بود. این موضوع نشان می‌دهد که بیشترین حاشیه و توجه بخش سیاسی فضای آنلاین به او بوده است.

محتوای مرتبط با عراقچی در ایکس نزدیک به ۲۸ هزار محتوا بود. این عدد اختلاف زیادی با نفر بعدی دارد. دومین وزیری که بیشترین میزان محتوا را در توییتر داشت محمدرضا ظفرقندی بود با کمتر از ۱۱ هزار محتوا.

محمدرضا ظفرقندی در رتبه دوم با ۶۰ هزار محتوا قرار دارد. حمایت او از میرحسین موسوی و اعتراضات جامعه پزشکی در سال ۱۴۰۱ باعث شد تا نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس و کاربران انقلابی توییتر علیه او موضع بگیرند. انتقاد کاربران و رسانه‌های اصولگرا از مواضع او و حمایت کاربران و رسانه‌های اصلاح‌طلب از ظفرقندی باعث شد تا دوگانگی پیرامون او شکل بگیرد و پس از عراقچی بیشترین میزان محتوا را داشته باشد.

وزیر سوم در این لیست فرزانه صادق مالواجرد است که مجموعا ۴۹ هزار محتوا داشت. خانم وزیر به دلیل زن بودن بیشتر در رسانه‌هایی مانند تلگرام و روبیکا مورد توجه قرار گرفت تا ایکس و ایتا. او دومین وزیر زن تاریخ ایران شد که در وزارت راه و شهرسازی فعالیت خود را آغاز می‌کند. حضور وزیر زن در کابینه، به ویژه در وزرات‌خانه‌ای که اجرایی و عملیاتی محسوب می‌شود از نکات مورد توجه کاربران بود. همچنین کنار  گذاشتن او از معاونت وزارت‌خانه در مرداد سال گذشته توسط مهرداد بذرپاش نیز موضوع پرتکراری بود.

2

محتوای سیاسی در کدام پلتفرم‌ها بیشتر است؟

پس از بررسی وزرای پیشنهادی به سراغ بسترهایی می‌رویم که بیشترین میزان انتشار محتوا را داشتند. به طور کلی توییتر (ایکس فعلی) به عنوان منبع اصلیِ محتوای سیاسی شناخته می‌شود. در موضوعاتی که تبدیل به موضوعات خیلی داغِ سیاسی نمی‌شوند یا حاشیه چندانی ندارند، توییتر کمتر از سایر بسترها درگیر می‌شود.

از مجموع ۵۰۰ هزار محتوای مرتبط با جلسات رای اعتماد، ۳۸% آن در کانال‌های تلگرامی منتشر شده است. این میزان تقریبا برابر با مجموع ۵ بستر بررسی‌شده داخلی یعنی ایتا، روبیکا، بله، ویراستی و روبینو است که ۴۰% از محتواست.

نکتۀ مهم بعدی فعالیت کمِ کاربران توییتری در موضوع سیاسی است. با ۱۲% از مجموع محتوا برابر با روبیکا و کمتر از ایتا با ۲۴% است. همان‌طور که گفته شد، محتوای کم توییتری نشان می‌دهد که این دوره از جلسات رای اعتماد چندان موضوع داغ و ترندی نبود.

کانال‌های تلگرامی، ایتا، روبیکا و توییتر به همراه خبرگزاری‌ها مجموعا جریان اصلی اخبار سیاسی در کشور را می‌سازند. در موضوعی مانند جلسات رای اعتماد مجلس، مجموعا ۹۵% از مجموع محتوا بودند.

منبع: لایف وب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    یکی از مهمترین عللی که شرکت کنندگان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به آقای دکتر مسعود پزشکیان رأی دادند حضور آقای دکتر سیدمحمدجواد ظریف در کنار آقای دکتر پزشکیان و بحث احیای برجام بود. چونکه بدون احیای برجام امکان کاهش چشمگیر نرخ ارز و کاهش تورم بهای کالاها و خدمات و امکان بدون تزاحم و محدودیت مراودات تجاری بین المللی و همچنین افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ایران وجود نخواهد داشت!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد