خبرفوری بررسی می‌کند

هدف اصلی دولت پزشکیان چیست؟/ نه همتی و نه طیب نیا؛ عراقچی قهرمان اصلی دولت جدید است

می توان گفت که فرمانده اقتصادی تیم پزشکیان نه عبدالناصر همتی یا علی طیب نیا بلکه "عباس عراقچی" است. ماموریت اصلی وزیر امور خارجه اعتمادسازی خارجی است.

هدف اصلی دولت پزشکیان چیست؟/ نه همتی و نه طیب نیا؛ عراقچی قهرمان اصلی دولت جدید است

به گزارش خبر فوری، حالا که دولت چهاردهم شروع به کار کرده بیشتر مشخص شده که ایده مرکزی اش چیست و به دنبال چه هدفی است؟ دولت مسعود پزشکیان با کسری شدید بودجه مواجه است. رئیس جمهور بارها در سخنرانی ها و مصاحبه هایش گفته که "دولت پول ندارد" و اسب زین شده ای که برخی مدعی اند به دولت چهاردهم واگذار شده "خوب است اما پول ندارد."

این مساله باعث شده همّ و غم دولت جدید افزایش درآمد دولت و جبران کسری بودجه از طریق جذب سرمایه باشد. اگرچه نام دولت چهاردهم "وفاق ملی" است اما باید اعتراف کرد که ایده مرکزی این دولت "جذب سرمایه خارجی" است.

پزشکیان معتقد است دولت جدید تنها و تنها از طریق تغییر جدی سیاست خارجی، بهبود روابط با غرب، از سرگیری مذاکرات با آمریکا و به خصوص بهبود روابط با همسایگان، می تواند سرمایه خارجی جذب کند تا از این طریق، کسری بودجه را جبران کند. در این میان، بهبود روابط با همسایگان مهم تر است. این مطلبی است که پزشکیان روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نیز بر آن تاکید کرد. او اعلام کرد که مهم ترین سیاستش در صورت پیروزی و تشکیل دولت، بهبود روابط با همسایگان است.

ایده بهبود روابط با همسایگان با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق بهبود روابط با کشورهای غربی و به خصوص از سرگیری مذاکرات هسته ای با آمریکا یا آغاز مذاکراتی جدید حاصل می شود. علت اصلی عدم سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران "بی اعتمادی" است. بعد از انعقاد برجام، شرکت های خارجی زیادی وارد ایران شدند تا سرمایه گذاری کنند اما با خروج آمریکای ترامپ از توافق هسته ای و آغاز کمپین "فشار حداکثری" همه این شرکت ها ایران را ترک کردند.

تحریم شدید بانکی ایران مهم ترین مشکلی بود که برای این شرکت ها به وجود آمده بود. انتقال پول ناممکن بود و همین مساله باعث شد حتی بعضی شرکت های دارویی نیز با وجود معافیت تحریمی از جانب واشنگتن، حاضر به فروش کالا به ایران نباشند.

بنابراین، بازگشت "امنیت اقتصادی" برای جذب سرمایه گذاری خارجی مهم ترین هدف دولت پزشکیان خواهد بود. رئیس جمهور معتقد است که راه حل بحران اقتصادی ایران "دیپلماتیک" است. این مساله ای است که پزشکیان در سخنرانی ها و مناظرات انتخاباتی نیز بر آن تاکید داشت. او در پاسخ به تمام پرسش های اقتصادی اعم از نحوه مدیریت بحران بورس، کاهش تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، کاهش سرمایه گذاری و ... از بهبود سیاست خارجی و جذب سرمایه خارجی سخن می گفت.

در نتیجه، می توان گفت که فرمانده اقتصادی تیم پزشکیان نه عبدالناصر همتی یا علی طیب نیا بلکه "عباس عراقچی" است. ماموریت اصلی وزیر امور خارجه اعتمادسازی خارجی است. تیم اقتصادی دولت با فرض جذب سرمایه خارجی شکل گرفته است. علی طیب نیا وزیری است که بعد از برداشته شدن تحریم ها و جذب سرمایه توانست تورم را تک رقمی کند و بعد از بازگشت تحریم ها دیگر در دولت حضور نداشت. بنابراین، ابتدا باید تیم دیپلماتیک پزشکیان شرایط را برای سرمایه گذاری فراهم کنند تا بعدا تیم طیب نیا و همتی شروع به سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور کنند.

سیاست عراقچی؛ جمع ظریف و امیرعبداللهیان

البته باید در نظر داشت که سیاست عراقچی در پیش برد هدف دولت چهاردهم و مسعود پزشکیان شباهت زیادی به سیاست ظریف در زمان دولت روحانی ندارد. هدف اصلی روحانی - ظریف رفع تحریم ها از طریق حل بحران هسته ای و لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بود. روحانی - ظریف سپس تلاش داشتند از طریق شرکت های صنعتی و نفتی غالبا اروپایی سرمایه خارجی جذب کنند. به نظر می رسد هدف عراقچی جاه طلبی کمتری داشته و محافظه کارانه تر است. او به جای ابرشرکت های اروپا روی شرکت های کوچک منطقه ای تمرکز کرده و تلاش دارد سرمایه خارجی کمتر اما پایدارتری جذب کند.

از این‌ جهت، تیم دیپلماتیک دولت جدید اعتنایی هم به تیم دیپلماتیک دولت سیزدهم دارد. تیم شهید امیرعبداللهیان تلاش داشت به جای بهبود روابط با اروپا و آمریکا با همسایگان قدیمی مانند بحرین و عربستان و کویت و حتی مصر آشتی کند. او تا حدی در این مسیر توفیق هم داشت اما جنگ غزه و شدت گرفتن مجدد بحران هسته ای باعث شد تلاش های دولت سیزدهم به سرانجام نرسد.

دولت چهاردهم تلاش دارد با ارجاع به دولت سیزدهم و بهبود اقداماتش سیاست جدید خود را شکل دهد. اما تیم عراقچی می داند که بهبود رابطه با همسایگان منوط بر بهبود حداقلی رابطه با غرب و آغاز مذاکرات با آمریکا و اروپا است.

عراقچی حالا دستکم ۴ سال وقت دارد تا فرمان دیپلماسی ایران را به سمت خروج از تونل تاریک انزوا بچرخاند. اگر او در تعامل با نهادهای مختلف حاکمیتی موفق به این کار شود، بهترین گزینه برای ریاست جمهوری در دولت بعد از پزشکیان خواهد بود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • ناشناس
    3

    بابا قهرمان ببینیم چه میکنی

  • چای دبش باغ ازگل
    1

    عراقچی بدون همکاری ظریف کاری پیش نمی برد!!!

  • ناشناس
    2

    خب آقای دکتر پزشکیان درست می‌گویند باقهرکردن مرگ گفتن که کشور به فنارفته

  • ناشناس
    4

    اين دولت هم هيچ كاري ازشون برنمي ايد فقط مردم را سركار گذاشتند سياست در كشور يكي است دولت ها كاره اي نيستند هيچ موقع روابط ما با غرب وامريكا درست نمي شه چون پل هاي پشت سر را خراب كردند با روي كار امدن ترامپ وضعيت اسفناك تر از الان خواهد شد كساني كه تو اين وسط قرباني هستند فقط طبقه محروم وضعيف جامعه بخصوص كارگران وبازنشستگان خواهند بود كه بايد خودشان را براي روزهاي سخت تر اماده كنند چون تورم وگراني بيداد خواهد كرد وملت زير فقر له خواهند شد حقوق هاي ناچيز جوابگوي هزينه هاي سرسام اور نخواهد شد

  • ناشناس
    8

    خدائيش كدوم عقل سالمي ميپذيره كه همتي و طيب نيا با اون سابقه قهوه ايي در دولت روحاني بخوان ناجي اقتصاد ايران باشند
    همتي كه تا الان هنوز فكر ميكنه رئيس بانك مركزيه و از وام هاي بانكي ها به خودشون دفاع ميكنه
    الان دوران طلايي دلال ها شروع ميشه فقط صبر كنيد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هم وطن عزیز،وام هایی که دستگاه‌های دیکر می گیرند چندین برابر کارمندان بانک است،ولی بانک ها همه چیزشون شفاف و در ویترین است ولی دستگاه‌های دیگر نه،برو شرکت نفت،فولاد مخابرات،قضات،دانشگاه ها و غیره را نگاه بکن که چندین برابر کارمندان بانک وام می گیرند،تازه آن مبلغی که به عنوان وام کارمندان بانک اعلام شده،جمع مبالغی است که در طول ۷۰ سال‌گذشته پرداخت شده نه در یکسال،ای کاش کمی وجدان و انصاف هم در این کشور پیدا میشد،بانک ها یک ریال وام غیر قانونی نمی توانند پرداخت کنند.

  • ناشناس
    4

    مگر ما آدمها نمی‌دانیم اداره مملکت بدون پول و روابط حسنه اداره نمی‌شود چرا ناظم نظم نوین جهانی کشور مارا تحریم کردند؟ به چه قیمتی باید روی حرف ۵۰ سال پیش بایستیم و لجاجت بخرج بدهیم ؟ چندین نسل بخاطر این همه اشتباهات نابود شدند نابودی فقط مرگ نیست بلبشویی اجتماعی کوچ جوانان به ناکجا آباد ها نبود امنیت اقتصادی ناامید شدن مردم ازاین همه بی کفایتی ها اینها در جامعه کنونی یعنی نابودی ؟ عقلانیت و فهم و شعور و دانش و علم حکم می‌کند برای برون رفت از این همه مشکلات و تعالی مملکت اطاق فکر سالمی ابتدا در این مملکت درست شود و در مورد آن همه چراها راهکار های درست و صحیح پیاده شود و این مهم انجام نمی‌شود مگر آنکه درآن اطاق فکر همه عاشق مملکت ووطن باشند عشق به وطن تعصب ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد اندیشه و فکر و تصمیم به بیراهه رود فکر های مسموم را از ارکان نظام باید دور کرد در جهان کنونی فکر و اندیشه سالم حرف اول و آخر را می‌زند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این اتاق فکر وجود دارد البته نه برای دستیابی به منافع عمومی و ملی بلکه برای دستیابی به منافع برای حاکمان قدرت!

    • ناشناس
      0

      پیشرفت را به ساخت موبایل می‌آورند نه اصول اخلاق گند کسب درآمد از قرص اینجا بیاورید ادارات اجتماعی آت برعکس بیست ساله اصول انگ زنی کفره که می گی و نتیجه اش می بینیم مثل تگزاس افزایش خشونت خانوادگی که قبلاً نبود .همان به اسم پیشرفت اتفاقا کلی باغات را آسفالت کردید و گرسنگی آمده ...والا دیشب شهادت پیامبر کل آمریکا و اسراییل به این قلدری و قتل عام حکام به اسم نظم که میگی تظاهرات کردند.
      اتفاقا خوارزمی دانشمند اسلام علم برنامه نویسی الگوریتم ابداع کرد و غرب از بعد اسلام علم را تقلید کرد .اما بدون سرنخ های که خدا می دهد علم به انحراف میرود. مردم به خوک خوردن می‌افتادند
      اشکال از کوته فکری و حسادت مردم خاورمیانه به هم است نه تعالیم آسمانی
      تمام جملاتی که در صفحه مجازی تان بدون ذکر منبع پست میکنید فرمایش حضرت علی راجع صبر و از دست ندادن فرصت و ...است .اگه خوب نیست پس دزدی هم نکنند .
      در امور اخلاق در حد بشر نیست وگرنه به اذعان عوفر گروز باد مشاور صهیونیستی گفته از این پس از احادیث استفاده می کنم و انگ و قرص فلان بدتر خشونت زیاد می کند .منتها در حد سواد آنهاست نهج البلاغه و حافظ شیراز الان هم در برابر یک خط اش لال اند مرجع کپی سرقت شدن و برتر جهانی آند کپی محفوظ /ف

    • ناشناس
      0

      نظر برتر به فرمایش خدا آنجا مشخص میشه که همه نظر بدهند و حق نظر داشته باشند و نظرات برتر مشخص میشه وقتی همه نظرها شنیده شود..وگرنه در اطاق فکر. بنشینید و نظرات مردم را جمع کنید و به اسم خود کپی بزنید اسم این کار. دزدیه
      بارها و بارها هم معلوم شده افراد. عادی هم که حتی رشته شأن چیز دیگه است نظرات خیلی برتر دارند .منتها تنها کارشناسان حق نظر دارند و برای همین کپی می زنند و فرد عادی حق ثبت نظر خود هم ندارد .در. این مورد هم نظر قرآن بر حق است نه فکری که از چند بشر درآمده .خیلی‌ها نادانی است از علم قرآن بعنوان سرنخ استفاده نکنیم و بی تفاوت باشیم /ف

    • ناشناس
      1

      روابط تیره وتار با غرب که امکان ترمیم آن بدلیل شالوده سیاست خارجی بسیار بعید است وروابط یک سویه با شرق نیز دراین ۴دهه چندان منافع کشور را تامین نکرده است پس این رویکرد ها شاید چشم انداز درستی به ما ندهد چرا که بسیاری از سیاست هابا وجود تغییر دولتها، لایتغیر وبنیادین باقی خواهند ماند.

    • ناشناس
      0

      همان اطاق فکر صرف که می گی در دنیا معلوم شده مطروده و برعکس همه حق ایده نظر دارند نه اینکه عده ای فقط حق ثبت داشته باشند و افراد هم می توانند مطالعه خودجوش و نظر داشته باشند چون نظر به ابداع و ذوق درونی شخص و امداد خدا هم بستگی دارند .هزاران نفر درس خواندند یکی حافظ شیراز نشد .
      پس می بینی حرفهای هزار سال قبل بهتر از حرف جدید تویه که می کی فقط یک عده خاص‌‌ نظر دهند . قرآن فرموده همه نظرها را بشنوید و نظر برتر انتخاب کنید.همچنانکه در محیط زیست فعالان اجتماعی خودجوش از مردم عام فعالیت بیشتر داشته اند

    • ناشناس
      0

      مسول یک خبرگزاری می گفت نظرات مردم را جمع و در اختیار اطاق فکر و ...می ذارم .این کار دردیه و بی توجهی به کپی رایت

    • ناشناس
      2

      یکم این که کاسبی برادران وکاسبان تحریم که بحول وقوه الهی همه مراکز تصمیم گیری مملکت را احاطه فرمودند اجازه نمیدهد .دوم تو اون اتاق فکر مگه دیگرانی غیر از همین کاسبان خواهند نشست ؟

    • به 1151
      0

      دقیقا .الان تلویزیون آقای والیبالیست سابق بهنام محمودی نشان می داد که رشته اش والیباله اما خیلی خوب صحبت کردند و گفتند مجالس روضه در روستای ما محل وساطت درد مردم و حل مشکلات آنها است منظور اعتقادات را وسیله وساطت کسانی کند که حق شأن را نمی‌توانند بگویند و اینجور آدم با وجدان و قلب مهربان را دخیل دهند .با اینکه رشته شأن غیر مرتبطه اما خیلی بهتر از نخبگان راه حل گفتند .صرفا چند نفر که آنجا نشسته آند یا فلان مدرک نمی توان گفت فکر برتر دارند.

    • ناشناس
      0

      محیط‌زیست و باغات و خاک دور شهر و روستا را عده ای با فهم کج از پیشرفت تخریب کردند انتظار دارند بایدن جانی پنیر بله بگیره /ف

    • ناشناس
      0

      طبعا فکر جمعی برتر از فکر چند نفره .سریال این چند نفر ..استخدام نیست که بگن جان کسی خطر می‌افتد .نظر دادن همه باید بتوانند و از بین همه نظرات بهترینها انتخاب کنند.انهم نه کپی و در اختیار کارشناس گذاشتن خیر به اسم خود افراد باشد .آنوقت خواهید دید افراد گمنام و رشته های دیگر حتی نظرات خیلی بهتری دارند .خود من در رشته های غیر رشته خودم. نظراتی داشتنم که حتی مدیر سایتی خیلی تعریف کرد

  • ناشناس
    6

    خدا بخیر کنه ،هنوز گندکاری های ظریف از ذهن مملکت پاک نشده ها!!!

  • ناشناس
    4

    احتمالا آقای عراقچی عزیز نمی‌تواند روابط خارجی را سروسامان دهد چون بنیه فکری و علمی ضعیفی از دوران جوانی داشته و سخنان آن مورد پذیرش سران دنیا قرار نمیگیرد. به عنوان مثال در شروع سخن به سران دنیا میگوید باید به ایران احترام بگذارید.
    این جمله از نظر سیاسی، توهین به سران دنیا محسوب میشود ولی عراقچی این مهم را نمی‌داند.
    دنیا، دنیای بده و بستان و تجارت است که هر کشوری براساس توانمندی‌هایی که دارد می‌تواند روابط قویتر و مستحکمتر و پایدارتری با دیگران ایجاد کند. بحث اعتقاد و آرمان و احترام ووووو جایگاهی در دنیا در شروع روابط ندارد.

  • ناشناس
    0

    انفعال در روابط و یا انتطار در حل روابط سرد و حتی قطع در یک وزارتخانه که کارش رفع مشکلات روابط بین الملل هست و در این رشته دکترا دارند قابل قبول افراد بیسواد جامعه نیست طرحهای مختلف را باید وزارت خارجه همزمان اجرا کند تا انجماد را به سیال تبدیل کند بلد نیستید سوال کنید ایجاد حتی یک روزنه دیپلماتیک در جعیه سیاه نتیجه بخش خواهد بود ولی افسوس دغدغه مسیولین رفاه ملت نیست

  • ناشناس
    3

    گویا هدف اصلی شرکت در مراسم روضه و صرف چای و هندوانه و دست به چانه گذاشتن و وحشت زده نگاه کردن است...بی شک جناب پزشکیان از عمق فاجعه افلاس کشور خبر نداشت و وارد این بازی شد

  • ناشناس
    1

    عقده ورزی بعضی ها با امریکا بلایی را سر مردم ایران اورد که بزرگترین اقثصاددانان دنیا هم درستش نمیکنن
    فقط به سفره مردم‌نگاه کنید چرا به فکر مردم خودمون‌نیستیم واقعا مسولان ما تمام ایران را به چهار فلسطینی میفروشن

  • ناشناس
    1

    یک زمانی در اواخر دولت دوم آقای دکتر روحانی جو بایدن رئیس جمهور تازه به قدرت رسیده آمریکا در به در به دنبال این بود که همزمان با بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود به برجام باز گردد که کارشکنی مجلس یازدهم در تصویب قانون باصطلاح راهبردی لغو تحریمها و مذاکره رئیس جمهور تازه بر سر کار آمده هشتم در ایران با مقام بالا دستی مانع احیای سریع برجام در ایران شد و حالا پس از حدود سه و نیم سال و در پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ایران باید از دولت آمریکا التماس کند که به برجام باز گردد! کارشکنی عوامل داخلی باعث شد از دیپلماسی عزتمندانه اواخر دولت آقای دکتر روحانی در حال حاضر به دلیل بحران شدید اقتصادی در ایران به ورطه دیپلماسی التماسی بیفتیم!

  • بهلول
    0

    هدف پزشکیان اطاعت ازاذن میباشد

  • ناشناس
    10

    من که مطمئن هستم غرب و امریکا و اسرائیل به زودی همه ی منابعشان را برای سرمایه گذاری در ایران گسیل می کنند
    این کشورها عاشق ایران هستند و رشد و پیشرفت اقتصادی ایران یکی از اولویت های اساسی این کشورهای دوست و برادر است !!!!
    بابا کمتر چرت بگویید
    خوشم میاد غربگدایان از رویاپردازی دست بر نمی دارند و خسته نمی شوند و از رو نمی روند
    این ره که شما می روید به ترکستان است و عدم موفقیت شما تضمینی است


    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نه تنها حماقت بلکه وقاحت انسان را هم پایانی نیست .التماس شعور .

    • ناشناس
      0

      نتانیاهو به سرعین چشم داره بیاد اونجا منتها اینا از بس کلانشهر کردن دیگه چیزی از صفای اونجا نمونده.

    • ناشناس
      1

      شما کمونیست ها و اربابتان پوتین راست می‌گوید

  • ناشناس
    2

    هیچ کس انتظار نداره کشورهای غربی یا شرقی سرمایه اشان را به ایران گسیل کنند اگر بانکهای ایران تحریم نباشند ایران خودش پول دارد و نیازی به سرمایه آمریکا و چین و... نداریم.

    نظرات شما -
    • جالینوس
      0

      همون بهتر که بانکها تحریمند وگرنه پول نان هم نداشت دولت،، یه راست سرازیر میشد به غزه عزیز و سوریه و یمن عراق
      خدایا شر این گدا گشنه هارو از سر ایران باز کن خودت

  • ناشناس
    1

    ماشاالله .....هر وقت دیدیم تعریف میکنیم.... به به قبلاً چه کار کرد که حالا می‌تواند کاری بکند...ملت از این دروغ ها سیر شد بس کنید .... مسولین کشور شکمشون سیر وملت شریف ایران گرسنه....

  • همرزم هادی
    1

    درزمانی که درحال نوشیدن چای درموکب ها هستید روسیه دارد مثل تاریخ خنحرش را ازپشت به ما میزند کریدور زنگزور را دارند قورت میدهند بیدار شوید امریکا باحمایت وماندن پای عهدش با رژیم غاصب اینگونه است ورفاقت بامسکو اینگونه دکترظریف قبلا این خطررفاقت را گوشزد کرده بودولی فهم نبود

  • ناشناس
    5

    فعلا که پزشکیان شکم خودشم دارد تو هیئتها سیر میکند !!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      این حرف اهانته .از پیرزن منفی حرفی می شنوید می گید‌..غذا فقط به خوردن نیست .جمع صمیمی که با هم همکاری می کنند. و با مردم غذا خوردن صمیمیت ایجاد میکند حرف آنها را میشنود و خانم هلندی هر سال کربلا می آید . غذای نذری متبرک به نام مولا علی بن موسی الرضاست. و فرهنگ مهربانی به هم را تشویق می‌کنه ‌‌نه اینکه خودش را به مردم بگیرد .در دنیا هم صبحانه کاری. اینا میگن .

  • عمو جانی
    0

    و این قصه سرررری دراززززززز دارررررد

  • جوجوله
    0

    دیگه شعار و سرود نه شرقی نه غربی سالهاست خاموش شده فقط چسبیدیم به شرق هر چند مخالف این شعار هم هستم اما ما حتی به شعار و سرود خود بی اعتنایی کردیم مرگ بر آفریقا مرگ بر روی زی گولو

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    عروسک قصه من گهواره خوابت کجاست قصر قشنگ کاغذی پولک آفتابت کجاست بال و پر نقره ای کفتر عشقمو کی بست آیینه طوطی منو زخم کدوم کینننننه شکست عروسک قصه من سوختن من ساختنمه تو این قمار ...بردن من باختنمه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تو این قمار بی غرور

  • ناشناس
    0

    باسلام.به نظرم،کشورهای اروپایی،از قبیل اروپای غربی،اروپای مرکزی و اروپای شرقی،همانند شریان های حیاتی بدن انسان میباشند،اگر این شریان های سرمایه گذاری دلاری و پوند و یورو در این کشور بزرگ با این حجم از ناترازی ها،بدهی های بانکی جهانی،با این حجم گسترده از فقر و فساد و رانت و وام های افسارگریخته به آدم های خاص و بخش های خاص،بله این سرمایه گذاری ها اگر توسط غول های بخش خصوصی اروپایی در ایران شکل نگیرد،دیگر ایرانی باقی نخواهد ماند.خشک خواهیم شد.در این حالت کشورهای همسایه از قبیل شوروی و چین و کشورهای اهل سنت عربی و غیر عربی،بزرگترین رقیب خود در همه زمینه ها و بخصوص تاریخی خود را به راحتی کنار خواهند زد.باتشکر

  • ناشناس
    4

    آزموده را آزمودن خطاست
    عراقچی قبلاً امتحان خود پس داده و مردود شده

  • ناشناس
    2

    تحمل و یا عدم تحمل ما در وضعیت فعلی مردم مهم است؛ حضرت موسی به خداوند می‌فرماید «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیسِّرْ لِی أَمْرِی»«پروردگارا! سینه ام را برایم بگشا و کارم را برایم آسان گردان» خداوند هم خواسته حضرت را می‌پذیرد و می‌فرماید با فرعون با ملایمت حرف بزنید یعنی خداوند روش گفتگو را می فرماید. بنابراین تعامل و گفت‌وگوی مابا جهان بسیار سازنده خواهد بود.

  • ناشناس
    0

    لطفاً پلیس راه قم را کنترل کنید .
    رشته سرباز پول بگیره

  • ناشناس
    1

    همه پاچه خوارندوبس. چهارسال دیگر نزاشتن نزاشتن وعمرملت حالوهدررفت که حقمان است

  • حسین
    0

    همین راه گره گشا است که البته اگرتوان عمل به آن باشه ،وبتوان روسیه و اسرائیل را پشت سر گذاشت

  • مهدی شجاعی
    0

    اگه این پایداری ها و لیبرال ها بگذارن کشور متحد بشه و وحدت ایجاد بشه مشکلات یکی یکی حل میشه

  • علی
    0

    سلام خوش خیالین همه مان .دوتا موشک با شعار رویش با ۵زبان ،آتش زدن دوتا سفارت وتخریب ان،دوتا سخنرانی صدتا یک غاز وچندتا تظاهرات کفن پوش حوزه قم وسایر ....توسط دوستان نادان متوهم کم سواد مدرک کیلویی دکتر ومهندس دار از دانشگاه های خودشان ،هر چی بیچاره عراقچی یا ظریف بافتن را پنبه می کنند ،گور پدر ملت، سر غزه ولبنان وسایر اعراب و...سلامت ایرانی کیلویی چند، جوانان یعنی چه خودشان ونکبت زاده هادر امن وامان و کار وزندگی و رفاه باشن بی خیال دیگران

  • جالینوس
    0

    هدفش، رسانده مان به قله ست،،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد