چند ساعت تا مهم ترین مناظره انتخاباتی تاریخ آمریکا/ هریس مچ ترامپ را می‌خواباند؟/ نقطه ضعف بانوی دموکرات در مناظره امشب

قرار است تا ساعاتی دیگر دومین مناظره انتخابات 2024 آمریکا و نخستین مناظره ترامپ و نامزد جدید دموکرات ها یعنی کامالا هریس برگزار شود. بسیاری معتقدند سرنوشت انتخابات نوامبر به این مناظره بستگی دارد.

چند ساعت تا مهم ترین مناظره انتخاباتی تاریخ آمریکا/ هریس مچ ترامپ را می‌خواباند؟/ نقطه ضعف بانوی دموکرات در مناظره امشب

حسین نیازبخش- مناظره قبل که در تیر ماه برگزار شد به آرزوهای سیاسی جو بایدن پایان داد و دموکرات ها را مطمئن کرد که روی اسب بازنده شرط نبندند. حالا دموکرات ها با یک گزینه جدید به مصاف ترامپ رفته اند. کاملا هریس از هر جهت بهتر از بایدن است و شکی نیست که عملکرد فاجعه بار بایدن در مناظره پیشین تکرار نخواهد شد. با این حال، نباید در رابطه با نتیجه نهایی مناظره شهریور ماه با اطمینان سخن گفت. نتیجه نهایی به شاخص ها و فاکتورهای متنوعی بستگی دارد. هم هریس و هم ترامپ نقاط ضعفی دارند که حریف می تواند از آنها استفاده کند. اما این نقاط ضعف و قوت چه هستند و چگونه می توانند سرنوشت مناظره را تعیین کنند؟

نقاط قوت هریس در مناظره با ترامپ

از زمانی که نامزدی کاملا هریس در انتخابات نوامبر قطعی شد، تا زمان کنونی، صدها مقاله و تحلیل در رابطه با عملکرد احتمالی او در مناظره های انتخاباتی نوشته و منتشر شده است. کنجکاوی ها از این رو زیاد است که هریس و ترامپ تاکنون هیچ مناظره ای با هم نداشته و حتی تلفنی هم با هم حرف نزده اند. به همین دلیل، رویارویی آنها می تواند از جهات مختلف جذاب باشد.

بر اساس گزارش ها و تحلیل های مختلفی که در چند ماه اخیر منتشر شده، نقطه قوت اصلی هریس در مقابل ترامپ و در مقایسه با بایدن، قدرت حقوقی بالای او است. کامالا هریس مدت ها دادستان کل کالیفرنیا بوده و کاریزما و قاطعیت زیادی در مواجهه با متهمین دارد. از طرف دیگر، ترامپ با پرونده های حقوقی زیادی روبه‌رو است و در  برخی پرونده ها نیز محکوم شده است. در میان پرونده های کیفری ترامپ، پرونده حق السکوت به بازیگر فیلم های مستهجن بیش از همه مطرح است. در میان پرونده های امنیتی – قضایی او نیز، پرونده حادثه 6 ژانویه و تشویق طرفداران جمهوری خواهش برای حمله به ساختمان کنگره بیش از همه جنجال برانگیز بوده است. کامالا هریس می تواند در دو مناظره پیش رو مانور زیادی روی این پرونده ها و سایر ضعف های حقوقی ترامپ بدهد و او را گوشه رینگ بیندازد.

به جز این، باید توجه داشت که کامالا هریس یک زن رنگین پوست است. ترامپ در چند ماه اخیر توهین های زیادی به هریس داشته و نژاد، جنسیت و رفتار او را مسخره کرده است. سابقه سیاسی هریس نشان می دهد که به مراتب، بهتر از هیلاری کلینتون (که او نیز به عنوان یک زن با ترامپ مناظره داشته) می تواند به این رفتارها واکنش نشان دهد. او قاطعیت بالایی دارد و در کش و قوس مناظره و طعنه ها و تمسخرهای احتمالی ترامپ از کوره در نخواهد رفت و به خوبی رفتارهای خارج از عرف ترامپ را مدیریت خواهد کرد.

نقطه قوت دیگر کامالا هریس گرایش سیاسی منسجم تر او نسبت به بایدن است. اگرچه کامالا هریس به لحاظ اقتصادی و سیاسی دچار تحولات عمیقی شده و به خصوص در چند ماه اخیر به شاخه چپ گرای دموکرات ها نزدیک تر شده است، اما باز هم در مقایسه با بایدن، از انسجام فکری و سیاسی بیشتری برخوردار است. او در مساله دستمزدها، مالیات، خدمات بیمه و دخالت دولت در قیمت گذاری ها دیدگاه هایی مشخص دارد و بر خلاف بایدن سعی نمی کند همه جناح های حزب دموکرات را راضی نگه دارد (در این رابطه اینجا بخوانید). این مساله باعث می شود هریس در مواجهه با ترامپ جرات بیشتری داشته و با اعتماد به نفس بالایی عمل کند.

نقاط ضعف هریس در مقابله با ترامپ

با وجود نقاط قوت متعدد، کامالا هریس از چند نقطه ضعف بزرگ هم رنج می برد. بخشی از این نقطه ضعف مشترک با بایدن است و بخشی دیگر در انحصار او است. بزرگترین نقطه ضعف هریس این است که یکی از بانیان وضع موجود آمریکا شناخته می شود. او 4 سال معاون اول بایدن بوده و بخشی از سیاست و اقتصاد آمریکا را هدایت کرده است. ترامپ که رادیکال ترین منتقد وضع موجود به حساب می آید، احتمالا برنامه ویژه ای برای حمله به هریس داشته باشد و اگرچه هریس بارها تلاش کرده، مشی جدید سیاسی خود را تبیین کرده و فاصله خود را از بایدن بیشتر کند، اما نامزد جمهوری خواهان به این فاصله حمله کرده و هریس را به جرم همکاری با بایدن محاکمه خواهد کرد.

نقطه ضعف دیگر کامالا هریس، عدم تجربه کافی او در برخی مباحث سیاسی است. او قدرت زیادی در مباحث حقوقی، اقتصادی و سیاست داخلی دارد اما در امور دیپلماتیک و سیاست خارجی ضعیف است. دیدگاه های دیپلماتیک او در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین، جنگ غزه، مساله ایران، ناتو، کره شمالی و... نامشخص و مبهم است و احتمالا ترامپ که دیدگاه هایی رادیکال اما روشن در این موضوعات دارد حملاتی سخت به او بکند.

مناظره ای که می تواند مهم‌ترین تقابل سیاسی تاریخ آمریکا باشد

با وجود حواشی زیادی که مناظره انتخاباتی آمریکا به دنبال خواهد داشت، شکی نیست که این مناظره و مناظره بعدی اش (در صورت اجرای درست) یکی از مهم ترین مناظره ها در تاریخ آمریکا خواهند بود. کامالا هریس و دونالد ترامپ نماینده دو طیف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آمریکا هستند که بیشترین فاصله را با هم داشته و تقریبا در هر مساله ای، از اقتصاد و جامعه گرفته تا روابط با کشورهای دیگر دنیا، با هم اختلاف نظر دارند.

اوج اختلاف این دو طیف، مساله اقتصاد است (در این رابطه اینجا بخوانید). در اقتصاد، ترامپ طرفدار شدید و افراطی بازار آزاد، تمرکز بر بازارهای داخلی، کاهش مالیات، حمایت از طبقه سرمایه دار، اجتناب از اقتصاد دستوری و قیمت گذاری دولتی، حمایت از صادرات و افزایش تعرفه واردات و... است. در مقابل، کامالا هریس، به خصوص بعد از ائتلاف با طرفداران برنی سندرز و چپ گرایان نو، به کنترل قیمت برخی اقلام و کالاها، افزایش مالیات سرمایه داران و کاهش مالیات کارگران، اعطای بیمه درمانی و حق مسکن به طبقات ضعیف و کارگر، حمایت از مهاجران روزمزد، کاهش تعرفه واردات به منظور کاهش قیمت کالاهای مصرفی و حتی تعیین قیمت نهایی برخی کالاها توسط دولت قائل است. این نشان می دهد که مناظره اخیر، تقابل دو تفکر متفاوت است. در این مناظره، لیبرالیسم مطلق در مقابل چپ گرایی نو قرار خواهد گرفت. این نبرد کلاسیک این بار خود را نه در کلاس های دانشگاهی بلکه در مناظره انتخاباتی ایالات متحده نشان خواهد داد.

به جز اقتصاد، ترامپ و هریس در مسائل اجتماعی نیز اختلافاتی عمیق دارند. اوج اختلاف تیم ترامپ و تیم هریس به موضوع «قانونی بودن سقط جنین» مربوط می شود. جمهوری خواهان ترامپی به شدت مخالف این حق‌اند اما هریس و طرفدارانش به شدت معتقد به آزادی این عمل توسط زنان هستند. به جز این، مساله آزادی های فردی، حمایت از ارزش های سنتی آمریکایی، حمایت از خانواده، اخراج مهاجران، کشیدن دیوار در مرز مکزیک، اسلام هراسی، حق حمل سلاح توسط شهروندان عادی و ... همه و همه از جمله مسائلی هستند که ترامپ و هریس روی آن اختلاف دارند. احتمالا این اختلاف عمیق نظری و عملی خود را در مناظره های انتخاباتی اخیر نشان خواهد داد.

منبع: خبر فوری
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    5

    یکی به این دلقک اوکراین بفهمونه هم جنس بازای بدبخت حوصله جنگ ندارن. الکی بیست راه نندازه. خخخخ

  • دکتر سید
    0

    انشاء الله آقای ترامپ رای بیاورد و منطقه خاورمیانه روی آرامم را ببیند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد