باستان‌شناسان 63 مقبره با قدمت حدود 2500 سال و گنجینه‌ای از طلا را در مصر کشف کردند

باستان‌شناسان در حفاری در شهر بندری دمیاط (Damietta) مصر، 63 مقبره با قدمت بیش از 2500 سال، به همراه گنجینه‌ای از مصنوعات طلا، سکه و سفال کشف کردند. این آثار می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره اسرار تمدن مصر باستان ازجمله شیوه‌های تدفین آن زمان و نقش این شهر ساحلی در تجارت خارجی ارائه دهند.

باستان‌شناسان 63 مقبره با قدمت حدود 2500 سال و گنجینه‌ای از طلا را در مصر کشف کردند

براساس گزارش CNN، در این 63 مقبره، باستان‌شناسان طلسم‌های تشییع جنازه –طلسم‌هایی که تصور می‌شد از مرده‌ها محافظت می‌کنند– و مجسمه‌های اوشابتی (Ushabti) که برای همراهی مردگان در زندگی پس از مرگ ساخته می‌شدند، پیدا کردند. این مقبره‌ها مربوط به سلسله بیست‌وششم پادشاهان مصری (664 تا 525 قبل از میلاد) است.

کشف 63 مقبره در مصر با قدمت 2500 سال

در این حفاری‌ها 38 سکه برنزی که در یک گلدان سرامیکی نگهداری می‌شد، از دوران بطلمیوس، یکی از سلسله‌هایی که پس از مرگ اسکندر مقدونی از 323 تا 30 قبل از میلاد سلطنت کرد، کشف شد. محل حفاری در محوطه باستانی «تل الدیر» (Tal al-Deir) انجام شده است. به گفته وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، این محوطه و گورستان به‌ویژه در سلسله بیست‌وششم اهمیت داشت و در دوران تسلط رومیان و بیزانسی‌ها همچنان مورداستفاده قرار می‌گرفت.

«سلیمه اکرام»، استاد مصرشناسی دانشگاه آمریکایی قاهره ،درباره این کشف می‌گوید:

«براساس نوع اشیا، به‌ویژه طلسم‌های طلا، می‌توان دریافت که این مقبره‌های ثروتمندان بوده و بدیهی است که شهر این گورستان دارای قشربندی اجتماعی بوده‌ است.»

یکی از مقامات وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر نیز در بیانیه‌ای در فیسبوک گفت در تل الدیر، باستان‌شناسان مقبره بزرگی را نیز کشف کردند که محل دفن افراد با موقعیت اجتماعی بالا بوده است. در این مقبره، اجساد را با ورقه‌های طلا با نمادهای مذهبی و بت‌های مصری دفن کرده‌اند.

Previous
Next

یکی از جالب‌ترین جنبه‌های مقبره‌های کشف‌شده این است که طیف وسیعی از تکنیک‌های تدفین را در همان محوطه گورستان نشان می‌دهند: از قراردادن متوفی در گودالی ساده تا دفن در گل‌ولای.

کاوش این گورستان سال‌هاست ادامه دارد و در سال 2019، این وزارتخانه از کشف 7 سکه طلا مربوط به دوره بیزانس مصر (284 تا 641 پس از میلاد) و مجموعه‌ای از مجسمه‌های اوشابتی که روی آن نام پادشاه پسامتیک دوم از سلسله بیست‌وششم حکاکی شده بود، خبر داد.

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • دکتر غلامرضا غضنفرزاده از دانشگاه بین المللی چوکوروا تورکیه
    34

    طبق تحقیقات دانشمندان تورک شناس و محقق دانشگاه چوکوروا تورکیه و دانشگاه مردم شناسی بدرالدین صبری استانبول فراعنه تورکتبار هستند و مردم قبطی مصر تورک هستن که زمان حکومت خلفای راشدین و بنی امیه عرب زبان شده اند و اهرام مصر به سبک اهرام سرزمین های تورکان آلتایی ساخته شده اند و فراعنه تورکتبار حکومت شکوهمند و با عظمت تورکی را در شمال آفریقا تاسیس کردند که توسط پادشاهان ظالم ساسانی و هخامنشی این سلسله های مردمدار و قانونمند تورکی دچار اختلال و ضعف شده اند

  • فریبرز
    6

    ما ایرانیان از نظر تاریخی حتی از مصر باستان هم بالا تریم. ولی متاسفانه هیچ صحبت و خبری از کشفیات عاملین میراث فرهنگی که از کشفیات اجناس و تلسمها وهزاران اشیا طلا و نقره خبر صادر نمی‌شود. واقعاً وقتی خبرهای این مدلی از کشورهای دیگه میبینم خندم میگیره. مثل بردن زیره به کرمان هست. کشور و سرزمین ما ایران مملوع از زیر خاکی و معبدهای مختلف هست و ما باید با کشفیات مصری‌ها سپرایز بشیم. واقعاً که!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    مصریان روزی هزاران بار رحمت فرستند بر ارواح فراعنه که پس از 4500 سال هنوز منشا خیر کشورشون هستند .

  • امیر
    2

    در کشور ماهم گنجینه زیاد کشف میشه دوست عزیز ولی متاسفانه تو بازار سیاه حراج میشه.

  • ایران زیبا
    0

    دکتر غلامرضا غضنفر زاده،،خخخخخخخخخ

  • میو
    0

    دکتر غضنفر دکترای امپول از شهر ترکیه

  • نیازی
    1

    توی همین ایران کنونی که زندگی میکنیم, میلیونها آثار باستانی وجود داره که زیر زمین دفن شده و ما بهشون اهمیتی نمیدیم, زیر پای تک تک ماها الان آثاری از گذشتگان دور و نزدیک وجود داره.

  • مجید قدس
    0

    دکتر غضنفرزاده عزیز...باند هستم...جیمز باند....مثل فر...غضنفر فر....ولی تحلیلتون عالی بود

  • شهاب
    0

    خوش به حالشون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد