افزایش قیمت طلا، یورو و پوند؛ دلار چقدر افت می‌کند؟

هم یورو و هم پوند بریتانیا نسبت به دلار آمریکا رشد بیشتری کردند، در حالی که قیمت طلا قبل از عقب‌نشینی ناچیز در روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود رسید.

افزایش قیمت طلا، یورو و پوند؛ دلار چقدر افت می‌کند؟

در بحبوحه انتظارات فزاینده بازار نسبت به کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو)، ضعف دلار کماکان به افزایش قیمت سایر ارزها و فلزات منجر خواهد شد.

در هفته‌های اخیر، به دلیل افت ارزش دلار آمریکا که اغلب از آن به عنوان «سلطان ارزها» یاد می‌شود، روندهای قابل توجهی در بازارهای ارز پدید آمده است.

یورو در برابر دلار آمریکا تقویت شد و به بالای ۱.۰۹ رسید که بالاترین رقم از تاریخ ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) بود، در حالی که پوند نیز برای اولین بار از ماه ژوئیه ۲۰۲۳ به بالای ۱.۳۰ در برابر دلار رسید.

در همین حال، معاملات آتی طلا قبل از اینکه روز چهارشنبه با کاهش جزئی مواجه شود، به بالاترین حد خود یعنی ۲۴۸۸ دلار در هر اونس رسید.

«شاخص دلار آمریکا» که معیاری برای سنجش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای خارجی است نیز به زیر ۱۰۴ رسید که پایین‌ترین میزان از ۲۱ مارس (۲ فروردین ۱۴۰۲) است.

پس از انتشار آمارهای پایین‌تر از حد انتظار تورم در ایالات متحده که در هفته گذشته منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو آمریکا بخواهد اولین کاهش نرخ بهره خود بعد از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ را آغاز کند.

علاوه بر این، سرمایه گذاران تصمیم بانک مرکزی اروپا در خصوص نرخ بهره را که قرار است این جمعه اتخاذ شود را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت.

رشد تصاعدی یورو و پوند تا کی ادامه خواهد داشت؟

یورو در برابر عدم‌قطعیت‌های سیاسی پیرامون انتخابات فرانسه از خود انعطاف نشان داده است، بطوریکه نرخ برابری آن در برابر دلار آمریکا در چهار هفته گذشته بیش از ۲ درصد افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که تصمیم آتی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا حمایت بیشتری از ارزش یورو خواهد کرد و بازارها انتظار دارند که این بانک پس از کاهش اولیه نرخ بهره در ماه ژوئن، رویکرد مخالف قبلی خود را حفظ کند.

در حال حاضر، بازارها برای ماه‌های باقیمانده از سال ۲۰۲۴، کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا را پیش‌بینی کرده‌اند و انتظار می‌رود که دومین کاهش در ماه سپتامبر رخ دهد.

با این حال، در مورد اینکه آیا بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر سومین کاهش را انجام خواهد داد یا خیر، تردیدهایی وجود دارد.

آمریکا مجموعا چقدر نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌دهد؟

در طرف مقابل، انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره را اعمال کند و احتمالاً دو کاهش دیگر در ماه‌های نوامبر و دسامبر را به دنبال خواهد داشت که در مجموع منجر به کاهش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره در کل سال ۲۰۲۴ می‌شود.

در نتیجه، افزایش و شتاب انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ممکن است به تقویت یورو در برابر دلار ادامه دهد.

  «شاخص قیمت مصرف‌کننده» در بریتانیا روز چهارشنبه بالاتر از حد انتظارات بود، و به همین دلیل هم احتمال حفظ نرخ‌های بالاتر بهره از سوی بانک مرکزی انگلستان برای مدتی طولانی‌تر وجود دارد و همین موضوع پوند را به بالاترین سطح آن یک سال اخیر رساند.

آنطور که به نظر می‌رسد، فدرال رزرو آمریکا در حال نزدیک شدن به اتخاذ یک موضع سازگارتر است، در حالی که سایر بانک‌های مرکزی همچنان به حمایت از سیاست‌های پولی نسبتا محافظه‌کارانه ادامه می‌دهند.

افزایش بی‌سابقه‌ قیمت طلا در گرماگرم تنش‌های ژئوپلیتیکی

قیمت طلا به دلیل پیش‌بینی آغاز چرخه کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، می‌تواند بیشتر از این هم افزایش یابد. از لحاظ تاریخی، قیمت فلزات گران‌بها با تضعیف دلار آمریکا تمایل به افزایش داشته است.

از آنجایی که طلا در سطح جهانی با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، دلار ضعیف‌تر، طلا را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند مقرون به صرفه‌تر می کند.

این امر باعث افزایش تقاضا برای طلا و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌شود. انتظار می‌رود که عدم اطمینان اقتصاد جهانی در گرماگرم کاهش رشد اقتصادی و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، جذابیت طلا را به عنوان یک دارایی امن افزایش دهد.

WgWGuptNzCP5

قیمت طلا تا کی رشد صعودی خواهد داشت؟

به گفته شورای جهانی طلا: «محیط ژئوپلیتیکی و مالی پیچیده‌تر، باعث می‌شود تا مدیریت ذخایر طلا بیش از هر زمان دیگری مورد تاکید قرار گیرد.»

بانک‌های مرکزی ذخایر طلای خود را طی دو سال گذشته افزایش داده‌اند و در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۱۰۳۷ تن به آن افزوده‌اند.

طلا در سال جاری میلادی بارها و بارها به بالاترین حد خود رسیده و تقریباً ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و از عملکرد «شاخص اِس اَند پی ۵۰۰» (فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس نیویورک) نیز پیشی گرفته است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد: «طلا ممکن است به حرکت مشابه آنچه در ماه‌های اخیر دیده‌ایم ادامه دهد.»

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد