در گفتگوی خبرفوری با فعالان سیاسی مطرح شد

نسبت پزشکیان با دولت روحانی چیست؟ / پشت‌پرده خط و نشان کشیدن برای دولتی که حتی هنوز شروع به کار نکرده است

در گفتگوی خبرفوری با جواد امام، مصطفی معین و سید حسین نقوی‌حسینی، فعالان سیاسی، نظر آنها را درباره دولت مسعود پزشکیان و چالش های پیش روی او پرسیدیم.

نسبت پزشکیان با دولت روحانی چیست؟ / پشت‌پرده خط و نشان کشیدن برای دولتی که حتی هنوز شروع به کار نکرده است

حانیه برومند، خبرفوری. چند روزی از پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد و حال چگونگی تعامل مجلس با دولت او و به بار نشستن وعده‌هایی چون توافق برجام که با معیشت و زندگی روزمره مردم گره خورده همچنان محل بحث است اما به راستی رویکرد دولت پزشکیان در این حوزه چه باید باشد؟

بهبود روابط خارجی، نیازمند اصلاح سیاستهای داخلی

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با خبرفوری اظهار داشت: رویکرد دولت پزشکیان در حوزه سیاست خارجه می‌بایست تنش‌زدا و تعاملی باشد هر چند که رویکردها در حوزه سیاست خارجه هر چه باشد به هر حال از محل سیاست‌های داخلی عبور می‌کند و حکومت باید در سیاست‌های داخلی‌اش تجدیدنظر کند و اگر نه در سیاست خارجه توفیقاتی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: نمی‌شود که دولت در سیاست خارجه انعطاف داشته باشد ولی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس با اقدامات و تصمیمات خود مانع تصویب برجام شوند و با دولت همکاری نکنند.

تامین منافع ملی زیربنای همسویی مجلس با دولت 

سخنگوی جبهه اصلاحات با تاکید بر لزوم همسویی مجلس با دولت گفت: مجلس بنای کارش را باید بر منافع ملی بگذارد و نه بحث‌های حزبی و جناحی، اگر منافع ملی حکم می‌کند که مجلس تمام توانش را برای موفقیت دولت در اختیار آن قرار بدهد نباید کوتاهی کند.

امام تصریح کرد: درست است که مجلس با رأی اقلیت شکل گرفته است اما بهتر است حتی برای بقای خودش هم که شده، رویکردش را فقط در حضور یک جریان سیاسی محدود نبیند و رویکردی کلان‌تر در پیش گیرد.

وی در ادامه در واکنش به ادعای دنباله‌داری دولت روحانی در دولت پزشکیان افزود: ادعای اینکه دولت پزشکیان دولت سوم روحانی است توسط مخالفین او مطرح شد؛ نقدهای وارد به دولت روحانی به جای خودش، اما با مطرح کردن چنین ادعاهای قصد بر نادیده گرفتن توفیقات دولت روحانی بود. همچنین دلیل مطرح شدن چنین ادعایی سنگ‌اندازی‌هایی بود که در دولت روحانی برای تصویب برجام در مجلس و FATF در شورای نگهبان انجام شد و مخالفان از این امر به عنوان فرار رو به جلو استفاده کردند و آن را به دولت پزشکیان هم نسبت دادند.

خط و نشان کشیدن برای دولتی که حتی هنوز شروع به کار نکرده است!

امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در ادامه در خصوص نامه پزشکیان مبنی بر توقف عزل و نصب‌ها و استخدامی‌ها گفت: پزشکیان بر لغو عزل و نصب‌های بی‌رویه دستور داده و جالب است که وزیر کار می‌گوید ما نمی‌توانیم امورات مردم را تعطیل کنیم، مگر خدمات‌رسانی به مردم در جابه‌جایی‌ها صورت می‌گیرد؟ از طرفی ادعا می‌کنند پزشکیان ادامه دولت روحانی است و از طرفی هم از الان خط و نشان کشیدن‌ها شروع شده است و هنوز با اینکه دولت جدید شروع به کار نکرده کارشکنی می‌کنند. اصلا آیا عزل و نصب‌هایی که در حال صورت گرفتن است و استخدام‌های بی‌رویه و اعتبارات در حال تخصیص در راستای مصوبات دولت قبل و مجلس است؟

سیاست موازنه منفی در دولت پزشکیان

 مسعود پزشکیان در خلال مناظرات انتخاباتی بر موارد کلیدی بسیاری تاکید ورزید که یکی از آن‌ها روابط بین‌الملل و سیاست خارجه بود. حال که او به عنوان رئیس‌جمهور چهاردهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شده است، چگونگی تحقق وعده‌ها و برنامه‌های او خصوصا در حوزه سیاست خارجه محل بحث است‌.

در همین راستا مصطفی معین، وزیر اسبق علوم در گفت‌وگو با خبرفوری اظهار کرد: اولا دولت پزشکیان باید سیاست موازنه منفی یا شعار نه شرقی نه غربی مردم در دوران انقلاب را در پیش گیرد؛ یعنی عدم وابستگی به قدرت‌های سلطه‌گری مانند روسیه و بهره‌گیری از فرصت رقابت بین آن‌ها بر پایه منافع ملی. ثانیا باید با دولت‌ها نه به واسطه سایر کشورها که طبیعتا به فکر منافع خود هستند بلکه به صورت مستقیم وارد گفت‌وگو شد.

وی تصریح کرد: گفت‌وگوی مستقیم، حتی با دشمنان نشانه ضعف یک کشور نیست و اصرار بر عدم گفت‌وگو هم افتخاری ندارد و چیزی را ثابت نمی‌کند. ثالثا سیاست خارجی ما وقتی می‌تواند موفق باشد که قبل از آن، انسجام درونی در مدیریت کشور، اقتدار ملی و رضایت عمومی وجود داشته باشد. چهارما محوریت وزارت امور خارجه و دولت باید رعایت شود؛ تداخل و موازی‌کاری در تصمیم‌گیری‌ها و یا دخالت نیروی نظامی نشان‌‌دهنده آشفتگی است تا اقتدار.

 درست است که مجلس با رأی اقلیت شکل گرفته است اما بهتر است حتی برای بقای خودش هم که شده، رویکردش را فقط در حضور یک جریان سیاسی محدود نبیند و رویکردی کلان‌تر در پیش گیرد

حدود اختیارات رئیس‌جمهور سدی در مقابل ‌وعده‌هایش؟!

کاندیدای پیشین اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ در پاسخ به اینکه چه میزان از وعده‌های پزشکیان در حیطه اختیارات او است گفت: استفاده از اختیارات اجرائی مستقیم رئیس‌جمهور به صورت صریح در قانون اساسی آمده است و علاوه بر آن در هر موردی که اصلی از قانون اساسی توسط قوه‌ای نقض شود رئیس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی باید به فرد یا نهاد متخلف تذکر و یا اخطار قانون اساسی بدهد. همچنین دولت با ارائه لوایح قانونی به مجلس می‌تواند بسیاری از معضلات کشور را سامان دهد و یا قوانین ناصواب و یا ناکارآمد قبلی را اصلاح کند. البته همه موارد گفته شده در گرو عمل به تعهدی است که رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی به ملت داده است.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط پیوسته رئیس‌جمهور و مردم ادامه داد: رئیس‌جمهور منتخب مستقیم مردم و بالاترین مقام اجرایی کشور و مجری قانون اساسی است و پشتوانه اصلی او مردم هستند و او بطور پیوسته و منظم باید از طریق صداوسیما و‌ شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی با مردم گفت‌وگو کند.

وی در واکنش به ادعای "دولت پزشکیان دولت سوم‌ روحانی است" اظهار کرد: این ادعا، ادعای بی‌جایی است، هنوز دولت جدید تشکیل نشده است که بتوان چنین ادعایی کرد. ضمن اینکه درجا زدن دولت روحانی در دوره دومش به دلیل سنگ‌اندازی در اجرای برجام و تشدید تحریم‌های ایالات‌متحده بود.

وی افزود: وجه تمایز اصلی دولت پزشکیان، صداقت و مردمی بودن خود رئیس‌جمهور است که این امید را در دل‌ها زنده نگه می‌دارد که او پاسخگوی وعده‌هایش است و مشکلات و‌ سنگ‌اندازی‌ها را با مردم در میان می‌گذارد و در صورت لزوم عطای ریاست را به لقای آن می‌بخشد.

تقابل دولت و مجلس؟

مصطفی معین، وزیر اسبق علوم و کاندیدای پیشین اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ گفت: مجلس دوازدهم با اکثریت اصول‌گرا را چندان با دولت همسو نمی‌دانم و‌ چنانچه از سوی رهبری کنترل نشود سدّی در برابر تحقق تعهدات رئیس‌جمهور و برنامه‌های دولت او خواهد بود. از مجلسی که با سازوکار انتخابات استصوابی تشکیل شود نمی‌توان انتظار استقلال رای، کارآمدی، شفافیت و همسوئی با دولتی داشت که رئیس آن با رای مستقیم مردم انتخاب شده است.

نباید از پزشکیان سهم‌خواهی کرد

 در روزهای باقیمانده تا تحلیف پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران، فضای اظهارنظرات حول چینش کابینه او و سهم‌خواهی‌هایی است که از گوشه و کنار شاهد واکنش‌های مختلفی نسبت به آن‌ها هستیم.

سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی ویژه کمیسیون برجام در گفت‌وگو با خبرفوری اظهار کرد: پزشکیان یک قالب‌بندی ۱۸بندی برای مدیران ارشد دولت ارائه کرد و اگر به همان قالب‌بندی قائل بماند، با رعایت آن ۱۸ بند دولتی بسیار کارآمد، چابک و فعالی مستقر خواهد شد.

وی‌ افزود: آمیختگی تجربه و نیروی جوان بسیار مهم است و پزشکیان به تجربیات گذشته بسیار اهمیت می‌دهد و در عین حال به استفاده از نیروی جوان در کنار بهره‌گیری از تجربه قائل است.

نقوی‌حسینی در واکنش به سهم‌خواهی‌ها از دولت پزشکیان گفت: به گروه‌ها، جریانات و جناح‌های سیاسی توصیه می‌کنم در ساختار دولت پزشکیان به دنبال سهم‌خواهی نباشند؛ او شخصیتی آکادمیک و علمی است و اعتقاد راسخی به روش‌های علمی و کارشناسی دارد و نه سهم‌خواهی‌.

نماینده اصول‌گرای ادوار مجلس در ادامه نسبت به اهمیت سیاست‌خارجه در دولت پزشکیان اظهار کرد: محورهای سیاست‌خارجه مبحث پر مناقشه‌ای در مناظرات بود و این نشان‌ می‌دهد سیاست‌خارجه موضوع مهم دولت پزشکیان است.

وی تصریح کرد: بر اساس شناختم از پزشکیان، معتقدم او ضمن قائل شدن اهمیت زیاد برای حوزه سیاست‌خارجه، اولویت‌بندی‌هایی در این زمینه دارد و نگاهش به همسایگان به عنوان اولویت اول بسیار مثبت است و قائل به ارتقای سطح ارتباطات خارجی است. همچنین او در عین اینکه گفته کشورهای چین و روسیه دوستان روزهای سخت ما بودند و همچنان همکاری با آن‌ها ادامه دارد، برای مذاکره با کشورهای اروپایی و غربی نیز اعلام آمادگی کرده‌است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    0

    درود بر پزشکیان و ننگ بر بدخواهواهانش

  • 🐜
    2

    تفاوت قائل شدن خیلی بد است همین که اصولگرا نیست کافیست!!!

  • ناشناس
    1

    آقای دکتر مسعود پزشکیان .! به عنوان یک شهروند ایرانی ازت خواهش می کنم شما خودت باش. یعنی چه که از فلان طیف یا جناح و گروه نقطه نظراتشان را بهت تحمیل می کنند..فلان کار بکن. فلان کار را نکن. اینجوری راه بروی اینجوری عمل کن. شما باید آنچه مصلحت مردم کشورت هست انجام بده..یا علی مدد.

  • ناشناس
    1

    آقای پزشکیان خواهش میکنیم به شعارهاتون که ماپاش ایستادیم یعنی شایسته سالاری جامه عمل بپوشانیدوامثال
    ظریف که فقط هزینه درست میکنندوخسارت محض و تفرقه افکنی میکنندرو ازخودتون واصلاحات دور کنید
    ابروهمه مارومیبره
    زنده باد پزشکیان عزیز .چوخ ممنون

  • ناشناس
    1

    تندروهای افراطی کاسب تحریم نخواهند گذاشت ایشان کشور را اداره کنند

  • ناشناس
    1

    چون جریان آمریکایی نباید به راحتی مانند قبل کشور را نابود کند

  • مصطفی
    2

    آقای دکتر پزشکیان! سعی کن مثل قبلی ها باشی. به حرف هیچ کس گوش نده و بزن توی دهن منتقدین. دقیقا مثل قبلی ها!!!!!!

  • ناشناس
    1

    اقای پزشکیان به شما دستور داده اند باامریکا واروپا رابطه برقرارکن واز بالا هم دستور امده زود اب دستت است بزار زمین ورابطه رابرقرار کن تمام

  • ناشناس
    0

    هنوز نیامدهای ناکارامدیهایتان پشت اختیاراتکم وسد مجلس و نداشتن اختیار تام و اف ای تی اف پنهان میکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد