در اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

پزشکیان: با وضعیت امروز که برای برجام و FATF پیش آمده، گره به اقتصاد افتاده است/ کالا و مواد اولیه را گران می‌خریم و محصول و داشته‌های خودمان ارزان می‌فروشیم/ بخش خصوصی باید در انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک کند

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با فعالان اقتصادی دیدار کرد.

پزشکیان: با وضعیت امروز که برای برجام و FATF پیش آمده، گره به اقتصاد افتاده است/ کالا و مواد اولیه را گران می‌خریم و محصول و داشته‌های خودمان ارزان می‌فروشیم/ بخش خصوصی باید در انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک کند

در این نشست که به میزبانی هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد. در این جلسه، نمایندگان بخش خصوصی و تعاون به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند؛

 صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: بخش خصوصی با تعریف و تمجید رشد نمی‌کند، لازمه رشد بخش خصوصی، احترام به مالکیت و پذیرش سازوکار بازار است. ازنظر شما حد مداخله مربوط به بازار و قیمت‌گذاری کالاها چیست؟یکی از مهم‌ترین مشکلات سیاست‌گذاری‌ها در حوزه سیاست پولی، مالی، تجاری و صنعتی ناهماهنگی و سیاست‌های پراکنده، تعدد مراکز تصمیم‌گیری و نبود نقشه راه و هماهنگی است.

رئیس  اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه خواستار تشریح برنامه‌های پزشکیان در مورد مسائل و موانع بین‌المللی شد و گفت: محدودیت‌های زیادی در مبادلات بین‌المللی وجود دارد و به فعالان اقتصادی هزینه زیادی تحمیل کرده است. شما برای رفع تحریم‌ها و حل مسئله اف ای تی اف چه برنامه‌ای دارید؟

در ادامه این نشست، بهمن عبدالهیان، رئیس اتاق تعاون، گفت: دخل‌وخرج امروز دولت با هم هماهنگ نیست و برای همین شاهد دست‌اندازی دولت به منابع بانکی هستیم.چرا دولت باید مدیریت واحدهایی که سهم ناچیزی در آنها دارد را به عهده بگیرد و این‌طور هزینه‌های خود را افزایش دهد. دولت باید دست از این‌گونه مدیریت‌ها بردارد. برای مثال چه دلیلی دارد دولت مدیریت واحدهای خودروسازی که فقط در آنها ۷ درصد سهم دارد را به عهده داشته باشد؟

در ادامه، محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، در این نشست با اشاره به اینکه امسال با نام جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده هست، گفت: افزایش تولید بدون افزایش تقاضا و افزایش صادرات ممکن نیست. بااین‌حال تجارت خارجی از سال ۹۷ با توجه قوانین ارزی مانند تعهد ارزی و پیمان‌سپاری ارزی با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده و صادرات تناسبی با افزایش قیمت ارزی نداشته است، به‌گونه‌ای که حتی تزار تجاری کشور منفی شده است.

وی افزود: در کنار تحریم‌های بین‌المللی، بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه هم هر روز یک قفل بر تجارت خارجی زده است، شما علاوه بر رفع تحریم‌های خارجی، برای تحریم‌های داخلی چه سیاستی دارید؟ دولت در همین شرایط تنگنای ارزی، به 13 شرکت تولید و مونتاژ موبایل مجوز داده که بخش زیادی از ارز موجود در کشور را مصرف می‌کنند. برای اصلاح این مسیر چه سیاستی در پیش خواهید گرفت؟

رضا وفایی یگانه، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران نیز، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در  1384، تشکیل تعاونی‌ها روند صعودی گرفت آما پس از مدتی با بی‌توجهی که صورت گرفت، معلوم شد که این قانون روی کاغذ مانده است. مطالبه ما از دولت آینده، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون رفع موانع تولید و قانون بهبود محیط کسب‌وکار است.

سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران نیز گفت: تعدد نهادها و ارگان‌ها موجب شده فضای فناوری و اطلاعات دچار چالش جدی شود. از طرفی نیاز است رگولاتوری درستی در این حوزه توسط بخش خصوصی انجام شود.

این فعال اقتصادی همچنین حرکت به سمت فیلترینگ هوشمند را پیشنهاد کرد و پرسید: برنامه دولت چهاردهم در این حوزه چه خواهد بود؟

پس از صحبت‌های فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی و تعاون، مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: توسعه صنعتی کشور نیازمند سند جامع و کارشناسی است. باید اتاق فکری تشکیل شود و در آن دولت از نگاه و تجربه بخش خصوصی استفاده کند و من هم می‌توانم این مسیر را در دولت پیگیری کنم. بدون مشارکت بخش خصوصی ره به‌جایی نمی‌بریم.

پزشکیان افزود: آیا وضعیت تهران و صنعت آن مبنای علمی و توجیه علمی دارد و با تقویت این صنعت با همین شرایط فعلی راه به‌جایی می‌بریم یا باید به اصلاح صنعت کشور بپردازیم؟ شما به‌عنوان بخش خصوصی باید با دولت همکاری کنید و نقشه بکشید، از دانشگاه کمک بگیرید و از تجربه خارج هم استفاده کنید.

وی در خصوص fatf و راهکار ارتباط با دنیا گفت: بدون ارتباط با کشورهای دیگر راه به‌جایی نمی‌بریم. برای شکوفا شدن اقتصاد به بازار وسیع نیاز داریم که با این وضعیت ممکن نیست. با وضعیت امروز که برای برجام و FATF پیش آمده، گره به اقتصاد افتاده است. ما کالا و مواد اولیه را گران می‌خریم و محصول و داشته‌های خودمان ارزان می‌فروشیم. با این توجیه‌ها مشکل مملکت حل نمی‌شود. برای حل این مشکلات، نسخه آنی نداریم؛ باید رفرنس علمی داشته باشد و از تجربه بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بخش خصوصی باید در انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک کند؛ اما خودش هم باید کار کند. ما با هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. حل مشکلات و تغییر یک فرایند دفعتاً ممکن نیست. بدون طی مراحل، حل مسئله ممکن نیست.

پزشکیان تاکید کرد: ما باید بسترها را فراهم کنیم تا زنان هم در این بستر رشد کنند. زنان باید کارشناس شوند. باید روندهای پیشرفت زنان اصلاح شود. ازنظر ذهنی با اندیشه‌هایی مواجهیم که نمی‌توانیم عده‌ای را حذف کنیم و باید با گروه‌های مختلف حرف بزنیم تا این موانع را حذف کنند.

پزشکیان در ادامه گفت: برای رسیدن به هدف باید آلترناتیوهای مختلف داشته باشیم، سناریوهای متعددی برای حل مسئله داشته باشیم و چندین سناریو را با هم پیش بگیریم. مانع‌ها را باید با روش‌های مختلف حل کرد و راه آن، گفت‌وگو است. ما به همراهی و همکاری دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و صنفی و زنان نیاز داریم تا با روش‌های علمی تغییرات را رقم بزنیم.

وی در صحبت‌های پایانی خود افزود: اگر برای ایران دلمان می‌سوزد باید بر اساس علم پیش برویم. از نظر علمی تغییر طی چند دهه اتفاق می‌افتد. باید تجربه را بپذیریم و به یکدیگر کمک کنیم‌. من برای رای وعده نمی‌دهم. در مناظرات تاکید کردم که از کارشناسان و دانشگاهیان و اتاق فکر بین‌المللی کمک می‌گیریم.

مسعود پزشکیان با انتقاد از فعالان اقتصادی، تصریح کرد: اگر fatf  را حل نکنیم، مشکلات حل نمی‌شود. اگر سیاستمداران مشکل را حل نکردند، چرا اعتراض نمی‌کنید؟ بانک‌دارها، تجار همه ساکت هستند! چه کسی صدایش درآمد؟ با نامه مشکل حل نمی‌شود. مگر پیگیری نکردم، حرف خود را زدم و در آخر برایم پرونده درست کردند اما ایستادگی کردم. ما موظف هستیم در مقابل کاسبان تحریم بایستیم آن‌ها  می‌خواهند در این فضا بمانند و بیشتر بخورند. از شما می‌خواهم در خصوص وزرا پیشنهاد بدهید که چه کسانی بر مسند وزارت بنشینند. من حزبی پیش نخواهم رفت.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    تارانت وکاسب تحریم وضدشفافیت ورارگاه خاتم هست حرفتو ن بی معنیه

  • ناشناس
    0

    واقعا آقای پزشکیان نمی دونند که سیاست خارجی و مراودات و ارتباط با کشورهای دیگر و نیز تحریمها از قدرت ایشان خارج هستند

  • ناشناس
    0

    از اینکه پارلمان متولی بخش خصوصی کشور (هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران) گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت را به رئیس جمهور پیشنهاد کند استقبال می کنیم!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها