آیا نام و سن فرزند شیرخوار امام حسین مشخص است؟/ کدام تاریخ نویسی اولین بار او را علی اصغر(س) نامید؟

در برخی منابع کهن، از نام علی اصغر(س)، سخنی به میان نیامده، اما در برخی دیگر با نام عبدالله بن الحسین یا عبدالله رضیع از او یاد شده است. هم چنین بسیاری از منابع، در باره سن او سکوت کرده اند.

آیا نام و سن فرزند شیرخوار امام حسین مشخص است؟/ کدام تاریخ نویسی اولین بار او را علی اصغر(س) نامید؟

از طرف دیگر، برخی مورخان و مقتل نگاران، اصل تیر خوردن و شهادت او را به اختصار بیان کرده و بعضی دیگر گفته اند که در کنار خیمه در آغوش امام(علیه السلام) هدف تیر قرار گرفت. گروه سوم، گزارش کرده اند که امام(ع) او را در برابر سپاه کوفه گرفت و تشنگی او را مطرح کرد و در این هنگام روی دست امام(علیه السلام) با تیر دشمنان به شهادت رسید.

نام دقیق فرزند خردسال امام حسین(ع)

بنابر اطلاعات پژوهشی که درباره نام، سن و کیفیّت شهادت طفل شیرخوار امام حسین(علیه السلام) انجام شده، منابع تاریخی، نام این طفل را گوناگون نوشته اند؛ در برخی منابع از او (بدون ذکر نام) تعبیر به «صبی» شده، چنان که در روایتی، امام باقر(علیه السلام) نیز از این طفل، تعبیر به «صبی» کرده است. دسته ای از منابع نیز با عنوان «صغیر» از او یاد کرده اند.

فضیل بن زبیر (از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هم به صراحت نام او را عبدالله ضبط کرده است.

ابومخنف در خبری که از حُمَید بن مسلم نقل کرده، به نقل از برخی، نام او را عبدالله دانسته است، اما در جای دیگر، به صراحت نام او را می آورد.

نخستین مورخان چه می گویند؟

ابن اعثم (متولد قرن ۳۱۴قمری) نخستین مورخی است که از این طفل شیرخوار با نام «علی» یاد کرده و از او با نام «علیٌ فی الرضاع» تعبیر کرده است.

خوارزمی (متولد قرن ۵۶۸ قمری) نیز (که بسیاری از مطالب مقتل خود را از ابن اعثم گرفته) از او به «علیٌ الطفل» (بدون ذکر اصغر) تعبیر کرده است.

اما تا جایی که بررسی ها نشان می دهد، اولین کسی که نام یکی از فرزندان امام(ع) را (افزون بر علی اکبر و امام چهارم(ع) و عبدالله، «علی اصغر» دانسته است، طبری، تاریخ نگار شیعی (از علمای قرن چهارم) است.

سن حضرت علی اصغر(س)

درباره سن فرزند خرسال امام حسین(ع) باید گفت که بسیاری از منابع تاریخی چنان که در گزارش های آن ها ملاحظه خواهد شد سخنی از سن این کودک به میان نیاورده و تنها به عناوینی، همانند صبی، صغیر، طفل و رضیع (شیرخوار) اکتفا کرده اند.

در گزارش های قابل اعتنای تاریخی سن وی را متفاوت نوشته اند. نخستین گزارش به ترتیب قدمت آن ها گزارش محمد بن سعد (متولد ۲۳۰ قمری) است که از پسری سه ساله برای امام حسین(ع) سخن به میان آورده که عقبة بن بشر اسدی، او را با تیری شهید کرد.

بلعمی هم از مورخان قرن چهارم، ذیل گزارش چگونگی شهادت طفل شیرخوار، او را یک ساله دانسته است.

منبع: مبلغ
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    25

    در مورد عاشورا اشعار الهامی زیاد بوده ..و خدا در. قلب‌ها زیاد سخن گفته ...و از سنگینی مطلب معلومه شعر خود فرد نیست و زبانش جاری شده ....امام قدرت سخن در قلب‌ها را دارد وگرنه در برابر متن سخت اشعار الهامی لال نبودند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      این همه حرفهایی که از دهان مداحان بیرون می آید و هیچ سر و تهی هم بعضا ندارند حرف امامه؟ خجالت نمی کشی؟

    • ناشناس
      1

      داستانهایی که در مورد واقعه عاشورا نقل شده از زبان کسانی هست که 200 -300 سال بعد از واقعه بدنیا آمدند چرا کسی در همان زمان اصلی عاشورا مطلبی بیان نکرده؟

  • ناشناس
    3

    هیچی معلوم نیست

  • ناشناس
    19

    ایشان نوزاد بوده أند که در آغوش بوده آند ...خیلی اشعار ابهامی سخت که بر زبان شعرا جاری شده و افراد عادی از یک خط آن عاجزند شیرخواره نامیده اند

  • جعفرصادق
    0

    تو این موضوع به تاریخ طبری استناد میکنید، اما در موضوعات دیگر عاشورا و خلافای راشدین و حتی غدیر نظرات طبری دروغ حساب میکنید فقط بخاطر اینکه سنی بوده، با خودتون چند چندید.

    نظرات شما -
    • رضا
      1

      با عرض سلام و ادب. در تاریخ سه نفر با اسم طبری مشهور هستند که به نظر می رسد تاریخ طبری معروف شخصی سنی مذهب بوده است اما دو نفر طبری دیگر شیعه هستند.

    • ناشناس
      1

      جناب تو تحقیقات برای اثبات حرف یا یک مطلب از وجوه اشتراک که در دو گروه گاه مخالف هم استفاده می شود مثل اینکه بگوییم حتی دشمنان نیز درستی و صداقت فلانی را تایید کرده اند اما در وجوه اختلافی قرار هم نیست از سخن مخالف اون موضوع دلیل بیاوریم چون او در این مورد مخالف است و در مورد اول که گفتیم آنقدر مطلب روشن و وزین و با اعتبار است که نمی تواند خلاف آنرا بگوید مثل اینکه نفری پیدا شود و بگوید ماست سیاه است
      ضمن اینکه اصل این گونه مطالب اینکه اسم مبارکشون علی یا علی اصغر یا عبد الله بوده چه فرقی می کند رذالت آن قوم بنی حمار و خونخوار و صفاک در هر سه مورد متجلی است به نظر نویسنده از اینکه اینگونه مطالب رو منتشر می کند چه قصدی دارد باید مشخص شود

  • ناشناس
    16

    مردم قدیم حاجات خود را از روش امام می گرفتند تو برو فرویدی.نامه تو پاره کنه

    نظرات شما -
    • جعفرصادق
      4

      متن فارسیت انگار گوگل ترنسلیت نوشته اهل کجایی تو

    • ناشناس
      0

      از. متن تو بهتره !!!!از زبان درازی آت معلومه کجایی هستی ...از اسم امام میسوزی

    • ناشناس
      0

      انگار را خودت وسط جمله نوشتی خخخخخخ آدم جدلباز همان معنی داشته که داری میسوزی

    • ناشناس
      0

      نوشته مردم قدیم از راه و روش امامان حاجت خود را می گرفتند یعنی زندگی شان آرامش داشت الان این چه اشکال داره!!!!!!!لحن ادبی تو خیلی اشکال داره ...از آوردن اسم امام ناراحتی

    • ناشناس
      0

      راجع غزه ببین چه جوابتو گرفتی که اینطور می گی از بس که می سوزی

  • ناشناس
    2

    کتاب تحریفات عاشورا مطهری را بخوانید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به دو سال این ور اون ور تحریف نمی گن فعلا که اساتیدتان نمی توانند یک خط آن را بیاورند

  • ناشناس
    3

    نوزادان غزه گواه عاشورایند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تشکر خبر فوری که این نظر را منتشر کردید خبرنگار خود در ثواب شهدا شریکه

  • ناشناس
    1

    نوزادان غزة گواه عاشورا هستن الان که همه ادعا ی فرهنگ میکنن ببین برسربچه های غزة چه می‌آورند خدا لعنت کنه همه باعث بانیش. ویاامام حسین جانم به فدای تو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد