قطعی برق امسال 3 برابر پارسال

به دلیل افزایش ناترازی در برق، خاموشی ها در بخش صنعت تقریبا به 3 برابر مدت مشابه سال گذشته و به یک روز و نیم در هفته رسیده است، بخش کشاورزی نیز خاموشی 7 روز در هفته را تجربه می کند در حالی که در گذشته این خاموشی ها 5 روز بود.

قطعی برق امسال 3 برابر پارسال

 طبق نظر رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان، ناترازی برق از 15 هزار مگاوات در سال گذشته به حدود 20 هزار مگاوات رسیده که تقریبا تمام بار این ناترازی بر دوش بخش مولد و صنعت گذاشته شده است.

کم شدن توان تولید و کاهش ظرفیت بخش مولد مشخصا بار و هزینه زیادی را بر دوش تولیدکننده تحمیل می کند به طوری که بر اساس نظر رئیس خانه صنعت استان می تواند تورم حدود 15 تا 30 درصدی ایجاد کند. همه این ها در حالی است که در راستای شعار سال، مسئولان باید زمینه جهش تولید را فراهم کنند اما با این وضعیت رسیدن به ظرفیت های سال گذشته نیز به سختی قابل اجراست. 

 قطعی برق 3 برابر پارسال ابراهیمی رئیس خانه صنعت استان، درخصوص قطعی های برق صنایع با اشاره به این که ناترازی برق امسال بیش از 15 هزار مگاوات رسیده است، گفت: در چندین سال گذشته به رغم تاکید بر رشد جمعیت متاسفانه متناسب با رشد موالید ناچیزی که داریم، نتوانسته ایم سرمایه گذاری متناسبی با این رشد داشته باشیم و بنابراین عمق این کمبود هر روز بیش از گذشته می شود. ابراهیمی در مقایسه قطعی برق امسال با سال گذشته بیان کرد: سال گذشته در این روزها تنها 12 ساعت قطعی برق در هفته وجود داشت اما هم اکنون 24 ساعت قطعی در گام اول یعنی از 2 تا 3 هفته پیش وجود دارد و از دیروز نیز 12 ساعت دیگر به خاموشی های صنایع اضافه شده است. این یعنی سه برابر شدن خاموشی نسبت به سال گذشته در مدت مشابه، با این شرایط و با توجه به شعار جهش تولید، ما احتمالا به حداقل های سال گذشته نخواهیم رسید چه برسد به جهش تولید.

او با اشاره به این که باور نکردنی است که بدانید امروز گاز برخی از واحدهای صنعتی نیز قطع شد. اظهار کرد: به دلیل کمبود گاز برای تزریق به نیروگاه های تولید برق این گاز قطع شده است؛ همین الان شهرک صنعتی توس به شدت برای تامین آب مصرفی دچار مشکل است؛ این ها نشان می دهد به رغم فرمایشات رهبری تولید اولویت کشور نیست، درست است که ما کمبود داریم اما نباید تمام این کمبودها روی شانه بخش مولد وصنعت گذاشته شود.   کاهش 25 درصدی تولید رئیس خانه صنعت استان، با تاکید بر این که این خاموشی ها هزینه تمام شده کالاها را بالا می برد و باز به ضرر مصرف کننده خواهد بود،بیان کرد: تقریبا 25 درصد کاهش تولید را با این خاموشی ها شاهد خواهیم بود در حالی که هزینه های ثابت حقوق کارگران و تامین اجتماعی و بخش مالیات وجود دارد، 85 درصد بار مالیاتی کشور روی دوش بخش صنعت است و هدف گذاری مالیاتی از سال گذشته حدود 2 برابر شده است.

خب این ها باید از کجا تامین شود؟ این باعث تورم در قیمت کالاها خواهد شد. ابراهیمی با بیان این که قطع کردن برخلاف صریح قانون است، درباره وضعیت واحد هایی که مواد فاسد شدنی دارند، گفت: هیچ معافیتی برای این واحدها در نظر گرفته نشده و واحد مذکور باید خودش عملا طوری تولید را سامان بدهد که گرفتار این موضوعات نشود. نسرین عارفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان نیز درباره ناترازی برق گفت: ناترازی سال گذشته حدود 15 هزار مگاوات و امسال حدود 20 هزار مگاوات است، بخش کشاورزی دو سال گذشته 5 روز از ساعت 11 تا 4 بعدازظهر قطعی داشت و امسال این قطعی به 7 روز افزایش یافته ، صنایع هم که امسال به یک روز و 12 ساعت خاموشی رسیده است. مشکل این جاست که تمام این فشار به بخش مولد و تولیدی وارد می شود، من تعجب می کنم تصمیم گیران هیچ فکری راجع به حوزه های دیگر ندارند؟ در حالی که رشد مصرف در بخش صنعت تنها 8 درصد بوده است. 

 دولت اجازه تولید برق نمی دهد عارفی با اشاره به این که خیلی از واحدها حاضرند با شرایط عادلانه خودشان تولید برق کنند اما موانع دولتی اجازه نمی دهد، بیان کرد: مصوبه ای برای بخش صنعتی آمد که اگر 35 درصد مصرف برق را خود واحد تولید کند برق آن ها قطع نشود اما این موضوع را روی فیدر محاسبه می کنند و این یعنی برای مثال 200 واحد تولیدی که برقشان روی آن فیدر هست، باید اقدام به تهاتر 35 درصدی بکنند و خب این تقریبا اجرانشدنی است. این درحالی است که پیشنهاد ما این بود که یا مانند بخش کشاورزی تولید 80 درصدی دیماند معاف از قطعی باشد و یا آن 35 درصد با توجه به کنتورهای هوشمند واحد به واحد محاسبه شود.او با اشاره به این که مصوبه برای بخش کشاورزی خوب بود اما در زمان بدی ابلاغ شد، بیان کرد: در اردیبهشت که این مصوبه ابلاغ شد کشاورزان گرفتار کارهای جاری خود بودند و پولی هم نداشتند و حتی زمانی نبود که بتوانند این مصوبه را اجرا کنند و از خاموشی ها رهایی یابند، بنابراین باید توافق برد برد با بخش خصوصی اتفاق بیفتد تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم. این طور نباشد که می گویند برق را از بورس تهیه کنید و قیمت برق نسبت به پارسال 2 برابر شود در حالی که بزرگ ترین عرضه کننده برق در بورس خود دولت است. کدام صنعت برایش توجیه دارد که برق را با این قیمت خریداری کند.

   اطمینان وجود ندارد رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان، با بیان این که باید بخشی از تصمیمات دولتی غیرمتمرکز باشد و در اختیار استان ها قرار بگیرد، اظهار کرد: باید قسمتی از تصمیمات به مدیران استانی محول شود تا آن ها با اولویت بندی صنایع مختلف بتوانند مدیریت درست تری انجام دهند، شاید این طور بتوانند تصمیم بگیرند که تمام بار بر دوش صنایع نباشد.عارفی ادامه داد: نمی شود هر روز بر صنعت فشار آورد و انتظار داشت آن ها همیشه در صحنه باشند، هم اکنون قیمت برق در بورس اندازه قیمت جهانی آن است، یعنی 11 سنت برای برق، واحد تولیدی باید با قیمت جهانی برق بخرد اما تعزیرات برای آن کالا قیمت تعیین کند؛ خب این مشخص است که نمی تواند پایدار باشد و ادامه پیدا کند. الان بخش خصوصی اطمینان ندارد که اگر همکاری کند و تولید برق انجام دهد برق واحدش قطع نمی شود، الان برای صنایع بالای 2 مگاوات مصوبه آمده که 55 درصد ظرفیت را کاهش دهند و خب خیلی از آن ها صنایعی هستند که نمی توانند چرخه تولید را قطع کنند والا هزینه های جدی بر آن ها تحمیل می شود. این نگاه تا وقتی حل نشود که تمام این ناترازی را بر دوش صنعت نیندازیم، مشکل نمی تواند حل شود.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    1

    فقط زمان روحانی قطعی برق فراون بود الان گل و بلبل

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نتیجه شرکت در سیرک انتخابات هر زمان مردم آگاه شدن و نا تمام مشکلات معیشتی و گرانی و تورم از بین نره و تا زمانی که علنی و واقعی با فساد مسئولین برخورد نشه و .... در هیچ کدام از انتخابات حاضر نشن و هماهنگ کل مردم قبوض و مالیات و عوارض و ... را پرداخت نکنن

    • سد ممد
      0

      خود دولت ماینرهاش جمع کنه برق فراوان میشه

    • ناشناس
      2

      متاسفانه به جای قطع برق خانه ها برق کارخانه ها را قطع می کنند

  • ناشناس
    0

    امسال ادارات هم تعطیل میکنندوخداشاهده اکثرکوچه هاوخیابونهابرقش قطعه وحتی درامامزاده روبعدازیازده می‌بندم وبرق روقطع میکنند

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    پس چرا برق رایگان ب عراق می‌دهید!!! و مامردم ایران در خاموشی زندگی می‌کنیم چرا مناطق شمالی تهران همیشه برق دارند؟؟؟ تابستان آب و برق نداریم قبض مصرف داریم زمستان گاز نداریم قبض گاز داریم!!! چه تنبل های وزیر و وکیل و مدیر و مسئول شدند اح اح اح!!!

  • ناشناس
    0

    نهادهای مذهبی از لامپهای قلمی هزار استفاده می کنتد در جلو هییت ها و مسجدها همیشه تعداد زیادی لامپ بیست چهار ساعت روشن است .چرا کسی به حسینه ها تذکز نمی دهند و همچنین مصرف بی رویه آب انها به راحتی خیابان را می شویند.

  • نزدیک قله بودن بارکوردفزاینده سقوط ریال تن فروشی فسادوپیرجمعیت ناشی ازفقرخودکشی رکوردپیرجمعیت
    0

    عربستان ایستگاه فضایی زده وشهرهوشمندونوم‌روداره تموم می‌کنه و میانگین آسمانخراش داره این خراب شده افتادن به سیم کابل دزدی وقطعی برق وسط ظهرپدروسایل برقیمون دراومد

  • ناشناس
    1

    اسب زین شده برق نمیخواد یونجه میخواد !!

  • داود
    2

    دست رییس جمهور شهیدمون درد نکنه ایشان خیلی خدمت کردند مثلا لایحه ی افزایش سن بازنشستگی را به مجلس دادند مثلا لایحه ی عفاف و حجاب رو فرستادند مجلس و تورم رو روی چهل درصد نگه داشتند و خیلی زحمات دیگه مثل همین مورد بالا

  • ناشناس
    1

    ایران را در کمتر از نیم قرن مصرف کردن

  • یه نفر
    1

    چرا در طول این 3 سال برای ساخت و تجهیز نیروگاهها اقدامی انجام نشده است ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    دوستان عرضه تامین برق بعد از سه سال هم نداشتن؟! فقط شعار شعار

  • ناشناس
    0

    مثلا قرار بود از نیروگاه های هسته ای برق تولید شود!! البته قرار بود!

  • ناشناس
    0

    شما که توان ندارید تعمیرات اساسی کنید بی خود گردن گرمای هوا و مصرف مردم نگذارید.

  • ناشناس
    0

    دروغشون تازه رو شده

  • Mm
    0

    آخه درسته کشور دوست عراق برق نداشته باشن ما داشته باشیم.پول. هم ندادن مهم نیست.فقط بگویند مرگ بر آمریکا اسرائیل.

  • احمد سرخیل
    0

    بهانه ،،بهانه ،،بهانه ،،،
    متاسفانه مدیریت در ایران یعنی بهانه آوردن برای همه ناکارآمدی ها ،،،مثلا در گیلان کشاورز بیچاره فقط نیاز به دو ماه آب داره تا بتونه برنج کشت کنه ،،یا مثلا در همین حوزه برق فصل گرم و پر تنش همین دو ماه هستش ،،،موضوع اصلی اینه که در اکثر حوزه ها بدنبال راهکار اصولی و اساسی نیستیم و بیشتر بر منفعت های شخصی و جناحی تمرکز میکنیم ،،،هر مشکلی راه حلی داره بشرط ی مجموعه مدیریتی در همه بخش ها اراده خودش رو بر توسعه بگذاره نه بر حاشیه سازی و انواع و اقسام کارهای که در نهایت به ضرر کشور و مردم تمام میشه

  • منصف
    0

    از ۳ سال قبل برای عوامفریبی، به جای برق خانه مردم. برق صنایع رو قطع می کنند متاسفانه مردم از پشت پرده بی اطلاعند و گرنه حتما با روزی ۲ ساعت خاموشی منزلشان از ته دل راضی بودن تا قطع صنعت. چرا؟؟؟ چون دود گرونی ناشي از آن، دو ماه بعد به چشم خود مردم می رود. خیلی ساده !!!!
    کارمند وزارت نیرو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد