گزارش دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری/ پزشکیان از دولت خاتمی دفاع کرد/ پورمحمدی: آقای قالیباف، چرا طرح‌هایتان را در مجلس عملی نکردید؟/ زاکانی دوباره از روحانی انتقاد کرد

دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌ جمهوری دوره چهاردهم برگزار شد.

گزارش دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری/ پزشکیان از دولت خاتمی دفاع کرد/ پورمحمدی: آقای قالیباف، چرا طرح‌هایتان را در مجلس عملی نکردید؟/ زاکانی دوباره از روحانی انتقاد کرد
در ساعت 10 دقیقه بامداد مناظره دوم تمام شد
 
جمع بندی جلیلی

تهدیدها مانع ملت ایران نخواهد شد

امروز دو رویکرد وجود دارد؛ یکی که خودش را باور دارد و نگاه حداکثری دارد و معتقد است نه تنها می توان از این مشکلات عبور کرد بلکه می‌توان پیشرفت و جهش کرد.

رویکرد دوم یا می‌ترسد یا می‌ترساند؛ بر اساس تصوراتی که نسبتی با واقع ندارد! 

اینها نظریات رمانتیکی دارند و تهدیداتی برای خودشان دارد که فکر میکنند میتواند مانع ملت ایران شود.

تهدیدها را باید کنار فرصتها دید. امروز فرصتهای جهانی برای پیشرفت و جهشمان بسیار زیاد است.

اینکه دوباره چهار پنج سال معطل شویم و بگوییم تا فلان موضوع حل نشود بقیه مسائل حل نمیشود تجربیات غلطی است!

اینکه میگویند نسل Z هست که نه او زبان ما را می فهمد و نه ما زبان او را، نه اینطور نیست!  هم آنها زبان ما را می فهمند و هم ما زبان آنها را می فهمیم.

جمع بندی پزشکیان

 در دورهٔ خاتمی فرار مغز نبود

من در دولت آقای خاتمی بودم؛ مردم خودشان می‌دانند وضع چطور بود؛ اگر بد بوده به همین کاندیداها برای ادامه وضعیت کنونی رای بدهند.

ما باید مردم را مشارکت دهیم. مردم باید باور کنند ما می‌خواهیم برایشان کار کنیم.

۹۰ درصد مشکل مدیریت ارشد است. مردم ما هم مردم خوبی هستند. 

مردم الان پشت سر ما قضاوت درستی ندارند. ولی ما هی می‌خواهیم دیگران را محکوم کنیم.

هر کس با مردم صادق باشد و به آنچه می‌گوید معتقد باشد قطعاً بقیه پشت سرش خواهند آمد.

برای فقرزدایی باید به مردم باور داشته باشیم و آنها را مشارکت بدهیم.

با مردم باید رابطه صمیمی و دوستانه پیدا کنیم.

خیلی از آدمها وقتی به مسئولیت می رسند دور و بری های خودشان را روی کار می‌آورند.

مردم از ما ناراضی هستند چون پرونده درست می‌کنیم و به آنها انگ می چسبانیم. گروه Z درست می شود F درست می‌شو‌د!

جمع بندی زاکانی

 آماده مناظره با آقای روحانی هستم

جواب مشاور پزشکیان را درجای خودش خواهم داد

افرادی که الان در ستاد برخی هستند مسبب وضع اسفناک امروزند و باید پاسخگو باشند چطور امروز در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند؟ آنها این نامزدها را اداره خواهند کرد.

آماده هستم با خود آقای روحانی یا دیگران که اسباب شرایط امروز را ایجاد کرده است مناظره و صحبت و گفتگو کنیم. تا معلوم شود وضع موجود حاصل کار چه کسانی است؟

شهید مظلوم ما، شهید رئیسی پشت سرش حرف زده می‌شود اما خودش کجاست تا دفاع کند؟ باید فرصتی دهند تا از جانب ایشان دفاعی صورت بگیرد. حق ایشان متاسفانه ادا نمی‌شود.

ظرف ۵ سال می شود مشکل مسکن را حل کرد.

 
جمع بندی پورمحمدی

نسخه‌های توهمی برای نظام اداری صادر می‌کنیم

باید نظام بهره وری اصلاح شود. جلوی هدر رفت منابع را بگیریم.

بحث چابک سازی دولت مهم است؛ همه حرفش را می زنند ولی در هر دوره دولتها بزرگتر شده‌اند. 

نسخه های کلی و رویایی و توهمی می نویسیم بعضاً.

کسی که میخواهد اصلاحات اساسی انجام دهد باید نظام اداری را خوب بشناسد. هنوز رفتار اداری به ارث رسیده از نظام گذشته را اجرا می کنیم.

پیوسته حرف از خدمت می زنیم اما رفتارمان قیم مآبانه است با مردم!

برخی از ما از عدالت صحبت می‌کنیم ولی در اطرافمان پرونده و رانت و ویژه خواری است.

باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم ولی الان گریز نخبگی داریم. نخبگان باید به ما اعتماد کنند و احترام ببینند. باید تنوع فکری را بپذیریم. 

برخی به راحتی در عمل آدمها را حذف میکنیم و آستانه تحملمان به شدت پایین است و اختلاف سلیقه را حاضر نیستیم بپذیریم. 

روشهای سنتی در مبارزه با فساد به هیچوجه پاسخگو نیست. متاسفانه دچار آلودگی ها و بی برنامگی هستیم و هر روز چند پرونده درمی آید و ناامیدی مردم تشدید می شود.

نیازمند اصلاح رویکرد مدیریتی در حکمرانیمان به طور جدی هستیم.

 
جمع بندی قالیباف

مرزهای شرقی‌مان را باید دیوارکشی کنیم

برای خوب شدن حال امروز مردم، یک سپر حمایتی معیشتی طراحی کردیم. نباید اجازه دهیم که سفره مردم کوچک شود. 

مابه التفاوت فاصله تورم و افزایش حقوق را باید جبران کنیم. با یک رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی مردم را تضمین کنیم.

یک طرح ۵ فوریتی داریم که یکی از آنها در حوزه خدمت بود.

بحث دوم در حوزه مسکن است؛ ۸۰ درصد شهرهای ما و ۱۰۰ درصد روستاهای ما قادرند که یک قطعه زمین که کاربری مسکونی دارد به صورت رایگان به همه آنها که مسکن ندارند بدهیم.

باید به زوجهای جوان به مدت سه سال در آغاز واحدهای کوچک ۷۵ متری بدهیم که بدون اجاره‌بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

مصمیم واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت شکل بگیرد.

طرح فوریتی چهارم در بحث دیوار شرق کشور است؛ اتباع غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی جدی در حوزه مواد مخدر و اشتغال و ... دارند؛ با استفاده از تجربه‌ام در پلیس می‌گویم که باید مرز شرقی‌مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم که امنیت حفظ شود.

طرح پنجم: از سواحل خلیج غافلیم؛ باید پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی ایران را در سواحل دریای عمان و کرانه آن تشکیل دهیم.

جمع بندی قاضی زاده هاشمی
تیم امنیتی حاکم در دولت روحانی، در ستاد پزشکیان هستند؛ هرکسی با نزدیکانش شناخته می شود

عدالت اقتصادی با قدرتمند کردن خانواده‌ها شدنی است

آزادی‌های اجتماعی و سیاسی با قدرتمند شدن اقتصادی مردم امکان‌پذیر است.

می‌خواهم دولت نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه بدهم؛ البته نقاط ضعف را هم اصلاح کنم.

اما شما دو نفر (پزشکیان و پورمحمدی)‌ شجاعت این را دارید که بگویید میخواهید دولت سوم روحانی باشید؟

 
نظر جلیلی درباره اظهارات دیگر نامزدها

دانشگاه باید برای مشکلات کشور اولویت داشته باشد

حق دانشگاه است که در جهش و پیشرفت کشور یک ماموریت داشته باشد و بتواند سهم خود را ایفا کند.

از همین ترم آینده باید این ماموریت باید تعریف شود.

دانشگاه‌ها باید برای اشتغال دانشجویان خودشان برنامه داشته باشند.

 
نظر پزشکیان درباره اظهارات دیگر نامزدها

تحقیقات دانشگاهی منطبق با واقعیات جامعه نیست

اجماع باید روی سیاستهای کلی و قانون باشد. 

دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی باید توانایی حل مشکل داشته باشد.

باید به هیات علمی‌ها و نخبگان احترام گذاشت و برخوردهای حزبی و جناحی را کنار گذاشت.

با حقوقهای فعلی هیات علمی نمیتواند به راحتی زندگی کند. برای همین نخبگان ما دارند میروند. بیرون از کشور اینها را می قاپند.

الان بیشترین بیکاران ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند؛ این بخاطر عدم سیاستگذاری دقیق ما با توجه به نیازهای جامعه است.

 
نظر زاکانی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 با فناوری و مولدسازی می‌شود آموزش و پرورش را تغییر داد

 در حوزه آموزش عالی توجه به استاد و دقت در منزلت او باید مورد عنایت باشد.

 ما دو زیست بوم را باید پیش ببریم، یکی زیست بوم نوآوری و دیگری زیست بوم اندیشه ورزی.

 باید از ظرفیت حوزه علمیه استفاده کنیم.

 در حوزه آموزش عالی توجه به استاد و دقت در منزلت او باید مورد عنایت باشد باید نیازمندی‌های او را تامین کرد نمی شود استاد ۱۳ تا ۱۴ میلیون حقوق بگیرد.

 آموزش عالی و حرکت در مسیر میدان دادن به دانشجو و استاد باید به گونه‌ای باشد که یک کارخانه انسان سازی را مدیریت می‌کنیم.

 در دولت خدمت این میدان و محوریت برای دانشگاه و حوزه رقم خواهد خورد.

 
نظر پورمحمدی درباره اظهارات دیگر نامزدها

اگر وفاق ایجاد نکنیم، ظرفیت‌های درونی و بیرونی ما از بین می‌رود

اجماع و وفاق با شعار حل نمی‌شود؛ محیط اجتماعی ما درگیر کش‌مکش شده است 

در مقام حرف یک جور عمل می‌کنیم، ولی وقتی پای منافع شخصی و جناحی پیش می‌آید، یک‌جور دیگر عمل می‌کنیم که این باعث تشدید فاصله اجتماعی می‌شود

تا وقتی این مشکلات حل نشود، هم در حوزه آموزش و هم در بخش‌های درمان، صنعت، تامین اجتماعی و ... آسیب می‌بینیم

محیط دانشگاه نباید بسته باشد، بلکه باید دلچسب، جذاب، مستقل و آزاد باشد‌. وقتی محیط را می‌بندیم، مشکلات شدیدی پیش می‌آیاد و دانشجو به ما اعتماد نمی‌کند

باید رفتارمان با مردم، اساتید، نخبگان، معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان تغییر کند تا همه به کشور احساس تعلق و دلبستگی داشته باشند

 
نظر قالیباف درباره اظهارات دیگر نامزدها

 طرح هرچقدر خوب باشد، اگر مدیر اشتباه داشته باشد عقب‌گرد است

ثبات در آموزش و پرورش نداریم؛ حضور یک مدیر قوی و ثبات در مدیریت مهم است ولی تا اینجا نبوده است.

حرف خوب میزنیم و طرح خوب ارائه می دهیم ولی کدام دولت می خواهد اینها را انجام دهد. طرح هرچه خوب باشد، ولی مجری اشتباه کند عقب گرد است که غیرقابل جبران است.

وقتی دوقطبی جعلی در کشور درست می شود، این به ما خسارت وارد می کند. 

وقتی مردم در اداره موضوعات حذف و نقش خانواده در اداره مدرسه حذف می شود، مشکل درست می شود.

باید قدرت اجماع سازی در حاکمیت داشته باشیم تا این کارها را انجام بدهیم.

وقتی حرف از اجماع سازی می زنیم بگوییم چگونه و بر اساس چه موضوعی؟ مبانی مان باید مبانی انقلاب اسلامی باشد؛ در این چارچوب باشد؛ بدانیم که ذی نفع نهایی ما مردم هستند.

به گونه ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم؛ به جای تنش باید به سمت گشایش برویم. و سرمایه های کشور را حفظ کنیم. سرمایه های انسانی کشور به مراتب مهمتر از سرمایه های مادی ما هستند.

 
نظر قاضی زاده هاشمی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 وقت دانش‌آموزان را در دوران آموزش تلف می‌کنیم

با حفظ ساختار فعلی آموزشی مشکل دانش آموزان ما حل نمی شود. نیمی از وقتی که می گذاریم تا فوق تخصص می رویم اضافه است؛ نباید اینقدر طول بکشد تا رسیدن به بازار کار. باید بتوانیم بهره‌‌وری را در آموزش‌و پرورش ارتقا دهیم. 

باید افراد را به سرعت به بازار کار برسانیم. باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم.

پاسخ جلیلی به سوالات درباره ارتقای نظام علمی و آموزشی

جهش را باید از مدرسه آغاز کنیم

مدرسه لشگر شکوفایی فرصتهاست.

پیشرفت با عدالت به دست می آید؛ همه مردم باید بتوانند در پیشرفت کشور نقش ایفا کنند. هر استعدادی بتواند در مدرسه ای که بهتر آن را شکوفا می کند حضور یابد.

لازمه پیشرفت این است که آموزش و پرورش جایگاه خود را پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش باید نیروی بسیار ارزشمندی باشد.

همین هزینه فعلی آموزش و پرورش، اگر تقسیم کنیم بر دانش آموزان، میزانش بیشتر از میزان هزینه دانش آموز در مدرسه غیرانتفاعی شمال شهر است. پس هزینه میکنیم ولی استفاده لازم را نمی بریم.

هزینه را در عوض ستادهای بزرگ باید صرف مدرسه کرد.

پاسخ پزشکیان به سوالات درباره ارتقای نظام علمی و آموزشی

با وجود این که عضو هیچ حزبی نبودم، به خاطر عملکردم، در دولت خاتمی تول معاون وزیر بهداشت و بعد وزیر بهداشت شدم 

مسئولان نظام آموزشی باید نگاه کنند که آیا فرزندان خانواده‌های مناطق محروم همان خدمات آموزشی را دریافت می‌کنند که فرزندان خودشان دریافت می‌کنند

در سیستان و بلوچستان مدارسی داریم که هیچ امکاناتی ندارند، ولی برخی مدارس ابتدایی شهرهای بزرگ سالانه بیش از ۸۰ میلیون تومان شهریه می‌گیرند

بیش از ۸۰ درصد پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری، دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی هستند

دانش‌آموزان سمپاد تک‌بعدی بار می‌آیند و وقتی از مدرسه بیرون می‌آیند، نمی‌توانند با دو نفر رابطه برقرار کنند 

پاسخ زاکانی به سوالات درباره ارتقای نظام علمی و آموزشی

 آموزش‌و‌پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است

قویترین وزیر من وزیر آموزش وپرورش خواهد بود

مشکلات متعددی در آموزش‌و‌پرورش داریم. تعلیم و تربیت نظام پیشران کشور است. نگاه را باید به آموزش و پرورش تغییر داد؛ آموزش و پرورش هزینه نیست، سرمایه گذاری است.

شروع اصلاح ما در آموزش و پرورش باید از کلاسها باشد و نه از ستاد! مهمترین رکن، معلم است و دانش آموز. فقط محتوا نیست.

باید به دانش آموز حق داد تا حرف بزند؛ منزلت و معیشت و جایگاه و رشد معلم حفظ شود تا معلمی بر تاج اشتغالهای کشور بنشیند و منزلت و کارکردی داشته باشد.

قویترین وزیر من وزیر آموزش وپرورش خواهد بود.

پاسخ پورمحمدی به سوالات درباره ارتقای نظام علمی و آموزشی

 باید قدردان معلمان باشیم

آموزش‌وپرورش جای اختلافات سیاسی نیست.

بسیاری از محتواهای آموزشی و روش تدریس را به خود اساتید و معلمان واگذار کنیم. نظام آموزش و پرورش ما باید عوض شود

آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی و جناحی و اختلاف و کشمکش ها نیست.

آقای قالیباف به نکته اساسی درباره نصف شدن سهم آموزش و پرورش از بودجه در حال حاضر نسبت به دهه هفتاد اشاره کردند.

پاسخ قالیباف به سوالات درباره ارتقای نظام علمی و آموزشی

 در ۱۵ سال اخیر ۱۵ وزیر در آموزش و پرورش عوض شده است

۱۵-۱۶ وزیر در حوزه آموزش و پرورش جابجا کرده‌ایم؛ مدیر عطاری را اینقدر عوض می‌کنیم که یک وزارت‌خانه را اینطور تصمیم می‌گیریم؟

۱۶ میلیون تقریباً دانش‌آموز داریم؛ سرانه بودجه ما ۱۰ درصد است. در دهه ۷۰، این ۲۰ درصد بوده است. یعنی نصف شده است.

آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است.

سرانه هردانش‌آموز ما ۱۶-۱۷ میلیون است بدون اماکن. حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون داریم هزینه می‌کنیم. اما خروجی ما به این اندازه که سرمایه می‌گذاریم هست؟ خیر!

معلم هم کم داریم؛ معلم‌های فراخوان شده هر ساعت ۵۰ هزار تومان می‌گیرند!‌ متاسفانه بعضی وقت‌ها هم ۶-۷ ماه تاخیر در پرداخت داریم.

در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره‌وری ما برای رشد اقتصادی است هم در تصمیم‌سازی و مهارت و سبک زندگی، مورد توجه اساسی قرار می‌دهیم.

پاسخ قاضی زاده هاشمی به سوالات درباره ارتقای نظام علمی و آموزشی

 آقایان پزشکیان و پورمحمدی بگویند توانایی بایدها و نبایدها را دارند یا خیر

خطاب به آقایان پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که دارد مغالطه می شود و بحثهای کلی. شما قبلاً  جایی بودید، چه کار کردید؟ هر کدام از ما این را باید بگوییم.

شماها وزیر بهداشت و درمان و دادگستری بودید؛ شما چه کار کردید؟ هی نگوییم باید و نباید...

در دولت آیت‌الله رئیسی، ۲۹۵ هزار معلم بعد از کرونا جذب شده‌اند.

۶۷۶۸ فضای آموزشی جدید و ۳۱ و ۴ میلیون متر مربع 

۹۱۱ هزار کودک که از تحصیل باز مانده بودند به تحصیل بازگشتند.

سوالات نوبت سوم در مناظره دوم با محوریت «ارتقای نظام علمی و آموزشی»

دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیازهای نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

شروع دور دوم مناظره

12 دقیقه استراحت نامزدها

نظر جلیلی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 وظیفه دولت است که مانع مرگ‌های زودرس شود

بحث ما بحث سلامت است که برای همه آحاد کشور حیاتی است و صحبت از نقش رئیس جمهور در این زمینه.

بحث سلامت از وظایفی است که در قانون اساسی به جد به آن توجه شده و از حقوق ملت است.

برخی موضوعات نظام سلامت که در اینجا صحبت شد بیشتر ناظر شد به آنها که در زمینه وزارت بهداشت است. ولی خیلی از اینها بیرون از وزارت بهداشت است و به سلامتی مردم مربوط است.

مثلاً ما در چند سال گذشته به طور متوسط تلفات جاده ای ما از ۱۷ هزار تا ۲۵ هزار بوده. وقتی تلفات جدی متوسط ۲۰ هزار است، در هشت سال می شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما!  چند برابر این هم مجروحین و قطع عضو داریم! چه کسی باید روی اینها برنامه ریزی کند؟

آیا این ۱۷ هزار تا نمی شود کم شود؟ 

وقتی معاون وزیر بودم یک کشور گفت در سال ۱۷ نفر تلفات جاده ای داریم؛ حالا آنها جمعیتشان یک دهم ما بود، خب برای ما هم بشود ۱۷۰ نفر! 

اشتغال و امنیت شغلی و استرسها بر سلامت افراد تاثیر می گذارد. چقد بیماری و فوتهایی داشتیم بخاطر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. مثل جاده سازی و خیابان سازی و ...

اگر بیان میکنیم که آلودگی هوا و عادات غذایی و حوادث جاده‌ای و ... میتواند سلامت را تحت الشعاع قرار دهد، چه کسی باید اینها را برنامه ریزی کند؟ اینها به عهده رئیس جمهور و شورای عالی سلامت است.

اگر ده سال پیش رئیس جمهور وقت این بحثها را برنامه ریزی و هدفگذاری می کرد و یک درصد قابل توجهی از اینها کم میشد بسیاری از مردم که وضعشان بهتر بود.

اینقدر تصادفات جاده ای و مجروح و ... قابل پیشگیری است.

باید تکثر نهادهای سیاستگذاری را در این زمینه کم کنیم. تجربه موفقی در شبکه بهداشت داریم.

نظر پزشکیان درباره اظهارات دیگر نامزدها

 نبود پزشک در روستاها تقصیر ماست

 سیاستهای مقام معظم رهبری را عمل میکنیم. برنامه ما هم همین قانون است که نوشته شده است. ولی اجرا نمیشود این قوانین؛ چون مجلس و دولت و قوه قضائیه سفره شان را از مردم جدا کرده اند.

تا زمانی که من سر همان سفره ای که برای مردم پهن کرده ام ننشینم، چیزی درست نمی شود.

ویزیت دکترها یک یا دو دلار است؛ اینها که تقصیری ندارند. میگویند اسنپ کار کنیم بهتر است.

نمی شود قانونهایی که نوشته شده را اجرا نکنیم و بعد بگوییم برنامه داریم! مشکل خودمانیم که سر سفره ای که برای مردم پهن کرده ایم نمی نشینیم.

مردم ببینند من در همان صفی ایستاده ام که آنها ایستاده اند؛ قطع یقین صدایشان درنمی آید ولی وقتی حرف قشنگ بزنم ولی در آن صف نایستم مردم صدایشان درمی آید.

من چه رئیس جمهور بشوم و چه نماینده باشم باید به داد کسانی برسیم که کسی به دادشان نمی رسد. صدای کسی باشیم که صدایشان به کسی نمی رسد.  

مشکل عدم تعهد ماها در بالا به قانون است.

نظر زاکانی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 مراحل درمانی خانم‌های باردار و کودکان زیر ۱۵ سال را رایگان می‌کنیم

سعی کردم چند بسته را خدمت مردم تقدیم کنم. ناظر به حوزه سلامت هم همچنین. بخشی را فراموش کردم و آن رایگان کردن رسیدگی های بهداشت و درمان به خانمهای باردار است. 

بزرگترین سرمایه  ما در حوزه پزشکی نیروی انسانی و شبکه ما و تجربه ما و کارکردهای ماست که باید به نحو احسنت پاس بداریم.

بیان کردند آقای پزشکیان که عده ای ممکن است رانت بگیرند؛ ما هم مثل ایشان نه در خارج از بیمارستان دولتی کار کردیم... حتی بستری شدنمان هم... روزی در مجلس حالم بد شد و گفتم غیر از بیمارستان امام جایی نمی روم.

نیازمند تحول جز با یکپارچه سازی اطلاعات و سطح بندی خدمات و شبکه بهداشت و نظام ارجاع و توجه به توریسم سلامت و ... نمی شود. 

آقای قاضی زاده یادشان هست که دردولت من مکرر راجع به سلامت صحبت میکردم و اتفاقات ناخوشی که در حال رقم خوردن بود و میگفتم نیازمند تحول بزرگ هستیم.

مسیر کاملاً معلوم است و  می شود گام به گام مسیر درست را برداشت. موضوع سلامت فراتر از بهداشت و درمان است. شورای عالی سلامت به مسئولیت ریاست جمهوری میتواند همه را مکلف به گام گذاشتن در این مسیر کند.

موضوع دارو با دستور به کارخانه ها حل نمیشود؛ در همه موضوعات ما بحث کرده ایم و مسیر کاملا معلوم است؛ ظرفیت داخلی موجود است؛ نگاه منطقی و کارشناسی لازم است که به بهترین نحو انجام شود.

اصلاح بیمه ها و مبارزه با فساد در سلامت و زیرمیزیها باید بهش پرداخته شود.

ناظر به فروش نفت آقای پزشکیان چیزهایی گفت ولی اطلاعاتش نادرست است. اطلاعات درست را بعد جلسه به شما اگر خواستید می دهم. امروز عربستان و عراق بیشتر از ما پوئن می دهند برای فروش. این عدد 30 درصد هم که  گفتید درست نیست.

نظر پورمحمدی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 سالمندی و اوتیسم مسئله جدی کشور است

بحث سلامت جزو نقاط مثبت ماست؛ ظرفیتهایی که بعد از انقلاب ایجاد شده است.

از نظر بستر و ظرفیت و دانش و تحصیل و بیمارستانها و تختها و ... تقریباً در شرایط مناسبی هستیم. 

باید اینها و زیرساختها را گسترش دهیم.

الان سالمندی مساله  جدی کشور است و باید به آن جدی فکر کرد. الان برخی بیماریهای جدید مثل اوتیسم توسعه یافته که باید برایش فکری کرد.

باید نگاه  جامع و کامل کرد؛ همچنان برمیگردم به تدبیر و برنامه ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوش بینی و همکاری متقابل.  یعنی جزو فرهیخته ترین مجموعه های نظام ما پزشکان و کادر گسترده پزشکی و خانواده بزرگ بهداشت و درمان هستند. از ظرفیتهای خوب ما هستند. گردشگری سلامت که آقای قاضی زاده اشاره کردند ظرفیت مهمی است.

از مباحثی که دولت باید توجه کند کلانِ سیاستگذاری و بستر مناسب را فراهم کردن و اعتماد کردن و مهمتر از همه مدیریت اقتصاد درمان و سلامت است.

مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی که متاسفانه در دوره های  گذشته یعنی 15-16 سال گذشته در دو طیف مدیریتی جناحی نتوانسته سامان یابد و اسراف و پرت عظیم انرژی داریم... حتی می توانیم کل انرژی را به اندازه رفاه مطلوب و سطح بالای جهانی، مثلاً‌ اروپا.. میانگین مصرف سوخت در اروپا را مثلاً به مردم مجانی بدهیم. 

باقی مانده را برنامه ریزی کنیم... 

ما خیلی مساله داریم که در رویکردها و برنامه ریزیهای ما و چابک سازی دولت و کاهش هزینه هاست.

نظر قالیباف درباره اظهارات دیگر نامزدها

 سلامت مهم‌تر از معیشت است

در نظام سلامت عوامل موثری است که در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست؛ ریشه در عوامل دیگری دارد که نیاز به هماهنگی های بخشی دارد. آلودگی آب و هوا و صوت، هیچ ربطی به بهداشت و درمان ندارد. اصلاح اینها باید فرابخشی باشد. از این کار یا غفلت کردیم یا ناآگاه بودیم. و یا اینکه بدون تعارف عرضه اش را نداشتیم که انجام بدهیم.

تدبیر درست و مدیریت خیلی در کار موثر است.

محیط زیست امروز از استراتژی های بخشی ماست یعنی به اندازه امنیت و فرهنگ و رفاه و سیاست و سیاست خارجی هم موضوعیت دارد ولی متاسفانه در اینجا اصلا فرصت بحثش هم نشد.

بعضی موضوعات ما از اول تا الان حل نشده است؛ مثلاً شیرخشک از دوره جنگ دغدغه بود؛ الان هم دغدغه است...الان هم در نظام سلامت 20 سال دیگر افراد بالای 60 سال ما سه برابر می شوند والان باید چاره کرد.

ما الان باید هم آینده مان را روشن کنیم که امید داشته باشیم که این کار دسترس ماست و هم وضع حال مردم را خوش کنیم که در سلامت تحت فشار نباشند. سلامت مهمتر از معیشت است. الان بین 8 تا 9 میلیون نفر سرانه در بهداشت و درمان هزینه میکنیم. واقعا این کیفیت درمان متناسب 8-9 میلیون است؟ آیا توزیع پزشکان ما نرمال است؟ یا حقوقشان را ندادیم یا هر چیز دیگر؛ 

درصعب العلاج ها مجلس این افتخار را داشت که صددرصد را تحت پوشش قرار داد طبق قانون؛ امروز حدود 2 میلیون نفر تحت پوشش این هستند. سه دهک اول یعنی 6 میلیون نفر هم رایگان بیمه سلامت شدند.

نظر قاضی زاده هاشمی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 باید به مردم راهکار حل مشکلات دارویی را ارائه دهیم

با بیان مساله مسائل حل نمیشود. ساحت ریاست جمهوری ساحت شخصیتی است که مسائل را بررسی کرده و با کارشناسان نشسته و با برنامه های مشابه آشناست و روندها را بررسی کرده و راهکار عملی دارد که به مردم عرض میکند.

ولی جوری بحث می شود که انگار وقتی رئیس جمهور شدیم تازه میخواهیم با کارشناسان راهکار پیدا کنیم! خواهشم این است که حرف روشن بزنیم.

الان ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی میدهیم به دارو ولی دسترسی مردم به دارو مشکل است؟ اینجا بگوییم میخواهیم چه کنیم که مثلاً قاچاق معکوس نشود دارو! راهکار ما استفاده از بیمه و دست برداشتن از فشار به کارخانه های تولید داروست.

یا در بحث سلامت الکترونیک، ما این را در بنیاد شهید اجرا کردیم. 

یکی از دلایل مهاجرت پزشکان ما درامد بهتر آنها در بیرون است؛ ما باید صندوقی درست کنیم با ارزش ۲۰ میلیون دلار و از محل خود بخش خصوصی که با آنها در این باره صحبت کرده‌ایم، می شود این کار را کرد و درامد ۱۰۰ میلیون یورویی ما در سال به ۵ میلیارد دلار بعد از ۴ سال برسد.

بهترین وضعیت حوزه سلامت را در منطقه داریم؛ پزشک و پرستار ما را اروپاییها و آمریکاییها روی دست می برند.

تکمیل نظام شبکه هم باقی مانده که باید انجام دهیم.کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم.

باید مراقب بگذاریم برای افراد در خطر؛ که مرتب آنها را کنترل کند و خطر را از انها دور کند.

پاسخ جلیلی به سوالات درباره سلامت

 سازوکار بیمه های ما باید عدالت محور شود

احترام به مردم این است که متمرکز شویم روی پاسخ به پرسش مردم؛ بویژه ناظر به نقش رئیس جمهور. 

ما یک موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که باید بیان شود. میانگین طول عمر که 55 سال بود اول انقلاب، امروز به 77 سال رسیده و این از موفقیتهای نظام سلامت ماست.

اما 2 مثال می زنم؛ همین 24 ساعت گذشته 1200 نفر از جمعیت ما فوت کرده اند؛ این متوسط است. مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگهای قابل پیش بینی نیست. نظام سلامت ما و دولت وظیفه دارند که مرگهای قابل پیش بینی را به حداقل برسانند.

از این 1200 نفر، 47 درصد زودرس و 22 درصد خیلی زودرس است؛ برخی از اینها شرایطی دارد؛ مثلا 65 نفر برای الودگی هوا و برخی برای دخانیات و برخی دیگر برای عارضه اضافه وزن است.

اینجا دولت وظیفه دارد، رئیس جمهور وظیفه دارد، بخصوص  که برخی از این موضوعات به فراتر از یک وزارتخانه برمیگردد.

مثال دیگر بزنم: همین الان روزانه طبق آماری که هست، اگر 26 میلیون خانوار داریم در کشور، حدود 2.42 درصد در سال کسانی هستند که دچار بیماری هایی می شوند که هزینه هایش کمرشکن است. اگر 2.5 درصد مردم، یعنی روزی 1780 نفر در روز هزینه های کمرشکن بهشان تحمیل می شود و اینها می روند زیر خط فقر! درحالی که سیاست نظام سلامتمان این است که شرایط بیشتر از بیماری بر بیمار تحمیل نشود.

امروز یکی از بحثهای جدی ما این است که خود صندوقهای بیمه ما به دلیل اشکالاتی که دارند بیمار هستند. عدالت محور عمل نمی شود. اگر 2.5 درصد مردم اینگونه دچار مشکل می شوند، و خانواده‌شان دچار مشکل اساسی می شوند اینجا باید چه کنید؟ اینجا باید بیمه های شما سازوکارشان عدالت محور شود.

پاسخ پزشکیان به سوالات درباره سلامت

 با ۱۰ تا ۲۰ میلیون حقوق پزشک به مناطق محروم نمیرود

تبریز که رئیس دانشکاه بودم ساختار روستاها را درست کردیم خانه های بهداشت ساختیم. بچه های من با وجود اینکه جراح قلب بودم، در مناطق محروم  کارگری کردند. خانه های بهداشت را در مناطق محروم تمام کردیم.

انسان کالا نیست و نباید با او به صورت کالا برخورد کرد. قبل از ما در برنامه سوم توسعه قرار بود همه  چیز را به بخش خصوصی واگذار کنند ولی ما این را تغییر دادیم. بیمه های روستایی در دولت آقای خاتمی درست کردیم. افراد را در بیمارستان بیمه کردیم. 

در  مجلس منابع لازم را برای این کار در قانون دیدیم! این بحث ها که آقای زاکانی میگوید را ما منابعش را هم دیدیم قانونش هم هست. چرا عمل نمیشود؟ چون خلاف می شود و پولش را نمیدهند. 

اصلاً الان قانونش هست و فقط باید اجرایی شود. ولی الان اجرایی نمی شود.

در مجلس همیشه دعوای ما این است که چرا قانون را اجرا نمیکنند! مشکل این است که ما دولتیها و مجلسیها و قوه قضاییه می رویم بخش خصوصی و به مردم که می رسد دولتها پول نمیدهند و مجلس هم فشار لازم را نمی آورد!

ما باید سر سفره ای بنشینیم که برای مردم پهن  کرده ایم نه اینکه خودمان با خودمان ویژه عمل کنیم!

در همین مجلس گذشته درامد پزشکان را کاهش دادند و سقف گذاشتند ولی خودشان بیرون قرارداد داشتند و پول بیشتری میگرفتند!  پزشک خصوصی که دولت یا مجلس با او قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک ماه پزشک بیرون پول میگرفت.

هرچقدر پزشک تربیت کنید با ۱۰-۲۰ میلیون پزشک به روستا می رود باید ساختار را عوض کنیم. اینکه تئوری بدهیم ولی سفره مان را با مردم جدا کنیم، مشکل را حل نمیکند.

پاسخ زاکانی به سوالات درباره سلامت

 آقای پزشکیان شما پدر مردم را درآورده‌اید

از توصیه های اخلاقی آقای پزشکیان تشکر می کنم. اما دعوا بر سر حقوق مردم است وگرنه مخلص شماییم و دوستیم.

پزشکیان: پدر مردم را درآوردید.

زاکانی: شما درآوردید نه ما؛ شما نماینده بود وزیر بودید و ...

درباره ترامپ هراسی آقای پورمحمدی... (پورمحمدی در پاسخ: من از قویترینها بوده ام اشتباه نکنید؛ از این بیانات هم نفرمایید؛ اگر کسی بخواهد مقابل ترامپ بایستد ماییم. خواهید دید در آینده چه می شود)

 با اسناد کرسنت آقای پورمحمدی بگوید که چه کرده است!

درباره نظام سلامت: پزشکان و پرستاران و ... بزرگترین سرمایه ما هستند؛  ما شبکه بهداشت را تقویت می کنیم و پیشگیری را مقدم بر درمان می دانیم. بیمه پایه رایگان را تکمیل میکنیم. کار دولت شهید رئیسی را ادامه می دهیم در این زمینه. ۶ دهک بیمه تکمیلی می شوند. با مبنای تعرفه دولتی.

۴۰ درصد مردم درمانشان در طرح ما رایگان می شود. الان ۸۵ درصد درمان در حوزه بیمارستانهای دولتی است.

بیماران صعب العلاج همه در طرح ما کلا در بیمارستان های دولتی رایگان می شود.

دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی خواهد کرد. این خیلی مهم است. و مسیر تحول را به سمتی می برد که سلامت در زندگی افراد بتواند اسباب حفظ و صیانت شود.

پاسخ پورمحمدی به سوالات درباره سلامت

 بسیاری از پزشکان و پرستاران وضع مالی خوبی ندارند

حتماً ترامپ شاید بخواهد برگردد. باید در این میدان با قدرت برویم و از فرصتها استفاده کنیم و شکاف لحظه ها کنیم؛ نشده است تا اینجا.

قالیباف: قبل قانون مجلس 300 هزار بشکه صادر میکردیم امروز شده 1 میلیون و 560 هزار بشکه.

 بخاطر قانون مجلس نبوده است. بخاطر بحث رقابت چین و آمریکا بوده و ... نفت را ارزانتر فروختیم و تازه پولش را نگه میدارد تا آقای زاکانی برود از همانجا قرارداد ببندد و... 

آیا تورم کنترل شده؟ نقدینگی کاهش یافته؟ باید عمیقتر و جدی تر نگاه کنیم.

در مسئله بهداشت، الحمدلله سه پزشک اینجا هستند؛ اما 45 درصد  کادر پزشکی ما در تهران است؛ اینهمه مهاجرت پزشکان و پرستاران داریم...اینها مسائلی است که بخش عمده آنها مربوط به احترام به این جامعه و تامین نیازهایشان و اقتصاد درمان است.

تا مبانی اقتصادی را حل نکنیم... 10-15 درصد پزشکان وضعشان خوب است به این توجه نکنید بسیاری از پزشکان وضعشان خوب نیست. مبانی اقتصادی اینها باید حل شود.

الحمدلله دانش پزشکی و تکنیک و تجربه و صنایع و ... ما امکانات فوق العاده ای است. الان گردشگری پزشکی و سلامت رشد کرده است.

به اندازه کافی ایده و ابتکار برای تقدم پیشگیری بر درمان هست. باید به اینها اطمینان کنیم ولی احترام بگذاریم و مشکلات اقتصادیشان را برطرف کنیم.

پاسخ قالیباف به سوالات درباره سلامت

 موافقم که تحریم کاغذپاره نیست

آقای پورمحمدی من هم معتقدم تحریم کاغذپاره نیست و به کشور آسیب می زند. در همان ابتدای بحث، گفتم با مذاکره موافقم مناتها مذاکره یک روش مبارزه است. آمریکا نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده. یقین کنیم که با دشمن مذاکره میکنیم نه با کسی که با شما حاضر است مساوی و با عدالت رفتار کند.

اعتماد کردید ترامپ بیرون رفت و شما دارید یکطرفه همه چیز را عمل میکنید. 

مجلس اقدام کرد اتفاقا؛ نه اینکه اقدامی نکند. در شورای عالی امنیت ملی مصوبه شد که مجلس قانونی بگذارد و این قانون تصویب شد. آقا هم فرمودند این قانون به نفع کشور و مردم و صنعت هسته ای است و کشور را از بلاتکلیفی بیرون آورده.

هم نیازداریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ گفتم که برای حل مشکل تحریم هر جا برویم و هر  کجا باید مذاکره  کنیم دریغ ندارم. ولی از آنطرف هم این شرط عقل است که این همه امکان در داخل داریم؛ در سال 104 میلیارد دلار انرژی را هدر می دهیم؛ آیا شرکتهای خارجی اینقدر سرمایه  گذاری میکنند حتی اگر تحریم نباشد؟

مهم است اجماع سازی داشته باشیم؛  منافع ملی را در حوزه داخلی و خارجی با عقلانیت دنبال کنیم. من حتما ظرفیت اجماع سازی و جمع  کردن و بستر فراهم کردن را می توانم دنبال کنم.

از مردم عزیز عذرخواهی میکنم؛ چون موضوع  مهمی بود گفتم. 

در حوزه سلامت هم این را می گویم که حتماً باید بهداشت را بر درمان مقدم کنیم.

پاسخ قاضی زاده هاشمی به سوالات درباره سلامت

 اولویت ما این است مردم بیمار نشوند

فرق شهید رئیسی این بود که با فساد و مسئله کنار نمی آمد و اعلام جنگ نمیکرد بلکه خودش بررسی و برخورد می کرد.

مردم عزیز، در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید؛ چه جسمی و چه روحی روانی و چه سلامت معنوی و موضوع آسیب های اجتماعی.  وظیفه دولت این است که موتور ایجاد بیماری ها را خاموش کند.

آلودگی هوا و خاک و آلودگی صوتی و مواد غذایی معیوب را درست کند؛ کم تحرکی و نیاز به نشاط را درست کند.

در تهران با این اوضاع زیست محیطی کسی نیست که دچار بیماری نشود. به قول یک عزیزی، در تهران تولیددود و سیاستمدار داریم. ما ورزش را باید جزئی از زندگی کنیم.

در بنیاد شهید تجربه خوبی داریم و آنها که تحت خطر بودند شناسایی کردیم ، اردوی سه روزه گذاشتیم، ورزش گروهی گذاشتیم؛ از این جنس کارها که الزاماً  کار وزارت بهداشت و درمان نیست و همه دستگاه ها با سیاستگذاری این وزارتخانه باید بیایند پای کار.

برخی از شهرستان به تهران می آیند ولی باید کاری کنیم که دسترسی عادلانه و خدمات عادلانه سلامت در همه جا باشد. 

نظام بیمه ای ما در دهکهای پایین تر باید پوشش خود را افزایش دهد. باید پزشک به شهرستانها اضافه  کنیم.

۱۶ هزار تخت بیمارستانی بویژه در بین محرومین در دولت آقای رئیسی افتتاح شد. ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد. و ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند درحالی که قبلش تحت پوشش بیمه نبودند. 

نباید کسی به خاطر درمان دچار فقر شود؛ سه دهک پایین باید تحت پوشش قرار بگیرند.

سوالات کارشناسان و مردم

سوالات کارشناسان دور بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که به بحث «ارتقای نظام سلامت» اختصاص دارد:

پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد؛تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

محور دوم مناظره؛ ارتقای نظام سلامت

نظر سعید جلیلی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 باید جلوی فساد را بگیریم و منابعش را صرف رفاه مردم کنیم

رفع فقر مطلق با یارانه کافی نیست؛ ما برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید نظام رفاهی در لایه های مختلف شکل بگیرد تا هدف متعالی صورت بگیرد.

وقتی شما در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید، یعنی لایه ای درست شده باشد که فقر و بیسوادی و بیماری چرخه ای درست کرده باشند که اگر کسی بیمار شد دچار فقر بیشتر شود و بیسوادی دچار  فقر کند یا بالعکس... در این چرخه مادام نمیتوانید رفاه و  رفع فقر مطلوب را داشته باشید.

بنابراین از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری باید کار کنید که برنامه هایش مفصل است. لایه کمک درآمد معیشت و فقرزدایی و محرومیت زدایی باید صورت گیرد.

اما آنچه مهم است این است که چگونه اینها صورت بگیرد.  

یکی از بحثهای مهم که آقای پورمحمدی اشاره کردند این است که اگر میخواهید با فقر و  فساد مبارزه کنید لازمه اش این است که سازوکاری داشته باشید آنچه تحت عنوان فساد صورت میگیرد را جلویش را بگیرید و منابع به یغما رونده را بیاورید به سمت نظام رفاهی.

مبارزه با پولشویی و قاچاق مهم است. وقتی در شورای امنیت بودم این را نوشتیم که باید مبارزه با پولشویی دنبال شود. اما اینکه میگویند این موکول به fatf است غلط است. صورت مسئله را دوستان اشتباه متوجه می شوند.

شما وقتی رئیس بازرسی و .. بودید چرا اینکارها را نکردید؟(بحث مبارزه با پولشویی را)

photo_2024-06-20_21-24-40

من وزیر دولت خاتمی بودم، کلاه خودتان را قاضی کنید که در دوران خاتمی اوضاع سفره مردم بهتر بود یا دوران آقای رئیسی؟ مردم اینها را با پوست و گوشت خودشان احساس می‌کنند.

نظر مسعود پزشکیان درباره اظهارات دیگر نامزدها

 هرکسی به ستادم بیاید قبولش می‌کنیم چون میخواهم رای بیاورم

می‌دانید چرا اینجاییم؟ چون با هم دعوا می‌کنیم! با این تئوریها هم مشکلی حل نمی شود.

این وضعیت سفره مردم است در دولت آقای رئیسی روز به روز بدتر شده (نمایش یک نمودار)

من وزیر دولت آقای خاتمی بودم آنموقع ثبات بهتر بود یا الان؟

هر کسی به ستاد من بیاید می پذیرم چون میخواهم رای بگیرم. اما آنچه عمل میکنم سیاستهای مقام معظم رهبری است و به آن عمل میکنم. خط قرمز من است.

در تهران مناطق محروم وضعشان معلوم است. وقتی داریم منابع را در  جاهای پولدار خرج میکنیم...

ما چابهار و خوزستان و بلوچستان و سیستان و کردستان را نمی بینیم...

در تئوریها خیلی از راه حل ها وجود دارد؛ راحت نفری ۱۰ میلیون می شود داد؛ اما اینکه با تورم و شاخصها و عوارض چه کنیم، لازمه اش اول انسجام داخلی و کنار گذاشتن دعواهاست.

واقعاً مردم محروم را ببینیم؛ هیچ فرقی نمیکند بلوچستان و سیستان و مشهد و ... فرق نمیکند؛ همه وضعشان خیلی خراب است. خوزستانی که نفت و  گاز و آب از آنجا می آید امکانات معمولی مدرسه و زیرساخت ندارد.

اگر شغل و اقتصاد را درست نکنیم و با دنیا مشکلمان را حل نکنیم...همین الان بالای چند هزار میلیارد به خاطر تصمیمات ناصواب ما دارد هدر می رود. میادین مشترک را دیگران می برند و ما کاری نمیکنیم. قطر را ببینید...

باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم و طبق قانون با اینها عمل کنیم. چرا حقوق اینها را همه دولتها را چه دولت آقای روحانی و  چه شهید رئیسی طبق تورم اضافه نکرد؟

اگر میخواهیم مشکل حل شود باید با مردم صادق باشیم. شعار دادن که سخت نیست. همه اش گفتیم فلان کار را می کنیم ولی نکردیم.

در دولت شهید رئیسی وزیر کشاورزی را چرا گرفتند؟ چای دبش چرا شروع شد؟

ما مشکلمان دعوای داخلی و مشکل خارجی است.

نظر علیرضا زاکانی درباره اظهارات دیگر نامزدها

پزشکیان باید پاسخگو عملکردش در مسئولیت‌های مختلف باشد

با نشان دادن نموداری درباره یارانه انرژی در طرح خود: نفری 22 میلیون یارانه انرژی به اعتبار طلا داده می شود و فقر مطلق همین ابتدا ریشه کن می شود. 

در طرح من قیمت انرژی کاهش می یابد؛ در حوزه بنزین 3000 تومان حذف می شود و قیمت 1500 تومان می شود.

درباره پرداخت یارانه به زنجیره؛ من معتقدم باید به حلقه ماقبل زنجیره (مصرف کننده) پرداخت کنیم. 

آقای پورمحمدی آدرس غلط می دهد؛ آن نکات جدی را در زمان خودش باید بحث کنیم.

مشاوران آقای پزشکیان در جلسه شان گفتند که دولت آقای رئیسی سه سال فلاکت بار بود. خود آقای پزشکیان نماینده و وزیر و ... بودند؛ بهتر است پاسخگو باشند به جای توصیه های اخلاقی.

دوره سیاه هشت ساله روحانی کشور را به باد داد و سه سال دولت آقای رئیسی از آن هشت سال بهتر است و شهید رئیسی از رئیسی زنده موثرتر است.

آقای زاکانی عکسی از صفهای سبدکالا در دولت روحانی نشان داد؛ 

مسکن مهر را مزخرف گفتند ولی الان در ستاد آقای پزشکیان هستند.

گفتند با فساد مبارزه می کنیم ولی وقتی برادر رئیس جمهور وقت را میخواستند احضار کنند گفت اعلام جنگ می کنم!

یا معاون اول رئیس جمهور برادرش را به اتهام قاچاق حرفه ای ارز گرفتند.  

به شعور مردم توهین کردند و گفتند در 100 روز مشکل را حل می کنیم.

وقتی از درون اتاقهای شیشه ای و ماشینهای آنچنانی مسیر را دنبال کردند 205 هزار میلیارد بدهی شان در 92 بود ولی وقتی تحویل دادند 1300 هزار میلیارد تومان بدهی داشتند. بودجه یک سال را آقای روحانی پیشخور و دولت را بدهکار کرد.

شیردال تقلبی بهتان دادند؛

8 سال این مملکت در دولت آقای روحانی رئیس جمهور نداشت.

وقتی قطار تبریز آتش گرفت و 45 نفر به رحمت خدا رفتند وزیر دولت وقت که الان در ستاد پزشکیان است، گفت مردم بیمه اند کانه مشکل فقط همین است.

آقای پزشکیان همان مسیر دولت آقای روحانی را دنبال می کند.

نظر مصطفی پورمحمدی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 بخشی از مدیران عالی آینده کشور ما نمی‌خواهند مشکلات را ببینند

آمارها و راه حل ها را دوستان همیشه گفته اند. ولی واقعیت چیست؟ نمودارها منفی است. در همه دوره ها نقدینگی و تورم بیشتر می شود و خط فقر توسعه می یابد و دهکها به هم می ریزید و فاصله غنی و فقیر بیشتر می شود. خب تکرار همین حرفهاست دیگر. من هم همینها را نوشتم با درصدی تفاوت ولی فکر نمیکنم حل شود.

چرا به علتها نمی پردازیم و با پاک کردن صورت مساله می توانیم بپریم از روی مشکلات.

الان بخشی از مسائل مهم کشور را این آقایان نمیخواهند بپردازند. مگر میشود چنین چیزی؟ من صادقانه می  گویم و به همه احترام می گذارم ولی باید با مردم صادق باشیم.

همین آقای جلیلی، نسبت به تحریم که مواضعش معلوم است. یادم است در شورای عالی امنیت ملی در 95، من مفصل صحبت کردم درباره مشکلات fatf؛ ایشان پایان جلسه گفت اگر تو مسول باشی ما قبول داریم ولی بقیه آقایان را قبول نداریم. ما باید اصل موضوع را حل کنیم!

این آقای پزشکیان در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست! وقتی برجام مطرح شد شیپور پیروزی زدید! من موضعم مشخص است و معتقدم از هر روزنه استفاده کرد.  ولی آقایان گفتند همه مشکلات حل می شود و از فرصت خنثی سازی تحریم استفاده نکردند.

شما که کارشناس نیستند اینها که درستادتان هستند میخواهند اداره  کنند؛ نگاهشان به روابط خارجی و خودشیفتگی را ببینید.

همین آقای قالیباف، در این چهارسال باید تلاش میکردید در مجلس! الان 25 برنامه مهم در سند توسعه معطل است برای یک تصمیم.

شماها باید پاسخ  مسئولیتتان را بدهید. شما که از آسمان نمی آیید.

نظر محمدباقر قالیباف درباره اظهارات دیگر نامزدها

 خانواده‌ها می‌توانند یارانه‌شان را در بورس سرمایه‌گذاری کنند

در بخش اول گفتم که نباید سبد خانوار با تورم کوچک شود. اما بعضی مردم هستند که امکان کار ندارند؛ دولت باید آنها را صددرصد تامین کند.

برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بیمه فراگیر در حوزه تامین اجتماعی چند لایه درست شود. تا آنموقع، در همین امسال آنها که در فقر مطلق هستند یا ضعیف شدند را باید جبران کرد.

الان دهکهای پایین نسبت به بالا، یک به چهارده است؛ در حوزه ثروت دهکهای بالا ۴۵ برابر دهکهای پایین ثروت دارند؛ انفالی مثل انرژی، مصرفش ۱ به ۲۲ است. بعضی افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می کنند. این عین بی عدالتی و ظلم از انفال است که باید اصلاح شود  فوری.

باید هدفمند اینکار انجام شود. ۴۴ درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و بنزین نمیگیرند ولی بعضی خانواده ها ۶ خودرو دارند. برخی خانواده ها ۱۴۰ میلیون در سال یارانه بنزین میگیرند و بعضی هیچ نمیگیرند.

ما نزدیک به ۴۰ درصد انرژیمان را بد مصرف می کنیم و از دست می دهیم. این مال خانواده هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می کند پولش به خودش برگردد.

در طرحی که داریم هر کس صرفه جویی کرد خودش تصمیم میگیرد که این میزان از دارایی خود را میخواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر. چه ریالی باشد چه ارزی. به تشخیص خودش.

در طرحمان می تواند به نقد تبدیل کند یا تبادل کند یا در بورس ارائه  کند. ولی مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد. و بقیه را دولت در تولید و سرمایه گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

نظر امیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره اظهارات دیگر نامزدها

 یک کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد

من هم به مردم گیلان و کاشمر تسلیت می‌کنم.

سوال از آقایان پزشکیان و پورمحمدی: این تحریم و FATF سال‌هاست که هست ولی چرا عملکرد دولت آقای رئیسی با دولت آقای روحانی متفاوت است؟ 

نمودارهای آقای پزشکیان خیلی آشنا بود؛ خود من این نمودارها را انتخابات قبل به مردم عرضه  کردم اما سوال این است که چطور می‌خواهیم آن را اصلاح کنیم؟

ما کارهایی که گفتیم را در بنیاد شهید انجام دادیم؛ مثل رفع فقر مطلق و دادن دارایی‌ها به خود مردم و ...

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه طرح خود برای یارانه انرژی را توضیح داد.

photo_2024-06-20_20-47-31

پاسخ سعید جلیلی به سوالات

جلیلی: به میزانی که یارانه می‌دهیم از مردم مالیات می‌گیریم

من هم تبریک عرض می کنم پیروزی تیم والیبال بویژه بر آمریکا را. البته اگر نگویند که خود آمریکا نمیخواست برنده شود!

همچنین تسلیت می گویم حادثه رشت و کاشمر را.

من ۲ مثال می زنم کمک میکند. وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین و عادلانه ترین شکل توزیع کند. اگر ما دو خانواده را در همین تهران مقایسه کنیم یا در نقطه دیگر کشور. یک خانواده که سه خودرو دارند و یک خانواده ۴ نفره بی خودرو. آن کسی که سه خودرو دارد، درآمدی که دارد ۱۲ برابر آن کسی است که هیچ خودرویی ندارد به لحاظ دریافت یارانه.

این در شرایطی است که ۴۴ درصد مردم ایران خودرو ندارند؛ یعنی کسانی که ندارند کلا از این یارانه محرومند.

مثال دیگر: اگر همین خانواده ۴ نفره که حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد، طبق همین قانونی که داریم درباره مالیات؛ کسی که ۱۶ میلیون حقوق دارد نزدیک ۱۰ درصد حقوقش را باید مالیات بدهد. در صورتی که به خانواده ۴ نفره ۴۰۰ هزار تومان یارانه می دهیم. یعنی به همان اندازه که یارانه میدهیم ازش مالیات گرفته می شود.

این در حالی است که خیلی از کسانی که درامدهای بسیار زیاد دارند با فرار مالیاتی یا شفاف نبودن آن، از مالیات فرار می کنند.

این را می خواهم بگویم که این نشان میدهد که این مناسباتی که وجود دارد یک تصحیح جدی لازم دارد. برای همین چند طرح آماده کرده ایم که این انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود و مردم یارانه شان عادلانه باشد. یارانه بر اساس فرد باشد و نه خودرو.

طرح سبد غذایی هم داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را باید در اختیار مردم قرار داد که یک حداقلی است در نظام سلامت.

photo_2024-06-20_20-47-09

پاسخ مسعود پزشکیان به سوالات

 مصرف دهک‌های پایین و بالا اختلاف زیادی دارد

بنده هم حوادث اخیر را تسلیت عرض می‌کنم.

قدم اول باید ببینیم کجاییم؛ آمارها اینطور نشان می‌دهد که مصرف دهک‌های پایین و بالا وحشتناک است. این در رابطه با یارانه‌های انرژی است. در رابطه با مصرف بنزین. (آقای پزشکیان نمودارهای مصرف را در این بخش به بینندگان ارائه کرد)

جمعیت زیر خط فقط ما بدتر شده است و بهتر نشده است.

وضعیت استانهای ما هم اینطور است؛ مرزها و حاشیه‌ها وضعشان به شدت خراب است.

تئوری خیلی ساده است ولی این ها واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده است. ‌آمار و ارقام کاملا گویاست که کجاییم. 

برای حل مشکلات باید اول زبان مشترک و نگاه مشترک داشته باشیم. اختلافات باعث می شود که هدف را اجرا کنیم. باید اختلافات را کنار بگذاریم.

دولت منابعی که تقسیم می کند باید هدفمند باشد. اگر بخواهد قیمتها درست شود باید زیرساخت ها و حمل و نقل درست شود.

بانکها ۵۵ درصد وام را به تهران می دهند و بقیه کل کشور. این یعنی توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در بقیه نقاط کشور.

با هماهنگی کارشناسان و مدیران و مردم باید نسخه نوشته شود وگرنه یک قسمتی را درست می کنیم و بقیه جاها را تخریب. 

نسخه ای که باید داد به این سادگی نیست ولی باید یارانه ها را هدفمند کرد و به دهکهای پایین داد و نگذاشت دهکهای بالا بیشتر بگیرند.

تازه این تورم باز فشار را به دهکهای پایین ایجاد می کند. کنترل تورم و بهبود رشد اقتصادی باعث میشود کار درست شود وگرنه می شود فقیر کردن همه.

اگر رشد ما درست نباشد، فقط با این کاری که میکنیم فقر را در بین بقیه سیستمها تقسیم می کنیم. 

آموزش مردم در جهت استفاده درست هم باید انجام شود.

photo_2024-06-20_20-38-50

پاسخ علیرضا زاکانی به سوالات

زاکانی: پزشکیان و پورمحمدی آدرس غلط می‌دهند

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره دوم:

حوادث تلخ اخیر را تسلیت عرض می‌کنم.

مردم ما کشوری ثروتمندیم. مشکلمان این است که این ثروت را درست توزیع نمیکنیم. آدرسی که آقای پورمحمدی میدهد غلط است. زیاد توجه نکنید. بیراهه است. کل این شعارها قبلاً داده شده است.

یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و در حوزه برق، درست در کشور توزیع نمی شود. ما یک بسته داریم به نام بسته رفاه که هم یارانه طلایی داریم؛ توزیع عادلانه یارانه انرژی. هم ناظر به معیشت و مسکن و اشتغال و سلامت و تفریح مردم بسته داریم.

این صحبت ها که می شود از موضوع جلسه ما خارج است و معلوم نیست چقدر به کار مردم بیاید.

ما یک یارانه طلایی داریم؛ فقط در بحث خانوار، اگر بنزین و گاز و برق را که در نظر بگیرید، به خانواده سه نفره معادل 30 گرم در سال یارانه می رسد. یعنی خانواده 5 نفره 110 میلیون یارانه در سال دارد؛ نقدینگی را هم زیاد نمیکند و از مالیات معاف است و...

به میزان انتقال از سوختهای فسیلی به سمت سوختهای پاک هم سود مردم بیشتر می شود.  برای همه روستاییان و عشایر و بازنشستگان ثروت ایجاد می شود. چرا دلمان نمیخواهیم مردم ثروتمند شوند؟ 

البته یارانه انرژی بخش تولید در سر جای خودش هست و من فقط درباره این سه قلم در خانوار صحبت کردم.

با این روش فقر مطلق هم قطعاً ریشه کن می شود. 100 درصد مردم بهره مند می شوند؛ هرکسی خواست صرفه جویی کند و هر کسی خواست بیشتر مصرف کند از بقیه بگیرد و تنظیمش هم با دولت است.

پرونده اسراف هم بسته می شود و عدالت هم گسترش می یابد. این هدیه به شما و بویژه زنان و دخترانی که در خانه محوریت و اساسی را دارند.

از اول شروع دولت هم برای خانوارها حساب ویژه باز می شود و این پول به  حسابشان واریز می شود به عنوان اعتبار به قیمت طلا که مصون از تورم است.

photo_2024-06-20_20-34-30

پاسخ مصطفی پورمحمدی به سوالات

 یارانه موجب آسایش طبقات محروم نشده است

عرض تسلیت برای حوادثی که در دو منطقه کشور رخ داد.

بحث خدمات رسانی عدالت محور برای همه دولتها موضوعی اساسی است. در دو دهه گذشته اما مساله جدی تری مطرح شد. اینکه یارانه ها به نحوی توزیع شود که خدمات مناسب به همه و بخصوص به محرومین برسد. ولی الان وقتی نگاه می کنیم این حجم توزیع یارانه و اقدام ما موجب آسایش طبقات محروم نشده و مشکلات اقتصادی زیادتر شده است.

عدالت هم رعایت نشده و سبب غنی تر شدن یک عده و کم شدن دهکهای طبقه متوسط و فقیر شدن طبقات پایین و گسترش دهکهای پایین شده است.

توسعه یارانه با تحریمها همزمان شد. اول ما خیلی انکار کردیم تحریم ها را. آنموقع که باید کنترل می کردیم و اجازه نمیدادیم نهادهای بین المللی همه ابزارها و شبکه های مورد نیاز ما برای تقویت اقتصاد را... توجه نکردیم. البته احمدی نژاد آخر کار پذیرفت!

بعد  FATF شد؛ خب احمدی نژاد اواخر درباره اش نامه نوشت. ولی الان ۱۰-۱۱ سال مانده و اقتصاد ما قفل است. ما منابع نداریم و این مشکل مهمی است. 

تحریمها تشدید شد و فشارش بیشتر شد. داخل قرار شد خنثی سازی  کنیم دیگر. اولین جلسه یا دومین جلسه دولت آقای روحانی جلسه بود. من  گفتم در دولت قبلی یارانه ها مشکل جدی است حجمش گسترده است و هدفمند نیست و منابع ما را می بلعد. ولی توجهی نشد. 

دوستان ما که اینجا هستند یا بی توجه بودند به تحریم یا برای خنثی سازی که اقتصاد مقاومتی بود اقدامی نکردند. آنها که دور این میز هستند درگیر بودند ولی کاری نکردند. 

هنوز فضای انتخاباتی گرم نیست شاید بخاطر اینکه اعتماد ندارند. اینطور نیست که قول بدهیم عمل نکنیم.. در این ۱۵-۱۶ سال چه کردید؟ 

باید برگردیم به اعتمادسازی‌مان؛ برگردیم به پیشینه مان که با صداقت چه کردیم؟ 

برای تحریم و برای خنثی سازیش کاری نکردیم و حالا داریم نسخه می پیچیم؟

photo_2024-06-20_20-30-06

پاسخ محمدباقر قالیباف به سوالات

 از ابتدا در یارانه هدفمند حرکت نکردیم

عرض تسلیت برای زلزله کاشمر و آتش سوزی گیلان دارم.

همین ابتدا بگویم که از ابتدا نه در یارانه ها هدفمند عمل کردیم و نه شیوه انجام آن درست بود. در دولت چهاردهم باید به آن توجه کنیم.

عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً از انفال که اموال عمومی است بایدمدنظر قرار بگیرد. به هیچ دلیل و بهانه ای نمی شود از عدالت گذشت.

حق مردم ما یک زندگی خوب است؛ حتی نه یک زندگی معمولی؛ امروز واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوارهای ما زندگی شان به سختی می گذرد. رئیس جمهور آینده مسئول است که ضمانت کند که این موضوع حل شود.

با صراحت بگویم که حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً به عهده رئیس جمهور است که باید از پس آن بربیاید و پاسخگو باشد.

کسی که دارد کار می کنند و تمام عمرش را  کار کرده و الان بازنشسته شده چرا الان باید فقیر باشد؟ دولت نباید چنین اجازه ای بدهد.

حتما باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا  نکند. و اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید می دهیم یا به مصرف کننده، بنده معتقدم که باید به مصرف کننده بدهیم. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی. وگرنه عدالت محقق نمی شود.

تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه آن را ایجاد می کند. بودجه ای که می آید زندگی را جابجا می کند. به نوعی به زندگی مردم دستبرد می زنیم. آنها که حقوق ثابت می گیرند مثل کارگران و بازنشسته ها و ...  آسیب می بینند.

حتما باید به میزان رشدی که انجام می شود و میزان تورم، باید در افزایش حقوق ثابت بگیران بکوشیم. یا به صورت نقد یا کالاهای اساسی باید این مسئله جبران شود.

۲۱۰۰ کالری مردم باید تامین شود و ۶ کالایی که در جهیزیه است.

photo_2024-06-20_20-26-32

پاسخ امیرحسین قاضی زاده هاشمی به سوالات

 در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰درصد کوچک شد

در ابتدا پیروزی تیم والیبال ایران بر آمریکا و هلند را تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی داخلی رخ داد. ماحصل اعتماد به درون پیروزی های بزرگ است.

فقر در شرع ما امر نامطلوبی است و اسلام جامعه را مرفه می داند و فقر را معادل بی ایمانی می شمارد. لذا نباید بگذاریم فقر ریشه بدواند؛, باید با ریشه های فقر مقابله  کنیم و از آنها که امکان تامین معاش ندارند دستگیری کنیم.

متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.

۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می کردند. 

قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حاملهای انرژی را باید وارد کنیم.

الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستنند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل موثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه داراییهایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم  و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها که ناقص انجام شده است.

در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

سوالات کارشناسان و مردم

سوالات کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با عنوان «خدمات عدالت محور دولت» برگزار می‌شود:

مهدی امیدوار: امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری: با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

بشارتی: شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان سی درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

موضوع این قسمت مناظره خدمات رسانی عدالت محور دولت است

نحوه برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

باوجود گذشت ۲۰ دقیقه از زمان مقرر اغاز مناظره، هنوز این برنامه درگیر حواشی و توضیحات اضافه است

قرآن مجید تلاوت شد

شروع خودمانی 

دست و روبوسی نامزدها،نماز جماعت،گریم جلوی دوربین و قرض دادن خودکار به یکدیگر حواشی پیش از شروع مناظره بود.

تغییر در دکور مناظرات

برای نامزدها میز گذاشته شده و دکور مناظره تغییر کرده است.

ساعت 20:06 مناظره دوم شروع شد

نامزدها نماز را به صورت جماعت در سازمان صدا و سیما برگزار کردند.

قرعه‌کشی ۴ مناظره با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری و اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات دیروز برگزار شد و صندلی هر یک از آنها در مناظرات مشخص شد که برای مناظره دوم به ترتیب زیر است:

 سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی شماره یک

 مصطفی پور محمدی شماره سه

  مسعود پزشکیان شماره پنج

محمد باقر قالیباف شماره دو

علیرضا زاکانی شماره چهار

 سعید جلیلی شماره شش

بیشتر بخوانید: گزارش اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

این خبر بروز شده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 62
  • ناشناس
    12

    نفرین بر صدا و سیما ، که بویی از عدالت نبرده اند

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      0

      شش نامزد اقرار کردن ایران زمین ثروتمند است و عدم عدالت مسولین مفتخور باعث شده مامردم تروتمند باشیم اقتصاد مامردم تر مالی شدرفت!!!

  • مردم
    19

    چقدر یه نفر باید پست باشه که به جای ارایه برنامه، تو فکر تخریب بقیه باشه
    هرچقد دکتر پزشکیان دنبال اصل مطلب و دوری از حاشیس ، اون پلشتا چسبیدن به حاشیه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      43

      دقیقا برعکس

    • ناشناس
      28

      چطور طرف دم از نخبگی و نخبگان می زند عمری وزیر و وکیل است اما سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که مرجع نخبه پروری است یعنی سمپاد را نمی شناسد و سمباد می نامد.

    • ناشناس
      0

      همش سیاه بازیه همشون سر و ته یه کرباسند

  • متین
    13

    لطفا از ورود تندروهای کاسب تحریم به مناظره جلوگیری شود

    نظرات شما -
    • راحیل
      49

      منم موافقم
      باید زد تو دهن هر چی کاسب تحریمه.
      یعنی همه اصلاح‌طلبان

    • ناشناس
      1

      طرفدار کاسبان تحریم کم نداریم!

    • ناشناس
      4

      راحیل عزیز کاملا مشخصه کاسب تحریمها تندروهایی همچون جلیلی زاکانی به سنخگویی روزنامه کیهان است

    • ناشناس
      2

      عزیزم کاسب تحریم از سال 83 شروع شد زمانی که دولت خاتمی مذاکرات غیر قانونی انجام داد و ناخراررارملید زد و بعد آشوب 88 و بعد همان ها به اسم رفع تحریم در سال 92 آمدن!!

  • احمدی
    8

    سلام وقت مردم و نگیرید به زاکانی بگید اسنپ کمدی درست انجام بده از پشت کاغذای نخونه هدف شون عدم مشارکت مردمه

    نظرات شما -
    • پزشکیان روحانی دوم
      41

      از کاغذهای زاکانی هم می ترسید

    • ناشناس
      1

      پزشکیان خاتمی دوم است.

    • ناشناس
      2

      اگر پزشکیان خاتمی دوم باشد قعا بهش رأی میدم

  • ناشناس
    10

    مبارزه با فساد همیشه شعار خاص اصولگرایان بوده است ولی بیشترین فساد هم متعلق به وابستگان انان ایت، چراکه از پیگرد قضایی معافند!!!

    نظرات شما -
    • یه هموطن
      32

      جدی می فرمایید
      پس داداش روحانی و جهانگیری و دختر نعمت زاده و ...
      همشون اصولگرا بودن؟؟
      خخخخ

  • ناشناس
    2

    مردم عزیز، در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید!!!!

    میشه لطفا بفرمایید تو این چند سال اخیر کی مازوت می سوزوند؟ سوخت بی کیفیت را که طالبان هم پس داد کی تولید می کرد ؟ پارازیت ها را کی میفرسته؟ محصولات کشاورزی که روسیه هم پس فرستاد را کی نظارت می کنه؟ و ............

  • ناشناس
    10

    یکی این زاکانی رو بیرون کنه.
    اصلا پوشش هرکی بود بهش رای ندید.
    حال به هم زنه

    نظرات شما -
    • علی
      42

      چون حرف حق میزنه، خوشتون نمیاد

    • ناشناس
      31

      وحشت کردید کجاش را دیدید هنوز به کرسنت و برجام ورود نکرده است..

    • ناشناس
      2

      حرف حق !!
      واقعا یکسریا چرا هیچی نمیفهمن
      به پزشکیان میگه دولت سوم روحانی، اون که وزیر خاتمی بوده چرا نمیگه دولت سوم خاتمی
      چون میترسه مردم زندگی خوب زمان خاتمی یادشون بیفته

  • ناشناس
    50

    خدایی اصلن تیپ و ظاهر و شخصیت و نحوه صحبت آقای پزشکیان در حد و اندازه ریاست جمهوری نیست

  • ناشناس
    16

    درود بر دولت سوم سید محمد خاتمی، دکتر پزشکیان.
    قیمت پراید در دولت سید محمد خاتمی= قیمت دو جفت لاستیک پراید در دولت رئیسی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      40

      برا همون دو جفت لاستیک باید ۷ سال کار میکردی

    • به ناشناس دوم
      0

      در دوره خاتمی حقوق کارگر ساده ۸۰ هزار تومان در ماه بود و قیمت سکه تمام ۷۰ هزار تومان بود
      پس با این حساب در دوره رئیسی که قیمت سکه
      ۴۰ میلیون تومان است باید حقوق کارگری باید حداقل ۵۰ میلیون در ماه باشد !!! ولی الان حقوق کارگر ساده‌ ۱۰ میلیون تومان هم نیست

    • ناشناس
      4

      اولا سکه در آن زمان و بر اساس قیمت اونس جهانی که ارزان تر بود قیمت می خورد اما الان اونس جهانی چندین برابر شده دوم هم شما باید از زمان روحانی حساب کنی و نه دولت الان چون اگر آن دولت اقتصاد را نابود نمی کرد درآمد کف حقوق سال 92 که 151 دلار بود نمی شد 100 دلار درسال 1400 (تازه سرکوب هم شده بود) بلکه حداقل در همان 150 دلار باقی می ماند!!

  • ناشناس
    11

    قاضی زاده و زاکانی مزد تخریب روحانی و خاتمی و ثنا گویی جناح رییسی را دور پیش دریافت کردند و گویا به مزاقشان خیلی خوش آمده

    نظرات شما -
    • دکتر جلیلی رئیس جمهور ایران اسلامی
      38

      روحانی و خاتمی نیاز به تخریب ندارن

      اینقدر به کشور خیانت کردن که دست شون برا همه رو شده

  • صادق ن
    15

    خداوکیلی اینهمه ما طرفداران اصلاح طلب به جلیلی گیرمیدیم وتوهین میکنیم دقت کنید به این دومناظره جلیلی فقط برنامه هاش رامیگه ویک کلام به هیچ کسی وازجمله پزشکیان وپورمحمدی/وبقیه کلامی نگفت وتوهین نکرد وبقیه هم به جلیلی توهینی نکردن. ‌

    نظرات شما -
    • پزشکیان = روحانی
      29

      احسنت
      اون وقت، به جلیلی میگن تندرو

      معلوم شد کی تتد رو هست

    • ناشناس
      5

      چون پوششی هاش دارند کار رو انجام می دهند و اعصاب بقیه را بهم می ریزند تا ایشان با آرامش کامل پاسخ سوالات را دهند.

    • ناشناس
      4

      تو رو خدا بی خیال .صد البته جلیلی نسبت به زاکانی خیلی بهتره ولی متاسفنه در انجماد فکری گیر کرده

    • ناشناس
      5

      اگه واقعا راست بگی خوبه ولی اگه طرفدار اصلاح طلبها نباشی و دروغ بگی لعنت به آدم دروغگو

    • ناشناس
      0

      به صادق ن میدونی چرا چون جلیلی دو نفر فدایی سینه چاک پوششی با وعده های پوشالی به نامهای زاکانی وقاضی زاده دارد که سپر بلا شدند وجلیلی در حاشیه امن قرار گرفته ومدام فلسفه میبافه البته این دونفر در دوره رئیسی مزد خودشونو گرفتن وبه پستهای نانو ابدار رسیدن وباز هم هوای پست بالاتر به سرشون زده

  • ناشناس
    32

    طوفان زاکانی برعلیه روحانی وپورمحمدی ...وپزشکیانی که بدون کارشناسان نمیتونه کلامی مهم بگه دقت کردم درتمامی مناظره هاپزشکیان جمله جدید نمیگه فقط تکرا ر/اینکه ما قانون داریم کی اجرانکردخودمون ...سیستان وخوزستان و...محرومند خرج تهران نکنیم به بقیه برسیم وچندجمله تکراری دیگه درتمامی سخنرانی ها ومنظره هایش

    نظرات شما -
    • پزشکیان بازیچه روحانی
      16

      و چون حرفی برای گفتن نداره مدام از خط مشی رهبری دم میزنه . بابا اینا دیگه کی هستن

    • ناشناس
      1

      طوفان زاکانی!؟ داداش،دمت گرم دو ساعت خندیدیم! زاکانی رو همه میشناسن!

  • م
    1

    اینجا شهر هرت است هیچکس پاسخگو نیست از بالا تا پایین از روز صفر تا امروز ،

  • ناشناس
    36

    جناب پزشکیان خودتان را با دولت شهید مقایسه نکنید
    تولید ناخالص داخلی در سال 92 430 ميليارد دلار و کف حقوق 150 دلار در سال 1400 تولید ناخالص داخلی 290 میلیارد دلار و کف حقوق 100 دلار و الان 410 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و 122 دلار کف حقوق

    برق درزمان احمدی نژاد برای اولین بار نمی رفت اما در دولت دوستانت شروع شد به رفتن اما الان برق خانگی نمی رود هیچ میزان قطعی برق صنعت هم کم شده
    بازهم بگویم؟

    راه شما نباید تکرار شود در خسارت به مردم و مملکت

    نظرات شما -
    • پزشکیان روحانی دوم
      23

      احسنت بر شما

    • ناشناس
      2

      این امار که دادی شبیه امار احمدی نژاد بود! مرغ پخته توو دیگ هم به خنده افتاد فقط یه نگاه به وضع مملکت کن خودت از حرفات شرمنده میشی مگر اینکه ساندیس خور باشی!

    • کوری
      1

      واقعا کوری که گرونی را نمی بینی، برق … اسکول وقتی مشکل پیش میاد وظیفه دولت هست که حل کنه.
      وقتی دو گروه مقابل هم هستن، دوست ندارند اون یکی موفق بشه.
      اینها دنبال حل مشکل من و شما نیستن، هر دولتی اومد نسبت به قبلی بدتر بود کدوم دولت را سراغ داری که ماشین ، دلار، سکه از دولت قبلی اش پایین تر اومده باشه.

    • واقعا
      0

      از اول انقلاب هر دولتی اومدی نسبت به قبلی بدتر بود، شاید به قول خودشون یه قسمتی خوب بودن ولی هیچ کدوم تورم را مهار یا کم نکردن. نتونستن قیمت ماشین ، خونه ،… مهار نکنن.
      الان هم وضع مردم بدتر شده بنابراین هر کی بیاد پضع بهتر نمیشه چون مخالفان هر سمت دوست ندارد دیگری خوب عمل کنه بنابراین مردم براشون اهمیت ندارند این حرف ها هم همه اش تکراری است خودتون را خسته نکنید اونی که هم باید بشه میاد رو کار .

    • ناشناس
      1

      اوسکل کسی هست که خودش را به خواب بزند حتی با اعدادی که می بیند
      سال 84 کف حقوق 136 دلار سال 92 151 دلار اما سال 1400 100 دلار (در این سال سرکوب شده بود و سرکوب نمی شد 77 دلار) الان هم 122 دلار که این هم سرکوب شده و نشود می رود 85 دلار ارزهای 4200 و.... هم به کنار!!
      حال بیا ببنیم چی می‌گویی و چه فازی هستی

  • ناشناس
    27

    فقط جلیلی

  • ناشناس
    2

    متاسفانه این اقای زاکانی فقط بازی خراب کن هست!همه و حتی خودش میداند که هیچ رای یی ندارد اومده فقط بازی رو بهم بریزد!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      23

      دمش گرم کارش درست است ..

  • ناشناس
    5

    پزشکیان هر چی هم باشه واقعا رو راسته
    و در کمال سادگی حرف میزنه در یک کلمه روباه نیست

  • سعید
    2

    ای وای از این همه شعار
    در حسرت ذره ای شعور مانده ایم

  • یادمانها
    6

    ارزیابی مناظره دوم و تغییرات حاصل شده نسبت به کاندیدای عزیز و محترم و مناظره اول و نمره کسب شده از 20نمره به شرح ذیل می باشد.البته جسارتا و با احترام به همه کاندیدای عزیز و بزرگوار...
    آقای قالیباف12
    آقای پزشکیان10
    آقای جلیلی8
    آقای پورمحمدی6
    آقای قاضی زاده4
    آقای زاکانی2
    نسبت به ارزیابی مناظره اول چهار نفر از کاندیدا عزیز تغییری حاصل نشد و نمره قبلی که ذکر شده پابرجاست
    اما دو نفر از کاندیدای عزیز در مناظره دوم تغییری حاصل شد
    آقای قالیباف و آقای پزشکیان
    حال ببینیم در مناظره های بعدی چه پیش خواهد آمد...

  • ناشناس
    0

    طرحهای زاکانی: معادل ۲۰ گرم طلا به هر ایرانی، و رایگان کردن زنان باردار، پدربزرگها و مادر بزرگها....

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      رایگان کردن زنان باردار و مادر بزرگها و پدر بزرگها!!!!!

  • ناشناس
    0

    در بین نامزدها زاکانی بی اخلاقترین است از پزشکیان هیچ خلافی سراغ ندارد دنبال بهانه برا خراب کردن اوست با نشون دادن عکسهایی از افراد که به ستاد او رفت و آمد دارن واقعا شورای نگهبان باید جوابگو باشد که چه کسی را برا ریاست جمهوری تایید کرده است؟؟؟؟

  • 🐜
    2

    فقط پزشکیان

  • ناشناس
    0

    متاسفانه اقاي زاكاني فقط يراي تخريب پزشكيان وپورمحمدي ماموريت دارد خودش هم با اين توهمات ووعده ووعيد فريب كارانه وشيطنت هاي كلا اگاهانه دنبال برهم ريختن اعصاب اقاي پزشكيان بود جون خودش هم مي داند كسي ايشان را قبول ندارد وراي نخواهد اورد عين دوره قبل وبدتر از دوره قبل كاملا غيراخلاقي رفتار مي كند بايد طبق مقررات باز خواست شود وكلا از بقيه مناظرها حذف شود به نظر بنده اگه پورمحمدي صادق باشد از همه نامزدهها بهتر عمل كرد وحرفهايش منطقي بود ودوره خدمت ايشان در طول چند سال قبل در دولت هاي قبلي هم خوب بود ه

  • Alireza
    1

    دکتر پزشکیان عالی بود بقیه طرح الکی میارن آخه یکی نیست بگه داداش این بسته که دم میزنی ازش منابع مالیشو از کجا میاری بودجه بسته شده درآمد نداره دولت

  • ناشناس
    2

    باسلام ، ایها الناس ، مردم شریف ایران همه شما دیدید و شنیدید قاضی زاده فقط و فقط به فکر بنیاد شهید است و مدافع یک قشر خاص و کار به بقیه افراد جامعه نداره این آقا اومده کارهای افراد تحت پوشش بنیاد شهید انجام بده مثل وام بلا عوض ،استخدام بنیاد شهید ،کاروان زیارتی بنیاد شهید اضافه کردن حقوق آنها و دادن خواربار ماهانه به افراد بنیاد شهید و دیگر افراد متاهل و بیکار و دهک پایین جامعه محروم و فراموش شده هستند بنابراین این آقا به درد ریاست جمهوری نمیخوره لطفاً به قاضی زاده رای ندهید ممنون میشم....

  • ناشناس
    0

    زاکانی با مدرک حرف میزنه و حال پور محمدی رو گرفت و همچنین پور محمدی حال قالیباف رو گرفت گند همدیگر رو در اووردن

  • ناشناس
    0

    ملت شریف ایران کدام رییس جمهور را می خواهد؟
    ---
    اغراق نیست اگر تاکید کرد ملت خدا پرست رییس جمهور جدیدی را می خواهد که تعهد دهد با اجرای برنامه ریزی شده علمی طرح کامل اقتصاد مقاومتی خود کفا و با بها دادن به ارزش پول ملی متناسب با ثروتهای طبیعی خدا داده کلان و فعال موجود در ایران و با خروج از اسارت دلار آمریکا و دوری از تزهای ضد بشری مکتب فساد آفرین سرمایه داری غرب و با رهایی از ذلت صدقه خور کردن اکثریت قاطع ملت ؛ با یا ری و توکل به یگانه ذات اقدس خداوند توانای مطلق کشور و ملت و نظام را سر بلند کند .

  • ناشناس
    0

    آقای کارگزاران تکلیف بالای ۵۵ درصد کسانیکه رای نمیدهند هم روشن کنید به کسانیکه زیر سن رای هستند هم رحم وانصاف بخرج دهید .برای مردم دل مشغولی درست نکنید .بهترین جمله ایی که می فهمم جمله ایی از پیامبراسلام است .کادالفقر ان یکون الکفر

  • ناشناس
    1

    همه میاییم ما معلولان همیشه در صحنه حضور داریم و خواهیم داشت گر چه برامون خوب زندگی معیشتی نیست بخاطر فقط وطنم ایران میام
    کسانی که میگن رأی نرید وطن فروش هستند پزشکیان مرد عمل پا به عرصه گذاشته عدلت بیین همه یکسان کنند چنین هم خواهد شد مرد عمل مردمی از جنس فقرا مستعضفان معلولان پزشکیان همه انتخابات شرکت کنید نباید با صندوق قهر کرد دشمن شاد کن نباشیم همه خواهیم آمد بخاطر وطنم پاره تنم ایران..مناظره ها دیدم مرد عمل پزشکیان از جنس محرومان صادق بودن صداقت بامردم ...ومرگ بر اسرائیل کودک همیشه شعار ما هست و خواهد بود کش و حامیانش... منه معلول در پزشکیان مرد عمل مردمی از جنس مردم صادق صادقانه شفافیت عدالت حامی فقرا مستعضفان معلولان قشر ضعیف و واقعا صداقت بامردم وعده‌های انتخاباتی عملیاتی شده میدانیم دیدم واقعا لیاقت ریاست جمهوری حق پزشکیان است.. با کمک نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری فرزانه ایران دوباره خواهیم ساخت ایرانم با پزشکیان حامی محرومان صادق بودن صداقت در چهرش دیده میشود بدون اینکه خودش بابایی بگیرد آز جنس مردم میدوند ایرانم وطنم پاره تنم با پشتیبانی حامی فقرا مستعضفان معلولان محرومان آقای پزشکیان با کمک نظام و رهبری فرزانه ایران دوباره ایرانمان از نوع خواهیم ساخت شدنی است با پزشکیان حل مشکلات زندگی معیشتی مردم واقعا این چند سال گرونی ثانیه به ثانیه قیمت اجناس فلج کرده مردم مطلوم ایران کسی پا به میدان گذاشته صداقت راستگو درد فقرا مستعضفان معلولان محرومان براحتی حس می‌کند واقعا خیلی سخته زندگی ما مردم مخصوصا معلولان پزشکیان همون انتخاب اصلح مردمی است پزشکیان کسی هست حاظر است سرش برود وعده دروغین نگوید چون واقعا از درون نیت کرده حامی فقرا مستعضفان معلولان قشر ضعیف محرومان حالشان خوب کند صفره هممون بزرگ شود شرمنده زنو بچه ها نشویم .... رجایی دوم میاد پزشکیان از جنس فقرا مردم حل دغدغه مشکلات زندگی معیشتی مردم پا به عرصه گذاشته همه شدنی هستند در ایران عزیمان با کمک نظام ایران و رهبری فرزانه ایران دوباره خواهیم ساخت هدف اصلی پزشکیان حل مشکلات زندگی معیشتی مردم در این چند سال شرمنده شدیم اومدند حل کنند انشالله مثل حضرت علی علیه السلام پیامبر خدا حامی فقرا میاد به امید پیروزی مرد عمل مردمی از جنس مردم پزشکیان راه علی علیه السلام پیامبر خدا انجام خواهد شد یعنی شدنی است خداوند متعال روزگار معشیت کرونی ثانیه به ثانیه مردم میبینی کاش همه یکسان باشند بعضی ها شرمنده زنو بچه ها به خانه برمیگردیم مناظره خوب است شناخته شده است ریاست جمهوری از جنس مردم واقعا صادق بودنش معلوم شد رهبری فرزانه ایران تبریک میگم امیدوارم همیشه موفق زنده پایدار باشید خیلی کشورهای مختلف جهان حسودی میکنند رهبری همچون سید علی خامنه ای دارد ایران از دلم میگویم نه طعریف ممنونم رهبرم سیدعلی نطاممان همیشه در صحنه بدون ادعای چیزی ,🇬🇶❤️ اسرائیل کودک کش عددی نیست جلوی ایران قدرتمند مثل سگ میترسه از نظام جمهوری اسلامی ایران زنده باشید نظام وطنم ایران احساسی رأی ندیم فکر کشورمان ایران باشیم رأی بدیم دغدغه ما معلولان مخصوصا مردم این است شرمنده دست خالی پیش خانواده نریم با این کرونی کمر شکن لحظه به لحظه ثانیه به قیمت ها عوض میشوند واقعا موندیم همیشه آرزوی مرگ میکنیم شرمنده زنو بچه ها نشیم خداوند متعال کاری کن این چند سال پیش خیلی زجر و شرمندگی پشت شرمندگی پیش خانواده واقعا خیلی سخته زندگی مخصوصا معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه شکرت خدایا همه هدایت کن راه راست واقعا مردم خیلی سختی کشیدن این چند سال ریاست جمهوری هرکس باشد واقعا با وعده نمیشود اگه نمیتونی مردم فلاگت نجات بدی از الان نیا بخدا اه ناله مردم ستم دیده خیلی سخته غیر شرمندگی اونم پیش زنو بچه ها مون زیاد ندیدیم چندین ساله عدالت صداقت صادق در محرومان معلولان فقرا مستعضفان قشر ضعیف کمرمون شکسته دیگر توان نداریم واقعیت بریدیم همیشه آرزوی مرگ میکنیم بهتر از شرمندگی هست آیا باز مردم مقصرن مردم بدبین نکنید ایران نظام ایران رهبری فرزانه ایران بهترین ها هستند بخدا عین حقیقت با وعده پست مقام گرفتن ظلم است درد فقرا نکشیدی بدانید واقعا خیلی سخته زندگی مخصوصا معلولان بدون خونه اجاره نشین اندک ماهانه پول دکتر دارو درمان نمیشود چه برسد اجاره خونه هزاران مشکلات معیشتی زندگی روزمره نمیتونی نیا حق مردم ایران این نیست بخدا قدر مردم باید فهمید فقرا مستعضفان معلولان قشر ضعیف باید دید چه مشکلات زندگی نابودشان کرده خدایی اگه نمیتونی نیا در آخرت جوابگو باشی باید هرکس میگه خدا اون دنیا نیست در اشتباه است خداوند متعال شکرت که هستی و بالا سرمون مواظبون هستی دوست دشمن فرقی ندارد پیش خداوند متعال قربونش برم روزی هزاران بار شکرت خدا جونم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها