خبرفوری بررسی می‌کند

تجارت کنکور؛ به‌نام دانشگاه، به کام مدارس / چرا فقط پولدارها شانس رتبه‌های خوب را دارند؟

متاسفانه کنکور تبدیل به نوعی «تجارت» شده و با «سرمایه» گره خورده است. موفقیت در کنکور نه یک اتفاق فردی و آموزشی بلکه یک فرآیند تجاری و اقتصادی و البته گروهی است. در راس این تجارت، مدارسی قرار دارند که تلاش می کنند در ازای دریافت پول از والدین، موفقیت نوجوان آنان را در کنکور تضمین کنند.

تجارت کنکور؛ به‌نام دانشگاه، به کام مدارس / چرا فقط پولدارها شانس رتبه‌های خوب را دارند؟

به گزارش خبر فوری، نتایج کنکور 1403 اعلام شد و بار دیگر فعالان رسانه و حوزه آموزش کشور به یک واقعیت ترسناک و مهیب پی بردند.

بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان سنجش در رابطه با نفرات برتر کنکور 1403، همچنان، بیشتر رتبه برترها از شهرهای بزرگ مانند تهران هستند. همچنین، آمار نشان می دهد که بیشتر رتبه برترهای کنکور 1403 دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان و تیزهوشان (سمپاد) و بعد از آن، مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی هستند و تنها 7 درصد از رتبه برترها در مدارس دولتی درس خوانده اند.

این نتیجه نشان داد که آموزش و پرورش کشور بیش از پیش از عدالت آموزشی دور می شود. این معضل چنان برجسته و مهم شده که حتی در مصاحبه تلویزیونی نخست رئیس جمهور نیز بازتاب پیدا کرد. مسعود پزشکیان در نخستین مصاحبه تلویزیونی اش از دور شدن بیش از پیش فاصله دانش آموزان مناطق محروم و مناطق شهری مرفه گفت و وعده داد که به زودی این بی عدالتی را رفع خواهد کرد.

فارغ از دغدغه رئیس جمهور و مسئولان، باید در نظر داشت که گلایه دانش آموزان بسیار بیشتر است. دانش آموزان معتقدند دخالت شرط معدل در کنکور به جای بهتر کردن وضع آنها، غربال پذیرش دانشگاه ها را تنگ تر و ناعادلانه تر کرده است. آنها به نوع آزمون ها، طراحی سوالات، سهمیه های مختلف و به خصوص نحوه محاسبه رتبه بر اساس تراز و معدل اعتراض دارند.

تجارتی به نام کنکور

با این حال، به نظر می رسد یک مشکل اصلی وجود دارد که باعث این همه دردسر و مشکل شده است. متاسفانه کنکور تبدیل به نوعی «تجارت» شده و با «سرمایه» گره خورده و از منطق سرمایه نیز پیروی می کند. در حال حاضر، موفقیت در کنکور نه یک اتفاق فردی و آموزشی بلکه یک فرآیند تجاری و اقتصادی و البته گروهی است. در راس این تجارت، موسسه های آموزشی قرار دارند که تلاش می کنند در ازای دریافت پول از والدین، موفقیت نوجوان آنان را در کنکور تضمین کنند.

در سال های گذشته موسسات کمک آموزشی بیشترین سهم را در این پازل تجاری ایفا می کردند اما اکنون، «مدارس» بیشترین سهم را در این بازی ایفا می کنند. مدارس «سمپاد» و نمونه دولتی و غیر انتفاعی به انحاء گوناگون سعی می کنند در تجارت کنکور نقش ایفا کنند. برنامه های پرورشی بسیاری از این مدارس به طور کامل تعطیل شده و برنامه های آموزشی شان هم فقط در چارچوب کنکور قرار گرفته است.

سیاست مدارس مدرن ایران مانند برخی از باشگاه های ورزشی شده است. آنها نوجوانی را تحویل می گیرند و در ازای سه سال تمرین، او را برای موفقیت در کنکور آماده می کنند. موفقیت نوجوان در کنکور به اعتبار مدرسه می افزاید و همین مساله باعث افزایش مشتریان موسسه آموزشی می شود و این دور تا ابد ادامه می یابد و باعث تغذیه موسسه آموزشی می گردد.

سعید نوجوانی است که در یکی از معروفترین دبیرستان های تهران تحصیل می کند. او کلاس یازدهم است و خود را برای کنکور آماده می کند. او در رابطه با برنامه آموزشی مدرسه اش می گوید: «تمام برنامه مدرسه ما تمرکز روی کنکور است. مدرسه از کلاس دهم شروع به آموزش دانش آموز می کند. دانش آموز مجبور است روزانه تست های مختلف کنکور بزند و ده ها کتاب کمک آموزشی بخواند. مدرسه از اواخر مرداد ماه کارش را شروع می کند و در بسیاری از تعطیلات نیز دانش آموزان را به کلاس های درس می کشاند. در روزهای تعطیل دیگر هم تکالیف درسی زیادی بر دوش دانش آموز می افتد  که همگی مرتبط به کنکور هستند.»

این وضعیت باعث شده مدرسه بیشتر شبیه یک «زندان» باشد تا کلاس پرورش علم و رفتار نوجوان. روی دیگر این ماجرا این است که دانش آموز برای موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی باید از کلاس نهم یا دهم وارد این موسسات شود؛ در غیر این صورت، به موفقیتی دست نمی یابد. همچنین، والدین باید سالانه بین 40 تا 100 میلیون تومان شهریه بپردازند. به جز این، ماهانه باید پول کتاب ها و کلاس های کمک آموزشی نیز به مدرسه داده شود. پر واضح است که تنها خانواده های مرفه قادر به پرداخت چنین مبالغی هستند.

همچنین، مدارس مهم فوق الذکر تنها در شهرهای بزرگ فعال بوده و شعبه ای در شهرهای کوچک تر ندارند و این مساله نیز بر نابودی عدالت آموزشی تاثیر خواهد گذاشت.

دولت؛ در راس بی عدالتی آموزشی

نباید از خاطر برد که در راس برنامه استثماری و غیرعادلانه کنکور نوعی اقتصادی «خصولتی» قرار گرفته که یک شاخه اش به دولت متصل است. در راس موسسات آموزشی کنکور محور مدارس «سمپاد» قرار دارند که بسیاری از آنها دولتی هستند. با این حال، گزینش سخت و آپارتایدی آنها باعث شده فقط افراد مرفه بتوانند واردشان شوند. همچنین، مسئولان بسیاری از این مدارس نقشی برجسته در طراحی سوالات امتحانات نهایی یا حتی کنکور دارند. این مساله باعث می شود آگاهی از نحوه سوالات کنکور و امتحانات نهایی انحصاری شود و فقط دانش آموزان برخی مدارس از آن آگاه باشند و سایر دانش آموزان مدارس دولتیِ معمولی نتوانند با آنها رقابت کنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ناشناس
    3

    پولدارها شانس همه چیز دارند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      یه حرف را دهن مردم می اندازند کنکور را جمع کند. بدون امتحان و کنکور پولدار مستقیم دانشگاه بره

  • مورچه خوار بزرگ 🦡
    1

    طبق تحقیقات زمان طاغوت غیر مدارس کشورها که اکنون نیز هست
    در بحث داخلی دو نوع موسسه آموزشی دولتی و نلی بیشتر نداشتیم
    دولتی برای همه مردم ، ملی برای نخبه ها و پولدارها که تعدادشان کم بود.و جالبتر اینکه در مدارس دولتی علاوه بر شهریه رایگان تغذیه نیز می داده اند.
    اما اکنون به لطف حداد عادل و طبقات جدید احداث شده اجتماعی ۶۷ نوعدموسسه آموزی که حتی بعضی از آنها مبلغ شهریه برابر بهترین دانشگاه های آمریکایی و اروپایی را دارند برای ژن های خوب مهیا و کلاس رقص و ساز و طرب هم به پا ... کافی است کمی وقت بگذارید و مصببت عظما را از نزدیک ببینید.
    کوخ نشینان ولی نعمت ما هستند .!!
    خیلی دور شدیم ، وسط بودیم به ته خط رسیدیم
    اکنون به

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      آخه قدیم تغذیه مفت بود دیگه کل دهات را عین فرودگاه آسفالت نکرده بودند ..از آسفالت طبیعیه قاققا در نمیاد

    • ناشناس
      0

      به نظذم

    • AnqaGroup@
      0

      به نظرم مثل خودرو قرعه کشی کنید ببینیم کی واجد شرایط حضور در دانشگاه میشه.

  • ناشناس
    2

    بخدا خواب پزشکی و مهندسی و حقوق و روانشناسی را نبینید !
    اینها دیگه سراب هستند !
    مخصوصا پزشکی پرزحمت و عمر خراب کن !!!!
    متخصص که شدند تازه میفهمند چه راه طولانی را بیهوده رفته اند عمر تلف کرده اند !

    جامعه عقب مانده و توسعه نیافته فقط مامن دلالهای شیاد و بی خدائیست که بی ملاحظه می تازند !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اتفاقا جامعه پر رواتشناسیه که آنجا نشسته دهن غنچه می کنه و به مردم روانی افسرده می گه و قرص مسکن هزار عارضه .. اخلاق خودش تند ..و طی سی سال آمار طلاق و جنایت
      عین تگزاس زیادد کرده .چه تخصصی ..

  • ف
    0

    کنکور هر چه بد باشه خوبی اش اینه نمره دست استاد فلان نیست با چشم ابرو و پارتی و دلخواه خودش نمره بده و تبعیض نمره دادن در آن نیست.با این حرفها خام نکنند.سیستم کنکور ایراد داره درسهای عمومی را برای ریاضی فیزیک تجربی حذف کنند .یعنی چه دانش آموز باید دهها کتاب را امتحان دهد و به سلامتش ضرر میزنه .کپی محفوظ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بله ممکنه ولی بحث سیستم آموزشی و موسسات کنکور و از این قبیل که عدالت اجتماعی را از بین میبره و از طرف دیگه استرس زیاد به نوجوانان و خانواده ها وارد میکنه باید به صورت عقلانی و با منافع ملی و عدالت حل بشه.

  • ناشناس
    1

    ایا دانش اموزی که در یک مدرسه محروم روستایی درس می خونه با دانش اموزی که در تیزهوشان کلانشهرها درس می خونه معدل درسی یکیه ؟چرا این دکترهای مسعول خود را به نفهمی زده اند و می گویند با روش جدید عدالت بیشتره والله هیچی نمی فهمند .با روش جدید هیچ شانسی برای محروما ن نمانده صد رحمت به همان کنکور اول انقلاب

  • ناشناس
    2

    بیش از ده سال هست که می‌خواهند کنکور را حذف کنند.ولی هر ساله این کنکور برگزار می‌شود.

  • ناشناس
    1

    هیچ پولداری فرزند خودرا وارد دانشگاه نمی کند که بیکار بماند یا با درآمد کم ادامه زندگی بدهد کدام صراف تاجر یا طلافروش فرزندش تحصیلات عالیه داردمن که ندیدم بیشتر رتبه های برتر طبقه متوسط جامعه هستند که کورسوی امید آن ها در مورد موفقیت آمیز بودن تحصیل پابرجاست یا خودشان تحصیل کرده هستند وفرزندان از آن ها پیروی می کنند

  • ناشناس
    2

    بنده با 31سال تدریس در متوسطه دوم و انواع کلاسهای خصوصی بارها سوالات کنکور را تحلیل کرده ام اکثر سوالات کنکور خارج از کتابهای درسی طراحی می شود بنابراین دانش آموزانی که در کلاسهای گرانقیمت شرکت می کنند شانس قبولی در رشته های خوب را دارند بهترین و موثرترین راه از بین بردن این بی عدالتی آن است که سوالات از داخل کتابهای درسی انتخاب شود در این صورت نیازی به تجارتخانه کنکور پیدا نمی شود.

  • ناشناس
    1

    خب دیگه، ابن از مزایای پولدار بودنه! به قول معروف: اگه پول داشته باشی، میتونی رو سبیل شاه نقاره بزنی
    دیکه!😉

  • ع
    1

    این نانی بود که سید محرومان با تاثیر معدل در کنکور در سفره مردم گذاشت!!!!!!!!!

  • ناشناس
    1

    این هم مثل خودرو، ده ها سال است که مسئولین میدونن، صدها بار رسانه ها و تلویزیون در خصوص مافیای خودرو و مافیای کنکور حرف میزنن و همیشه مسئولین قول دادن که تا آخر سال یا سال دیگه حتما حل میشه و هیچ وقت حل نشده. خیلی روشنه که پول و قدرت پشت سرشه.

  • ناشناس
    2

    از موقعی که پای مدارس انتفاعی و آزاد به نظام آموزشی و پرورشی دولتی ایران باز شد اختلاف طبقاتی تحصیلی و پرورشی نیز در میان دانش آموزان ایرانی ایجاد گردید! در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فقط یک نوع نظام آموزشی و پرورشی به رسمیت شناخته شده است و آنهم نظام آموزشی و پرورشی دولتی و رایگان است. هر نوع تبعیض آموزشی و تحصیلی اعم از آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی چه در قالب تأسیس مدارس و دانشگاههای انتفاعی و آزاد و چه در قالب ایجاد سهمیه در کنکور دانشگاهها جهت تسهیل ورود برخی افراد به دانشگاهها در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشده و مردود است!

  • ناشناس
    4

    خدا بهشت رادهم برای پولدار ها ساخته

  • ناشناس
    1

    چون با پول میشه همه چی رو خرید حتی موفقیت رو. بالاخره هر انسانی و هر مسعولی قیمتی داره.به حسابش واریز کنی، مهر موفقیت رو برات میزنه

  • ناشناس
    3

    چون اینجا کشور اسلامی و حامی مستضعفین هست !!!!

  • ناشناس
    1

    چرا سهمیه داران بیسواد رو نمیگید !!!!!

  • ناشناس
    0

    تاسهمیه هست ومحاکمه ی سازنده های اون شروع نشده کنکورومعدل برای شغل پوچه

  • Mw
    1

    رانت پولدارهادرقبرستانهاهم می‌بینیم
    چه برسد به کنکور

  • ناشناس
    1

    ظرفیت رشته پزشکی و دندانپزشکی رو زیاد کنید تا هم استرس کنکور کم بشه هم بساط مافیای کنکور و هم بساط زیر میزی پزشکان متخصص انحصاری شکسته بشه

  • اسکندر باقری
    4

    جانباز ۷۰ درصد وازاده جنگ تحمیلی هستم ُسهمیه من برای فرزندم ۲۵ درصد حساب کردن طبق قانون میبایست همان امتیاز که خانواده‌ها محترم شاهد در نظر گرفتن برای جانبازان ۷۰ درصد اعمال مََیَشد امانََشدا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هرچی میکشیم از بی عدالتی سهمیه جانبازی است

    • ناشناس
      1

      تمام سهمیه ها رو باید بردارند

  • Ali
    1

    کشور دست حزب بازار است و بقیه مردم برده هستند. هر جا پول باشد حاضرند هر کاری بکنند حتی نابودی کشور

  • ناشناس
    1

    در ایران همه چیز برای پولدارها و اقا زاده هاست .جز بدبختی ، که مال ما فقراست،
    ،

  • ناشناس
    0

    هر فرزندی که سهمیه دارد نباید در کنکور و دانشگاه لحاظ کنند اگر رتبه ای خوب اورد به او مبلغی بعنوان پاداش دهند نه اینکه رتبه ده هزار را با حذف چند صفر در اولویت بالا قرار دهند این ظلم است اینهم در پزشکی

  • اکی
    1

    طرف کلی پول خرج تا کلی کلاس خصوصی وکتاب وموسسه تا فرد درس بخونه آنوقت بچهای پولدار یا افراد متوسط ،شهرهای بزرگ باوجود موسسه ها استادهای خوب باغچه‌ای فرد کارگر وفقیر که به زور مدرسه میره از لحاط معدلی باهم سنجیده میشن ،اگه آموزش وپرورش راسنت میگه مدارهای جورواجور برداره وهمه دریک سیستم آموزش یکسان آموزش ببینند بعد بینشون رقابت عادلانه برقرار کنه بعد می‌بینید که نحبهاکجا هستد نه الان که همه رتبه از خانواده‌هایی که سطح رفاه خوبی دارند مطمئنا کلی کلاس موسسه خوب رفتند وکلی هم به بچها فشار وارد شده تا اینجا

  • بهار موسوی
    0

    تروخدا ترمیم معدل ۱۴۰۴ و بردارید
    سخته قبولی

  • وحید.
    0

    دوازده ساله طرح تحول بنیادین آموزش وپرورش در کشور اجرا شده ونتیجه اش این شده که در گزارش بالا آمده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد